ניקוסיה בירת קפריסין – המדריך המלא למטייל הישראלי

ניקוסיה, עיר הבירה של קפריסין, היא אחת הערים הנגישות ביותר למטייל הישראלי, בזכות מרחק הטיסה הקצר והעלויות המשתלמות. אם אתם מתכננים טיול או חופשה בניקוסיה, מומלץ לקרוא את הסקירה המקיפה בה אספנו עבורכם מידע, המלצות, סיורי וידאו, טיפים ואטרקציות תיירותיות בניקוסיה

          דילים לפאפוס    |    דילים לאיה נאפה    |    דילים ללרנקה

ניקוסיה nicosia היא עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר באי קפריסין. משמשת גם כבירה מנהלית נפרדת של מחוז ניקוסיה. האוכלוסייה שלה נעה קרוב ל-250 אלף איש (כשליש מכלל אוכלוסיית קפריסין), אבל מי שמטייל בה מקבל הרגשה של עיר גדולה הרבה יותר. ניקוסיה היא המוקד הממשלתי והכלכלי של קפריסין, וכאן נמצאות רוב האוניברסיטאות, הקולג'ים, והמוסדות החינוכיים של קפריסין, וגם רוב השגרירויות הזרות, והנהלות חברות ה"אוף שור", שהן תעשייה משגשגת בקפריסין היום. התוספת של סטודנטים בינלאומיים ושל העובדים הזרים מרחבי העולם, מעניקה לעיר תחושה של עיר קוסמופוליטית אמיתית.

ניקוסיה היא עיר בירה חצויה, שהחלק הדרומי שלה נמצא בשליטת קפריסין (קפריסין היוונית). החלק הצפוני הוא עיר הבירה של הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, כלומר קפריסין הטורקית או צפון קפריסין. מאמר זה עוסק רק בדרום ניקוסיה, הצד המצוי תחת שליטתה של קפריסין היוונית.

ניקוסיה – המדריך המלא – קריאה נוספת

למדריך מפורט על צפון ניקוסיה – קיראו את הסקירה על ניקוסיה הטורקית

השכרת רכב בניקוסיה (קפריסין) – השוואת מחירים ומידע חשוב

בתי מלון מומלצים למשפחות – ניקוסיה בירת קפריסין

ניקוסיה עם ילדים – אטרקציות מומלצות לחופשה משפחתית בקפריסין

מוניות בקפריסין ושירותי תחבורה ציבורית

סים לקפריסין וטיפים על תקשורת במהלך החופשה

הסעה פרטית מנמל התעופה לרנקה לניקוסיה

טיפ ראשון לחופשה בניקוסיה – לא כדאי לסמוך על נהגי המוניות בשדה התעופה – עדיף להזמין מראש הסעה פרטית עם נהג מקצועי שיחכם לכם עם שלט שעליו שמכם בהגעה לנמל התעופה לרנקה. כך תתחילו את החופשה שלכם בקפריסין בנוחות עם הסעה הלוקחת אתכם היישר משדה התעופה בלרנקה אל בית המלון בניקוסיה עם מינימום טרחה ובעיות ובמחיר משתלם.

להזמנת הסעה משדה התעופה בלרנקה לניקוסיה

ניקוסיה היא הבירה המפוצלת האחרונה בעולם, כאשר בין ניקוסיה היוונית לניקוסיה הטורקית מפרידים גדר תיל ומגדלי פיקוח הנקראים (כמו בישראל) "הקו הירוק", the green line. החלק הצפוני משמש כבירתה של צפון קפריסין, והחלק הדרומי משמש כבירתה של הרפובליקה של קפריסין.

ניקוסיה לא מכילה כמות גדולה של אתרים ארכיאולוגיים או חופי ים יוצאי דופן, אבל יש בה חיי לילה שוקקים המושכים המוני תיירים לקפריסין. העיר העתיקה של ניקוסיה, שבה שוכנים המוזיאונים והכנסיות, היא אזור מאוד נחמד, בעיקר כי איננה סובלת מכמות גדולה מידי של מבקרים, ולפיכך, מצליחה לשמר את האותנטיות שלה, בניגוד לאתרי הנופש התיירותיים של החוף הדרומי של קפריסין.

בתי קפה נהדרים יכירו לכם את הקפה הקפריסאי, ושוטטות מסביב לעיר תפגיש אתכם עם נגריות ובתי מלאכה רבים, ועם ה"קו הירוק" המחלק בין שני חלקי קפריסין. בנוסף, כעיר המרכזית של קפריסין אלייה זורמת מיטב הסחורה משני צדדי האי, ניקוסיה היא גן עדן לשופינג.

ברוכים הבאים לניקוסיה – טיול מודרך בניקוסיה עם מדריך מקומי

גלו את ניקוסיה דרך עיניו של מדריך מקומי בסיור הליכה יוקרתי, עם מדריך פרטי. המדריך יקבל את פניכם בבית המלון שבו אתם שוכנים או במיקום אחר שתבחרו, ומשם תוכלו לצאת יחד לגלות את ניקוסיה בלו״ז שניתן להתאים אישית לפי האטרקציות בניקוסיה שמעניינות אתכם וע״פ צרכיכם האישיים. המדריכים המקומיים נחמדים מאוד ומאוד אוהבים את ניקוסיה, וישמחו לשתף אתכם בטיפים והמלצות על חופשה בניקוסיה.

בטיול המודרך בניקוסיה תכירו מקרוב את בירת קפריסין ותלמדו מהם המקומות הטובים ביותר לאכול בהם ולקנות מצרכי מזון. תשמעו על הדרכים הקלות ביותר להסתובב בעיר ומה הדברים הכי מעניינים לראות ולעשות בניקוסיה.

בסוף הסיור יהיה לכם יותר זמן לטייל בעצמכם ויהיה לכם כל המידע שאתם זקוקים לו כדי להפוך את הטיול בניקוסיה לחוויה בלתי נשכחת.

להזמנת טיול בניקוסיה עם מדריך

טיולים מאורגנים מניקוסיה

טיול מניקוסיה לקפריסין הטורקית

בטיול היוצא מניקוסיה אל צפון קפריסין תבקרו בטירת סנט הילריון St. Hilarion Castle המזכירה את הטירה מהסרט ״שלגיה ושבעת הגמדים״ של דיסני, שבעצם שימשה כהשראה לטירה המופיעה בסרט (אם אתם מגיעים אל ניקוסיה עם ילדים – ספרו להם על כך). תבלו כאן כשעה וחצי ותטפסו כל הדרך למעלה.

לאחר מכן, תמשיכו לכיוון רכס ההרים הנקרא ״חמש אצבעות״ (Five Fingers) ששמו גם Pentadaktylos ותבקרו במנזר Bellapais. משם, תמשיכו דרך ההרים מלאי האבנים למנזר בסגנון צרפתי גותי הממוקם על מרפסת הרים, ומשם תוכלו ליהנות מהנוף המדהים הנשקף מלמעלה.

תגלו את שרידיו של מנזר אוגוסטיאני מהמאה ה-13, בחברת מדריך מורשה, ותיהנו מהנוף האפי של קירניה. תהיה לכם הזדמנות לנוח עם כוס קפה באווירה השלווה של המקום.

להזמנת כרטיסים לטיול מניקוסיה לסנט הילריון

טיול מניקוסיה לפמגוסטה ובעיירת הרפאים

צאו מניקוסיה וטיילו אל קפריסין הטורקית לטיול באטרקציות תיירותיות כמו מנזר סנט ברנבאס (St. Barnabas Monastery) והמוזיאון האיקוני הצמוד לקברים המלכותיים (Royal Tombs). משם תמשיכו לעיר העתיקה סלאמיס כדי לראות את האמפיתיאטרון הרומי הגדול ביותר בקפריסין. תבקרו גם במגדל אותלו (Othello’s Tower) שממנו שייקספיר שאב את ההשראה ליצירתו המפורסמת.

בטיול תיהנו מהמבנה הימי-ביניימי הגדול בפמגוסטה במקדש "לאלה מוסטפה פאשה" (Lala Mustafa Pasha Mosque), שבעבר נקרא קתדרלת סנט ניקולאס (St. Nicolas Cathedral) בנוי בסגנון צרפתי גותי. לאחר מכן יהיה לכם זמן חופשי להסתובב בעיר העתיקה של ניקוסיה או לערוך קניות בכוחות עצמכם.

סיימו את הביקור בעיירת הרפאים פמגוסטה שננטשה בשנת 1974 בשל סכסוכים פוליטיים בין שני צידי קפריסין.

להזמנת טיול מאורגן מניקוסיה לפמגוסטה

טיול אטרקציות בניקוסיה וקירניה

בקרו במבצר סנט הילריון שנראה כאילו לקוח מסיפורי אגדות. המבצר-טירה שוכן ברכס הרי קירניה. הסיור במקום נמשך כשעה וחצי ובו תבקרו במנזר ששכן כאן בעבר, שנקרא על שמו של נזיר שבחר להקים כאן את המנזר שלו במאה העשירית.

מכאן תמשיכו לשרידי המנזר Bellapais מהמאה ה-13, הנמצא ברכס הרי ״חמש אצבעות" (Five Fingers Mountains) בצפון קפריסין (באיזור הטורקי). תיהנו מהפסקת קפה של חצי שעה ואחריה תמשיכו לעיירת הנמל קירניה שנמצאת בחוף הצפוני. כאן יהיה לכם זמן לסייר בעיירה התיירותית, שנוסדה ע״י שבט האכאים לאחר מלחמת טרויה.

לאחר מכן, תסיירו בניקוסיה – בירתה המחולקת של קפריסין, ותיהנו מארוחת צהריים בחאן הגדול מהתקופה העות׳מנית. תבקרו בשני צידי העיר המוקפת חומה – בחלק היווני וגם בניקוסיה הטורקית, ובאטרקציות החשובות של ניקוסיה, כגון הקרבנסקאי הגדול של חאן בויוק (Büyük Han) ובמקדש סלימייה (Selimiye Mosque) המדהים, שהומר לקתדרלה קתולית במצור העות׳מני על ניקוסיה בשנת 1570.

להזמנת טיול בצפון קפריסין 

להגיע ולצאת מדרום ניקוסיה לצפון ניקוסיה

עד לא מזמן, הכניסה מצפון קפריסין לדרום ניקוסיה הייתה כמעט בלתי אפשרית. עם זאת, לאחר הפשרה מסויימת ביחסים בין שני חלקי קפריסין, אזרחי האיחוד האירופי יכולים עכשיו לחצות את הגבול בנקודות חצייה רשמיות, ללא קשר לנקודת הכניסה שלהם לקפריסין. מבחינה רשמית הדבר תקף לאזרחי האיחוד האירופי בלבד, ואף היו מקרים שבהם מטיילים מאזורים אחרים של העולם לא הורשו לעבור את הגבול, אך בד"כ ישראלים עוברים ללא בעיות בין שני חלקי האי, עם דרכון ישראלי, ומתקבלים בברכה בשני צידי הגבול.

ב 2008, נפתחו שערי נקודת מעבר הגבול Ledra Street Crossing  (בניגוד למעבר הגבול Ledra Palace Hotel Crossing), בו תיירים יכולים לעבור שוב בין צפון ודרום ניקוסיה לראשונה מאז 1964. מעבר הגבול חוצה בעצם את אזור החיץ של האו"ם המפריד בין חלקיה הדרומיים והצפוניים של קפריסין. הרפובליקה של קפריסין (קפריסין היוונית, דרום קפריסין) איננה מפעילה משרד הגירה במעבר, אלא מסתפקת בבדיקות זהות, בעוד שהרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין מקיימת בדיקות הגירה ומכס בצד שלה.

אם ברצונכם להגיע לצפון ניקוסיה באמצעות מונית, אל תבקשו להגיע ל"לדרה" (Ledra) כי נהגי המונית יניחו שאתם מתכוונים למעבר הגבול Ledra Palace, הנמצא מחוץ לחומות העיר במערב. ציינו בפירוש Ledra Street Crossing.

תחבורה בתוך ניקוסיה

ניקוסיה רבתי משתרעת על פני מספר קילומטרים, אבל העיר העתיקה של ניקוסיה קטנה מספיק שאפשר לכסות אותה בהליכה רגלית. חנויות יווניות קפריסאיות מסורתיות מעטרות את רחובות העיר העתיקה, אך הסמטאות והמעברים הרגליים צרים מאוד, ולכן כדאי לשים לב לתנאי התחבורה. ניתן גם להשתמש באפליקציה Map Cyprus הכוללת את כל האי, ה-2GIS, אפליקציה רוסית בעלת גרסה אנגלית המכסה את הצד היווני של ניקוסיה. בעזרת שני היישומים תוכלו לברר שעות פתיחה של עסקים מקומיים, וכן כיווני דרך להליכה ברגל או באמצעות תחבורה ציבורית. כמו כן, ניתן להשיג מפה בחינם דרך משרד המידע של ארגון התיירות של קפריסין CTO (Cyprus Tourism Organization) בלאיקי איטוניה (Laiki Geitonia).

ניקוסיה עובדת עכשיו על בניית מערכת משופרת של שירותי אוטובוס המקשרים בין נקודות העניין השונות באי, המתרחבות כל הזמן. התחבורה הציבורית כיום איננה יקרה בכלל, אבל לוחות הזמנים אינם מאוד אמינים, ורק חלק מן האוטובוסים ממוזגים.

מוניות, לעומת זאת, נמצאות בשפע. אלה לרוב מכוניות מסוג דיזל מרצדס, ולוחית הרישוי צהובה ולא לבנה (כמו רוב המכוניות בקפריסין). בחלק מהמוניות יש אפילו שלט TAXI (או ΤΑΞΙביוונית) צהוב מעל הרכב. לעומת ערים ראשיות אחרות בעולם, המוניות אינן שונות בצבען מרכבים אחרים. יש לוודא כי המונה פועל ברגע שאתם נכנסים למונית כי ניצול תיירים מהווה בעייה כאן כמו בהרבה מקומות אחרים בעולם.

אלטרנטיבה זולה יותר מאשר מוניות ואוטובוסים היא השימוש במערכת האופניים הנקראת Bike in Action, הדומה למערכת תלופן ומשתמשת בכרטיס חכם.

פעילויות מומלצות לחופשה בניקוסיה

צאו לחקור את הרחובות הקטנים ביותר של העיר. בקרו בבית קפה קפריסאי, וטעמו קפה קפריסאי. שוחחו עם התושבים הקפריסאיים המקומיים. ודאו שאתם מבקרים בקו הגבול הפנימי, "הקו הירוק" וצופים על ניקוסיה כולה ממגדל התצפית.

ספא

חמאם אומריה (Hamam Omerye) – הבניין מן המאה ה-14 שוחזר כדי להפוך אותו לחמאם טורקי. מארח זוגות בימי שני, גברים בלבד בימי שלישי, חמישי ושבת, ונשים בלבד בימי רביעי, שישי וראשון. 20 יורו לשעתיים, כולל מגבות, תחתונים חד פעמיים, תה, ספוג וכו'.

חמאם אומרי שוכן בליבה של העיר העתיקה ב-8 Tyllirias Square, 1016 Lefkosia, בתוך החומות הונציאניות העתיקות. עשו דרככם לעבר כיכר Ohi, ומשם המשיכו ישר עד שאתם מגיעים למסגד אומריה (Omeriye Mosque) מימיניכם. פנו ימינה והחמאם משמאלכם.

שופינג בניקוסיה

רובע הקניות המרכזי של ניקוסיה משתרע לאורך רחוב לדרה והרחובות המקבילים שבתוך חומות העיר. תמצאו כאן אוסף של חנויות שוקקות חיים, כמו חנויות של תכשיטים מסורתיים וחנויות בדים ונעליים – הנותנים למקום אווירה משולבת של מזרח תיכון ואירופה. לאיקי איטוניה (Laiki Geitonia) היא שכונה המיועדת להולכי רגל בלבד שהארכיטקטורה שלה נשמרה מימי הביניים, וזהו הרובע הטוב ביותר לחנויות מזכרות.

רשתות גדולות (כמו מרקס אנד ספנסר, זארה וכו) נמצאות לאורכו של רחוב מקאריו (Makariou Avenue).

רחוב סטסיקרטוס (Stasikratous Street) הפך לגרסת קטנה יותר של השדרה החמישית/רחוב בונד, עם מותגי אופנה יקרים כמו ארמאני וורסאצ'ה. כל אלה במרחק הליכה זה מזה.

מלבד אלה, אין כאן חנויות כלבו אמיתיות כמו בלונדון, אבל Ermes (הרשת שהייתה פעם Woolworths) יש חנויות כלבו קטנות ברחבי האי, וכמה ברחוב מקאריוס. אלפה-מגה (Alpha-Mega) ו-Orphanides הן חנויות רשת (רמו וולמארט או טסקו) שבה תמצאו הכל, אולם רוב החנויות נמצאות בפרברים.

אטרקציות תיירותיות בניקוסיה

נקודות העניין של ניקוסיה מרוכזות בתוך ומסביב לעיר העתיקה. מקיפה את העיר העתיקה של ניקוסיה חומה ציורית בצורה של כוכב, שאת התעלה ההיסטורית שלה הפכו לפארק נחמד. השוטטות ברחבי העיר העתיקה היא חוויה מעניינת בזכות עצמה, אם כי חלק מהמבנים, בעיקר אלה הסמוכים לקו הירוק, מוזנחים ומתפרקים. שימו לב שרבים מן האתרים  נסגרים בשעה מוקדמת, כך שכדאי להגיע אליהם מוקדם, מה שגם עוזר עם הטמפרטורות החמות של הקיץ.

מוזיאונים בניקוסיה

מוזיאון קפריסין (Cyprus Museum), המוזיאון מציג פריטים ארכיאולוגים מצויינים של קפריסין מן האלף התשיעי לפנה"ס ועד סוף העת העתיקה. במקום נמצא בית קפה נוח. ממוקם מערבית לחומת העיר, בין Tripoli bastion  והגנים המוניציפליים.

שעות פתיחה: שני-שבת, 9-5, ראשון/חגים ציבוריים, 10-1, סגור ביום השנה האזרחית החדשה, חג הפסחא, וחג המולד. דמי כניסה: 3.40 יורו. 20% הנחה לקבוצות המונות יותר מעשרה איש.

המוזיאון הביזנטי (Byzantine Museum), המוזיאון מכיל כמה מן האוספים הטובים ביותר בעולם של סמלים נוצריים אורתודוקסים ויצירות אמנות אחרות, בעיקר מהמאות התשיעית עד ה-16. ממוקם בכיכר Archbishop Kyprianou . קל להבחין בו הודות לפסל הענק של הארכיבישוף מקאריוס הניצב מחוץ למוזיאון.

שעות פתיחה: שני-שישי, 9-4:30, שבת 8-12, סגורים בימי ראשון. דמי כניסה: 2.00 יורו.

מוזיאון המאבקים הארצי (National Struggle Museum) – המוזיאון מתעד את ההיסטוריה של תנועת השחרור של קפריסין (1955-1959), באמצעות גרסה חיובית למדי של ההיסטוריה של תנועת הגרילה לשחרור קפריסין EOKA.

מיקום:  Kiniras 7 שעות פתיחה: מדי יום 8-12.  כניסה:  1.00 יורו.

המוזיאון המחוזי לבנטיס (Leventis Municipal Museum). מאז שנת 1984 המוזיאון מציג תערוכות מ-2300 לפנה"ס ועד היום. המוזיאון זכה בתואר המוזיאון הטוב ביותר של אירופה בשנת 1989. המוזיאון שוכן במבנה דו- קומתי בכתובת  Ippokratous 17, Laiki Yitonia

מוזיאון האופנועים הקלאסיים של קפריסין (The Cyprus Classic Motorcycle Museum), זהו מוזיאון פרטי, המוזיאון היחיד מסוגו בקפריסין, חבוי בעיר העתיקה של ניקוסיה. המוזיאון מציג 150 אופנועים קלאסיים, בעיקר בריטים, מן השנים שבין 1914 ועד 1983.

שעות פתיחה: שני-שישי 9:00-13:00, 15:00-19:00, שבת 9:00-14:00. כתובת: 44 Granikou Str, ☎ +357-99543215

מרכז האמנות המחוזי של ניקוסיה (Nicosia Municipal Arts Centre),  שוכן במבנה שהיה פעם תחנת כוח שנבנתה בשנת 1936. המבנה עמד מוזנח במשך 20 שנה ונפתח שוב כגלריית אמנות עכשווית ב-1994. הוא כולל בית קפה-מסעדה נחמד, עם תפריט ים-תיכוני יצירתי. זוכה בפרס אאורופה נוסטרה לתרבות אירופאית לשנת 1994.

כתובת: 19 Apostolou Varnava Str

המוזיאון להיסטוריה של המטבע הקפריסאי (Museum of the Hostory of Cypriot Coinage),   מאות מטבעות מוצגות לראווה, מהעת הקדומה ועד היום, על פני תקופה המשתרעת קרוב ל-3,000 שנה. שעות פתיחה: שני-שישי 8-2:30.

כתובת: Bank of Cyprus Administrative Headquarters, 51 Stasinou Str., Agia Paraskevi, ☎ +357-22677134

ביתו של קורנסיוס Dragoman Hadjigeorgakis Kornesios מוזיאון השוכן במבנה מהמאה ה-18 ששוחזר בצורה יפה ביותר, ומכיל כיום אוסף אתנולוגי.

כניסה: 1.70 יורו.

שעות פתיחה: שני-שישי 8-3, שבת 9-1, סגורים בימי ראשון.

Patriarch Gregoriou St, ☎ +357-302447

אתרים מעניינים נוספים בניקוסיה

מוזיאון התצפיות של לדרה (Ledra Observatory Museum),.  ממש בלב רחוב לדרה, ניצב גורד שחקים קטן יחסית, בן 12 קומות, יוצא דופן בנוף הימי ביניימי ומתנשא מעל מבנים אחרים שאינם עולים על 2-3 קומות. בקומה שלפני האחרונה תמצאו את התצפית, שממנה ניתן להשקיף על האי קפריסין כולו.

פתוח מדי יום 10-8. כניסה: 2.00 יורו.

כתובת:  Ledra street, Shakolas Building, ☎ +357-22679369

שער פמגוסטה (Famagusta Gate) . אחד משלושת השערים הישנים של ניקוסיה, בדרך שבעבר קישרה את ניקוסיה לעיר פמגוסטה בצפון קפריסין. היום נמצא כאן מרכז התרבות של לפקוסיה (Lefkosia Culural Centre) שבו נערכות תערוכות ומתקיימות הופעות. כתובת: Leoforos Athinon

התיאטרון המחוזי של ניקוסיה (The Nicosia Municipal Thatre), תיאטרון מרווח הבנוי בסגנון ניאו-קלאסי. מסוגל להכיל עד 1,200 איש, ובו נערכים אירועי תרבות במשך כל השנה. ברחוב Museum, מול מוזיאון קפריסין.

ניקוסיה
דירוג הגולשים 5 (2 הצבעות)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל