מונטנגרו

צטיניה Cetinje – הבירה ההיסטורית של מונטנגרו

צטיניה, עיר הבירה העתיקה של מונטנגרו, היא הזדמנות לטיול במונטנגרו ההיסטורית, טיול המתמקד בהיסטוריה ובתרבות של מונטנגרו, וגם במערת ליפה המדהימה. אם אתם מתכננים טיול בצטיניה מומלץ לקרוא את הכתבה הבאה בה אספנו עבורכם מידע וטיפים על אטרקציות תיירותיות בצטיניה, בתי מלון בצטיניה, טיפים על תחבורה ושופינג בצטיניה וכל הדרוש לתיכנון חופשה בצטיניה או טיול אל צטיניה עם ילדים

צטיניה (Cetinje) היא הבירה ההיסטורית של מונטנגרו ויש לה חשיבות היסטורית ורוחנית אדירה לעם המונטנגרי. במהלך חלק מתקופת האימפריה העותומאנית, שטחה של מונטנגרו האוטונומית הוגבל למעשה לאזור צטיניה בלבד, כאשר כל שאר האיזורים המהווים כיום את מונטנגרו היו בשליטת טורקיה. באותה תקופה היתה צטיניה מוקד אסטרטגי עבור כל העולם הנוצרי, כאומה עצמאית על גבול האימפריה העותומאנית, וכמעט כל המדינות האירופאיות קיימו שגרירויות בצטיניה הקטנה. מסיבה זו, יש בעיירה עיר עתיקה מרשימה, בעלת סגנון קונטיננטלי, גדושה בכנסיות ומוזיאונים. לאחר שבשנים האחרונות הפכה מונטנגרו ליעד פופולארי לטיול משפחות לחו"ל החלו רבים להגיע אל צטיניה עם ילדים כדי להכיר מקרוב את צטיניה, הנחשבת לליבה הרוחני של מונטנגרו.

קריאה מומלצת לפני טיול לצטיניה –

השכרת רכב במונטנגרו המדריך המלא שיחסוך לכם מאות שקלים והרבה טירחה ודאגות

טיסות למונטנגרו – טיפים לאיתור טיסות זולות וביקורת חברות תעופה

מונטנגרו עם ילדים – המדריך לטיולי משפחות

העיירה ממוקמת בעמק קטן למרגלות הר לובוצן ופארק לובוצן, המהווים אטרקציות תיירותיות באיזור. צטיניה נוסדה במאה ה-15 ע"י איוון צרנוביץ', שבנו ייסד בה את בית הדפוס הראשון של דרום סלאביה. היום מתגוררים בצטיניה כ-10 אלף איש. לעיתים קורה שישראלים טועים בתרגום השם Cetinje המבוטא צטיניה ומכנים בטעות את העיר קטינג'ה או סטינג'ה

תחבורה בצטיניה

צטיניה, ובעיקר המרכז ההיסטורי שלה שהוא החלק המעניין, מתפרסים על אזור קטן יחסית, כך שהכל נמצא במרחק הליכה. כמו כן, תחנת האוטובוסים הראשית של צטיניה נמצאת במרחק של פחות מחמש דקות הליכה מכל האתרים ההיסטוריים הראשיים בעיירה.

אטרקציות בצטיניה

טיול בצטיניה הוא חוויה היסטורית ותרבותית. פרט לשתי האטרקציות הראשונות, מערת ליפה ופארק אקרובראנץ', רוב האטרקציות בצטיניה לתיירים הם מוזיאונים וכנסיות. שימו לב שאפשר לרכוש כרטיס במחיר 10 יורו המאפשר כניסה לכל המוזיאונים בעיר. את הכרטיס ניתן לרכוש בכל אחד מן המוזיאונים בעיר.

מערת ליפה (Lipa Cave) – מערת ליפה היא ללא ספק האטרקציה התיירותית המרכזית של צטיניה למשפחות שאיננה מוזיאון או כנסייה. מדובר במערה מרשימה, עם נופים שנותנים תחושה של כוכב אחר בחלל החיצון, אם אתם מגיעים אל צטיניה עם ילדים אל תפספסו את האטרקציה הזאת, הנחשבת יעד חובה בכל טיול במונטנגרו. המדריך דובר אנגלית רהוטה ומאוד נחמד.

למרות פירסומים שונים, אין במערת ליפה קרח רוב הזמן. המערה מדהימה ביופיה ומתוחזקת היטב ואם אתם מגיעים אל צטיניה עם ילדים בקיץ כדאי לתזמן את הביקור בה לשעות הצהריים, המערה הקרירה משמשת מפלט מהשמש וממזג האוויר החם. אם אתם מגיעים אל צטיניה עם ילדים קטנים או תינוק כדאי להביא איתכם ביגוד חם כי די קר בפנים.

פארק האטרקציות (טיפוס עצים) Acrobranche – גם זוהי אטרקציה קלאסית של צטיניה למשפחות עם ילדים, פארק טיפוס עצים המדגיש פעילות משפחתית ספורטיבית וכייפית בחיק הטבע, עם מתקני אומגה וטיפוס ועוד.

אם אתם מגיעים אל צטיניה עם ילדים גדולים מספיק כדי ליהנות מטיפוס על עצים, כדאי להקדיש לפארק השעשועים הצנוע אך מהנה חצי יום לפחות. פארק אקרובראנץ' ממוקם מחוץ לצטיניה, על כביש ההר לכיוון מאוזולאום לובוצן (Lovćen Mausoleum)

מנזר צטיניה (Cetinje Monastery) – זהו המנזר הסרבי אורתודכסי המפורסם ביותר במונטנגרו. הוא נבנה מחדש בשנת 1785 ויש בו שרידים נוצריים קדושים רבים, כולל עצמותיו של פטר הקדוש מצטיניה, עצמות יד ימינו של יוחנן המטביל, שרידיו של פטר פטרוביץ' השני וכתרו של מלך סרביה מימי הביניים סטפאן אורוש הרביעי. פתוח בין 8:00-19:00.

כנסיית ולסקה (Vlaška Church) – נבנתה ב-1450. הגדר שלה בנויה מחביות מלאות ברובים שהוחרמו מן האויב הטורקי.

המוזיאון האתנוגרפי (Ethnographic Museum), מציג פריטי לבוש של מונטנגרו מתקופות היסטוריות שונות. ממוקם בכיכר המלך ניקולא. פתוח בין 9:00-15:00.

מוזיאון המדינה (State Museum), המוזיאון העוסק בהיסטוריה של מדינת מונטנגרו הרשמית ממוקם בכיכר המלך ניקולא, בארמונו ההיסטורי של מלך מונטנגרו ניקולא פטרוביץ' הראשון, שנבזז במלחמת העולם השניה. פתוחים בין 9:00-15:00, מחיר כניסה 5 יורו.

המוזיאון הלאומי של מונטנגרו (National Museum of Montenegro), – כולל בעיקר אגף היסטוריה של מונטנגרו ואגף אמנות. כניסה:  5 יורו, שעות פתיחה: 9:00-17:00. כתובת: Novice Cerovica

Biljarda Hall, משכנו של פטר פטרוביץ' השני בשנת 1832. היום מוזיאון המוקדש לחייו. ממוקם מול המוזיאון הלאומי (National Museum). מחיר כניסה: 3 יורו.

קברה של ולדיקה דנילו (Grave of Vladika Danilo). אם אתם מוכנים לבצע את הטיפוס במעלה הגבעה שאורכו כעשר דקות, השביל יוצא מהצד השמאלי של מנזר צטיניה. אם אתם מגיעים אל צטיניה עם ילדים קטנים שעדיין מתקשים בהליכה עדיף לוותר על הטיפוס, אבל אם טיפסתם למעלה לא תצטערו על כך – מלמעלה נשקף הנוף היפהפה של צטיניה.


מלונות מומלצים בצטיניה למשפחות עם ילדים

בצטיניה אין בתי מלון רבים וחלקם מיועדים לאנשי עסקים ולא מתאימים למשפחות. בתי המלון המומלצים בצטיניה למשפחות עם ילדים הם למעשה מלונות דירות בשירות עצמי המאפשרים לכם ליהנות ממרחב וממטבח מאובזר במהלך החופשה בצטיניה, ללא מתקנים המאפיינים מלונות גדולים כמו שירות חדרים, בריכת שחייה וכו', איך הם בהחלט מספקים את כל הדרוש לחופשה משפחתית בצטיניה:

מלון דירות גרין – Apartments Green

אפרטמנטס גרין (Apartments Green) הוא מלון דירות בצטיניה הנחשב לאחד מבתי המלון המומלצים בצטיניה (בה אין בתי מלון רבים) למרות שלא מדובר בבית מלון "מסורתי" אלא בעצם בדירה עם גינה (הכוללת גם חנייה פרטית).

יש בדירת הנופש מרפסת, פינת ישיבה ומטבח מאובזר עם מקרר, שולחן אוכל,  כיסא גבוה לילדים, מכונת כביסה, כלי מטבח וחומרי ניקוי. יש בדירה מגבות ומצעים להחלפה (בשירות עצמי) וכמובן גם אינטרנט אלחוטי חינם. בנוסף, תוכלו לבקש מבעל הדירה להזמין עבורכם שירות השכרת אופניים שמאוד מומלץ להזמין באיזור זה המושלם לטיולי אופניים וגם השכרת רכב.

מלון הדירות גרין הוא אחד מבתי המלון המופיעים במקומות גבוהים בדירוגי מלונות מומלצים בצטיניה למשפחות עם ילדים הנערכים ע"י גולשים האינטרנט. הוא ממוקם במרחק של 17 ק"מ משדה התעופה טיווט במונטנגרו ו- 7 ק"מ מהפארק לאומי לובוצן (Lovcen).

לפרטים נוספים והזמנת חדרים לחצו כאן


מלון דירות דאדי – Apartment Dadi

עוד מלון מומלץ בצטיניה (Cetinje), הוא מלון דירות דאדי, גם במקרה זה מדובר בדירת נופש בצטיניה הכוללת מרפסת. הדירה המרווחת כוללת כמובן ריהוט מלא, טלוויזיה עם מסך שטוח וערוצי לוויין, נגן תקליטורים, אינטרנט אלחוטי וחניה פרטית. בנוסף תמצאו בה מטבח מצויד עם מדיח כלים ותנור, כלי אוכל וחומרי ניקוי.

דירות דאדי מופיע במיקומים גבוהים בדירוגי מלונות מומלצים בצטיניה למשפחות עם ילדים. המלון ממוקם 6 ק"מ מהפארק הלאומי לובצ'ן (Lovcen National Park). ו- 16 ק"מ משדה התעופה בטיווט.

לפרטים נוספים והזמנת חדרים לחצו כאן


שופינג בצטיניה

אם אתם מעוניינים לקחת חזרה לישראל מזכרות אותנטיות ממונטנגרו, צטיניה היא המקום המושלם לשופינג של מזכרות ממונטנגרו. חוץ ממזכרות, צטיניה היא לא יעד שופינג משמעותי. מרכזי הקניות הראשיים במונטנגרו נמצאים בעיירות החוף או בפודגוריצה.

איך להגיע לצטיניה

שדה התעופה של טיווט ממוקם כ- 17 ק"מ מצטיניה, ונמל התעופה פודגוריצה (Podgorica) הבירה נמצא במרחק כ-50 ק"מ. אם אתם לא מתכננים לשכור רכב במונטנגרו, אוטובוס הוא האמצעי הנוח ביותר להגיע לצטיניה. צטיניה שוכנת מרחק של פחות משעה נסיעה מפודגוריצה או בודווה. אוטובוסים יוצאים מצטיניה ליעדים במונטנגרו באופן סדיר. את הכרטיסים לאוטובוס צריך לקנות על האוטובוס עצמו ולא בתחנת האוטובוסים. החל מאפריל 2017 נערכות עבודות תשתית לשיפור כמה מן המנהרות המחברות בין פודגוריצה לצטיניה. כתוצאה מכך, פחות אוטובוסים יוצאים במסלול מזה מדי יום, והנסיעה ארוכה יותר.

אם אתם מתכננים השכרת רכב במונטנגרו שימו לב שכל הכבישים במונטנגרו הם דו-נתיביים בלבד, ורובם מפותלים ועוברים בתוך ההרים, כך שהמהירות המקסימלית היא לרוב 70 קמ"ש ונסיעה במהירות גבוהה ממנה לא רק בלתי חוקית אלא גם מסוכנת.

הכביש המוביל מהעיר קוטור לצטיניה מאוד מפותל ועובר בין ההרים, ומכוסה לפעמים בקרח. הכביש מבודווה לצטיניה במצב די טוב ובעל שלושה נתיבים בחלקים ממנו. הכביש מפודגוריצה לצטיניה גם הוא במצב די סביר.

צטיניה
דירוג הגולשים 5 (2 הצבעות)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל