Tbilisi

טביליסי עם ילדים – טיול בבירת גיאורגיה למשפחות

טביליסי עם ילדים – המדריך המלא לחופשה משפחתית בבירת גיאורגיה – המלצות וטיפים לקראת טיול בטיביליסי למשפחות עם ילדים, כולל מידע על אטרקציות בטביליסי. מיטב פעילויות הנופש של טביליסי למשפחות, מוזיאונים ואתרי מורשת בטביליסי (כולל בית הכנסת הגדול של הקהילה הגרוזינית), מדריך לשופינג בטביליסי ועוד מידע חשוב לתיכנון חופשה בטביליסי

דילים לטביליסי                |           טיולים מאורגנים בגאורגיה

טביליסי Tbilisi היא עיר הבירה של גיאורגיה והעיר הגדולה ביותר במדינה. טביליסי שוכנת על גדות נהר קורה (Kura River) ויש בה כ-1.5 מיליון תושבים. טביליסי מוכרת בשל הארכיטקטורה שמזוהה איתה באופן ייחודי, המשקפת את העבר הסיפורי של העיר, ומכילה שילוב יוצא דופן וצבעוני של מבנים מימי הביניים, מבנים ניאוקלאסיים, ארטו נובו, ארכיטקטורה סטלינסטית ומודרנית. בשנים האחרונות הפכה גיאורגיה ליעד פופולארי לטיולי משפחות לחו"ל ורבים מגיעים אל טביליסי עם ילדים – לחופשה משפחתית או בתור נקודת ההתחלה של טיול לגאורגיה הכולל גם את איזורי הכפר. בכתבה זו אספנו עורכם המלצות על מיטב האטרקציות של טביליסי למשפחות עם ילדים

חופשה בטביליסי – המלצות לקריאה נוספת

כאשר מחפשים בית מלון בטביליסי כדאי לשים לב שמדובר במלון מומלץ שגם ילדים ייהנו בו – ביחרו אחד מבתי המלון ברשימת מלונות מומלצים בטביליסי למשפחות עם ילדים

לפני הזמנת טיסה לגאורגיה כדאי לקרוא את המדריך הכולל השוואת מחירים, מידע על שדה התעופה וביקורת על חברות תעופה המפעילות טיסות לטביליסי

מגיעים אל טביליסי עם ילדים ומעוניינים לשכור רכב לטיול בגיאורגיה היפה? אספנו עבורכם טיפים והמלצות שיחסכו לכם מאות שקלים ולא מעט טירחה בהזמנת השכרת רכב בגאורגיה

רוצים לחסוך מאות שקלים על חבילות סלולר יקרות ולהישאר מחוברים בחופשה בטביליסי? פשוט הזמינו מראש סים או eSIM לגאורגיה

כאשר שוקלים להגיע אל טביליסי עם ילדים אין סיבה לחשוש מהדימוי הקשוח יחסית שיצא למדינות ברה"מ לשעבר – טביליסי היא למעשה אחת הערים הבטוחות ביותר באירופה היום ומדורגת באופן קבוע כאחד מיעדי התיירות הצומחים והפופולריים ביותר הודות לתעשיית התיירות בגיאורגיה הצוברת תאוצה הולכת וגוברת.

טביליסי שוכנת באמצע מזרח גיאורגיה, למרגלות רכס הרי טריאלטי. אגדות העם של גיאורגיה מספרות כי העיר נוסדה במאה החמישית לספירה ע"י המלך וכטנג גורגסאלי שירה בפסיון במהלך ציד באיזור. הפסיון נפל אל תוך מעיין חם, ושם לא ברור אם נרפא או התבשל. האירוע עורר אצל המלך את ההשראה לבנות עיר באתר הציד, סמוך למעיינות החמים, ושם העיר לקוח מהמילה הגיאורגית טבילי שמשמעותה 'חם'.

במהלך ההיסטוריה, טביליסי נחרבה ונבנתה מחדש 29 פעמים, אך תשתית העיר נותרה בשלמותה, על כל סמטאותיה הצרות והבתים הגדולים המתעקמים שנבנו סביב חצר משותפת גדולה בבנייה גרוזינית מסורתית.

טביליסי למשפחות – פעילויות מומלצות לחופשה בטביליסי עם ילדים

בריכות הגופרית – הרובע בו נמצאות בריכות הגופרית הידועות של טביליסי נקרא Abanotubani והוא נמצא בצידו המזרחי של גשר Metekhi. קל לזהות את המקום באמצעות הכיפות הקטנות הנמצאות בגובה האדמה. יש במקום מספר גדול של בריכות קטנות (לפעמים צריך להמתין כדי להיכנס אליה). אל תצפו לשירות באנגלית. אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים קטנים או ילדים הסובלים מבעיות בריאות רצוי להתייעץ קודם רפואית לגבי הטבילה בבריכות הגופרית.

מוצעים כאן גם עיסויים, הם למעשה דומים יותר לשטיפה בלחץ מים, אך זה שווה את החוויה. כדאי להגיע עם מגבת משלכם, כפכפי חוף עומדים לרשות המתרחצים במחיר סמלי. אפשרות נוספת היא "הבריכות המלכותיות" (Royal Baths) הנחשבות בקרב תיירים רבים כאלטרנטיבה הרבה יותר טובה לבריכות הגופרית (הן סמוכות זו לזו). בריכות הגופרית יקרות פי שתיים מהבריכות המלכותיות, אם לוקחים בחשבון את מחיר העיסוי.

ברובעים אחרים של טביליסי תמצאו בריכות גופרית נוספות, כמו זו שב-Kiev-ulica, מעט דרומה ומזרחה מתחנת המטרו Marjanishvili, מעבר לפינה מ-HostelGreen Stairs (הבריכות נקראות roubles). בשעות הערב תוכלו להיכנס לבריכה פרטית במחיר 10 לארי. עלות מגבת נוספת 2 לארי. כניסה לבריכה הציבורית: 2 לארי, בריכה פרטית: 10-80 לארי לשעה, עיסוי: 5-20 לארי.

אגם הצבים (Kus Tba).  האגם שוכן בפרברי הגבעות של טביליסי (קחו מונית או לכו ברגל מ- Saburtalo). זהו אחד היעדים הפופולריים של טביליסי למשפחות בסופי השבוע. אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים גדולים מספיק, אפשר לשכור כאן סירות פדלים או לשחות באגם, וליהנות מהנוף של ההרים והאגם. כיסאות נוח מוצעים להשכרה במחירים סבירים. רחצה באגם עולה 3 לארי.

ההגעה לאגם הצבים היא בהליכה קלה ונעימה של כשעה מרובע Saburtalo לאורך כבישים צדדיים. בדרך תחלפו על פני המוזיאון האתנוגרפי, גם הוא אחת האטרקציות המומלצות של טביליסי למשפחות, אפשר לשלב את הביקור באגם הצבים עם ביקור במוזיאון. אם הגעתם אל טביליסי עם ילדים שעדיין מתקשים בהליכה, אפשר גם לקחת מונית (5-10 לארי) ממרכז העיר.

אגם ליסי (Lisis Tba).  אגם ליסי הרבה יותר גדול מאגם הצבים ומבודד יותר. יש בו רכסי הרים מפותלים, שבילים ומסלולי אופניים סביב האגם. אפשר לשחות בו ולשכור אופניים. אך היו מוכנים לכך שמוניות אינן ממתינות כדי להחזיר אתכם למלון, ואגם ליסחי מרוחק יותר מאגם הצבים ממרכז טביליסי. מיניבוס מספר 137 היוצא מכיכר Liberty יביא אתכם למרחק של 200 מ' מהאגם, וגם אוטובוס מס' 29 מתחנת Tarin מגיע לשם. אפשר להגיע לכאן ברגל, אבל זה לא מומלץ אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים – ההליכה היא באורך 8-9 ק"מ ממרכז העיר, אך המסלול אינו עובר דרך נופים יפים.

מטע התה – איזור מומלץ לטיול רגלי עבור משפחות המגיעות אל טביליסי עם ילדים ההולכים עצמאית.

טפסו למבצר נריקלה (Narikala Fortress) – השרידים ההרוסים של מה שהיה פעם מבצר מאוד מהודר, הכנסיות של Upper Betelmi והגנים הבוטנים המהממים שמהם נשקפים נופים יפים של העיר מתחת יכולים להרכיב יום מצויין של טיול בטביליסי למשפחות עם ילדים גדולים מספיק, אך אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים קטנים היזהרו – הטיפוס למבצר די תלול והמעקים לא תמיד בטיחותיים בדרך למעלה. הדרך המומלצת לבקר באתר זה היא באמצעות רכבל שהוא בפני עצמו אחת החוויות המומלצות של טביליסי למשפחות – חוויה מרגשת עם נופים מהממים של העיר, בעלות של 1 לארי בלבד. בחצר המבצר יש גם כנסיה פעילה. המקום נמצא במרחק הליכה נעימה מפארק מתאצמינדה  וגם מהגן הבוטני.

הגן הבוטני של טביליסי  – הגן הבוטני הלאומי של גיאורגיה, שוכן בערוץ Tsavkisis-Tskali ליד מבצר נריקלה. יש בו לא רק אוסף נכבד של צמחים, אלא גם גן מקסים עם מפל מים ציורי, נהדר ביום קיץ חם, אחד האתרים המומלצים לטיול אל טביליסי עם ילדים – כניסה: 1 לארי לאדם.

פארק המים Jino Paradise – זהו פארק מים בטביליסי הכולל שפע של בריכות שחייה, מגלשות, מתחמי שעשועים ומגרשי ספורט חוף ומים, אחת האטרקציות הטובות ביותר של טביליסי למשפחות בחודשי הקיץ. ג'ינו פרדייס נמצא ליד ים טביליסי (אגם מלאכותי גדול השוכן בין הרובעים טמקה (Temka) וורקטילי (Varketili). מחיר כניסה למשפחה של 4 נפשות הוא כ-45 דולר אמריקאי והתמורה שתקבלו בהחלט שווה את הכסף. הפארק פתוח מדי יום בין 10:00-21:00, בעונת הקיץ בלבד.

מצנחי רחיפה (Fly Caucasus Paragliding) פעילות מצנחי רחיפה מתקיימת מדי יום (10:00-18:00), במרחק 60 ק"מ מטביליסי, רחיפה עם מדריך במרחק של שעה מהעיר. מחיר הפעילות 199 לארי לאדם. הזמנות דרך WhatsApp Didgori), ☎ +995 568 114453.

פארק מתאצמינדה או TV antenna park –  קחו את האוטובוס (אוטובוס 124 מ-Rustavelli, עובד עד 23:00) העולה אל הפארק, הממוקם בחלק העליון של הגבעה של טביליסי, ובלו שם יום מהנה באחת האטרקציות המומלצות ביותר של טביליסי למשפחות – אל תוותרו על הגלגל הענק. (סיבוב אחד במחיר 2 לארי לאדם, צריך לקנות גם כרטיס כניסה נטען בקופה במחיר 2 לארי למשפחה).

אפשרות מומלצת נוספת אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים היא לעלות ברכבל (בעלות 2 לארי, בטעינה לכרטיס הכניסה הנטען שלכם לפארק (הכרטיס Metromani של טביליסי אינו תקף כאן). בפארק האנטנה (או פארק מתאצמינדה, Mtatsminda park) יש גם רכבת הרים (סיבוב בעלות 5 לארי, מינימום 4 אנשים) שמספקת לא רק אדרנלין גבוה אלא נופים נהדרים של טביליסי ביום קיץ שטוף שמש.

יש גם שביל נחמד (מרוצף אבל תלול, עם ספסלים, נופים ומסלול כושר) היוצא מכנסיית Mamadaviti למבצר נריקלה, ועובר דרך פארק מתאצמינדה, מעיין Sololaki, בית אחוזה, Lady of Georgia ורכבל ל-Rike, זהו אחד ממסלולי הטיול הרגליים הפופולריים של טביליסי למשפחות, בתנאי שהילדים שלכם הולכים באופן יציב. זה די קל ללכת מרובע באת' (Bath) לנריקלה – קחו את הכביש המוביל למסגד אשר מסתיים בגן הבוטני של גיאורגיה. ממש לפני הגן, יש שביל קטן מצד ימין לאורך החומה. דרך נוספת, אך יותר קשה להליכה אם הגעתם אל טביליסי עם ילדים קטנים, היא משדרת Rustaveli לרחוב Mamadaviti: מכיכר ליברטי לשדרת רוסטוולי פנו שמאלה לרחוב Besiki ולכו לאורכו עד רחוב Mtatsminda. המשיכו במעלה הגבעה.

פארק טיפוס בחבלים (Rope Activity Park),  פארק החבלים של טביליסי איננו דיסנילנד אבל בהחלט מדובר באחד הבילויים המומלצים של טביליסי למשפחות עם ילדים חובבי טיפוס ואתגרים. מחיר כניסה 5 לארי לאדם. ☎+995558 657787

סיורים מודרכים – אוטובוס התיירים של טביליסי, שיט קרוז וטיולי יום בגיאורגיה – אוטובוס קומותיים אדום, שיט קרוז בנהר או טיול יומי ארוך יותר באוטובוסים המטיילים ברחבי גיאורגיה הן אטרקציות הטיולים הבולטות של טביליסי למשפחות. אוטובוס התיירים האדום של טביליסי הוא הדרך הטובה ביותר לערוך היכרות עם העיר. הסיור חולף על פני הכיכרות והרחובות הראשיים של העיר ומלווה בהדרכה קולית שזמינה בשפות שונות. הכרטיס תקף למשך 24 שעות ואפשר לעלות ולרדת כרצונכם. שיט קרוז הוא עוד דרך נהדרת (בקיץ) לראות את טביליסי מזווית שונה ולצלם נופים מדהימים מהמרפסת של הקומה השנייה של הספינה. מומלץ לשלב חופשה בטביליסי עם סיורים יומיים המאפשרים לכם להתקרב ללב גיאורגיה, היוצאים ממנה באוטובוסים מאורגנים – לבירה העתיקה של גיאורגיה מצחתה Mtskheta, אל ארץ היינות קאחתי (Kakheti) או אל הר קזבק ברכס הרי הקווקז (Kazbegi mountains). רוב הטיולים הם בעלות של 25 לארי לאדם.

אפשר לצאת לכל הסיורים מכיכר Meidan  – מכיכר Freedom, פנו ל- Apkhazi (רחוב Leselidze לשעבר) עד שתגיעו לכיכר מיידאן. משרד הנסיעות נמצא בצד שמאל, ופתוח בין 9:00-21:00..פרטי קשר:  ☎(+99532)2438088, http://cstbilisi.com/

פארק אסטרה (Astra Park). אחד ממקומות הבילוי האהובים ביותר על בני נוער בטביליסי – זהו פארק מקורה מלא במתקני מירוצי מכוניות (לבני נוער חובבנים), בית ספר לקרטינג וגם קולנוע 7D ומתחם קליעה למטרה, שולחנות טניס שולחן ואפילו בריכה. זהו מקום בילוי טוב בטביליסי למשפחות עם ילדים גדולים, למבוגרים וילדים כאחד. פארק אסטרה נמצא בין הרחובות לובליאנה (Lubliana) ובליאשווילי (Beliashvili), כעשרים דקות נסיעה מכיכר החירות (Freedom Square).

אטרקציות למשפחות עם ילדים בטביליסי ובסביבה

טיול יום מטביליסי למצחתה, ג׳ווארי, גורי ואופליסציחה

הסיור מתחיל ב-9 בבוקר עם נסיעה למזרח גיאורגיה, מרחק 96 ק״מ מטביליסי לכוון מצחתה. מצחתה היא בירת ממלכת גיאורגיה המזרחית של איבריה מהמאה השלישית לפנה״ס, והיא אחת הערים העתיקות ביותר והמרכז התרבותי והדתי של גיאורגיה. לאחר ביקור כאן, נמשיך למנזר ג׳ווארי, יצירת מופת ארכיטקטונית מהתקופה המוקדמת של ימי הביניים, שנבנתה על ראש גבעה. מהגבעה אפשר לצפות למטה לעבר הנהרות אראגווי (Aragvi) ומטקווארי (Mtkvari) ולצלם כמה תמונות מרהיבות.
המשיכו עם המדריך המקומי לגורי, מקום הולדתו של סטאלין. בקרו בבית סטאלין, במוזיאון ובקרון הרכבת. במוזיאון סטאלין תלמדו על חייו של הדיקטטור הנודע לשמצה בתערוכה הכוללת צילומים, מתנות וריהוט. לאחר הביקור במוזיאון, יהיה זמן לארוחת צהריים בעיר גורי, עם אופציה לבחור בין מסעדה גיאורגית מסורתית לבין ארוחה עם משפחה מקומית שיש בביתה מרתף יינות פרטי.

לאחר ארוחת צהריים פונים לעבר עיירת המערות אופליסציחה המכונה ״מבצר האל״ ושוכנת על הר סלעי בגדה השמאלית של נהר מטקווארי. המבצר מוזכר בתיעודים עתיקים מאוד ותולדותיו באלף הראשון עד השלישי לפנה״ס. אופליסציחה שימשה מרכז פוליטי ותרבותי חשוב בעידן ההלניסטי ובתקופות מאוחרות של העת העתיקה והוא מזוהה כאחד היישובים העתיקים ביותר בגיאורגיה. תוכלו ליהנות כאן מסיור הליכה שבו תיוודעו למבנים שנחצבו מסלעים, כולל האמפיתיאטרון.

לבסוף, תבקרו בקתדרלת סווטיצחובלי (Svetitskhoveli Cathedral), מקום מקודש לנוצרים שנאמר עליו שנמצא בו חלוק של ישו. הקתדרלה היא יצירת מופת של תקופת ימי הביניים המוקדמת ואתר מורשת עולם של אונסק״ו.

להזמנת טיול מטביליסי למצחתה, ג׳ווארי, גורי ואופליסציחה


טיול יום קבוצתי מטביליסי לקזבגי

הסיור מתחיל בשעה 9 בבוקר בתחנת המטרו Avlabari. ב-9:45 תבקרו בג׳ינוולי, שמורת הטבע הגדולה ביותר במזרח גיאורגיה. לאחר מכן נבקר במצודת אנאנורי (Ananuri), אחד המונומנטים החשובים ביותר של התקופה הפיאודלית המאוחרת בגיאורגיה. אף שקיימים מונומנטים רבים ברחבי המדינה, אנאנורי הוא זה שמעיד על אורח חייהם של האנשים בתקופה זו. מבנים אנאנוריים, כמו מבנים דומים, שמורים בצורה טובה מאוד ומהווים מוקד משיכה לתיירים והיסטוריונים כאחד. מאז 2012 המצודה כלולה ברשימת אתרי מורשת עולמית של ארגון אונסק״ו.

לאחר הביקור במצודה תהיה אופציה להפסקת צהריים במסעדה בפסאנאורי (Pasanauri, המגישה חינקלי גיאורגי מסורתי. לאחר הארוחה נפנה לגודאורי (Gudauri), אתר סקי מישורי בהרי הקווקז הגדולים הפונה דרומה. לאחר מכן נבקר באנדרטת הידידות (People's Friendship Arch) של הפסל צרטלי. הקשת תלויה בגובה של 2,384 מעל רובע קזבגי (Kazbegi) ומעל הכביש הגיאורגי הצבאי (Military Georgian Road).

מאוחר יותר נבקר בכנסיית השילוש הקדוש (Stepantsminda (Kazbegi) Trinity Church) בגרגטי (Gergeti). הכנסייה שוכנת על אחד ממדרונותיו של הר קזבק (Kazbek Mountain), בין הרכסים המושלגים בגובה של 2,710 מ׳, ליד העיירה סטפנסטמינדה (Stepantsminda) והכפר גרגטי. לקראת סוף היום יש אופציה לארוחת ערב במסעדה בגודאורי (Gudauri) לפני החזרה לתחנת המטרו בטביליסי.

זהו טיול מהנה ומעשיר מאוד המתאם למשפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי לקזבגי


טיול מורשת מטביליסי להרי אנאנורי-קזבק

פנו צפונה לאורך הכביש הגיאורגי הצבאי (Georgian Military Highway) – הכביש היחיד המחבר בין גיאורגיה לרוסיה דרך הרי הקווקז. תחילה תבקרו בסכר זינוואלי (Zhinvali Dam), סכר הידרואלקטרי המוצב בנהר אראגווי (Aragvi River). זוהי השמורה מלאכותית אך היא משתלבת היטב עם הסביבה ומושכת אליה שלל מבקרים בשל מי הטורקיז שלה. בעודכם עושים את דרככם לחופי השמורה, תוכלו להבחין בשרידי הכנסייה שנותרה מיישוב שהוזז מאזור השטפונות של הסכר והוקם מחדש במיקום אחר.

לאחר מכן נבקר במצודה אנונורי (Ananuri Fortress) הידועה במראות הפנורמיים המרהיבים שלה המצודה נבנתה ע״י דוכסי אראגווי והחלקים הישנים ביותר שלה מתוארכים למאה ה-13. לאחר מכן, נבקר בגודאורי (Gudauri), אתר סקי השוכן ברכס הרי הקווקז הגדולים. מדורנות גודאורי נמצאים לגמרי מעל קו העצים.
גלו את אנדרטת הידידות של גיאורגיה-רוסיה שנבנתה בשנת 1983 כדי לציין מאתיים שנה לאמנת גיאורגייבסק והידידות המתמשכת בין גיאורגיה ורוסיה. בתוך האנדרטה נמצא ציור אריחים גדול המתפרס על פני כל היקף המבנה ומתאר סצנות מתולדות גיאורגיה. לבסוף, תבקרו בכנסיית השילוש הקדוש בגרגטי (Gergeti Trinity Church) השוכנת מתחת להר קזבק ומשמשת כנקודת מעבר פופולרית בקרב מטיילים החוצים בין רוסיה לגיאורגיה. בסוף היום חוזרים לטביליסי.

להזמנת טיול מטביליסי להרי אנאנורי-קזבק


טיול יום קבוצתי בחבל היין קאחתי בגיאורגיה

טיילו בקבוצה קטנה ועם הילדים בחבל קאחתי השוכן במזרח גיאורגיה. חבל קאחתי מכיל כמה מן היישובים העתיקים ביותר בכל אזור הקווקז וגילויים ארכיאולוגיים שנערכו בו הוכיחו שיין מיוצר כאן כבר כמה אלפי שנים. כמעט בכל מקום תיירים מוזמנים לכוסית יין אדום או לבן. כמו כן, אפשר למצוא כאן בכל מקום את הקינוח הגיאורגי הנקרא צ׳ורצ׳חלה.

בדרך, עצרו בחברת Kakhetian Traditional Winemaking, אחת החברות הגדולות ביותר לייצור יין ומשקאות חריפים בגיאורגיה ובכל חבל הקווקז. טעמו יין גיאורגי ששונה בארומה ובטעם מיינות אירופיים ואינו דומה לאף יין שטעמתם מעודכם.

מכאן המשיכו לבדיואורי (Badiauri), שבה אורחים מוזמנים לטעום לחם, גבינה וצ׳אחה גיאורגיים טעימים.

לאחר מכן תבקרו בסיגנאגי, אחת העיירות היפות ביותר באזור, המלאה במבנים ארכיטקטוניים שונים ומשונים, בתים שובי לב, רחובות מרוצפים, חומות מגן ומראות מרהיבים של רכס הרי הקווקז. סיגנאגי זכתה בכינוי ׳עיר האהבה׳ בגלל כל החתונות המתקיימות בה. זוהי עיירה קטנה ורומנטית ביותר שאפשר לחצות ברגל. שני קילומטרים בלבד מסיגנאגי, תמצאו את מנזר בודבה (Bodbe Monastery). האזור שמסביב למנזר מכוסה בפרחים, שיחים ויקבים. העצירה האחרונה היא ביקב חרבה (Winery Khareba), מרתף היינות הגדול ביותר של גיאורגיה. כאן תסיירו ברגל עם מדריך מקומי ותקבלו מידע נוסף לגבי היין ותטעמו אותו.

להזמנת טיול מודרך מטביליסי לחבל קאחתי


טיול יום בקבוצה קטנה מטביליסי לבורג׳ומי ובקוריאני

סיור ״הסיפור הרומנטי הגיאורגי״ מתחיל בשש בבוקר באיסוף בבית המלון בטביליסי ע״י הנהג והמדריך. לאחר כשעתיים וחצי נסיעה, תעצרו בבורג׳ומי. כאן תוכלו להישאר ולסייר בפארק בורג׳ומי או לצאת להליכה של 30 דקות למנזר הירוק (Green Monastery), השוכן עמוק ביער. במסע דרך היער המרהיב ביופיו, חוו את הטבע של גיאורגיה ואפילו תטעמו את המים המינרליים המפורסמים של בורג׳ומי. לפני העזיבה, תשבו לארוחת בוקר.

לאחר העצירה בבורג׳ומי תמשיכו לכפר היפהפה בוקוריאני, וכאן תיהנו מפעילויות שונות, כולל בריכות סולפור ואוכל משובח. בחורף תוכלו לעשות סקי ולהשתתף בפעילויות חורף. בקיץ אפשר ליהנות מרכיבה על סוסים, רכיבת ג'יפים ועוד. כדי להגיע לבוקוריאני, סעו ברכבת קוקושקה שבמהלכה תראו את המראות המרהיבים של גיאורגיה. בסוף היום הנהג ייקח אתכם חזרה לבית המלון בטביליסי.

מתאים מאוד למשפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי לבורג׳ומי ובקוריאני


מטביליסי לצ׳יאתורה – סיור יום בצ׳רנוביל של גיאורגיה

בשעה שמונה בבוקר יאספו אתכם המדריך והנהג מבית המלון/מקום הלינה בטביליסי. מכאן תסעו לעמוד קאצחי (Katskhi Pillar) המסתורי והמרשים, המתנשא לגובה של 40 מ׳ מעל קניון נהר קרשונה (Karshuna River) ובנוי מאבן גיר טבעית. בראש המונולית הזה נמצאים מנזר וכנסייה משוקמת מהמאה השמינית, שבנו קרוב לוודאי נוצרים אצטקים. נזיר יחיד ומקסים חי לבדו במנזר זה כבר למעלה מ-25 שנה בשתיקה מוחלטת.

משם תמשיכו לצ׳יאתורה, עיר תעשייתית שנוסדה בסוף המאה ה-19. בימים הסובייטים של גיאורגיה, היא הייתה מרכז לכריית מנגן. היום צ׳יאתורה מושכת אליה מבקרים המתעניינים בשרידים שנותרו מהתקופה הסובייטית. כדי להבין את העבר בצורה אותנטית, עלו על הרכבל מהתקופה הקומוניסטית שהמקומיים עדיין משתמשים בו כאמצעי תחבורה. המערכת כוללת תריסר כבלים להסעת נוסעים ושני קווים להסעת מנגן. אורך הרכבל הכולל הוא למעלה מ-6 ק"מ.

צ׳יאתורה שוכנת בין עמקים תלולים וקניונים עמוקים, והיא באמת מראה בלתי נשכח שמותיר את רשמיו במבקרים רבים ונחשב ליעד פופולרי בקרב מטיילים המחפשים לרדת מהמסלול הרגיל. בסוף היום, תחזרו לטביליסי למקום לינתכם.

טיול שיותיר את חותמו בקרב כל מבקר, ובמיוחד משפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי לצ׳יאתורה


סיור מודרך בטביליסי במצודת גורי, אופליסטציחה ובורג׳ומי

בקרו באופליסטציחה, עיר מערות החצובה בתוך סלעי גיר בגדה השמאלית של נהר מטקווארי (Mtkvari). העיר נוסדה באלף הראשון או השני לפנה״ס ושימשה כמרכז דתי, פוליטי ותרבותי חשוב בתקופה ההלניסטית ובסוף העת העתיקה. המקום נוסד בעידן הברונזה המאוחר, בסביבות 1000 לפנה״ס והיה מיושב עד המאה ה-13.

בין המאה השישית לפנה״ס והמאה ה-11, אופליסטציחה הייתה אחד מהמרכזים הפוליטיים והדתיים החשובים ביותר של בני הכארתלי הפרה-נוצריים, שהתיישבו בגיאורגיה ההיסטורית. מבקרים מוזמנים להתהלך ברחובות העתיקים, בתיאטרון החצוב בסלע, באולמות המלכותיים, בבית המרקחת, במקדשים הפגאניים ובכנסיות הנוצריות.

תוכלו גם לבקר במוזיאון סטאלין בגורי. סטאלין, שהיה במקורו מגיאורגיה, היה המזכ״ל של המפלגה הקומוניסטית במלחה״ע השנייה. המוזיאון כולל את ביתו של סטאלין (בקתה שבה נולד), את הכרכרה המשוריינת שלו ואת הפסל שניצב בכיכר המרכזית של גורי והיה שנוי במחלוקת עד שהורד בשנת 2010. לאחר מכן תגלו את מצודת גורי (Gori Fortress), מצודה מימי הביניים שניצבת על גבעה סלעית בעיר גורי.

משפחות עם ילדים ייהנו במיוחד מעיירת הנופש הציורית בורג׳ומי, שאליה תגיעו אחר-כך. העיירה שוכנת בקצה המזרחי של הפארק הלאומי בורג׳ומי-חרגאולי (Borjomi-Kharagauli National Park). העיירה מפורסמת במים המינרליים שלה, שהם המוצר המיוצא ביותר בגיאורגיה. בורג׳ומי היא גם מקום מושבו של פארק שעשועים אקולוגי הגדול ביותר בקווקז. בשל הכוחות המרפאים המיוחסים למעיינות המים המינרלים של האזור, זהו יעד לאנשים המחפשים מרפא.

להזמנת סיור מודרך מטביליסי במצודת גורי, אופליסטציחה ובורג׳ומי


סיור יום במצחתה – העיר העתיקה ביותר בגיאורגיה

בקרו בעיר העתיקה ביותר בגיאורגיה בסיור יום במצחתה. במהלך הסיור, תיהנו ממראות פנורמיים מלמעלה של ההרים הסובבים את מנזר ג׳ווארי (Jvari Monastery) ושל המפגש של הנהרות אראגווי (Aragvi) ומטקווארי (Mtkvari).

להזמנת סיור מאורגן מטביליסי למצחתה


סיור הליכה בעיר העתיקה של טביליסי

גם אם זמנכם קצר בטביליסי, אתם חייבים לסייר בעיר העתיקה לפחות למשך חצי יום. המבנים הארכיטקטוניים ברובע ההיסטוריה של העיר הם שילוב של סגנונות גיאורגיים, ביזנטיים, אוריינטליים וניאו-קלאסיים אירופאיים. הטיול מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים.

בין האתרים שבהם נבקר נמצאת הכנסייה האורתודוקסית אנצ׳יסחטי (Orthodox Anchiskhati Basilica), הכנסייה העתיקה ביותר בעיר. נבקר גם בכנסיות מן המאה ה-13 סיוני (Sioni) ומטחי (Metekhi), במצודת נריקאלה (Narikala Fortress) המפוארת הניצב על ראש גבעה ומציעה מראות נהדרים של העיר שמתחתיה, ובכיכר החירות (Freedom Square) הקלאסית.

משם, נמשיך לאחת האטרקציות החדשות ביותר של טביליסי, גשר השלום (Bridge of Peace) שנפתח בשנת 2010 מעל נהר מטקווארי (River Mtkvari) הידוע גם כנהר קורה (Kura River). בשל גודלה הקומפקטי של טביליסי, אפשר בקלות להגיע לבית הכנסת הסמוך, לכנסייה הארמנית והמקדש, ולכנסיות האורתודוקסיות המהוות עמוד תווך בתרבות הגיאורגית. דו הקיום השלו הזה בין הדתות עוזר להבליט את סובלנותה הדתית של המדינה.

להזמנת טיול מודרך בעיר העתיקה בטביליסי


סיור טעימות יין בטביליסי

בואו ליהנות מסיור של 4 שעות בטביליסי עם עצירות באטרקציות המרכזיות של העיר העתיקה, כגון תיאטרון גבריאדזה (Gabriadze Puppet Theater), רובע חיי הלילה שרדני (Shardeni), גשר השלום (Peace Bridge) העשוי מזכוכית ורובע מרחצאות גופרית. תקבלו סקירה של האזור ותלמדו על ההיסטוריה של גיאורגיה ועל חיי היומיום.

התחילו בכיכר החירות (Freedom Square) ותראו לא רק את המראות הטובים ביותר, אלא גם את האוצרות החבויים ומקומות שרק המקומיים מכירים. תבקרו במאפייה פופולרית ישנה ובחנות המוכרת את הגלידה הטובה ביותר בעיר.

תלמדו על תהליך ייצור היין הגיאורגי ועל המנהגים, תטעמו זנים של יינות מקומיים ותוכלו גם לשנות קלות את המסלול על-פי תחומי העניין שלכם. מתאים למשפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מאורגן בטביליסי עם טעימת יין


טיול מטביליסי אל מצחתה, אנאנורי, גודאורי וקזבגי

זהו טיול אתרי מורשת המתאים שמשפחות עם ילדים ימצאו בו עניין רב ומוחות. גלו כמה מאתרי מורשת העולם של אונסק״ו בסיור של יום מלא מטביליסי. בקרו במנזר הצלב/מנזר ג׳ווארי (Jvari Monastery) ובבירה הקודמת של ממלכת איבריה במצחתה. בקרו באתר הסקי גודאורי בהרי הקווקז ועוד.

להזמנת טיול במצחתה, אנאנורי, גודאורי וקזבגי מטביליסי


טיול מאורגן מטביליסי אל מערת ודרזיה

גלו את מערת ורדזיה ההיסטורית שנחצבה במדרונות הר ארושטי (Erusheti Mountain) והמתוארכת למאה ה-12. גלו את פלאיה של המערה הכוללת תאי נזירים, אולם כניסה מפואר, חדר אוצרות ואפילו כנסיה. לכו בעקבות השליטה הראשונה של גיאורגיה, המלכה תמר, בעודכם לומדים על הקרבות הרבים שהתרחשו כאן.

לאחר מכן, תגלו את טירת רבאטי (Rabati Castle), מתחם הכולל מבנה צבאי בסגנון אסיאתי שנבנה במאה ה-13. תלמדו על המצורים שהתרחשו כאן במהלך הדורות שגרמו להרס הטירה, וכיצד תרבויות ודתות שונות השאירו את חותמם באתר.

המשיכו עם הילדים לעיירה הציורית בורג׳ומי כדי להתפעל מהנופים הטבעיים היפהפיים של הפארק הלאומי ותטעמו את המים המינרליים, מוצר הייצוא המוביל של גיאורגיה, שבורג׳ומי מפורסמת בזכותו.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי למערת ורדזיה


טיול יום פרטי מטביליסי לארמניה

ארמניה, עם התרבות הייחודית שלה, הריה הסלעיים היפים וההיסטוריה העתיקה היא מדינה שחובה לראות כאשר אתם באזור הקווקז. גלו את יופייה של צפון ארמניה בטיול יום מטביליסי המתאים למשפחות עם ילדים. הסיור שלכם יחל בשעה 9 בבוקר ומשם תצאו לכיוון הגבול עם ארמניה. מכאן הנופים מתחילים להשתנות, בעודכם עוברים דרך הערוצים הצרים של נהר דבד (Debed River) ובין ההרים הסלעיים הגבוהים.

הזמן נראה כאילו עצר מלכת בחלק זה של המדינה, עם מכוניות סובייטית טיפוסיות, מפעלי נחושת ענקיים שנבנו בין ההרים, ונוף מלא ביופי מוזר. הסיור כולל אתרים שונים מאטרקציות מרכזיות בצפון ארמניה, כגון חבל לורי (Lori region) ההיסטורי, המנזר המבוצר אחטלה (Akhtala), המציג דוגמה מיוחדת של ציורי-קיר שהשתמרו באופן נפלא מהמאה ה-11, ושני המנזרים המוגנים הכלולים ברשימת אתרי מורשת עולם של ארגון אונסק״ו: סנאהין (Sanahin) והארפאט (Haghpat).

שני המנזרים באלוורדי (Alaverdi) קשורים זה בזה מאגדה מסורתית על אבא ובן ואפשר להבחין בקווי דמיון רבים אבל גם בהבדלים בארכיטקטורה שלהם. שני המקומות מוכרים בשל הסגנון הארכיטקטוני היפה שלהם ובמצבות הייחודיות, כמו גם צלבי האבן, סימן היכר באמנות הארמנית. לפני שתחזרו לטביליסי תוכלו לטעום אוכל ארמני אותנטי במסעדה מסורתית ליד הנהר.

להזמנת טיול מאורגן לארמניה מטביליסי 


טיול יום מטביליסי לאגם סוואן

הטיול הציורי שלכם באגם סוואן מתחיל בטביליסי. תיאספו מן המלון שלכם ותמשיכו לכיוון העיר Dilijan. בקרו באגם פארז. פירוש שמו הוא "ברור". זהו אגם קטן הממוקם בפארק הלאומי  בארמניה. האגם נוצר בשל שינויי אקלים טבעיים.

בעיר Dilijan תבצעו הליכה קצרה אל רחוב שראמביאן, הממוקם בתוך הפארק הלאומי. זהו אזור הידוע בכינויו "שוויצריה הקטנה" ובו גבעות מיוערות ובתים ציוריים העשויים אבן ועץ, ובהם בתיהם של אמנים אמנים רבים מתחומי האמנות הפלסטית, המוסיקה והקולנוע. הסתובבו בחנויות הקטנות ובגלריות לאמנות והמוזיאונים.

המשיכו בסיור שלכם לאגם סאוואן – התכשיט של ארמניה, המכונה גם ים גע'מא. זהו אחד מאגמי המים המתוקים הגדולים ביותר בעולם. בקרו כאן במנזר סביאבאנק, (Sevanavank Monastery), האתר הבולט ביותר בארכיטקטורה הארמנית של ימי הביניים.

 

להזמנת טיול מטביליסי לאגם סוואן


מטביליסי לקוטאיסי, מערת פרומתאוס וקניוני מרטווילי

גלו את פלאי הטבע של גיאורגיה, כמו מערת פרומתאוס (Prometheus Cave) וקניון מרטווילי (Martvili Canyon) באזור סמרגרלו (Samegrelo region) במערב גיאורגיה. החוויה הזו תשאיר אתכם פעורי פה.

להזמנת טיול מודרך מטביליסי לקוטאיסי


טיול יום מטביליסי לבוורדזיה, רבאטי ובורג׳ומי

התחילו את היום בתשע בבוקר ביציאה עם הילדים ממלונכם בטביליסי וצאו לדרום גיאורגיה, שם נמצאים מתחם מערת ורדזיה (Vardzia cave complex) טירת רבאטי (Rabati Castle) ואתר בורג׳ומי (Borjomi resort) הממתינים לכם שתגלו את קסמיהם.
ורדזיה, התחנה הראשונה, היא מתחם מערות שנחצבו במדרונות הר ארושטי (Erusheti Mountain) במאה ה-12. עברו בקניונים צרים באספינדזה (Aspindza) לאורך עמק יפהפה במיוחד ושם תמצאו את ורדזיה. ראו את המנזר ואת מקדש עלייתה של מריה לשמים (Assumption Temple) וכן את הציורים העתיקים של המלך והמלכה של אותה תקופה. מאפיינים מעניינים אחרים במתחם כוללים את מגדל השעון, בתי תפילה, בית מרקחת ומרתפי יינות.

הטיול ממשיך לטירת רבאטי, מתחם מימי הביניים בסגנון אסיאתי באחלציחה (Akhaltsikhe). הטירה נבנתה במאה ה-13 תחת ההשפעה של תרבויות שונות על פני כמה מאות והדבר מתבטא בארכיטקטורה של הטירה. החלק המודרני כולל מסעדה, בית מלון, בתי קפה וחנויות, והחלק העתיק כולל את מקדש אחמדייה (Ahmediyeh Mosque), כנסיה, את הטירה המשפחתית Jakeli ומוזיאון היסטורי.

בורג׳ומי, היעד האחרון, הוא אתר ספא הידרו-תרמי בחבל הדרומי סמצחה-ג׳אוואחטי (Samtskhe-Javakheti). בורג׳ומי בעלת מוניטין עולמי כמקור גיאותרמי של מעיינות מים מינרלים. תיהנו מהליכה בפארק ותטעמו את המים המינרליים זוכי הפרסים שנאמר עליהם שיש להם איכויות ריפוי מיוחדות. גלו את בריכת השחייה הפתוחה עם מי הגופרית לפני החזרה לטביליסי.

להזמנת טיול מודרך מטביליסי לדרום גאורגיה


הסעה משדה התעופה לטביליסי

שירות הסעה פרטי ממוזג בין נמל התעופה טביליסי ומקום הלינה שלכם.

להזמנת העברה משדה התעופה בטביליסי למלון


מטביליסי למנזר דויד גרז׳ה וסיור בסיגנאגי

בבוקר יאספו אתכם המדריך והנהג ממלונכם בטביליסי (אם תבחרו באופציה הפרטית), או לחלופין תפגשו את קבוצת התיור בכיכר אירופה (Europe Square). לאחר מכן תבקרו במתחם דוד גרג׳ה (David Gareja complex) ובדרך תעברו בכפר Sagarejo. בפנייה מהכביש הראשי המזרחי, סעו על כביש עפר לאזור חצי מדברי. את המתחם הקים במאה השישית לספירה אחד הנזירים האשורים והוא פותח במהלך המאות שאחרי. כאן תצאו לסיור במערות ובמנזרים ותיהנו משעתיים-שלוש של הליכה קלה בחצי-המדבר.

בדרך לסיגנאגי תבקרו במנזר בודבה (Bodbe Monastery). המנזר הוא אחד מאתרי העלייה לרגל המרכזיים של גיאורגיה בשל הקשר שלו עם נינו, אוונגליסטית מהמאה הרביעית. בסיגנאגי, עיירה קטנה המוקפת בחומת מגן מהמאה ה-18 ובשרידי חיזוקים, תצאו להליכה שלווה בעיירה, תתבוננו בחומת המגן ובביצורים ותיהנו ממראות של עמק אלזאני (Alazani Valley). בערב תחזרו למקום הלינה שלכם או לכיכר אירופה בטביליסי. מתאים מאוד למשפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מטביליסי למנזר דויד גרז׳ה וסיגנאגי 


מטביליסי לצ׳יאתורה: טיול יום ברכבל סובייטי

ראו את הצד השני של גיאורגיה בטיול של יום מלא לצ׳יאתורה. קחו את המסלול האלטרנטיבי, המתרחק מהאתרים התיירותיים ובקרו במחוז אימרתי (Imereti) דרך העיירה סצ׳חרה (Sachkhere), המפורסמת במכרות שבה.

צ׳יאתורה נודעה בעבר כמקור הראשי בעולם למנגן והסובייטים האמינו שהעיירה התעשייתית תביא להם עתיד זוהר. הם יצרו מערכת גדולה של קרונות רכבל כדי לחבר בין הרי המכרות לבין האזורים המיושבים. אפילו היום, כשרוב המכרות סגורים ואנשים עוזבים את העיירה, היא עדיין שומרת על שיא עולמי במספר החבלים הגדול ביור המשמשים לתחבורה ציבורית.

צאו לרכיבה באחד הקרונות האלה המכונים בפי המקומיים ״ארונות קבורה מפלדה״. ראו את הבתים הנטושים, את התיאטרון הנפלא המוקדש לסטאלין ואת היופי החבוי של מנזר הצוק.

להזמנת טיול מודרך לצ'יאתורה מטביליסי


סיור מאורגן "בלתי-תיירותי" בטביליסי

פגשו את המדריך שלכם במקום הלינה או במיקום מרכזי אחר הנוח לכם והתחילו בסיור ההליכה שלכם. פנו לבניין משרד הכבישים (Ministry of Roads Building), מונומנט ייחודי של אדריכלות סובייטית. משם, בקרו בסטונהנג׳ (Stonehenge) הגיאורגי, בניין מונומנטלי על גדות ים טביליסי (Tbilisi Sea). מגדלי התאומי של טביליסי נבנו במאה הקודמת והם מתייחדים בך שהם מחוברים זה לזה בגשרים. תוכלו, כמובן ללכת לאורכם בגובה של 70 מ׳ מעל האדמה.

לאחר מכן בקרו במה שמכונה "גשר המתאבדים". הגשר שוכן מעל נהר ורה (Vera) והעירייה מנסה לקשט אותו, אך הסיפור לא משתנה. לאחר מכן, תבקרו במוזיאון הארכיאולוגי (Museum of Archeology), שהוא כיום מבנה נטוש. ראו את אודיטוריום הקולג׳ הטכני (Technical College Auditorium), המוכר גם כמקום מושבו של בטמן. כדי לסיים את הסיור, תפנו לקוזו׳רי (Kojori), תטפסו לגובה 1,400 מ׳ מעל גובה פני הים, שם הרבה יותר קריר מאשר בטביליסי. כאן תמצאו שרידים של מצודה עתיקה, ונאמר שהמלכה תמרה הלכה כאן לעולמה. אם יתמזל מזלכם, תוכלו גם להשקיף על הרי הקווקז מכאן.

להזמנת טיול מודרך בטביליסי ביעדים מיוחדים


טיול מאורגן מטביליסי לסיגנאגי ובודבה

תוכלו לצאת אל הטיול עם הילדים באיסוף ממלונכם בשעה 10:00 בבוקר ותגיעו למנזר בודבה ב-11:45. המנזר הוא אחד מאתרי העלייה לרגל העיקריים של גיאורגיה משום שהוא קשור לקדושה נינו, אוונגליסטית מהמאה הרביעית ששרידיה קבורים כאן.

בשעה 12:45 תגיעו לסיגנאגי, עיירת סחר ישנה המוקפת בחומת מגן מהמאה ה-17. הרחובות המרוצפים והבתים עם גגות הטרה קוטה והמרפסות הצבעוניות, וכן הנופים עוצרי הנשימה של עמק אלזאני (Alazani Valley) מעניקים לעיירה אופי מאוד קסום.

בשעה 13:45 תגיעו למוזיאון סיגנאגי. האוסף האתנוגרפי מכיל 5,000 חפצים, כולל פריטי טקסטיל, נחושת ופריטי עץ ביתיים, כלי עבודת אדמה, חומרים הקשורים בתרבות היין, עבודות צורפות, מכשירי עבודה וכלים מוסיקליים. ב-17:30, תאו חזרה לטביליסי וב-19:30 תשובו למלון.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי בסיגנאגי ובודבה


סיור אינסטגרם ציורי בטביליסי

צאו עם הילדים מן המלון בבוקר, פגשו את המדריך שלכם ותחוו את יופייה של העיר בשעות הבוקר כשהאור מושלם לצילום. התחילו לחקור את המונומנטים של העיר ואת נקודות התצפית עוצרות הנשימה, כולל ביקור בבזיליקה האורתודוקסית אנצ׳יסחטי (Anchiskhati Orthodox Basilica), הכנסייה הישנה ביותר בעיר. תוכלו גם לראות את כנסיות סיוני (Sioni) ומטחי (Metekhi) מהמאה ה-13, את מצודת נריקלה (Narikala Fortress) המפוארת, השוכנת על ראש גבעה, עם מראות נהדרים של העיר מתחת, ואת כיכר החירות (Freedom Square) הקלאסית.

המשיכו לאחת האטרקציות החדשות ביותר של טביליסי, גשר השלום (Bridge of Peace), שנפתח בשנת 2010 על נהר מטקווארי (River Mtkvari), המוכר גם כנהר קורה (Kura River). גודלה הקומפקטי של העיר אומר שתוכלו להגיע בקלות לבית הכנסת הסמוך, לכנסיה הארמנית והמסגד, וכן לכנסיות הגיאורגיות האורתודוקסיות, המשמשות עמוד תווך בתרבות הגיאורגית. תלמדו על דו הקיום השלו בין הדתות השונות של המדינה.

הצלם שלכם ישתף אתכם בטיפים שימושיים על צילום, הנוגעים לקומפוזיציה, מסגור, הגדרות וכמה טכניקות מרתקות בכל אתר. אם תחברו בסיור של יום מלא, תבקרו בעוד מקומות מחוץ לטביליסי.

להזמנת טיול צילום בטביליסי


סיור רגלי לאטרקציות המרכזיות בטביליסי

הסיור העירוני ייקח אתכם לאטרקציות של טביליסי. תתחילו בעיר העתיקה, שבה תוכלו להתרשם מהארכיטקטורה ברובע ההיסטורי של העיר, המלאה במגוון עשיר של סגנונות ארכיטקטוניים – ביזנטי, אוריינטלי וניאו-קלאסי אירופאי. טביליסי היא עיר קומפקטית שאפשר לחצות ברגל. תוכלו להגיע ברגל לבית הכנסת, לכנסייה הארמנית, למסגד ולכנסיות הגיאורגיות אורתודוקסיות, שהן עמוד תווך של התרבות הגיאורגית. הקרבה ודו הקיום השליו של הדתות השונות הם עדות לסובלנות של הגיאורגים.

בקרו בכנסיית מטחי ובאנדרטה וחטנג גורגסלי, מלך גיאורגיה (איבריה) במחצית השנייה של המאה החמישית. טפסו ברכבל למצודת נריקלה, שם תיהנו מנופים פנורמיים עוצרי נשימה של העיר. לכו לעבר רובע בריכות הגופרית ובדרך תעברו במסגד היחיד בטביליסי. תלכו דרך אזור שארדן (Sharden) המלא ברחובות צרים ובתי קפה חמימים, ברי יין וחנויות מזכרות. תבקרו בקתדרלת סיוני (Sioni Cathedral), בבזיליקה אנצ׳יסחטי (Anchiskhati Basilica) ובמגדל השעון של תיאטרון רזו גבריאדזה (Rezo Gabriadze Theatre) המפורסם. רכבו ברכבל של טביליסי למראות בלתי נשכחים של העיר.

להזמנת טיול רגלי מודרך באטרקציות בטביליסי


מטביליסי אל עיר המערות אופליסציחה והפארק הלאומי בורג׳ומי

תיאספו מבית המלון ב-9:00 בבוקר, וצאו בנסיעה של כשעה וחצי אל אופליציחה. המשמעות המילולית של השם היא ״מצודת האל״. זוהי עיירה חצובה בסלע ששיחקה תפקיד חשוב בתולדות גיאורגיה על פני תקופה של 3,000 שנה.

חפירות ארכיאולוגיות הביאו לגילויים של פריטים בלתי רגילים מסוף עידן הברונזה ועד שלהי ימי הביניים. מצודת עיר המערות אופליציחה שוכנת על צוק סלעי 15 ק״מ מזרחית לעיירה גורי (Gori), בגדה השמאלית של הנהר מטקווארי (Mtkvari). המצודה מוזכרת בכרוניקות מהעת העתיקה, כשההיסטוריה שלה מתחילה באלף הראשון והשני לפנה״ס. אופליסציחה הייתה מרכז דתי, פוליטי ותרבותי חשוב בתקופה ההלניסטית ועד סוף העת העתיקה (המאה הרביעית לפנה״ס עד המאה הרביעית לספירה).

כשתיכנסו למוזיאון, המדריך שלכם יספק לכם את המידע לגבי עיר המערות. כשתסיימו לבקר באופליסציחה, הסיור ימשיך לפארק הלאומי בורג׳ומי (Borjomi National Park), מרחק של כשעה וחצי משם. עיר הנופש היפהפיה בורג׳ומי מכילה מעיינות מים מינרליים מן המפורסמים בכל העולם ופארק יפהפה. בפארק תהיה לכם הזדמנות לטעום את המים המינרליים הנפלאים ממעיין טבעי. הטיול יסתיים במלון בשעה 19:00.

להזמנת טיול מודרך מטביליסי לאופליציחה ובורג'ומי


חוויית רחיפה בגודאורי

צאו לטיסה במצנח רחיפה בן 20-25 דקות יחד עם מדריך מקצועי. תהיו עדים למראות משגעים של ההרים בגיאורגיה. בסיום החוויה תקבלו סרטון וידאו.

להזמנת חווית מצנחי רחיפה בגודאורי


טיול יום מטביליסי להר הקשת עם ארוחת צהריים וטעימות יין

הטיול היומי הזה לדוד גרג׳ה אידיאלי  במיוחד לשוחרי תרבות מגוונת אך גם למשפחות עם ילדים שאוהבות להרגיש את הנופים דרך הרגליים. הטיול מאפשר לאורחים לבקר באחד ממתחמי המנזר הגדולים ביותר בגיאורגיה, השוכן 90 ק״מ מחוץ לטביליסי על גבול אזרבייג׳ן.

המנזר ניצב על ראש גבעה ומציע נופים עוצרי נשימה שדומים במידה מסוימת למישור אפריקאי, אך כמובן ללא האריות והצבועים.

בתחילת הסיור תהיה לכם הזדמנות ליהנות מנסיעה מרהיבה לדוד גרג׳ה. בתחילה תבקרו במנזר לאוורה (Lavra Monastery), הנגיש בקלות לרכב שטח. עם זאת, כדי להגיע למנזר אודאבנו (Udabno Monastery), תצטרכו ללכת ברגל במסלול של כשעה. בסיום ימשיך הסיור ליקב מקומי, שבו תהיה לכם הזדמנות לנסות יין ומטעמים מקומיים. זהו סיום מושלם לסיור לפני החזרה לטביליסי.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי להר הקשת


בית הדפוס הסודי של סטאלין בטביליסי ומקום הולדתו

היום מתחיל עם איסוף ממקום הלינה שלכם בטביליסי. מכאן, תסעו אל היעד הראשון שלכם – בית הדפוס הסודי של יוזף סטאלין.
למדו על ההיסטוריה של בית הדפוס, שהיה מקום מעולה להתחיל בו את המהפכה הסוציאליסטית. היום בית הדפוס משמש משרד של המפלגה הקומוניסטית של גיאורגיה. לאחר שיטוט בבית הדפוס, תפנו לעבר גורי, שם נמצא מוזיאון יוזף סטאלין, מנהיג ברית המועצות הידוע לשמצה.

במוזיאון תגלו פריטים בבעלות סטאלין, הכולל חלק מהריהוט המשרדי שלו, מסמכים ותמונות. מחוץ למוזיאון תמצאו צריף עץ קטן שבו הוא בילה את שנות נעוריו, כמו גם את קרון הרכבת האישי שלו, שבו הוא השתמש כדי להגיע לכנסים בטהרן, יאלטה ופוטסדאם. אחרי יום מלא בתגליות מרגשות, שבו לאחור והירגעו בהסעה חזרה לטביליסי.

להזמנת סיור מודרך מטביליסי לבית הדפוס ומוזיאון סטאלין


סיור הליכה באטרקציות המרכזיות בטביליסי

גלו את בירת גיאורגיה בסיור מראי מקום של חצי יום באטרקציות החשובות של טביליסי. תבקרו בכל האטרקציות המרכזיות, כמו מצודת נאריקאלה (Narikala Fortress), קתדרלת סיוני (Sioni Cathedral), כיכר החירות (Freedom Square) וקתדרלת השילוש הקדוש (Holy Trinity Cathedral). מתאים מאוד למשפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מודרך בין אטרקציות בטביליסי


סיור טעימות אוכל ויין בטביליסי

התחילו את הסיור עם המנה הגיאורגית האיקונית ביותר באחת המסעדות הישנות ביותר של העיר, בזמן שהמדריך המנוסה שלכם מספר לכם על תולדות המטבח הגיאורגי ונותן לכם טיפים על איך לאכול כמו המקומיים.

המשיכו דרך נקודות אוכל שונות ברחובות האחוריים של לב העיר, אזור שהיה בעבר מלא זוהר ומבני ארט-נובו שעבר זמנם אך שהיו פעם מרהיבים ביופיים, וחושו את האווירה הטביליסית האמתית. בזמן שאתם טועמים ממרח תרד-אגוזים, סלט סלק ושזיפים או עוף בשום ורוטב לבן, הקשיבו לסיפורים על השכונה, על עברה של טביליסי ועל החיים המודרניים. הרגישו חופשיים לשאול את המדריך כל שאלה.

המטבח הגיאורגי לא יכול להיות שלם ללא יינות, אז כאן תהיה לכם הזדמנות לטעום כמה יינות מובחרים של גיאורגיה המיוצרים בטכנולוגיה עתיקה שבה משתמשים באמפורות חרס ענקיות, ונסו את המשקה הגיאורגי צ׳צ׳ה שהגיאורגים מכנים ״אושר נוזלי״.

להזמנת טיול אוכל בטביליסי


מטביליסי אל הממלכה הימי ביניימית של גיאורגיה – ורדזיה – רבאטי

אזור ג׳אוואחתי (Javakheti) חשוב מסיבות רבות: התנאים הטבעיים הייחודיים יצרו אקלים ייחודי לנוף האזור, ההקשר ההיסטורי והמורשת התרבותית המגוונת. בבוקר יאספו אתכם המדריך שלכם והנהג ממקום הלינה שלכם בטביליסי ומשם תתחילו במסע. המשיכו לכיוון ג׳אוואחתי, המכונה ממלכת ימי הביניים של דרום גיאורגיה, ובה טירות ומנזרים שעדיין מגנים על המורשת התרבותית וההיסטורית.

התחנה הראשונה שלכם היא אגם פאראוואני (Lake Paravani). זהו אתר וולקני ואחד האגמים הגדולים ביותר בגיאורגיה. תיהנו מהנופים ותוכלו לצלם תמונות נפלאות. התחנה הבאה היא המבצר ההיסטורי של חרטוויסי (Khertvisi), הממוקם על הסלע שבין שני נהרות מטקווארי (Mtkvari) ופראוואני. היסטורית, זה היה מקום אסטרטגי שחלש על דרום גיאורגיה.

המשיכו בנסיעה לאתר המורשת התרבותית ורדזיה. בתחנה האחרונה תוכלו לחקור את טירת רבאט (Castle Rabati), הכוללת תערוכות ייחודיות ומקדשים דתיים כגון מסגד, חורבות של מרכז חינוך אסלאמי, כתבי יד ישנים, חפצים ארכיאולוגיים, חפצים אתנוגרפיים, אוסף של שטיחים ישנים ועוד.

להזמנת סיור מאורגן מטביליסי לאזור ג׳אוואחתי


סיור אתרים בטביליסי עם טעימות יין

הסיור מתחיל באיסוף מבית המלון ברכב פרטי ומשם תתחילו בגילויים, אתרים וטעימות יין. החלק הראשון של הסיור מתמקד בביקור באתרים המרכזיים בעיר והתחנה הראשונה היא הרכבל למצודת נריקלה המציע נופים פנורמיים. לאחר מכן, סעו לחצר השמורה היטב של כנסיית ניקולא הקדוש (St. Nicholas Church) ומשם תסיירו דרך הרחובות הצרים של העיר העתיקה כדי לגלות שילוב של מסגדים, כנסיות ובתי כנסת.

לאחר שביקרתם בכמה אתרים, סעו לשאטו מוחראני (Chateau Mukhrani), שם תפגשו בסומלייה שיספר לכם על ההיסטוריה של השאטו ותיהנו מיינות פרימיום לבנים ואדומים. תמשיכו ליקב Shuchmann לטעימות נוספות של יינות מקומיים משובחים.

כשסיימתם את הטעימות, תצאו לרכיבה ברכבל של רחוב Chonkadze ותטפסו לראש ההר המשקיף על העיר. הפארק המעוצב ומפורסם ובו גלגל ענק גדול מאוד, מציע מראות נהדרים של טביליסי והוא המקום המושלם להליכת ערב רגועה לפני החזרה למלון.

להזמנת טיול אטרקציות תיירותיות בטביליסי


סיור ערב רגלי בטביליסי דרך העיר העתיקה

גלו את קסמה של טביליסי בלילה בסיור ערב המבטיח לכם את המראות הפנורמיים היפים ביותר של העיר הזוהרת. בערב, מדריך הסיור שלכם יפגוש אתכם במקום לינתכם בטביליסי, והסיור יתחיל. במהלך הסיור תגלו את האטרקציות המרכזיות בעודכם נהנים מהאורות המנצנצים של העיר. המדריך גם ייתן לכם המלצות לגבי הברים, בתי הקפה ומקומות הבילוי הטובים ביותר.

להזמנת סיור בעיר העתיקה בטביליסי


טיול מטביליסי לקניון דשבאשי ואגמי פאראבני וסאגאמו

לאחר איסוף מבית המלון בטביליסי תסעו לחבל שונה לגמרי של גיאורגיה – ג׳אוואחתי (Javakheti). אזור זה נמצא בחלק הדרומי של המדינה, קרוב לגבול ארמניה.

תתחילו בקניון דשבשי (Dashbashi Canyon), מרחק קילומטרים רבים מהעירה צאלחה (Tsalka). קניון דשבשי הוא אחד מהאתרים הטבעיים היפים ביותר (אך לא כ״כ מפורסמים) בגיאורגיה. הקניון שוכן בגובה של 1,100-1,500 מ׳, ואורכו שמונה ק״מ.

לאחר מכן, תבקרו בכפר פוקה (Phoka Village), השוכן על חוף אגם פרוואני (Paravani Lake), בגובה של 2,080 מ׳. האגם הוא הגדול ביותר במדינה ובכפר זה תבקרו במנזר פוקה סנט נינו (Phoka St. Nino Convent). המנזר נקרא על שם הקדוש נינו שהגיע דרך חבל זה לעיירה מצחתה (שהייתה אז בירת גיאורגיה). יל-פי המסורת המקומית, כאן הטיף הנזיר  והמיר את הגיאורגים מפגאניות לנצרות במאה הרביעית. יהיה לכם זמן לארוחת צהריים במנזר פוקה סנט נינו ותוכלו לטעום מנות גיאורגיות טעימות שהוכנו עם מרכיבים אורגניים במנזר הסמוך.

לאחר הארוחה תבקרו באגם סגאמו (Saghamo Lake) הסמוך לכפר סגאמו, שהמשמעות המילולית שלו היא ״ערב״. האגם טקטוני במקור וקפוא לגמרי בחורף. תגלו את אגם (Khanchali) המיוחד, שעומקו רק 0.8 מ׳. זה אחד המקומות הטובים ביותר לציפורים כיוון שהוא חם יותר מאגמים אחרים. מציאת האוכל קלה מאוד עבור הציפורים במים הרדודים ובעונות החמות יותר ציפורים נודדות עוצרות באגם ומשתמשות בו כתחנת האכלה זמנית.
זהו טיול נפלא למשפחות עם ילדים.

להזמנת טיול מאורגן לחבל ג׳אוואחתי מטביליסי


סיור פרטי של הליכה ונסיעה בטביליסי

גלו את כל מה שיש לטביליסי להציע בסיור מקיף של העיר עם מדריך מנוסה. זהו סיור משולב ברכב וברגל שבו נגלה את השכונות החדשות והישנות של העיר ונלמד על עברה הדתי העשיר של טביליסי.

להזמנת סיור בטביליסי עם מדריך 


גלו את חיי הלילה הגיאורגיים: תוכנית אישית עם מדריך

גלו את חיי הלילה הגיאורגיים עם תכנית מותאמת אישית ומדריך מקומי.

להזמנת סיור חיי לילה בטביליסי


סיור הליכה תרבותי וצילומים בטביליסי עם מדריך מקומי

סיור ההליכה הזה של 4 שעות בטביליסי מציע סקירה מקיפה של האטרקציות הפופולריות ביותר של הבירה הגיאורגית, כולל השוק הגיאורגי המפורסם Navtlugi. הסיור אידיאלי למי שמבקר לזמן קצר ורוצה לראות מה יש לעיר להציע.

להזמנת סיור הליכה בטביליסי


הרפתקת אגדות חורף פרטית בגיאורגיה מטביליסי

לאחר יציאה מטביליסי לקזבגי (Kazbegi) מוקדם בבוקר, סעו 160 ק״מ לאורך הכביש הצבאי הגיאורגי (Georgian Military Road). דרך מפורסמת זו עוברת בין טביליסי, גיאורגיה וולדיקווקז (Vladikavkaz) שברוסיה, ובדרך תעצרו בכמה מקומות מעניינים מאוד. תתחילו בביקור ביער סבדורי (Sabaduri Forest), מקום עוצר נשימה שמזכיר נופים מאגדות ילדים. לאחר מכן תגיעו אל מבצר אנאנורי (Ananuri Fortress), מתחם טירה מהמאה ה-16 השוכן על נהר ארגבי (Aragvi River).

המבצר ניצב בסמוך לכביש הצבאי הגיאורגי המפורסם המשקיף על אגם ג'ינוואלי (Jinvali Lake) הגדול. קירות האבן הגבוהים, בעלי הצריחים, מגנים על שתי כנסיות, מגדל שמירה ומאגר מים. בית הקפה הראשי של הכנסייה מגולף להפליא בצורות של בעלי חיים ופרחים בסגנון קלטי. התחנה הבאה היא גודאורי (Gudauri) – אתר סקי יוצא מן הכלל בגיאורגיה השוכן בגובה של 2,200 מטרים ממפלס הים ומציע הזדמנויות סקי באיכות גבוהה בין דצמבר לאפריל.

בגודאורי תיהנו מנופים יפים, סקי או גלישה במורד ההר עם רכבל המגיע לגובה של כמעט 1,000 רגל. מחפשי האדרנלין יכולים אפילו לנסות מצנחי רחיפה.

להזמנת טיול מודרך מטביליסי לקזבגי וגודאורי


סיור באופרה הלאומית ותיאטרון הבלט בטביליסי 

פגשו את המדריך שלכם בקבלה של המלון והתחילו בסיור המיוחד הזה לבית האופרה ותיאטרון הבלט (Tbilisi Opera and Ballet Theater) המפורסמים של טביליסי. התחילו את הסיור בעיר העתיקה ובעיר החדשה של טביליסי, המציעה מגוון רחב של אתרים היסטוריים. התחילו בכנסיית מטחי (Metekhi) ולכו ברגל למרחצאות הגופרית השוכנים בתוך מבנים כיפתיים. המשיכו למצודת נריקלה (Narikala Fortress), אחת המצודות העתיקות ביותר בגיאורגיה, המשקיפה לעבר קניון נהר מטקווארי (Mtkvari River Gorge). לאחר מכן, בקרו בבית הכנסת, בסיוני (Sioni) ובכנסיות אנצ׳יסחטי (Anchiskhati Churches).

לאחר מכן המשיכו בשדרת רוסתוולי (Rustaveli Avenue), הרחוב הראשי של טביליסי ובקרו בבית האופרה הלאומי ובתיאטרון הבלט. במהלך הסיור, המדריך יספק לכם פרטים היסטוריים ומודרניים על התיאטרון. תגלו כיצד האופרה הראשית של גיאורגיה, שנוסדה בשנת 1851, היא אחד המוסדות העתיקים ביותר מסוגו במזרח אירופה.

במהלך הביקור תהיה לכם הזדמנות לצפות ברקדנים ובמאמנים של הבלט הלאומי כאשר הם בסטודיו החזרות שלהם. המופע שבו תצפו יהיה בכיכובה של אחת הפרימות בלרינות הידועות ביותר היום ובניהולה של המנהלת האמנותית של הבלט הלאומי של גיאורגיה, נינה אנאניאשווילי. בסוף הסיור תהיה לכם הבנה טובה יותר של ההיסטוריה של האופרה והבלט, של הכוריאוגרפיה המודרנית והרקדנים.

להזמנת סיור באופרה הלאומית ותיאטרון הבלט בטביליסי


טיול יום מטביליסי לאתר הסקי בגודאורי

הנהג יפגוש אתכם בבוקר במקום הלינה בטביליסי ובכך תחל חוויית השלג שלכם. בדרך לאתר גודאורי עשו עצירה קצרה במנזר ג׳ווארי (Jvari monastery). משם, תמשיכו על פני מצודת אנאנורי (Ananuri Fortress) ושמורת המים ז׳ינוואלי (Jinvali Water Reservoir), המציעה מיקום נחמד לצילומים. לאחר מכן, תמשיכו לאתר הסקי גודארוי, השוכן 120 ק״מ צפונית לטביליסי. זהו אתר צעיר ותוסס המיועד לענפי הספורט החורפיים. משפחות עם ילדים יאהבו אותו מאוד. עונת הסקי כאן חלה בין דצמבר לאפריל ויש כאן 54 ק״מ של מסלולים, ממתחילים ועד מקצוענים. גם אם אינכם אוהבים סקי תוכלו למצוא משהו לעשות כאן, כמו מצנחי רחיפה, גלשני שלג, אופני שלג או אפילו בניית איש שלג!

https://www.youtube.com/watch?v=RGI-9apYVb4

תוכלו ליהנות מזמן חופשי באתר הסקי וכאשר הרכבל נסגר (17:00) הנהג ייקח אתכם חזרה לטביליסי.

להזמנת סיור יום לאתר הסקי בגודאורי מטביליסי 


טיול מטביליסי אל ישוב מערות עתיק וסיור באתרי מורשת עולם

בקרו באחד היישובים העתיקים ביותר בקווקז – אופליסציחה (Uplistsikhe). זוהי עיר שנחצבה בסלע באלף הראשון לפנה״ס על-פי המסורת. מילולית שמה הוא ״מצודת האל״. זהו מקום ששיחק תפקיד פוליטי וכלכלי חשוב בהיסטוריה של גיאורגיה והוא מרתק גם משפחות עם ילדים.

ארכיאולוגים מצאו כאן אינספור מקדשים וממצאים הקשורים לאלת השמש שהפגאנים סגדו לה לפני בוא הנצרות. תוכלו לבקר במקום ולגלות את מרתף היינות העתיק וכיצד הוא פעל, או כיצד הגיאורגים בנו מערכות השקייה מורכבות בעת העתיקה. המתחם כולל 150 חדרי מערה המיועדים לתכליות שונות.

לאחר שתחקרו את אופליסציחה, הטיול ממשיך למצחתה, שהפכה לבירת ממלכת גיאורגיה העתיקה איבריה. כאן החלה הנצרות לשלוט כדת רשמית בשנת 337. מצחתה מתגאה בשני אתרי מורשת עולם: קתדרלת סווטיצחובלי (Cathedral Svetitskhevli), שנבנתה במאה ה-11, ומנזר ג׳ווארי (Jvari Monastery), שנבנה במאה השישית.
לאחר מכן תמשיכו ליעד הבא – מתחם המנזר שיו מגווימה (Shio Mgvime). המקום שוכן בתוך יער וממוקם בקניון אבן גיר יפהפה ושקט. שם המקום מיתרגם מילולית ל״מערת שיו״. הקדוש שיו היה לפי הסברה מייסד מתחם המנזר במאה השישית ואחד מ-13 האבות האשוריים. קברו שוכן כאן ונחשב למקום מקודש.

בהזמנה מראש תוכלו לצאת להליכה רגלית של כשעה וחצי לכנסיה קטנה הנמצאת בראש הגבעה ומשם נשקף נוף נפלא של האזור. לאחר מכן, הטיול ממשיך עם ארוחת ערב גיאורגית, שבה תהיה לכם הזדמנות לטעום מנות גיאורגיות שונות. לאחר ארוחת הערב, היום מסתיים בנסיעה חזרה לטביליסי.

להזמנת טיול מאורגן לאתרי מורשת עולם בגיאורגיה מטביליסי


טיול יום לפארק הלאומי טביליסי: יער סבדורי הקסום

הפארק הלאומי שוכן רק 40 דקות נסיעה מטביליסי ומבטיח לכם חוויה בלתי נשכחת בטבע עם מראות פסטורליים ויערות חורפיים מושלגים. מתאים מאוד למשפחות עם ילדים.

יער סבדורי הוא יעד מרשים בכל ימות השנה. היער בעל צבע ירוק בוהק באביב ובקיץ ומפלט אידיאלי מחום הקיץ. בחורף אפשר לראות את השינוי בצבעי העלים וזהו זמן טוב לצילומים. החורפים גם מרשימים כאן כשהיער עוטה שלג לבן ויוצר ארץ חורפית פלאית.

להזמנת טיול מטביליסי ליער סבדורי 


טיול הליכה בטביליסי עם ארוחת צהריים וביקור בתיאטרון גבריאדזה

גלו שפע של מראות בסיור הזה – מכנסיות עתיקות למוסדות תרבותיים בעלי שם עולמי. פגשו את המדריך במלון והמשיכו משם לסיור מודרך בטביליסי העתיקה.

הסיור מתחיל בכנסיית מטחי (Metekhi Church). תעברו ליד מרחצאות הגופרית הנמצאות בתוך מבנים כיפתיים ולעבר מצודת נריקאלה (Narikala Fortress), השוכנת במיקום מרהיב ביופיו. זוהי אחת המצודות העתיקות ביותר בגיאורגיה, המשקיפה על קניון נהר מטקווארי (Mtkvari River gorge).
מאוחר יותר תבקרו בבית כנסת וכן בכנסיות סיוני (Sioni) ואנצ׳יסחטי (Anchiskhati). אחרי הפסקת צהריים במיקום חמים וייחודי ב-Café Gabriadze תמשיכו לתיאטרון הבובות של גבריאדזה (Gabriadze Puppet Theatre). תיהנו מהאדריכלות הדומה לסיפורי אגדות ואולי תחזו במופע בובות של החברה בעלת השם העולמי, Gabriadze Theater Company.

להזמנת סיור רגלי בטביליסי עם ארוחה


סיור ארכיאולוגי בגיאורגיה – מטביליסי ל"קווקז הקטנה"

בסיור תגלו כפרים הנמצאים מחוץ למסלול הרגיל בכארתלי התחתונה (Kvemo Kartli). לאחר איסוף מבית המלון בטביליסי, תסעו לכפר Tejisi. תבקרו במקדש ניקולאס הקדוש (St. Nicholas Temple) המוקף בגדר אבנים ענקית, ולאחר מכן תצאו בהליכה לכנסיית קונסטנטין הקדוש (St Constantine’s Church), שיש בה מנהיר (מצבת אבן פרה-היסטורית) בגובה 3.8 מ׳.

המשיכו ליישוב הארכיאולוגי Samshvilde בחלק הדרומי של גיאורגיה. Samshvilde ידועה כאחת הערים העתיקות ביותר בקווקז והייתה מרכז הדוכסות במאה השלישית לפנה״ס. העיר שוכנת על צוק סלעי בין שני קניונים במפגש הנהרות Khrami ו-Chivchavi.

לאחר מכן, תבקרו במתחם Samshvilde שבתוכו נמצאים שרידיה של עיר מלוכה וטירה, רחובות עתיקים, קברים וכנסיות אורתודוקסיות מהמאות החמישית עד ה-17.

להזמנת טיול בקווקז הקטן מטביליסי


טיול ג׳יפים למנזר דוד גרג׳ה והרי הקשת

צאו לסיור של יום אחד למתחם מנזר דוד גרג׳ה (David Gareja Monastery). הטיול הקצר אבל ההרפתקני הזה יאפשר לכם לגלות את אחד האתרים הדתיים העתיקים והחשובים ביותר בגיאורגיה.

עיר המערות דוד גרג׳ה (Davit-Gareja cave city) הוא אתר יוצא דופן המכיל נופים חצי-מדבריים נהדרים ושוכן כ-100 ק״מ דרומית-מזרחית לטביליסי. הוא נוסד במאה השישית ע״י דוד (הקדוש דוד גרג׳לי). מתחם המקדשים נמתח לאורך קילומטרים רבים בדרום-מזרח המדינה ולאורך גבול אזרבייג׳ן.

מנזר דוד גרג׳ה ייחודי משום שרבים מהבניינים שלו נחתכו לצורה של סלע ענקי הנוטים הצידה וחלק מהמקדשים עדיין מכילים את הפרסקאות העתיקות. היו מוכנים ללכת ולטפס על קרקע לא אחידה במסלול של כשמונה קילומטרים. בדרך חזרה, נעצור בבית חמים ונחמד לארוחת צהריים (לא כלול) ולטעימת יין.

להזמנת טיול ג׳יפים מטביליסי למנזר דוד גרג׳ה והרי הקשת

 

יעדים תיירותיים בטביליסי

טביליסי העתיקה. אחת החוויות הכי נעימות של טיול אל טביליסי עם ילדים היא הליכה רגלית ברחובותיה הישנים של העיר העתיקה של טביליסי, על מרפסותיה הישנות, הכנסיות העתיקות, הרחובות המתפתלים והחנויות החמודות. כמה מהאטרקציות המרכזיות בעיר העתיקה של טביליסי למשפחות הן החשמלית הנטושה ליד רחוב Erekle, גלריות האמנות ברחוב Chardini, והאמנות המודרנית המעטרת את רחוב סיוני. בתוך העיר העתיקה נמצאת שכונת Sololaki, שבה אוסף של מסעדות אלגנטיות ואדריכלות בסגנון ארט נובו, העיר העתיקה עצמה המכילה כנסיות, מסגדים ובריכות גופרית (מעיינות חמים), שכונת Betelmi שבה שתיים מהכנסיות העתיקות ביותר של טביליסי, הוויסטות המהממות של מצודת Narikala ומתאצמינדה הנמצאת במעלה ההר היוצא משדרת Rustaveli, רובע שקט יותר עם בתים מקסימים ומספר מועט של משפחות המתגוררות בו.

שכונת Vake – אחת השכונות היוקרתיות יותר של טביליסי. תמצאו בה גם גנים מאוד יפים, אדריכלות מהמאה ה-19 ושופינג יוקרתי, כולל ריהוט יוקרה מבית מיסיוני. יש כאן גם שורה ארוכה של בארים ומסעדות אלגנטיות, ושני מבנים השייכים לאוניברסיטת Ivane Javakhishvili שנבנתה בשנת 1918 ונחשבים למבנים היסטוריים. ממוקמת בשדרות Chavchavadze ו- Abashidz.

The Chronicles of Georgia. מיצג אדריכלות אבן מהממת המציג את העבר ההיסטורי של גיאורגיה, בשפה הגיאורגית. מקום טוב לטיולים רגליים בטביליסי ולתצפית על הים ממעלה הגבעה.

כדי להגיע למיצג "תולדות גיאורגיה" ממרכז העיר, עלו על הרכבת התחתית ל- Ghrmaghele (במחיר 0.5 לארי), משם חצו את השוק לרחוב Mukhrani. תחלפו על פני כנסייה מייד אחרי השוק במעלה הגבעה. בכיכר, פנו שמאלה עד שתראו את המונומנט. משם תוכלו להגיע לאגם טביליסי. מומלץ להיעזר בגוגל מפס. האזור נמצא ליד Caucasus International University.

פנתאון מתאצמינדה לסופרים ואנשי ציבור (Mtatsminda Pantheon of Writers and Public Figures)  – סופרים מפורסמים וכן אמו של סטלין קבורים בבית הקברות הידוע של טביליסי. (ממוקם בהרי מתאצמינדה, בחצר הכנסייה ליד כנסיית דוד הקדוש)

אתרי אדריכלות ומורשת

בית הכנסת של טביליסי, הוא אתר מורשת חשוב לקהילה הגרוזינית (יהדות גיאורגיה) ואחד האתרים המומלצים לביקור עבור ישראלים המגיעים אל טביליסי עם ילדים – זהו בית כנסת פעיל ומתוחזק שיש בו תפילות של הקהילה היהודית המקומית. הוא נבנה בשנת 1910 וממוקם ברחוב Leselidze. שימו לב שכמובן חשוב להקפיד על לבוש צנוע והפרדה בין נשים לגברים.

כנסיית פנתאון מתאצמינדה Mamadaviti, דרום מזרחית לטביליסי על Mtatsminda. הכנסייה המרשימה נבנתה בין השנים 1859-1871 ונוספה לה כיפה בשנת 1879.

קתדרלה סיוני (Sioni Church) עוד כנסייה מרשימה ועתיקה ברחוב 3 Sioni בקאלה העליונה (Upper Kala) של טביליסי

כנסיית Anchiskhati – נבנתה ע"י המלך דאצ'י אוג'רמלי במאה השישית והיא כנראה הכנסייה הכי עתיקה בטביליסי

כנסיית כשוותי Kvashveti – נבנתה בשנת 1910 והיא העתק של כנסיית Samtavisi מהמאה ה-11

קתדרלת סמבה או כנסיית השילוש הקדוש (Sameba Cathedral/Holy Trinity Cathedral Church). נבנתה בשנת 2002, הכנסייה הגדולה ביותר בגיאורגיה ואחת הכנסיות האפוסטליות-אורתודוכסיות המפוארות ביותר. נישאת לגובה 101 מ'. יש בחצר הכנסייה בריכת שחייה קטנה, רדודה אך הכניסה אליה בחינם, ולכן אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים ומעוניינים לבקר רק בכנסייה אחת זוהי כנראה הכנסייה הכי אטרקטיבית של טביליסי למשפחות עם ילדים (אם אתם מגיעים ערוכים לשחייה).

בטביליסי פועל גם מסגד מוסלמי הממוקם בשכונת Bath. המבנה לא בולט במיוחד מבחוץ אך צבעוני ויפה מבפנים ושווה ביקור. גברים ונשים נכנסים מהכניסה הראשית, חייבים לחלוץ נעליים, להתלבש בצניעות, ונשים חייבות לכסות את שערן. כניסה חינם.

מוזיאונים בטביליסי

המוזיאון האתנוגרפי הפתוח ג. צ'יטאיה ( Chitaia Ethnographical Open-Air Museum) –  במוזיאון הפתוח תמצאו 70 בתים ומבנים המייצגים את אזוריה השונים של גיאורגיה ואת המסורות השונות, הוא כולל 8,000 אביזרים ביתיים ודוגמאות של עבודות יצירה. החל מיולי 2017 רוב הבתים נסגרים זמנית לצורך תיקונים. באלה שפתוחים, יש מדריך שיוביל אתכם ברחבי המוזיאון תוך הסברים על סגנונות הבתים השונים (באנגלית). פתוח כל יום מלבד שני, 10:00-18:00. ממוקם בשביל בריכת צבי הים. מחירי כניסה – מבוגרים: 3 לארי, סטודנטים: 1 לארי, תלמידים: 0.50 לארי, סיור מודרך: 10 לארי.

מוזיאון המטבעות (Numismatic Museum),  מוזיאון המוקדש להיסטוריה של המטבעות ובו תמצאו מטבעות עתיקים המתוארכים במאה הרביעית לפנה"ס, דיראמים ערבים, מטבעות שהשתייכו למלכים הגיאורגים לאשה-גירגי, רוסודן, דמיטרי הראשון, גיורגי השלישי, מטבעות טורקים, ועוד מטבעות עתיקים כמו הטאלר האוסטרי והפולני. המוזיאון שוכן בבניין הבנק הארצי של גיאורגיה, National Bank of Georgia, כתובת: Leonidze N3/5.

מוזיאון האמנות – מוזיאון האמנות הגדול של טביליסי מוקדש ליצירות גדולי אמני גיאורגיה.  פתוח מדי יום מלבד בימי שני, 11:00-16:00. כתובת וטלפון:  Gudiashvili 1, ☎+995 32 999909. מחירי כניסה: מבוגרים: 3 לארי, סטודנטים: 1.5 לארי, סיור מודרך: 10 לארי.

המוזיאון הלאומי ע"ש סימון ינאשיה (Simon Janashia Museum National Museum), במוזיאון זה תמצאו אלפי פריטים ארכיאולוגיים ואתנוגרפיים גיאורגיים וקווקזים. המוזיאון מציג תערוכה קבועה העוקבת באופן כרונולוגי אחר התפתחותה התרבותית החומרית של גיאורגיה מעידן הברונזה ועד ראשית המאה העשרים.

התערוכות החשובות ביותר כוללות מאובני הומוארגסטר שנתגלו בעיירה דמניסי, אוסף אחלגורי מהמאה החמישית לפנה"ס המכיל פריטי תכשיטים בהשראה אחמנית ומקומית, אוסף של כ-80,000 מטבעות בעיקר מגיאורגיה, חפצים סמליים מימי הביניים ועבודות צורפות שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים ברחבי המדינה, מכונת ליטוש הכוללת את אחד האוספים העשירים ביותר בעולם של כיתובים אוררטים. פתוח מדי יום מלבד יום שני, 10:00-18:00. כתובת: 3 Rustaveli Avenue. מחירי כניסה: מבוגרים: 7.50 לארי (אוגוסט 2017), סטודנטים: 1.5 לארי, סיור מודרך: 10 לארי.

מוזיאון הבובות Puppet Museum, המוזיאון, שהיה אחד מטובי המוזיאונים של טביליסי למשפחות, כבר אינו פועל, אבל אפשר לצפות בהצגה קצרה של בובות פאפטס במגדל כל יום ב-12:00 וב-19:00. כמו כן, אם אתם מגיעים אל טביליסי עם ילדים, שווה להמתין אחרי ההצגה לצילצול הפעמון המצלצל מדי שעה עגולה – שלישי-ראשון 11:00-17:00. כניסה חינם.  Shavteli N 17a, ☎+995 32 995337

מוזיאון גלקטיון טאבידזה (Galaktion Tabidze Museum), המוזיאון מוקדש לאחד מגדולי המשוררים הגיאורגים גלקטיון טאבידזה. פתוח מדי יום מלבד ראשון ושני 11:00-17:00. כתובת:  Marjanishvili N 4

מרכזי אמנות וגלריות

Tiflis Avenue הוא מרכז לאמנות וגלריה המציגים עבודות ממגוון אמנים גיאורגים היוצרים בסוגי אמנות שונים. הגלריה הנקראת "שדרת טיפליס" נמצאת בעיר העתיקה של טבילסי ברחוב Kine Erkle II ויש לה גם חנות מקוונת לחפצי אמנות, ותוכלו למצוא בה את האוסף הגדול ביותר של אמנות גיאורגית עכשווית. הגלריה פתוחה משלישי עד ראשון 12:00-21:00. הכניסה חינם.

Fotograфia היא גלריה לצילום וחדר חושך המציגה עבודות של צלמים מטביליסי וממדינות אחרות בעולם. הגלריה שוכנת בטביליסי העתיקה בין שוק Dry Bridge לבין האופרה ברחוב 21 Revaz Tabukashvili. חובבי הצילום ישמחו לשמוע שניתן לרכוש כאן כימיקלים לפיתוח של חברת Ilford ופילם 35מ"מ ו-120 מ"מ. פתוחים בשלישי עד שבת 12:00-20:00 ובימי ראשון 11:00-18:00. הכניסה חינם.

שופינג בטביליסי

שוק הפשפשים של יום שבת המכונה "שוק הגשר היבש" (Dry Bridge Market) שליד הנהר (על הגשר העילי (Dry Overpass) והאזורים הסמוכים) הוא אחד המקומות הטובים ביותר בטביליסי לרכישת תכשיטים ועתיקות. תמצאו כאן אפילו חרבות עתיקות, וכן כלי נגינה ומוצרים אלקטרונים. התמקחות מתקבלת בברכה בגיאורגיה, אם כי תידרשו לעשות זאת בשיטה מעט משונה: בעל הדוכן יושיט לכם את הנייד שלו ויבקש מכם להקליד את המחיר שאתם מוכנים לשלם על המוצר.  חפשו את "נאנה" – המוכרת הנחמדה המבוגרת של שוק הגשר היבש (כולם מכירים אותה). היא תספר לכם כמה סיפורים מעניינים על טביליסי, ותציע לכם לקנות קלמנטינות מאוד מתוקות ומזכרות מטביליסי. השוק פתוח גם בימות השבוע אך פועל בקנה מידה קטן יותר.

השוק המרכזי של טביליסי, הנמצא מעבר לנהר ליד Didube, פועל כל יום ומציע פירות וירקות, מוצרים אלקטרונים, ציוד בנייה/עשה זאת בעצמך.

קניון טביליסי – מרכז קניות בסגנון מערבי, הראשון והיחיד בטביליסי. הקניון שוכן מעבר לפרברי העיר בדרך למצחתה. קחו את קו 121 מתחנת דידובה (Didube Station), או מיניבוס 51 העובר דרך סבורטלו, כיכר הגיבורים וכו'), או מונית בעלות 10 לארי. הקניון מכיל לעת עתה שלוש קומות אך נמצא עדיין בשלבי בנייה. קומת הקרקע היא קומה פתוחה. בקומה האמצעית תמצאו מספר חנויות, כאשר רוב החנויות עדיין ריקות. הקומה העליונה ריקה לגמרי מלבד חנות אחת. תמצאו כאן את זארה, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, טופשופ, מרקס אנד ספנסר, Superdry, גאפ ועוד. מסעדות המזון המהיר כוללות את Popeye’s Chicken, ברגר קינג ו-Villa Pizza. חנויות נוספות עתידות להיפתח כאן. כרגע אין כאן מסעדות, מלבד בית קפה קטן. לעומת זאת, תמצאו כאן את אחד הסופרמרקטים הטובים ביותר בגיאורגיה המתפרס על פני שטח ענק ומוכר מוצרים מאוד איכותיים במחירים מאוד מאוד זולים. כדאי לנסות את הלחם הגרוזיני המקורי שוטיס פורי הנאפה בכבשן גיאורגי מקורי, במחיר 70 טטרי בלבד.

גלריית היין, חנות לממכר יינות המציעה מגוון גדול של יינות לבנים ואדומים וכן את הצ'אצ'א הגרוזינית. יש בה קומת קרקע וקומת מרתף. במרתף ישנם 14 סוגי יין אדום לא יקר המאוחסן בחביות ענקיות. היין הזול ביותר עולה 3 לארי לליטר (מעודכן לאפריל 2017). נסו את היין האדום החצי מתוק במחיר 8 לארי לליטר, או 3 לארי לבקבוק פלסטיק. 39 Tsinamdzgvrishvili Street, ☎0322 94 19 42, 10:00 – 22:00.

מרכז האמנות של שדרת Tiflis מוכר מגוון יצירות של אמנים גיאורגים בסוגי אמנות שונים. יש להם גם חנות מקוונת וגלריה בעיר העתיקה ברחוב King Erekle II. המרכז פתוח בימי שלישי-ראשון, 12:00-21:00. גם כאן המחירים סבירים והאיכות משובחת.

החנות Goodwill,  ברחוב Chavchavadze Avenue. יש בה מבחר גדול של מוצרים ובעיקר מוצרי מזון. בסניפי הרשת הנמצאים מחוץ לערים תמצאו מבחר גדול יותר של מוצרים המיובאים מאירופה – מטונה מגרמניה ועד פסטה מאיטליה.

Smart, ברחוב Rustaveli Ave עוד סופר טוב בסגנון גודוויל (אף הוא בבעלות גרמנית). הוא שוכן ליד העיר העתיקה (ליד מלון רדיסון ומזללת וונדיס בורגר). יש בתוכו בית קפה קטן שבו תוכלו לאכול מאפים מתוקים וחצ'פורי.

סופרמרקט SPAR,. פתוחים 24 שעות ביממה. יש להם סניפים שונים ברחבי העיר. אחת החנויות היחידות שמוכרת תה צמחים. 50% הנחה על ארוחות חמות מדי ערב אחרי שמונה בערב. כדאי להגיע קרוב לשעה שמונה מאחר שהאוכל אוזל כאן מהר.  41 Irakli Abashidze Street, ☎0322 30 20 30

המלצות לשופינג בטביליסי

תכשיטי זהב, כסף, אבנים יקרות ותכשיטים אחרים – מבקרים רבים אוהבים לרכוש בגיאורגיה תכשיטים מקומיים בזכות מחירם הזול ואיכותם המשובחת.

חפצי אמנות וציורי שמן – עבודות מאת האמנים הגיאורגים המפורסמים: פירוסמאני, ג'יגו גבשווילי, דוד קקבדזה, לאדו גודיאשווילי, קורנלי סנדזה, אלנה אחולדיאני, סרג'ו קובולדזה, שמעון וירסלדזה, אקטרין בגדודזה, מאקה קיחנדזה-קיפיאני ואחרים. תוכלו לרכוש יצירות כאלה בחנויות האמנות השונות, וכן לאורך הרחובות עצמם, וכן בשוק העתיקות של יום שבת. העבודות מדהימות ביופין ומחירן סביר ביותר.

עתיקות ומתנות שונות – תוכלו למצוא בגיאורגיה לא רק ענתיקות מקומיות, אלא גם מהמזרח התיכון, הים התיכון, רוסיה ואירופה.

שטיחים – מחוץ לערים הגדולות בגיאורגיה, תוכלו מדי פעם למצוא שטיחים מקוריים בעבודת יד.

יין גיאורגי – גיאורגיה מפורסמת בגידול של 521 זני ענבים מקוריים והיין הגיאורגי נחשב איכותי מאוד.

קוניאק – הקוניאק הגיאורגי הוא משקה כהיל ייחודי העשוי מיין גיאורגי.

צ'אצ'א – וודקה שמופקת מענבים, הגירסה הגיאורגית של Everclear, דומה מאוד לגראפה האיטלקית ולערק האיראני.

מים מינרלים – נסו את Borjomi, Sairme ו-Nabeghlavi המיוצרים באתרי נופש גיאורגיים מפורסמים.

טביליסי
דירוג הגולשים 4.71 (7 הצבעות)
Sending

תגובות 5

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל