Sweden

שבדיה עם ילדים – המדריך לטיולי משפחות

שבדיה למשפחות – כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול על טיולי משפחות בשבדיה עם ילדים – המלצות על אטרקציות למשפחות בשבדיה, מידע על ערים ויעדים שונים בשבדיה (כולל סרטוני וידאו), טיפים למטייל בשבדיה כולל מידע על מזג האוויר, ביטחון אישי, כסף ושופינג, אוכל ומסעדות בשבדיה: קריאה מומלצת לפני טיול אל שבדיה עם ילדים

שבדיה (Sweden) היא הגדולה מבין מדינות סקנדינביה, עם אוכלוסייה של כ-10 מיליון איש. יש לה גבולות עם נורבגיה ופינלנד והיא מחוברת אל דנמרק באמצעות גשר ארסונד הידוע ((Öresund (Öresundsbron). הים הבלטי שוכן ממזרח לשבדיה, וכן המפרץ הבוטני (Gulf of Bothnia) המפריד בין שבדיה לבין החלק העיקרי של פינלנד. החלק הצפוני ביותר של שבדיה מהווה למעשה חלק מיבשת אנטרטיקה. שבדיה ידועה כמדינה קרה מאוד, אך בתקופת הקיץ מזג האוויר נעים ורבים מגיעים אל שבדיה עם ילדים לטיולי משפחות בנופים הבלתי נגועים ובערים המרתקות. גם בעונת החורף יש משפחות המגיעות לטיול בשבדיה עם ילדים – בעיקר לחופשות סקי – אך הדבר מצריך זהירות והיערכות מיוחדת בגלל הקור העז

טיול בשבדיה – המלצות לקריאה נוספת

שטוקהולם עם ילדים – המדריך המלא לטיול משפחות בבירת שבדיה

לפני הזמנת טיסה לשבדיה מומלץ מאוד לקרוא על חברות התעופה השונות שמפעילות טיסות לשבדיה, איתור טיסות זולות ועוד במדריך המלא על טיסות לשטוקהולם

 מעוניינים לטייל בשבדיה עם מכונית? מומלץ לקרוא את המדריך המלא על השכרת רכב בשודיה

לפני שמגיעים לשוודיה כדאי לוודא שתוכלו להישאר מחוברים במהלך החופשה. מומלץ לקרוא את המדריך על סים ו-eSim לשוודיה

אזורים בשבדיה

נורלנד (Norrland ) – אזור דליל אוכלוסייה, החלק הצפוני ביותר של שבדיה המשתרע על פני יותר ממחצית שטחה של המדינה, ומחולק לתשעה מחוזות. כאן תמצאו המון אזורים שוממים מאדם, וכן יערות, אגמים, נהרות גדולים, שטחי ביצה ענקיים ורכסי הרים גבוהים הנמתחים לאורך הגבול עם נורבגיה. אזור מצויין לטרקים וספורט חורף. הערים הגדולות הן גבלה (Gävle), סנדסוואל (Sundsvall), אומאה (Umeå) ולולאה (Luleå)

סווילנד Svealand – האזור המרכזי של שבדיה, נמצאות בו הערים הגדולות שטוקהולם ואופסלה (Uppsala) וכן מחוזות דלארנה (Dalarna), נרקה (Närke), ורמלנד (Värmland), סדרמנלנד (Södermanland), אופלנד (Uppland) ו-ווסטמנלנד (Västmanland). בד"כ איזור זה מהווה את נקודת ההתחלה והסיום של כל טיול אל שבדיה עם ילדים (בגלל שהטיסות מישראל נוחתות בשטוקהולם).

גוטלנד (Götaland ) – עשרת המחוזות של דרום שבדיה, הכוללים את מחוזות האי אולנד (Öland) וגוטלנד (Gotland). הערים הגדולות הן גטנבורג (Gothenburg) בווסטרגוטלנד (Västergötland) ומלמו (Malmö) במחוז סקונה (Skåne). האזור מכיל גם את דלסלנד (Dalsland), הלנד (Halland), סמאלנד (Småland) ובלקינגה (Blekinge).

ערים בשבדיה

שטוקהולם (Stockholm) – עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר בשבדיה, מפורסמת ביופיה ובארכיפלג הנפלא שלה. בנוסף, שטוקהולם מציעה חיי לילה מיוחדים ותמצאו בה רבות מהמסעדות הטובות ביותר בצפון אירופה.

גטנבורג ( Gothenburg או Göteborg  בשבדית) – עיר נמל ועיר תעשייתית השוכנת על הגדה המערבית, העיר השנייה בגודלה בשבדיה.

וסטרוס (Västerås) – לב התעשייה השבדית. מרחק של שעה נסיעה משטוקהולם.

Växjö – בלב סמאלנד (Småland). העיר היפה הזו הגנה על שבדיה מפני פלישה מדנמרק בעבר.

סיגטונה (Sigtuna) – העיר העתיקה ביותר בשבדיה, שוכנת ליד נמל התעופה שטוקהולם-אלנדה (Stockholm-Arlanda).

מאלמה/מאלמו (Malmö) – עיר גדולה בשבדיה המחוברת לבירת דנמרק קופנהגן באמצעות גשר אורסונד (Öresund Bridge) המפורסם, שהיווה את ההשראה לסדרת הטלוויזיה הידועה "הגשר".

לינקופינג (Linköping) – עיר אוניברסיטה והעיר השביעית בגודלה בשבדיה מבחינת מספר התושבים.

לולאה/לולאו (Luleå)  – עיר תעשייה בצפון נורלנד (Norrland), יש בה אוניברסיטה טכנית

לונד (Lund) – עיר אוניברסיטה במחוז סקונה (Scania)

Jönköping – עיירה ציורית המוקפת באגמים בסמאלנד, גם העיר העשירית המאוכלסת ביותר בשבדיה.

קירונה (Kiruna) – עיר מכרה בלפלנד, והעיר הצפונית ביותר בשבדיה.

אורברו (Örebro ) – מרכז תעשייתי היסטורי של תעשיית ייצור הנעליים, באמצע הדרך בין שטוקהולם ואוסלו.

אומאה/אומאו (Umeå ) – עיר אוניברסיטה באיזור נורלנד

אופסלה (Uppsala) – עיר אוניברסיטה יפה ושוקקת חיים. העיר הרביעית בגודלה בשבדיה.

שבדיה עם ילדים – 12 אטרקציות מומלצות של שבדיה למשפחות

פארק המים סומרלנד, סקארה – Sommeralnad, Skara
פארקי מים הם אחד הבילויים המועדפים לטיולי משפחות בחו"ל. כאשר חושבים על טיולי משפחות בשבדיה לא חושבים על פארקי מים בד"כ אבל סומרלנד הוא אחד היעדים האטרקטיביים של שבדיה למשפחות עם ילדים – הפארק נמצא במרכז שבדיה ויש בו אטרקציות מיוחדות כמו תותח מים, צלילה למים מגובה של 21 מ', 12 מתקני מים, לגונה ושלל בריכות ומגלשות. אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים קטנים, אל דאגה – טמפרטורת המים היא לפחות 25 מעלות.

לונה פארק ליסברג בגטבורג Liseberg Amusement Park Gothenburg
ליסברג הוא הלונה הפארק הגדול ביותר בסקנדינביה ויש בו אינספור מתקנים, רכבות הרים ואטרקציות מגוונות בשביל ילדים בכל גיל. רכבת ההרים המרשימה ביותר היא ה-HELIX שהיא רכבת ההרים המהירה ביותר בסקנדינביה. בלונה פארק יש גם שלל פעילויות – תוכלו להש/תתף בתחרות פנטתון או לנסות את מזלכם באחת מגלגלי המזל. בקיץ מתקיימים בפארק גם קונצרטים ואירועי שירה בציבור.

 High Chaparral Gnosjö
פארק שעשועים מיוחד בסגנון המערב הפרוע. האטרקציות כוללות רכיבה על סוסים, סימולצייה של כריית זהב, צפייה בשוד רכבות ע"י קאובויים נועזים, ומתקני רכיבה ושעשועים בסגנון רכבות הרים וכדומה. אחת האטרקציות המיוחדות של שבדיה למשפחות עם ילדים.

מוזיאון ואסה בשטוקהולם – Vasamuseet (Vasa Museum)Stockholm
מוזיאון ואסה הוא מוזיאון היסטורי בשטוקהולם המדמה מסע אחורה בזמן ונחשב לאחד מטובי המוזיאונים של שבדיה למשפחות עם ילדים. במוזיאון תמצאו ספינת קרב עתיקה שנבנתה במאה ה-17 וטבעה בים עד שנמצאה בשנת 1961 ע"י חוקרים, בעומק של 1300 מטרים, כשהיא שלמה כמעט לגמרי. הכניסה למוזיאון, הפתוח בכל ימות השנה, חינם לילדים ונוער עד גיל 18.

Kolmården Norrköping
לדעת רבים מדובר באטרקציה מס' 1 של שבדיה למשפחות – קולמארדן הוא פארק חיי הבר הגדול ביותר בסקנדינביה, המשלב חווית לונה פארק עם ספארי, גן חיות ודולפינריום ידוע המאכלסים למעלה מ-76 זנים שונים ו-750 בעלי חיים. בין האטרקציות הבולטות של הלונה פארק הכוללות רכבות הרים, קרוסלות ענק ומתקני שעשועים משוכללים,  אפשר לצפות בבעלי חיים מרשימים כמו אריות, פילים, נמרים, וג'ירפות, ובמופעים מפורסמים ומדהימים באמת של דולפינים וכלבי ים שילדים יכולים גם ללטף (בתשלום נוסף), וספא אפריקני מיוחד להורים. אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים לא מומלץ לוותר – לא בטוח שהם יסלחו לכם.

המוזיאון הימי Marinmuseum Karlskrona
יש המון מוצגים מעניינים במוזיאון הימי של שבדיה, שלאחרונה נפתח בו אגף חדש המוקדש לצוללות. הוא נחשב אחד מטובי המוזיאונים של שבדיה למשפחות גם בזכות האפשרות יוצאת הדופן שהוא מעניק להיכנס לצוללת ולראות איך היא נראית מבפנים. המוזיאוטן הימי ממוקם בעיר קרלסקרונה בה פועל בסיס צבאי של חיל הים השבדי, אחד מבסיסי הצבא הפעילים האחרונים שנותרו בשבדיה.

Kamelranch Öland
חווה בסגנון ראנץ' אמריקאי המיועדת למשפחות המגיעות אל שבדיה עם ילדים קטנים. בחווה משפחות יכולות להתנסות ברכיבות על גמלים, רכיבה על לאמות, ליטוף של החיות החמודות בחוות הליטוף ופעילויות אחרות לילדים. פרט לכך תמצאו בחווה מתחם משחקים, בית קפה וחנויות מזכרות.

עולמה של הסופרת אסטריד לינדגרן בעיר וימרלי – Astrid Lindgren’s World Vimmerby 

זוהי באמת חוויה ייחודית של שבדיה למשפחות – פארק מיוחד המאפשר הצצה אל עולם הפלאים של הסופרת המפורסמת אסטריד לינדגרן, מחברת ספרי הילדים הידועים בילבי, תעלוליו של אמיל הזה וקרלסון המעופף. הפארק המיוחד, גן עדן למשפחות המגיעות אל שבדיה עם ילדים קטנים, כולל ביקור בבתי הדמויות, הצגות ילדים ומפגש עם הדמויות מתוך הספרים המגולמות ע"י שחקנים. מתחם מדהים המאפשר חוויה של יום שלם לחובבי בילבי.

פארק Folkets מאלמו – Folkets Park, Malmö
הפארק הקהילתי הותיק ביותר בשבדיה (בן כ-120 שנה) שהוא למעשה היעד המתוייר ביותר במדינה (בעיקר תיירות פנים של שבדים). הפארק הגדול של העיר מאלמו מכיל המון אטרקציות למשפחות וביניהן מתחם המשחקים הפופולרי ביותר של מאלמו וגם מסלול מיני גולף, מרכז זוחלים הנקרא Terrarium, בריכת מים רדודים, ועוד. זהו אחד האתרים המומלצים של שבדיה למשפחות עם כניסה חינם, מיתחם מצויין לפיקניקים, ואזור פארק ירוק עצום שהילדים יכולים להתרוצץ ולשחק בו בביטחה. הפארק פתוח כל ימות השנה.

מוזיאון המדע, גטבורג – Universum Gothenburg)
אם אתם צריכים לבחור מוזיאון אחד בתיכנון טיול אל שבדיה עם ילדים מומלץ לבחור במוזיאון המדע בגטבורג – מוזיאון המדע הגדול ביותר בסקנדינביה. מדי שנה נכנסים למוזיאון העצום למעלה מחצי מיליון מבקרים. מומלץ להקדיש למוזיאון יום מלא בפעילויות וחוויות שילהיבו כל חוקר צעיר. המוזיאון פתוח כל יום.

ספארי כלבי ים – Sälsafari (Seal Safari) Lysekil
טיול משפחתי באורך של שעה וחצי, אחת החוויות הייחודיות של שבדיה למשפחות – ספארי שיט בו תפגשו משפחות של כלבי ים באזורי המחייה הטבעיים שלהם, היוצא מהעיירה לייסקיל. במהלך המסע, המשלב הסברים של מדריך מוסמך הבקיא בעולמם של כלבי ים, תצפו בכלבי הים משתזפים על גבי הסלעים ומאכילים את גורי כלבי הים. חוויה כיפית וחינוכית כאחד.

שבוע ימי הביניים
אחד האירועים המיוחדים של שבדיה למשפחות עם ילדים מתרחש במשך שבוע באוגוסט בוויסבי (Visby) ובאזור הכפר של גטלנד (Gotland) ומיועד לגלות לילדים איך נראו החיים בשבדיה בימי הביניים. האירועים השונים המתקיימים במסגרת שבוע ימי הביניים כוללים מבחר פעילויות עם שחקנים ומדריכים המשחזרות את השווקים, הרחובות, ואת מופעי תיאטרון הרחוב שהתקיימו בימי הבינים. י שפעילויות רבות כמו סדנאות יצירה, קונצרטים של מוזיקה מימי הביניים, הרצאות וסיורים מודרכים באתרים היסטוריים מתקופת ימי הביניים.

יעדים תיירותיים בשבדיה

גטלנד (Gotland) – האי הגדול ביותר בשבדיה שהוא גם האי הכי גדול בים הבלטי. עיר הבירה של האי, ויסבי כלולה ברשימת אתרי המורשת העולמית של ארגון אונסק"ו. האי הוא יעד נפוץ לחופשות עבור השבדים החיים בשבדיה היבשתית ובאים ליהנות מחופי הים ויכול להיות יעד מעניין לחופשה משפחתית בשבדיה עם ילדים.

אולנד (Öland) – האי השני בגודלו בשבדיה, מחובר ליבשה באמצעות גשר.

קולברג (Kullaberg) – שמורת טבע פופולרית בקרב מטיילים בשבדיה

קונגסלדן (Kungsleden) – מסלול טרק מסומן מאוד פופולרי החוצה את נורלנד.

ריקסגרנסן (Riksgränsen) – יעד לחופשות סקי בשבדיה (בצפון שוודיה), השלג יורד בו עד יוני.

אוסטרלן (Österlen) – אזור מאוד ציורי בדרום מזרח סקונה.

ארה (Åre) – אחד מאתרי הסקי הגדולים ביותר של שבדיה, עם לא פחות מ- 44 רכבלים

טיול בשבדיה – המלצות ליעדים

שבדיה פחות צפופה מחלקים רבים אחרים באירופה, בעיקר צפון נורלנד, אזור בו שוכן הפארק הלאומי לפוניה (Laponia National Park). במהלך הקיץ, קונגסלדן בצפון שבדיה מהווה מוקד משיכה למבקרים הרוצים ליהנות מטיולי טרקים בין בקתות או אתרי קמפינג בתוך אזור ההרים היפהפה. הנוף משתנה כאן בהתאם לעונה, ולדעת רבים קונגסלדן הוא אחת מאטרקציות הטבע הבולטות של שבדיה למשפחות – אם לא המומלץ שביניהן.

עוד אטרקציה מעניינת של שבדיה למשפחות עם ילדים היא האפשרות לקטיף עצמי בטבע של תותים, פירות יער ופטריות – חינם מהקרקע בכל מקום ציבורי. כמובן שבמקרה של פטריות חובה להיזהר ולוודא שאתם יכולים לדעת בוודאות שמדובר בפטריית מאכל ולא בפטריה מורעלת. דיג מותר במי ים (כולל הים הבלטי) ובאגמים המרכזיים של שבדיה (Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren ו- Storsjön). כל אחד מאגמים אלו יכול להיות גם יעד מעניין לטיול אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים – שימו לב שדיג במקורות מים אחרים (נהרות וכדומה) דורש רישיון.

שבדיה נהדרת להרבה ענפי ספורט ופעילויות אקסטרים (אשר רובן מתאימות אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים גדולים מספיק), כמו סקי, החלקה על הקרח, טרקים, שיט קאנו, רכיבה על אופניים, שיט מפרשיות ורכיבה על סוסים, בהתאם לעונות השנה.  כמו כן, אפשר ליהנות בשבדיה מצפייה בחיי בר וסיורי צפייה באיילים (Moose/Elk), בונים, דובים חומים וזאבים.

תמצאו בשבדיה לא מעט ערים עתיקות שיכולות להיות מאוד מעניינות אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים – בינהן העיר העתיקה של שטוקהולם, אופסלה, ויסבי, קרלסקרונה (Karlskrona). אחד היתרונות הכי מעניינים של שבדיה למשפחות היא היכולת לבקר בארמונות מלכותיים רבים וטירות, ביניהם: ארמון דרוטנינגהולם (Drottningholm) באקרו (Ekerö) מחוץ לשטוקהולם, גריפסהולם (Gripsholm) במריפרד (Mariefred), סולידן (Solliden) באי אולנד (Öland) ועוד.

אם אתם מתעניינים בתרבות ובהיסטוריה של שבדיה ומגיעים אל שבדיה עם ילדים גדולים מספיק כדי להתעניין בנושאים כאלה, כמה מאתרי המורשת השבדית המעניינים ביותר הם בית הקברות Woodland בדרום שטוקהולם, Grimeton Radio Masts בהלנד (Halland) ו- Struve Meridian Arch בנורבוטן (Norrbotten). לאורך השנים, התעשייה השבדית התבססה בעיקרה על כריית מכרות ומתכות. מכרות רבים הוקמו בשבדיה מאז ימי הביניים. שניים מהם – Falun ו-Fagersta הם אתרי מורשת עולם, אשר יכולים להיות אתרים מעניינים לטיול אל שבדיה עם ילדים גדולים מספיק.

בשטוקהולם ובגטבורג תמצאו חיי לילה טובים וגם הזדמנויות טובות יחסית לשופינג בשבדיה.

תקופה מומלצת לטיול בשבדיה

מזג האוויר הטוב ביותר לטיול בשבדיה הוא בעונת הקיץ (סוף מאי עד תחילת ספטמבר). אבל אם אתם אוהבים שלג, כדאי להגיע לנורלנד או דלארנה מינואר עד אפריל.

שימו לב שאורך היום (שעות האור) משתנה מאוד במשך השנה בשבדיה. בשטוקהולם, השמש שוקעת בשלוש אחה"צ בדצמבר. אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים קטנים, הדבר עלול לגרום להם למצוקה ולחץ. צפונית לחוג הארקטי אפשר לראות את שמש החצות ואת הלילה הארקטי. עם זאת, על אף קו הרוחב הגבוה של שטוקהולם, לילות הקיץ מתרחשים רק כשעת דמדומים מאוחרת במהלך יוני ויולי.

החגים העיקריים של שבדיה הם חג הפסחא, חג "אמצע הקיץ" (מידסאמר) (הנחגג משישי בערב שבין 19 עד 25 ביוני. חג המולד (ערב חג המולד, יום חג המולד ובוקסינג דיי כולם נחשבים לימי חג) ו"החופשה התעשייתית" בכל חודש יולי. צפו לכך שמוסדות ובתי עסק יהיו סגורים, לעומסי תנועה (בזמן החגים) וליעדי חופשה עמוסים (ביולי).

רוב החגים השבדיים נחגגים בערב החג, כומר ביום שלפני (ערב מידסאמר, ערב חג המולד וכו'), בזמן שהשבדים לא נוהגים לחגוג ביום עצמו.

שופינג בשבדיה (כסף וקניות)

המטבע הלאומי הוא הקרונה השבדית (SEK), השונה מהקרונה הנורבגית או הדנית. ערך הקרונה השבדית הוא 44 אגורות של שקל ישראלי לקרונה שבדית אחת (בתעריפי ספטמבר 2017). מסופים אוטומטיים למשיכת מזומנים (כספומטים) מקבלים את כל כרטיסי האשראי הבינלאומיים הגדולים. גם ברוב החנות, המסעדות והברים מקבלים את כל כרטיסי האשראי הגדולים. בדרך כלל, תזדקקו לאמצעי זיהוי או דרכון אם אתם מבצעים רכישה באמצעות כרטיס אשראי, ללא קשר לסכום הפעולה, אבל בד"כ לא בסופרמרקטים שבהם משתמשים רק בקוד סיסמה.

התמקחות איננה שכיחה בחנויות אבל היא יכולה לעבוד למשל בקנייה של מוצרים יותר יקרים כמו תכשיטי זהב או יהלומים. גם בשוקי פשפשים אפשר להתמקח או בשוקי ענתיקה. השארת טיפ למלצר איננה חובה במסעדות. אפשר להשאיר טיפ בסכום 5-10% או לעגל את המחיר למעלה אם החוויה הייתה נעימה.

רוב החנויות, וכמעט תמיד הרשתות המרכזיות באזורי הדאונטאון, פתוחות כל השבוע ואפילו בימי ראשון. שעות הסגירה מאוד קפדניות והחנויות נסגרות "על הדקה" של השעה המצויינת בשעות הפתיחה.

רוב השבדים מתרגמים את המילה קרונה ל"כתר" כשהם מדברים עם תיירים דוברי אנגלית. למשל, במקום להגיד 50 קרונר, הם יגידו 50 crowns.

המילה הנפוצה ביותר בשבדית למסוף למשיכת מזומנים היא Bankomat. מונחים נוספים הם Uttagsautomat; Uttag, Minuten  ו- Kontanten. מותר למשוך עד 10 אלף קרונות (1420 דולר) בפעם אחת. בתקופה של שבוע, סכום המשיכה המקסימלי בכספומטים בשבדיה הוא 20 אלף קרונות.

יש לכם שלושה ניסיונות להזין את הסיסמא הנכונה לפני שהכספומט יבלע את כרטיסכם ויבטל אותו.

עלויות טיול בשבדיה עם ילדים

בהשוואה למדינות OCED אחרות, שבדיה היא אחת היקרות ביותר, אם כי תוכלו למצוא אופציות זולות יותר לטיול בשבדיה אם תערכו חיפוש קפדני. המחירים בשבדיה גבוהים – למשל, בקבוק קולה 330 מ"ל עולה 10 קרונות (דולר שבעים), בירה בבר עולה 45-70 קרונות (7-10 דולר), המחיר הממוצע ללינה בבית מלון הוא 1,300 קרונות (215 דולר), חדר בהוסטל נע בין 150-350 קרונות (30-50 דולר), כרטיס אוטובוס בשטוקהולם, גטברוג ומאלמו יעלה לכם 25 קרונות (4.20 דולר), ארוחה אחת לסועד אחד במסעדה סבירה תעלה לכם בסביבות 100 קרונות (16.5 דולר), ליטר דלק עולה כ-15 קרונות (2.50 דולר) וחפיסת סיגריות 70 קרונות (11.60 דולר).

תקציב יומי של כאלף קרונות לאדם יכול להספיק אם אתם חסכוניים ברכישות. תוכלו למצוא רשתות מזון מוזלות כמו Lidl, Netto, ו- Willys. אמצעי הלינה ומסעדות זולים יותר בשטוקהולם מאשר בבירות אחרות במערב אירופה.

שופינג בשבדיה – המלצות

הסמל הלאומי הלא רשמי של שבדיה הוא סוס דאלה Dala Horse  (בשבדית: dalahäst), והדמות הידועה הזו מופיעה במזכרות שונות. אלה הם סוסי עץ קטנים ששמם נלקח ממחוז המקור שלהם, דלארנה, והם נמצאים בכל מקום בשבדיה החל מהמאה ה-17. הם צבועים בצבעי כתום או כחול, עם עיצובים סימטריים. המזכרות האלה יחסית יקרות, כמאה קרונות לסוס העץ הקטן ביותר או כמה מאות קרונות לגירסאות הגדולות יותר. אפשר לקנות את אלה בכל רחבי שבדיה. אם אתם רוצים לבקר במקום שבו מגלפים את הסוסים, בקרו במחוז דלארנה ובנפת מורה (Mora), שם מגלפים וצובעים אותם. אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים חובבי יצירה שימו לב ששם גם ניתן להשתתף בסדנאות יצירה המיועדות לתיירים. אם אתם מגיעים למורה מכיוון שטוקהולם, חפשו בדרך את העיירה Avesta, שם תמצאו את סוס הדאלה הגדול ביותר בעולם, אחת האטרקציות הידועות של שבדיה למשפחות – הוא מתנשא לגובה 13 מטרים מעל הכביש המהיר.

גם עבודות זכוכית שבדיות ידועות בכל העולם. אמני זכוכית רבים תרמו למוניטין של שבדיה באמצעות יצירות אמנות חדשניות ומורכבות הנמכרות לאספנים במחירי עתק, אך ניתן גם לרכוש יצירות זכוכית זולות יותר. בתוך מחוז סמלנד (Småland), בין העיירות Växjöו-Kalmar, תמצאו אזור המכונה ממלכת הקריסטל. גם זהו יעד שכדאי לשקול בתיכנון טיול אל שבדיה עם ילדים – תיירים מוזמנים לצפות בנפחי הזכוכית בעבודתם, ואפשר גם להתנסות בכך בעצמכם.

עיצוב שבדי – מריהוט ועד תכשיטים המתאפיינים בפונקציונאליות, יעילות ומינימליזם. Designtorget היא רשת חנויות המציעה מבחר גדול של מוצרים מעוצבים. Svenkst Tenn היא רשת נוספת המוכרת פריטים יפהפיים מאת מעצבים כמו יוזף פרנק. יש מספר מוצרי בית, שהם המצאה שבדית, שכיף להביא כמזכרת הביתה, כמו  גפרורי בטיחות, תנור בישול פראפין (Primuskök) או מדחום עתיק.

מתנה פופולרית נוספת משבדיה לחובבי יין הם יינות אקסקלוסיביים מ-Systembolaget.

ביטחון אישי ופשע בשבדיה

שיעור הפשיעה בשבדיה יחסית נמוך, ובאופן כללי זוהי מדינה בטוחה למרות ששיעור הפשע עולה מאז שנות השמונים. בשעות הלילה, הישמרו משיכורים. אזורים מסויימים בערים הגדולות פחות בטוחים מאחרים, לדוגמה: Rinkeby בשטוקהולם, או Biskopsgården בגטבורג, כאשר פשעים אלימים יותר ויותר שכיחים. לא מומלץ להסתובב ברגל בשעות הלילה, בעיקר בתור אישה בודדה. עם זאת, הליכה בקבוצה לא צריכה להוות בעייה.

במרכזי הערים יש נוכחות מוגברת של כוחות משטרה, בעיקר בסופי השבוע, אבל בשאר שבדיה הנוכחות המשטרתית די נמוכה, בעיקר באזורי הכפר של נורלנד.

אוכל בשבדיה

גולת הכותרת של הקולינריה השוודית היא הסמרגוסבורד, סעודת מזנון עשירה הכוללת שלל מנות חמות וקרות, גבינות, דגים ובשרים. סמרגוסבורד מוגש בעיקר בעונת החורף לאורך תקופת עונת חג המולד.

המטבח השבדי מורכב בעיקרו מבשר או דגים עם תפו"א. מלבד תפו"א, המטבח השבדי מתבסס הרבה על לחם. מאכלים מסורתיים נקראים ע"י השבדים husmanskost והם כוללים:

כדורי בשר (köttbullar), המנה השבדית המפורסמת ביותר בעולם. מנה המוגשת עם תפו"א, רוטב חום או רוטב שמנת וריבת פירות יער.

pytt i panna מנה הכוללת בשר, בצל ותפו"א קצוצים ומטוגנים. לאלה מתלווים שורש סלק חתוך וביצים שלמות מבושלות או מטוגנות.

מרק שעועית (ärtsoppa) עם בשר חזיר קצוץ, ולאחריו פנקייקים דקים. מנה המוגשת באופן מסורתי בימי חמישי מאז ימי הביניים, משום שבימי חמישי למשרתים ניתן חצי יום חופש וזוהי מנה קלה להכנה. כל מסעדה שבדית שמכבדת את עצמה מגישה בימי חמישי את המנה הזו לארוחת צהריים.

הרינג מעושן (sill), מוגש עם סוגי רטבים שונים. נהוג לאכול אותו עם לחם או תפו"א לארוחת צהריים קייצית או כמנת פתיחה. נהוג בשבדיה לאכול הרינג מעושן גם בחג המולד.

נקניקיות (Blodpudding), נקניקיה שחורה עם דם חזיר וקמח. אוכלים אותה עם ריבת פירות יער.

Graviax, מנת פתיחה מאוד נפוצה  בשבדיה העשוייה מפרוסות דקות של סלמון מלוח, סוכר ושמיר

Falukory, נקניקיה גדולה עשויה מפאלון (בשר אייל), פרוסה, מטוגנת ונאכלת בליווי קטשופ ופירה.

סוגי לחם שונים – בשבדיה אוכלים יותר סוגי לחם מאשר במדינות אחרות. רבים מהם עשויים מחיטה מלאה או סוגי חיטה שונים, ומכילים חיטה, שיפון, וסוגי קמחים שונים. את הלחם בד"כ אוכלים כסנדוויץ' פשוט, עם פרוסות דקות של גבינה או בשר. ממרחים אקזוטיים יותר כוללים פטה כבד וחמאה מתובלת.

Tunnbrödrulle, מזון מהיר המורכב מטורטייה עם פירה, נקניקיה וירקות

Kroppkakor כופתאת תפו"א ממולאת בחזיר קצוץ.

Ost – גבינה קשה. השבדים צורכים הרבה גבינות קשות. בשוק אוכל ממוצע תמצאו לפחות 10 או 20 סוגי גבינה. הגבינה הקשה השבדית המפורסמת ביותר היא Västerbotten, על שם מחוז בשבדיה.

Julbord – מזנון המוגש בתקופת חג המולד, המכיל מבחר מנות חמות וקרות. המנות משתנות בהתאם לאזור במדינה, אבל מנות נפוצות הן נקניק חזיר עם חרדל, סוגי הרינג וסלמון שונים, כדורי בשר, גבינות קשות, נקניקיות, כבד קצוץ, צלעות בשר, תפו"א מבושלים, לחם שיפון, שורש סלק, כרוב ועוד. בירה שחורה ומשקאות אלכוהוליים שונים מוצעים לשתייה, או שאפשר לשתות את המשקה השבדי Julmust  בתור אלטרנטיבה מרומית. לקינוח, מנה שכיחה היא פודינג אורז.

שיפון וקרקרים הם מאכלים טיפוסיים בשבדיה, אותם נהוג לאכול עם גבינה קשה, ושימוש רב בשמיר. בצפון שבדיה מכינים נקניק מיובש מבשר האייל. ב-"Fettisdagen", "יום שלישי השמן", נהוג לאכול עוגות מתוקות בשם "סמלה" (Semla). ב-25 במרס מונהג יום הוופל בשוודיה (בשוודית, våffeldagen) אשר נהוג לאכול בו וופל. בעבר היה חג זה ידוע בשם חג הבשורה. עונת ציד סרטן הנהרות נחגגת בסוף הקיץ במסיבת סרטן הנהרות, בה הוא נאכל מורתח במי מלח ומתובל בשמיר טרי.

לצד ארוחת הצהריים בשבדיה מקובל לשתות חלב. השוודים הם צרכנים נלהבים של משקאות אלכוהליים. רשת מכירת האלכוהול במדינה נמצאת בבעלות הממשלה וצריכת האלכוהול מעוגנת בחוקים נוקשים. משקאות מסורתיים הם מסוג ברנווין (Brännvin, "יין שרוף"), הקרוב לוודקה, ובאירועי חג נוהגים לשתות אותם כשנאפס (כוס קטנה של משקה מחוזק ולעתים מתובל). אקווביט (Akvavit) הוא משקה אלכוהולי שבדי מסורתי, ברנווין עם תוספת קימל ושמיר.

מסעדות בשבדיה

כמו ברוב אירופה, מסעדות זולות המגישות פיצה וקבבים נמצאות בכל מקום בשבדיה, גם בכפרים הקטנים. אבל אם אתם מגיעים אל שבדיה עם ילדים חשוב מאוד להיות מודעים לכך שהפיצה השבדית שונה מאוד מהפיצה האיטלקית או הפיצה האמריקאית ופיצה "בסגנון אמריקאי" נקראת בשבדיה pan pizza. סושי ואוכל תאילנדי גם מאוד פופולריים בשבדיה.

רשתות הבורגרים הגדולות בשבדיה הן מקס, מקדונלנד'ס וברגר קינג. בחלקים מסויימים של נורלנד, נהוג לאכול המבורגרים עם מזלג וסכין. סוג נוסף של מסעדת מזון מהיר היא ה-  gatukök (מטבח רחוב), המגישה המבורגרים, נקניקיות, קבב, כדורי בשר ו- tunnbrödrulle

בחנויות הנמצאות בתחנות הדלק, כמו 7-11 ו-Pressbyrån תוכלו לרכוש סלטים מוכנים וכריכים לא רעים.

חפשו את השלט Dagens rätt (ארוחת היום המוגשת משני עד שישי) כדי לרכוש ארוחת צהריים מוזלת בסביבות 50-120 קרונה, שכוללת גם בקבוק מים, סודה או בירה קלה, לחם וחמאה, סלט וקפה.

ענקית הריהוט השבדית איקאה ממוקמת עם סניפי ענק בפרברים של 15 ערים בשבדיה. גם במזנוני איקאה מוגש אוכל זול מ-40 קרונות ומעלה, והמזנון ביציאה מציע נקניקיות ב-5 קרונות.

אם תקציבכם מוגבל ומקומות הלינה שבחרתם לטיול בשבדיה מאפשרים בישול, האפשרות הזולה ביותר לטיול חסכוני בשבדיה היא לקנות אוכל בסופר ולהכין אותו בעצמכם.

ניתן למצוא מסעדות המגישות אוכל צמחוני או טבעוני בערים הגדולות בשבדיה, אך פחות באזורי הכפר, אבל בד"כ תוכלו למצוא פלאפל בערים בינוניות.

במזנונים הנמצאים על הכביש המהיר ל- vägkrogar יש מנות נדיבות, אבל האיכות בינונית, המנות שמנוניות ויקרות. אם יש לכם זמן, עדיף לאכול במסעדות באזור המרכז.

שבדיה
דירוג הגולשים 5 (3 הצבעות)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל