Morocco

מרוקו עם ילדים – תיכנון טיול משפחות

טיול אל מרוקו עם ילדים יכולה להיות חוויה קסומה לכל המשפחה – או סיוט מתמשך, אם לא נערכים נכון. אספנו עבורכם את המדריך המלא לטיולי משפחות למרוקו – יעדים מומלצים, טיפים לתכנון טיול למרוקו עם ילדים, מידע שימושי למטייל על תחבורה במרוקו, חיסונים וסכנות בריאות, ביטחון אישי, אוכל ושתייה, אטרקציות תיירותיות, שופינג במרוקו סרטוני וידאו על יעדים תיירותיים במרוקו וכל מה שרציתם לדעת על מרוקו עם ילדים ולא היה לכם את מי לשאול

      הזמנת דילים למרקש        |        הזמנת דילים לקזבלנקה

מרוקו Morocco היא מדינה בצפון אפריקה, מול מיצר גיברלטר, הגובלת בחוף האוקינוס האטלנטי הצפוני ובים התיכון. מדרום, מרוקו גובלת בסהרה המערבית, ממזרח באלג'יר, ומצפון בערים סאוטה ומלילה על חוף הים התיכון, הנמצאות תחת ריבונותה של ספרד. מרוקו היא לא רק ארץ יפהפיה ואקזוטית ואחת המדינות הערביות הבודדות המקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אלא כידוע ארץ מוצאה של קהילת יהודי מרוקו הגדולה ומסיבות אלו הפכה מרוקו ליעד פופולרי לישראלים ולא רק לטיולי שורשים, ויותר ויותר מטיילים ישראלים מגיעים אל מרוקו עם ילדים ומתכננים טיול משפחות למרוקו

איך מגיעים למרוקו מישראל? כל המידע והמחירים הכי זולים על כרטיסי טיסה למרוקו – בכתבה על טיסות למרוקו – השוואת מחירים והסברים

מתכננים טיול למרוקו ושוקלים להזמין השכרת רכב? ריכזנו עבורכם טיפים חשובים והשוואת מחירים בין כל החברות – ליחצו על הלינק וחיסכו מאות שקלים בהזמנת השכרת רכב במרוקו

אפשרות נוחה נוספת לתחבורה בטיול במרוקו יכולה להיות באמצעות טיסות פנים במרוקו – המדריך המלא

רוצים להתעמק יותר בתכנון טיול במרוקו? כדאי להיכנס אל אתר מרוקו למטייל שם תוכלו למצוא, בין היתר, מידע על רכישת סים ו-eSim למרוקו ועל הוצאת ויזה למרוקו

טיפ חשוב: לפני שנוחתים במרוקו כדאי להזמין מראש דירהאם – הכסף של מרוקו

טיולים מאורגנים למרוקו

מרוקו עם ילדים

מרוקו היא מדינת תיירות פופולרית שהתשתיות התיירותיות שלה הולכות ומתפתחות באופן מואץ, אך עדיין מדובר על מדינה באפריקה שיותר קשה לטייל בה מבחינה לוגיסטית מאשר במדינות מערביות כמו צרפת או ספרד. אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים כדאי להיות מודעים לכך שזה טיול פחות נוח מאשר טיולי משפחות באירופה.

ברמת העיקרון אין מניעה או בעיה מהותית לבקר בכל חלקי מרוקו עם ילדים – ממרקש, הרי האטלס הגבוהים, באראזאת ובדיונות של מדבר סהרה במרזוגה, וטיול משפחות במרוקו עם ילדים הוא בהחלט חוויה מומלצת.  כמה טיפים פשוטים יסייעו לכם להיערך טוב יותר לטיול אל מרוקו עם ילדים –

אם אתם מתכננים טיול משפחות במרוקו עם ילדים שמשלב כמה יעדים ולא רק חופשה משפחתית במרוקו בעיר ראשית אחת, שיקלו להסתייע בסוכנות נסיעות המתמחה במרוקו שתסייע לכם לתכנן ולנהל את מסלול הטיול והלוגיסטיקה. כדי להגיע לחלקים השונים של מרוקו, תצטרכו להתנייד דרך כבישים מסועפים רבים, עם הרבה אופציות שונות לתחבורה שבד"כ קשה להסתדר בהן אם אתם לא יודעים ערבית או צרפתית וסביר להניח שתזדקקו למישהו עם ניסיון והיכרות עם מרוקו כדי למנוע הסתבכויות מיותרות.

ברגע שתגיעו למרחבי הטבע ולאיזורים הכפריים של מרוקו תיווכחו שמרוקו האמיתית שמחוץ לערים הגדולות הרבה פחות נוחה ויותר מחוספסת, אבל הנופים והתרבויות שווים את המאמץ – אך כאשר מדובר על מרוקו עם ילדים ובוודאי אם מדובר על ילדים קטנים כדאי להסתייע בגורם שיידע לתכנן עבורכם מסלול נוח ואולי גם "לתפור" עבורכם התלוות של נהג פרטי ומדריך שאיננה יקרה מאוד ויכולה להיות מאוד מסייעת.

טיול משפחות במרוקו כדאי להתחיל ב"נחיתה רכה"  – אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים הזמינו בית מלון או כפר נופש ידידותי לילדים בתחנה הראשונה שלכם במרוקו (בד"כ קזבלנקה או מרקש). גם מרקש וגם קזבלנקה הן ערי תיירות שרגילות לארח תיירים אירופאים כבר עשרות שנים ויש בהן אלמנטים מערביים מוכרים (כמו למשל סרטים מצויירים בטלוויזיה) שיעזרו לכם להקל על טיול אל מרוקו עם ילדים בכל הקשור למעבר של הילדים מהסביבה המודרנית שהם מכירים לסביבה המסורתית יותר של מרוקו הכפרית. בערים הגדולות ניתן למצוא מלונות וריזורטים מומלצים למשפחות עם ילדים שבהם ילדים יכולים להתרוצץ וליהנות – כמו למשל מלון "פור סיזנס" החדש במרקש בו תמצאו משחקיה לילדים עם השגחת מדריכים (כך ההורים יכולים לישון צהריים או ליהנות מזמן זוגי), בריכה למשפחות וגינה מעולה שילדים יכולים לשחק בה.

בזמן טיול למרוקו עם ילדים כדאי להורים להקדיש תשומת לב מיוחדת לאיזור ה"מדינה", העיר העתיקה שהיא תמיד לב העיר בכל אחת מהערים הגדולות במרוקו. ה"מדינה" תמיד מלאה בתנועת מכוניות וטוסטוסים לא צפויה, בלכלוך ובלאגן, וזה לא המקום המתאים לילדים להתרוצץ בלי השגחה.

כאשר מגיעים אל מרוקו עם ילדים קטנים חשוב מאוד לתכנן טיול בלוח זמנים שיתאים לגילאים של ילדיכם, בעיקר בגלל מרחקי הנהיגה הגדולים במרוקו כי אין דרך להימנע מנסיעות ארוכות בין היעדים התיירותיים (חוץ מטיסות פנים במרוקו). בסיטואציות מסויימות מסע במרוקו בין יעדים רחוקים יכול להימשך גם יומיים, ולמרות שהנופים נהדרים לילדים הנסיעה הארוכה עלולה להיות קשה מאוד, בעיקר אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים קטנים – אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים מתחת לגיל 7 כדאי מאוד להקפיד על מרחקי נסיעה של לא יותר משתיים – שלוש שעות נסיעה לכל כיוון, אפילו שהמשמעות היא לוותר על יעדים או לשלם יותר ולהזמין טיסות פנים במרוקו.

אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים ומתכננים מסלול טיול העובר דרך הרי האטלס, שימו לב שהכבישים בהרי האטלס מאוד תלולים וצרים, ומאוד קשים ומפחידים לנהיגה עבור התייר הממוצע. גם אם אתם מרגישים בטוחים לנהוג במרוקו באופן כללי, הרי האטלס הם סיפור מסוכן יותר וכדאי לתכנן מסלול שבו חציית הרי האטלס לא נעשית בנהיגה עצמית. בכל מקרה, ודאו שהכיסוי בביטוח הנסיעות שלכם כולל חילוץ אווירי שבו מסוק יחלץ אתכם וכל אחד מבני משפחתכם לבית חולים בתוך או מחוץ למרוקו במקרה הצורך.

בזמן טיול אל מרוקו עם ילדים אל תוותרו על המרוקאים והכנסת האורחים שלהם – יש סוכנויות נסיעות במרוקו שיתאמו לכם אירוח מסורתי בבית של משפחה מרוקנית, ולפעמים זוהי הפעילות שילדים שמטיילים במרוקו זוכרים טוב יותר מכל אטרקציה תיירותית אחרת בטיול משפחות למרוקו. תרבות הכנסת האורחים מאוד מושרשת במורשת המרוקנית והמארחים יגרמו לכם להרגיש בבית וכמובן יגישו קוסקוס ותה כיד המלך וילמדו אתכם ואת הילדים  על אורח החיים במרוקו, ששונה מאוד מאשר בישראל. זוהי חוויה מומלצת ביותר לטיול אל מרוקו עם ילדים שתעשיר אתכם ותחשוף אתכם לתרבות המרוקאית.

מרוקו – חלוקה למחוזות

מרוקו הים תיכונית – מגוון ערים ועיירות, הרבה מובלעות ספרדיות ונמלים חשובים.

האטלס הגבוה – רכס הרי האטלס הגבוהים והאזורים הסמוכים כמו מרקש

האטלס התיכון – רכס הרי האטלס התיכוניים והאזורים הסמוכים כמו פס (Fez) ומקנס (Meknes)

החוף הצפון אטלנטי – החלק הצפוני של חופה של מרוקו הוא מקום משכנה של עיר הבירה רבאט והעיר המפורסמת קזבלנקה. ערי חוף יפות פזורות לכל אורך חופי הים של החוף הצפון אטלנטי של מרוקו.

החוף הדרום אטלנטי – החוף הדרומי נינוח יותר, ובו עיירות חוף יפהפיות כמו אסאווירה (Essaouira) ואגאדיר (Agadir)

מרוקו הסהרית – אזור המדבר הרחב של מרוקו משתרע לאורך הגבול עם אלג'יר. הזדמנות מעניינת לחוות את המדבר במהלך טיול אל מרוקו עם ילדים – כולל ספארי גמלים ולישה מדיונות חול.

אנטי אטלס (כלומר: מול האטלס) – החלק הדרומי של מרוקו, המשתרע מאיזור טרודנט ועד גבול מערב סהרה

ערים במרוקו

רבאט – בירת מרוקו. עיר רגועה מאוד. גולת הכותרת שלה היא המגדל והצריח מהמאה ה-12.

קזבלנקה – עיר מודרנית השוכנת לאורך החוף היא נקודת ההתחלה של מבקרים רבים. אם יש לכם זמן, כדאי לבקר הן במוקד העירוני הנקרא 'מדינה' והן במסגד העכשווי (השלישי בגודלו בעולם) שווים בילוי של אחר צהריים.

פס (Fez) – פס היא עיר הבירה הקודמת של מרוקו ואחת מן הערים הימי ביניימיות העתיקות ביותר בעולם.

מרקש (Marrakech) – מרקש היא שילוב מושלם בין הישן לחדש שיש למרוקו להציע. במסגרת תכנון טיול ארוך אל מרוקו עם ילדים תכננו לבלות כאן לפחות כמה ימים בשוטטות בסמטאות השווקים ובאתרים הארכיאולוגיים ב'מדינה' (המרכז ההיסטורי של העיר). גם לא כדאי לפספס את הפלזה הגדולה דג'מה אל-פנה (Djeema El Fna) בשעת השקיעה, למרות הצפיפות הנגרמת בשל הכמות הגדולה של מבקרים הפוקדים אותה.

מקנס (Meknes) – עיר רגועה שמהווה מפלט נחמד מהרעש וההמולה של פס השכנה. בעבר מקנס היתה עיר בירה חשובה ועדיין אפשר למצוא בה את החומות הישנות ותחושה של עיר עתיקה, קצת כמו בפס. תמצאו בה גם מספר יקבים.

ארזאזאת (Quarzazate) – נחשבת לבירת דרום מרוקו. זוהי דוגמה מצויינת לעיר שהצליחה לשמור על הפן העתיק שלה למרות היותה מוקד פופולרי של תיירות – כולל משפחות המגיעות אל מרוקו עם ילדים.

טנג'יר (Tangier) – טנג'יר היא עיר אניגמטית ובעלת קסם, שמבחינה היסטורית משכה אליה אינספור אמנים, מוסיקאים, פוליטיקאים, סופרים וכו', ביניהם האמן מטיס, המוסיקאי ג'ימי הנדריקס, ראש ממשלת בריטניה לשעבר צ'רצ'יל, הסופר מרק טוויין ועוד. טנג'יר היא גם נקודת ההתחלה של טיול במרוקו עבור רוב התיירים המגיעים למרוקו מספרד במעבורת.

טרודנט (Taroudant) – איזור עם חופי ים נחמדים והשער להרי הריף (Rif Mountains).

אל חוכיימה (Al Hoceima) – עיירת חוף השוכנת על חוף הים התיכון.

יעדים תיירותיים במרוקו

אגאדיר (Agadir)  – העיר אגדיר מוכרת בעיקר בשל חופיה. היא דוגמה טובה לעיירת תיירות מודרנית במרוקו שיש בה פחות דגש על היסטוריה ותרבות ויכולה להיות יעד מוצלח לחופשה משפחתית במרוקו עם ילדים. מומלץ גם לעלות על האוטובוס המקומי MAD5/10 וסעו לעיירה הצפונית Auorir וטמראט (Tamraght) שבה חופים מצויינים.

אמיזמיז (Amizmiz) – כאן תמצאו את אחד מהשווקים הברברים (של בני העם הברברי) הגדולים ביותר בהרי האטלס המתקיים בכל יום שלישי. אמיזמיז הוא יעד תיירותי פופולרי למבקרים המחפשים לבלות יום ביעד קרוב יחסית למרקש (הנסיעה לכאן היא כשעה ממרקש) ובהחלט אפשר לכלול אותו בתיכנון טיול אל מרוקו עם ילדים המתמקד באיזור מרקש.

צ'פצ'און (Chefchaouen) – עיר השוכנת בהרים בחלק הפנימי של מרוקו ליד טנג'יר, מלאה בסמטאות מתעקלות צבועות בלבן בוהק, דלתות כחולות ועצי זית. צ'פצ'און נקיה כמו גלויה ומקום מפלט מסביר פנים מהעיר הגדולה טנג'יר, שלפעמים מרגישה קצת כמו אחד מאיי יוון התיירותיים בשיא עונת הקיץ.

אסאווירה (Essaouira) – עיירת חוף עתיקה – חוף הים הקרוב ביותר למרקש – שהתגלתה מחדש לאחרונה ע"י תיירים. מאמצע יוני ועד אוגוסט החופים עמוסים, אבל בכל זמן אחר, תמצאו את עצמכם לבד שם- בהחלט יעד שיכול להיות נחמד לחופשה במרוקו עם ילדים. העיר מתאפיינת גם במוזיקה טובה ובאנשים נהדרים.

אימוזר (Imouzzer) – עיירה ברברית מסורתית השוכנת על הרי האטלס. היא תחנה מומלצת בטיול משפחות אל מרוקו עם ילדים בשל הנופים היפהפיים ומפל מים נפלא. אימוזר היא גם יעד מעניין לשופינג במרוקו עם עבודות יד מצויינות, שמן ארגן ותכשיטים ברבריים.

מרזוגה (Merzouga) ומחמאמיד (M’Hamid) – שני ישובים בקצה מדבר סהרה שמהם אפשר לצאת לטיולי ג'יפים או רכיבה על גמלים ללילה או שבוע במחיצת הדיונות ותחת הכוכבים – אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים ומעוניינים לחוות את המדבר המרוקאי זהו יעד שכדאי לשקול.

טינריר (Tinerhir) – עיירה זו היא נקודת הגישה המושלמת להרי האטלס המהממים – יעד שאסור לוותר עליו בתכנון טיול במרוקו עם ילדים

וולוביליס (Volubilis) – נמצאת 30 ק"מ צפונית ממקנס, ויש בה אתרים ארכיאולוגיים חשובים מהתקופה הרומאית. קרובה לעיירה הקדושה מולאי אידריס (Moulay Idriss)

מרוקו – רקע כללי

מבחינה אתנית, מרוקו מורכבת בעיקר מערבים וברברים (בני עם אשר נקרא העם הברברי berber), או שילוב של שניהם. מספר גדול של ברברים חיים בעיקר באזורי ההרים של המדינה, שם הם הצליחו לאורך השנים לשמר את שפתם ותרבותם הייחודית. חלק מהאוכלוסייה הזו הם צאצאים של פליטים מוסלמים שהגיעו מספרד ומפורטוגל לאחר שנמלטו מציפורני הרקונקיסטה, הכיבוש מחדש של חצי האי האיברי מהמוסלמים בידי הנוצרים, שנמשך עד המאה ה-15.

בעידן המודרני, המאבק ארוך השנים של מרוקו לעצמאות משלטון צרפת הסתיים בשנת 1956. טנג'יר, שהפכה לעיר בינלאומית, הועברה לשלטון מרוקו באותה שנה, וב-1975 מרוקו סיפחה אליה את רוב שטחה של סהרה המערבית, שהייתה קודם טריטוריה של ספרד.

בשנות התשעים, רפורמות פוליטיות במרוקו שהתרחשו בשלבים, הובילו לייסודו של פרלמנט המחולק לשני בתים ב-1997 למרות שמרוקו היא עדיין ממלכה שבה הכוח הפוליטי עדיין שייך למלך. התקשורת במרוקו נשלטת בידי הממשל, ולמרות שמתקיימת בה עיתונות חופשית, ניסיונות דיכוי התרחשו בעקבות השמעת ביקורת נגד הרשויות או בעקבות מאמרים שהתייחסו בביקורת למצב במערב סהרה.

מדיניות החוץ של מרוקו העצמאית שונה במהותה מזו של מדינות ערב השכנות לה. במהלך המלחמה הקרה, מרוקו עמדה לצד המעצמות האירופאיות וארה"ב ולא עם הגוש המזרחי, בעוד מדינות ערב השכנות בחרו בד"כ לתמוך בעמדות פרו סובייטיות או להישאר ניטרליות. כאמור, מרוקו גם מקיימת יחסים תקינים עם ישראל, כמו מצרים וירדן.

ענפי הכלכלה העיקריים של מרוקו הם חקלאות, פוספטים, תיירות וטקסטיל.

טיול משפחות במרוקו – המלצות

מרוקו מציעה כמובן שלל אתרי מורשת של הקהילה היהודית במרוקו, בתי הכנסת הגדולים ובתי העלמין של הקהילה היהודית העניפה של מרוקו. באופן טיבעי משפחות ממוצא מרוקאי שמגיעות למרוקו עם הילדים לטיול שורשים ירצו לשלב אתרי מורשת יהודית מהעיר בו התגוררה משפחתם, אך מעבר לכך יש למרוקו המון מה להציע מבחינת הצבעים, הניחוחות והצלילים של צפון אפריקה – שווקים תוססים, מסגדים מהממים, ערי חוף לבנות צחות, שווקי תבלינים צבעוניים, ונופים מהממים של ערי האטלס הגבוהים המושלגים והדיונות האינסופיות של הסהרה. אין חשש שתשתעממו במדינה היפה הזו.

מרקש (Marrakesh), המכונה "העיר האדומה" ובירת האימפריה החשובה ביותר בעבר, תותיר בכם זיכרונות למשך שארית חייכם. תוכלו לבלות כאן כמה ימים בשוטטות בשווקים ההומים, לראות את חומות ההגנה והשערים הישנים, את שרידי ארמון אל באדי ולבקר במסגד קןוטוביה בעל הצריח מהמאה ה-12. עם זאת, בבוא הערב, כדאי להגיע לכיכר ג'מעה אל-פנעה (Jamaa el-Fnaa), הכיכר הגדולה ביותר באפריקה, כאשר הסוחרים מתכוננים כאן לפעילויות התוססות של שוק הלילה. תוכלו גם להאזין למספרי הסיפורים, לראות קוסמים ומאלפי נחשים ואת רקדני ה-Chleuh.

העיר קזבלנקה, שעל שמה נקרא סרט הקולנוע ההוליוודי המפורסם, היא אולי העיר המפורסמת ביותר במרוקו, ושם תמצאו את מסגד חסן השני הענק (Hassan II Mosque), המסגד השני בגודלו בעולם, רק המקדש הגדול של מכה גדול ממנו. מטיילים רבים ממהרים לעזוב את העיר התוססת והמודרנית הזו בחיפוש אחר חוויה יותר אותנטית של מרוקו, אבל כדאי מאוד להישאר לזמן מה בקזבלנקה כדי לחוות את הארכיטקטורה הקולוניאלית המרשימה, ואת העיצובים הספרדים-מורים והארט דקו של מרכז העיר.

פס, שהייתה בעבר בירת מרוקו, היא עוד עיר אימפריאלית יפהפיה. לכו לאיבוד במבוך של רחובות צרים שנבנו בימי הבינים, התפעלו מהאזור העירוני הנקרא 'מדינה', הביטו בשערי העיר היפהפיים, באוניברסיטת אל-קרוויין (University of Al-Karaouine) ובית הספר בו אינניה (Bou Inania Madrasa). כמו כן, מומלץ לבקר בבית חרושת לייצור עור.

העיר מקנס (Mekenes) זוכה הרבה פעמים לכינוי "ורסאי של מרוקו" בשל יופיה. מרכז העיר שלה בנוי בסגנון ספרדי-מורי ומוקף בחומות עיר גבוהות ושערים מרשימים. תוכלו לראות כאן את המיזוג האופייני למאה ה-17 של סגנונות אירופאיים וסגנונות של תרבויות איסלאמיות.

חוויה עירונית יותר נינוחה וחסרת דאגות, שבה תוכלו להנות ממשב הים מחכה לכם באסילה (Asilah) או באסואירה (Essaouira) המקסימה. העיר צ'פצ'און (Chefchaouen) הצבועה בכחול חביבה על מטיילים מזה דורות, בהחלט אתר מומלץ לטיול משפחות אל מרוקו עם ילדים ומהווה גם נקודת מוצא טובה לטיול בהרי האטלס הגבוהים.

עלו אל ג'בל טוקבל Jebel Toubkal, הפסגה הגבוהה ביותר בצפון אפריקה, שם תחלפו על פני כפרים ציוריים אל מסלולי טיולים בעמקים היפהפיים Ouirka  ו-Amizmiz בדרך. המראה הפנורמי המהמם מהפסגה שווה את מאמץ ההגעה אליה.

מסלולי טראקים נוספים במרוקו שרבים אוהבים עוברים דרך עמק Ameln היפהפה בהרי האנטי אטלס ודרך הרי הריף בנקודה הצפונית ביותר.

עלו על גמל לטיול בדיונות הזהובות של סהרה ב-Erg Chebbi, ליד מרזוגה (Merzouga). בלו לילה באוהל מדבר תחת הכוכבים. אפשר להגיע למדבר סהרה גם דרך העיירה זגורה (Zagora). קל יותר להגיע לסהרה ממרקש.

קצת פחות קל להגיע, ולכן גם כמות התיירים לא מאוד גדולה בה, לדיונות של Erg Chigaga שליד מחמיד (M’hamid). בדרככם למדבר, לא כדאי לפספס את קניון הטודרה (Todra Gorge) ליד טינג'יר (Tinghir).

העיר המבוצרת העתיקה Aït-Benhaddou היא מקום נוסף שאסור להחמיץ. על אף שסופות גשם גרמו לנזק רב בקסבות, הכפר, שברובו נותר נטוש, הוא אתר מרשים ואף שימש כרקע לסרטי קולנוע, ביניהם לורנס איש ערב וגלדיאטור.

חמאמים במרוקו

יש שני סוגי חמאמים (בתי מרחץ טורקיים) במרוקו. הסוג הראשון הוא החמאם "התיירותי" שאליו תוכלו להגיע ולקבל פינוק בסגנון ספא מצוות מנוסה. זו האופציה היקרה יותר כי היא מיועדת לתיירים בלבד. העלות במקום כזה היא כ-150 דיראם. בעיקרון, אלה לא חמאמים אותנטיים, אבל השהות בהם נעימה למרות זאת. תוכלו לקבל המלצה לחמאם טוב מפקיד בית המלון שלכם.

האופציה השניה היא לבקר בחמאם "עממי". חמאמים עממים הם המקום שהמרוקאים הולכים אליו. בקשו מצוות בית המלון שלכם המלצה על חמאם כזה באיזור המלון.

בחמאמים העממיים, הכל נעשה על ידכם. כדי להפיק את מירב ההנאה מהחמאם, תזדקקו לכפפת שפשוף, שאותה תוכלו לרכוש באחד השווקים בזול, למגבת, ולזוג נוסף של תחתונים (כי אלה שבאתם איתם יהיו רטובים). את החמאמים האלה תוכלו לזהות על פי האריחים בכניסה. אם אינכם דוברי צרפתית או ערבית, החוויה תהיה קצת מסורבלת אבל בלתי נשכחת לגמרי.

גברים ונשים רוחצים בחמאמים במבנים נפרדים או בשעות נפרדות. לגברים אסור לשהות בחמאם בעירום, אז היערכו עם תחתונים או בגד ים עליכם וזוג להחלפה. עבור נשים, חלק לובשות בגדים תחתונים וחלק רוחצות בעירום.

בזמן שהות בחמאם, יכול להיות שלקוחות אחרים ישאלו אתכם אם אתם מעוניינים בעיסוי. אל תחששו מפני כוונות מוסתרות. העיסוי הוא רק עיסוי, מגע מיני אינו מתקיים במקומות כאלה. אבל אם מישהו מעניק לכם עיסוי, היו מוכנים להחזיר להם טובה.

דמי הכניסה המקובלים בחמאמים הם בין 7-15 דיראם. קירצוף יעלה לכם 30 דיראם, ועיסוי מהצוות עוד 30 דיראם.

המדריך למטייל במרוקו

תחבורה במרוקו

אין ספק שהאופצייה שמעניקה את מירב הפרטיות והגמישות לטיול במרוקו היא השכרת רכב (ליחצו על כפתור "השכרת רכב" בתפריט לבירור עלויות). אם מוותרים על נהיגה במרוקו, רכבות הן בד"כ האופציה הטובה ביותר לטיול משפחות במרוקו בשל מהירותן, תדירותן הגבוהה והנוחות היחסית שהן מעניקות. עם זאת, מערכת הרכבות במרוקו מוגבלת. מערכת הרכבות מקשרת בין מרקש וטנג'יר דרך קזבלנקה ורבאט, וקו נוסף שמסתעף לאוג'דה שמתחיל ב-Sidi Kachem, מקשר את מקנס ואת פס לקו הראשי.

אם רכבת לא על הפרק והתקציב לא לוחץ, אוטובוסי יוקרה הם הדרך הטובה ביותר לטייל במרוקו, בוודאי כאשר מגיעים אל מרוקו עם ילדים לטיול משפחתי. הם מגיעים לכל מקום אבל לוח הזמנים יכול להיות קצת משונה בחלק מהמקומות. החברות CTM ו-Supratours וכן כמה חברות קטנות יותר מציעות מחירים סבירים ואוטובוסים נוחים. האוטובוסים של סופראטורס מוכרים כרטיסים שמאפשרים גם חיבור למערכת הרכבות (כך שאפשר לרדת באוטובוס בעיר מסויימת ולתפוס ממנה רכבת, בכרטיס משולב) . כל חברות האוטובוסים היוקרתיים במרוקו גובות מחיר נפרד למזוודות, אבל CTM היא היחידה שמפרסמת זאת באופן רשמי ונותנת קבלה עבור העלות. בסופראטורס, מי שיעלה את מזוודותיכם ידרוש עד 20 דיראם, אבל כדאי להתמקח – אל תסכימו לשלם יותר מ-5.

אוטובוסים מקומיים (לא יוקרתיים, שמיועדים לאוכלוסייה המקומית) הם בחירה טובה לתיירים הנועזים יותר – אבל בהחלט לא למשפחות שמתכננות להגיע אל מרוקו עם ילדים – ובד"כ יש בהם יותר מקום לרגליים מאשר באוטובוסי היוקרה. אבל אלה יכולים להיות מאוד איטיים מאחר שהם עוצרים בדרך בכל מקום ועבור כל אחד, ורק באוטובוסי היוקרה יש מיזוג (והמקומיים שונאים לפתוח את החלונות).

קווי מוניות שירות (גראנד טקסי) גם פועלים בין הערים במרוקו. המחירים קבועים יחסית ומתחלקים באופן שווה בין הנוסעים. מוניות מסוג מרצדס מכילות שישה מושבי נוסעים. הגדולות יותר, מסוג פיג'ו, הנמצאות בעיקר בחלק הדרומי מזרחי של מרוקו מכילות 8 או 10 מושבים. שני נוסעים צריכים לשבת במושב הקדמי וארבעה זה לצד זה מאחור. אם אתם רוצים שמונית השירות תצא מייד או רוצים תוספת מקום, תוכלו לשלם עבור כל מושב ריק. מוניות גראנד טקסי בד"כ עולות פחות מאוטובוסי היוקרה אבל יותר מהאוטובוסים המקומיים. מאוחר בלילה, המוניות גובות מעט יותר מאשר במהלך היום. בכל מקרה, כדאי להעריך מראש היכן תהיה השמש במהלך נסיעתכם ולבחור במושב הכי מוצל. כמו כן, צפו לכך שתצטרכו לשלם עבור כל המושבים במונית אם שום לקוח אחר לא מגיע.

Petit Taxis – כלומר, מוניות רגילות – אינם מורשים לצאת מגבולות העיר ולכן אינן אופציה לנסיעה בין עירונית.

שפה במרוקו

הבנה בסיסית של צרפתית או ערבית יעזרו מאוד לביקורכם במרוקו, יסייעו לכם להבין את השילוט ולהימנע מבלבולים מיותרים בטיול אל מרוקו עם ילדים.

ערבית ספרותית מודרנית היא השפה הרשמית במרוקו. זו השפה שבה משתמשים במשרדים מנהליים, במסגדים ובמערכת החינוך. אבל השפה המדוברת היא ערבית מרוקאית – ניב של ערבית מגרבית, המכונה גם דאריג'ה ששונה מאוד מהערבית הרשמית, ומושפעת מצרפתית וספרדית בהתאם לאזורי המדינה השונים, כך שגם אם אתם יודעים ערבית בניב שמדברים בישראל, אל תצפו להבין את הדיאלקט המקומי. יחד עם זאת, הערבית הספרותית נלמדת בכל בתי הספר, כך שאם אתם דוברי השפה, תצליחו להסתדר. באופן רשמי, כמחצית מהאוכלוסייה לא קוראת או כותבת, וכתוצאה מזה, יש מתורגמנים בכל מקום שיש בכך צורך כדי לסייע במילוי טפסים (בעלות קטנה).

ברברית, או השפה האמזיגית, היא השפה הרישמית השנייה במרוקו. זוהי שפתה של האוכלוסייה הברברית של מרוקו. באזורים ההרריים של הצפון, הדיאלקט נקרא תריפית, בחלקים המרכזיים הדיאלקט הוא טמיזר'ת,ובדרום המדינה, הדיאלקט הוא טחהלית Tachelheet.

צרפתית היא שפה שרבים שולטים בה במרוקו בגלל עברה של מרוקו כמדינת חסות של צרפת. השפה נלמדת בבתי הספר מגיל צעיר. רוב המקומיים החיים בעיר הגדולה (בעיקר צעירים) יודעים את שלוש השפות: ערבית מרוקאית, ערבית ספרותית וצרפתית.

בחלקים הצפוניים והדרומיים של המדינה, אנשים רבים דוברי ספרדית בנוסף או במקום לצרפתית, בגלל הקרבה הפיזית לאזור שהיה בעבר בשליטת ספרד. בנוסף, מרוקאים רבים יוצאים לספרד לשהות זמנית ולומדים את השפה בזמן שהותם שם.

ידיעת השפה האנגלית צומחת בקרב הדורות הצעירים יותר, אבל מרבית המרוקאים לא מבינים מילה באנגלית, וגם אלה שיודעים מעט, יודעים צרפתית הרבה יותר טוב. למרות שתמצאו דוברי אנגלית בין האנשים המשכילים, באזורים עירוניים, רובם עובדים כמדריכים. חלק מבעלי החנויות ומנהלי בתי המלון במרכזים העירוניים גם מדברים אנגלית.

חשמל במרוקו

המתח במרוקו בד"כ 220 וולט (כמו בישראל), והשקעים במרוקו מתאימים לתקעים בעלי שני פינים מסוג יורופלאג. זהו התקע הנפוץ ביותר ומשתמשים בו גם בישראל, באירופה היבשתית ובחלקים רבים במזה"ת, ובמרבית אפריקה, דרום אמריקה, מרכז אסיה וברפובליקות הסוביטיות לשעבר.

שימו לב לא להביא למרוקו מוצרי חשמל שיוצרו בארה"ב או קנדה, שמתחברים לשקעים מסוג 110V. כלומר, אי אפשר להשתמש בהם גם עם מתאם. אם המוצר שאתם משתמשים בו הוא מסוג מתח כפול, לא צריכה להיות בעיה (אלה מתאימים גם למתח 110 וולט וגם למתח 220 וולט). אם לא, תזדקקו לממיר כוח וכן למתאם.

חגים במרוקו

האירוע הגדול ביותר בלוח השנה המרוקאי הוא חודש רמדאן (חל בד"כ בסביבות מאי/ יוני), שבו מוסלמים צמים במשך היום ושוברים את הצום עם רדת החשיכה. רוב המסעדות סגורות בחודש זה לארוחת צהריים (למעט אלה שמיועדות לתיירים) ואורח החיים מואט אף הוא. הנסיעה במהלך החודש אפשרית לגמרי, וההגבלות לא חלות על מי שאינו מוסלמי, אבל מתוך כבוד, כדאי להימנע מלאכול, לשתות או לעשן בציבור במשך הצום. החג עיד אל פיטר חל בסיום חודש רמדאן, וביום זה כמעט הכל סגור לפעמים למשך שבוע שלם, ואמצעי התחבורה עמוסים באנשים שחוזרים לביתם. אע"פ שצריכת אלכוהול איננה אסורה על תיירים במשך הרמדאן, תמצאו מעט מאוד מסעדות וברים שמגישים אלכוהול. מלבד זאת, ניתן לרכוש משקאות חריפים בסופר עם הצגה של דרכון זר (על המרוקאים חל גם איסור לרכוש אלכוהול במשך החודש).

כניסה למרוקו

תיירים ישראלים יכולים להגיע לטיול במרוקו לתקופה של עד 90 יום ללא צורך בויזה. כמובן שיש צורך בדרכון בתוקף. אם אתם מעוניינים לבלות במרוקו יותר מ- 90 יום, שימו לב שהארכת ויזה במרוקו היא תהליך בירוקרטי ארוך ומסובך אשר עלול להוות תסכול גדול ולקחת המון זמן. עדיף לצאת ממרוקו לכמה ימים לערים העצמאיות הסמוכות סאוטה (Ceuta) או מלילה (Mellila) ואז לחזור למרוקו ולקבל חותמת חדשה בדרכון.

אם אתם נכנסים למרוקו ממדינות בהן כולירה היא מחלה נפוצה אתם עלולים להידרש להציג טפסי חיסון נגד כולירה. בעלי חיים יכולים להיכנס למרוקו רק עם אישור רפואי שניתן בעשרת הימים האחרונים ואישור נגד כלבת שניתן בששת החודשים האחרונים.

שופינג במרוקו

כסף במרוקו

המטבע המקומי במרוקו הוא הדיראם המרוקני (MAD) שמתחלק למאה סנתימאת (c). נכון ליולי 2017 דיראם מרוקאי אחד שווה 36 אגורות של שקל ישראלי.

יש מטבעות של MAD1, MAD2, MAD5, MAD10,  5c, 10c, 20c, 50cאע"פ שנדיר לראות מטבעות קטנים מ-20 סנתימאת. השטרות המרוקנים הם MAD20, MAD50, MAD100, MAD200.

יש בתי מלון שיסכימו לקבל תשלום במטבע אירופאי או אמריקאי, באופן בלתי רשמי, אבל בשווקים ובחנויות הסחר נעשה תמיד בדיראם.

המרת מט"ח במרוקו

אסור להוציא ממרוקו יותר ממאה דירהאם במטבע המקומי, אבל אפשר לרכוש דירהאם מחוץ למרוקו, בעיקר בצרפת וספרד. על פי חוק במרוקו, שיעורי ההמרה של הדירהאם אמורים להיות שווים בכל הבנקים ובנקודות המרת מט"ח. בידקו את שיעור ההמרה היומי כדי לוודא שאתם אכן מקבלים את המחיר שמגיע לכם.

יחסית אין במרוקו סניפי בנקים רבים כמו שרואים בישראל ברחובות הראשיים או בשווקים, אבל בערים הגדולות יותר, לעיתים קרובות תמצאו מסופים אוטומטיים למשיכת מזומנים ליד הכניסות הראשיות לעיר, ואפילו אחד או שניים בתוך השווקים הגדולים. את המסופים האוטומטיים (כספומט) תמצאו גם סמוך לבתי מלון ובאזורי הקניות המודרניים. תצטרכו לוודא שהמסוף מקבל כרטיס זר. חפשו את הלוגו של Maestro, Cirrus או Plus לפני הכנסת הכרטיס. אתם גם עשויים להיתקל באנשים הסוחרים במטבע זר שיחליפו לכם דולרים או יורו בדירהאם, אבל אלה קיימים רק בשווקים או במדינות ולא מחוצה להן.

גם בסניפי דואר אפשר להחליף יורו או דולר לדירהאם, וסניפי הדואר הגדולים פתוחים עד שעות מאוחרות. בנמל התעופה בקזבלנקה תמצאו הרבה נקודות להמרת מט"ח.

מומלץ להסתובב עם כסף קטן ולהפריד בינו לבין השטרות שלכם באמצעי בטיחות נגד כייסים.

תשלום בכרטיסי אשראי במרוקו

רוב בתי העסק במרוקו (בערים הגדולות כמובן) מקבלים אשראי, לרוב ויזה או מאסטרקרד, אבל בד"כ יגבו עמלה על החיוב. כאשר אתם מבצעים תשלום דרך כרטיס אשראי, בבית מלון למשל, ודאו שאתם זוכרים את הקוד שלכם, משום שלא נהוג יותר לקבל תשלום דרך חתימה בלבד אלא עם מסוף נייד בו תצטרכו גם להקיש את הקוד הסודי, למרות שחלק מהמסעדות עדיין משתמשות בשיטת החיוב הישנה הכוללת חתימה במקום קוד.

כדאי ליידע את הבנק שלכם או ספק האשראי שלכם שאתם מטיילים במרוקו כדי שלא יחסמו את הכרטיס שלכם בעקבות חיובים לא רגילים, והשאירו להם אמצעי ליצירת קשר איתכם אם אתם נוסעים ללא הטלפון הנייד.

לפני שאתם יוצאים לחופשה במרוקו, רישמו לעצמכם במקום נפרד את מספרי האשראי שלכם כדי שבמקרה שמתעוררת בעיה, תוכלו להתקשר לחברת האשראי כדי לבטל חיוב.

שופינג במרוקו – מה לקנות 

מלבד מזכרות רגילות כמו גלויות ותכשיטים זולים, הנה כמה המלצות לדברים שכדאי לקנות במרוקו אם אתם מתכננים טיול אל מרוקו עם ילדים שישלב גם קצת שופינג להורים:

תמרים – כמובן, אין מה לדבר על לקנות תמרים בשביל לחזור איתם לישראל, אבל בזמן הטיול במרוקו שווה להשקיע 10 דיראם (אחרי התמקחות קלה בשוק) ברכישת ארגז כתום של תמרים מרוקאים מעולים שתוכלו לנשנש לאורך הטיול.

מוצרי עור – תמצאו במרוקו תעשייה גדולה של מוצרי עור, אבל היזהרו, כי חלק מהשווקים מציעים מוצרים באיכות ירודה. את חנויות המעצבים של מוצרי העור היוקרתיים תמצאו רק בקניונים הגדולים.

שמן ארגן (שמן מרוקאי) לשיער ומוצרים כמו סבון וקוסמטיקה העשויים משמן ארגן

טאג'ינים – כלי בישול מרוקאים קלאסים עשויים מחרס, מוסיפים טעם לתבשילים המתבשלים במים או שמן.

ביראד – קנקני תה מרוקאים קלאסיים

גלביות – הלבוש המסורתי הנלבש במרוקו, הרבה פעמים מגיע בעיצובים מיוחדים ובגרסת קיץ וחורף. העיר צ'פצ'און היא מקום מצויין לרכוש גלביות מצמר עבה.

שטיחים/מרבדים – שטיחים ומרבדים ברברים אותנטיים מלאכת יד. אפשר לרכוש אותם ישירות מבעלי המלאכה האורגים אותם. אם תגיעו לכפרים הקטנים, כמו למשל אזאי (Anzai) במחוז ארזאזאת (Ouarzazate), תוכלו לפגוש את האורגים פנים אל פנים, לצפות בהם בשעת עבודתם, והם יזמינו אתכם בשמחה לספל תה ויציגו בפניכם את מלאכתם.

תבלינים – מחוץ למרכזי הערים תשיגו תבלינים במחירים זולים. את האיכות הטובה ביותר של תבלינים תשיגו בערים שמזג האוויר בהן חם ויבש.

בגדים – אם בא לכם לקנות טי שירט, אלה של המותג המקומי Kawibi הרבה יותר מעניינים מכל דבר אחר שתמצאו. ניתן לרכוש אותם בדיוטי פרי, במלון Atlas Airport Hotel בקזבלנקה ובמקומות נוספים.

מה לא כדאי לקנות במרוקו

GEODES:  – אבני קריסטל עשויות קוורץ ורוד וסגול. מזכרת פופולרית שנמכרת בכל מקום יחד עם אבני קריסטל ברבריות מזוייפות, והרבה פעמים מתארים אותן כ”cobalt geodes”. הן בהחלט יפות אבל בד"כ מזויפות ונמכרות במחיר מופקע.

טרילוביטים (מאובנים): אלא אם כן יש לכם ידע מקצועי בנושא מאובנים, רוב הסיכויים שמאובנים שתקנו מרוכלים במרוקו יהיו מזוייפים.

אוכל במרוקו

לטענת רבים המטבח המרוקאי הוא בין הטובים בעולם, עם אינספור מנות מגוונות שמבטאות את ההשפעה הקולוניאליות והערביות. לרוע המזל, כתיירים המגיעים אל מרוקו עם ילדים – בעיקר אם תקציבכם מוגבל – המנות שתראו במסעדות ובתי הקפה שתיירים בדרך כלל מגיעים אליהם מוגבלות למספר מצומצם מאוד של מנות מהמטבח המרוקאי. הרבה מסעדות מגישות מנות בינלאומיות שאינן מרוקאיות מתוך השיקול שהמקומיים אוכלים מנות מרוקאיות בביתם.

מנות מהמטבח המרוקאי

קוסקוס עשוי מגרגרי חיטת סמולינה ומאודה בכלי דמוי מסננת הנקרא קוסקוסייר הוא המאכל הלאומי של מרוקו, והמנה המרוקנית המוכרת ביותר. אפשר להגיש אותו כתוספת לנזיד או טאג'ין, או מעורבב בבשר וירקות ומוגש כמנה עיקרית. כל המסעדות המרוקניות כמעט מקיימות את המנהג של הגשת קוסקוס בימי שישי.

טאג'ין הוא נזיד חריף של בשר וירקות שהתבשל במשק שעות רבות בסיר חימר בצורת חרוט. המסעדות מגישות את המנה בטעמים שונים, הכוללים טאג'ין עוף עם לימון וזיתים, כבש או בקר בדבש, או דג או שרימפס ברוטב עגבניות חריף.

מנה בסגנון ברברי פופולרית מאוד במרוקו היא הקלייה, שילוב של כבש, עגבניות, פלפלים ובצל המוגשים עם קוסקוס או לחם.

אחד המטעמים הפופולריים במרוקו הוא הפסטייה, שמכינים אותו עם שכבות של בצק פילו ממולאות בבשר מתוק (לרוב כבש או עוף, אבל טעים ביותר במילוי בשר יונים) ושכבות של מילוי ממרח שקדים. את הבצק עוטפים למאפה בגודל של צלחת, אופים ומפזרים אבקת סוכר.

מרקים הם מאכל מסורתי במרוקו. אלביסארה הוא מרק סמיך העשוי מאפונה יבשה וכמות נדיבה של שמן זית. אפשר למצוא את המאכל מתבשל לאיטו בשווקים וב"מדינה" בשעות בוקר.

המרוקאים לעתים תכופות אוהבים להתחיל את הארוחה שלהם בחימום קערת חרירה (בצרפתית: soupe marocaine)(, מרק טעים שעשוי מעדשים, גרגרי חומוס, ציר כבש, עגבניות וירקות. עבור המרוקאים החרירה אינה אוכל גורמה אלא מנה מזינה של המעמד הבינוני.

מנה בעלות של 3-5 דיראם של מרק חרירה עשיר או מרק פול (אלביסארה) תמיד מגיעה עם לחם לטבילה. המרקים מוגשים בד"כ לארוחת בוקר או צהריים.

בתי קפה רבים ומסעדות גם מציעים הנחות מיוחדות עבור מבצעי ארוחת הבוקר שהם קוראים לה בצרפתית petit déjeuner. ארוחת הבוקר בד"כ כוללת תה או קפה, מיץ תפוזים (jus d;Orange) וקוראסון או לחם עם מרמלדה, מ-10 דיראם.

חטיפים ומזון מהיר במרוקו

תמצאו במרוקו מיגוון רחב של חטיפים ואוכל זול. עוף בגריל נמכר בכל פינת רחוב. במחיר של 20 דיראם בערך תוכלו לקנות מנה של רבע עוף עם צ'יפס או סלט. גם הסנדוויצ'ים (מ-10 דיראם ומעלה) הנמכרים בחנויות המוכרות עוף בגריל ודוכנים קטנים אחרים פופולריים מאוד. אלה בגטים פריכים ממולאים בטונה, עוף, שיפודים ומבחר סלטים. על כל אלה עורמים צ'יפס ומיונז.

תוכלו להבחין גם בסוחרים המוכרים ברחוב מנות אגוזים וכן שעועית ותירס צלוי. כדאי שתוודאו את המחיר לפני שאתם מזמינים ותהיו בטוחים מה אתם מזמינים (כדאי לבקש תפריט), אחרת יכולים לבקש מכם לשלם יותר או לתת לכם אוכל שלא הזמנתם, אם כי הגשת אוכל שלא הזמנתם לא קורית לעתים תכופות.

אלכוהול במרוקו

מרוקו היא ברובה מדינה מוסלמית אבל היא רחוקה מלהיות "יבשה" מאלכוהול. תוכלו לקנות כאן באופן חוקי אלכוהול אם אתם בני 18 ומעלה, למרות שאין גיל מינימלי לשתיית אלכוהול בחוק במרוקו.

אפשר להזמין אלכוהול במסעדות, בחנויות לממכר אלכוהול, בברים, סופרמרקטים, מועדונים ובתי מלון. יש מרוקאים שנהנים לשתות בציבור אם כי זה משהו שאינו נראה בעין יפה. הבירה המקומית נקראת בירה קזבלנקה. זוהי בירה מסוג לאגר בטעם עשיר שהולכת טוב עם המטבח המקומי או כמשקה מרענן. שתי הבירות המרוקאיות הפופולריות האחרות הן Flag Special I-Stork. תוכלו למצוא גם וודקה מסוג Judeo-Berber העשוייה מתאנים ובעלת טעם עדין של אניס.

הנהיגה תחת השפעת אלכוהול אסורה גם אם שתיתם רק בירה אחת.

שתייה במרוקו

בעיקרון, אסור לשתות מי ברז במרוקו, גם לא בבתי מלון, מאחר שיש בהם רמות גבוהות יותר של מינרלים מאשר במערב. עבור המקומיים, זו איננה בעיה, מאחר שהם רגילים לכך, אבל עבור מטיילים ממקומות כמו ישראל או אירופה, שתיית מי ברז במרוקו עלולה לגרום תחושת חולי או כאבי בטן, אמנם לא רציניים, אבל  זה עלול לקלקל לכם כמה ימי חופשה.

בקבוקי מים מינרלים ניתנים לרכישה בשפע. החברות הפופולריות הן Oulmes  ו-Sidi Ali, Sidi Harazem  (מי סודה) ו-Ain Saiss DANONE (מים רגילים מסוננים עם טעם קצת מתכתי).

בתור מבקרים, יציעו לכם תה עם נענע (לפעמים מאוד מתוק) לפחות פעם ביום. בהתחשב בעובדה שמקומיים רבים נמנעים משתיית אלכוהול, כל מטבח מרוקאי מצוייד בקנקן תה, אשר מכונה כאן "וויסקי מרוקאי". המרוקאים תמיד יציעו לכם לשתות איתם תה. לפעמים זה נעשה כדי לפתות אתכם להיכנס לחנות. השתמשו בשכל הישר שלכם כדי לקבוע אם אתם מעוניינים להיענות להזמנה או לא. לפני שאתם לוקחים לגימה, הסתכלו בעיניו של המזמין ואימרו "בה סאהה או ראהה", שפירושה "תהנה ותירגע". זה מאוד ירשים את המקומיים.

קחו לתשומת ליבכם שאישה שמטיילת בגפה עשויה להרגיש נוח יותר להזמין משקה ומשהו לאכול במאפייה או במסעדה, משום שבתי קפה מיועדים באופן מסורתי לגברים. זה לא תקף לגבי זוגות.

ביטחון אישי במרוקו

באופן כללי, מרוקו נחשבת מקום בטוח גם עבור ישראלים, לא רק בזכות מדיניות פרו ישראלית וקשרים ארוכי שנים בין יהודים למוסלמים במרוקו אלא גם בשל שיעור מקרי הרצח הנמוכים ביותר בעולם, והמדינה הבטוחה ביותר באפריקה. יש למרוקו בעיות משל עצמה ויש בה עבירות רכוש, אבל תוכלו בקלות להימנע מהן אם תשתמשו בהיגיון הבריא שלכם. למשל: הימנעו מהליכות ליליות בסמטאות חשוכות, טיילו בקבוצה במידת האפשר, שימרו על הדרכון והמזומנים במקום בטוח כמו ארנק בטיחות או בכספת במלון, אל תסירו עיניכם מתיקכם האישי, ואל תשמרו חפצים חשובים בכיס האחורי או בכיסים צדדיים.

נשים כנראה יחוו הטרדות תכופות אם הן מטיילות לבדן, אבל לא יותר מאשר פלרטוטים, שריקות וכד'. אל תרגישו בצורך להיות מנומסות – שום אישה מקומית אינה עוברת על זה בשתיקה. משקפי שמש כהות עוזרות להימנע מקשר עין. אם מישהו אינו מניח לכן, חפשו משפחה, חנות סואנת או אישה מקומית ואל תחששו לבקש עזרה. אם יש בכך צורך, תוכלו לחבוש חיג'אב, אבל אין בכך צורך. מרוקו היא מדינה מאוד ליברלית והרבה נשים מקומיות אינן חובשות את החיג'אב המסורתי. אבל כן כדאי להתלבש באופן יותר שמרני, כלומר: לא להגזים בחולצות שחושפות את הבטן או מכנסיים קצרים, מתוך כבוד לתרבות שבה אתם מבקרים. הדרך הטובה ביותר לדעת מה ללבוש היא להביט במה שנשים מקומיות לובשות.

המקומיים יניחו שנשים מרוקניות שנכנסות למועדוני לילה או ברים בגפן הן יצאניות המחפשות קליינטים, אבל נשים זרות שנכנסות למקומות כאלה, פשוט ייחשבו כנשים שאפשר לגשת ולהתחיל איתן. היזהרו מגברים שינסו לסמם אתכם, בייחוד אם אתן בגפכן.

נוכלים יכולים להוות בעיה גדולה לאנשים שמטיילים במרוקו. לפעמים קשה ללכת במורד הרחוב בלי שמישהו יטריד אתכם, ינסה לעזור לכם עם כיווני דרך או ינסה למכור לכם משהו. הדבר הכי טוב לעשות הוא לסרב בנימוס ולהמשיך ללכת, מאחר שכל מה שהם רוצים זה כסף. יש מספר מדריכי סיורים לגיטימיים. אל תאפשרו לאנשים כאלה ללחוץ עליכם לרכוש משהו שאינכם רוצים. כמו כן, באטרקציות תיירותיות, הם יגשו אליכם ויתחילו להסביר את ההיסטוריה של המקום או יציעו לצלם אתכם. אל תשכחו להגיד לא או שתוציאו בסוף הרבה יותר ממה שצריך.

רמאים מקצועיים הם בעייה מוכרת במרוקו. ברובם קל להבחין, אבל אחרים נראים אמינים במשך ימים רבים. הסוג השני מתחזה להיות ידידותי כלפי תיירים במשך מספר ימים, תוך עזרה לתייר והצגת העיר בפניו, בנתינת עיצה היכן ללון וכו'. לאחר שהוא זוכה באמונו של התייר, הוא מבצע את הצעד הבא של גניבת חפציו. חלק מהאנשים הללו מאוד ידועים בסוג ההונאה הזה שהם מפעילים.

נהיגה: נהיגה תחת השפעת אלכוהול איננה חוקית לחלוטין.

שתייה: הימנעו מלשתות אלכוהול בציבור.

הומוסקסואליות: שימו לב שהומוסקסואליות נחשבת מחוץ לחוק במרוקו (גם במערב סהרה) והמפרים את החוק צפויים לעונש.

נדיר שיש לחימה מזויינת באזורי הסכסוך של מערב סהרה ליד הגבולות הדרומיים. עם זאת, הישארו בנתיבים הרגילים, גם משום שהשטחים האלה מלאים במוקשים.

חיסונים למרוקו ואזהרות בריאות

חיסונים: אין צורך בחיסונים מסויימים לנסיעה למרוקו בד"כ, אבל כדאי לבדוק בדפי האינטרנט של CDC travel למידע אודות התפרצויות של מחלות בזמן האחרון. כמו בכל נסיעה אחרת למדינה מתפתחת, כדאי שתעברו חיסון טטנוס. אם אתם מתכננים לאכול מחוץ למסגרת של מסעדות מבוססות, שיקלו לקבל חיסון להפטיטיס A (צהבת). אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים קטנים כדאי מאוד להתייעץ ברופא המשפחה.

אוכל ומשקאות: הימנעו מאכילת פירות וירקות בלתי מבושלים שאינכם יכולים לקלף. הימנעו מאוכל שאינו מבושל טרי בזמן הזמנה (כמו מזנוני בופה). מאכלים מטוגנים או מבושלים בד"כ בטוחים. ישנם מטיילים שנתקלו בבעיות באכילת רטבים/תוספות שלא נשמרו במקרר (כמו מיונז) בחנויות מזון מהיר.

מים: מומלץ לשתות רק מים מבקבוקים (ודאו שהמכסה סגור – יש מקומות שינסו למכור לכם מים מהברז בבקבוקים משומשים). היזהרו משתיית משקאות קרים כמו לימונדה שאולי נעשו עם מי ברז. חלק מבתי המלון מספקים בקבוקי מים לאורחיהם, וזה רעיון טוב לשמור על מלאי בחדרכם כדי שלא תתפתו לשתות מי ברז.

נעליים: השאירו את הסנדלים והכפכפים לחוף, וברחובות הערים במרוקו הילכו עם נעליים סגורות. הרחובות במרוקו הם גם מקום שבו משליכים פסולת, כך שסביר שתתהלכו בתוך ערימות של עצמות דגים, ראשי דגים, וחלקי עוף. כאשר מגיעים אל מרוקו עם ילדים ה"מדינה" היא מקום בו חשוב במיוחד להשגיח על ילדיכם בתוך התנועה הבלתי צפוייה, הלכלוך והבלאגן.

מלריה: המחלה קיימת בצפון, באזורי החוף של המדינה, אבל היא אינה מהווה בעיה רצינית. תוכלו לנקוט באמצעי הזהירות הרגילים נגד עקיצות (בגדים בצבע בהיר, דוחה יתושים וכו'), ואם אתם מאוד מודאגים, תוכלו לבקר אצל הרופא שלכם לפני הנסיעה למרוקו כדי לקבל תרופה נגד מלריה.

מה ללבוש לטיול במרוקו

מרוקו היא מדינה עם מזג אוויר די חם, כך שלא תזדקקו למגפיים כבדות גם בעונה הקרה ביותר של השנה. כדאי להימנע מנעליים פתוחות באזור ה'מדינה' (מרכזי הערים) משום שמדובר בד"כ באיזורים מלוכלכים עם בעיות היגיינה.

עבור טרקים בעמקים של מרוקו, אפשר לקחת נעלי הליכה נמוכות. לטיולי מדבר בדיונות, קחו בחשבון שהחול נכנס לכל מקום, אז כדאי ללבוש בגדים שהכיסים בהם קלים לריקון.

שעון קיץ במרוקו

בשנים האחרונות, מרוקו החלה להשתמש בשעון הקיץ החל מהשבוע הראשון של אפריל עד סוף יולי.

הליכות ונימוסין במרוקו

ברכת שלום: בין ידידים קרובים ומשפחה (אבל לא בין נשים וגברים בד"כ) היא שלוש נשיקות קלות על הלחי. במקרים אחרים, לחיצת יד היא הנורמה, ולאחריה נגיעה באזור הלב כדי לבטא כבוד וגילוי לב.

השימוש ביד שמאל נחשב בעבר 'לא נקי' בדת המוסלמית ואצל התרבויות הנומדיות מאחר שיד שמאל נחשבת ליד שבה משתמשים לצורכי היגיינה בשירותים. כמו בתרבויות רבות אחרות, קבלת חפצים או מתן חפצים לאנשים באמצעות יד שמאל נחשבת לא מנומסת, בעיקר נתינת כסף, אז נסו להימנע מלעשות זאת. אבל אם תשתמשו ביד שמאל, רוב האנשים יבינו זאת.

מרוקו מאוד שומרת על מנהגי הכבוד כלפי האוכלוסייה הבוגרת שלה. אם אדם מבוגר או אדם נכה חולף על פניכם, כדאי לעצור ולאפשר להם לעבור. אם אתם ממתינים למונית ולידכם אדם מבוגר יותר, הרשו להם להיכנס למונית במקומכם. למרות שיש הבנה כלפי תיירים שאינם מקיימים את המנהגים הללו, תעשו רושם טוב אם גם אתם תנהגו כמו האוכלוסייה המקומית. אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים זוהי הזדמנות טובה להדגים להם את ערך הכבוד למבוגרים המושרש מאוד במרוקו.

תקשורת במרוקו 

טלפון
טלפונים ציבוריים נמצאים במרכזי הערים, אבל משרדי טלפון פרטיים (המכונים גם טלבוטיקים או טלקיוסקים) מספקים את אותו שירות. הקידומת הבינלאומית (להתקשר מחוץ למרוקו) היא 00, אבל תעריפים בינלאומיים יקרים יחסית. אם אתם צריכים לבצע הרבה שיחות, יותר זול לבצע אותן מהמובלעות הספרדיות סאוטה (Ceuta) או מלילה (Mellila).

הגישה לרשת הטלפונים הניידת GSM במרוקו היא באמצעות אחד משני המפעילים: Meditel או Maroc Telecom. יש אפשרות לרכוש כרטיסי חיוג בתשלום מראש. קל מאוד וזול מאוד לרכוש כרטיס חיוג GSM באחד מחנויות הטלפונים הרבות שמציגות את השלט Maroc Telcom. כרטיס ה-SIM (הנקרא ג'וואל) עולה רק 30 דיראם (3 יורו) עם זמן אוויר של 10 דיראם (1 יורו). התעריף בתוך מרוקו הוא 3-4 דיראם, 10 דיראם לאירופה, 3 דיראם למסרונים. הכרטיס תקף למשך שישה חודשים.

שיטת הספרות הטלפונית שונתה בשנת 2009. כל מספרי הטלפונים כיום כוללים את הספרה 5 אחרי ה-0, ובכל המספרים הניידים יש 6 אחרי ה-0. כל מספרי הטלפון במרוקו היום בני 10 ספרות, כולל את הספרה 0 ההתחלתית.

מספרי טלפון חשובים במרוקו

למשטרה במרוקו חייגו: 19, לשירות מכבי האש: 15, שירותי חילוץ בכבישים: 177, מודיעין: 160, מידע בינלאומי: 120, מברקים וטלפון: 140, בין עירוני: 100.

דואר

הדואר המרוקאי בד"כ אמין ומציע שירות post restante (שמירה על מכתבים עד שביכולתכם להגיע לאסוף אותם) בערים מרכזיות בעלות קטנה. תצטרכו להראות תעודה מזהה (עדיף דרכון) לאסוף את הדואר שלכם. פריטים שנשלחים כמטען נבדקים בסניף הדואר לפני ששולחים אותם, אז חכו עד שהבדיקה הושלמה לפני שאתם סוגרים את החבילה.

אל תשאירו גלויות בסניף הדואר הקטן בנמל התעופה של מרקש כי אלה כנראה לא יישלחו, למרות שיגבו מכם כסף על בול. תיבות הדואר ברחובות יותר מהימנות בד"כ לשליחת גלויות.

דוא"ל ואינטרנט

אינטרנט הפך לדבר מאוד פופולרי במרוקו. בתי קפה אינטרנט פתוחים עד מאוחר ויש רבים כאלה ברחבי העיר ובערים הקטנות יותר שיש בהם תנועה גבוהה של תיירים. המחירים הם בין 4-10 דיראם לשעה ולעתים תכופות הם ממוקמים ליד משרדי טלקיוסק. מהירות החיבור לאינטרנט היא סבירה עד מצויינת בצפון מרוקו, אבל מעט יותר איטית באזורים נידחים יותר. רוב בתי הקפה אינטרנט מציעים שירותי הדפסה וצריבת סי.די. בעלות קטנה.

המרוקאים אימצו גם את הדור הרביעי של העולם הסלולרי. יש גישה מצויינת לדוא"ל ואינטרנט דרך טלפונים ניידים והעלות יחסית זולה. כתוצאה, יש פחות בתי קפה אינטרנט באזורי תיירות. יש גישה לרשת 4G באזורים ההרריים ובמדבר, כמו גם בכל הערים. כדי לרכוש כרטיסי SIM דור 3 משולם מראש מחברות הטלפונים, תצטרכו להציג את דרכונכם. המחיר בחנויות אלה הוא אותו מחיר שמציעים מוכרים בלתי מורשים, אבל חנויות מציעות שירות יותר טוב כמו להציג בפניכם את מספר הטלפון שלכם, להראות לכם איך להוסיף זמן אוויר, ולתת לכם מידע הוגן על עלויות וכו'. השירותים הללו שווים את התורים הארוכים בחנויות.

טיסות למרוקו 

אין טיסות ישירות מישראל למרוקו אך יש אפשרויות רבות להגיע בטיסות קונקשן דרך אירופה. חברות תעופה אירופאיות רבות טסות למרוקו, ביניהן איבריה, TAP פורטוגל, אייר פראנס, לופטהנזה, סוויס, טורקיש איירליינס, נורוויג'ן, BMI, בריטיש איירווייס, ברסלס איירליינס, אייר ברלין, אליטליה, טרנסאוויה, פורטוגליה וג'רמן ווינגס.

ישנן טיסות מניו יורק, מונטריאול, דובאי וערים אירופאיות שונות לקזבלנקה, וכן טיסות צ'ארטר לאגאדיר.

אייר לינגוס – טסים פעם בשבוע מדבלין לאגאדיר.

Easyjet – טסים כעת מלונדון, מנצ'סטר ומילנו למרקש וקזבלנקה. אופציה נוספת היא לטוס משארל דה גול בפריז לקזבלנקה.

רייאנאייר – חתמו על הסכם עם ממשלת מרוקו, והם טסים עכשיו למרוקו מברגמו (Bergamo), גירונה (Girona), ראוס (Reus), ברמן, מדריד, בריסל, פרנפורט-האן, איינדהובן, לונדון. טיסות אלה יוצאות 3 פעמים בשבוע לפס (Fez).

טיסות למרקש גם קיימות. מסלול ברגמו – טנג'יר נפתח ביולי 2009.

רויאל אייר מרוק – חברת התעופה הלאומית של מרוקו, ידועה לשימצה במחירים גבוהים.

אייר ערביה מרוק שבבעלות אייר ערביה היא עוד חברה זולה שטסה ליעדים נוספים במרוקו, וגם את צרפת, איטליה, ספרד, הולנד, בלגיה, גרמניה, טוניסיה וטורקיה.

Jet 4 You – חברה חדשה וחסכונית שמוכרת כרטיסים מאוד מוזלים מצרפת ובלגיה.

Aigle Azur – חברת צפון אפריקאית קטנה בעלת מחירים סבירים.

Thomson Fly – טיסות ממנצ'סטר למרקש במחירים מאוד סבירים.

Binter Canarias – טיסות מהאיים הקנאריים לקזבלנקה.

Emirates – טיסות מדובאי לקזבלנקה.

איג'יפטאייר – טיסות מקהיר לקזבלנקה.

טורקיש איירליינס – טיסות יומיות מאיסטנבול לקזבלנקה.

תיירים רבים מאירופה טסים לגיברלטר או מלגה שבספרד (שבד"כ הרבה יותר זול לטוס אליהן), ומשם עולים על מעבורת מאלחסירס (Algeciras), טריפה (Tarifa) או גיברלטר לטנג'יר. זה לא מומלץ בקיץ משום שמיליוני מרוקאים החיים באירופה משתמשים במעבורות האלו במהלך חופשת הקיץ.

כניסה למרוקו עם רכב

השילוט היחיד הקיים בגבולות הפתוחים היבשתיים של מרוקו המעיד על כך שאתם עוברים את הגבול הוא זה הקיים במובלעות הספרדיות סאוטה (Ceuta) ומלילה (Melilla). הגבול של מרוקו עם אלג'יר סגור כבר עשור, ובכל מקרה לא מדובר ביעד מתאים לטיול אל מרוקו עם ילדים – וגם לא לישראלים בכלל. אפשר כעיקרון לבצע השכרת רכב בספרד ולנסוע ברכב עד אלחסירס או טריפה בדרום ספרד. מאלחסירס, יש שירותי מעבורת עלייה ניתן לעלות עם רכב לסאוטה וגם לטנג'יר. בטריפה יש שירות דומה לטנג'יר, וזהו המסלול הקצר והמהיר ביותר (35 דקות נסיעה). הבעיה היא שכמעט לא ניתן למצוא חברת השכרת רכב בספרד – או באירופה בכלל – שתאשר להעלות את הרכב על מעבורת למרוקו.

יש גם אפשרות להיכנס למאוריטניה (Mauritania) ברכב מדחלה (Dakhla). אזרחי מדינות זרות צריכים להשיג אשרה כדי להיכנס למאוריטניה, אותה אפשר להשיג בשגרירות מאוריטניה ברבאט (אשרות אינן מונפקות בגבול יותר).

כניסה למרוקו ברכב מסחרי עלולה להוות בעיה. הכניסה לקרוואנים מותרת, אבל יש סיכוי שפקחי הגבולות ימנעו מרכבים מסחריים אחרים מלעבור. אם ברצונכם לקחת רכב מסחרי ויש יותר מאדם אחד עימכם, מומלץ שאדם דובר צרפתית יחכה לכם בגבול של מרוקו כדי להיפגש עם רשויות המס ולתאם איתן את הנושא לפני שתוכלו להיכנס למרוקו עם רכבכם.

הגעה למרוקו בשיט

יש הרבה קווי מעבורת ששטים למרוקו, בעיקר מספרד. אלחסירס (Algeciras) הוא הנמל הראשי ומשרת את סאוטה (Ceuta) ואת טנג'יר (Tangier). הנסיעה במעבורת בין אלחסירס וסאוטה אורכת 40 דקות, ולוקח פחות משעתיים להגיע לטנג'יר. אפשר גם להגיע לטנג'יר מהנמל הקטן של Tarifa בקצה הדרומי ביותר של ספרד. הפלגה זו לוקחת 35 דקות. כמה חברות מפעילות קווי אוטובוס בין טריפה לבין אלג'סירס ללא עלות, בנסיעה שאורכת 25 דקות.

נמלים ספרדיים אחרים שמהם אפשר להגיע למרוקו הם מלגה ואלמריה מהם יוצאות מעבורות ל-Melilla ולעיירה Nador.

מעבורות מצרפת מגיעות לטנג'יר מנמל Sète שליד מונטפלייה (Montpellier) ומנמל Vendres ליד פרפיניאן (Perpignan). אבל הנסיעה בהן יחסית יקרה.

גם מהערים האיטלקיות גנואה ונפולי יש מעבורות ישירות לטנג'יר.

הטריטוריה הבריטית גיברלטר מקשרת לטנג'יר דרך שירות אוניות מהיר.

נסיעה מ-Tarfia לטנג'יר במעבורת עולה 37 יורו (מחיר מעודכן לאוגוסט 2016). כרטיס הלוך ושוב עולה 81 יורו, כאשר תאריך החזרה פתוח. בטנג'יר אפשר לרכוש את כרטיס המעבורת ב-390 דיראם בלבד, (כ-36 יורו). מטנג'יר לאלחסירס (Algeciras) שבספרד, העלות היא 395 דיראם ליחיד.

טיסות פנים במרוקו

טיסות פנים אינן אמצעי תחבורה נפוץ במרוקו. אבל חברת התעופה רויאל אייר מרוק (Royal Air Maroc) מפעילה טיסות פנים לרוב הערים במרוקו, שנחשבות מצויינות אבל יקרות. חברות תעופה נוספות המפעילות טיסות פנים במרוקו כוללות את אייר ערבייה מרוק (Air Arabia Maroc) ו-Jet4you.com.

רכבת במרוקו

אנשים מאוד חברותיים ברכבות במרוקו ואם אתם מבינים צרפתית או ערבית כנראה תמצאו את עצמכם משוחחים עם זרים על הטיול שלכם. כל אדם חדש שתפגשו ירצה להמליץ לכם על מקום חדש שכדאי לכם לבקר בו או אפילו להזמין אתכם לביתו לארוחת קוסקוס – ואם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים כנראה שכל המשפחה תוזמן.

התחנות בערים קטנות יותר לא תמיד משולטות באופן מספיק ברור, אבל הנוסעים שלידכם ישמחו לעזור לכם לדעת היכן לרדת.

נהוג לברך נוסעים חדשים העולים לקרון שלכם בברכת "סלאם" ואם אתם מביאים עימכם פירות, מאפים וכו', נהוג להציע לאלה שיושבים עימכם. אם באפשרותכם להוציא קצת יותר כסף כדי לקנות כרטיסים למחלקה הראשונה ברכבת, זוהי האופצייה המועדפת כאשר מדובר על טיול משפחות אל מרוקו עם ילדים ופרט לכך גם תגדילו את הסיכויים לפגוש מישהו שבקיא בכמה שפות.

הערים המרכזיות, מרקש, מקנס, פס, טנג'יר, רבאט, קזבלנקה וכו' מחוברות עם קוי רכבת מאוד מהימנים (אבל רכבות לא מאוד מהירות). תכיפות הרכבות גבוהה בין הערים המרכזיות. יש גם רכבת לילה בין מרקש לטנג'יר.

רכבות יוצאות 3 פעמים ביום מטנג'יר לאוג'דה (Oujda) או מרקש (Marrakech), אבל אפשר להשתמש בכל הרכבות כדי להגיע לכל אחד מהיעדים מאחר שיש רכבות ב-Sidi Kachem שנוסעות במסלול הנסיעה ההפוך של הרכבת המגיעה מטנג'יר. רכבות הלילה (train de nuit) בין טנג'יר ומרקש מציעות קרונות שינה בתוספת של 100 דיראם. זוהי האופציה היחידה שיש לכם אם ברצונכם לשכב לנוח או לישון מאחר שהמושבים הרגילים בקרונות אינם מאפשרים זאת.

החיסרון היחיד של הרכבות במרוקו הוא שלעתים קרובות יש בהן עיכובים, אז אל תסמכו על לוחות הזמנים אם אתם ממהרים להגיע ליעד מסויים. מערכת הרכבות של מרוקו מופעלת ע"י חברת ONCF

מחירי רכבת במרוקו

עלות הנסיעה ברכבת במרוקו מאוד זולה בהשוואה לאירופה. לדוגמא, נסיעה בכיוון אחד מטנג'יר למרקש עולה כ-200 דיראם במחלקה שניה, או 300 דיראם במחלקה ראשונה. מקזבלנקה למרקש, הנסיעה היא 90 דיראם במחלקה שניה. אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים קחו בחשבון שלעיתים יש כרטיסי רכבת מוזלים לילדים בקווים מסויימים.

תוכלו למצוא רשימה של מחירי כרטיסי רכבת באתר ONCG, אך אל תיבהלו מכך שהאתר בצרפתית. רק צריך לגלול למטה לחלק הנקרא Billets Normaux (המצוי תחת Prix & Reservation) ולבחור בקו המבוקש.

באוטובוס

כמעט בכל עיר במרוקו יש תחנה מרכזית לאוטובוסים שבה אפשר לרכוש כרטיסים לנסיעה בין חלקי מרוקו השונים. יש שני סוגי אוטובוסים במרוקו – אוטובוסים לתיירים עם מזגן וטלויזיה – שהם בהחלט האופצייה המועדפת, בעיקר אם אתם מגיעים אל מרוקו עם ילדים – או אוטובוסים מקומיים שהנסיעה בהם בד"כ זולה בערך בין 50 ל- 25 אחוז והיא חוויה הרבה יותר אותנטית.

אוטובוסי היוקרה המופעלים ע"י CTM גם לא מאוד יקרים ומציעים חווית נסיעה קלה יותר מהאוטובוסים המקומיים. חברת סופראטורס היא מתחרה ראשית של CTM ומפעילה קוים לאסואירה (Essaouira) ולכל הערים המרכזיות לאורך החוף האטלנטי דרומית למרקש.

האוטובוסים המקומיים אינם מאוד נוחים, אבל זו הזדמנות להתחבר עם המרוקאים וללמוד דברים מעניינים על מרוקו. האוטובוסים המקומיים לעיתים קרובות נוסעים במסלולים ארוכים יותר החולפים על פני כפרים שלא תזכו לראות כתיירים מן השורה. הנסיעה באוטובוסים האלה שאינם ממוזגים אינה מומלצת למי שרגיש לחום, מבחינת המרוקאים טמפרטורה של 35 מעלות נחשבת "קרירה" ולא מהווה סיבה לפתוח חלון. הדרך מריסאני (Rissani) לארפוד (Erfoud) ואר רשידיה (Er Rachidia) למקנס (Meknes) ופס (Fez) אמנם ארוכה, אבל עוברת דרך הרי האטלס הגבוהים והתיכוניים וציורית במיוחד.

מוניות במרוקו

הנסיעה במוניות רווחת במרוקו בתוך הערים במחירים סבירים ובד"כ אין בעיה לאתר מונית בערים הגדולות במרוקו. לא ניתן לנסוע עם מוניות בין הערים במרוקו.

נסיעה בטרמפים במרוקו

זה בהחלט לא מומלץ כאשר מדובר על טיול משפחות אל מרוקו עם ילדים וגם ישראלים רבים יחששו מכך אפילו אם לא מדובר על טיולי משפחות, אבל באופן כללי נסיעה בטרמפים במרוקו היא דבר מאוד מקובל. בייחוד יש לציין את המשאיות החקלאיות הגדולות שפועלות בחוות ובאיזורי הכפר, שנוהגות לאסוף נוסעים עבור תשלום שהוא כמחצית ממחיר הנסיעה במונית שירות. הנסיעה היא במושב האחורי עם מקומיים אחרים.

מרוקו
דירוג הגולשים 4.67 (3 הצבעות)
Sending

תגובה

  • ישראלים חייבים תהכנס למרוקו עם ויזה הניתנת רק לשבועיים. יש לתקן המאמר( מצויין שאפשר לשהות 90 יום ללא צורך בויזה)

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל