Poland

פולין עם ילדים – טיול משפחות בפולין

פולין למשפחות עם ילדים – כל המידע הדרוש לתיכנון טיול משפחתי בפולין: המלצות על יעדים תיירותיים ואטרקציות תיירותיות המתאימות לטיול אל פולין עם ילדים או חופשה משפחתית בפולין (כולל סרטוני וידאו) ומידע שימושי למטייל הישראלי על כסף והמרת מט"ח, שופינג בפולין ועוד

הזמנת דילים לורשה  |  הזמנת דילים לקרקוב  |  הזמנת טיולים מאורגנים לפולין

פולין מכילה מבחר גדול של אזורים עם נופים יפהפיים המכילים ויערות בראשית, רכסי הרים, עמקים נסתרים, ערבות, אגמים וחוות אורגניות ומסורתיות קטנות. מטיילים יכולים לבחור בין פעילויות שונות כגון צפרות, רכיבת אופניים או רכיבת סוסים. מבחינה תרבותית, אפשר לבקר כאן בשלל כנסיות, מוזיאונים, שרידי טירות, ארמונות, מרכזים כפריים, ולהתנסות בסדנאות מסורתיות כמו קליעת סלסלות. מסע באזורים הכפריים של פולין הוא הזדמנות נפלאה לספוג את התרבות, הנוף והאנשים המרכיבים את פולין. כחלק ממהפיכת הטיסות הזולות הפכה פולין ליעד תיירותי פופולרי למטייל הישראלי ורבים מגיעים אל פולין עם ילדים לטיולי משפחות, טיולי שורשים או חופשות שופינג בוורשה הבירה. פולין (Polska בפולנית, באנגלית Poland) היא אחת המדינות הגדולות ביותר במרכז אירופה. היא שוכנת לאורכו של הים הבלטי וגובלת בבלרוס, צ'כיה, גרמניה, ליטא, רוסיה (מובלעת קלינינגרד), סלובקיה ואוקראינה. אזורי הכפר של פולין מקסימים ובלתי נגועים יחסית.

חופשה בפולין – עוד מידע למטייל

טיסות לפולין – השוואת מחירים ומידע חשוב

השכרת רכב בפולין – השוואת מחירים וטיפים

הזמנת זלוטי פולני (PLZ) בנתב"ג

ורשה – מלונות מומלצים עם ילדים בבירת פולין

סים ו-eSim לפולין – מידע שימושי למטייל

פולין עם ילדים

טיולי משפחות בפולין עם ילדים בד"כ לא מסובכים כמו ברוב מדינות אירופה ואם אתם לא מתכננים להגיע למחנה ריכוז או לאתרים מתקופת השואה אין סיבה שיהיו בעיות ספציפיות. מדיניות התיירות של פולין למשפחות כולל הטבות מסויימות לילדים בתחבורה הציבורית, במקומות לינה (חלק מבתי המלון) ובכניסה לאטרקציות ופעילויות בידור. ההנחות אינן עצומות אבל בהחלט מקילות מעט על עלויות הטיול אל פולין עם ילדים למרות שהגילאים שמקבלים הנחות והטבות משתנים ממקום למקום, אבל בד"כ לא מפקחים עליהן בחומרה רבה מדי ולפעמים אפשר לקבל הנחות לילדים בני 7 ו- 8 גם אם כתוב שההנחות הן עד גיל 5 או 6.

המוצרים הבסיסיים שתירצו לרכוש אם אתם מגיעים אל פולין עם תינוק או ילדים קטנים – כמו טיטולים, דייסות, מוצצים, תחליפי חלב וכדומה, זמינים ללא בעיה בכל הערים בפולין.

ברוב מסעדות בתי המלון ורוב המסעדות שתיירים מגיעים אליהן בפולין עם ילדים תמצאו בקלות תפריטי ילדים, וגם מושבי תינוקות וכל מיני צעצועים שיעסיקו את הילדים. ברוב המקרים כאשר תיכנסו למסעדה המלצרים יביאו מייד לילדים צבעים ונייר כדי לצבוע ובד"כ גם בלון או שניים או משהו דומה.

האוכל בפולין באופן כללי טוב ולא קשה מדי לילדים להתמודד איתו. אם אתם מגיעים אל פולין עם ילדים שסובלים מאלרגיות או רגישויות מזון פשוט אימרו זאת למלצרים. בד"כ צוות המסעדה יכין ללא בעיות משהו מיוחד שאינו כלול בתפריט, אבל איננו כולל את מוצרי המזון שביקשתם להימנע מהם. לאחר הצטרפות פולין לאיחוד האירופי חלה התקדמות רבה בתחום זה וכיום אפשר לאכול בפולין באופן בטוח ובאופן מהנה.

חבל פומרניה מהווה עבור תיירים רבים אתר מועדף לחופשת קיץ בפולין עם ילדים – תמצאו בו איזור נופש קלאסי עם ים בעל חופים חוליים נהדרים ובתי מלון פנטסטיים עם המון פעילויות לילדים, עם מרכזי ספא ואטרקציות נוספות להורים.

אטרקציות תיירותיות נוספות של פולין למשפחות כוללות את אגמי מזוריאן (Masurian), שיש בהם שפע של מרחבים ירוקים עם שלל אופציות נהדרות לטיולי משפחות בטבע החל מטרקים ביערות, רחצה באגם, סקי מים, שיט יאכטות וענפי ספורט ימי אחרים.

גם איזור ההרים בדרום פולין הוא פנינה תיירותית של פולין למשפחות – מקום טוב לטרקים בקיץ ואתר מצויין לסקי בחורף. פולין יכולה להיות יעד מעולה לחופשות סקי משפחתיות עם ילדים כי המדרונות אינם קשים במיוחד ועלויות הסקי זולות באופן משמעותי מאלה שבמדינות השכנות.

מסיבות היסטוריות ידועות, במשך עשרות שנים פולין היתה מוכרת למטייל הישראלי בעיקר דרך נושא השואה ורוב הישראלים שהגיעו לפולין הגיעו ל"מצעד החיים" או לביקור באחד ממחנות הריכוז כמו אושוויץ, טרבלינקה, מיידאנק ועוד, או בגטו ורשה שם פרץ במרד המפורסם של היהודים בנאצים. עם כל החשיבות ההיסטורית האדירה שיש לשואה, אנחנו לא מעוניינים להמליץ למטיילים המגיעים אל פולין עם ילדים על ביקור במחנה ריכוז, או אתרים אחרים הקשורים לשואה. ביקור במחנה ריכוז הוא חוויה קשה ומטלטלת ביותר גם למבוגרים ואנו, בתור הורים, בהחלט ממליצים להימנע ממנה בטיול אל פולין עם ילדים קטנים אשר עלולים להגיב בצורה קשה ביותר. גם כאשר מגיעים אל פולין עם ילדים גדולים יותר או מתבגרים אנו ממליצים להורים להפעיל שיקול דעת מחמיר, האם ילדיהם בוגרים מספיק כדי להתמודד עם החוויה הקשה, ולשוחח על כך באופן מקיף עם הילדים לפני קבלת החלטה סופית בנושא.

את המדריך פולין עם ילדים אותו אתם קוראים כעת, בחרנו למקד בטיול לפולין למשפחות אשר מתמקד באטרקציות תיירותיות למשפחות, ערים מעניינות ואתרים אטרקטיביים לטיול עם ילדים שכל בני המשפחה ייהנו מהם.

טיול בפולין – המדריך למטייל הישראלי

מאז שפולין הצטרפה לאיחוד האירופי, תיירים מכל העולם מתחילים לגלות מחדש את המורשת התרבותית העשירה של המדינה, את האתרים ההיסטוריים המהממים, ואת המגוון הרחב והיפהפה של נופים. בין אם אתם אוהבים ארכיטקטורה, וייב אורבאני, או את טעם העבר ההיסטורי, תמצאו זאת בפולין. עריה הסואנות של פולין מציעות משהו לכל אחד. אם אתם מעדיפים לבלות הרחק מן ההמון בחיק הטבע, המרחבים העצומים של פולין מכילים הכל, מיערות עבותים ופסגות נשגבות ועד גבעות שופעות ירק, חופים, אגמים ושמורות טבע. תמצאו בפולין לא פחות מ-23 פארקים לאומיים ומספר שמורות טבע, הפזורים בכל רחבי המדינה.

ברוב הערים המרכזיות תמצאו מרכז ישן מקסים ואוסף של בניינים מרהיבים, חלקם נחשבים לאתרי מורשת עולם. רבים מן הרובעים הישנים ניזוקו או נהרסו כלילי במהלך ההפצצות של מלחה"ע השנייה, אבל אלה שוחזרו באופן יוצא מן הכלל אחרי המלחמה, תוך שימוש בלבנים ובעיטורים המקוריים, במידת האפשר. למרות שרידי הצלקות שהותירו הסובייטים והמלחמה, ערי פולין מלאות במראות היסטוריים נהדרים, ולכך נוסף במהלך השנים הפן המודרני התוסס והעכשווי.

מחוזות בפולין

פולין כוללת מגוון רחב של נופים, וכן איזורים נרחבים הטומנים בחובם אוצרות של תרבות והיסטוריה. את האזורים הטבעיים של פולין אפשר לחלק לחמש רצועות מרכזיות: רצועת החוף, הפרובינציות של האגמים הצפוניים, המישורים התיכוניים, אזורי ההר הדרום-מזרחיים, וההרים הדרומיים.

16 האזורים המנהליים מהם מורכבת פולין מכונים województwa (וויוודות) ובד"כ מתייחסים אליהם בקיצור woj. המילה מקבילה פחות או יותר למילה "פרובינציה" (province) באנגלית. חלק מהמילונים של פולנית – אנגלית משתמשים במילה voivodeship כדי לתאר את הפרובינציות, למרות שהשימוש במילה נדיר, ולא סביר שהפולנים יכירו את המילה. כמו בכל מדינה גדולה אחרת, גם בפולין לפרובינציות רבות יש הבדלים ברורים בזהות ובמסורת שלהן.

הפרובינציות נושאות לעתים קרובות את השמות של האזורים ההיסטוריים של פולין אשר שמותיהם מוכרים לישראלים רבים, בעיקר ממוצא פולני, אבל הגבולות של הפרובינציות של פולין המודרנית אינם חופפים לגבולות של המחוזות ההיסטוריים של פולין – לדוגמה, פרובינציית שלזיה Silesian voievodship  מכילה רק חלק קטן ממזרח שלזיה ההיסטורית, ולמעשה 40% משטחה מחוץ לגבולות שלזיה הידועה. החלוקה הבאה למחוזות של פולין היא גסה ונעשתה לנוחיות המטיילים:

"פולין הגדולה", לובוש (Greater Poland Voivodship, Lubusz)

"פולין הגדולה" היא פולין ההיסטורית, חבל הארץ הראשי בו נולדה פולין. מומלץ לבקר באיזור בבירה הפולנית הראשונה גנייזנו (Gniezno) העשירה בהיסטוריה או בעיר הצעירה והדינאמית פוזנן (Poznań). לכו לאורך שבילי ה Piasts’ Route  כדי לגלות מקומות שבהם מיתולוגיה והיסטוריה חיות ונושמות זו לצד זו, ולימדו על הולדתה של פולין. בקרו לפחות באחת ממאות כנסיות העץ הקטנות, בערים ועיירות, אגמים ויערות.

"פולין הקטנה" (הרי Holy Cross, פרובינציית פולין הקטנה, פרובינציית לובלין, קרפטיה התחתונה) (Holy Cross Mountains, Lesser Poland Voivodeship, Lublin Voivodeship, Subcarpathia)

באיזור זה של פולין תמצאו רכסי הרים פראיים ומופלאים, את מכרות המלח העתיקים ביותר בעולם שעדיין פועלים, נופים פנטסטיים, מערות, אנדרטאות היסטוריות וערים. הערים הימי ביניימיות המופלאות קרקוב ולובלין הן גם מרכזים עירוניים ראשיים תוססים עם חיי לילה ותרבות והזדמנויות שופינג מצויינות. איזור זה הוא לב ליבה של התיירות הפולנית, ואם אתם מתכננים להגיע אל פולין עם ילדים יש בו לא מעט יתרונות לטיול משפחות.

פודלסקה Podlachia 

איזור זה הוא הלב הפרוע של פולין. פה תמצאו את יערות הבראשית האחרונים בערבות האירופאיות ונופי מים ציוריים כמו נהר בייברזה (Biebrza River) בעלי זני ציפורים מוגנות ובעלי החיים הגדולים ביותר באירופה (דישונים, דובים, ביזונים אירופאיים ועוד) הופכים את האזור ליעד תיירותי מעניין שצובר תאוצה. זהו צד שונה של פולין למשפחות חובבות טבע ובהחלט מומלץ לכלול טיול בפודלסקה בתיכנון טיול אל פולין עם ילדים – למרות שאל תצפו לנוחיות של ורשה. זהו גם האזור המגוון ביותר בפולין מבחינה אתנית, בו ליטאים, בלרוסים אורתודוכסים, או טטארים מוסלמים חיים יחד – מורשת היסטורית מעניינת ויקרת ערך של חבר העמים הפולני-ליטאי הישן.

פולין התיכונה ומזוביה (פרובינציית לודז', פרובינציית מזוביה) Central Poland and Masovia (Łódź Voivodship, Masovian Voivodship)

חבל ארץ מישורי, רובו מורכב מאזורי כפר פסטורליים אך יש בו גם שתי ערים גדולות מהחשובות ביותר בפולין – ורשה הבירה והמרכז הכלכלי של המדינה, ולודז', עיר התעשייה המכונה "מנצ'סטר של פולין" בשל ריבוי המפעלים והחשיבות הכלכלית שלה. בשעת נהיגה קלה אפשר לנוע מאזורים עירוניים דינמיים עם שלל מסעדות, מוזיאונים ואטרקציות תרבות אל השלווה הכפרית באזורים שקטים שבהם הטבע ובני האדם חיים זה לצד זה. רבים מהתיירים הישראלים המגיעים אל פולין עם ילדים ממקדים למעשה את הטיול שלהם בעיקר באיזור זה – נוחתים בוורשה, הבירה התוססת של פולין הנחשבת כיום כאחד מיעדי השופינג החשובים באירופה ומבלים בה חופשה עירונית, לפעמים עם גיחה של יום או שניים למרחבי הטבע של פולין.

פומרניה וקויאבה (פרובינציית פומרניה, קויאבה-פומרניה, מערב פומרניה) Pomerania and Cuiavia (Pomeranian Voivodship, Kuyavia-Pomerania, West Pomerania)

איזור תיירות הקיץ של פולין – הריביירה הפולנית בה תמצאו כ-500 ק"מ של חופי ים מלאים בחולות זהובים, דיונות וצוקים. גלו כאן יערות ואגמים, את ערי הנזה העתיקות גדנס וטורון (Toruń), את המודרניזם הפולני בעיר גדינייה (), ארט נובו בבידגושץ' (Bydgoszcz) או את הרחוב הפנורמי Wały Chrobrego בשצ'צ'ין (Szczecin). בקויאבה הפורה תמצאו גם את אחד ממרכזי הספא הגדולים ביותר במדינה בשיצ'וצ'ינק (Ciechocinek), או את האגדות של Kruszwica, הבירה המיתולוגית של המלך פופיאל. בהחלט אופצייה מעניינת שכדאי לכלול בתיכנון טיול לפולין עם ילדים – בעיקר בחודשי הקיץ.

שלזיה (שלזיה התחתונה, פרובינציית אופולה, פרובינציית שלזיה) – Silesia (Lower Silesia, Opole Voivodeship, Silesian Voivodeship)

ערבוביה מלאת חיים של סוגי נוף שונים – שלזיה היא אחד האזורים החמים ביותר בפולין, בה נמצאת העיר התיירותית המאוד פופולרית ורוצלב (הבירה ההיסטורית של האזור) והאזור העירוני הגדול ביותר בפולין, שלזיה העליונה. איזור המכיל מורשת פולנית, גרמנית וצ'כית, עם הרבה ארמונות, מנזרים ועיירות. גלו כאן את אחד ההרים הקדומים ביותר באירופה בעל תצורות הסלע המדהימות.

וורמיה-מזוריה Warmia-Masuria 

איזור הריאות הירוקות של פולין. יש כאן טבע בלתי נגוע, מלא ביערות, גבעות ואגמים. גלו את המקומות בהם קופרניקוס עבד, או צאו לקמפינג בחיק הטבע היפהפה. בהחלט אופצייה טובה לטיול אל פולין עם ילדים בחיק הטבע, אם כי פראית פחות מאשר פודלסקה.

ערים בפולין

ורשה (Warszawa) – עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר בפולין, אחד ממוקדי העסקים התוססים של האיחוד האירופי. העיר העתיקה של ורשה נהרסה כמעט כליל במלחמת העולם השנייה, אבל נבנתה מחדש בסגנון המושפע מהאמנות הקלאסית של קנלטו. שרידי העיר העתיקה של ורשה מוכרים כאתר מורשת עולמית. לאחרונה הפכה ורשה ליעד מועדף לחופשות שופינג עבור ישראלים רבים והיא ידועה בשל שלל ה"מציאות" שיש בה בתחום הקניות אך לורשה יש הרבה מה להציע מעבר לשופינג – בקרו כאן במוזיאונים נהדרים וגלו את התרבות העשירה ואת המורשת של ורשה ושל פולין, בלו בבתי הקולנוע, בתיאטראות ובבתי האופרה. כמובן, בורשה נמצא הגטו המפורסם בו התקיים מרד גטו ורשה.

ברוב המיקרים ורשה תהיה נקודת ההתחלה והסיום של טיול אל פולין עם ילדים – אך כיום יש גם טיסות ישירות מישראל ליעדים נוספים בפולין. בעיר הבירה ורשה נמצאי אחד ממרכזי הערים העתיקות היפים ביותר, והאתרים הרבים שבה כוללים את חומות העיר העתיקה, ארמונות, כנסיות וכיכרות. תוכלו ללכת במסלול "הדרך המלכותית" (Royal Route) כדי לראות את האטרקציות היפות ביותר הנמצאות מחוץ למרכז ההיסטורי של העיר

קרקוב Kraków) ) – הבירה התרבותית של פולין שהיתה עיר הבירה בימי הביניים. בלב קרקוב תמצאו שלל כנסיות, אנדרטאות, את כיכר השוק הגדול ביותר באירופה, ולאחרונה, גם שפע של פאבים אופנתיים וגלריות אמנות. קרקוב היא אחת הערים האיקוניות הגדולות ביותר לא רק בפולין, אלא במרכז אירופה כולה. המוקד העירוני שלה נחשב לאתר מורשת עולמית. העיר העתיקה של קרקוב נחשבת לבירת התרבות של הפולין, וגם בה נמצא מוקד היסטורי יפהפה, אינספור מבנים היסטוריים חשובים, וגם כמה מוזיאונים מצויינים. במרחק 50 ק"מ ממנה נמצא מחנה הריכוז אושוויץ. מכרה המלח העתיק וייליצ'קה (Wieliczka Salt Mine) הוא גם אתר מורשת עולמית, ומקום טוב לבקר בו מנקודת הבסיס קרקוב.

פוזנן (Poznań) – עיר הסוחרים, נחשבת למקום הולדתה של האומה והכנסייה הפולנית (לצד גנייזנו), כאן נמצא גם בית הקברות השני בגודלו שבו קבורים המלכים ושליטי פולין. העיר משלבת מבנים ארכיטקטוניים מכל התקופות ההיסטוריות. הבירה הפרובינציאלית פוזנן (Poznań) היא עיר שלא זוכה להדים רבים, אבל בהחלט שווה ביקור. תמצאו בה את הקתדרלה העתיקה ביותר בפולין,  בניין עירייה יפהפה מימי הרנסאנס שמדי יום נערך בחצר שלו קרב עיזים שלא תירצו לפספס אם אתם מגיעים אל פולין עם ילדים שלא ייבהלו מכך, וארמון אימפריאלי מרשים מהמאה העשרים, שנבנה עבור הקייזר הגרמני.

לודז' (Łódź) – בעבר הייתה מפורסמת בשל תעשיית הטקסטיל שלה. מכונה "המנצ'סטר הפולנית", ויש בה את המדרחוב  הארוך ביותר באירופה, אוליצ'ה פיוטרקובסקה המלא בארכיטקטורה ציורית מהמאה ה-19.

ורוצלב (Wrocław) – עיר שלזית עתיקה, מכונה בגרמנית ברסלב (עיר המקור של החסידות היהודית הידועה), בעלת היסטוריה נפלאה ומוקד היסטורי שוקק. שוכנת על פני 12 איים, יש בה יותר גשרים מאשר כל עיר אחרת באירופה – מלבד ונציה, אמסטרדם והמבורג. ורוצלב (Wrocław) היא בירת שלזיה התחתונה (Lower Silesia) ובעוד שהיא פחות מוכרת מערים אחרות, יש בה ארכיטקטורה מאוד מרשימה, שגולת הכותרת שלה היא בניין Centennial Hall. המיקום הציורי של העיר על גדות האודר (Oder) ואינספור הגשרים שבה הופכים את העיר הענקית הזו למקום שמקסים מאוד לבקר בו.

שצ'צ'ין (Szczecin) – העיר החשובה ביותר במערב פומרניה, עם נמל ענקי, מרינה, אנדרטאות, אתרים תיירותיים בולטים כמו טירת הדוכסים הפומרנים, ומבנים רבים בסגנון גותי ובסגנון ארט נובו, מרכזי תרבות, תזמורת פילהרמונית, מוזיאונים ימיים ופארקים רחבי ידיים, וכן אחד מבתי הקברות הגדולים ביותר בעולם המשמש גם כפארק וכמרכז לימוד היסטורי של העיר. העיר השנייה בגודלה בכל פומרניה, היא שילוב מיוחד של בניינים, גנים ואזורים שונים הבנויים לאורך נהר אודר (Oder River).

בידגוצ'וץ (Bydgoszcz) – עיר מסחר עתיקה, בעלת ארכיטקטורה יפהפיה של המאה ה-19 ואי מילס (Mills' Island ) הציור על גדות נהר ברדה (Brda River), המוכר כ"ברלין הקטנה".

לובלין (Lublin) – העיר הגדולה ביותר מזרחה לוויסטולה (Vistula), יש בה עיר עתיקה שהשתמרה היטב, עם ארכיטקטורה פולנית טיפוסית, וכן אלמנטים יוצאי דופן של מה שידוע כתקופת הרנסאנס של לובלין. ללובלין יש מרכז היסטורי מרשים, טירה ושטחי אדמה כפריים שלווים.

קטוביץ' (Katowice) – המרכז הראשי של האיזור העירוני הפוסט-תעשייתי של שלזיה העליונה והמוקד התרבותי שלה.

גדנסק (Gdańsk) – בגרמנית היא נקראת דנציג, אחת מערי הנמל ההיסטוריות היפות ביותר באירופה התיכונה, נבנתה מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה. במשך תקופת הזוהר שלה, היא הייתה העיר הגדולה ביותר בפולין ומוקד מסחרי ראשי. גדנסק היא יצרנית תכשיטי הענבר הגדולה ביותר בעולם. עיר הנמל גדנסק (Gdańsk), שבעבר הייתה שייכת לברית הנזה, מכילה מגוון מרשים של מבנים מאותה תקופה. תוכלו גם לסייר כאן בדרך המלכותית וממנה להשקיף על כמה מן האתרים המפורסמים של העיר.

יעדים תיירותיים בפולין

אושוויץ (Auschwitz) – מחנה הריכוז הנאצי הידוע ביותר לשימצה שהפך למרכז ללימודי השואה. אתר מורשת עולמית.

הפארק הלאומי סלובינסקי (Słowiński National Park) – פארק לאומי השוכן סמוך לים הבלטי, עם הדיונות הגדולות ביותר באירופה.

מכרה המלח וייליצ'קה (Wieliczka Salt Mine) – מכרה המלח העתיק ביותר בעולם שעדיין פועל היום. מכרה המלח פועל מאז המאה ה-13. אתר מורשת עולמית.

מלבורק (Malbork) – כאן שוכנת טירת מלבורק, טירה גותית יפהפיה הבנוייה מאבני בנייה אדומים והגדולה מסוגה באירופה. אתר מורשת עולמית.

דרך פיאסט (Piasts’ Route) – אחת האטרקציות התיירותיות הפופולריות ביותר בפולין, מסלול היסטורי המקשר בין פוזנן לבין אינוברוצלב (Inowrocław), במהלך הסיור לומדים על הולדתה של האומה הפולנית.

הפארק הלאומי ויילקופולסקי (Wielkopolski National Park) – פארק לאומי בפולין גדול ובו אגמי ויילקופולסקי המוגנים. הפארק הלאומי ויילקופולסקה (Wielkopolska National Park) בעל נוף מנוגד ומישורי, ומכסה חלק ניכר מחבל האגמים של פוזנן (Poznań Lakeland).

הפארק הלאומי טטרזנסקי (Tatrzański National Park) – פארק לאומי המצוי בתוך הרי הטטרה שבפולין הקטנה, ליד הר ריסי (Rysy Mountain), בו תמצאו דובים, זאבים ובעלי חיים אחרים.

טורון (Toruń) – עיר גותית יפהפיה שהשתמרה היטב, לאורך נהר ויסטולה. מקום הולדתו של המדען הידוע ניקולאוס קופרניקוס, והמקום בו תמצאו את לחם הג'ינג'ר הטעים ביותר באירופה. העיר הימי ביניימית המהממת טורון מכילה ארכיטקטורה גותית מקורית מהממת. זוהי אחת הערים היחידות בפולין שהצליחה להימנע מהרס טוטאלי במהלך מלחה"ע השנייה.

בורי טוחולסקיה (Bory Tucholskie) – היער הגדול ביותר בפולין, בצפון פולין, מלא באגמים נקיים, נהרות ושמורות טבע. גן עדן למטיילים שרוצים לצאת לשיט קיאקים ולשוחרי טבע. נחשב גם ליעד טוב לצפרות.

הפארק הלאומי קרקונוסקי (Karkonoski National Park) – פארק לאומי בחבל הסודטים (Sudety) בקרבת הר סנייז'קה (Śnieżka Mountain), עם מפלי מים יפהפיים.

קלוואריה זבז'ידובסקה (Kalwaria Zebrzydowska) – מנזר עתיק בבסקידס (Beskids) שנבנה בשנת 1600, עם ארכיטקטורה מנריסטית ובתוכו קומפלקס Stations of the Cross המתאר את מסעו של ישו. אתר מורשת עולמית המהווה מוקד לתיירות נוצרית ולשוחרי היסטוריה וארכיטקטורה.

זמושץ (Zamość) – עיירה שהשתמרה באופן יפהפה, בעלת היסטוריה שחוזרת לתקופת הרנסנס בשלהי המאה ה-16. העיירה העתיקה זמושץ תוכננה בהשראתן של תיאוריות איטלקיות של "העיר האידילית" ונחשבת ל"דוגמה מיוחדת" של עיר רנסנסית במרכז אירופה ע"י ארגון אונסק"ו. אתר מורשת עולמית.

הפארק הלאומי ביאלווייז'ה. (Białowieża National Park) – אזור ענק של חורש קדום היושב על גבול בלרוס, מפורסם בשל עציו העתיקים, הביצות, ועושר של חיי בר מפתיעים כמו עדרי הביזון האירופאי ולהקות הזאבים. אתר מומלץ ביותר לטיול אל פולין עם ילדים חובבי טבע. הפארק הלאומי ביאלוביצ'ה (Białowieża National Park), הוא אתר מורשת עולם משום שהוא מכיל את השרידים האחרונים של יער בראשית שפעם כיסה את מרבית שטחה של אירופה. זה המקום היחיד שבו עדיין אפשר למצוא את הביזון האירופי בטבע.

אם מתחשק לכם לצאת להרפתקה, עלו על דרך הנשר (Eagle’s Path, Orla Perć) בהרי הטטרה (Tatra Mountains), שם תמצאו את הפסגה הגבוהה ביותר בפולין, פסגת ריסי (Rysy).

בפארק הלאומי פיאנינסקי (Pieniński National Park) נמצאים נהר דונצ'אק (Dunajec River Gorge) המהמם ביופיו והפארק הלאומי קרקונוסקי (Karkonoski National Park) שבשטחו תמצאו מפלי מים נהדרים.

הפארק הלאומי ביסצ'אדי (Bieszczady National Park) ההררי מכיל מסלולי טרקים והמון חיות בר.

פארק מזוריאן (Masurian Landscape Park) בחבל אגם מזוריאן (Masurian Lake District) מכיל לא פחות מ-2,000 אגמים ויכול להיות יעד מעניין לחופשה בפולין עם ילדים בחודשי הקיץ.

הפארק הלאומי וולין (Wolin National Park) שוכן על פני אי בחלק הצפון-מערבי של פולין.

פולין הכפרית: טירות וכפרים ציוריים

פולין מלאה באזורי כפר מקסימים, ובהם אינספור כפרים היסטוריים, טירות, כנסיות ואנדרטאות שונות. תיירות כפרית מאוד פופולרית בפולין. אם אתם מגיעים אל פולין עם ילדים ומעוניינים לצאת מהערים הגדולות ולספוג קצת מורשת תרבות ונופים כפריים של פולין האותנטית, בדרום מערב פולין תמצאו את הנופים היפים ביותר, אבל גם לאזורים אחרים יש הרבה מה להציע. טירת ואבל (Wawel Castle)  הגותית המרשימה בקרקוב היא אולי אחת הדוגמאות הטובות ביותר של הטירות שתמצאו בפולין, אבל רוב הטירות נמצאות בכפרים הקטנים יותר.

טירת מלבורק (Malbork Castle) הגדולה, הבנויה מלבנים אדומות בצפון פולין היא אולי היפה ביותר בכל המדינה. הטירה נבנתה בשנת 1406 ונחשבת לטירה הגותית הגדולה ביותר בעולם.

טירת קשונז (Książ) ליד ולבריץ' (Wałbrzych) היא אחת הטירות שכדאי לבקר בהן בשלזיה התחתונה, וכן טירת חוייניק (Chojnik Castle) החצי-הרוסה, הממוקמת על גבעה תלולה ליד ז'לניה גורה (Jelenia Góra) ובתוך הפארק הלאומי קרקונוסקי (Karkonoski National Park). הטירה שרדה קרבות ומתקפות במשך מאות, ואז ברק היכה בה ב-1675 והיא נהרסה כליל. למרות זאת היא עדיין משמשת כיעד תיירותי פופולרי.

הטירה הציורית צ'וחה (Czocha Castle ) שליד לובאן (Lubań) נבנתה ב-1329. אם תרדו מעט מהמסלול התיירותי המרכזי, תוכלו לבקר גם בטירת קריסטופור (Krzyżtopór Castle) השוכנת בכפר הסמוך לאופטו (Opatow). יש כמה טירות של הדוכסים הפומרנים  בשצ'צ'ין (Szczecin), דארלו (Darłowo), וסלופסק (Słupsk).

עוד מחזה מומלץ שכדאי לקחת בחשבון בתיכנון טיול אל פולין עם ילדים הן כנסיות העץ של דרום פולין הקטנה (Wooden Churches of Southern Lesser Poland) אשר נמצאות ברשימת אתרי מורשת העולמית של אונסק"ו, וכן כנסיות השלום (Churches of Peace ) ב-Jawor וב-Świdnica. מנזר יאסנה גורה (Jasna Góra Monastery) בצ'סטוחובה (Częstochowa) והפארק קלוואריה זבז'ידובסקה (Kalwaria Zebrzydowska Park) הם שניהם יעדי עלייה לרגל מפורסמים של מורשת נוצרית וארכיטקטורה פולנית. בפארק מוסקאו (Muskau Park) המקסים בלגניצה (Łęknica), על גבול גרמניה, תמצאו גנים אנגליים מופלאים ואתר היסטורי המשתייך גם הוא לאתרי המורשת העולמית של ארגון אונסק"ו, בשיתוף עם גרמניה.

טראקים בפולין

על מסלולי הטראקים בפולין מומלץ לעלות רק בעזרת מדריך מקצועי. אם אתם מגיעים אל פולין עם ילדים קטנים שיקלו היטב אם אתם מעוניינים לצאת לטראק רגלי, רוב מסלולי הטראקים המעניינים בפולין מגיעים לכמה מן הפסגות של הרי בסקידי (Beskid Mountains) ולא מתאימים למשפחות עם ילדים. יחד עם זאת, מדריך מקומי בעל ידע יוכל לעזור לכם לבחור יעדים טובים לטרקים בהתאם לרמת הכושר שלכם והעדפותיכם. בחלק מהאיזורים בפולין גם אם אתם מעוניינים לצאת לטראק בפולין עם ילדים קטנים, המדריך יוכל להתאים לכם מסלול מתאים שיכלול מראות פנורמיים או מסלולי יערות שופעים.

כסף ושופינג בפולין

המטבע בפולין הוא הזלוטי (הסמל הבינלאומי הוא PLN). הקיצור שלו הוא בד"כ zl לאחר הכמות. הזלוטי מחולק ל-100 גרוש (grosze). השווי של זלוטי אחד הוא כמעט שקל ישראלי אחד (99 אגורות באוגוסט 2017). פולין צפויה לאמץ את היורו בשלב כלשהו אחרי שנת 2020, אבל אין עדיין מועד קונקרטי .

צ'יינג'ים פרטיים להמרת מט"ח (kantor) נפוצים מאוד, ומחליפים יורו, פאונד בריטי, או דולר אמריקאי בשערים דומים לאלה שבבנקים. היזהרו מהמרות מטבע באזורי תיירות חמים, כמו תחנות רכבת או יעדי תיירות פופולריים. הימנעו מנקודות המרה הנקראת Interchange, שאפשר להבחין בהן בקלות באמצעות צבען הכתום. שערי ההמרה שהם מציעים גרועים מאוד.

לרשותכם עומדת בפולין גם מערכת נרחבת של מסופים למשיכת מזומנים (bankomat). שער החליפין בהם תלוי בכרטיס האשראי הספציפי שלכם, אבל העלות בד"כ סבירה ודומה לאלה שבמשרדי ההמרה הרשמיים. בנקים רבים נוהגים לחייב על שימוש בכרטיס בחו"ל, אז כדאי לבדוק את הפרטים עם הבנק שלכם לפני שאתם מגיעים אל פולין עם ילדים ולהחליט האם תתבססו על משיכה בכספומטים או תביאו איתכם מספיק מזומן.

לתשומת ליבכם: כמעט בכל מקום יציעו לכם "שירות" של חיוב הכרטיס במטבע המקומי של מדינתכם, אבל האופציה הזו גרועה- היא מקנה לכם שער חליפין מאוד לא טוב (וכולל 7% עמלה), גם אם כתוב "ללא עמלות". התעקשו תמיד לשלם בזלוטי כשאתם משלמים בכרטיס האשראי. זו זכותכם. במסופים האוטומטיים, ליחצו על "בטל" אם יש איזכור של המטבע המקומי במדינתכם. משם תוכלו להמשיך ולשלם בזלוטי.

ניתן להשתמש בכרטיסי אשראי כמעט בכל מקום בערים הגדולות בפולין. הכרטיסים השכיחים הם ויזה, ויזה אלקטרון, מסטרקארד ומאסרטו. כרטיסי AMEX ודיינרס מתקבלים רק במקומות מסויימים, בעיקר בבתי מלון גדולים מסוג ביזנס-קלאס, אבל אינם פופולריים בפולין ואין לסמוך עליהם.

תשלום באמצעות שיקים מעולם לא היה מאוד פופולרי בפולין, והיום לא משתמשים בהם בכלל. הבנקים המקומיים אינם מנפיקים שיקים ללקוחות, וחנויות לא מקבלות אותם.

סופרמרקטים בפולין

הסופרמרקטים נשלטים בידי רשתות מערביות (וכמה מקומיות). אלה הם: Carrefour, Kaufland, Tesco, Auchan, Piotr I Pawel, Rabat, Biedronka, POLOmarket, Dino, Lewiatan, Lidi, Top Market ו-Netto. חלקם פתוחים 24 שעות ביממה ונמצאים בד"כ בקניונים או בפרברים. מרכולים קטנים יותר נפוצים יותר והם פזורים בכל רחבי המדינה. בפינות רחוב רבות תמצאו את Żabka ואת Groszek. עם זאת, הפולנים נוהגים לקנות מוצרים מסויימים כמו לחם, בשר, מוצרי חלב טריים, וירקות ופירות בחנויות מקומיות קטנות, ששמות דגש על טריות. המחירים בפולין הם מן הנמוכים ביותר באיחוד האירופי.

שווקים עירוניים

בערים רבות ובפרברים הגדולים יותר בפולין תמצאו את השוק המסורתי השבועי, הדומה לשוקי איכרים במערב. כאן תמצאו לצד פירות וירקות טריים, מאפים, מוצרי חלב ובשר גם פרחים ושתילים, לבוש המיוצר בסין ועוד חפצים שונים ומשונים. בעונה הנכונה תמצאו גם פטריות יער ופירות יער. השווקים פתוחים בימי חמישי ושישי ו/או בימי שבת, וזו דרך נפלאה ליהנות מהתרבות הפולנית. המחירים בד"כ קבועים, אבל תוכלו להתמקח ברוח טובה אם תרכשו יותר מכמה פריטים.

פולין
דירוג הגולשים 4.67 (3 הצבעות)
Sending

תגובות 3

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל