סרביה

סרביה – המדריך המלא לטיולים וחופשות

סרביה היא יעד כמעט לא מוכר למטייל הישראלי – למרות שיש לה כל כך הרבה מה להציע, הרבה מעבר למלונות היוקרה המשתלמים של בלגרד. בין אם אתם מתכננים טיול אל סרביה עם ילדים או טיול חברים באתרי טבע, חופשת סקי בהר קופאוניק או חופשה זוגית בבלגרד – המדריך המלא מרכז עבורכם את כל היעדים, האטרקציות, העצות והטיפים השימושיים לתיכנון טיול בסרביה

          הזמנת דילים לבלגרד       |       הזמת טיולים מאורגנים לסרביה

סרביה Serbia היא מדינה בחבל הבלקן, בדרום אירופה. היא הייתה המדינה העיקרית בין 6 המדינות שהרכיבו את הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה, שהתפרקה בסוף המאה ה- 20.  היא גובלת עם מונטנגרו בדרום, בוסניה והרצוגובינה במערב, בולגריה בדרום-מזרח, קרואטיה בצפון-מערב, הונגריה בצפון, מקדוניה ואלבניה בדרום ורומניה בצפון-מזרח. סרביה ממוקמת על אחד הנתיבים הקרקעיים המרכזיים בין מרכז אירופה לטורקיה ובהמשך למזרח התיכון

טיול בסרביה – עוד מידע למטייל

טיסות לבלגרד – מידע והשוואת מחירים

השכרת רכב בסרביה – השוואת מחירים וטיפים לנהיגה בסרביה

תחבורה בסרביה – תכנון, השוואת מחירים ורכישת כרטיסים

בלגרד – מלונות מומלצים למשפחות בבירת סרביה

eSIM וסים לסרביה – תקשורת ואינטרנט בחופשה

תיירות בסרביה

בעונת הקיץ, תיירים אוהבים לבלות בעיקר בעיר הבירה של סרביה, בלגרד וליהנות מהטבע המדהים בפארקים הלאומיים הרבים ברחבי סרביה. בחורף, התיירות לסרביה מתרכזת בעיקר באתרי סקי ואתרי נופש בהרים (אחד מהאתרים הפופולריים ביותר לחופשת סקי בסרביה הוא קופאוניק Kopaonik – אתר סקי מומלץ שלדעת רבים נחשב כאחד מיעדי הסקי הטובים ביותר באירופה. יש בסרביה גם אתרי ספא רבים כגון סוקובניה ,Sokobanja ניסקה בניה ,Niska Banja וורניסקה בניה .Vrnjačka Banja

הסרבים הם אנשים חמים, במיוחד כלפי זרים. הם מאוד ידידותיים כלפי תיירים, ואין הרבה מאלו בסרביה,  שהפוטנציאל התיירותי הגדול שלה עוד לא הגיע לידי מימוש. רוב הסרבים דוברים אנגלית במידה מסוימת ונלהבים מאוד לתרגל את השפה, אז לא תתקשו למצוא את הדרך אם תבקשו הכוונה (סרבים מבוגרים, לעומת זאת, בד"כ ידברו גרמנית או צרפתית). רוב התיירים מגיעים לסרביה בקיץ, ולעתים קרובות תוכלו לשמוע גרמנית, איטלקית, צרפתית ואנגלית ברחובות בלגרד, בעוד שתיירים סלובנים, גרמנים, אוסטרים, בוסנים והונגרים זורמים למקום לחגי השנה החדשה.

יוגוסלביה הייתה מקום כ"כ תיירותי ויפה עם כל כך הרבה מקומות אטרקטיביים לתיירים הכוללים יעדים מדהימים כמו קרואטיה ומקדוניה, שאיכשהו, סרביה הוזנחה מבחינה תיירותית למרות יפייה, ועדיין צריכה להתגלות מחדש לא רק על ידי התיירים אלא גם על ידי סרבים רבים. סרביה היא ארץ מגוונת ויפהפיה למרות שאין לה מוצא לים (היא מוקפת כולה ביבשה). לא רק בלגרד התוססת, אלא גם המרחבים הכפריים של סרביה, מהמישורים של וויבודינה Vojvodina, אשר בחורף מזכירים את הסצנות מהסרט 'דוקטור ז'יוואגו', ועד להרים והאגמים או מאגרי המים ואתרי הסקי הרבים והיפים באופן יוצא מן הכלל – סרביה כולה היא אתר מומלץ לטיול משפחות ובהחלט גם לטיול צעירים, טיול זוגי או ירח דבש.

סרביה נמצאת על הצטלבות הדרכים של ההיסטוריה האירופאית וככזאת, היא תערובת של תרבויות, אתניות ודתות. חלק מהיישובים האנושיים העתיקים ביותר שאותרו באירופה, נמצאו בסרביה. 17 קיסרים של האימפריה הרומית העתיקה נולדו למעשה בשטח שהיום מהווה חלק מסרביה, וכולם השאירו אנדרטאות ובנו ארמונות מפוארים במקום הולדתם או קרוב אליו.  הבירה המרשימה בלגרד נבחרה לאחת מערי הבירה האירופאיות המבטיחות. היא ארחה את האירוויזיון ב2008, והיא עיר הולדתם של שמות עולמיים כגון ג'וקוביץ', ג'נקוביק ואיבנוביץ'; השגרירים של סרביה החדשה.  עוד אתר תיירותי מעניין בסרביה הוא הסכר ההידרואלקטרי העצום של דרדפ Djerdap, שיצר אגם שנמתח לאורך קילומטרים רבים מקניון דרדפ, בו יש דרך רומאית מפורסמת למזרח שנבנתה בידי הקיסר טריאנוס.

הסרבים מסבירי פנים וידידותיים מאוד. לסרביה יש רוח ונשמה שנדיר למצוא בשילוב עם תערובת של תרבויות שונות ולהיטות לחיים טובים.

אזורים בסרביה

סרביה מתחלקת לחמישה אזורים ורפובליקה עצמאית אחת בפועל (קוסובו). וויבודינה ובלגרד משגשגות כלכלית יחסית, ויש להן תרבות המושפעת ממרכז אירופה, בעוד שהאזורים הדרומיים עניים יותר.

-בלגרד Belgrade

-וויבודינה Vojvodina

-פומורבסקי Pomoravlje

-פודריניה Podrinje

-סומדיה Šumadija

קוסובו Kosovo

קוסובו, שנחשבת ע"י האו"ם כמחוז אוטונומי של סרביה, דורשת עצמאות אשר הוכרה בידי אומות מערביות רבות, ומהווה למעשה רפובליקה עצמאית. יש בקוסובו רוב אתני אלבני – מוסלמי, אולם החלק הצפוני בעל הרוב הסרבי של קוסובו נותר מחובר לסרביה מבחינה תרבותית, פוליטית ואתנית.

מזג אוויר בסרביה

בצפון סרביה: אקלים יבשתי (חורף קר וקיץ חם ולח עם גשמים מפוזרים היטב); בחלק המרכזי: אקלים יבשתי מתון; בדרום סרביה: חם ויבש בקיץ ובסתיו, וחורף יחסית קר עם שלג רב.

תוואי השטח

הגיאוגרפיה של סרביה מגוונת ביותר: בצפון תמצאו מישורים פוריים ועשירים; במזרח, רכסי אבני גיר ואגנים; בדרום מזרח, גבעות והרים עתיקים. האזור שמסביב לעיר מיוניצה Mionica היה ידוע בשל מספר רעידות אדמה בשנים האחרונות, אך מדובר ברעידות אדמה חלשות שלא היו הרסניות בשום אופן. ההר הגבוה ביותר בסרביה הוא דרויצה Đeravica  בגובה של 2656 מטרים.

ערים מרכזיות בסרביה

בלגרד Belgrade – בירת סרביה, עיר תוססת ותיירותית.

נובי סאד Novi Sad – הבירה המחוזית של המחוז האוטונומי וויבודינה והעיר השנייה בגודלה בסרביה (אחרי בלגרד). נובי סאד ממוקמת כ80 ק"מ מצפון לבלגרד, על נהר הדנובה, הממשיך אל תוך אוסטריה. נובי סאד היא מרכז חשוב של תעשייה, תרבות, חינוך, רפואה, ספורט ותיירות בסרביה, עם אנדרטאות ומוזיאונים תרבותיים והיסטוריים רבים. העיר ידועה בעיקר בשל המצודה המרשימה החולשת עלייה ומספר כנסיות מרשימות בסגנון בארוק.

מדרום לנובי סאד, בדרך הישנה לבלגרד, ישנה עיר היסטורית קטנה בשם סרמסקי קרלובצי  Sremski Karlovci, שכיום מפורסמת ביותר בשל מרתפי היין שלה. הפארק הלאומי פרושקה גורה Fruška gora, הידוע בכך שבתוכו נמצאים 16 מנזרים אורתודוקסים, ממוקם גם הוא ליד נובי סאד.

ניש Niš – העיר השלישית בגודלה בסרביה. ניש היא צומת מרכזי של כבישים ומסילות רכבת בדרום סרביה וחבל הבלקן, ובה גם תעשייה מפותחת היטב, היסטוריה עשירה, ואנדרטאות תרבותיות-היסטוריות רבות. ניש היא מקום הולדתו של קונסטנטינוס הגדול, קיסר רומי שהתבלט בהנהגת מדיניות של סובלנות לנוצרים באימפריה הרומית, ושימשה מקום לחגיגות המילניום של ההכרזה על צו מילאנו ב2013. ספא ניש המפורסם ממוקם בסביבת העיר ומהווה אתר מומלץ לטיול.

קרגויבץ Kragujevac– הבירה הראשונה של סרביה המודרנית, המרכז התעשייתי והעיר הרביעית בגודלה בסרביה. קרגויבץ ממוקמת במחוז סומדיה, 120 ק"מ מבלגרד. יש בה אתרי נוף רבים כמו אגם גרוזה Gruza היפה הסמוך לעיר, וממנו מתפתל נהר קטן בשם לפניקה Lepenica שעובר דרך קרגויבץ.  בקרגויבץ יש היסטוריה עשירה, אנדרטאות תרבותיות והיסטוריות רבות, ואף אוניברסיטה, והיא נחשבת כמרכז תרבותי חשוב של חבל סומדיה.

קרליובו Kraljevo  קרליובו היא מרכז כלכלי חשוב בסרביה, והיא ממוקמת במרחק של 170 ק"מ מבלגרד. היא שוכנת על גדות שני נהרות, מורבה ואיבר. כאן, בפאתי העיר, נמצא המנזר המפורסם זיצה Žiča, ובו הכנסייה ששימשה בימי הביניים להכתרת מלכי סרביה הקדומה. ישנם שני אתרי ספא (מעיינות חמים) ידועים באיזור קרליובו, ספא מטרושקה Mataruška  וספא בוגוטבצ'קה Bogutovačka. העיר ניזוקה באופן משמעותי ברעידת אדמה בשנת 2010.

סובוטיצה Subotica – נחשבת ע"י תיירים לאחת הערים היפות ביותר בסרביה. נמצאת בצפון סרביה, והיא העיר קרובה ביותר לעיירה פאליץ' Palic. המהווה בפני עצמה מרכז מסחרי ותרבותי חשוב עם היסטוריה עשירה. השפות העיקריות המדוברות בסובוטיצה הן סרבית והונגרית. באיזור סובוטיצה נמצאים אתרי נופש מומלצים על גדות אגם פאליץ' ואגם לודוסקו Ludoško.

אוזיצה Užice – זוהי עיר במערב סרביה במחוז זלטיבור, כ- 200 ק"מ דרום מערבית מבלגרד. העיר שוכנת בין הגבעות, על גדות נהר דנטיניה Đetinja. היא מרכז תחבורה, כלכלה, תרבות וספורט חשוב בסרביה, עם היסטוריה עשירה. ליד העיר נמצאים יעדי התיירות המפורסמים זלטיבור Zlatibor, טארה Tara, מוקרה גורה (דרוונגרד)  (Mokra Gora (Drvengrad, מסילת הרכבת הצרה "סרגן 8 Sargan Eight" ועוד.

שאבאץ' Šabac – עיר יפהפיה במחוז מאצ'בה במערב סרביה, ממוקמת על גדות הנהר סאווה.

נובי פאזאר Novi Pazar – עיר רב-תרבותית ורב-אתנית בדרום-מערב סרביה, עם אוירה אוריינטלית. בעיר יש אנדרטאות יוקרתיות רבות מתקופות היסטוריות שונות, והיא מהווה את עיר התיירות ממנה יוצאים לסיור אל סטארי ראס, אתר מורשת עולמית המוכר ע"י אונסק"ו – קומפלקס עתיק של המדינה הסרבית הקדומה, בו אותרה בחפירות ארכיאולוגיות הכנסייה העתיקה ביותר בסרביה. בעיר יש אנדרטאות רבות מתקופת ימי הביניים בה שלטה באיזור האימפריה העות'מאנית.

ורניה Vranje – ממוקמת בדרום מזרח סרביה, במרחק של 340 ק"מ מבלגרד ו-100 ק"מ מניש, קרוב יותר לעיר הבירה של הרפובליקה של מקדוניה – סקופיה,  בעמק נהר מוראבה הדרומי. ורניה היא מרכז מסחרי ותרבותי חשוב, עם היסטוריה עשירה. קרוב אליה נמצאים אתר הספא הידוע ספא ורניסקה Vranjska והר בסנה קובילה Besna Kobila.

פוזרבץ Požarevac – מרכז מסחרי ותרבותי חשוב,  כ-80 ק"מ ממזרח לבלגרד, אחת הערים העתיקות בסרביה עם מורשת היסטורית מפוארת.  נהר מוראבה הגדול זורם דרך העיר ובסביבותיה. ליד פוזרבץ נמצאת עיר קטנה בשם סטארי קוסוטולאץ Stari Kostolac בה נמצא האתר הארכיאולוגי המפורסם וימינאציום Viminacium. כאן נולד (וגם נקבר) סלובודן מילושביץ', הנשיא (לשעבר) הידוע לשמצה של רפובליקת סרביה. פוזרבץ ידועה גם בשל תחרויות הרכיבה על סוסים המתקיימות בה, הידועות ברחבי סרביה בשם ליוביצבו.

ורשאץ Vršac – אחת הערים היפות בסרביה. ממוקמת במרחק של 80 ק"מ מצפון מזרח לבלגרד, קרוב לרומניה. ורשאץ היא מוקד מפותח של פעילות עיסקית בסרביה וגם של תרבות וספורט, ובנוסף היא עשירה בכרמים.

צ'אצ'אק Čačak – צ'אצ'אק היא עיר במרכז סרביה. היא המרכז המנהלי של מחוז מוראביצה, ומרכז התעשייה, התרבות והספורט העיקרי של המחוז. בפאתי צ'אצ'אק יש שני אתרי ספא (מעיינות חמים) ידועים: ספא גורניה טרפצה Gornja Trepča, וספא אובצר Ovčar.

באיזור צ'אצ'אק תמצאו אתרי תיירות מומלצים כמו אובצר קבלר -גורגה Ovčar-Kablar Gorge, ובו מנזרים ישנים ויפים.  בכפר גוצ'ה, כ-20 ק"מ מצ'אצ'אק, במחוז דרגצ'בו Dragačevo, מתקיים מדי שנה בתחילת אוגוסט פסטיבל החצוצרה המפורסם של גוצ'ה, אליו מגיעים מעל לחצי מיליון מבקרים מדי שנה.

סרמסקה מיטרוביצה Sremska Mitrovica  אחת מהערים העתיקות ביותר בסרביה ובאירופה, אשר היתה ידועה עוד בימי האימפריה הרומית כ"סירמיום", והייתה אחת מארבע ערי הבירה בתקופת הטטררכיה.

יעדים תיירותיים נוספים בסרביה

פאליץ Palić – אגם נפלא בצפון סרביה עם פארקים עוצרי נשימה, אנדרטאות של אדריכלות אר נובו, ומסורת ארוכה של בישול גורמה מוקפד אשר הפכו את אגם פאליץ' לאתר נופש קיצי אפנתי. העיר פאליץ' היא אתר תיירות חשוב בסרביה אשר מארח כל שנה פסטיבל סרטים, פסטיבל מוזיקת עולם ומגוון אירועי ספורט.

סוקו בנייה Soko Banja –  סוקו-בנייה היא אתר ספא ותיירות המפורסם בשל מזג האוויר הנעים שלו יחד עם יערות עצומים, אוויר צח ומעיינות מרפא חמים רבים. כל אלו הופכים את סוקו-בנייה למקום יוצא דופן, אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות של סרביה. העיירה ממוקמת על האגן שבין הרי רטאן (1,560 מ') ואוזרן (1,117 מ'), 400 מ' מעל פני הים. סוקובניה היא פנינה אמיתית הכוללת אתרים מרשימים ואף פארק מים – אל תפספסו אותה אם אתם מתכננים טיול אל סרביה עם ילדים (וגם בלי ילדים)

הדרך הצדדית לסוקו-בנייה מסתעפת מהק"מ ה-200 של הכביש המהיר בלגרד – אתונה, המחבר את סרביה ישירות אל יוון.

אופלנץ Oplenac – כאן, סמוך לעיר טופולה, שכנה משפחת המלוכה של סרביה והיום ממוקם כאן מאוזוליאום של המשפחה המלכותית הסרבית בשם קרג'ורג'ביץ' (כנסיית ג'ורג' הקדוש), וגם מוזיאונים. תוכלו גם ליהנות מכרם אופלנק המלכותי. הוא נמצא בעיר טופולה, המוקפת באזור גידולי יין מפורסם עם יין נהדר. (העיר טופולה  Topola) בדרום סרביה, ליד בלגרד.

זלטיבור Zlatibor – אתר סקי ותיירות הררי מפורסם מאוד בדרום מערב סרביה. הנופים היפהפיים הנמתחים אל האופק מערבבים שדות, שטחי מרעה, עמקים, כפרים אתניים, מתקני ספורט ועוד, והאוויר הצח, הופכים את זלטיבור לאחת האטרקציות התיירותיות המומלצות בסרביה. זלטיבור ממוקמת בגובה של 1000 מטרים, ליד העיר אוזיצה Uzice, בדרך למונטנגרו. בניגוד לדימוי החורפי הקיץ הוא שמשי  – (אך החורף קר כמובן). זלטיבור היא מוקד של תיירות מרפא ופועל בה מכון שיקום רפואי מיוחד ומפורסם.

טרה Tara– הר הממוקם במערב סרביה (ליד הר זלטיבור). הוא חלק משרשרת הרי האלפים הדינריים ונמצא בגובה של 1,000-1,500 מטרים מעל פני הים. רוב ההר מוכרז רשמית בתור 'הפארק הלאומי טרה'. בהר טרה נמצא אגם זאובין Zaovine היפה, בגובה של 800 מטרים. מדרונות ההר עטופים ביערות צפופים, עם הרבה קרחות יער ושדות גבוהים, צוקים תלולים, עמקים עמוקים שנחצבו בידי נהר דרינה הקרוב והרבה מערות אבן גיר – כל אלו הפכו את טרה למרכז תיירותי פופולרי.

ורניצקה בניה Vrnjačka Banja– ספא ורניצקה הוא אתר הספא (מעיינות חמים טבעיים עם מים מינרלים עם תכונות מרפא) הגדול והמפורסם ביותר בסרביה, ואתר תיירות אטרקטיבי לנופש ומנוחה. הספא ממוקם במרכז סרביה, 200 ק"מ דרומית לבלגרד, ליד העיר קרלייבו (טרסטניק).  Kraljevo(Trstenik).

הפארק הלאומי קופאוניק Kopaonik – הר קופאוניק בדרום סרביה הוא אתר הסקי הגדול בסרביה, עם 23 מעליות סקי. זהו פארק לאומי שנפרש על פני 118.1 קמ"ר. ספורט ונופש הם גורמי מפתח בתיירות של קופאוניק, אך פרט לכך עבור הסרבים לקופאוניק יש מורשת היסטורית עשירה. זהו אתר תיירות מבוקש מאוד בסרביה ותמצאו כאן שלל אפשרויות בידור, מלונות מפוארים, אטרקציות לתיירים, בתי קפה, ברים, מועדוני לילה וכול'.

ולאסינה Vlasina – ולאסינה היא הרבה יותר מהמרחצאות החמים והאגם המרהיב -הנוף של ולאסינה הוא פשוט יוצא מן הכלל. ולאסינה ממוקמת בגובה של 1200 מטרים, ושטח האגם 16 קמ"ר. היא ממוקמת כ-350 ק"מ מדרום מזרח לבלגרד, אחרי לסקובץ Leskovac, ליד סורדוליצה Surdulica.

המלצות לטיול בסרביה

הנופים הרבים המומלצים לטיול בסרביה – בין אם מדובר בטיול משפחות אל סרביה עם ילדים או טיול חברים או חופשה זוגית בסרביה, כוללים טירות מרהיבות, מנזרים מימי הביניים, מרחצאות חמים, אתרי סקי, אגמים ונהרות, כפרים מסורתיים יפים וערים סואנות עם פארקים בארוקיים וארכיטקטורת ארט-דקו.

מה לראות בסרביה

עיר הבירה של סרביה, בלגרד, היא עיר אירופאית מלאת חיים, עם נהרות הסאווה והדנובה שזורמים דרכה. העיר היא מקום נהדר לבלות בו חופשה בסרביה. טיילו ברחוב פרינס מייקל  Prince Michael,  הרחוב הראשי של העיר להולכי רגל, או עצרו למשקה בסקדרליה  Skadarlija, רחוב וינטג' עם ניחוח של בלגרד ההיסטורית, מלא במסעדות ובתי קפה. ישנם מבנים ישנים על כל ארבע גדות הנהר, כולל מבצר קלמגדן, שנבנה, עוצב ועוצב מחדש בידי קלטים, רומאים, ביזנטים, סרבים, אוסטרים וטורקים לאורך מעל ל2,000 שנה. פעם שימש המבצר כמוצב צבאי חשוב, וכיום המקום משמש כפארק מרכזי בבלגרד עם נופים יפהפיים, במיוחד בזמן השקיעה. בתור המבצר יש גן חיות, מוזיאון צבאי, כנסיות מפורסמות, גלריות, פארקים, מגרשי ספורט וכול'.

יש בבלגרד נמלים ומגדלים שונים רבים, ושני נתיבי אופניים/הליכה ארוכים לאורך שני הנהרות. אתרים נוספים בבלגרד כוללים את כנסיית סאבה הקדוש Temple of Saint Sava המודרנית, המוזיאון הלאומי והטירה הישנה. לאי אדה ציגנליה  Ada Ciganlija הממוקם בתוך הנהר יש בתוכו אגם מלאכותי וחוף חצץ באורך של 8 ק"מ, בו מבקרים אלפי רוחצים במהלך הקיץ. זהו מקום מלא חיים, מומלץ מאוד לטיול אל סרביה עם ילדים, עם הרבה בידור, בתי קפה ומסעדות, חלקם פתוחים במהלך כל השנה. העיירה זמון Zemun, כעת חלק מהאזור האורבני של בלגרד, התפתחה באופן עצמאי במהלך רוב ההיסטוריה שלה והיא אזור נחמד עם זהות מובהקת.

נובי סאד היא עיר תיירותית מומלצת נוספת בסרביה.  האתר המרכזי שלה הוא מצודת פטרוברדין Petrovaradin (אחת ממצודות המאה ה-18 המשומרות והטובות ביותר באירופה). בעיר יש גם מספר פארקים נהדרים שמעוליםמ להליכה ארוכה של אחה"צ או פיקניק. לכפר סרמסקי קרלובצי Sremski Karlovci  ליד נובי סאד יש היסטוריה עשירה, הרבה אנדרטאות, מוזיאונים, כנסיות, גלריות ומרתפי יין מפורסמים. לנובי פאזר, העצירה האחרונה שלכם לפני קוסובו, יש מורשת טורקית מובהקת ומספר מנזרים נהדרים באזור שסביבה.

מוקרה גורה Mokra Gora – כפר משוחזר באופן מסורתי באזור ההר הפופולרי זלטיבור. הכפר סירוגויונו Sirogojno נמצא באותו אזור, עם מוזיאון נחמד באוויר הפתוח, ומלאכות יד מסורתיות רבות לתצוגה.

הכפר המסורתי דרוונגרד, שידוע גם בשם מצ'בניק, נמצא קרוב מאוד. הוא נבנה ע"י במאי הסרטים הסרבי המפורסם אמיר קוסטוריצה בשביל צילום סרטו "החיים הם נס". בסביבה, הר זלטיבור מציע כמה אתרי סקי, מסלולי הליכה ונופים נהדרים. או שתקפצו על ה"סרגן 8", רכבת המורשת עם הפסים הצרים שנוסעת ממוקרה גורה לתחנת סרגן ויטאסי  Šargan Vitasi (זלטיבור והרי טארה). כשזה מגיע למספר הגשרים והמנהרות, הסרגן 8 היא ייחודית באירופה, והמסילה בצורת 8 היא שעשוע פופולרי לתיירים.

פארקים לאומיים בסרביה

מתוך המספר הרב של אתרי טבע והפארקים הלאומיים בסרביה, פרושקה גורה הוא ללא כל ספק אחד מהטובים ביותר. השטח זרוע ביקבים ובמנזרים עתיקים, הוא משלב מטעים וכרמים הפזורים על מישורים עצומים  עם יערות צפופים. הפארק הלאומי טארה מכסה כ-20.000 דונם במערב המדינה. שם, פסגות ההרים הגבוהות  והערוצים התלולים של נהר דרינה מספקים נופים מרהיבים שהופכים הליכה ארוכה לשווה את המאמץ.

השטח ההררי של קופאוניק בדרום, מציע כמה הזדמנויות נהדרות לסקי ולסנואובורד כמו גם נופים נהדרים וצמחיה עשירה. הפארק הלאומי הגדול ביותר ואולי גם המרהיב ביותר הוא דרדפ ,הממוקם בצפון מזרח המדינה וגובל ברומניה. הוא מורכב מהערוץ התלול דרכו זורם נהר דנובה, מטבע טהור ומגדות עשירות בחיות בר.

דרדפ גם מלא באתרים ארכיאולוגים, המפורסם שבהם הוא לפנסקי ויר  Lepenski Vir, שנחשב למקום מגורים אנושי ראשון על אדמה אירופאית.

אתרי נופש וספא בסרביה

וורניסקה בניה הוא אתר הספא הגדול והפופולרי ביותר בסרביה ובאופן מסורתי אתר תיירותי אטרקטיבי מאוד למנוחה ונופש. זהו ספא המינרלים היחיד עם טמפרטורת מים שתואמת לזו של הגוף האנושי, 36.5 מעלות צלזיוס. סוקו-בנייה הוא ספא ומקום תיירותי מפורסם נוסף בסרביה בשל האקלים היבשתי המתון שלו ושטחים עצומים של יערות, אוויר צח והרבה מקורות תרמו-מינרלים. פאליץ' היא עיר נפלאה בצפון. הפארקים הבארוקיים, האנדרטאות של ארכיטקטורת אר נובו והמסורת הקולינרית הארוכה הפכו אותה לאתר נופש וספא קיצי אפנתי לאליטה של מזרח אירופה במאה ה-19 וה-20.

אתרים ארכיאולוגים בסרביה

וימינאציום, ליד הכפר סטארי קוסטולאץ, הוא אתר ארכיאולוגי חשוב והיה פרויקט החפירה הראשון של סרביה בשנות ה80 של המאה ה-19. המקום היה פעם הבירה המחוזית של המחוז הרומי מואסיה (סרביה של היום) וקיים עוד מהמאה הראשונה לספירה. באתר תמצאו  שרידים ארכאולוגים של מקדשים, רחובות, כיכרות, אמפיתאטרון גדול, ארמונות, היפודרומים ובתי מרחץ רומים. אתר ארכיאולוגי גדול נוסף בסרביה (שמתפקד גם כספא) הוא גמיזגרד Gamzigrad, אחד מארבעת אתרי אונסק"ו בסרביה. נמצאים בו השרידים של קומפלקס רומי עתיק של ארמונות ומקדשים שנקרא פליקס רומוליאנה Felix Romuliana, והוא נחשב לאחד מהאתרים הרומים המאוחרים הבולטים והמשומרים ביותר.

מנזרים בסרביה

בסרביה אפשר לצפות במספר רב של מנזרים נוצרים אורתודוקסים מימי הביניים, ברבים מהם יש יצירות מופת של פרסקו. מנזר המאה ה-12, סטודניצה Studenica (ליד קרליובו), הוא אחד מהדוגמאות הטובות ביותר ומוכר בידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. שתי הכנסיות שלו בנויות משיש לבן ומתפארות בכמה ציורים ביזנטיים מרהיבים מהמאה ה-13 וה-14. זיצה, גם ליד קרליובו, נוסד בערך ב-1207 ונצבע באדום כסמל לדם של הקדושים של הכנסייה הנוצרית המוקדמת.

ציורי הפרסקו בסופוצ'אני Sopoćani (ליד נובי פאזאר) נחשבים לכמה מהדוגמאות הטובות ביותר של זמנם, והמנזר הוא ברשימת אתרי המורשת העולמית יחד עם החורבות של סטארי ראס העתיקה, שהייתה בעבר הבירה של המדינה הסרבית הקדומה ראשקה, אך ננטשה במאה ה-13. המנזר המבוצר מנסיה Manasija  ליד דספוטובץ Despotovac, מוגן בידי חומות ומגדלים מסיבים, ולמרות שרבים מציורי הפרסקו המקוריים שלו נפגמו ללא תקנה במהלך השלטון העות'מאני, המקום עדיין שווה ביקור.

ראוואניצה Ravanica  ליד צ'ופריה  Ćuprija, הממוקם בהרי קוצאי  Kučaj היפהפים, הותקף, ניזוק ונבנה מחדש שוב ושוב במהלך ההיסטוריה. זהו מקום הקבורה של "לזר של סרביה", קדוש הכנסייה הסרבית האורתודוקסית וגיבור בשירה אפית סרבית. מנזרים נוספים שמצוינים לטיול בסרביה כוללים את מנזר מילשבה Mileševa  ליד פרייפויה Prijepolje, עם פרסקו "המלאך הלבן" אשר מפורסם בעולם, וקרושדול Krušedol  ליד סרם Srem.

מנזרי ימי הביניים המפורסמים בסרביה שהוגנו בידי אונסק"ו כאתרי מורשת עולמית הם: מנזר הפטריארכיה של פץ', מנזר גרצ'אניצה, מנזר ויסוקי דצ'אני.

חופשה בסרביה – אתרים ופעילויות נופש מומלצות

אדה ציגנליה הוא חוף של אגם סמוך לבלגרד, המקומיים קוראים לו הים של בלגרד. זהו מקום לחופשת קיץ בסרביה עם ילדים (וגם בלי). תמצאו פה הרבה מגרשי ספורט (כדורגל, כדורסל, גולף, כדורעף וכול') ושפע של בתי קפה שמגישים גלידה ובירה.

פעילות נופש מועדפת בבלגרד, חוץ מקזינו ושופינג, היא שתיית קפה בברים, הביסטרואים ובתי הקפה האופנתיים הרבים (במיוחד ברחוב סטרהיניצ'ה באנה Strahinjića Bana, שידוע כעמק הסיליקון של סרביה). זה מוזר מאוד, אבל רוב המקומות ממש מלאים כל היום במהלך שעות העבודה. בתי קפה מומלצים בבלגרדהם – דאון-טאון קפה, בוקה בר, מובי (Movie) בר, איירון קפה, ביבליוטקה (Biblioteka) קפה, מונזה קפה-סירה, ביביס קפה-סירה ועוד רבים; מי שלא אוהב מוזיקת פולק או אם-טי-וי, או קפה יקר, כדאי שימנע מרחוב זה. ישנם ברים – בתי קפה כמעט בכל פינה בבלגרד, שלדעת רבים מציעים אווירה רגועה יותר ומעוצבים ביותר טעם מאשר אלו ברחוב סטרהיניצ'ה באנה.

סמדרבו Smederevo היא אתר מעניין נוסף לחופשה בסרביה, בעיקר עבור צעירים. העיר שנמצאת במרחק של כ-50 ק"מ מבלגרד נחשבת לבירת הרוקנרול הלא רשמית של סרביה בשל להקות הרוק והמוזיקאים הרבים שגרים שם או שנולדו במקום. היא מפורסמת גם בגלל אחת המצודות הגדולות ביותר באירופה מימי הביניים, אתר מומלץ לטיול במיוחד בלילה, כאשר האורות יוצרים אווירה רומנטית ומיסטית מיוחדת.

אם אתם אוהבי רוקנרול ומגיעים לסמדרבו אל תוותרו על הופעת רוק ב"מוטו קלאב סטריט פייטר Moto Club Street Fighter" שממוקם על גדת נהר הדנובה. בסוף ספטמבר, העיר מארחת פסטיבל מסורתי בשם "סמדרבסקה יסן  Smederevska Jesen" (סתיו סמדרבסקה) שהוא פסטיבל של יין ושל תרבות סרבית עם הרבה הופעות והתרחשויות נוספות. במהלך הפסטיבל, יש גם מתחם קרנבל עם דוכנים ומתקני שעשועים שממוקם בסוף העיר. פשוט הסתובבו במרכז העיר וספגו את האווירה המיוחדת. מוזיאון סמדרבו מחזיק בהרבה פריטים ואוספים רומים וגם מימי הביניים, שהופכים את סמדרבו למקום חובה גם לאוהבי היסטוריה. ישנם אוטובוסים ישירים כמעט בכל חצי שעה ולוקח כשעה להגיע מבלגרד לסמדרבו (או חזרה).

כסף בסרביה

המטבע הרשמי של סרביה הוא הדינר הסרבי (RSD). שער החליפין של הדינר עומד בסביבות 30 דינר סרבי לשקל. המטבעות טבועים בערכים של 1, 2, 5, 10, ו-20 דינרים, ושטרות מודפסים בערכים 10, 20, 50, 100, 200, 500, 1000, 2000, ו-5000 דינרים. השטרות בדרך כלל נפוצים יותר מהמטבעות, אז תתכוננו לסחוב אתכם הרבה שטרות מסוגים שונים.

ניתן להמיר את הדינר הסרבי ברוב הבנקים ברחבי אירופה. תוכלו להמיר יורו או דולר (או מטבעות זרים מרכזיים אחרים) ל-RSD בשדה התעופה של סרביה, כמעט בכל הבנקים בסרביה, או במשרדי הצ'יינג'  (הנקראים בסרביה מניאצניצה  Menjačnica) הרבים שקל לאתר בבלגרד. משרדי חליפין רשמיים מראים את החותם של הבנק הלאומי של סרביה, אך יש להם שערי המרה גרועים יותר משל משרדי החליפין הקטנים יותר והלא רשמיים הרבים.

הדינר הסרבי לא ניתן להמרה באופן נרחב מחוץ לסרביה; רצוי להמיר שנית את הדינרים הנותרים שלכם לאירו או למטבעות מרכזיים אחרים לפני שתעזבו את סרביה. בצ'יינג'ים בסרביה לפעמים עלולים לסרב להחליף שטרות בלויים או פגומים, בעיקר של דולרים אמריקאים, על כן מומלץ להביא שטרות במצב טוב בלבד. הבנקים בדרך כלל מקבלים שטרות פגומים מעט, לפעמים עם תוספת עמלה. ישנם כספומטים רבים שמקבלים כרטיסי אשראי ובנקים זרים ללא תקלות.

בחלק מסויים מהחנויות בסרביה גם מטבע היורו מתקבל לפעמים, אך יגבו ממכם שער חליפין מופקע ועדיף להחליף יורו לדינר סרבי בצ"ינג'ים. תחנות הדלק הקרובות לגבולות מקבלות לפעמים מטבעות זרים.

שופינג בסרביה

המחירים בבלגרד הם בד"כ דומים למחירים בערים ראשיות רבות במזרח או מרכז אירופה, כמו סופיה למשל; עם זאת, מחוץ לבלגרד הבירה, המחיר של כמעט כל דבר נמוך בהרבה יותר מאשר בבלגרד. בדרך כלל, מחיר של כוס קולה בבר בבלגרד יהיה בערך 150 דינרים, ואילו בבר מחוץ לבלגרד אותו בקבוק קולה יעלה בערך 70 דינרים. בסופרמרקטים הרבים ברחבי בלגרד המחירים דומים בד"כ – כ-120 דינרים לבקבוק 2 ליטר קולה, ואילו כיכר לחם לבן למשל תעלה בין 40-60 דינרים.

ברוב החנויות הגדולות בסרביה יקבלו את כרטיסי האשראי הבינלאומיים ויזה, ויזה אלקטרון, מאסטרקארד ומאסטרו. לעומת זאת, אמריקן אקספרס ודיינרס קלאב בד"כ לא מתקבלים בסרביה. כמו כן, המחאות מטיילים הן לא צורת תשלום מוכרת בסרביה, ולפדות כאלו עלול להוות אתגר.

מזון מערבי מיובא ניתן להשיג בסופרמרקטים רבים, ובמיוחד ברשת שבבעלות קרואטית "Idea". שימו לב שכמעט בכל בתי המרקחת הסרבים (רשת אפוטקה  apoteka), תוכלו לקנות תרופות מרשם ללא מרשם.

המחירים של רוב הדברים דומים למחירים בשאר חבל הבלקן, אולם מס היבוא הופך את הבגדים והנעליים בסרביה ליקרים יחסית, בעיקר בבלגרד.

אוכל סרבי

בכל הערים הגדולות, ישנן מסעדות בינלאומיות רבות, כגון איטלקיות וסיניות, מקסיקניות, תאילנדיות, סושי יפני, מסעדות לבנוניות ואפילו – מסעדות ישראליות. בבלגרד תוכלו אפילו למצוא אוכל כשר. יש בסרביה גם רשתות מזון מהיר בינלאומיות כמו מקדונלדס, KFC ופיצה האט. בכלליות, המחירים זולים בהשוואה לאירופה המערבית, עם מנות עיקריות שנעות מ5-20€ לבן אדם.

סרביה היא בעיקר אומה אוהבת בשר. האוכל הסרבי הוא תערובת בלקנית טיפוסית של מנות ממרכז אירופה והמזרח הקרוב.  הסרבים גאים מאוד באוכל שלהם, הכולל הרבה בשרים ונקניקים על הגריל, לחם וגבינות מקומיות.

ביטחון אישי בסרביה

באופן כללי, סרביה היא מקום בטוח לבקר בו. המקומיים מועילים ומנומסים להפליא במקרה שתצטרכו עזרה (אם תצטרכו עזרה למצוא/להגיע למקום כלשהוא, עדיף לבקש עזרה מאדם צעיר, שכן סביר יותר שהוא יבין אנגלית). עם זאת, כדאי תמיד להיות מודעים לכייסים, בעיקר במקומות תיירותיים הומי אדם ובתחבורה ציבורית. פשיעה חמורה כמו שוד ברחוב, רציחות או התקפות אלימות היא דבר נדיר וחריג מאוד בסרביה, אפילו בחלקים חשוכים או מרוחקים של הערים ובשכונות עוני. פשע מאורגן הוא נפוץ, אך ארגוני המאפיה הסרבית לא מטרידים את התיירים או האוכלוסייה הכללית. צריך תמיד להיזהר מנהגים סרבים שנוהגים בצורה פרועה, ולפעמים יכולים להיות מאוד גסי רוח כלפי הולכי רגל או רוכבי אופניים. יש בסרביה גם חוסר סבלנות נפוץ כלפי הומוסקסואלים.

לאחר המלחמות היוגוסלביות של שנות ה-90, היו דיווחים על נפלי תחמושת (UXO) מחוץ לערים הגדולות בסרביה. שימו לב לסימונים שעלולים לציין אזורי נפלי תחמושת-UXO פוטנציאלים מחוץ לערים ותמיד תעדיפו דרכים ראשיות. כבר לפני שנים פירקו את רוב נפלי התחמושת, וזה מאוד לא סביר שתמצאו כאלו, אפילו באיזורים הנידחים ביותר בסרביה, אבל אם תמצאו חפץ חשוד שדומה לפצצה/מרגמה/מוקש, אל תגעו בו. דווחו עליו מיד לתחנת המשטרה הקרובה.

תקנות ההגירה לסרביה

כמו במדינות השכנות בוסניה וקרואטיה, זרים המגיעים לסרביה נדרשים על פי חוק להירשם בתחנת המשטרה במחוז שלהם תוך 12 שעות מקבלת חותמת כניסה סרבית במעבר גבול או בשדה התעופה. אם אתם מגיעים לסרביה כתיירים בצורה מסודרת והזמנתם מקום בבית מלון, זו לא בעיה – ההרשמה נעשית באופן אוטומטי בידי צוות המלון כאשר אתם עושים צ'ק אין. אך אם אתם מתארחים אצל חברים או בדירת airbnb פרטית, עליכם להירשם בתחנת המשטרה במחוז בו אתם שוהים.

אם אתם נרשמים בתחנת המשטרה, אתם אמורים לקבל את החלק התחתון של טופס הרשמת הזרים לקחת אתכם, ואם אתם לנים בבית מלון אתם אמורים לקבל הדפס מהקבלה במלון. ביציאה מסרביה יתכן שתדרשו להציג אחד משני מסמכים אלו למשטרת הגבולות.

עם זאת, במעברי גבול (בעיקר ברכבת) יבשתיים נדיר ביותר ששומרי הגבול המנומנמים אפילו יבקשו דרכון או מסמכים או ישאלו שאלות, שלא לדבר על לטרוח ולבקש מכם את תלוש ההרשמה, כך שבד"כ תוכלו לשמור אותו בתור מזכרת מהטיול. בתאוריה, עם זאת, אי הרשמה בתחנת משטרה עלולה לגרום לתביעה ולקנס גדול שיוטל ביציאה מסרביה.

חגים לאומיים בסרביה

חגי המדינה הרשמיים של סרביה הם ינואר 1-2 (יום השנה החדשה), ה-7 לינואר (חג המולד של האורתודוקסיה המזרחית), ה-14 לינואר, חג לאומי (השנה החדשה האורתודוקסית), ה-27 לינואר (יום החג של סאבה הקדוש), ה-15 לפברואר (סרטנייה/יום המרמיטה (קנדלמאס)/ היום הלאומי של סרביה), מאי 1-2 (יום העבודה), ה-9 למאי (יום הניצחון), וה-28 ליוני (וידובדאן/יום ויטוס הקדוש) . סופרמרקטים וקניונים נשארים פתוחים בכל הימים הללו מלבד ה-1 לינואר וה-7 לינואר. ישנם גם מספר ימים רשמיים בהם רק לחברי מיעוטים דתיים מסוימים יש את הזכות לא לעבוד. המשמעות של הדבר בפועל היא שבחלקים הצפוניים של המדינה, כולל סובוטיצה  Subotica, בהם יש אוכלוסייה קתולית גדולה, חנויות רבות נסגרות ב-25 לדצמבר- יום חג המולד לפי לוח השנה הגרגוריאני.

פסטיבלים ואירועים מיוחדים בסרביה

פסטיבל אקזיט הוא פסטיבל המוזיקה הגדול ביותר בדרום מזרח אירופה, שמתרחש בתחילת יולי, בעיר נובי סאד בסרביה, במצודת פטרוברדין.

"פסטיבל החצוצרה" בכפר גוצ'ה, הממוקם במרחק של 20 ק"מ מהעיר צ'אצ'אק, הוא פסטיבל של להקות כלי נשיפה מסורתיות, מתרחש מדי שנה בתחילת אוגוסט. הפסטיבל בגוצ'ה הוא אולי הפסטיבל הגדול ביותר מסוג זה בכל העולם, וכולל אורחים רבים מחו"ל. במהלך ימי הפסטיבל מגיעים לכפר הקטן מעל לחצי מיליון מבקרים.

הגיטריאדה Gitarijada הוא אחד מפסטיבלי הרוק הוותיקים ביותר באירופה והחל בשנת 1968. הוא מתרחש מדי שנה בסוף יולי ותחילת אוגוסט ביער קרליביצה Kraljevica  בעיר זייצר  Zaječar.

פסטיבל הבירה של בלגרד מתרחש מדי אוגוסט באיזור אושצ'ה Ušće.

פסטיבל הקצף החל ב-2009 ומעל ל-60,000 אנשים ביקרו בו מאז. מסכי LED מסודרים ברחבי הארנה, עם מאות אקדחי אור, לייזרים, ראשי-רובוט ועוד ציוד אור וקול, אקדחי קצף ומפלי קצף רבים אשר הופכים את האירוע לתופעה שקובעת סטנדרטים חדשים של הפקה בסרביה ובאזור.

בלגרד מפורסמת מאוד בשל מועדוני מסיבות כל הלילה שלה. אם אתם מחפשים מקום בו תוכלו להרגיש את האווירה המקומית והאנרגיות הטובות, בקרו ברחוב הבוהמי סקדרליה  Skadarlija.

ערב השנה החדשה בסרביה

המסעדות, המועדונים, בתי קפה ובתי המלון נמצאים בדרך כלל בתפוסה מלאה ומארגנים את חגיגות השנה החדשה עם אוכל ומוזיקה חיה.

עם זאת, חגיגות השנה החדשה הסרביות ידועות בעיקר בשל החגיגות באוויר הפתוח בבלגרד, ובמספר ערים גדולות אחרות כמו נובי סאד, ניש ויגודינה Jagodina. החל מאמצע דצמבר, הערים מוארות ומקושטות באופן נרחב. הקישוטים נשארים עד למהלך חודש ינואר. בעיקר מאז אמצע שנות ה-90, חגיגות הרחוב של בלגרד גדלו למסיבות חוץ המוניות עם מאות אלפי אנשים שחוגגים את השנה החדשה במספר מקומות ברחבי בלגרד. ברחבי הבלקן, בעיקר בקרב מדינות יוגוסלביה לשעבר, בלגרד ידועה בתור המקום להיות בו בשביל מסיבות גדולות, הופעות והתרחשויות. קבוצות גדולות של תיירים סלובנים מבקרים בבלגרד על מנת לחגוג את תחילת השנה החדשה.

בנוסף, ב14 לינואר, הסרבים חוגגים את מה שנקרא השנה החדשה הסרבית, שזה למעשה ערב השנה החדשה לפי לוח השנה של הכנסייה המזרחית. בלילה שבין ה-13 ל-14 בינואר, תוכלו למעשה לחגוג מחדש את ערב השנה החדשה.

סרביה
דירוג הגולשים 4.13 (8 הצבעות)
Sending

תגובות 4

  • חזרתי אתמול, קצת טיפים על בלגרד:
    חםאבל אין לחות. תכינו שמלות וכפכפים
    הנשים שם יפות מאוד ומטופחות. הגברים חתיכים גם לבושים יפה וגנטלמנים.
    והרבה צעירים בעיר בכל מקום. לא רק במסיבות. חיפשתי חתן סרבי אבל הוא לא ידע אנגלית כל כך:))

    הטיסה של ישראייר התעכבה גם בהלוך וגם בחזור בחצי שעה. בהלוך
    מטוס חכור בחזור מטוס ישראייר חדש ונוח
    300דינר זה 10 שח. המחייה מאוד זולה. העסקים נפתחים ב0900 ועד 2200 הכל פתוח.

    מלונות על המדרחוב: מגסטיק, envoy. princehall, ארטבלגרד, מוסקבה וכל השאר בעיקר אלו בדילים של ישראייר מחייבים מוניות לכל מקום.
    ארוחות הבוקר מאוד פשוטות בכל המלונות ובמרביתם קפה הפוך זה בתוספת תשלום. גבינות נקניקים לחמים קורנפלקס ביצים יוגורטים מאפים ירקות בסיסיים
    מוניות מאוד זולות. לקחת רק חברת lux או פינק או כל לברה שכתוב למעלה בכובע שם החברה ומספר. נסיעה מהשדה לעיר עולה בערך 1400 דינר. מוניות חאפרים המונה מזוייף קופץ בשניות והם עוקצים בשיטתיות תיירים. אף נסיעה בעיר לא אמורה לעלות יותר מ500-800 דינר.
    חם מאוד בקיץ. הם עוד לא ממוזגים ככ בהרבה מקומות. כולל בשדה תעופה.
    יש רשתות מזון בינלאומיות כמו מקדונלד וkfc ואפיאנו ופיצריות. בתי קפה כמו coffee dream עם שפע של שתייה ועוגות. רשת שנקראת בוטיק בכל בלגרד. אחלה אוכל פיצות פסטות סלטים המבורגר וכדומה בזול וטעים.
    מסעדות מעולות: לורנצו, טורו, שלושת הכובעים.
    דוכנים של גלידות ופופקורן ותירס בכל העיר
    מאפיות עם שפע של מאפים וכריכים.
    שני קניונים נחמדים: usch הכי גדול, עמוס באנשים. מחירים 15 אחוז פחות מהארץ. וקניון דלתא סיטי פחות עמוס בהרבה, פחות חנויות. או לקחת מונית או אוטובוס 95 מגיע לשניהם. כרטיס אוטובוס ליום שלם עולה 200 דינר ורוכשים אותו בקיוסקים או אצל הנהג.
    מרביתם דוברי אנגלית ושירותיים לפחות הצעירים.
    רשתות כגון: hm, ברשקה,ca. replay adidas dmזארה, דיסגאוול, אלדו, ניויורקר, פנדורה וכדומה. יש להם אתר באינטרנט אפשר לראות את רשימת החנויות. אין לוקרים למזוודות בקניון. ממוזג היטב. בקניון יש עמדות מניקור ג׳ל. מרבית החנויות הן כמה קומות שבדרכ בקומת
    הכניסה יהיו בעיקר הסיילים.
    רשת חנויות vip גםצבקניון וגם בכניסה לרחוב הראשי מדרחוב קנז מיכאלובה ליד כיכר רפובליקה עם הסוס קונים שם סים ב10 שח של 4 גיגה לגלישה בלבד. אין צורך בדרכון. מפעילים במקום ונחמדים.
    המדרחוב מלא בחנויות ומסעדות ובתי קפה עםצהופעות עד חצות ככה. יש חנות איפור מותג איטלקי שווה במיוחד.
    יש ברזיות עם מים טובים וקרים מפוזרותבכל העיר אבל במחירים של השתייה שם אפשר להתפנק בכל דוכן.
    חוף האגם המלאכותי אדה חביב למי שרוצה קצת בטן גב.
    טיול לנוביסאד(המדרחוב חביב וברחוב היהודים לא רואים כלום ובית הכנסת שם כבר אין לו זכר ככ) וזימון(עליתי לתצפית מהמגדל 200 דינר) לקחנו ב50 אירו עם ואן פרטי עם אמנון מחנות העיסויים בכניסה למלון מגסטיק. היה עיסוי מדהים של שעה ב3500 דינר. הסיור היה חביב לא יותר מזה כולל טעימות יין וגבינות ביקב של פעם.
    סיורים חינמיים יוצאים מכיכר רפובליקה ב11 וב16 מדריך עם מטריה צהובה באנגלית. סיור של 3 שעות. פעם ראשונה שהשתעממתי בסיור כזה. המדריך חפר ולא היה מעניין. וריחמתי על המבוגרים. היה ארוך ומסע כומתה קצת במבצר. אם נהנתם השאירו טיפ בסיומו. זה ללא עלות.
    המבצר מדהים וגם הבית קפה שלו למעלה. ללא עלות כל שעות היום פתוח. נופים מדהימים וגם ילדים יכולים לרוץ שם ויש שם גם גן משחקים עבורם. יש שם גם סיור מנהרות ומבוכים ב10 אירו.
    שדה התעופה קטן ומיושן. דיוטיפרי יקר ופשוט. יש ויקטוריה סיקרט ומקום קטן של כריכים וחטיפים. בטיסת הלוך מקבלים מים וחטיף. בחזור רק מים אז תתארגנו שלא תהיו רעבים או שתקנו במטוס. כמעט ולא ממוזג. בידוק ארוך ומתיש של ישראייר. כמעט כל אדם שני פותח את המזוודות. להגיע 2.5 שעות לפחות לפני. הלחיץ אותי שעמדנו קבוצה ענקית של ישראלים ולא ראיתי שום אבטחה בשדה. לא של ישראייר ולא של השדה.
    המוזיאון הלאומי ובניין הבלט/אופרה היו סגורים לשיפוצים יולי 2017. המוזיאון היהודי ללא עלות חמוד וקטן.
    לסיכום. אין יותר מדי אופציות מה לעשות שם. עיר אירופאית לנקות את הראש חביבה וממצה לסופש קצר חמישי ראשון. שופינג. מסעדות ובילויים. (יש גם קזינו).

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל