פמגוסטה

פמגוסטה, קפריסין הטורקית – המדריך המלא לחופשה משפחתית

פמגוסטה שבקפריסין הטורקית (צפון קפריסין) הפכה בשנים האחרונות ליעד תיירותי מרכזי לחופשות משפחתיות של ישראלים, בעקבות האיכות הגבוהה של בתי המלון המעולים והמחירים המשתלמים מאוד, לצד המרחק הקצר מישראל. אם אתם שוקלים חופשה בפמגוסטה, ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב על אטרקציות תיירותיות בפמגוסטה, חיי לילה ופאבים, מסעדות מומלצות וכל הטיפים הדרושים לתכנון חופשה משפחתית מוצלחת בפמגוסטה

חבילות נופש לפמגוסטה            |            חבילות נופש לקיריניה

פמגוסטה Famagusta (נקראת בטורקית: Gazimağusa, וביוונית: Αμμόχωστος AmmochostosI) היא עיר חוף תיירותית בצפון קפריסין הטורקית. פמגוסטה, הנחשבת לעיר תיירותית המהווה את אחד היעדים המועדפים על ישראלים לחופשה משפחתית בצפון קפריסין, ידועה בזכות בתי מלון מפנקים במיוחד ונופים מעניינים, היא עיר יפהפיה מוקפת חומה, עם חופי רחצה נהדרים וחיי לילה סוערים. העיר מתחלקת לשני חלקים – פמגוסטה העתיקה, המוקפת בחומה מימי הביניים, ופמגוסטה המודרנית המהווה מרכז עסקים ומגורים.

איך מגיעים לפמגוסטה

אי אפשר לעבור את הגבול מהחלק היווני של קפריסין אל תוך פמגוסטה ישירות מקפריסין היוונית. מעבר הגבול הקרוב ביותר לפמגוסטה נמצא ב- Strovilia שליד Agios Nikolaos, הנמצא בתוך בסיס צבאי בריטי. ישראלים המגיעים לחופשה בקפריסין הטורקית בד"כ טסים אל שדה התעופה של לרנקה שבקפריסין היוונית ומשם עוברים את הגבול לצפון קפריסין במעבר הסמוך ללרנקה.

אופציה נוספת היא לחצות את הגבול באחד המעברים של עיר הבירה ניקוסיה, אל לפקושה, הלא היא ניקוסיה הטורקית, בירת צפון קפריסין, ומשם לקחת אוטובוס אל תוך פמגוסטה. חברת האוטובוסים המפעילה את הקווים מניקוסיה לפמגוסטה נקראת Itimat והם יוצאים מהצד הטורקי של ניקוסיה כל 30 דקות. יש גם קו מיניבוס "דולמוס" מניקוסיה לפמגוסטה במחיר 9 לירות טורקיות. הדולמוסים יוצאים כשהם מתמלאים. אורך הנסיעה היא שעה ועשרים דקות.

תחבורה בתוך פמגוסטה ובסביבה

מערכות התחבורה הציבורית בתוך קפריסין הטורקית אינן מוצלחות במיוחד, ולכן פיתרון התחבורה המועדף לטיול בפמגוסטה והסביבה הוא השכרת רכב בקפריסין הטורקית (כנסו לקישור לקבלת הצעות המחיר הזולות ביותר במנוע השוואת המחירים המתקדם המתעדכן בכל המחירים והמבצעים של חברות השכרת הרכב בצפון קפריסין) .

אין בפמגוסטה אפשרות מסודרת של השכרת אופניים. פמגוסטה די קטנה אז אפשר כעיקרון לכסות את רוב העיר ברגל, אבל בחודשי הקיץ קחו בחשבון את השמש והחום. אם אתם מטיילים בפמגוסטה ברגל, היזהרו כשאתם חוצים את חלקי העיר הנמצאים בהסגר של צבא קפריסין הטורקית או האו"ם, ולא, אתם מסתכנים במעצר. כמובן, מקומות אלה מסומנים היטב בשילוט בולט, פשוט הפעילו שיקול דעת בריא. עדיף להשתמש במוניות שהן גם האופציה הבטוחה יותר למטייל העצמאי שאיננו שוכר רכב. המוניות בפמגוסטה נפוצות ולא יקרות מדי.

אתרים תיירותיים ואטרקציות בפמגוסטה

העיר העתיקה של פמגוסטה מוקפת בחומות עתיקות ומהווה למעשה את אחד המוצבים הוונציאנים השמורים ביותר במזרח התיכון, זכר לימים בהם דוכסות ונציה שלטה בקפריסין. בנוסף, יש בפמגוסטה כמות משמעותית של מבנים עתיקים מימי הביניים או מתקופת הרנסאנס ששווה לבקר בהם, למרות שרבים מהם ניזוקו באופן חמור במהלך המצור הטורקי על פמגוסטה (שהיתה אז בשליטת ונציה) בשנת 1571. גם היום אפשר עדיין לראות חורים שנגרמו מפגזי התותחים הטורקיים בחומות העיר, וגם בקירות המבנים העתיקים.

אחד האתרים ההיסטוריים החשובים בפמגוסטה הוא קתדרלת ניקולס הקדוש, שהפכה למסגד לאחר הכיבוש העותומני של פמגוסטה, ונקראה מסגד ללה מוסטפה פשה Lala Mustafa Pasa), וגם כנסיית ג'ורג' הקדוש, כנסיה יוונית היסטורית עם ציורי קיר (פרסקו).

יש עוד הרבה מה לראות בשוטטות ברחבי העיירה ההיסטורית, שבה יש משהו מעניין כמעט בכל פינה.

העיר האסורה – ורושה, עיר הרפאים של פמגוסטה

החלק הדרומי של פמגוסטה (כלומר, השכונה שמדרום לפמגוסטה המודרנית), זכה לכינוי "עיר הרפאים" והוא מעורר את דימיונם וסקרנותם של תיירים מכל העולם. מדובר בשכונת מגורים שפעם היתה שכונה רגילה לחלוטין בשם ורושה Varosha (בטורקית . Maraşביוונית: Varosia), והיתה איזור בו התחולל קרב קשה בזמן המלחמה במסגרתה השתלט צבא טורקיה על צפון קפריסין והקים את הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין. אך מסיבות שאינן לגמרי ברורות, גם לאחר סיום המלחמה ושיחרור שאר פמגוסטה מהשלטון הצבאי, החליט צבא קפריסין הטורקית להשתלט על השכונה ולסגור אותה לחלוטין. עד היום איזור ורושה (או ורושיה) סגור לציבור והוא תחת שליטה צבאית.

אפשר לראות את האזור ההרוס של ורושה, שנפגע בהפגזות, מחוף הים של מלון Palm Beach, אבל יש להיזהר ולא לצלם באזור הזה או להתקרב יותר מדי לאזור המגודר, האבטחה היא כבדה והצבא הטורקי רגיש לזרים שמנסים לרחרח באיזור. הפעילו שיקול דעת והדריכו את ילדיכם בהתאם, מעצר ע"י חיילים עצבניים במדינה זרה שאין איתה קשרים דיפלומטיים הוא לא חלק מרשימת האטרקציות המומלצות לחופשה משפחתית בפמגוסטה.

טיולים מחוץ לפמגוסטה (איזור פמגוסטה)
סלאמיס – אתר מומלץ לטיול יומי מחוץ לפמגוסטה הם החורבות הקדומות הקלאסיות באתר Salamis, הממוקם מצפון לפמגוסטה, על הכביש לכיוון İskele (Gr. Trikomo. בסלאמיס התקיים קרב היסטורי ידוע בין יוון הקדומה לאימפריה הפרסית.

עוד אתר שבהחלט שווה ביקור באיזור פמגוסטה היא העיר הקדומה אנקומי (Tuzla בטורקית) מהתקופה הביזנטית המאוחרת.

אתר תיירות ידוע נוסף מחוץ לפמגוסטה הוא מנזר סן ברנבאס (St. Barnabas monastery). אחד המקומות הקדושים ביותר לנצרות בקפריסין כולה, הכולל מוזיאון המכיל ציורי קדושים שונים.

שופינג בפמגוסטה

פמגוסטה היא עיר תיירות קלאסית, עם תושבים טורקים וחווית קניות שמזכירה את טורקיה, פרט לעניין אחד – באופן די מפתיע יחסית למדינה מזרח תיכונית ועוד לאיזור טורקי, סוחרי פמגוסטה בד"כ אינם רגילים להתמקח. בחנויות הגדולות יותר יש על רוב הדברים מחירים מסומנים וברוב המיקרים אם תנסו להתמקח המוכרים לא ירצו להוריד במחיר. מצד שני יש בקפריסין מינהג מאוד נחמד שבו לפעמים מוכרים נותנים למי שקונה אצלם משהו גדול יחסית איזושהי מתנה קטנה על חשבון הבית, קורה לפעמים שמוכרים נותנים במתנה חגור למי שקונה חליפה וכדומה. בחנויות הקטנות יותר ובדוכנים אפשר בד"כ להתמקח.

עיקר השופינג בפמגוסטה מתרכז בבגדים ומזכרות, אבל יש בפמגוסטה מגוון גדול של חנויות, מבגדים ומתנות ועד רהיטים. רוב החנויות פזורות לאורך רחוב סלאמיס (Salamis Road). גם בתוך חומות העיר העתיקה יש מספר חנויות מזכרות למי שמעוניין בחפצים מעשה-יד או בתחרה הקפריסאית הנודעת הנקראת Lefkara על שם העיירה לפקרה בה מייצרים אותה.

מבחינת אוכל ומוצרי מכולת, כמו ברוב חלקי קפריסין, יש בפמגוסטה חנויות מזון גדולות המוכרות פירות וירקות טריים. במרכז פמגוסטה יש שתי רשתות סופרמרקטים גדולים בהם אפשר לקנות מגוון גדול של מוצרים, מאוכל ועד כלי בית וביגוד.

מסעדות בפמגוסטה

יש היצע גדול של מסעדות בפמגוסטה, גם בעיר העתיקה וגם בפמגוסטה המודרנית. המסעדות שבתוך פמגוסטה העתיקה נמצאות בעיקר בסביבת כיכר Namik Kemal. בית הקפה D&B מגיש פיצה לא רעה וגם קבב טורקי. אם אתם אוהבים קבב, גם מסעדת הקבב הטורקי Aspava שממול היא אופצייה טובה.

אם אתם מעוניינים במטבח בינלאומי מתוחכם הביסטרו בר Monk’s Inn נחשב מומלץ מאוד ומגיש תפריט מצומצם, כולל כריכים חמים וקרים ושתייה אלכוהולית, אבל כל המנות מצויינות.

אוכל קפריסאי – טורקי אותנטי נמצא במסעדה המומלצת Minder Restaurant שנמצאת מחוץ לחומות, ליד בזאר Persembe (השוק שפתוח בימי חמישי). המסעדה החדשה Ginko מגישה תפריט יותר מגוון.

בחלק המודרני של פמגוסטה, רוב המסעדות המתאימות לתיירים נמצאות ברחוב סלאמיס, מכיוון האנדרטאה לכניסה לעיר לכיוון סלאמיס.

חיי לילה בפמגוסטה

בקפריסין הטורקית אלכוהול הוא חוקי ונפוץ ומככב בסצינת חיי הלילה התוססת והליברלית. בפמגוסטה תמצאו מספר גדול של ברים ברחוב הראשי, רחוב סלאמיס, בו נמצאות גם רוב המסעדות המומלצות. הברים נוטים להתמלא בערבי הקיץ במקומיים, עם נוכחות בולטת של הרבה מאוד סטודנטים וצעירים.

בעיר העתיקה של פמגוסטה, הביסטרו בר Monk’s Inn מומלץ לא רק לארוחת ערב אלא גם כבר לבילוי לילי נעים. בצדו השני של כיכר נאמיק קמאל (Namik Kemal) נמצא באר מומלץ בשם Hamam Inn שממנו אפשר להשקיף על הקתדרלה העתיקה. באותו איזור תמצאו גם את בית הקפה Es Café מקום מומלץ לבילוי ערב באווירה שקטה יותר.

איזור מומלץ נוסף לבילוי בפמגוסטה הוא רצועת החוף של Famagusta Quayside (המוכרת למקומיים כחוף פאלם, Palm Beach), איזור שהפך פופולרי לבילויים  לאחר שבוצעו בו עבודות פיתוח משמעותיות. גם שם אפשר למצוא מבחר של בתי קפה, בארים ומסעדות, בשעות הצהריים או הערב.

 

פמגוסטה
דירוג הגולשים 5 (2 הצבעות)
Sending

תגובה

  • על הדרך ביןמגוסטה לניקוסיה היה יישוב יהודי ? בין השנים 1900 ל 1925. הוא שהוקם ע"י איק"א ותלמידים בוגרי מקווה ישראל. כיום יש רק חורבות ושארית בית העלמין.
    פרטים נוספים בספר "אי קרוב רחוק"

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל