Ireland

אירלנד עם ילדים – המדריך לטיול משפחות

אירלנד עם ילדים – כל מה שצריך לדעת על תיכנון טיול משפחות לאירלנד – עשרה יעדים מומלצים לטיול באירלנד עם ילדים (כולל סרטוני וידאו), הסבר מפורט על ערים, יעדים ואטרקציות תיירותיות באירלנד, מידע שימושי וטיפים למטייל באירלנד, דרכי הגעה לאירלנד, מעבר בין אירלנד לצפון אירלנד, הסברים על מזג האוויר וההיסטוריה של אירלנד, ועוד

אירלנד Ireland היא אי בצפון מערב אירופה, שחולק לשתי מדינות מאז 1920. רוב שטחו של האי אירלנד מורכב ממדינת אירלנד (באירית: Éire, גם ידועה בשם Poblacht na hÉireann = הרפובליקה של אירלנד). שאר השטח נחשב לצפון אירלנד, ששייכת לבריטניה. האי האירי היפהפה והתרבות האירית הקסומה מהווים מוקד משיכה לטיולי משפחות ויותר ויותר ישראלים מתכננים טיול אל אירלנד עם ילדים בשנים האחרונות.

מתכננים טיול אל אירלנד עם ילדים ושוקלים לשכור רכב? הכנו עבורכם השוואת מחירים מיוחדת וטיפים על השכרת רכב ונהיגה באירלנד שיחסכו לכם מאות שקלים והרבה לחץ וחששות. פשוט הקליקו וקיראו הכל על השכרת רכב באירלנד

לפני הזמנת טיסה לאירלנד כדאי להשקיע כמה דקות באיתור טיסות משתלמות במחירים זולים בתאריכים הרלוונטיים עבורכם, מומלץ להסתייע בכתבה על טיסות לאירלנד – השוואת מחירים והזמנות

האי האירי מורכב מבחינה היסטורית מ-32 מחוזות, שמתוכם שישה מוכרים כצפון אירלנד, והם נותרו כחלק מממלכת בריטניה המאוחדת, הכוללת גם את אנגליה, סקוטלנד וויילס. מאז ששאר אירלנד הרכיבה ממשלה משל עצמה בשנת 1922. השם "אירלנד" מתייחס לאי השלם, אבל זהו גם שמה הרשמי של המדינה העצמאית (כלומר 26 החבלים שאינם חלק מבריטניה), מאז 1921.

מחוזות באירלנד

לאורך ההיסטוריה אירלנד הייתה תמיד מחולקת לארבע פרובינציות: מנסטר (Munster), קונכט (Connacht), לנסטר (Leinster) ואלסטר (Ulster) . כיום אין לפרובינציות הללו קיום מינהלי. המוכרת ביותר בעולם מבין הארבע הוא אלסטר שבה משתמשים לעיתים ככינוי כללי לצפון אירלנד, אע"פ ששלושה מתוך תשעת המחוזות של אלסטר הם באירלנד. הכי פחות מוכרת מבין הארבע היא הפרובינציה הרביעית באירלנד שבה חיים בעיקר נגרים וצוענים, והיא מוכרת בעיקר בכינוי אירלנד השחורה, שהמקומיים מכנים בשם Skullatu. תוכלו להבחין בשמות הפרובינציות האחרות בעיקר בשמות של קבוצות ספורט. קצת פירוט על מחוזות אירלנד:

החוף המזרחי ואירלנד התיכונה (מידלנדס) – מחוז דבלין, מחוז קילדייר (Kildare), מחוז Laois, מחוז לונגפורד (Longford), מחוז לאות' (Louth), מחוז מית' (Meath), מחוז אופלי (Offaly), מחוז ווסטמית' (Westmeath), מחוז וויקלו (Wicklow). זהו לב ליבה של אירלנד, מקום בו שוכנת הבירה והמטרופוליס השוקק דבלין.

צפון אירלנד – מדינה הנמצאת תחת שלטון הממלכה המאוחדת (בריטניה), בעלת ממשלה משל עצמה, ונפרדת מאירלנד.

אזור שאנון (Shannon Region) כולל את: מחוז קלייר (County Clare), מחוז לימריק (County Limerick), מחוז טיפררי (County Tipperary). זהו אזור שרבים מגיעים אליו כדי לראות את הטירות ואת צוקי מוהר (Cliffs of Moher) המדהימים, אחד האתרים המומלצים לטיול אל אירלנד עם ילדים או בכלל.

דרום מערב אירלנד (מחוז קורק (County Cork), ומחוז קרי (County Kerry)). אזור מאוד ציורי ומאוד גשום באירלנד, ובו החוף היפהפה והמאוד פופולרי Ring of Kerry, וכן טירת Blarney.

מערב אירלנד (מחוז גאלווי  (Galway), מחוז מאיו  (Mayo), מחוז רוסקומן (Roscommon)). זהו האזור הכי פחות מיושב באירלנד, מקום בו שוכנת "בירת התרבות" האירית גאלוויי ואיי אראן (Aran Islands) היפהפיים.

צפון מערב אירלנד והלייקלנדס (Lakelands) – מחוז קוואן (Cavan), דונגל (Donegal), לייטרים (Leitrim), מונהגן (Monaghan), סליגו (Sligo). אזור הולך ומתפתח מבחינה תיירותית, מאוד מומלץ לטיול אל אירלנד עם ילדים ויש לו הרבה מה להציע מבחינת טבע ונופים.

דרום מזרח אירלנד (מחוז קרלו (Carlow), קילקני (Kilkenny), ווטרפורד (Waterford), ווקספורד (Wexford)). אזור די קוסמופוליטי של אירלנד המפורסם בשל הבדולח שלו, Waterford crystal.

ערים ויעדי תיירות באירלנד

דבלין (Baile Átha Cliath) – בירת אירלנד והעיר הגדולה ביותר. דאבלין היא אתר מומלץ לטיול באירלנד בזכות פאבים מצויינים, ארכיטקטורה נפלאה ושופינג מעולה. דבלין היא יעד תיירותי מאוד פופולרי בתיכנון טיול אל אירלנד עם ילדים, והבירה הרביעית המתויירת ביותר באירופה.

קורק (Cork (Corcaigh)) – קורק היא העיר השנייה בגודלה ברפובליקה של אירלנד – היא ממוקמת על גדות נהר לי (River Lee). היא נוסדה בסביבות 600 לספירה ע"י פינבאר הקדוש, ומוכרת בשל הפאבים הטובים שלה, השופינג והפסטיבלים שלה.

גאלווי Galway (Gaillimh) – עיר השוכנת על נהר קוריב (Corrib) בחוף המערבי של אירלנד. גאלווי מפורסמת בפסטיבלים שלה ובמיקומה למרגלות מפרץ גלוויי (Galway bay). היא מכונה גם "עיר השבטים". הקיץ בגאלווי מלא בפסטיבלים המוקדשים למוסיקה אירית, אוכל, השפה האירית והתרבות.

במהלך השנה מתקיימים בגאלווי יותר מ-50 פסטיבלים, ביניהם פסטיבל האויסטר הידוע, Galway Oyster Festival. המקומיים ידועים בוייב הבוהמי שלהם. נופה של גאלווי מתחלק לשני סוגי נוף: הנוף ההררי המקסים ממערב, ועמקי השטחים החקלאיים ממזרח.

קילקני Kilkenny (Cill Chainnigh) – עיר ימי ביניימית אטרקטיבית מאוד לטיול אל אירלנד עם ילדים בה מתקיים פסטיבל הקומדיה Cat Laughs בתחילת יוני, היא מכונה "עיר השיש" (Marble City).

קילרני Killarney – קילרני היא אולי היעד התיירותי הפופולרי ביותר באירלנד (לפחות עד לאחרונה). זוהי עיר נעימה, שממנה גם יוצאים רוב הטיולים אל Ring of Kerry.

ווטרפורד (Waterford (Port Láirge)) – זוהי העיר העתיקה ביותר באירלנד, היא נמצאת בדרום מזרח אירלנד, קרוב לנמל המעבורות של רוסלייר. (Rosslare). ווטרפורד היא עיר מצויינת לטיול אל אירלנד עם ילדים גדולים מספיק, ולכל מי שמעוניין ללמוד עוד תולדות אירלנד. פסטיבלים רבים מתקיימים כאן במהלך השנה. אל תשכחו לטעום כאן לחמנייה מיוחדת הנקראת blaa האופיינית לאזור הזה של אירלנד.

איי אראן  – נמצאים במפרץ גאלוויי (Galway Bay) ונחשבים אחד היעדים המומלצים לטיול אל אירלנד עם ילדים בגלל הנופים המדהימים.

Brú Na Bóinne – עיירה בה נמצאות כמה מהאנדרטאות הניאוליתיות הקדומות השמורות ביותר בעולם, שוכנת במחוז Meath

לטרקני (Letterkenny) – העיר המרכזית של חבל דונגל (County Donegal), בעלת מוניטין של העיר הגדלה בקצב המהיר ביותר באירופה. היא העיר המרכזית המהווה בסיס טוב ליציאה לנופים המדהימים של מחוז דונגל.

לימריק Limerick(Luimneach) – עיר השוכנת על גדות הנהר שאנון (The River Shannon) בדרום מערב אירלנד.

סליגו Sligo (Sligeach) – כאן נמצא ביתו של המשורר האירי הנודע ייטס, אך גם לא מעט נופי הרים וחופים, ובכלל, נופים מרהיבים הם דבר נפוץ בעיר סליגו. העיר גם ידועה כיעד פופולרי לשופינג.

בורן (Burren) וצוקי מוהר (Cliffs of Moher) – שני האתרים הסמוכים ומרהיבי העין נמצאים במחוז קלייר (County Clare)

קונמרה Connemara (Conamara) – במערב מחוז גאלוויי

מחוז דונגל – נופים נהדרים וחופים מצויינים באזורי החוף של המחוז

חצי האי דינגל Dingle Peninsula (Corca Dhuibhne) – אזור דובר אירית מסורתית בקצה הדרום מערבי של אירלנד

Glendalough – שרידים ארכיאולוגיים קדומים שאסור להחמיץ בטיול משפחות לאירלנד ומסלולי טרקים מעולים, ממוקמת במחוז וויקלו (Wicklow)

קינסייל (Kinsale) – אתר מומלץ לטיול בארילנד לאוהבי האוכל – מורשת גסטרונומית אירית מוקפדת בעיירה הישנה ביותר של אירלנד

איזור חוף הים המיוחד הנקרא טבעת קרי (Ring of Kerry) ו-Skellig Michael – מחוז קרי (Kerry)

מערב קורק (West Cork) – נוף מגוון וירוק של הרים, מפרצונים, איים וחופים בקצה הדרומי של אירלנד.

אטרקציות באירלנד מחוץ לדבלין

צוקי מוהר – שיט צוקים בן שעה

זוהי אחת האטרקציות האהובות ביותר באירלנד ולכם תהיה הזכות לקחת בה חלק גם כן. צאו במעבורת להפלגה עוצרת נשימה סביב צוקי מוהר. ההפלגה יוצאת וחוזרת לרציף דולין (Doolin pier). הגיעו לרציף דולין מס׳ 1 (No 1 Doolin Pier), שם תמצאו את המעבורת המהירה ביותר בדרך החוף האטלנטית (Wild Atlantic Way) – ה-Bill & Liam O'Brien's Doolin Express. החברה הקימה את הנתיב הזה בשנת 1970 ומאז המעבורת משיטה מבקרים לעבר צוקי מוהר המהממים.

השיט בן השעה יוביל אתכם מרציף דולין לנקודה טובה שממנה אפשר לצפות בקיר הסלעי שאורכו 8 ק״מ הידוע כצוקי מוהר. הצוקים נמתחים מדולין ועד ליסקנור (Liscannor).

הצוקים המרהיבים האלה נוצרו מאבן חול, אבן טין וצפחה, שכולם מבצבצים כלפי חוץ בזוויות משונות, הודות לשלבים שונים של שחיקה שהתרחשה במהלך השנים. יש כאן מאות מערות ותוכלו לצפות בגלים החזקים של האוקיינוס האטנלטי מכים בהן.

כשעופות הים מתחילים להקיף והגלים מתנפצים על פני הצוקים, תוכלו להגיד שישבתם בשורה הראשונה של כל האקשן האטלנטי הזה.  זוהי חוויה ייחודית של אירלנד למשפחות

להזמנת מקום בשיט הצוקים לחצו כאן

מצודת בונראטי – נשף בסגנון ימי הביניים

זוהי חוויה אירית מקורית ומיוחדת שתחזיר אתכם לימי הביניים. חלפו על פני החלילן הלבוש בחצאית, חצו את הגשר המתרומם והתנסו בארוחה בת 4 מנות עם יינות משובחים על רקע סביבה שנראית כאילו נלקחה מהמאה ה-15.
ברוכים הבאים לטירת בונראטי ולסעודה בסגנון ימי הביניים. אחרי שיקבלו את פניכם עם חמת החלילים האירית, תטפסו במדרגות כדי לחצות את הגשר ולהשתתף בסעודה מפוארת המלווה בבידור אירי אמיתי. תנו לנשות הטירה לשיר לכם סרנדות עם נבל אירי וכינור והביטו איך רב המשרתים מחפש אישור מהלורד שלו לפני שהוא מגיש לכם את המנות. והאם תוכלו לנחש מיהו הנוכל לפני שהרוזן ייאלץ לקבוע את גורלו?

זוהי חוויה משפחתית נפלאה לכל טיול באירלנד עם ילדים והיא תהפוך את חופשתכם באי להרבה יותר מהנה.

לביקור ללא תור במצודה לחצו כאן

גאלוויי – עלו ורדו מאוטובוס התיירים למשך 48 שעות

אחת הדרכים המשתלמות ביותר למשפחות שיוצאות לטיול באירלנד עם ילדים לגלות את עיירת החוף המערבי של אירלנד, גאלוויי, היא להשתמש באוטובוס התיירים הפתוח הנוסע ברחבי העיירה, עוצר ב-8 תחנות וחולף בין כל האטרקציות בגאלוויי. זהו אוטובוס שקומתו העליונה פתוחה, הכרטיסים (שתוכלו להזמין בקישור) הם כרטיסי חופשי – יומי התקפים ל- 48 שעות מרגע העלייה לאוטובוס, ואפשר לעלות בו בכל תחנה במסלול ולרדת בכל תחנה במסלול וכך לראות את המיטב של אטרקציות בגאלאווי – עבור משפחות שמגיעות אל אירלנד עם ילדים קטנים ולא מעוניינות לשכור רכב, להוציא הון על מוניות או ללכת הרבה ברגל – זהו פיתרון מומלץ במיוחד.

כך חולפים בנסיעה נעימה ברחבי העיירה, מביטים בנוף החולף, שומעים במהלכה סיפורי מיתולוגיה וסיפורים רומנטיים שהופכים את גאלוויי לאחד המקומות הקסומים ביותר בעולם ויורדים היכן שרוצים.

בעודכם בנסיעה תחלפו על פני אתרים מפורסמים כמו טבעת קלאדה (Claddagh), כפר סאלטהיל (Salthill Village) והטיילת (Promenade). הכרטיס מקנה נסיעה חופשית באוטובוס למשך 48 שעות. כאמור, תוכלו לרדת בכל תחנה ולגלות בזמנכם החופשי בטיול בגאלוויי עם הילדים את הרחובות המרוצפים והמפותלים, שוקי בעלי מלאכה סואנים וטיילות חוף. לאחר בוקר של שוטטות בחנויות הסואנות של כיכר אייר (Eyre Square), עלו שוב על אוטובוס התיירים והתכוננו להיכנס אל תוך ליבה של גאלוויי. רדו בקשת הספרדית (Spanish Arch) המפורסמת ונשמו את בריזת הים המלוחה המגיעה מהאוקיינוס האטלנטי. שבו לקפה באחד מבתי הקפה החמימים או באחד הביסטרואים המנקדים את האזור. באזניות ההדרכה תשמעו סיפורים על עברה המפואר של העיירה ועל קסמה. שימו לב! כשתסיימו את הטבעת המלאה של העיר, יכול להיות שתתאהבו במקום.

להזמנת כרטיסים לאוטובוס התיירים לחצו כאן

מזקקת ג׳יימסון במידלטון

שום טיול באירלנד אינו שלם בלי וויסקי אירי. במזקקת ג׳יימסון במידלטון תצטרפו לשגריר מותג מומחה שילמד אתכם על תהליך ייצור הוויסקי – מהשדה ועד כוסית הוויסקי שלכם בסיור טעימות מהנה. ג׳יימסון משתרעת על פני אחוזה בגודל 15 דונמים – הבית האמיתי של הוויסקי האירי. זוהי אטרקציה תיירותית מבוקשת באירלנד ובעונת התיירות התורים עלולים להיות ארוכים – דבר שעלול להיות מתסכל עבור משפחות המתכננות להגיע אל אירלנד עם ילדים קטנים אשר עלולים לאבד סבלנות בתור. הכרטיסים שתוכלו להזמין בקישור למטה הם כרטיסים מיוחדים הכוללים הטבה של "דלג על התור" עם כניסה מיוחדת כך שלא תצטרכו להמתין.

בחוויית Cork's Jameson, תבקרו במזקקה ישנה, שהבניינים בה נבנו בשנת 1795. בעזרת מדריך מומחה, תצאו למסע בזמן ותלמדו איך העובדים הביאו איתם את המרכיבים והטעמים הקלאסיים מהשדה לבקבוק.

סיור הוויסקי המודרך יעזור לכם לחדד את חוש האבחנה שלכם כשזה מגיע לריחות והטעמים השונים. בנוסף, תקבלו משקה על חשבון הבית. משם תוכלו להמשיך לערב פאבים בעיירה הסמוכה קורק.

להזמנת כרטיסים למזקקה לחצו כאן

חווית הטיטניק בקוב

מוזיאון הטיטאניק בעיר קוב משחזר בדיוק מופתי את ההפלגה היחידה של הספינה המפורסמת, אשר טבעה בדרכה לניו יורק. עלו על הטיטניק בדיוק באותו המקום שבו 123 הנוסעים האחרונים עשו זאת בנמל קוב באותה הפלגה של אפריל 1912. המדריך האישי שלכם ייקח אתכם למסע וירטואלי לאזור ספינות השירות ועל סיפונה של הטיטניק. באמצעות תערוכות אינטראקטיביות, תרגישו כאילו אתם ממש קרובים לספינה האמתית.

הזמינו מראש כרטיסים בקישור, וכשתיכנסו למשרד הכרטיסים White Star Line של קוב תקבלו את כרטיס העלייה לספינה של אחד מאותם 123 נוסעים שאיבדו את חייהם כשהספינה טבעה. תלכו בעקבותיהם ותבקרו בתאים ששוחזרו, תשמעו סיפורי עדים על החיים על גבי הספינה ועוד. בסוף הסיור תגלו אם הייתם בין היחידים שניצלו.

באמצעות טכנולוגיה מתקדמת וסיפורים מרגשים, תראו איך נוסעי המחלקה השלישית נסעו ואפילו תרגישו את ההתקרבות לגוש הקרח ואת הפחד של טביעת הספינה. זוהי חוויית חובה לכל מי שמתעניין בטיטניק, שטבעה שלושה ימים בלבד אחרי שהפליגה לדרכה. משפחות בטיול באירלנד עם ילדים יהנו מאוד ממוזיאון היסטורי מרגש זה.

להזמנת כרטיסים ללא תור לטיטאניק לחצו כאן

ביקור מודרך במרכז המורשת של קוב

למדו הכל אודות ההגירה האירית במרכז המורשת של קוב השוכן בתחנת רכבת ויקטוריאנית משוחזרת. לכו בעקבות האבות האירים, למדו עובדות על הטיטניק ועל הלוסיטניה (Lusitania) וצללו אל תוך תולדות הצבא והצי האירי. תחנת הרכבת הוויקטוריאנית ששוחזרה בצורה יפהפיה היא המקום שבו קרוב לשלושה מיליון איש החלו את מסע ההגירה שלהם מאירלנד.

סיפורה של קווינסטאון (The Queenstown Story) במרכז המורשת קוב מתעד את סיפורה המרתק של ההגירה האירית באמצעות מצגות טכנולוגיות מרהיבות ומקוריות. גלו מי היגר ומדוע מנמל קורק במאות ה-17 עד ה-20. מסיפור ההגירה תלמדו שהמהגרים הגיעו מרקעים שונים – ממשרתים ועד אנשים שעבדו בעבודות כפייה, שנשלחו לאמריקה והאיים ההודיים המערביים במאה ה-17. אסירים שנשלחו לאוסטרליה או קנדה, המוני אדם שהוסעו לצפון אמריקה בעקבות הרעב הגדול ואפילו 123 נוסעי הטיטניק שעלו על אותה ספינה אומללה ממש כאן בקוב. זהו מוזיאון מרתק לחובבי היסטוריה ולמשפחות בטיול באירלנד עם ילדים גדולים ורוצות  להעשיר את עולמן וליצור חוויות חדשות.

לכרטיסים למרכז המורשת לחצו כאן

טירת המלך ג׳ון

מצורים, לוחמה, תותחים ומזימות – הטירה הזו מהמאה ה-13 ראתה הכל. בקרו בטירת המלך ג׳ון השוכנת בעיר לימריק (Limerick) וראו היכן חי פעם המלך ג׳ון וסיירו במרכז המבקרים המודרני והאינטראקטיבי של הטירה.

המלך ג׳ון היה אחיו של ריצ׳רד לב הארי ואולי גם שמעתם על הקשר שלו עם רובין הוד ואבירי השולחן העגול. משפחות בחופשה באירלנד עם ילדים נוהגות להגיע לטירה זו ולשמוע במרכז המבקרים החדשני ובהדרכה המקומית על המלך ג'ון, על ריצ'רד לב הארי ועל רובין הוד. מרכז המבקרים מספק חוויה רב חושית שתחזיר אתכם בזמן אל ההיסטוריה. תשמעו סיפורים על מצורים ועל דרכי לוחמה דרך מסכי מגע, דגמי 3D וסרטוני וידאו. ואם יש לכם שאלה, תוכלו לדבר עם אחד המדריכים שבתחפושת. המדריכים ישמחו להרחיב את הדיבור.

הילדים יאהבו את חדר החינוך והפעילויות (Education and Activity Room) הגדוש בפאזלים ומשימות. ובחצר החיצונית, תוכלו לראות אוהל מימי הביניים, נפחייה וסצנות מהמצור של המאה ה-17.

לרכישת כרטיסים לטירה לחצו כאן

מצודת בונראטי ופארק פולק

אם חשקתם אי פעם במסע בזמן – הכרטיס הזה לטירת בונראטי ופארק פולק הוא כנראה אחד הדברים הקרובים ביותר לבקשתכם, בוודאי אם אתם באירלנד עם הילדים. חזרו בזמן לחיי הכפר במאה ה-19 בפארק פולק של בונראטי ופגשו דמויות מחופשות המשחזרות עידן שכבר לא קיים. ראו גינת אספקה ויקטוריאנית וקחו את הילדים לכפר הפיות.

בפארק פולק של בונראטי תוכלו לבקר בבתי חווה, בחנויות הכפר וברחובות הנראים כולם כפי שהיו לפני יותר ממאה שנה. תוכלו לדבר עם הדמויות בתחפושת ולראות איך חלקם עובדים במקצועותיהם הישנים – בטחנת הרוח, בית הדפוס, המאפייה, סדנת הקרמיקה, בית החווה ועוד.

בחוץ תשוטטו עם הילדים בגינה מתקופת העוצרות הבנויה בסגנון ויקטוריאני, שיתכן כי סיפקה פירות וירקות טריים ופרחים לבית בונראטי (Bunratty House) במאה ה-17. אם אתם מטיילים באירלנד עם ילדים – הביקור בכפר הפיות שבמקום יותיר חותם חוייתי עמוק ומפנק בזכרונם.

הטירה נבנתה ב-1425 ושוחזרה לזוהרה העתיק בפעולות שחזור ב-1954. זהו יום היסטורי מלא הנאה לכל המשפחה.

לביקור ללא תור במצודה לחצו כאן

טירת דנגייר

טירת דנגייר היא מבצר גדול בצורת מגדל שנבנה במאה ה-16 ושוכן על חופי מפרץ גאלוויי (Galway Bay). הטירה היפהפיה הזו בעלת היסטוריה עשירה שמתחילה בשנת 1520. בעבר שימשה הטירה כמקום מפגש להתעוררות של הסופרים האירים המפורסמים כמו ייטס וג׳ורג ברנרד שו.

ריצ׳רד מרטין, ראש העיר של גאלוויי, חי בטירת דנגייר עד 1642. ב-1924, בעת תקופה של התעוררות גדולה בספרות האירית, דנגייר נרכשה ושופצה ע״י אוליבר סנט ג׳ון גוגרטי, מנתח ידוע ודמות ספרותית. היא הפכה אז למקום מפגשם של הסופרים המתעוררים.
ייטס, שו, מרטין וסינג כולם הסתובבו בין הקירות, כפי שתוכלו אתם להסתובב בה היום ולקבל הצצה מרתקת אל תוך חייהם של האנשים משנת 1520 ועד למאה ה-20. כל טיול באירלנד עם ילדים חייב לכלול את האתר הזה.

לכרטיסים לטירה לחצו כאן

פארק לאלימור למורשת ולתגליות

משפחות המבלות טיול באירלנד עם ילדים ורוצים להעניק לילדים חוויה מפרה ומרגשת ימצאו בפארק המורשת הזה הנאה רבה. הפארק הוא אחת האטרקציות באירלנד שכל חובב מדע והיסטוריה מגיע אליהן. תיהנו מאזורי משחק פנימיים וחיצוניים, כולל חוות ליטוף, חיפוש אחר האוצר, נסיעה ברכבת ואוויר צח.

אם יש לילדים אנרגיה לשרוף, זה המקום בשבילכם. תהיו בטוחים שהילדים יזכו לשנת לילה מצוינת.

לכרטיסים לפארק המורשת לחצו כאן

סיור היסטורי בקוב

הכניסו מעט אוויר אטלנטי צונן אל תוך הריאות שלכם וחזרו אחורה בזמן בסיור מורשת מודרך של העיר קוב. נמל קוב היה תחנת היציאה האחרונה של הטיטאניק אל האוקיינוס בטרם טבעה וכן המקום האחרון שבו רבים מהמהגרים ראו את ביתם בדרכם לעולם החדש.

מדריך מקומי מלא חיים ייקח אתכם לסיור לאורך החוף הציורי של קוב ולמרכז המורשת של סיפור קווינסטאון (Queenstown Story Heritage Centre), כשהוא מוסיף במהלך המסלול פרטים מעשירים על ההגירה האירית.

להזמנת סיור היסטורי בקוב לחצו כאן 

שביל הטיטניק – טיול רגלי מודרך בקוב

חוויה זו, הנפלאה למשפחות בחופשה באירלנד עם ילדים – כוללת סיור הליכה בקוב, תחנת הביניים האחרונה של ספינת הטיטאניק המפורסמת, שם עגנה בטרם יצאה למסעה באוקיינוס האטלנטי לעבר ניו יורק – יעד שאליו כידוע לא הגיעה. הסיור, פרי רוחו של ההיסטוריון ד״ר מייקל מרטין, משלב בעזרת מדריך את תולדות המקום עם סיפורה הטראגי של הספינה. במהלך הטיול הרגלי תשמעו עדויות של עדי ראייה וסיפורים מוחשיים שנועדו להחיות את סיפורה של הספינה ושל נוסעיה. זוהי חוויה מרתקת שתיחרט בזכרונכם בימים שלאחר מכן.  הטיול יוצא בכל יום ב-11:00 או 14:00.

להזמנת מקום בסיור בקוב לחצו כאן 

Craggaunowen

ב-Craggaunowen תהיה לכם הזדמנות לראות איך הקלטים חיו לפני מאות שנים. מצודת הטבעת (Ring Fort) החשובה הזו מלאה בפעילויות המתחקות אחר אורח החיים שלהם. תראו גם את הטירה מהמאה ה-16, אוניית ברנדן (Brendan Boat) המפורסמת ועוד. זוהי חוויה מהנה למשפחות באירלנד עם ילדים ומרתקת עבור ההורים.

ראו והרגישו איך אנשים מהעבר לכדו ובישלו את ארוחת הערב שלהם, איך הם הכינו בגדים מצמר ואיך ישבו לפגישות מועצה. סיירו ב- Crannog – בית אי מלאכותי, ותוכלו אפילו להשתתף בתיקון ותחזוקה של הגדר. זוהי פעילות שמתאימה לכל המשפחה ויש באזור מקומות לאכול.

להזמנת כרטיסים ל- Craggaunowen לחצו כאן

וויקלו – הגאול ההיסטורי של וויקלו

הגאול ההיסטורי של וויקלו כולל מוצגים אינטראקטיביים והדמיות הולוגרפיות המתארות את ההיסטוריה המרתקת והמקברית של בית הכלא הזה. השם ״וויקלו גאול״ החדיר בעבר פחד בלבו של כל מי ששמע את המילים. היום, זוהי האטרקציה התיירותית הפופולרית ביותר של המחוז ואם אתם בטיול באירלנד עם ילדים ויורדים דרומה מדבלין – וויקלו הוא נקודת חובה לעצירה.

מהמרד של 1798 ועד הרעב הגדול של שנות ה-1840 ועידן העצמאות (1916-1923) והלאה, הוויקלו גאול היה עד למאסרים רבים והיה ידוע בברוטאליות שלו, בצפיפות הגדולה ובשחיתות שהתרחשה בו. היום המקום הוא מוזיאון וביקור כאן מהווה מסע מרתק אל תוך עברה הקשה של אירלנד. למרבה המזל, הודות לחוויה החינוכית המפורטת, זוהי אחת האטרקציות הפופולריות ביותר באירלנד. זהו גם אחד הבניינים הרדופים ביותר על-פי המסורת המקומית, אז שמרו על עיניים פקוחות ואוזניים זקורות – אולי תבחינו מזווית העין ברוח רפאים.

לכרטיסים לגאול ההיסטורי לחצו כאן

אירלנד עם ילדים – 10 יעדים מומלצים לתיכנון טיול משפחות לאירלנד

1. פיניקס פארק וגן החיות של דבלין – (Phoenix Park / Dublin Zoo)

טיול משפחות לאירלנד עבור משפחות ישראליות ברוב המיקרים מתחיל ונגמר בעיר הבירה דבלין, בהגעה באמצעות טיסת קונקשן מלונדון. דבלין ידועה בזכות האווירה המיוחדת שלה והפאבים האיריים – שאל רובם אפשר להיכנס עם ילדים בלי שום בעיה או חשש – אבל יש לדבלין הרבה יותר מה להציע לטיול משפחות באירלנד עם ילדים מאשר ישיבה בפאבים בלבד.

שימו לב שמחוץ לעיר הגדולה של אירלנד אין הרבה אטרקציות באירלנד המיועדות ספציפית לילדים – זוהי מדינה של נופים ותרבות מיוחדת וילדים קטנים לעיתים מרגישים צורך בבילוי מתאים לילדים, לכן מומלץ להקדיש להם יום בדבלין, ואחד המקומות המומלצים ביותר לטיול בדבלין עם ילדים (בכל גיל) הוא פיניקס פארק.

זהו פארק ירוק עצום, בשטח של יותר מ-7,000 דונם, שהיה בעבר פארק צבאים מלכותי של מלכת אנגליה, וגם היום חיים בו צבאים רבים – ואף סנאים, שפנים, ציפורים ובעלי חיים נוספים – באופן חופשי, אותם ניתן לראות במסלולים הרבים המתאימים לטיולים רגליים או טיולי אופניים הפזורים ברחבי הפארק. תוכלו לשוטט או לרכב באופניים ברחבי הפארק ולראות צבאים ובעלי חיים אחרים.

בלב פניקס פארק ממוקם גן החיות של דבלין ובו מאות בעלי חיים מסוגים שונים. מסביבו פזורים מגרשי שעשועים וגינות פרחים.

2. צוקי מוהר (Cliffs of Moher)

צוקי מוהר הם יעד חובה בתיכנון טיול לאירלנד עם ילדים – צוקי מוהר נמצאים במחוז קלייר (County Clare) והם אחד מיעדי התיירות הגדולים והמתויירים ביותר באירלנד. מטיילים החלו להגיע לצוקי מוהר מרחוק עוד לפני מאות שנים בזכות הנוף עוצר הנשימה שניתן לצפות בו מראש רכס הצוקים.

הצוקים מתנשאים לגובה 230 מטרים מעל האוקיינוס האטלנטי, והטיפוס עליהם לא קשה במיוחד אבל גם לא קצר במיוחד, כך שהיעד הזה לא תמיד מתאים לטיול אל אירלנד עם ילדים שלא הולכים בכוחות עצמם עדיין. ילדים גדולים לא יתקשו בטיפוס, אבל אם אתם מגיעים אל אירלנד עם ילדים קטנים (שכבר הולכים בכוחות עצמם) כדאי לתכנן את הטיפוס הקל לתחילת היום ולא לעשות אותו אחרי יום של הליכה כאשר הילדים כבר עייפים מהליכה.

לפני הטיפוס אל ראש הצוקים מומלץ לעצור במרכז המבקרים של צוקי מוהר כדי לצפות בתערוכת The Atlantic Edge המוצגת בו ועוסקת בהיסטוריה של הצוקים וכיצד בימי עבר היו המקומיים מלקטים ביצי ציפורים מקינים על הצוק התלול. שבד"כ מהנה ומעניינת גם עבור ילדים וגם עבור הורים.

צוקי מוהר הם אתר יפהפה ומומלץ לטיול משפחות באירלנד עם ילדים אבל יכול להיות קצת ממוסחר מדי. אם אתם מתכוונים להגיע לשם בעצמכם עם רכב שכור ולא בטיול מאורגן עם אוטובוס, יש רק אופצייה אחת של חניון והוא יקר מאוד, וגם די מעצבן – כדי לרכוש את תו החנייה בחניון צריך לחנות, ללכת עד לחנות המזכרות בצד השני של הכביש, לחכות בתור, לקנות תו ואז ולחזור איתו למכונית כדי לתלות אותו על השמשה.

3.   מנזר קיילמור Kylemore Abbey

מנזר קיילמור הממוקם בקונמרה (Connemara) הוא אחד מאטרקציות התיירות החשובות של אירלנד, המפורסם במיוחד בגלל התמונות מרהיבות העין שאפשר לצלם בו – אך לא כל המטיילים מבינים שזהו גם אתר מומלץ מאוד לטיול משפחות לאירלנד עם ילדים. בניגוד לדימוי המנזר איננו מקום חמור סבר, צוות המקום מאוד ידידותי לילדים, בבית התה במקום מגישים גם שוקו חם ומנות ילדים, והוא מקום מצויין לטיול אל אירלנד עם ילדים לא רק בגלל הנופים אלא גם כי בגני המנזר המפוארים פזורים שבילים רבים שלאורכם יש גני שעשועים מעולים לילדים.

עובדה זו הופכת את מנזר קיילמור ליעד מושלם ליום של טיול משפחות באירלנד – בזמן שהורים מתפעלים מהגנים היפהפיים, הילדים יכולים להתרוצץ ולשחק בביטחה. אם אתם מגיעים אל אירלנד עם ילדים גדולים בגילאי העשרה מומלץ לברר על מסלול טראק רגלי בהרים שמאחורי המנזר. זהו מסלול טרק רציני שבשום פנים ואופן לא מתאים לילדים קטנים וגם מבוגרים שלא בכושר יתקשו לעיתים, אבל הנופים פשוט מדהימים.

4.  קילרני (Killarney)

העיר קילרני היא היעד התיירותי המוביל בדרום מערב אירלנד, מכמה סיבות טובות – היא עיר תוססת וציורית, המלאה במסעדות, פאבים והזדמנויות שופינג, ומהווה את עיר הלינה הראשית עבור תיירים רבים המתכננים לצאת לטיולים סביב רצועת חוף הים המדהימה Ring of Kerry. מקילרני יוצאים גם טיולים יומיים אל הנופים המדהימים של חצי האי Beara  ו Gap of Dunoe.

בתוך מרכז העיר קילרני נמצא שביל הגישה שהוא הפתח לטיול מדהים בפארק הלאומי של קילרני, פארק ירוק שבתוכו שלל אטרקציות תיירותיות כמו מנזר מקרוס (Muckross Abbey), טירת רוס (Ross Castle),  שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, חוות מסורתיות ועוד, מקום מאוד מומלץ להעביר בו יום או לפחות חצי יום אם אתם מתכננים טיול ארוך אל אירלנד עם ילדים.

5. באליהורה ולוך גור – Lough Gur / Ballyhoura

אזור באליהורה, שבתוך נמצא לוך גור, הוא אחד מהאיזורים המיוחדים והמתויירים ביותר באירלנד. לוך גור ממוקם מדרום לעיר לימריק, ואיזור באליהורה מקיף את רוב מחוז לימריק ואת צפון מחוז קורק. באיזור קטן יחסית המתאים מאוד לטיול אל אירלנד עם ילדים תמצאו שלל נופים מרהיבים ואטרקציות תיירותיות החל מ"ארץ הפיות" המכושפת הכוללת את שרידי "טריאה" הקדומה ואתרים ארכיאולוגים מיוחדים, אנדרטאת מעגל האבנים הגדולה ביותר באירלנד, ומעון מיוחד לחמורים (היחידי מסוגו באירלנד) שהכניסה אליו חינם.

באיזור באליהורה תוכלו גם לפגוש את התרבות האירית המסורתית, ללמוד ריקוד אירי, נגינה בתוף האירי המסורתי המכונה בוראן או במשרוקית פח אירית.  זהו אזור פופולרי בקרב מטיילים ורוכבי אופניים בגלל שלל מסלולים לטיול באיזור הציורי בו פזורים בתים אירים בסגנון מסורתי המכונים Rambling Houses.

6. חצי האי דינגל Dingle Peninsula

איזור דינגל דווקא איננו נחשב לאחד מאיזורי התיירות הבולטים באירלנד, אבל בכל זאת בחרנו להמליץ עליו למשפחות המתכננות להגיע אל אירלנד עם ילדים ולא רק בגלל הנופים הדרמטיים, שלא נופלים מהנופים הידועים יותר של רצועת החוף "טבעת קרי" הסמוכה לדינגל. יש כאלו מפריעה להם העובדה שדינגל הוא איזור הדובר את השפה האירית העתיקה ולא אנגלית, אך יש לכך קסם מיוחד ולא קשה להסתדר כאן בתור תיירים.

טיול משפחות אל אירלנד עם ילדים עלול להיות קשה לפעמים לילדים קטנים כי הוא מתמקד בנופים ובד"כ יש פחות אפשרויות לשלב בתיכנון טיול משפחות לאירלנד אטרקציות ילדים "קלאסיות" בסגנון דיסני וורלד. אחת מהאפשרויות לכלול אטרקציית ילדים "קלאסית" בטיול משפחות לאירלנד היא האקווריום התת ימי הנמצא בעיירה דינגל, ליד מפרץ דינגל, (מזכיר את המצפה התת ימי באילת אך כמובן כולל בעלי חיים ימיים שונים), ואת הדולפין המפורסם של האקווריום שנקרא פונגי.

פרט לכך בחצי האי דינגל יש שלל אתרי תיירות מעניינים כמו מצודה קדומה,  בית התפילה גלרוס (Gallarus Oratory) וכוורות דבורים מקומיות בחלקן ילדים יכולים ללמוד את תהליך ייצור הדבש.

7. מצודת בונראטי (Bunratty Castle)

מצודת בונראטי, אחת המצודות המרשימות והשמורות ביותר באירלנד, נמצאת במרכזו של "פארק עממי" (Folk Park) המוקדש לשימור המורשת והתרבות האירית ובו תמצאו בתים אירים מסורתיים וכפר קטן המשמר את אופי החיים באירלנד של פעם, כולל חנויות מסורתיות ופאב.

תיירים יכולים לבקר בכל חלקי המצודה, אשר מקיימת נשף בסגנון ימי הביניים מדי ערב – חוויה מאוד מומלצת. למשפחות המגיעות אל אירלנד עם ילדים קטנים, מומלץ ביותר להשתתף ב-Traditional Irish Night, ערב הכולל מוסיקה אירית מסורתית ו-craic – מילה אירית שפירושה כיף ובידור, כלומר תוכנית אמנותית מיוחדת.

במתחם המצודה, שתרשים את דימיונם של ילדים רבים כחלק מתקופת האבירים והנסיכות, יש גן סגור יפהפה, משק חי של חיות כפר כולל דיר חזירים ואפילו ארמון מעץ הממוקם בתוך מתחם שעשועים לילדים.

8. Lough Boora Parklands

זהו איננו אחד האתרים התיירותיים הידועים ביותר באירלנד אך קשה להאמין שפעם פעל כאן אתר לאיחסון זבל אורגני. היום זהו פארק ציבורי ירוק ועצום שכולו מלא בפעילויות לילדים באווירה של חיבור לטבע ואקולוגיה, עם הרבה מאוד שבילי הליכה ואינספור אווזים וברווזים. אפשר גם לשכור כאן אופניים ולצאת לטיול אופניים משפחתי בשבילים המיועדים לכך.

9. סוללת הענק Giant’s Causeway

קשה להסביר את התופעה המיוחדת אותה מכנים האירים "סוללת הענק", סדרת עמודים משושים מוזרים המתמשכת על פני קילומטרים לאורך חוף אנטרים (Antrim), בחלק הצפוני של אירלנד. לפי האגדה האירית, זהו מסלול שנבנה ע"י הענק המיתולוגי פין מק'קול כדי לאפשר מעבר של ענקים כמוהו ברגל לסקוטלנד. מדענים, לעומת זאת, טוענים ש"סוללת הענק" היא תוצאה של פעילות הר געש תת-מימי.

אם אתם מטיילים באירלנד עם ילדים קטנים מומלץ לעצור בדרך ולבקר בחורבות המרשימות של טירת דנלוס (Dunluce). אם אתם מגיעים אל אירלנד עם ילדים גדולים יותר ומרגישים אמיצים ואין לכם במשפחה חששות מגבהים או כבישים תלולים מומלץ לטייל לאורך כביש החוף של אנטרים, כביש צר בעל נתיב אחד עם נופים מדהימים. אם אתם אמיצים במיוחד והגעתם אל אירלנד עם ילדים חובבי אדרנלין בגילאי תיכון, אפשר לנסות לחצות את גשר החבלים Carric-a-Rede, חוייה מפחידה עבור רבים אך בטוחה לחלוטין.

10. כביש סקיי -קליפדן  Clifden/Sky Road

אם כבר עוסקים בחוויות מרגשות (ומעט מפחידות) המתאימות לטיול משפחות באירלנד אי אפשר לפסוח על כביש סקיי – קליפדן, המתפתל מעל הצוקים המשקיפים אל האוקיינוס האטלנטי באופן שיכול באמת להקפיץ את הלב – גם בגלל הנופים עוצרי הנשימה וגם כי יש נקודות שנראה כאילו גם אם לא תיסטו מהכביש הצר הוא ממש הולך ליפול מהצוק מעבר לעיקול. אם אתם חוששים מגבהים או לא מרגישים בטוחים בנהיגה בכיב שצר וגבוה כ"כ ועוד בצד ההפוך של הכביש – תוותרו על הנופים המדהימים, אירלנד מלאה בהם.

כפר קליפדן אליו מוביל הכביש המהווה אטרקצייה תיירותית בפני עצמה נחשב לבירת חבל קונמארה (Connemara). הוא כפר תיירותי המלא בחנויות ופאבים איריים שילדים מאוד רצויים בהם. באיזור זה כדאי לבקר גם בחופי מפרץ מאנין (Mannin Bay) הנחשבים למקום מצויין לחיפוש צדפות וזכוכית ים.

אטרקציות תיירותיות באירלנד (כללי)

טירת בלארני Blarney Castle – שוכנת במחוז קורק (County Cork). הטירה ההיסטורית והיפה הזו פופולרית בשל אבן בלארני שבה. על פי המסורת, מי שמנשק את האבן המיוחדת יתברך ביכולת ביטוי מצויינת המוכרת לבריטים כ-“gift of the gab”. המנהג הוא שמנשקים את האבן באופן מיוחד, כאשר אחד מעובדי המקום תופס את התייר בזמן שהוא מתכופף אחורנית, ובד"כ מישהו אחר מצלם את הרגע.

קילקני (Kilkenny) – אחד מאתרי התיירות האהובים ביותר באירלנד. העיר היפה היתה עיר בירה בתקופת ימי הביינים, היא נמצאת רק שעה וארבעים דקות נסיעה ברכב מדבלין וחובה לבקר בה. יש בה מבנים יפהפיים ואת טירת נורמן (Norman Castle) , ובנוסף שלל פסטיבלים שביניהם ה-Arts Festival and Rhythm and Roots Festival.

מחוז דונגל (County Donegal) – אזור מדהים לטייל בו, אם יש לכם אפשרות להגיע אליו, מאחר שאוטובוסים מגיעים לכאן באופן די מוגבל (אם לא תירצו לפספס מומלץ לשקול לשכור רכב באירלנד, ליחצו על "השכרת רכב" בתפריט לבירור עלויות). אזור זה של אירלנד מאוד מסורתי, אז צפו לראות בו שורות של גדרות אבן נמוכים, בתים עם גג סכך, גבעות מחוספסות, צוקים וחופי חולות זהובים. הכי כדאי להגיע למחוז דונגל באביב או בקיץ. יש כאן המון אפשרויות למסלולי טיולים רגליים בין הגבעות, ואפשרות לצלם צילומים נהדרים.

פעילויות מומלצות – אירלנד עם ילדים

דרך טובה לחוות את אירלנד עם ילדים הם סיורי אוטובוס – למטיילים המעוניינים לחוות את אירלנד בתקציב מוגבל, או חוששים מנהיגה באירלנד, יש מגוון רחב של סיורי אוטובוס לא יקרים כמעט בכל אזור באירלנד. אלה כוללים סיורים בסגנון hop-on hop-off (אוטובוסים מיוחדים לתיירים הנעים בין האטרקציות התיירותיות בעיר עם כרטיס מיוחד שמאפשר לרדת בכל תחנה ואז להמשיך שוב באוטובוס הבא, כמו בלונדון למשל) בערים המרכזיות כמו דבלין וקורק, ועד סיורי אוטובוס מאורגנים בני 5 ימים העוברים דרך האזורים הציוריים והנידחים ביותר של אירלנד. נהגי האוטובוס או מדריכי הטיולים בד"כ בקיאים מאוד בהיסטוריה האירית ונהנים לשתף באגדות עם ושירים לכל מי שמוכן להקשיב.

המלצה מיוחדת לתיכנון טיול אל אירלנד עם ילדים – אירועי ספורט באירלנד

האירים הם אוהבי ספורט אמיתיים, ובאירלנד יש נוכחות גדולה לענפי ספורט שונים ומגוונים. ארגון הספורט הגדול ביותר באירלנד, שהוא גם ארגון הספורט החובבני הגדול ביותר בעולם, הוא איגוד האתלטיקה הגאלית (Gaelic Athletic Association GAA). ה-GAA שולט בשני ענפי הספורט הלאומיים של אירלנד: כדורגל גאלי והרלינג. למי שלא מכיר את ענפי הספורט הללו, את הכדורגל הגאלי אפשר לתאר כשילוב של כדורגל ורוגבי, אבל זה הרבה יותר מזה.

הרלינג הוא משחק השדה המהיר ביותר בעולם. אם צריך להכניס אותו לאיזושהי קטגוריה של סוג ספורט, אז הוא הכי קרוב למשחקי הוקי שדה, אבל הרלינג הרבה יותר ייחודי. אם אתם מגיעים אל אירלנד עם ילדים שאוהבים ספורט שום טיול משפחות באירלנד לא יהיה שלם, בעיקר בחודשי הקיץ, בלי צפייה במשחק כדורגל גאלי או הרלינג, רצוי במשחק חי, אבל אם זה לא מתאפשר, אז לפחות בשידור טלויזיוני. התחרויות הגדולות ביותר של השנה מתרחשות בקיץ ומסתיימות בשני משחקי גמר בספטמבר בשני ימי ראשון.

משחק הגמר הכל-אירי בהרלינג בד"כ מתקיים ביום הראשון הראשון בספטמבר, ומשחק הגמר הכל-אירי בכדורגל מתקיים ביום ראשון השלישי של ספטמבר. אלה שני אירועי הספורט הגדולים של המדינה, כך שכרטיסים קשים מאוד להשגה. קרוק פארק (Croke Park) הוא המקום שבו מתקיימים שני משחקי הגמר, יש בו 82,300 מקומות ישיבה, מה שהופך אותו לאחד האיצטדיונים הגדולים ביותר באירופה. אלה שאינם מצליחים להשיג כרטיסים בד"כ מצטופפים סביב הטלויזיה או הרדיו, ואירים בכל רחבי העולם גם הם נוהגים להתאסף כדי לצפות או להקשיב למשחקים.

אע"פ שכדורגל גאלי והרלינג הם שני ענפי הספורט הגדולים ביותר באירלנד, לאירלנד יש הרבה מאוד להציע בתחומי ספורט אחרים. אירלנד, למשל, מובילה בעולם בהרביית ובאימון סוסי מירוץ. מסלולי מירוץ נמצאים בכל רחבי המדינה ובמהלך השנה מתקיימים פסטיבלי מירוץ רבים.

גולף הוא גם ענף ספורט חשוב באירלנד. לאירלנד יש המון מקצוענים מצויינים, ועבור תיירים המעוניינים להתנסות בגולף יש הרבה מאוד מסלולי גולף ברחבי אירלנד. אירלנד היא גם יעד פופולרי לחופשות גולף.

כדורגל רגיל ורוגבי גם הם ענפי ספורט פופולריים באירלנד. נבחרת הרוגבי של אירלנד היא בין הקבוצות הטובות ביותר בעולם. יש גם הרבה מועדוני כדורגל באירלנד ובשני ענפי הספורט יש תחרויות רבות.

כאי, אירלנד מצטיינת גם בענפי ספורט מים רבים. ענף השייט מאוד פופולרי באירלנד. בחוף המערבי של אירלנד בעיקר יש הרבה חופי ים פתוחים שאידיאלים לגלישה גם בתנאי מזג אוויר לא נוחים במיוחד.

מידע למטייל באירלנד – קריאה מומלצת לתיכנון טיול אל אירלנד עם ילדים

מזג האוויר באירלנד

באופן כללי, האקלים של אירלנד, המושפע מהאוקיינוס הצפון אטלנטי, מתון אבל הפכפך, עם מעט טמפרטורות קיצוניות. מזג האוויר יכול להשתנות במהלך היום, כך שכדאי לארוז בגדים לכל 4 העונות, ולהתעדכן במזג האוויר. בכל מקרה, לא משנה מה מזג האוויר, תהיו בטוחים שזה יהיה נושא לשיחה אצל המקומיים – ממש כמו באנגליה. יש הבדלים קלים בטמפרטורה בין החלק הצפוני והדרומי של אירלנד, ויותר גשם במערב לעומת המזרח.

בחורף, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 4-7 מעלות צלזיוס, ובקיץ בין בין 14.5-16 מעלות צלזיוס. הטמפרטורה בד"כ לא עולה מעל 25 מעלות או צונחת מתחת למינוס 5 מעלות.

לא משנה באיזו עונה אתם מבקרים באירלנד, אפילו באמצע הקיץ, סביר שתיקלעו לגשם, כך שכדאי להביא עימכם מעיל גשם (או לקנות כזה באירלנד).

שופינג באירלנד

המטבע של אירלנד הוא היורו (€). אין מחסור בכספומטים והם נפוצים בכל עיר ועיירה באירלנד, וכרטיסי אשראי מתקבלים ב-90% מהחנויות. מסופי משיכת מזומנים אוטומטיים באירלנד בד"כ אינם גובים עמלה, אבל הבנק שלכם בהחלט עלול לגבות מכם עמלת משיכה.

לאורך הגבול בין שני חלקי אירלנד, נהוג להשתמש בפאונד הבריטי מאחר שזהו המטבע הנסחר בצפון אירלנד (המהווה חלק מהממלכה במאוחדת של בריטניה), בעוד שהעודף ניתן ביורו. יש מקומות, בעיקר תחנות דלק שיתנו לכם עודף בלירה שטרלינג (פאונד) אם תשלמו ביורו תבקשו זאת (מחירי הדלק נמוכים יותר בדרום אירלנד, מה שמוביל נהגים רבים מצפון אירלנד לתדלק דרומית לגבול).

לאחרונה, הבדלי מחירים בסחורה בין היורו האירי והפאונד הבריטי הביאו למספרים הולכים וגדלים של קונים אירים החוצים את הגבול כדי לקנות מוצרים הנמכרים במחירים הרבה יותר נמוכים בצפון אירלנד מאשר ברפובליקה של אירלנד, כך שאם אתם מגיעים אל אירלנד עם ילדים ומעוניינים להקדיש יום מרוכז לשופינג כדאי לשקול לעשות זאת בצפון אירלנד.

איך מגיעים לאירלנד

טיסות לאירלנד

אין כיום טיסות ישירות מישראל לאירלנד, יש דרך להזמין טיסות לאירלנד באמצעות המנוע להשוואת טיסות בטיסת קישור – ובדרך כלל הקונקשן הנוח ביותר לטיסה מישראל לאירלנד הוא דרך לונדון, ממנה יש טיסות רבות לאירלנד, חלקן הגדול של חברת הטיסות המוזלות ריאנאייר.  יש ארבעה נמלי תעופה: דבלין (IATA: DUB), שאנון  Shannon (IATA: SNN) במחוז קלייר (County Clare) קורק Cork (IATA: ORK), ואירלנד מערב Ireland West, Knock (IATA: NOC), במחוז מאיו (County Mayo).

לדבלין יש את נמל התעופה השמיני בגדולו באירופה, וממנו יש טיסות לערים רבות בארה"ב, קנדה, בריטניה, אירופה היבשתית והמזרח התיכון. משדה התעופה שאנון, הקרוב לעיר לימריק, גם אפשר לטוס לארה"ב, קנדה, המזרח התיכון, בריטניה ואירופה. לקורק יש טיסות בעיקר ליעדים בבריטניה ומבחר רחב של ערים באירופה. קל להגיע אליו מכל מוקד אירופי מרכזי, כולל כל נמלי התעופה של לונדון. מנמל התעופה Knock יש טיסות קבועות לערים בריטיות רבות, וכן טיסות צ'ארטר בעיקר ליעדי חופשה באירופה.

נמלי תעופה קטנים יותר מפעילים שירות מקומי של טיסות פנים בתוך אירלנד וטיסות לבריטניה. אלה כוללים את: דונגל Donegal (IATA: CFN), גאלווי Galway (IATA: GWY), קרי Kerry (IATA: KIR), סליגו Sligo (IATA: SXL), ווטרפוד Waterford (IATA: WAT).

נמל התעופה של דרי (City of Derry Airport) ונמלי התעופה (אחד מקומי ואחד בינלאומי) של בלפסט , נמצאים שלושתם במרחק קצר מהגבול בין הדרום והצפון בתוך אירלנד הצפונית.

שתי חברות התעופה העיקריות של אירלנד, אייר לינגוס (Aer Lingus) וריינאיר (Ryanair) הן חברות טיסות זולות, מה שאומר שתצטרכו לשלם על כל תוספת כולל צ'ק-אין (אצל ריאנאייר בלבד), צ'ק אין של כבודה, רכישת אוכל על גבי המטוס וכו'. ריינאייר גם גובים תשלום נוסף על בורדינג מזורז למטוס. רשימות מלאות של טיסות לאירלנד הכוללות יעדים ולוחות זמנים נמצאים באתרים של נמלי התעופה של דבלין, קורק ונוק. Aer Arann מפעילים טיסות מקומיות בלבד בתוך אירלנד ולבריטניה.

מעבר לאירלנד מבריטניה וצפון אירלנד

הודות לקשר ארוך השנים בין בריטניה לרפובליקה של אירלנד, אין צורך להציג דרכונים בחציית הגבול בין צפון אירלנד (חלק מבריטניה) לבין אירלנד עצמה. למעשה, נדיר לראות אפילו שילוט המורה על המעבר לשטח מדינה אחרת, ולא תמיד תדעו שאתם בכלל חוצים את הגבול בין צפון אירלנד ובין רפובליקת אירלנד, כך שאם אתם מתכננים טיול אל אירלנד עם ילדים אל תחששו לשלב אותו עם טיול משפחות בצפון אירלנד – מעבר הגבול איננו מסובך כלל. סימן ההיכר הבולט ביותר לכך שעברתם את הגבול הם שלטי הכביש בצד של הרפובליקה, שרובם דו לשוניים (אירית ואנגלית), וכן השלטים המורים על המהירות המוגבלת והמרחקים הם בקילומטרים. תוכלו גם להבחין בהבדלים בסימון הכבישים: פסים צהובים עבים בדרום אירלנד ופסים לבנים דקים בצפון אירלנד. כשאתם מגיעים לנמל תעופה באירלנד בטיסה מבריטניה הגדולה, תצטרכו להציג דרכון בגבול.

אם אתם טסים עם Ryanair לאירלנד מבריטניה, צריך להיות עליכם דרכון או טופס לאום מזהה חלופי. ריאנאייר לא מקבלים רישיון נהיגה למרות שזה מקובל על רשות ההגירה האירית.

הגעה לאירלנד ברכבת

הרכבת היחידה שחוצה את הגבול בין שני חלקי אירלנד (הרפובליקה של אירלנד וצפון אירלנד) היא Enterprise שמופעלת הן ע"י Irish Rail והן Northern Ireland Railways מתחנת בלפסט סנטרל לתחנת Dublin Connolly.

יש גם אפשרות לרכוש כרטיס רכבת ואוניה משולב, המחבר בין Stena Line  או Irish Ferries עם חברות רכבות בבריטניה ואירלנד. אלה יוצאים בעיקר מערים בריטיות ומשתמשות במערכת פסי הרכבת הבריטית והאירית באמצעות מסלולי השיט Dublin-Holyhead, Rosslare-Fishguard ו- Rosslare-Pembroke

הגעה לאירלנד באוטובוס

שירותי חציית גבולות בין אירלנד לצפון אירלנד באוטובוס מופעלים ע"י Ulsterbus ו- Bus Éireann וכן חברות פרטיות המשרתות את מחוז דונגל.

חברת Eurolines מקיימת שירות אוטובוסים לאי הבריטי ויעדים אחרים בשיתוף עם Bus Éireann ו- National Express (Great Britain). Bus Éireann גם מקיים שירות קבוע למזרח אירופה, בעיקר לפולין, ליטא, לטביה ואסטוניה. אופציות נסיעה נוספות מוצעות ע"י Eirebus שמציעים נסיעות מעבר באוטובוס ורכבים לפרטים וקבוצות.

הגעה לאירלנד באוניה

ניתן להגיע לאירלנד בהפלגה בשלל דרכים מבריטניה ומצרפת

נורפולקליין (Norfolkline) – מפעילים שירותי נוסעים ותכולה מליברפול לדבלין.

Irish Ferries מפליגות מהוליהד, צפון וויילס, לדבלין, ומפמברוק Pembroke, דרום ווייילס לרוסלייר. Rosslare

Stena Line מקשרת בין הוליהד (Holyhead) ל-Dún Laoghaire (כ-8 ק"מ דרומית למרכז דבלין) ובין פישגארד (Fishguard) שבדרום וויילס לרוסלייר.

Irish Ferries -Brittany Ferries מספקים שירות מעבורות מצרפת (לדוגמא מנמל רוסקוף (Roscoff)) לרוסלייר וקורק. אייריש פריס לפעמים מציעה מחירים הרבה יותר זולים מבריטני פריס, אז כדאי להשוות מחירים.

Irish Sea Express – מפליגה מליברפול לדבלין

P&O Irish Sea – מעבורות השטות מצפון-מערב אנגליה לדבלין

Steam Packet Company – מפעילים שירות מעבורת בין צפון מערב אנגליה (בעיקר ליברפול) לדבלין ומהאי מאן (Isle of Man) לדבלין.

קו המעבורות Fastnet Line מספק שירות הפלגות יומיומי מהעיר סוונסי (Swansea) בדרום וויילס לקורק (Cork).

Celtic Link Ferries מקיימים שירות מרוסלייר לשרבורג.

חברות רבות פועלות היום כסוכנות בינלאומיות של חברות מעבורת, ומאפשרות להשוות מחירים ומסלולים של חברות מעבורות רבות ולרכוש כרטיסים אונליין. שלושת החברות המוכרות ביותר הן Ferryonline, AFerry ו-FerrySavers.

ההיסטוריה של אירלנד

אפשר לטייל באירלנד וליהנות מאוד גם בלי לדעת דבר על ההיסטוריה של אירלנד אבל אם אתם מגיעים אל אירלנד עם ילדים סקרנים, כדאי ללמוד מעט על ההיסטוריה של אירלנד ולהפוך את הטיול המשפחתי אל אירלנד עם ילדים לחוויה מעשירה שיש בה גם לימוד היסטוריה.

שבטים קלטים התיישבו באי אירלנד החל מהמאה הרביעית לפנה"ס. פלישות הויקינגים מסקנדינביה שהחלו בשלהי המאה השמינית הסתיימו כאשר המלך האירי בריאן בורו הביס את הויקינגים בשנת 1014. הפלישות הנורמנדיות החלו בתחילת המאה ה-12 והביאו למעמדה הלא נוח של אירלנד כמדינה הנתונה להשפעה של אנגליה. חוק האיחוד של 1800 שלפיו הקתולים, 90% מכלל האוכלוסייה האירית, לא הורשו להיבחר לפרלמנט, הוביל להצטרפותה של אירלנד לבריטניה. בחציה השני של המאה ה-19 ועד תחילת המאה ה-20, שאלת האחיזה בשלטון באירלנד הפכה לדיון מרכזי בפרלמנט הבריטי.

לאחר מספר רב של נסיונות כושלים, חוק האיחוד או: חוק השלטון באירלנד נחקק בשנת 1914. מרד כושל אירע בחג הפסחא ב-1916 (שלאחריו 15 מהמנהיגים שנכנעו נורו למוות ואחד נתלה) בישרו את הבאות, החל בפרוץ מלחמת העצמאות האירית (1919-1921) והמשכה במלחמת האזרחים האירית (1922-1923).

בסופו של דבר, הושג יציבות פוליטית מסויימת כאשר הוכרז על עצמאותן של 26 ממחוזות אירלנד המוכרים כיום כרפובליקת אירלנד העצמאית. ששת המחוזות הנותרים, בצפון אירלנד, שעל פני שני שליש מהם משתרע המחוז העתיק אלסטר (Ulcter), נותרו כחלק מהממלכה הבריטית – מעמד שממשיך עד היום. בשנת 1949 "מדינת אירלנד החופשית" הפכה לאירלנד (או הרפובליקה של אירלנד) והיא התנתקה מחבר העמים הבריטי.

ההיסטוריה של אירלנד לאחר הפיצול זרועה באלימות, ובתקופה המכונה "הצרות", שהחלו בערך בסוף שנות הששים, כאשר חיכוכים חריפים התעוררו בין ארגונים צבאיים יריבים שחלקם היו מעוניינים שאירלנד תישאר חלק מהממלכה הבריטית ואחרים רצו להפוך אותה למדינת אירלנד, בעצמאות מבריטניה. ה"צרות" עברו תהפוכות רבות במידת חומרתן ובמקרים רבים הובילו לפעולות טרור בבריטניה ובאירופה היבשתית. הן ממשלת בריטניה והן אירלנד הביעו את התנגדותן לקבוצות הטרור. בסופו של דבר, הסכם שלום המוכר כהסכם יום שישי הטוב נחתם בשנת 1998 והוא תקף עד היום, ונראה שההסכם יציב.

למרות שאירלנד הייתה מדינה ענייה יחסית ברוב המאה ה-20, בשנת 1973 החליטה להצטרף לאיחוד האירופי (יחד עם בריטניה). מאז אירלנד זכתה לשגשוג כלכלי מאמצע שנות התשעים ועד השנים המאוחרות של סוף שנת 2000, מה שהעניק לה את הכינוי "הנמר הקלטי", והפכה לאחת האומות העשירות ביותר באירופה, אם כי המשבר הכלכלי העולמי והמיתון שבעקבותיו היכו באירלנד קשות והחזירו את אחוזי האבטלה הגבוהים לרמות של העבר.

אירלנד
דירוג הגולשים 5 (1 הצבעה)
Sending

תגובה

  • ארץ הלקוחה מתוך גלוייה .
    טיול בין 8 ימים מלאים . אנשים סופר מנומסים ונחמדים .רישיון נהיגה עשינו בינלאומי אף אחד לא ביקש כשהשכרנו את הרכב, ממה שהוסבר לנו מיועד יותר במידה ואוצר שוטר. הנהיגה מצד שמאל, לא רגיל אבל מתרגלים די מהר . וויז לא בדיוק מתפקד שם בלשון המועטה , גם מבחינת קליטה ובתפקוד הכללי שלו כך שתמיד להסתכל הלאה ..לאן לפנות ופשוט להישאר רגועים , כי לאן שלא תפנו זה יהיה מדהים ומרהיב ורוב הסיכויים תמצאו שם משהו חדש שלא תכננתם בכלל . היום מאוד הרוך באירלנד סביב השעה חמש בבוקר ישנו כבר אור והלילה יורד בשעה עשר וחצי בערב. ארץ מדהימה לכל אוהבי השופינג במיוחד לחובבי בגדי ספורט , המון אוטלטים של כל החברות הידעות . לקחת בחשבון שבימי שבת וראשון הכול סגור וששעות העבודה באירלנד מעשר בבוקר ועד שש בערב , בין שתיים לארבע אחרי הצהריים הן גם בהפסקת צהריים ,אפילו רוב הפבים נסגרים ב 23:30 . לינה בכל המדינה בכל עיר ועיירה פזורים המון B&B משמעותית יותר זול ממלון .
    המסלול שלנו
    דבלין – הטמפלר בר… לחפש את את הפאב !! חוויה יוצאת דופן ומאוד מיוחדת , מאוד כיף . כמובן מבשלת הבירה גינס , בכל העיר יש המון מוזיאונים לכל חובבי הזאנר , אלינו זה דיבר פחות . מסעדה ממש מומלצת Queen of tarfs
    Wiclow mountain national park
    עיירה קילקני – עיירה מקסימה – המון טירות , פשוט לשוטט בין הרחובות , מסעדה מדהימה Rive.
    טירת סלע קאשל , ומערת הנטיפים באזור , לא מומלץ לקלסטרופובים שבנינו (מערת נטיפים ) .
    טבעת קרי , מקום יוצא דופן , מרהיב ולא דומה לשום דבר אחר . עיירה Killarney מומלץ להישאר באזור יום וחצי , יומיים לפחות ופשוט לחרוש כל פינה מסביב לכל האגם המרהיב הזה ובעיירה עצמה , פארק killarney National Park יותר מחובה, ממליצה מאוד לעשות שם פיקניקון רומנטי ,למקום יש המון קסם !!! .לאחר מכן ממליצה לעשות מסלול הליכה כחצי שעה נסיע במקום הנקרא gup of dunloe ולסיים את היום במסעדת kate kearney cottage היא ממש בתחילת המסלול , לעצלנים אפשר לעשות את המסלול בסוסים וכרכרות , גם חוויה די משעשעת .
    לימריק – עיר מאוד מודרנית ומגניבה , פאב חובה the locke משעה תשע בערב מתנגנת בו מוסיקה עירית וריקודים אירים מסורתיים ,,,, חוויה מדליקה ממש, שפשוט אסור לפספס , ממליצה להגיע לפאב לפני השעה שמונה בערב כי לעט לעט הוא מתמלא באפס מקום. מקום מקסים כחצי שעה נסיע lough cur , סוג של שמורה או אפילו פארק שבו יש טירה ומסביבה יש "עיירה" שנשמרה מימי הביניים והמקומיים ממש משמרים את המקום ע"י כך משפעילים שם את הבתים ונותנים הסברים , לכל אלו שמטיילים עם ילדים קחו בחשבון שפשוט נתקעתם שם ליום שלם לפחות כי הילדים פשוט לא ירצו ללכת משם . ביציאה ממש בצומת ישנה מסעה Durty nellys לא לפספס אוכל מאוד טעים ואוירה כפית ממש .
    צוקי מוהר – יופי אוצר נשימה, עומדים ובוהים בכל הטבע המרהיב הזה , המסלול לא הרוך סביב השעה וחצי , די מספיק , ממליצה להגיע לצוקים במזג אויר די שמשי כי הרוחות שם מאוד חזקות בגלל הגובה והמרחבים הפתוחים , גם במזג אויר שמשי לקחת מעיל או שאל . משם המשכנו לטירת אשפורד . את הערב סיימנו לאחר חמש שעות נהיגה רצופה בעיר גלווי , עיר מאוד תוססת , עיר סטודנטית , לדעתי מתאימה לחובבי הפבים ומסיבות הרחוב ופחות מתאימה לילדים . בימי שבת וראשון בשדרה בין Shop st לבין high st ישנו שוק אוכל מקומי קטנטן , לדעתי רק עם אתם באזור שווה עצירה , די קטן וסתמי .
    והינה הגענו לצפון אירלנד השייך עדין לשלטון הממלכה המאוחדת , אנגליה ,
    תצפית המגדלור fanad head Light house הכניסה לא זולה , ממול החניה ישנו שבילון קטנטן שממנו אפר להגיע לתצפית לא פחות שווה ולחסוך את תשלום הכניסה . סוללת הענקים , אנחנו הגענו למקום בשעות הערב סביב השעה שמונה וכבר לא עשינו את המסלול המורחב. כי לא רצינו להיתקע בחושך , הצפון די בעייתי מבחינת לינה , חובה להזמין לינה מראש !!!!!! את הבוקר התחלנו בגשר החבלים המפורסם , עם עושים בוויז "גשר החבלים" הוויז לוקח למקום תצפית ולא לאתר עצמו , 10 דק לפני היעד ישנה פניה ,, פשוט תתמקדו בשילוט או תסעו אחרי המכוניות או האוטובוסים , רובם נוסעות לשם לכל אלו שלא רוצים לעבור על הגשר החבלים מפחד (כמוני) , הכניסה חינם ויש נקודת תצפית טובה מאוד עלות מעבר על הגשר 8 יורו לאדם .
    התחלנו את דרכנו חזרה לכיוון דבלין ועברו דרך העיר בלפסט . כבר במהלך הנסיעה החלטנו שאנחנו רוצים לחוות עוד משהו ולא לאצור שוב בדבלין ונסענו לעיירת נמל קטנטונת Howth , עיירה מקסימה , הגענו לשם ביום ראשון כשכל המקומיים בחופש , הרבה אנשים בחוץ , על הדשה או מטיילים לאורך הנמל , לכל אורך הנמל מסעדות , מסעדה מאוד מומלצת crabby jos אוכלים ומרגישים את הטריות של הדגים שעוד לפני מספר שעות היו בים . האטרקציה הכי מדליקה לדעתנו הם כלבי הים בנמל , צריך המון סבלנו , חפשו אותם לאורך הנמל בצד של המסעדות , ועם ממש באה לכם אותם קרוב קרוב , ליד המסעדות ישנה חנות דגים , תיכנסו ותיקנו דג טרי ותבקשו מהמוכר לחתוך לכם אותו לחתיכות , וכשאתם רואים כלב ים באזור פשוט תזרקו חתיכה קטנה למים הוא כבר יקלוט את הדג ויתקרב ממש בציפייה שיזרקו לו עוד .
    היום האחרון לפני החזרה הביתה חובה שופינג טוב ואיכותי , כמו שישראלים אוהבים , ישנו אוטלט שווה במיוחד kildare Village שבנוי כמו עיירה של פעם ולכל בית עסק ישנו בית קטן בערבה משלו , במקום המוןןןן מותגים : ארמני , נייק, טימברלנד, שאנל , לאקוסט , בוס, פולו , ליווס , דיזל ,טומי , טומי ועוד מלאאאאא .
    אירלנד זהו יעד פחות מוכר לתייר הישראלי וחבל , ארץ מדהימה ושווה . טוסו ותחוו שווה כל שניה !!

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל