בלגרד מדריך למטייל

בלגרד עם ילדים – חופשה משפחתית בבירת סרביה

בלגרד בירת סרביה הפכה לאחד היעדים הקורצים ביותר למטייל הישראלי בזכות העלויות הנמוכות ומרחקי הטיסה הקצרים. בכתבה זו ריכזנו עבורכם מידע מפורט על אטרקציות בבלגרד – החל מאטרקציות מתאימות למשפחות המגיעות אל בלגרד עם ילדים ועד לאטרקציות בבלגרד למטייל המבוגר, כנסיות ומוזיאונים בבלגרד – וגם מידע על תחבורה ציבורית בבלגרד, שופינג, ביטחון אישי ואפשרויות טיול בסרביה

          הזמנת דילים לבלגרד       |       הזמת טיולים מאורגנים לסרביה

בלגרד Belgrade, שמשמעות שמה בסרבית הוא 'העיר הלבנה', היא בירתה של רפובליקת סרביה. אפשר למצוא בעיר סגנונות אדריכלות מגוונים ויש מיגוון רחב של אטרקציות בבלגרד, החל מבתי קזינו ומועדוני לילה, דרך גלריות ומוזיאונים בבלגרד ועד לאטרקציות למשפחות המגיעות אל בלגרד עם ילדים לחופשה משפחתית. תחייתה המחודשת של בלגרד כמוקד משיכה מוביל בדרום – מזרח אירופה – יחד עם המחירים האטרקטיביים ומרחקי הטיסה הקצרים מישראל – הופכת אותה ליעד חובה לחופשה במזרח אירופה

חופשה בבלגרד – עוד באותו נושא:

טיסות לבלגרד – השוואת מחירים ואיתור טיסות זולות

10 מלונות מומלצים בבלגרד עם ילדים

השכרת רכב בסרביה – השוואת מחירים וטיפים לנהיגה בסרביה

SIM  ו-eSIM לסרביה – תקשורת ואינטרנט בחופשה

בלגרד למטייל – רקע והיסטוריה

בלגרד היא בירתה של סרביה וככזו היא העיר הגדולה ביותר של המדינה, עם אוכלוסייה של כ-1.7 מיליון איש. בלגרד שוכנת במפגש שני נהרות חשובים של אירופה: סאבה (Sava) והדנובה (Danube). יש לעיר היסטוריה ארוכה החוזרת למאה הרביעית לפנה"ס, כשבאזור התיישבו שבטים קלטים. מאוחר יותר היא הפכה לעיר הרומית סינגידונום (Singidunum) ושרידים מאותה תקופה עדיין ניכרים בעיר, בעיקר במצודה קלמגדן (Kalemegdan Fortress).

בתקופת ימי הביניים העיר עברה לידי ממלכת הונגריה ואח"כ היתה בירתה של סרביה הקדומה או ה-  Serbian Despotate עד 1521 כשהעיר נכבשה ע"י האימפריה העותומאנית. עד קבלת עצמאותה בשנת 1878, העיר נכבשה כמה פעמים בקרבות חוזרים בין האימפריה העותומאנית ושושלת בית הפסבורג.

אחרי מלחה"ע הראשונה, בלגרד הפכה למושבה של ממלכת סרביה, קרואטיה וסלובניה (שהפכה ליוגוסלביה מ-1929) עד נפילתה בשנת 1941, אחרי פלישתה של גרמניה. במהלך מלחמת העולם השנייה סרביה הייתה בובת חוטים של הממשל הנאצי והיא עברה הפצצות כבדות פעמיים, פעם ע"י הגרמנים ופעם ע"י כוחות הברית. בלגרד שוחררה ע"י הצבא היוגוסלבי והסובייטי ובשנת 1945 הפכה לבירת יוגוסלביה הקומוניסטית (למרות שהמדינה לא הייתה חלק מהגוש המזרחי לאחר הפירוד בין יוגוסלביה לבין הסובייטים בשנת 1948), בהנהגתו של טיטו עד מותו בשנת 1980.

בתקופה זו בלגרד הפכה למרכז הכלכלי, תרבותי ופוליטי של אזור הבלקן, בעוד המדינה מנסה לאזן את עצמה בין מזרח למערב. אבל תקופת היציבות הזו לא ארכה זמן רב, והמדינה התפלגה לחמש רפובליקות לאחר מלחמות יוגוסלביה. זמן לא רב לאחר מכן, האלימות שבה לעיר בשנת 1999 והיא הופצצה קשות במשך 78 ימים ע"י כוחות נאט"ו. לבסוף בשנת 2006, העיר הפכה לבירת הרפובליקה העצמאית של סרביה. ההיסטוריה עקובת הדם הזו וההשפעה מבחוץ הטביעו את חותמם בהתפתחות של העיר, מה שניכר בתרבות שלה ובארכיטקטורה.

כעיר שעמדה פעמים רבות בין הפטיש לסדן תחת שליטתן של אימפריות יריבות, העיר מצטיירת באופי מיוחד המזכיר את ההשפעות האוסטרית והטורקית כאחד, עם סדרה ייחודית של סממנים קומוניסטים המגיעים מממשלו של טיטו. אבל העיר עדיין שומרת על רוח משל עצמה ואפשר למצוא זאת לא רק בכמה מהמאפיינים המיוחדים, אלא גם ברוח החיים בסגנון בריא של joie de vivre של תרבות בתי הקפה, הלילה והפן הים-תיכוני של אורח החיים שלה.

העיר לא מתאפיינת במגוון תרבותי או אתני בהשוואה לערים אירופאיות אחרות, אבל ניתן למצוא בה כמה מיעוטים (בעיקר בני רומה וסינים), וכן תושבים מיוגוסלביה לשעבר, כמו בוסנים, קרואטים ומקדונים. יש גם קהילת ותיקי מלחמה קטנה.

מתחילים לראות בבלגרד אירועי תרבות המגיעים מכל העולם, בעיקר בחודשי האביב והקיץ בזכות מעורבותה בארגוני אמנות ותרבות. אלה מצליחים למשוך עניין מקומי ומסייעים להגדיל את המוניטין של העיר כיעד תרבותי חם. בלגרד היא עיר אנרגטית שמגלה מחדש את הפוטנציאל התיירותי שלה ובשנים האחרונות החלה למשוך גם לא מעט משפחות ישראליות המגיעות אל בלגרד עם ילדים ומגלות אותה מזוית משפחתית

10 דברים לעשות בבלגרד עם ילדים

פארק קאלמגדן

קאלמגדן (Kalemegdan Park) היא המצודה ההיסטורית המשקיפה על מפגש הנהרות של בלגרד, זוהי ללא ספק אחת האטרקציות המומלצות של בלגרד למשפחות – מקום מעניין מאוד עבור ההורים אך גם מקום מצויין לילדים. אפשר בקלות לבלות כאן כמה ימים ועדיין יהיה לכם מה לעשות. הדבר הכי מיוחד ומגניב כאן הן אינספור התעלות העתיקות והשרידים לנסיכות ולאבירים שלכם. הביאו מצרכים לפיקניק ותנו לילדים לעשות מסע אחורה בזמן.

מצודת קאלמגדן – בלגרד (Kalemegdan – Belgrade Fortress) – פעם היה זה מבצר צבאי חשוב, והיום המקום משמש כפארק מרכזי בבלגרד שניתן להגיע אליו מקצה רחוב קנז מיכאיילובה. הנופים הנשקפים ממנו מדהימים, בעיקר בשעת השקיעה. החלק הגדול של הפארק, לאורך חומות המצודה מלא בבתי קפה רבים, מגרשי טניס וכדורסל, מוזיאונים ומצפה. אל תשכחו לחפש את המקום שבו הנהרות סאבה והדנובה נפגשים, ואת הפסל של Pobednik (המנצח), אחד הסמלים של בלגרד. אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים קטנים המתקשים בהליכה קחו את חשמלית מס' 2 מתחנת הרכבת ורדו בתחנה הרביעית (Kalemdag) כדי לא לטפס למעלה ברגל.

פארק קאלמגדן גם מלא באטרקציות משפחתיות, כולל את המוזיאון הצבאי, גן החיות של בלגרד – איננו משתווה בגודל או במה שיש לו להציע לגני החיות הטובים ביותר בעולם, אבל הוא מטופח מאוד ואפשר לבלות בו חצי יום. פארק שעשועים קטן עם מתקנים ומכוניות מתנגשות – חלק אחד שבו הוא כמו יריד מיושן, והחלק השני כאילו לקוח מסרט אימה, שווה לעלות על המתקנים הקלאסיים בעלות של דולר או פחות.

תמצאו כאן גם אזור קניית מזכרות עם המון מזכרות מבלגרד וחפצים קטנים וזולים ורכבת חשמלית שחוצה את הפארק מצד לצד בעלות נמוכה, כייפית בעיקר לילדים קטנים. אם יש לכם רק יום אחד בבלגרד עם ילדים זה בהחלט המקום שכדאי לבלות בו. הכניסה לפארק היא בחינם.

גן החיות של בלגרד – הוא באופן טבעי אחת הבולטות בין אטרקציות בבלגרד למשפחות. (Belgrade Zoo), Mali Kalemegdan 8. שעות פתיחה – קיץ: כל יום בין 8:00-20:30, חורף: כל יום בין 8:00-17:00, נמצא בפארק קאלמגדן ליד מצודת בלגרד.

רחוב קנז מיכאלובה (Knez Mihajlova Street)

רחוב קנז מיכאלוב (Knez Mihailova Street) הוא המדרחוב הראשי בבלגרד. סואן במשך היום והלילה. המדרחוב של בלגרד מלא בחנויות והמון בתי קפה. אין כאן אטרקציות מיוחדות לילדים, אבל זה מקום נחמד למשפחות שמגיעות אל בלגרד עם ילדים לטייל ולספוג את תרבות העיר. הוייב כאן שמח ורגוע ויש המון מקומות לקניות או לעצור לנשנוש או גלידה. בסופי השבוע, תמצאו כאן כל מיני מופעים כמו אמן בלונים שיוצר בלונים יפים בכל מיני צורות במחיר השווה לדולר בערך, והופעות של נגני רחוב. אם תלכו עד סוף המדרחוב, תוכלו לחצות את הכביש לפארק קאלמגדן (Kalemegdan Park).

אדה ציגנליה (Ada Ciganlija)

Ada Ciganlija אדה ציגנליה הוא חצי אי במרכז בלגרד, בנהר סאבה (Sava River), הכולל אגם מלאכותי. זה המקום שתושבי בלגרד מגיעים אליו כדי לשחק. תמצאו כאן אזורי פיקניק, מגרשי ספורט וחוף רחצה, למרות שעבור משפחות ישראליות המתכננות חופשה בבלגרד החוף הסלעי והלא נוח יהיה מאכזב יחסית לחופים החוליים היפים של ישראל.

זהו חוף ים באורך 8 ק"מ שאליו מגיעים המון תיירים בעונת הקיץ, אבל אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים קטנים שימו לב שהחוף איננו חולי אלא מלא בחצץ וילדים עלולים ליפול. יחד עם זאת, זהו מקום נהדר לפעילויות ספורט ופיקניקים (מותר לעשות ברביקיו במקומות מורשים). יש כאן גם המון בתי קפה ומסעדות, כולל מסעדות וברים צפים, שחלקם פתוחים לכל אורך השנה.

בקיץ, המקום מוצף באנשים שמגיעים להתרענן במים. החופים באדה ציגנאליה מלאים במסעדות, בתי קפה על החוף, שמשיות, כסאות נוח, פעילויות ספורט ומקומות טובים לשחייה, פעילויות וכיף. אפשר לשכור אופניים או סקייטים במקומות שונים בכניסה לאי. יש שבילים נפרדים להולכי רגל ולרוכבי אופניים, ויש מתקן לקפיצות בנג'י וכן סקי מים.

בנוסף תמצאו על האי מגרשי כדורגל, כדורסל, כדור-יד, גולף וטניס. אם אתם מגיעים מכיוון ניו בלגרד או זמון (Zemun), כדאי להשתמש בסירות הקטנות היוצאות מהקצה של Block 70a בניו בלגרד אשר ייקחו אתכם לצד השני של הנהר בעלות של 1 יורו. בעונת הקיץ הסירות האלה יוצאות כל 15 דקות או פחות ואפשר להעלות עליהן גם אופניים. יש גם שירות אוטובוסים רגיל ממרכז בלגרד ומרובעים אחרים.

בנוסף, יש בפארק רכבת מתאימה לילדים קטנים שמקיפה את הפארק כל חצי שעה בערך ומסעדות עם אזורי ישיבה חיצוניים ואזורי משחק לילדים, כמו מסעדת Sunset שיש בה אזור משחקים מגודר שמעולה עבור משפחות המגיעות אל בלגרד עם ילדים שובבים. בסופי השבוע יש במסעדה צוות מיוחד המטפל בילדים ומתקיימות פעילויות אמנות ויצירה. הקהל שמגיע לכאן הם בעיקר מקומיים, אבל הסגל שמטפל בילדים דובר אנגלית. האוכל במסעדת סאנסט מזרח אירופי טיפוסי, עם בירות ויין מיובאים. זהו מקום מאוד מרגיע לבילוי ארוחת ערב בחופשה משפחתית בבלגרד עם ילדים.

פארק Tašmajdan

אחד הפארקים המומלצים של בלגרד למשפחות שוכן במרכז העיר ליד כנסיית מרקוס הקדוש (St. Marks Church). בפארק נמצאים שני גני שעשועים שטובים במיוחד למשפחות שמגיעות אל בלגרד עם ילדים קטנים מתחת לגיל 5.  יש בפארק גם לונה פארק קטן עם ארמונות מתנפחים, מגלשות, מתקני רכיבה ומשחקים. על כל אחת מהאטרקציות בפארק תמצאו שילוט מסודר המבהיר עבור ילדים באילו גילאים הן מיועדות. דמי הכניסה ללונה פארק הם במזומן בלבד.

בנוסף תמצאו בפארק מרחבי דשא גדולים, שולחנות פיקניק ליד המזרקה ומבחר בתי קפה, אם כי ברובם התפריטים מתמקדים יותר בפגישות עסקיות של אנשי עסקים המגיעים מהמשרדים בסביבה ופחות בתפריטי ילדים ומנות שמתאימות למשפחות.

פארק Topciderski

פארק Topciderski Park הוא אזור טבעי גדול בלב שכונה אורבאנית, 5 ק"מ ממרכז בלגרד, עם גנים ירוקים, אגם קטן ואזורי חורש טבעי, ואחד המקומות הטובים ביותר לבקר בהם בעת חופשה בבלגרד עם ילדים – רוב הילדים לא יתלהבו מהארמון הישן (היום מוזיאון המוקדש למרד הסרבי הראשון), אבל ייהנו לצאת לטיול מסביב לפארק על עגלה וסוס.

המסעדה הנמצאת בפארק נחמדה ויש גן שעשועים חיצוני שלידו יש מרפסת עם שולחנות שאפשר לשבת בה, לאכול ולהשקיף על הילדים משחקים מלמעלה – זהו מקום מושלם לארוחה משפחתית בבלגרד

מרכזי שעשועים בבלגרד

רבות מהפעילויות המומלצות בבלגרד למשפחות הן בחוץ,  כמו אדה ציגנליה או פארק קאלמגדן  – אבל אם יוצא שבאחד הימים בהם תכננתם חופשה בבלגרד עם הילדים קר מדי או גשום (או חם מדי), מתחמי השעשועים הפנימיים (משחקיות לילדים) יצילו אתכם.

בבלגרד הישנה, בקניון Stadion  החדש (ששווה ביקור בפני עצמו, לא רק בגלל ההזדמנות לשופינג בבלגרד אלא גם כי יש בו איצטדיון על הגג!) תמצאו את Dreamland, מרכז משחקים צבעוני ענק – אחד הגדולים של בלגרד לילדים – עם מתקני טיפוס, טרמפולינות, מגרש ספורט, מכוניות וחדר גדול שמיועד לילדים קטנים. בבית הקפה הורים ימצאו מגוון של אוכל, סוגי קפה ואפילו יין. הצוות מאוד ידידותי ומפגין יחס אישי ואכפתי לילדים.

בצד השני של הנהר, בניו בלגרד, בקניון הגדול בבלגרד Delta City תמצאו ג'ימבורי בשם Circus, שיש בו מתקן טיפוס עצום עם מתקני שעשועים שונים, ועבור ההורים – מסעדה עם נשנושים ומשקאות.

בקומת המרתף של מרכז הקניות Sava Centre, יש אזור משחקים לילדים קטן יותר עם כמה מתקני טיפוס, צעצועים ובריכת כדורים צבעוניים. יש במקום סגל ידידותי ואחראי שעוזר להשגיח על הילדים אם אתם רוצים לשבת ולנוח בבית הקפה.

כל מתחמי הג'ימבורי בבלגרד עולים כ-3-4 דולר לזמן בלתי מוגבל. שימו לב: כדאי שכל בני המשפחה יגיעו לכאן עם גרביים, יש מקומות בהם גם הורים המגיעים אל בלגרד עם ילדים מתבקשים לחלוץ נעליים.

מסעדת Frans

למרות שמסעדה היא לא בדיוק אטרקציה בבלגרד לילדים,  מסעדת פרנס היא מסעדה מומלצת בבלגרד עבור משפחות עם ילדים. היא נחשבת לאחת הטובות והמוכרות ביותר בבלגרד. הארוחות הסרביות המסורתיות קצת יותר יקרות מרוב המסעדות שאכלנו בהן, אבל עדיין סבירות במונחים של מסעדות טובות, כשמנות עיקריות מושקעות במסעדה עולות בסביבות 15 דולר אמריקאי.

זוהי מסעדה מומלצת בבלגרד הכוללת גם תפריט ילדים מעולה וגם גינה בה ילדים יכולים לרוץ ולהשתולל וצוות ידידותי המפגין הרבה תשומת לב לילדים. המקום מעוצב בצורה מעניינת ומשונה, שנראה כאילו לקוח ישר מסיפור אגדות. אם אתם בבלגרד עם ילדים מומלץ להזמין מקום מראש ולבקש לשבת בחוץ.

אטרקציות בבלגרד לילדים גדולים

רוב האטרקציות בבלגרד שמיועדות למשפחות עם ילדים מתאימות יותר לילדים קטנים. אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים מכיתה א' ומעלה כדאי לקחת בחשבון את האטרקציות הללו בעת תיכנון חופשה בבלגרד –

הארמון המלכותי

ב-1991, יורש העצר אלכסנדר ובני משפחתו הגיעו לסרביה בפעם הראשונה. משפחת המלכות הסרבית חיה בגלות מאז שנת 1941 והנסיך אלכסנדר נולד בחדר מלון באנגליה שהוכרז כשטחה של יוגוסלביה ע"י ווינסטון צ'רצ'יל.

בשנת 2001, משפחת המלכות של סרביה עברה להתגורר בארמון המלכותי בבלגרד, ולאחרונה שטחי הארמון נפתחו לטיולים מאורגנים שזמינים לתיירים בבלגרד בין אפריל לאוקטובר בסופי השבוע. יש להזמין סיור מראש וייתכן שיבקשו מכם לשלוח צילומים של כל הדרכונים של כל התיירים בקבוצתכם. אפשר לבקש סיור בשפה האנגלית בעת ההזמנה.

הסיור כולל את הארמון המלכותי והארמון הלבן ואת הכנסייה המלכותית היפהפיה, ומספק הצצה מרתקת אל תוך ההיסטוריה הסרבית המודרנית, ואולי גם יתמזל מזלכם ותזכו לפגוש את אחד מבני המשפחה המלכותית!  הם עוצרים לפעמים להגיד שלום לתיירים.

הארמון המלכותי הישן (The Old Royal Palace) בכיכר ניקולא פשיק (Nikola Pasic), אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים נצלו את ההזדמנות לראות ארמון אמיתי וספרו להם שהוא נבנה בשנת 1881 ושימש כמקום מושבם של מלכי סרביה, היום המקום משמש כבית עיריית בלגרד.

הארמון הלבן (The White Palace) הוא חלק מהמתחם המלכותי של בלגרד ומכיל את המגורים המלכותיים וגנים השוכנים באזור האקסקלוסיבי של בלגרד Dedinje.

הארמון החדש (The New Palace בלטינית: Novi Dvor) – הארמון החדש שוכן ליד הארמון המלכותי הישן בכיכר Andrićev venac (Андрићев венац) מס' 1. הארמון נבנה בין 1911-1922 כמקום מושבו של המלך פטר הראשון. היום זהו מקום מושבו הרשמי של נשיא הרפובליקה של סרביה.

מוזיאון טסלה

מוזיאון ניקולא טסלה  מוזיאון המוקדש לאיש שהסרבים חולקים לו כבוד – המדען ניקולא טסלה אשר תרם רבות להתפתחות הנדסת החשמל. טסלה אחראי על אינספור המצאות והיה חלוץ הזרם המשתנה (העברה של חשמל במתח גבוה למרחקים ארוכים), רדיו (עבודתו משמשמשת כתשתית לתקשורת הסלולארית של היום) ומנועי AC (שמשתמשים בהם היום בבלנדרים, שואבי אבק ומעליות).

חצי מהמוזיאון הקטן הזה מוקדש לחפציו האישיים של טסלה והחצי השני מכיל מודלים של ההמצאות שלו. יש כאן מדריכים דוברי אנגלית שהם סטודנטים בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בלגרד שיכולים לעזור לכם להבין את המדע שמוצג כאן, שהוא לפעמים די מורכב.

ילדים בגילאי גן עלולים לחשוב שהתצוגות קצת מפחידות מדי,  כך שזו אטרקציה מומלצת בעיקר עבור משפחות המגיעות אל בלגרד עם ילדים גדולים יותר, בגילאי בית ספר. הטקסטים של התצוגה (באנגלית) עלולים להיות מסובכים, אבל ילדים גדולים בד"כ יהנו מאוד מקבלת שיעור במדע ממדריכים שמבצעים הדרכות קבועות לגבי העקרונות שטסלה עבד עליהם.

דמי הכניסה הם 500 RSD.

שעות פתיחה: שלישי-ראשון: 10:00-18:00. הערה: המוזיאון סגור בימי שני.

(Nikola Tesla Museum), Krunska 51, ☎ +381 (0) 11 24 33 886 (info@tesla-museum.org.

המוזיאון הצבאי של בלגרד

המוזיאון הצבאי של סרביה נמצא בתוך המתחם של פארק קאלמגדן (Kalemegdan Park) ועוסק בהיסטוריה הצבאית של סרביה מימיה המוקדמים של בלגרד ועד התקופה הנוכחית. למרות שרוב התצוגות משולטות בשפה הסרבית, זהו אחד המוזיאונים המומלצים בבלגרד למשפחות עם ילדים אשר ייהנו להביט באוספי החרבות, סכינים, גרזנים, רובים, תותחים, טנקים ואביזרי מלחמה. המוזיאון סגור בימי שני.

אטרקציות בבלגרד

מרכז בלגרד אינו גדול במיוחד. אפשר לראות את כל מה שבין רחוב קלמגדן (Kalemegdan), קנז מיכאלוב (Knez Mihajlova) ורחוב סקדרסקה (Skadarska) ברגל. אם אתם מעוניינים בטיול יותר רחב בבלגרד או שאתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים קטנים המתקשים בהליכה מומלץ להשתמש בתחבורה ציבורית. שימו לב שרבים מהמוזיאונים בבלגרד סגורים ביום שני. עדיף לבדוק את שעות הפתיחה לפני ביקורכם.

כיכר הרפובליקה (Republic Square) (הכיכר המרכזי) – אזור המפגש העיקרי בבלגרד (נקרא גם kod konja – "ליד הסוס"), ממש ליד פסל מיכאלוב אוברנוביק (הרוכב על סוס), התיאטרון הלאומי, המוזיאון הלאומי ורחוב קנז מיכאלוב. המקום הטוב ביותר לקבוע להיפגש במרכז בלגרד.

סקדריליה (Skadarlija) (רחוב Skadarska) – מדרחוב מלא במסעדות ובתי קפה, בעיקר בסגנון הישן של בלגרד. זהו מקום מעולה לטיול בבלגרד עם ילדים בערב, כאן להקות חיות מנגנות מוסיקה מקומית בערבים. הרחוב מרוצף באבני ריצוף עתיקות, כך שלא מומלץ להגיע בנעלי עקב. על חלק מקירות הבניינים בצד הדרומי ציירו ציורים בטכניקת trompe-l'oeil (טרומפ לויל (אשליית עיניים)) המוסיפים לאווירה ואם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים הם יכולים להיות עבורם אטרקציה של ממש.

רחוב Srpskih vladara (Kralja Milana) המקשר את מצודת בלגרד עם רחוב קנז מיכאלובה (Knez Mihailova) וכיכר הרפובליקה (Republic Square), כאשר Slavija Square וכנסיית סאבה הקדושה (Temple of Saint Sava) שולטות על הנוף. שימו לב לרבות מהאטרקציות של בלגרד בדרך – המזרקה Terazije Fountain ולבית המלון Hotel Moskva (הארמון הקודם של רוסיה), לארמון המלכותי הישן (Old Royal Palace), ואחריהם לארמון החדש ותיאטרון Jugoslovensko Dramsko Pozorište.

בית הפרלמנט של סרביה (The National Assembly of Serbia) נמצא מול הארמון המלכותי הישן (Old Royal Palace) בכיכר ניקלא פשיק (Nikola Pasic Square).

Gardosh היא שכונה עירונית של בלגרד ברשות המקומית Zemun. גבעת גרדוש שוכנת בצד הימני של הדנובה ומהווה אזור תרבותי בעל רחובות צרים, בתים וכנסיות היסטוריות. במעלה הגבעה נמצא "מגדל המילניום" (Sibinjanin Janko) בגובה 36 מ' שנפתח בשנת 1896, עם גלריה ומראה נהדר של הנהר ושל בלגרד. על הגבעה ובנהר הסמוך יש מספר גדול של מסעדות המגישות אוכל מקומי, מסעדות ים ומסעדות צפות.

אטרקציות בבלגרד למשפחות – עוד פעילויות מומלצות

פארק ההרפתקאות (Adventure Park) פתוח למבקרים בחודשי הקיץ, בד"כ מתחילת מאי ועד סוף ספטמבר. +381-64/8210-218, +381-63/1679-787, כרטיס כניסה ליחיד עולה 800 RSD.

אי המלחמה הגדולה (The Great War Island) (Veliko ratno ostrvo) הוא אי בנהר במפגש הנהרות סאבה ודנובה. טוב לפיקניקים במסגרת אחר צהריים נעים של חופשה משפחתית בבלגרד וגם לצפרות.

הר Avala הוא הר בגובה 511 מ' ליד בלגרד שבו מגדל אוואלה (Avala Tower) שגובהו 204 מ'. על המגדל יש מצפה שאפשר להגיע אליו במעלית וממנו נשקפים נופים לעבר בלגרד ולחלקים מוויבודינה (Vojvodina) ומחוז שומאדיה (Šumadija). דמי הכניסה הם 50RSD לאדם. בחלק העליון של האנדרטאה לחייל האלמוני יש מוטל וכמה מסעדות. כשאתם חוזרים למטה, פנו ימינה לעבר אכסניית Čarapića Brest ((Чарапића Брест)) שיש בה מסעדה טובה לארוחת צהריים או ערב

בקרו ב-splay (תרגום מילולי: רפסודה) – מסעדות צפות הממוקמות לאורך הסאבה (Sava) והדנובה (Danube). ישנם שני סוגי splay – חלק הם מסעדות, אבל רובם מועדוני לילה. אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים לחופשה משפחתית אל תפספסו את ההזדמנות לאכול צהריים על אחת המסעדות הצפות. בליינים  שמעוניינים לחוות את חיי הלילה של בלגרד ישמחו לגלות אפשר לקפוץ כאן מבר לבר כל הלילה. לא גובים עלות בכניסה לאף אחד מהם. בחלק מהמועדונים המאוד פופולריים צריכים להגיע עם הזמנה או להיות מוזמנים ברשימת האורחים, אבל אם תגידו להם שאתם תיירים ממדינה זרה שמבלים חופשה בבלגרד בפעם הראשונה ושלא ידעתם, הם בד"כ יכניסו אתכם. נשים לא חייבות להיות ברשימת המוזמנים. המוסיקה שמנגנים על ה-barges מגוונת וכוללת להקות חיות, מוסיקה סרבית עממית, פופ ודאנס.

סיורי סגווי בבלגרד על מסלול מצומצם ושטוח יחסית של טיול בבלגרד, ליד בית הקפה פלאזה Plaža, +381-69/734-929

החלקה על הקרח תחת כיפת השמים (בחורף) או משחקי הדמיית סקי וגלשני שלג (כל השנה). החלקה על הקרח בבלגרד בחודשי החורף מוצעת במקומות הבאים:

Tašmajdan Sports Center, Čarlija Čaplina 39, +381-11/2766-667. מחיר: 200-300RSD.

Pingvin Beostar Gym (פנגווין), Jurija Gagarina 78, +381-11/2178-183. מחיר: 200-250RSD.

Mali Pingvin Sport Belgrade (פנגגוין קטן), Deligradska 27

החלקה על הקרח בכיכר Trg Nikole Pašića בחורף. חינם.

מצפה הכוכבים של בלגרד (Public Observatory) (במתחם מצודת קאלמגדן (Kalemegdan fortress)) עם ארבעה טלסקופים פנורמיים המשקיפים על העיר. אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים המגלים עניין באסטרונומיה ובחלל וטרם הסתכלו בטלסקופ, זוהי הזדמנות טובה.

התיאטרון הלאומי בבלגרד (National Theatre) – אופרה, בלט ומחזאות. האולם המרכז פשוט מהמם ומקושט בעיטורי זהב ויצירות אמנות.

Zemun Quay הוא הרציף המתוייר ביותר בבלגראד – כאן משפחות עם ילדים ובני נוער נוהגים לרכב על אופניים, רולר בליידס או לטייל לאורך הדנובה. להפסקת צהריים תוכלו לשבת באחד הברים או המסעדות הצפות.

רחוב Strahinjića Bana Street מוכר בתור עמק הסיליקון של סרביה ושוכן בדאונטאון של בלגרד  קצה רחוב סקדרסקה (Skadarska Street) המוכר גם כ- Skadarlija המגיע עד מצודת קאלמגדן (Kalemegdan fortress) וגן החיות. תמצאו כאן ברים, מסעדות ובתי קפה פופולריים (במחירים קצת יותר יקרים) וכן גנים ירוקים מטופחים.

מבשלת היין Old Brewery Bajloni – מתחם הנמצא ברחוב Cetinjska 15 (במקביל לרחוב הבוהמי Skadarlija שהוא המרכז החדש שבו נפתחו ברים, בתי קפה ומועדונים חדשים ומעניינים, מהנה במיוחד בסופי השבוע מאוחר בלילה.

משחק חפש את המטמון של בלגרד BeoQuest scavenger hunts , ☎ +381 63 858-1138, (info@beoquest.net

באולינג בבלגרד – שיכול להיות פיתרון מצוין ליום גשום אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים גדולים – נמצא במקומות הבאים:

באולינג ב-Colosseum Bowling, Dobanovačka 56, Zemun,, +381-65/3888-888

באולינג בקניון Shopping Mall Bowling

קניון Delta City Shopping Mall

חדרי בריחה בבלגרד – EscapeMania, Terazije 38/1, +381 62 149 20 30, 4,000RSD. שני חדרים: Voodoo Tales ורובין הוד

תחבורה ציבורית בבלגרד

קריאה מומלצת:  השכרת רכב בסרביה – השוואת מחירים וטיפים לנהיגה בסרביה

GSP Beograde ((ГСП בסרבית קירילית) מפעילה רשת ענפה של תחבורה ציבורית בבלגרד – אוטובוסים וחשמליות ישנות וחדשות (trams/trolleybuses) בעיר ובפרברים. ניתן להוריד מפות אונליין. יש אפליקציית אוטובוסים (BusPlus android app) שבה אפשר לבדוק את זמני ההמתנה לרכבים בכל תחנה. כמו כן תוכלו להשתמש באתר Plan Plus ובאפליקציית אנדרואיד כדי לתכנן מסלולי נסיעה.

מערכת התחבורה הציבורית בבלגרד כוללת 12 קווי חשמליות, מאות קווי אוטובוסים, 8 חשמליות טרולי ו-9 קווי מיניבוס ציבוריים (E1–E9).

תשלום על תחבורה ציבורית בבלגרד

Bus Plus היא מערכת תשלום לכל אמצעי התחבורה הציבורית בבלגרד מלבד המיניבוסים. יש שתי אופציות לרכישת כרטיס נסיעות למי שאינו תושב בלגרד וניתן לקנות אותם בקיוסקים: אפשרות אחת היא כרטיס נייר במחיר 40 RSD (פלוס קרדיט לנסיעות). אלה תקפים לשימוש אחד בלבד. משתמשים בהם לנסיעה ביום אחד, שלושה ימים וחמישה ימים. זו האופציה הטובה ביותר לתיירים, כולל משפחות המגיעות אל בלגרד עם ילדים ומעוניינות להימנע מהשכרת רכב. יש גם כרטיס פלסטיק במחיר 250 RSD (פלוס קרדיט לנסיעות) תקף ל-3 שנים. ניתן להשתמש בהם לכל סוגי התעריפים. אם אתם מתכננים חופשה בבלגרד עם ילדים קטנים שימו לב שילדים מתחת לגיל 7 נוסעים בחינם.

התחבורה הציבורית מחולקת לארבעה אזורים לפי גובה דמי הנסיעה בהם. אזור התעריף הראשון תקף לכל האוטובוסים בתוך גבולות העיר הפנימית. האזור השני כולל את האזור שמחוץ לעיר, השלישי כולל את אזורי הפרברים של בלגרד, כמו גרוקה (Grocka), בראייבו (Barajevo), סופוט (Sopot) ואוברנובק (Obrenovac) והאזור הרביעי כולל את הערים הסמוכות מלדנובובק (Mladenovac) ולזרבק (Lazarevac).

אם אתם מתכוונים לנסוע באזורי תעריף שונים, תצטרכו לבחור את אזור התעריף המתאים במאמת הכרטיסים (ולידיטור) לפני אימות הכרטיס. המאמת יכול להיות מבלבל בהתחלה, אבל יש אפשרות לבחור תצוגה בשפה האנגלית בצד הימני למעלה. פשוט בחרו את האזור שאליו אתם רוצים להגיע ואמתו את הכרטיס (מובן שאם אתם נוסעים בתעריף אחד בלבד, אתם יכולים לדלג על זה). יש לכם גם אפשרות לאמת כרטיס קבוצתי או כרטיס משפחתי במאמת. בכל תחנה יש סימון ברור של האזור שאליו היא שייכת ויש גם אפשרות לבדוק דרך המאמת מה התחנה הבאה ולאיזה אזור היא שייכת (המילה הסרבית לאזור היא Zona).

אי אפשר לרכוש כרטיס תחבורה ציבורית בבלגרד לנסיעה אחת בלבד. הכרטיס הזה הוחלף בכרטיס של 90 דקות שמחירו 89RSD. כשאתם עולים על אוטובוס, אתם צריכים לאמת את הכרטיס במכשיר האימות ועומדות לרשותכם 90 דקות לנסוע בלי להצטרך לאמת את הכרטיס שוב. אם הנסיעה ארוכה יותר, דאגו לאמת את הכרטיס שוב לפני שהשעה וחצי מסתיימת.

אם אתם מתכוננים להשתמש בתחבורה ציבורית בבלגרד לעתים קרובות, תוכלו לקנות כרטיס ליום אחד (280RSD), כרטיס לשלושה ימים (720RSD) או לחמישה ימים (1100RSD) באמצעות כרטיס ה-BusPlus שלכם. כרטיסים אלה שונים מהכרטיס שאורכו 90 דקות. הגבלת הזמן עבור הכרטיסים האלה מתחילים בעת הרכישה, לא כשאתם מאמתים את הכרטיס בעלייה לאוטובוס. כשאתם רוכשים כרטיס מסוג זה, תקבלו קבלה שמציינת באיזו שעה בדיוק הכרטיס פג. גם את הכרטיסים האלה צריך לאמת בעלייה לאוטובוס. שימו לב גם שכרטיסים אלה אינם תקפים באוטובוסים הפועלים בשעות הלילה (מחצות ועד 4 בבוקר, וכן אוטובוסים יומיים מסויימים שיוצאים בחצות. תוכלו לזהות את האוטובוסים של הלילה באמצעות האות N לצד מספר האוטובוס). אם אתם רוכשים כרטיס מהנהג, דמי הנסיעה הם 150RSD והכרטיס תקף לנסיעה אחת בלבד.

צריך לאמת את כל הכרטיסים (מלבד אלה שאתם קונים ישירות מהנהג) במכונות בתוך הרכב. ניתן להשתמש בכרטיסים גם עבור רכבת הנוסעים BG:Voz commuter rail, אבל לא ב- BeoVoz ובמיניבוסים.

דמי הנסיעה במיניבוסים הם 150RSD שאותם משלמים לנהג.

פקחים נוהגים לבדוק כרטיסים באמצעות מכשירים שחורים קטנים. אם נתפסתם בלי כרטיס הקנס הוא 2000RSD ותוכלו לשלם אותו במקום (תקבלו קבלה ותוכלו להשתמש בה עד סוף היום ללא עלות נוספת) או שתוכלו להציג בפני הפקחים כרטיס מזהה ולשלם קנס של 6000RSD (3000RSD אם תשלמו בשמונה הימים הקרובים). הקנס הוא מטעם רפובליקת סרביה. שימו לב שאינכם חייבים להציג תעודה מזהה בפני הפקחים, אבל אם תסרבו, הם עלולים לקרוא למשטרה. עדיף להימנע מבעיות ולרכוש כרטיס. אם נתפסתם בלי כרטיס, או שהכרטיס לא אומת מסיבה כלשהי, התנצלו בפני הפקח ובקשו לרדת בתחנה הבאה, בדרך כלל זה יחסוך לכם את הקנס.

התחבורה הציבורית מתחילה לפעול בארבע בבוקר ומסתיימת בחצות. תחבורת הלילה מופעלת רק באוטובוסים שאינם יוצאים לעתים קרובות – בין חצי שעה לשעה, אבל יש תוכנית להפעיל את כל קווי הלילה כל 30 דקות. עדיף לשאול לגבי קווי הלילה. רובם פועלים על בסיס המסלול היומי של אותו קו.

חשמליות בבלגרד

חשמלית מס' 2 ידועה בכל בלגרד כמסלול המקיף את העיר והיא נוסעת לשני הכיוונים. המסלול המעגלי שבד"כ מאוד שימושי במהלך חופשה בבלגרד מוכר כ- krug dvojke (מעגל מס' 2) ומקיף את רחובות העיר המרכזיים. קו 3 מפורסם בקרב תיירים בבלגרד שכונות היפות שדרכן הוא עובר, בעיקר Miloš's Konak Park.3.

BG:Voz (BG:Train) הוא קו נוסף. רכבות אלה פועלות ע"פ לוח זמנים בתדירות של 30 דקות (15 דקות בשעות השיא). שימו לב שרכבות בסרביה מאחרות לעתים קרובות.

מוניות בבלגרד

המוניות בבלגרד זולות במונחים של אירופה, למרות שהן הרבה יותר יקרות מאשר בכל מקום אחר בסרביה. אפשר להשתמש באפליקציה CAR:GO Car Service לשירות לקבלת שירות נסיעות מהיר ולא יקר. אפשר להשתמש בפייפאל ואין צורך במזומן. השירות פועל בשיטת GPS וזמין סביב השעון.

הונאות מוניות בבלגרד

"עוקץ המוניות" נפוץ בבלגרד – כאשר עוצרים מונית ברחוב ולא מסכמים מראש מחיר או על הפעלת מונה, הנהג עלול לדרוש מחיר מופקע. תמיד טוב יותר להזמין מונית בטלפון לתחנת מוניות מאחר שכך ישמרו על הפרטים שלכם במאגר הנתונים. תעריפי המוניות בבלגרד הם תחת פיקוח ממשלתי והם כדלקמן: 140RSD בתחילת הנסיעה, 55-110RSD לכל קילומטר נוסף (תלוי בשעה ביום) ו-12.5RSD לדקת המתנה.

ודאו שאתם בוחרים מונית שיש לה שלט על הגג שנושא את סמל העיר ומספר המונית. לעולם אל תסעו במונית פרטית, אלה שיש להן סימן לבן וללא שם חברה, מאחר שאתם עלולים לשלם פי 4 מהמחיר הרגיל. כמו כן, לוחית הזיהוי של מוניות חוקיות מסתיימות באותיות TX (למשל: BG-1234-TX).

התעקשו שהנהג יפעיל מונה, מלבד בהזמנת מוניות משדה התעופה (עדיף לעשות זאת באמצעות הקישור), שם אפשר לרכוש שוברים עם מחיר קבוע. מתן טיפ לנהגי מוניות יתקבל בברכה אבל לא נדרש והעברת המזוודות כלולה במחיר המונה.

בלגרד ברגל

בלגרד היא ברובה עיר ידידותית להולכי רגל. אם אתם מגיעים אל בלגרד עם ילדים שהולכים היטב אין סיבה לחששות מיוחדים. אפשר לטייל במרכז בלגרד ברגל ורחוב הולכי הרגל (מדרחוב) הראשי הוא  Knez Mihajlova שמתחבר למצודה קלמגדן (Kalemegdan fortress). החופים לאורך הנהרות גם מלאים באנשים בסופי השבוע במזג אוויר נאה.

בלגרד גם מלאה בפארקים יפהפיים. שבילי ההליכה במצב טוב באופן כללי, אבל יש להיזהר במקומות מסויימים, בעיקר ב- Skadarlija שם שביל האבנים במצב די רעוע. יש תוכניות להרחיב את אזור הולכי הרגל ליד רחוב Knez Mihajlova. העבודות כבר החלו ורחובות רבים הומרו למדרחובים ובעוד מספר שנים, האזור כולו סביב Knez Mihajlova וכיכר הרפובליקה יהיה נטול תנועת מכוניות כך שמשפחות שמגיעות אל בלגרד עם ילדים יכולות לבלות בו ללא דאגות.

מוזיאונים בבלגרד

מוזיאון האווירונאוטיקה (Aeronautical Museum) –   האוסף הראשי נמצא במבנה זכוכית גאודזי וחלק מכלי התעופה מוצגים בשטחים המקיפים. המוזיאון מכיל מעל 200 כלי תעופה שהיו שייכים לחיל האוויר הסרבי והיוגוסלבי, ולמועדוני וחברות אווירונאוטיקה – החל מגלשני אוויר ועד להליקופטרים למטוסי קרב. יש גם מספר כלי טיס נדירים וציוד אווירונאוטיקה אחר. המוזיאון גם מציג שרידים של כלי תעופה של ארה"ב ונאט"ו ש"נתרמו" במהלך מלחמות הבלקן של שנות התשעים (של המאה ה-20), כולל שרידים של US F-117 נייטהוק. זהו מוזיאון מומלץ לחופשה בבלגרד עם ילדים גדולים. דמי הכניסה: 500RSD. צמוד לנמל התעופה ניקולא טסלה. קחו את אוטובוס 72 היוצא מתחנת Zeleni Venac, עצירה אחת לפני טרמינל Rodni. האוטובוסים מודרניים וממוזגים ומודיעים דיגיטלית ובאודיו על התחנות הבאות. התחנה שעליכם לרדת בה היא תחנה אחת אחרי נמל התעופה.

המוזיאון הלאומי של סרביה (The National Museum of Serbia) – הכניסה חינם.  המוזיאון נוסד בשנת 1844, יש בו יותר מ-400 אלף פריטים כולל אוסף של אמנות איטלקית (230 יצירות) כולל טיציאן, רפאל, טינטורטו, לורנצו די קרדי, קנלטו, טייפולו, קרפאצ'ו וכו'. אוסף האמנות הצרפתית (250 יצירות) כולל את רנואר (82 יצירות), מונה, דגה, סיניאק, לוטרק, מאטיס, גוגן, סזאן, פיזארו, קורו וכו'. אוסף אמנות הולנדית ופלמית (120 עבודות) כולל חואן דה פלנדס, בוש, ואן גוך, רובנס, רמברנדט, ואן גוין, ברויגל, מונדריאן. אוסף האמנות היפנית מכיל 82 עבודות וכולל את קוניסאדה, טויוקוני, הירוסיגה וכו. אוסף האמנות היוגוסלבי (סרבי) כולל את Paja Jovanovic, Uros Predic, Lubarda.. אוספים אחרים (אמנות גרמנית, אוסטרית, רוסית וכו') כוללים את פיקאסו, דיורר, קלימט, קנדינסקי, סיסלי, שגאל, קסאט ועוד. אם אתם מתכננים טיול אל בלגרד עם ילדים ומעוניינים לבקר במוזיאון ודאו שהילדים יכולים לשמור על השקט במוזיאון כמצופה. המוזיאון שוכן בכיכר הרפובליקה. כתובת: 1а Trg republike

המוזיאון האתנוגרפי (Ethnographic Museum) – תערוכה קבועה המציגה לבוש סרבי מסורתי, כלי עבודה, וחפצים שונים מהדורות השונים. תערוכות זמניות עוסקות בנושאים דומים. שלישי-שבת: 10:00-17:00, ימי ראשון: 9:00-14:00. Studentski trg 13, ☎ +381 11 3281 888

מוזיאון הכנסיה הסרבית האורתודוכסית (Museum of the Serbian Orthodox Church) – שוכן מול קתדרלת בלגרד, ליד קנז מיכאלובה (Knez Mihailova Street)/הכניסה מרחוב Kralja Petra I br. 5th.. בימי השבוע: 8:00-16:00, בימי שבת 9:00-12:00, ימי ראשון, 11:00-13:00. מול המוזיאון נמצאת האקדמיה האורתודוכסית לאמנות שימור (Orthodox Academy of Art and Conservation ) המכילה פרסקאות, פסיפסים וציורי סמלים דתיים.

מעונה של הנסיכה ליוביצה (The Residence of Princess Ljubica) – היום הבית מנוהל ע"י מוזיאון בלגרד. האוסף הקבוע של המוזיאון מכיל את הריהוט המקורי, בסגנון בלקני וסגנונות אחרים של התקופה (קלאסי, ניאו-בארוק ובידרמייר). Kneza Sime .Markovića 8

מוזיאון Ivo Andric – מוזיאון המוקדש לסופר וזוכה פרס נובל Ivo Andric. Andrićev Venac 8 סגור בימי שני.

גלריית ציורי הקיר של המוזיאון הלאומי (Gallery of Frescoes of the National Museum),. הגלריה סגורה בימי שני. הגלריה נוסדה בשנת 1953 כמוסד המקדיש את עצמו לחקר, איסוף והצגה של אמנות סרבית מימי הביניים. היום הגלריה היא חלק מהמוזיאון הלאומי של סרביה והיא מכילה אוסף עשיר של ציורי קיר ופסלים מתקופת ימי הביניים.  Cara Uroša 20, ☎+381 11 306 052

המוזיאון ההיסטורי של סרביה (Historical Museum of Serbia) – המוזיאון מכיל אוסף עשיר של חפצים הקשורים לאומה הסרבית מהתקופה העתיקה ועד היום. המוזיאון אינו מכיל תערוכה קבועה אלא רק תערוכות משתנות במהלך השנה. ממוקם ליד הפרלמנט הסרבי (National Assembly of Serbia), Square Nikole Pasica 11  ☎ +381 11 3398 018; 3398 335. פתוחים כל יום מלבד ימי שני.

המאוזולאום של טיטו ומוזיאון ההיסטוריה של יוגוסלביה (Tito's Mausoleum and the Museum of the History of Yugoslavia) – כאן תמצאו חפצים מיוגוסלביה לשעבר ומסביב לעולם שניתנו לטיטו במהלך שנותיו כנשיא יוגוסלביה. קחו את החשמלית (טרולי בס) מס' 40 או 41 מ- Studentski Trg או מרחוב ל Kneza Miloša לכיוון Dedinje ובקשו לרדת ב- Kuća cveća (בית הפרחים). כתובת: Botićeva 6 . שעות פתיחה – שלישי-ראשון: 10:00-18:00 (מ-16 באוקטובר עד 23 באפריל), 10:00-20:00 (מ-24 באפריל עד 15 באוקטובר). מחירי כרטיסים: 400RSD, סטודנטים: 200RSD.

מוזיאון תרבות רומה (Museum of Roma Culture) – מוזיאון המוקדש לתרבות הצוענים, הידועים גם כבני רומה. המוזיאון ממוקם בתוך מחסן קטן במבנה ציבורי בדאונטאון בלגרד. קירותיו מכוסים בצילומים ומסמכים ברומאני, שפת הצוענים. המוזיאון מארח תערוכות זמניות ומתקיימים בו אירועים ותוכניות שונות. שעות פתיחה: שלישי-ראשון: 11:00-16:00. כתובת: Ruzveltova street 41-43

שופינג בבלגרד

רוב החנויות בבלגרד פועלות עד שעות מאוחרות בימי השבוע, בשבתות הן נסגרות בד"כ בסביבות 15:00 ורובן אינן פתוחות בימי ראשון. אבל הקניונים פתוחים עד מאוחר כל יום, כולל סופי שבוע.

קניות בבלגרד – אופנה וביגוד

בשל מסי הייבוא, הבגדים והנעליים בסרביה מאוד יקרים יחסית למזרח אירופה, אבל אפשר למצוא את המותגים האירופאיים המוכרים ב-20% פחות בבודפשט. יש בבלגרד הרבה חנויות דגל שמוכרות מותגי אופנת יוקרה, ורובן נמצאות ברחוב קנז מיכאלוב (Knez Mihailova Street) וכיכר Terazije, או באזור המדרחוב. בעת שופינג בבלגרד תמצאו כמעט את כל המותגים האירופאיים המוכרים, כולל H&M, Guess, ניו יורקר, זארה, ברשקה, הוגו בוס, ספרינגפילד, סטרדיוואריוס, מנגו, דיזל, ליו ג'ו, C&A ו-Pull & Bear.

מותגים יקרים יותר כמו דולצ'ה גבאנה, ולנטינו, מרק ג'ייקובס, מלברי ורבים אחרים נמצאים או ברחוב Kralja Petra (Dorćol) ב- Distante Fashion Center, וכן בחנויות XYZ הממקומות בקניון Ušće ובקניון Delta City.

רשתות חנויות הכלבו הגדולות בבלגרד הן Artisti ו-Land. אפשר למצוא חנויות של מעצבים מקומיים באזור המעצבים (Belgrade Design District shopping center).

קניונים בבלגרד

יש בבלגרד שלושה מרכזי קניות ענקיים – דלתא סיטי (Delta City), סטדיון (Stadion) ומרכז הקניות Ušće – ויותר משלושים מרכזי קניות קטנים יותר כמו Merkator, Immo Centar, Millenium, Piramida, City Hall, Zira ואחרים.

מרכז הקניות Ušće  הוא הקניון המודרני הגדול ביותר בסרביה ובאזור יוגוסלביה לשעבר. הוא שוכן בניו בלגרד, ממש מול גשר ברנקו (Branko's Bridge). אפשר להגיע אליו ברגל מהעיר העתיקה. חשמליות 7, 9, 13 או כל אוטובוס לכיוון ניו בלגרד מגיע אליו.

דלתא סיטי הקניון השני בגודלו בבלגרד. (Delta City). Jurija Gagarina 16 (בניו בלגרד, קחו את חשמליות 7,9, 13 או אוטובוס 95 או מיניבוס).

סטדיון (Stadion), Voždovac, Zaplanjska 32. הקניון השלישי בגודלו בבלגרד.

Otvoreni tržni centar (Buvljak), Antifašističke borbe bb – מאות חנויות עצמאיות, כולן מוכרות מוצרים חדשים, תחת כיפת השמיים. אפשר לקנות כל דבר כאן, מכל סוג של בגד, כמו ג'ינס איטלקי (חלקם אמיתיים, חלקם זיוף מצויין מ-Novi Pazar) ועד מכשירים אלקטרוניים, מוצרי קוסמטיקה, אביזרים סלולאריים, ועד המסמר או הבורג הכי נדיר. המחירים הרבה יותר נמוכים כאן מאשר בקניונים ויש כאן בעצם מידות בכל הגדלים. אפשר לבלות כאן יום שלם של שופינג בבלגרד ולא לראות הכול.

Beogradski Sajam –  מרכז קניות בבלגרד המציע מבחר ענק של ביגוד זול.

Block 70 Chinese Market – אפשר לקנות כאן בגדים מאוד זולים המיובאים מסין. האיכות ירודה. סגורים בימי שלישי.

עוד מרכזי קניות בבלגרד:

Mercator Center, Bulevar umetnosti 4. (אוטובוס 71, 72 או 75, קרוב לתחנת המשטרה והמבנה המחוזי של Novi Beograd)

Immo Outlet Center, Gandijeva 21, blok 64

Zira Shopping Center, Ruzveltova 33

אאוטלט BN Bos

חופשה בבלגרד – ביטחון אישי

באופן כללי, בלגרד היא עיר די בטוחה, ולמשפחות שמתכננות להגיע אל בלגרד עם ילדים אין סיבה סבירה לחשוש. אבל כמו בכל עיר גדולה במזרח אירופה, תמיד צריך לשמור על חפצים אישיים כמו כסף, טלפונים ניידים, מסמכי זיהוי וכו' במקום בטוח. כייסים יכולים להימצא בכלי רכב ציבוריים ובמקומות סואנים אחרים, אז לעולם אל תסתובבו עם הארנק בתיק גב אלא דאגו שהארנק יהיה בכיס הקדמי. אם הזמנתם השכרת רכב בבלגרד עדיף לוודא שיש ביטוח נגד גניבות. נהגים בד"כ שומרים על כללי התנועה אבל נהגים עצבניים עשויים לשנות נתיב באופן פתאומי או לבצע סיבוב מסוכן בשעות השיא. נהגי המוניות בבלגרד ידועים לשמצה בנהיגה במהירות מופרזת שלהם. היו עירניים לרמזורי הולכי הרגל וצייתו להם.

תמיד כדאי להימנע מלהיכנס לוויכוח. אם אתם מבלים מאוחר בלילה בבר או מועדון לילה, יש תמיד סיכוי קטן שמישהו ינסה להיכנס איתכם לקטטה, בעיקר אם אתם בקבוצה וגבר מפגין כלפיכם עוינות. זו מלכודת ידועה שבריונים ושיכורים נוקטים בה –  לא כי אתם זרים, אלא כי אלו "חוקי הרחוב", כלומר כל אחד יכול להפוך למטרה. פשוט התעלמו ולכו לכיוון אחר בלי להתייחס למה שהם אומרים או עושים. הסיכוי שזה יקרה לכם מאוד נמוך ועל אחת כמה וכמה, כאשר מגיעים אל בלגרד עם ילדים כמעט אין סיכוי שייטפלו אליכם. אבל כדאי להיות עירניים. אל תנסו ללגלג על המקומיים באנגלית – כמעט כולם בבלגרד יודעים אנגלית בסיסית לפחות ומכירים מילות גנאי וקללות.

מנזרים וכנסיות בבלגרד

כנסיית סנט סאבה (Saint Sava Temple) – זוהי הכנסייה האורתודוכסית הגדולה ביותר בסרביה ואחת הגדולות בעולם. בשנת 1594, המפקד הצבאי הטורקי סינאן פאשה קבר כאן את שרידיו הקדושים של הקדוש סאבה (1174-1236), מייסד הכנסייה האורתודוכסית ה- autocephalous במקום שבו הכנסייה עומדת היום, כאות מחאה על ההתמרדות של העם הסרבי באימפריה העותומנית. הסרבים, שרצו לבנות כנסיה לזכר הקדוש, בנו לראשונה כנסיה קטנה ליד המקום שבו נשרפו השרידים (הכנסיה הזו עדיין קיימת וניצבת מצידה השמאלי של הכניסה הראשית לכנסיה המרכזית).

הכנסיה אשר כיום מהווה את אחת הבולטות שבין אטרקציות בבלגרד נבנתה משנת 1935 בשלבים רבים. הבנייה הופסקה ב-1941 עקב מלחמת העולם השנייה, ומאוחר יותר בגלל הוראת הרשויות הקומוניסטיות. הבנייה החלה מחדש בשנת 1985. העיצוב הפנימי איננו גמור עדיין, אבל תיירים יכולים לבקר באגף הצפוני שבנייתו הסתיימה וכבר נעשה בו שימוש. איכות השיש ועבודת הגבס במקום מעידים על כך שהכנסיה תהיה מדהימה ביופייה לכשתסתיים בנייתה.

הקריפטה (מערת הקבורה) התת-קרקעית, שבעתיד ייקברו בה הפטריארכים של סרביה, מוקדשת לקדוש לזרוס מסרביה וגם בנייתה כמעט שלמה. היא ניצבת ליד כיכר Slavija, וקל להגיע אליה מ- Bulevar Oslobodjenja וניתן להבחין בה מרוב אזורי העיר. בשל גודלה המרשים, נהוג לכנות אותה קתדרלה למרות שהיא עדיין לא משמשת כמקום מושבו של בישוף או פטריארך.

קתדרלת בלגרד (Belgrade Cathedral) – מוקדשת לקדוש הארכי-מלאך מיכאל והיא שוכנת ליד מצודת בלגרד (קאלמגדן) ב- Kneza Sime Markovića 3. בנייתה הושלמה בשנת 1840 והחלק הפנימי שלה מעוצב בפאר בסגנון ניאו-קלאסי סרבי. המבנה של הפטריארכיה הסרבית ניצב מול הקתדרלה ושם גם נמצא המוזיאון של הכנסיה הסרבית האורתודוכסית, וכן כנסיה פטריאכלית יפהפיה המוקדשת לקדוש שמעון.

כנסיית Ružica וכנסיית Saint Petka (במצודת קאלמגדן (Kalemegdan fortress)), ליד מצפה הכוכבים. קל לפספס אותן, בקשו הנחיות. כנסיית Ružica מוקדשת ללידתה של מריה הקדושה ומוזכרת לראשונה במאה ה-15. הכנסיה נהרסה בתחילת המאה ה-18 ומאוחר יותר נבנתה מחדש במיקום הנוכחי שלה. זו הייתה הכנסיה הצבאית של חיל המשמר שהוצב במצודה. המקום נהרס שוב במלחה"ע הראשונה ושוב נבנה מחדש בשנת 1925. בזמן זה הכנסיה קיבלה את פסלי החייל האלמוני המיוחדים מברונזה ואת הנברשות יוצאות הדופן העשויים מתרמילי פגזים, חרבות וכידונים – דוגמה מיוחדת של אמנות מלחמה עם מוטיבים דתיים. כנסיית פטקה הקדושה (Church of Saint Petka (Paraskevi)) שוכנת קרוב אליה. כנסיה זו נבנתה סביב "מעיין קסמים", לפי האמונה המקומית, לכבוד הקדושה פטקה ששרידיה נשמרו במצודת בלגרד בתקופת ימי הביניים.

Church of the Translation of Relics of Saint Nicholas (Nikolajevska)  "כנסיית תרגום השרידים של הקדוש ניקולה" – נבנתה בשנת 1745, כיום מבנה הכנסיה העתיק ביותר בבלגרד. הכנסיה מכילה את אחד מקירי הסמלים הדתיים (איקונוסטסים) היפים ביותר בסרביה. הכנסיה שוכנת למרגלות הגבעה המוכרת כ- Gardoš (Гардош) ליד נהר הדנובה במועצה המקומית Zemun.

מנזר רקוביצה Rakovica מוקדש לארכי-מלאכים מיכאל וגבריאל. מנזר בעל היסטוריה מסקרנת השוכן 11 ק"מ ממרכז בלגרד,  במקום שבו נהר Rakovička הופך ל-Avala. המנזר מכיל שרידים חשובים וכן קברים של דמויות מפורסמות בהסטוריה הדתית של סרביה (הפטריארך Dimitrije, Vasa Čarapić) ולאחרונה של הפטריארך הסרבי פאבלה (Pavle).

המנזר האורתודוכסי Presentation of the Virgin ("הצגתה של הבתולה") – הכנסיה נבנתה בשנת 1935 בסגנון סרבי ביזנטי ומעוטרת בפרסקאות יפהפיות ואוצרות רבים. Ljube Jovanovića Street No. 8 ב- Senjak (Dedinje) ליד המרכז בגבעת Topcidersko המוקפת יער.

בלגרד
דירוג הגולשים 4.5 (2 הצבעות)
Sending

תגובות 2

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל