אוקראינה עם ילדים

אוקראינה – מידע למטייל והמלצות למשפחות עם ילדים

אוקראינה מציעה הרבה מאוד למטייל הישראלי וגם למשפחות עם ילדים, ולא רק את הערים הגדולות והיפות כמו קייב או אודסה או הזדמנות להתחבר למורשת היהודית באומן או חרקוב. במדריך המלא לטיול באוקראינה תמצאו את כל הדרוש: המלצות וטיפים לחופשה באוקראינה (כולל סרטי וידאו), אטרקציות מומלצות באוקראינה עם ילדים, מידע שימושי על תחבורה באוקראינה, אזהרות חשובות ועוד

אוקראינה (באוקראינית: Україна) היא מדינה במזרח אירופה שהיתה בעבר חלק מברית המועצות. היא שוכנת בקצה הצפון-מערבי של הים השחור, בשכנות לרוסיה ממזרח, בלארוס מצפון, פולין מצפון-מערב, סלובקיה והונגריה ממערב, ורומניה מדרום מערב ודרום, כאשר מולדובה בין שתי המדינות. בזכות המחירים הזולים וההיצע הגדול של טיסות לאוקראינה הפכו יעדים תיירותיים פופולריים באוקראינה כמו הבירה קייב או העיר אודסה ליעדים תיירותיים אטרקטיביים למטייל הישראלי, כולל זוגות צעירים והרבה משפחות אשר מגיעות אל אוקראינה עם ילדים לחופשה משפחתית. מלבד זאת, אוקראינה היא יעד תיירותי פופולרי לישראלים בעיקר בראש השנה, כאשר רבבות ישראלים טסים אל העיר אומן בה נמצא קברו של רבי נחמן מברסלב

טיול באוקראינה – עוד מידע למטייל 

טיסות לאוקראינה – השוואת מחירים ומידע למטייל

השכרת רכב באוקראינה – השוואת מחירים ועצות

שורשיה ההיסטוריים של אוקראינה מתחילים בהקמתה של המדינה המזרח סלאבית Kyivan Rus שהתקיימה במאות התשיעית עד ה-13. מאז, אוקראינה הצליחה לשמר את השטח הגיאוגרפי, את עיר הבירה ואת המנהגים הלאומיים (כולל הסמל הלאומי) של המדינה הקייבית-רוסית הקדומה.

אוקראינה – אזהרות למטייל

בחלק משטחי אוקראינה הנמצאים בשליטת הארגון הרוסי הבדלני Luhansk Donetsk (לוהנסק דונצק) מסוכן לטייל. גם אם התיירים אינם יעד שמישהו מתכוון לפעול מולו ישירות, שירותי ממשלת אוקראינה, ביניהם המשטרה, בתי החולים ומכבי האש, אינם זמינים באזורים אלה. חציית הגבול מרוסיה אל תוך האזורים הכבושים הינה בלתי חוקית. חציית הגבול אל תוך רוסיה מהחלק הצפון-מזרחי היציב גם איננה מומלצת. איזור חצי האי קרים הוא למעשה טריטוריה רוסית מאז 2014 ואין לכלול אותו בתיכנון טיול באוקראינה לצורכי נופש בשום מקרה – בוודאי לא אם אתם מגיעים אל אוקראינה עם ילדים.

יש להימנע לחלוטין מנסיעה לצ'רנוביל ולכל האזור שנפגע מקרינה רדיואקטיבית באסון הכור האטומי בצ'רנוביל, הכולל את עיר הרפאים פריפליאט (Prypiyat), אלא אם כן אתם חלק מסיור מודרך. גם כאשר מדובר על סיור מודרך  לצ'רנוביל שנחשב יחסית בטוח, אנחנו לא היינו ממליצים על ההרפתקאה המסוכנת הזאת למשפחות אשר מגיעות אל אוקראינה עם ילדים. אם תנסו להגיע לצ'רנוביל ללא קבוצת תיירות עם מדריך מוסמך לכך, תיאסר עליכם הכניסה. הישארו עם הקבוצה שלכם בכל זמן נתון. טיול עצמי או עזיבת הקבוצה יכול להיגמר בקנסות וכן בחשיפה לקרינה שיכולה לגרום לבעיות רפואיות רציניות, ואפילו למוות או תרדמת.

מה לעשות באוקראינה – פעילויות נופש מומלצות

לצאת לטיול רגלי בהרי הקרפטים, באזור רקיב.  לטפס לפסגת הר הוברלה. קיאקים במורד הנהר דניסטר (Dniester) ולהתפעל מהטירות העתיקות בערים קמניץ-פודולסקי (KamianetsPodilskyi) וחוטין (Khotyn).

לא לוותר על חופי אודסה בקיץ. ליהנות מהערים היפות של קייב ואודסה.

אטרקציות באוקראינה

אוקראינה היא מדינה ששווה לבקר בה שוב ושוב.

בקרו במרכז לבוב הכלול באתרי מורשת עולם של ארגון אונסק"ו, במקום מושבם של תושבי בוקוביניה והדלמטים בצ'רנוביץ' (Chernivtsi), בקתדרלת סופיה הקדושה (Saint-Sophia Cathedral) ובלאוורת קייב-פצ'רסק (Pechersk Lavra) שבקייב.

מחוזות באוקראינה

מרכז אוקראינה – המרכז הפוליטי, כלכלי ותרבותי של אוקראינה המתרכז סביב הבירה קייב

קרים (Crimea) וסבסטופול (Sevastopol) – חצי האי קרים היה ידוע בעיקר כאתר חוף אהוב, עם קו חוף יפהפה לאורך הים השחור וחלק פנימי הררי. ב-2014, לאחר פלישת הצבא הרוסי, קרים סופח לפדרציה הרוסית. אוקראינה והמערב מחשיבים זאת לצעד בלתי חוקי.

מערב אוקראינה – מערב אוקראינה השתייכה במהלך ההיסטוריה שלה למדינות רבות, ביניהן פולין, ליטא, הונגריה, רומניה, צ'כיה, סלובקיה ואוסטריה. לפיכך, תמצאו בה ארכיטקטורה מרכז אירופאית וגם המטבח, השפה והדת כאן מושפעים ממדינות מרכז אירופה.

מזרח אוקראינה – מחוז מאוד תעשייתי ובהשפעה רוסית, הכולל את מכרות הפחם של דונבס (Donbas), באיזור זה תמצאו ערים סובייטיות גדולות והרבה מהאוכלוסייה הרוסית האתנית  של אוקראינה חיה כאן.

דרום אוקראינה – כאן תמצאו אתחוף הים השחור שהוא יעד תיירות פופולרי באוקראינה, במיוחד עבור משפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים – אם כי פחות פופולרי מחצי האי קרים. איזור זה מוכר למטייל הישראלי בעיקר בזכות העיר אודסה רבת הפאר, המהווה ללא ספק יעד מומלץ לחופשה באוקראינה.

ערים באוקראינה

קייב (Kyiv) – עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר באוקראינה, בעלת כ-3 מיליון תושבים באופן רשמי (באופן בלתי רשמי כ-4 מיליון איש). העיר נוסדה על גדות נהר דניפרו (Dnipro River). כיום מהווה קייב אבן שואבת למשפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים גם בגלל מספר גדול של אטרקציות למשפחות שהקנו לקייב את הכינוי – "בירת הילדים של אירופה"

חופשה בקייב – עוד באותו נושא:

טיסות לקייב – השוואת מחירים ומידע למטייל

מלונות מומלצים בקייב עם ילדים

חרקוב (Kharkiv) – העיר המרכזית של מחוז חרקוב והעיר השנייה בגודלה באוקראינה, עם אוכלוסייה של מעל 1.5 מיליון תושבים ומורשת יהודית מפוארת.

לבוב (Lviv) – אחת הערים הגדולות והחשובות ביותר באוקראינה. השתייכה לפולין עד שנת 1939. כיום זו העיר הגדולה ביותר באזור המהווה מוקד תרבותי חשוב. המרכז ההיסטורי של לבוב נכלל ברשימת אתרי מורשת עולם של ארגון אונסק"ו והוא אחד היעדים האטרקטיביים עבור משפחות המתכננות טיול באוקראינה עם הילדים.

דניפרו (Dnipro) – דניפרו היא בירת חבל דניפרופטרובסק ולעיתים מכונה אף היא דניפרופטרובסק. היא המרכז התעשייתי של אוקראינה ושימשה כמוקד לתעשיית הצבא הסובייטי.

אודסה (Odesa) – עיר בעלת חשיבות מחוזית, אחת הגדולות ביותר באוקראינה. בעבר הייתה העיר המאוכלסת ביותר באוקראינה, אך כיום קייב היא כיום העיר המאוכלסת ביותר במדינה. אודסה היא עיר נמל ובעלת מים חמימים, ונחשבת ליעד תיירותי מוביל בקרב תושבי אוקראינה המבלים כאן בחודשי הקיץ ובהחלט מומלץ עבור טיול משפחות באוקראינה עם ילדים או לחופשה זוגית.

צ'רניהיב (Chernihiv)

צ'רנוביץ' (Chernivtsi)

Donetsk  – כרגע בשליטה רוסית

Sevastopol – כרגע בשליטה רוסית

יעדים תיירותיים באוקראינה

אוּמן (Uman) – עיר במרכז אוקראינה שקיבלה מקום של כבוד ביהדות כעיר בה נקבר רבי נחמן מברסלב, ולכן מדובר על אחד מאתרי התיירות הפופולרים עבור ישראלים לחופשה בראש השנה כאשר מתקיימת בעיר ההילולה המסורתית.

אומן נוסדה במאה ה-17. זוהי עיר תעשייה קטנה ועיר היסטורית, במקום ה-50 מבחינת כמות האוכלוסין באוקראינה והשנייה בגודלה באזור. היא נחשבת אחד מיעדי התיירות המרכזיים של אוקראינה בעיקר בזכות התיירות היהודית אך היא במידה מסויימת מהווה גם אתר תיירותי למשפחות שמגיעות אל אוקראינה עם ילדים כי בה שוכן הפארק המפורסם Sofiyivka.

סימפרופול (Simferopol ) (כרגע בשליטת רוסיה)

חצי האי קרים (Crimea) (כרגע בשליטת רוסיה)

הרי הקרפטים (Carpathians) – הזדמנות לחוות טבע פראי, יערות והרים, באחד היעדים המסקרנים במזרח אירופה, בהחלט אופציה מומלצת לטיולי משפחות באוקראינה עם ילדים

איוונו-פרנקיבסק/פרנקובסק (Ivano-Frankivsk)

סארני (Sarny)

אוז'חורוד (Uzhhorod)

צֶ'רנוֹבִּיל (Chernobyl) – טיול באוקראינה הוא הזדמנות להרפתקאה באתר שספג אסון גרעיני בשנת 1986. מותר להגיע אל צ'רנוביל רק בסיור מאורגן מורשה. מדובר על אחת המסקרנות שבין אטרקציות באוקראינה למטייל אבל בהחלט לא יעד מומלץ עבור משפחות המגיעות אל אוקראינה עם הילדים.

אטרקציות באוקראינה למשפחות עם ילדים

פארק המים 'אי חלום היורה', קייב Jurassic Dream Island Aquapark, Kiev

הרפתקאות פארק מים בתוך סביבה מקורה המעוצבת כמו ג'ונגל. פארק המים 'אי חלום היורה' מלא בבובות דינוזאורים מציאותיות בכל פינה וגם 14 מגלשות מים, 5 בריכות שונות, ותשעה סוגי סאונה. פארק המים בקייב נחשב אחת המובילות בין אטרקציות באוקראינה למשפחות עם ילדים והוא משתרע על פני 25 אלף מ"ר בתוך בניין (כך שזהו בילוי מומלץ עבור משפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים ונתקלות ביום גשום) והוא מציע בנוסף אפשרויות רפטינג בתוך אזורים אקזוטיים המלאים ברכבות הרים או רכבות מים. ילדים יכולים ליהנות מהמגלשות, לשחק, לטפס ואף להתבונן בדגים. ההורים יהנו מהבריכות והג'קוזים השונים. יש כאן בריכת גלים, לגונה מקורה שבה אפשר לשבת לשתות ומומלץ גם להזמין עיסוי באזור הסאונה.

הדולפינריום 'נמו' באודסה Odessa Delphinarium Nemo

בדולפינריום של אודסה שנקרא 'נמו' תוכלו לצפות בהופעות דולפינים, ללמוד איך מאמנים אותם וגם תזכו בהזדמנות לשחות עם היצורים הימיים העדינים האלה – חוויה מומלצת ביותר עבור משפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים בכל הגילאים. הדולפינרים באודסה נחשב לאחד ממקומות המחייה הטובים ביותר  עבור דולפינים בעולם, והוא מציע חבילות שונות של כרטיסים עם כל מיני אפשרויות: תוכלו לראות אקרובטים מבצעים פעלולים עם הדולפינים, ואז להשתתף בעצמכם בפעילויות כמו שחייה או צלילה עם דולפינים, לשחק איתם במשחקים משעשעים ואפילו לרקוד איתם ואלס.

הסגל יספק לכם את כל ההכשרה והציוד שאתם זקוקים להם; היו פשוט מוכנים להתקשר מראש כדי להבטיח את כרטיסכם.

חוף לנזרון, אודסה Lanzheron Beach, Odessa

חוף לנזרון באודסה הוא אחד מחופי הים הטובים באוקראינה וזהו ללא ספק אתר מומלץ עבור משפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים בקיץ – יש כאן דולפינים! מלבד זאת תמצאו כאן פארק עם אזור פעילויות נופש וספורט, פינת בריאות עם שלושה אזורים. שלא כמו ב-Arcadia, יש כאן אזור מרגוע ויש גם אזורים "פרועים" יותר לקיום חופשות עצמאיות.

המוזיאון ל'מדע מעניין' באודסה Museum of Interesting Science, Odessa

אטרקציה מלהיבה וחינוכית באוקראינה לילדים, וגם ההורים יכולים להעביר את הזמן כאן בכיף. מוזיאון המדע באודסה אמנם די קטן, אבל אם תגיעו לכאן ביום שני למשל, יהיה לכם המון מרחב. אם אתם חובבי פיזיקה וניסויים ורוצים לנצל חופשה באוקראינה עם הילדים כדי להרוויח גם התנסות חינוכית ומעשירה, בהחלט כדאי לבקר

במוזיאון. משלמים רק עבור הכניסה כך שאפשר לבלות כאן כמה שעות שרוצים.

הוברלה, וורקוטה Hoverla, Vorokhta

בגובה של 2,061 מטר הר הוברלה הוא ההר הגבוה ביותר באוקראינה ושייך לרכס הרי הקרפטים. הוא מהווה חלק מרכס הבסקידים (Beskides) המזרחיים שבמחוז צ'ורנוהורה. מדרונותיו מכוסים בעצי אשור ואשוחית ובמעלה ההר קיימים אזורים סוב-אלפיניים הנקראים פולוניה באוקראינית. במדרון המזרחי נמצא המעיין המרכזי של נהר פרוט (Prut River) ממנו נובעים מימי הנהר. אם אתם מתכננים טיול באוקראינה עם ילדים גדולים בקיץ, זהו בהחלט אתר מומלץ

השם הוברלה הוא ממקור הונגרי עתיק ומשמעותו 'הר שלג'. ההר עצמו מורכב מאבן חול.

בסוף המאה ה-19, ההר החל להוות מוקד משיכה לתיירים, בעיקר בקרב מטיילים שהגיעו מגליציה הסמוכה. בשנת 1880, נתיב התיירים הראשון בין פסגת הובלה לבין קרסני לוץ' (Krasny Luh) סומן ע"י לאופולג וייגל מאגודת הטטרה הגליציאנית. בשנה שלאחר מכן, מקום הלינה הראשון לתיירים נפתח. במאה ה-20, ההר צבר פופולריות מיוחדת כאתר שבו מתקיימים ענפי ספורט אקסטרים. מסלולים מסויימים נחשבים בקטגוריה של 1A בעונת החורף, לפי מערכת הדירוג של וSSR. היום, בגלל המוניטין המפורסם של הר הוברלה, נוצרה בעיה כאשר יותר מדי מטיילים שאין להם ניסיון מחליטים להתנסות כאן בטיפוס הרים בחורף, והדבר נגמר לעיתים במקרים רבים של כוויות קור ואפילו מוות.

הדרך הנוחה ביותר לפסגה היא דרך מסלול שמתחיל ב- tour-basa Zaroslyak בצד המזרחי של ההר. אורכו של המסלול כ-3,600 רגל. יש מסלול נוסף שהוא יותר תלול ומסלול נוסף שנחשב קל יותר אבל הוא יותר ארוך.

הדולפינריום של חרקוב Kharkov Dolphinarium

בדולפינריום של חרקוב תוכלו לצפות במופע ימי מרהיב, או להצטייד בציוד צלילה ולצלול אל תוך המים עם דולפינים (מזן דולפינים בעלי חוטם בצורת בקבוק (מכונים bottlenose באנגלית)). תהיה לכם גם הזדמנות להצטלם עם יצורי הים המופיעים במקום אשר כוללים גם אריות ים וכלבי ים.

הדולפינריום בחרקוב מוקדש למחקר בנושא יונקים ימיים ולשימור באמצעות משחקים ואירועים חגיגיים. חופשה באוקראינה עם הילדים, אם אתם מגיעים לחרקוב, היא הזדמנות לשבת ליד הבריכה הגדולה ולתת לדולפינים לבדר אתכם ולהדהים את הילדים בכישורי שיווי משקל, זריקת כדורים, קפיצות חישוקים ומשחקי תקשורת עם המאמנים. הדולפינריום בחרקוב ידוע באוקראינה בשל סדנאות דולפינים שהוא מקיים עבור ילדים עם צרכים מיוחדים.

גן החיות בחרקוב

אם אתם מתכננים טיול באוקראינה עם ילדים שכולל עצירה בחרקוב נצלו את ההזדמנות לביקור בגן החיות של חרקוב שכולל כמעט 7,000 חיות מ- 385 זנים שונים. גן החיות הזה מטפל במגוון גדול של זנים מכל העולם, וכן במעל 100 זנים הנמצאים בסכנת הכחדה. בנוסף לכך שמדובר באטרקציה מובילה באוקראינה למשפחות, גן החיות גם חוקר ומלמד על ערכי השימור ועל נושאים הקשורים באיכות הסביבה.

הגן משתרע על פני שטח גדול ומחולק למתחמים שונים בהתאם לצרכי החיות, כלומר – תוכלו לראות איך היצורים הטרופיים נהנים בסביבות אקלים חמימות ולחות, ואת דובי הקוטב נהנים ושוחים בבריכות קרות.

גן החיות ניקולייב במיקולייב Nikolaev Zoo, Mykolayiv

גן החיות במיקולייב ממוקם בשטח ירוק מרהיב וללא רבב. כאן חיות כ-2,800 חיות מ- 377 זנים, שחלק מהם הם זנים בסכנת הכחדה. גן החיות ניקולייב הוקם בשנת 1901 כאקווריום פרטי לצורך האוסף הפרטי של ראש עיריית מיקולייב. במהלך השנים, הוא גדל והפך לגן חיות עצום, אחד הגדולים באוקראינה. בשנת 2003, גן החיות נוסף לרשימה המכובדת של האגודה העולמית לגני חיות ואקווריומים ובכך הפך לגן החיות הראשון באוקראינה שקיבל הכרה בינלאומית.

מיקולייב בד"כ לא נמצאת על המסלולים הרגילים של אוקראינה למטיל אבל אם אתם מגיעים אל אוקראינה עם ילדים ויכולים לבחור לאיזה גן חיות ללכת – זה המקום. כאן תוכלו לטייל בשטחי הגן הירוקים, לפגוש את חיות הבר ואת החיות המבוייתות, לראות את הקופים משחקים, את ההיפופוטמים ואת הנמרים.

פארק החיות פלדמן Feldman Ecopark ב-Lisne

הפארק האקולוגי פלדמן ממוקם מחוץ לעיר חרקוב (Kharkov), ואפשר להגיע אליו ברכב או באוטובוס. הגישה איננה מאוד נוחה אבל בעיני רבים הוא נחשב אטרקציה חובה למשפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים למרות זאת. תכננו לבלות יום שלם בפארק והביאו איתכם ארוחת צהריים, אבל גם אם לא הבאתם, אל תדאגו – יש בפארק מספיק בתי קפה וכן אוהלי "קיוסק" שמוכרים אוכל. לא תישארו רעבים.

הכניסה לגמרי בחינם והפארק מתאים גם לילדים קטנים מאוד, יש הרבה דברים שאפשר לעשות פה עם ילדים בכל הגילאים – אפשר לצאת לטיול ברגל בפינת החי הקטנה שיש בה חזירים ועיזים, הילדים יכולים לרכב על פוני או חמור (גם בחינם, דרך אגב), לאכול צמר גפן מתוק על מקל. להורים גם לא יהיה משעמם. הפארק משתרע על פני שטח די נרחב ובכל מקום יש ספסלים. אפשר ללכת לשפת האגם ולעשות שם פיקניק. צריך רק לזכור להביא תכשיר נגד יתושים.

סלעי דובבושה, יארמצ'ה Rocks Dovbusha, Yaremche

אם יופיו של הטבע ותעלומות מהעבר מרתקים אתכם ואתם מתכננים טיול באוקראינה, זה המקום בשבילכם. סלעי דובושה מכונים "סטונהנג' של אוקראינה", בעבר, תרבויות עתיקות חצבו כאן מגורים בסלע באופן המהווה תעלומה. אם אתם מגיעים אל אוקראינה עם ילדים גדולים ומעוניינים לראות אטרקציה מדהימה באמת הנמצאת מחוץ למסלולי התיירים הרגילים – זה המקום.

טיפ מס' 1: התחילו את הטיול מהתחנה שנמצאת על גזע העץ (מתחנת האוטובוסים ביארמצ'ה, כל מסלול הפונה לכיוון וורקוטה, מהכניסה האמצעית. מחיר למבוגר: 20 UAH.

טיפ 2: כדאי לצאת עם נעליים נוחות, מים, אוכל (יש הרבה ביתנים בדרך שבהם אפשר לעצור למנוחה ואוכל).

טיפ 3: אם אתם מגיעים לפסגת הר מקובץ' (Mount Makovec), יש שביל תלול במעלה ההר, זה שווה את ההליכה התלולה כי מהפסגה נשקפים מראות מהממים שישכיחו מכם את הטיפוס הקשה, אבל לא מתאים עבור משפחות המגיעות אל אוקראינה עם ילדים קטנים. כמו כן, קרוב לפסגה, יש מסעדה משפחתית קטנה הפועלת בין מרץ לאוקטובר וסגורה בחודשי החורף. בעלי המקום יארחו אתכם עם תה ויין מעולה בייצור ביתי.

הירידה עלולה להיות קשה יותר מהעלייה אם תישארו עד שעה מאוחרת כי תצטרכו למצוא את דרככם חזרה ביער בעזרת פנס – לכן מומלץ להגיע מוקדם.

לונה פארק פריפיאט Pripyat Amusement Park

גן השעשועים פריפיאט הוא לא בדיוק אטרקציה באוקראינה לילדים במובן השיגרתי של המילה – מדובר על לונה פארק נטוש. הוא תוכנן להיפתח לראשונה ב-1 במאי, 1986, בדיוק בזמן לחגיגות אחד במאי, אבל התוכניות השתבשו ב-26 באפריל בעקבות אסון צ'רנוביל הנורא שאירע מספר קילומטרים מכאן ומילא את האיזור בקרינה רדיואקטיבית.

מקורות רבים מדווחים שהפארק למעשה נפתח לזמן קצר ב-27 באפריל להנאת ילדי אוקראינה, קצת לפני שההודעה על פינוי העיר התקבלה, יש גם מקומות בהם ניתן לראות צילומים של הגן בפעולה, למרות שבאתרי אינטרנט רבים כתוב שהוא לעולם לא נפתח. ככה או ככה, הפארק – והגלגל הענק שלו בעיקר – הפכו לסמל ידוע לאסון צ'רנוביל.

בפארק, השוכן מצפון-מערב ל'ארמון התרבות' (Palace of Culture) במרכז העיר, היו חמש אטרקציות לילדים – הגלגל הענק האיקוני, מכוניות מתנגשות, סירות נדנדה, מתקן צניחה ומשחק ירי בסגנון קרנבל.

רמות הקרינה סביב הפארק משתנות. לאחר האסון שטפו את חומרי הקרינה אל תוך האדמה, כך שהאזורים המכוסים בבטון בטוחים יחסית. עם זאת, אזורים שבהם צמח אזוב עלולים לפלוט עד 25 µSv/h שהיא בין רמות הקרינה הגבוהות ביותר בכל פריפיאט. אנחנו בכל מקרה לא ממליצים למשפחות אשר מגיעות אל אוקראינה עם ילדים להגיע אל איזור צ'רנוביל אבל אם כבר הגעתם לשם – אל תוותרו על הצצה בלונה פארק.

לפארק המפורסם יש תפקיד חשוב במשחקי הוידאו S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl ו- Call of Duty 4: Modern Warfare, וכן בסרט Chernobyl Diaries.

תחבורה באוקראינה

שימו לב שמשטרת אוקראינה נוקטת בהרבה חשדנות ביחס לתיירים במדינה כשהם נוסעים בתחבורה ציבורית, בעיקר בתוך הערים. היו מוכנים להציג את הדרכון ואת מסמכי הכניסה לאוקראינה, ווודאו שיש לכם מספר טלפון של שגרירות ישראל באוקראינה בהישג יד במקרה (החריג) שתצטרכו להתמודד עם שוטר מושחת שנטפל לתיירים כדי לנסות להשיג שוחד. זה לא דבר נפוץ וזה אפילו פחות נפוץ עבור משפחות אשר מגיעות אל אוקראינה עם ילדים אבל עדיף להיזהר.

הדרך המהירה ביותר להסתובב בערים הגדולות באוקראינה היא במיניבוסים או ברכבת התחתית (רכבת תחתית קיימת רק בחרקוב (Kharkiv), קייב, דניפרו (Dnipro) וקריבי ריה (Kryvyi Rih)). המיניבוסים (מוניות שירות) משתמשים באותם מסלולים של האוטובוסים. בד"כ אפשר לנופף להם לעצור או לבקש לרדת במקומות שבהם האוטובוסים לא עוצרים. את דמי הנסיעה משלמים ברגע שעולים על המיניבוס והמחיר קבוע ללא קשר למרחק הנסיעה שלכם. אותו דבר תקף לגבי אוטובוסים רגילים, החשמליות (טראם וטרולי) ומטרו. אמרו לנהג שאתם רוצים לרדת כשאתם מתקרבים ליעד או לחצו על הכפתור כדי ליידע אותם שברצונכם לרדת.

בכל עיר יש תחנת אוטובוס בינעירונית שממנה אפשר להגיע כמעט לכל מקום באוקראינה. התעריפים ורמת השירות משתנים בצורה ניכרת, בהתאם לחברה.

טיסות פנים באוקראינה

חברת התעופה האוקראינית (Ukranian Airlines) מציעה טיסות זולות בתוך אוקראינה שיכולות גם לחסוך זמן עם זאת, יש להזמין מקומות מוקדם כדי לזכות בתעריפים הזולים ביותר. יש אפשרות להזמין טיסות אונליין 

רכבות באוקראינה

הרכבות באוקראינה מופעלות ע"י חברת הרכבות האוקראינית. ניתן לרכוש כרטיסים אונליין ב: http://booking.uz.gov.ua/en/

לאתר יש גרסה אנגלית וגרסת מובייל ואפשר להשתמש בו בכרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד. אחרי הזמנת כרטיסי רכבות באוקראינה באתר תקבלו כרטיס אלקטרוני (E-ticket) שיישלח אליכם במייל. נציג של שירות הלקוחות עשוי ליצור איתכם קשר דרך סקייפ (אל תמתינו שיוסיפו אתכם כחבר, פשוט שלחו הודעה וחכו לתשובה). האתר בנוי כך שאפשר לרכוש בעיקר כרטיסים בינעירוניים במחוזות שונים וגם כרטיסים לרכבות בינלאומיות היוצאות מאוקראינה. יש אפשרות להזמין מקום נוסף למזוודות או חפצים חריגים (לרבות חיות מחמד) במחיר הכרטיס. בעלייה לרכבת באוקראינה צריך להציג מסמך מזהה. אין צורך להדפיס את הכרטיס שקיבלתם אונליין (אם כי זה עדיף), אבל עליכם להציג אותו בסמרטפון שלכם. יש אפשרות לקבל החזר על כרטיסים שנרכשו אונליין.

כרטיסים לנסיעה בתוך מחוזות שונים באוקראינה גם הם זמינים לרכישה, אבל זה כרוך ברכישת כרטיס לרכבת פנים מחוזית מאספת. אלו כרטיסים יקרים יותר והנסיעות ארוכות יותר בד"כ. כלומר, כדי להגיע מעיר לעיר באותו מחוז באוקראינה צריך ללכת לתחנת הרכבת המקומית ולקנות כרטיס, ולא להזמין כרטיס באינטרנט. למרות שצריך להגיע לתחנה כדי לרכוש את הכרטיסים לרכבת (אין צורך בתעודה מזהה), יש אפשרות לראות את לוחות הזמנים אונליין בשפה האנגלית כאן: http://uz.gov.ua/en/passengers/suburban_train_schedule/.

ניתן גם למצוא מסלולי הגעה בין שתי תחנות רכבת באוקראינה כאן: http://uz.gov.ua/en/passengers/timetable/

רכבות אוקראיניות די ישנות ואיטיות בהשוואה לסטנדרטים אירופאיים (מלבד רכבות בינעירוניות הנוסעות בין יעדים מרכזיים כמו קייב, חרקוב, לבוב, אודסה, דניפרופטרובסק וכו'). מצד שני הרכבות האלה מאוד זולות (3-6 יורו), אמינות ועומדות בלוחות הזמנים, ונוחות יותר מאוטובוסים, כך שזו בהחלט דרך מומלצת לטייל באוקראינה עם ילדים אם אתם מוותרים על השכרת מכונית.

לדוגמה, נסיעה ברכבת מלבוב לקייב (כ-520 ק"מ) תעלה לכם בין 120-200 UAH (כלומר 5-8 יורו) בקרון שינה ממחלקה שנייה או שלישית ( kupeאו platskart) עם זמן נסיעה של 9-10 שעות; או כ-280-530 UAH (כלומר 11-21 יורו) במחלקה ראשונה או שנייה ברכבת פנים עירונית ועוד רכבת מהירה (אין קרון שינה, רק מושבים רגילים), כ-4.5-5 שעות נסיעה).

באופן כללי, באוקראינה, למרחקים ארוכים, עדיף לנסוע ברכבת מאשר באוטובוס כי הרכבות נוחות יותר והרבה פעמים זולות יותר ובטוחות. בקרונות השינה מסוג "לוקסוס" יש שתי מיטות. בקרונות ממחלקה שנייה יש ארבע מיטות. במחלקה שלישית יש 6 מיטות שדרכן עובר המעבר.

מאחר שרכבות הן אמצעי תחבורה כל כך פופולרי באוקראינה, מומלץ לקנות את הכרטיסים מראש, בעיקר אם זה לכרטיסים במחלקה השלישית. תוכלו לבדוק ולרכוש כרטיסים בחנות המקוונת של שירות הרכבות של אוקראינה (Ukrainian Railways e-shop) המשתמשת גם באנגלית בנוסף לרוסית ואוקראינית. החנות מציעה כרטיסים מקומיים ובינלאומיים (CIS בלבד) לנסיעות היוצאות מאוקראינה. תוכלו לבחור ברכבת המבוקשת את המושבים ולרכוש כרטיסים אונליין. באתר מקבלים ויזה ומסטרקארד. אנא שימו לב שסוג הכרטיסים משתנה בהתאם לרכבת שבחרתם: חלקם (עם קוד QR) אפשר להדפיס או לשמור לסמרטפון, בזמן שכרטיסים אחרים (עם ברקוד) אפשר לשנות רק בדלפק השירות שבתחנת הרכבת לפני העלייה לרכבת.

אוקראינה ברכב

יש כמובן אפשרות לטייל באוקראינה ברכב ואם אתם מתכננים טיול משפחות באוקראינה עם ילדים זוהי כנראה הדרך הכי נוחה לכך, אבל כדאי להביא בחשבון את הדברים הבאים:

התמרורים ברובם באוקראינית (אלף בית קירילי). תמרורים הכוללים כיתוב באנגלית, כולל שמות עיירות, מופיעים רק בכבישים מהירים ראשיים. כל השאר בשפה הקירילית, ויש מספר מוגבל של שלטים הכתובים בכיתוב לטיני לציון שמות ערים. האופציה הטובה ביותר היא להשתמש באמצעי ניווט כמו מכשיר GPS. אפשר גם להשיג מפת כבישים טובה (ניתנות להשגה בעיקר באוקראינית, אבל מפות של אוקראינה באנגלית מתחילות גם כן להופיע) כי שמות של מקומות אינם מסומנים היטב בשלטים המוצבים בכבישים.

כדאי מאוד לכבד את התמרורים, בעיקר את הגבלות המהירות. היו עירניים לעובדה שלא כבמדינות מערביות אחרות, שבהן המהירות המקסימלית מוצגת פעמים רבות, באוקראינה, שלט הוראה או איסור מופיעים על גבי שלט אחד בלבד, ואסור לפספס אותו. ואפילו השילוט הזה פעמים רבות יכול לא להיראות לעין, כלומר להיות רחוק מהכביש, מכוסה בענפים וכו'. המשטרה האוקראינית כמעד תמיד נמצאת שם כדי להזכיר לכם במקרה שתשכחו – עם דו"ח תנועה מרגיז.

טיפ חשוב למתכננים טיול באוקראינה ברכב שכור! מאז 1 בינואר 2018, המהירות המותרת בתוך הערים באוקראינה ירדה למקסימום של 50 קמ"ש, בדומה למדינות אירופאיות אחרות, במקום ה-60 קמ"ש שהיו בעבר. נהגים באוקראינה בד"כ נוסעים מהר יותר בכל מקרה ובסגנון פרוע. היום קיים "פער חוקי", כלומר לא תקבלו קנס על הפרזה במהירות בגובה של פחות מ-20 קמ"ש מהמהירות המותרת (כלומר אם אתם נוהגים במהירות של עד 70 קמ"ש בתוך הערים, תקבלו רק אזהרה, כך ששוטרים בד"כ לא טורחים להתייחס לעבירות כאלה). עם זאת, הדבר עשוי להשתנות בעתיד הקרוב, כך שכדאי לציית לחוקים הקיימים לגבי הגבלות המהירות באוקראינה.

המהירות בכבישים ה"לאומיים" (כביש בינעירוני בעל שני נתיבים בכל כיוון) מוגבלת ל-90 קמ"ש. האיכות הממוצעת הירודה של הכבישים עצמם מונעת אפשרות להפריז כאן במהירויות. המהירות המותרת באוקראינה בכבישים מהירים ראשיים היא בין 110-120 קמ"ש.

הדלק כבר אינו מהווה בעייה באוקראינה, בעיקר עבור מי שזוכר איך היה להגיע לאוקראינה בשנות התשעים המוקדמות של המאה ה-20 כשמחירי הדלק נחשבו ליקרים במיוחד. היום, אוקראינה מלאה בכמות מספקת של תחנות דלק וישנם סוגים שונים של דלק, כמו דיזל, אוקטן 95 ללא עופרת, אוקטן 98 ללא עופרת (לעתים יותר נדירות), ואפשר גם למצוא אוקטן 80 ו-76. שימו לב שאם החלטתם לתדלק בתחנה שלא על אם הדרך, תצטרכו קודם לשלם ובמקרים מסויימים במזומן בלבד – אם כי אפילו באזורים מבודדים יותר, תחנות דלק רבות כן מקבלות כרטיסי אשראי.

מחירי הדלק מעט יותר זולים באוקראינה בהשוואה למדינות אחרות של האיחוד האירופי, אבל יקרים יותר בהשוואה לרוסיה. ליטר אחד למשל של אוקטן 95 או של דיזל יעלה לכם בערך 20-23 UAH (מחירי 2015).

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא מצב הכבישים באוקראינה:

הכבישים הראשיים באוקראינה במצב סביר עבור כל סוגי המכוניות כל עוד לא מפריזים בנהיגה. כמות גדולה של עבודות תשתית הביאה לכך שמשטחי הכבישים לא אחידים ומערכת המתלים של המכונית שלכם תעמוד למבחן רציני, אפילו בכבישים ראשיים מפוצלים (שני נתיבים לכל כיוון).

הכבישים הבינעירוניים הלא ראשיים סבירים, אבל כדאי לקחת בחשבון שמקומות מסויימים מלאים בבורות ומהמורות וכדאי לנהוג ביתר זהירות או להימנע מכבישים אלה לגמרי. הכבישים הקיימים בין כפרים באוקראינה לעיתים קרובות הם למעשה דרכי עפר.

עבודות התשתית בכבישים באוקראינה הן תהליך מתמשך, אבל איכות הכבישים עדיין לא ברמה של מערב אירופה. הבירה קייב היא העיר היחידה באוקראינה שבה איכות הכבישים עומדת בסטנדרטים מערב אירופאיים.

התאורה בכבישים בערים הקטנות ובכפרים הנידחים יותר מועטת או לא קיימת בכלל, כך שעדיף להימנע מנהיגה לילית, בעיקר בכבישים משניים. היזהרו כשאתם נוהגים בעיירות או בכפרים באוקראינה ובאיזורי הכפרים והיערות. מפעם לפעם, חיות מעדיפות ללכת בכביש ומהוות סכנה עבור נהגים. צפו לראות מספר גדול של בעלי חיים שנפגעו מכלי רכב והיו מוכנים להתפרצות בעלי חיים לכביש.

רוכבי אופניים באוקראינה אינם נפוצים כ"כ, אבל מדי פעם תראו אדם מבוגר נושא שק של דשן על אופני כביש ישנים, או שתפגשו ברוכב אופניים נלהב בלבוש בהיר שרוכב על אופני מירוץ. תוכלו אפילו לראות את שני סוגי הרוכבים האלה גם בכבישים המתוחזקים והחלקים. כמו כן, שימו לב לכך שרוכבי האופניים משתמשים בשני נתיבי הכביש בשני הכיוונים ויש לכם סיכוי לראות רוכב אופניים שמתקדם לעברכם, או נוסע בשוליים, או רוכב לצידכם וכמעט תמיד ללא פנסים או לבוש בהיר, כך שיש לנקוט זהירות בנהיגה בלילה או לקראת ערב/בוקר מוקדם.

כמו כן, אל תופתעו לראות הרבה עגלות רתומות לסוסים, אפילו בכבישים הדו-מסלוליים. אם אתם נהגים חדשים או בספק לגבי יכולות הנהיגה שלכם, אולי עדיף להימנע מנהיגה באוקראינה לגמרי, מאחר שרבים מהנהגים באוקראינה אינם מצייתים לחוקים והרבה פעמים נוסעים בחוסר אחריות, ולפעמים גורמים לתאונות דרכים קטלניות שפוגעות בתושבים המקומיים ובתיירים כאחד.

אוטובוסים באוקראינה

שתי חברות אוטובוסים גדולות – Avtolux, ו- Gunsel – מפעילות קווי אוטובוס מכל הערים המרכזיות באוקראינה ומקייב ואליה. המחירים נעים בין 200-220UAH (כלומר 20-27 דולר) לאוטובוס משדה התעופה בוריספיל לדניפרו (Dnipro) או חרקוב (Kharkiv). היתרון הבולט שיש לשירות האוטובוסים הוא שהם יוצאים מבוריספיל (Boryspol) ועוצרים בקייב, כך שאם אתם נוחתים בבוריספיל אבל היעד שלכם אינו קייב, זה יותר קל מלקחת אוטובוס לתחנת הרכבת המרכזית בקייב. האוטובוסים הם אוטובוסי תיירים טובים שמגישים משקאות קרים ותה, מציגים סרטים ועוצרים כל 3-4 שעות. אוטובוסים יוצאים כל כמה שעות.

אוטבוסים יוקרתיים מסוג VIP לאודסה וחזרה נוחים יותר ובעלי מושבי עור. אלה מגיעים מנקודה לנקודה פחות או יותר בלי לעצור בדרך. האוטובוס יוצא פעם ביום וזמן הנסיעה הוא כארבע שעות לקייב או מקייב. העלות היא 200-260UAH.

שחיתות באוקראינה

עד לפני מספר שנים, השחיתות בקרב השוטרים הייתה בעייה רצינית באוקראינה. אבל מאז מחאות היורומדיאן, שירות המשטרה השתנה לגמרי ועבר חידוש: ה'מיליציה' הוחלפה במשטרה הארצית של אוקראינה בשנת 2015 והשחיתות בדרכים פחות או יותר נוטרלה לגמרי. כל הקצינים המשטרתיים נושאים איתם מצלמות גוף המנטרות את התנהגותם, ומה שמצולם מועלה לערוצי התקשורת החברתית ואפילו מוצג בתוכניות ריאליטי מקומיות.

במקרה שעוצרים אתכם בשל מהירות מופרזת או עבירות אחרות, כבר אין צורך לחשוש כ"כ מהניסיון לסחוט מכם שוחד, אבל כדאי לקחת בחשבון שזה עדיין עלול לקרות. אם יציעו לכם 'הנחות' על קנסות במידה שאתם משלמים במקום, דרשו במקום זאת לקבל קנס כתוב שאותו אפשר לשלם יותר מאוחר. אל תתנו לשוטרים להפחיד אתכם אם לא עשיתם כלום – כדאי מאוד שיהיה לידכם טלפון של השגרירות למקרים כאלה. אם תציינו שאתם מתכוונים להתקשר לשגרירות, יעזבו אתכם מהר יותר. בכל מקרה, רשמו את שם השוטר, את מספר השוטר, דרגה, לוחית זיהוי הרכב, והודיעו לשגרירות ישראל באוקראינה מה קרה כדי לעזור להיאבק במעשי השחיתות האלה.

הקנסות באוקראינה הם די נמוכים (לעומת מדינות אחרות באיחוד האירופי), והם מתחילים ב-340 UAH (13 יורו) ברוב המקרים (למשל הפרזה במהירות מעל 20 קמ"ש) ועד 6000 UAH (כלומר 240 יורו) לנהיגה בשכרות. במקרים מסויימים אפשר לשלם את הקנס מייד באמצעות ויזה או מסטרקארד, אבל לעת עתה זה לא אמצעי התשלום הנפוץ.

קניות באוקראינה

אזהרה: תיירים המטיילים באוקראינה צריכים להיות מודעים לכך שקיים חוק האוסר על הוצאת כל דבר בעל ערך היסטורי מהמדינה. זה כולל סמלים ישנים שעונדים על ביגוד וכו' (badges), מדליות, סמלי דת, ציורי שמן היסטוריים וכו'. החוק נאכף באופן מחמיר בכל נקודות היציאה מהמדינה והקנסות מאוד כבדים אם תופסים אתכם (כולל סכנה למאסר).

אם אתם רוצים לקנות כל סוג של יצירת אמנות בקייב, המקום לבקר בו הוא Andriivskyi Uzviz Андріївський узвіз) באוקראינית).

כסף באוקראינה

ספק הכספומטים הגדול ביותר באוקראינה הוא PrivatBank (ПриватБанк), אבל בבנק עשויים לחייב אתכם בתוספת של 4% מסכום המשיכה אם אתם משתמשים בכרטיס זר (זה יכול להשתנות בין בנק לבנק). מסופי בנק אוטומטיים מקבלים סיסמאות בנות 4 ספרות ויש אופציה לבחירת השפה אנגלית. המטבע הרשמי של אוקראינה הוא הגריבנה (hryvnia) (₴, UAH) וכמובן שתזדקקו לו כדי לרכוש מוצרים. צ'יינג'ים להמרת מטבע זר הסוחרים ביורו, דולרים אמריקאים, רובל רוסי ופאונד בריטי נפוצים מאוד בערים באוקראינה ושערי החליפין בד"כ הוגנים (מלבד בקייב, שם שער החליפין גבוה יותר בהשוואה לערים אחרות). יש אפשרות להמיר מט"ח בכל סניף בנק באוקראינה (באוקראינית, בנק נכתב כך: Банк). אם אתם מבצעים תשלום מאדם – לאדם, אולי תוכלו לשלם במטבע יורו או דולר אמריקאי מאחר שזה מטבע מוכר ונפוץ, ויכול להיות שאפילו תיהנו משערי חליפין טובים יותר מאשר בנקודות ההמרה הרשמיות. יחד עם זאת יש להיזהר משום שביצוע תשלום במטבע זר הוא בעצם לא חוקי באוקראינה.

אם אתם רוצים להימנע מבעיות בהמרת מטבע, כדאי להגיע לאוקראינה עם אחד המטבעות: יורו, דולר אמריקאי, או פאונד בריטי. בדרום ובמזרח אוקראינה, אין כמעט אפשרות להמיר מטבע אחר. אבל במערב אוקראינה (בעיקר בלבוב), אפשר להמיר את הזלוטי הפולני לגריבנה האוקראיני ללא כל בעיה.

אם אתם שוהים באוקראינה לתקופות ארוכות או מנהלים בה פעילות עיסקית שווה לפתוח חשבון בנק עם PrivatBank. תצטרכו מספר סלולרי מקומי (הוא נדרש כדי לבצע לוג-אין). האופציה הטובה ביותר היא להזמין SIM נטען מראש הנקרא LycaMobile. הבנקאות המקוונת מצויינת בבנק – תוכלו להעביר כסף לכל ויזה/מסטרקארד בעולם בעלות של 2% בלבד. תצטרכו להזין קוד CVV2 ותאריך פקיעת תוקף של הכרטיס אונליין. תוכלו לפתוח חשבונות במטבעות EUR.USD.UAH אונליין (תוקף של 10 שנים).

סוג אחר של מכונות בשירות עצמי מקבלות הפקדות בדולר אמריקאי או יורו ישירות לכרטיס. בבנקים באוקראינה יש תמיכת צ'אט אונליין 24.7. רוב הפעולות מתבצעות בזמן אמת. אפשר לעשות העברות של Moneygram וווסטרון יוניון (שניהם מקבלים אונליין). שימו לב שלא ניתן לבצע העברות במטבע זר בתוך אוקראינה אלא במטבע המקומי UAH. אם אתם מוסיפים כרטיס אוקראיני ב-USD או EUR לפייפאל, מטבע החיוב שהוא ברירת המחדל הוא UAH וצריך להתקשר לפייפאל כדי לשנות זאת.

ניתן להשתמש בכרטיסים של PrivatBank עם תצלום (בעלות 2 דולר, המתנה של שבוע לקבלתו) או מסטרקארד של אותו בנק לצורך תשלום דמי הנסיעה ברכבת התחתית בקייב (ואולי גם בערים אחרות.).

לפני שאתם עוזבים את אוקראינה, ודאו שהפעלתם את הכרטיס (ע"י שינוי סיסמת ברירת המחדל) ואת מס' הטלפון (אפשר לעשות זאת לפני ההגעה למדינה ע"י שליחת SMS למספר הבנק הטכני). שלא כמו בנקים אחרים, PrivatBank הוא בבעלות ממשלתית כך שכל ההפקדות בטוחות בו. תוכלו לנהל את הכסף אונליין. יש צורך בהזנת סיסמה שאותה אפשר לשנות אונליין כדי להיכנס לחשבון. בנק אחר שאפשר להשתמש בו הוא MONO שדומה מאוד ל-PrivatBank.

אוקראינה
דירוג הגולשים 5 (1 הצבעה)
Sending

תגובה

  • תודה רבה. הייתי שמח לשמוע על אטרציות פארים לילדים באיזור ברדיטשוב או חמלנצקי זיטומיר . או בדרך מאומן לאודסה כיוון שהילדים קשה להם מאד נסיעות ארוכות

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל