Mtskheta

מצחתה בגאורגיה – המדריך לטיול בעיר העתיקה

כאשר מתכננים טיול לגאורגיה מצחתה, העיר העתיקה הספוגה בניחוחות של היסטוריה ומורשת גאורגית, היא אחת היעדים שכדאי לקחת בחשבון. מאמר זה מוקדש למתכננים טיול במצחתה וכולל הסברים וסרטי וידאו על אטרקציות במצחתה, פעילויות מומלצות, המלצות על מסעדות במצחתה, מידע על תחבורה במצחטה וטיפים על קניות, בתי מלון במצחתה וכל המידע הדרוש למטייל

דילים לטביליסי     |     דילים לבטומי     |     טיולים מאורגנים בגאורגיה

מצחתה Mtskheta היא עיר עתיקה שיש לה חשיבות רבה מאוד במורשת הגאורגית. היא ממוקמת כ-20 ק"מ מחוץ לבירת גאורגיה טביליסי. בעבר הקדום שימשה כבירתה של איבריה, הממלכה של גאורגיה המזרחית במאות השלישית לפנה"ס עד ה-5 לספירה. מצחתה הייתה המקום בו אומצה הנצרות בגאורגיה בשנת 334 לספירה ועד היום משמשת כמקום משכנה של הכנסייה האורתודוכסית של גאורגיה. מצחתה מהווה יעד מעניין למטיילים רבים המתעניינים בהיסטוריה הגאורגית ובהיסטוריה של הנצרות האורותודוכסית. יש לה קסם מיוחד של ימי הביניים שמושך אלייה לא מעט משפחות המגיעות אל מצחתה עם ילדים לטיול משפחתי.

המלצות לקריאה לפני טיול אל מצחתה עם ילדים –

מלונות מומלצים במצחתה – 5 בתי מלון במצחתה שמקבלים המלצות טובות ממשפחות עם ילדים

טיסות לטביליסי – השוואת מחירים, מידע על שדה התעופה וחברות התעופה וטיפים לאיתור טיסות זולות

השכרת רכב בגאורגיה – המדריך המלא הכולל השוואת מחירים שתחסוך לכם מאות שקלים וטיפים על נהיגה בגאורגיה

גאורגיה עם ילדים – המדריך המלא לטיולי משפחות וחופשות בגאורגיה

סים ו eSIM בגאורגיה – המלצות לתקשורת בחופשה

טיולים מאורגנים במצחתה

טיול מודרך במצחתה עם מדריך מקומי

התחילו את המסע שלכם במנזר ג'וורי, שם תיהנו מנוף יפהפה של העיר העתיקה והמרהיבה. משם המשיכו לקתדרלת סווטיצ'חובלי בעיר הקדושה. סעו בכביש למנזר סמטברו, בקרו באזור העירוני של מצחתה והתרשמו שם מן המראה המרשים של העיירה המחודשת. סיירו בין החנויות הקטנות והביטו בארכיטקטורה הציורית המיוחדת. נצלו את ההזדמנות להירגע עם כוס יין.

משם סעו למנזר שיו-מגווימה, מתחם נזירים מימי הביניים, הממוקם ביער על גדת נהר הקורה. בדרך תעברו בקניון גיר. את הטיול תסיימו בארוחת צהריים על גדת הנהר. טיול יומי רגוע ונפלא למשפחות המגיעות אל מצחתה עם ילדים.

לשריון מקומותיכם בטיול לחצו כאן

טיול פרטי מטביליסי למצחתה

משפחות הלנות בטביליסי ומעוניינות לראות את מצחתה עם הילדים ולחזור בלילה למלון בטביליסי ישמחו מאוד לקחת יום אחד של פסק זמן מהעיר הגדולה ולצאת לטיול יומי בעיר העתיקה ביותר בגיאורגיה, מצחתה, שהייתה בעבר בירת הממלכה האיברית הקדומה.  תיהנו מנופים פנורמיים מרהיבים של ההרים סביב מנזר ג'וורי מן המאה ה-6, שנותר גם היום מרכזה של הנצרות האורתודוקסית-גיאורגית. "מנזר הצלב", כשמו בעברית, מייצג את שיא הטיפולוגיה ונחשב ליצירת מופת אדריכלית. מראש הגבעה המנזר משקיף על מפגש הנהרות אראגווי ומטקווארי.

בקתדרלת סווטיצ'ובלי וכנסיית סמטברו תחזרו בזמן אל המאות הראשונות לספירה. קתדרלת סווטיצ'חובלי הוקמה אמנם במאה ה-11, אך האתר עצמו ישן עוד יותר, עוד מתחילת המאה ה-4. במבנה הארכיאולוגי ישנו צלב מוארך שנראה כאילו הוא נוגע בשמיים. זה היה מקום העלייה-לרגל העיקרי בדרך המשי, המקום שבו על-פי האמונה נטמן חלוקו של ישוע ובו גם קבורים מלכי גיאורגיה הראשונים. קתדרלה זו היא הכנסייה השנייה בגודלה בגיאורגיה והוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

מנזר סמטברו הוקם במאה ה-11. טמונות בו עצמותיהם של המלכה ננה ומיריאן השלישי מלך איבריה, אשר ביססו את הנצרות כדת רשמית בגיאורגיה. הנזיר הגיאורגי המפורסם גבריאלי קבור גם הוא בתוך כנסיית סמטברו. את הטיול במצחתה עם הילדים תחתמו בטעימת כוס יין.

להזמנת מקום בטיול לחצו כאן

טיול מאורגן מטביליסי למצחתה, אננורי, גודאורי וקזבגי

הטיול מתחיל באיסוף ממלונכם בטביליסי. משם תצאו במיניוואן ממוזג לבירה העתיקה של ממלכת איבריה, מצחתה. בקרו במנזר ג'וורי היפהפה מהמאה ה-6 ותתרשמו מאחד המונומנטים החשובים בגיאורגיה. לאחר מכן, פנו לז'ינוואלי כדי לראות את מאגר המים הגדול ביותר במזרח גיאורגיה. המשיכו למתחם הטירה של אננורי שבנהר אראגווי ולמדו על השושלת הפיאודלית ששלטה באזור מהמאה ה-13.

לאחר הטיול באתרים ההיסטוריים, חזרו אל טבע פראי בהרי הקווקז ובקרו באתר הסקי גודאורי. בעודכם נוסעים לאורך הכביש הצבאי הגיאורגי תחלפו ליד האנדרטה המרשימה לציון הידידות בין רוסיה לגיאורגיה. סעו משם אל כנסיית השילוש הקדוש גרגטי, השוכנת 2,170 מטרים מעל פני הים. תיהנו משעתיים וחצי של זמן פנוי בעיירה קזבגי (הידועה גם בשם סטפנטסמינדה) לפני שתחזרו בנסיעה לטביליסי, בשעות הערב המאוחרות.

לשריון מקומותיכם בטיול לחצו כאן

טיול בטביליסי ומצחתה מטביליסי "בדקה האחרונה"

יומכם יתחיל באיסוף מבית המלון בטביליסי עם הילדים. מן המלון תצאו לעיר העתיקה, שם יחל הטיול. התחילו את ההרפתקה בטיול בן 3 שעות באזור המופלא של טביליסי. התפעלו מהארכיטקטורה ברובע ההיסטורי של טביליסי, המשלבת באופן מרשים בין סגנונות גיאורגי, ביזנטי ומזרחי עם סגנון אירופאי ניאו-קלאסי.

המשיכו לביקור בבזיליקה היוונית האורתודוכסית אנצ'יסקאטי (מן המאה ה-6 לספירה), הכנסייה העתיקה ביותר בעיר. תוכלו לראות גם את כנסיות סיאוני ומטצ'י מהמאה ה-13, מצודת נאריקלה המרהיבה, השוכנת על גבעה עם נוף מרהיב של העיר למטה וכיכר החופש הקלאסית. בקרו גם באחת האטרקציות החדשות ביותר של טביליסי, גשר השלום, שנפתח בשנת 2010 מעל נהר מטקווארי (הידוע גם כנהר הקורה). יהיה לכם די זמן לחקור עם הילדים את בית הכנסת הסמוך, הכנסייה והמסגד הארמני. את הטיול בטביליסי עם הילדים תסיימו בביקור ברובע אמבטיות הגופרית אבנוטובאני, שם מרחצאות מזרחיות רבות והמפורסמת שבהן, ChreliAbano.

המשיכו אחר הצהריים לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו מצחתה, שהייתה בירת גיאורגיה (לשעבר איבריה) החל מהמאה השלישית לפני הספירה ועד למאה החמישית לספירה. העיר ממוקמת כ-19 קילומטרים צפונית מערבית לטביליסי במפגש הנהרות מטקווארי ואראגווי. מצחתה נותרה מרכז הכנסייה האורתודוכסית הגיאורגית והאפוסטולית, זהו מקום מושלם לטיול עבור משפחות המטיילות בטביליסי עם ילדים. זמן קצר לאחר מכן סעו בחזרה לטביליסי ושובו למלונכם.

להזמנת הטיול לחצו כאן

טיול יום פרטי מטביליסי למערות מצחתה, גורי ואופליסטיצה

זהו טיול יום נפלא למשפחות המטיילות בטביליסי ומעוניינות לראות את מצחתה עם הילדים. הוא מתחיל בנסיעה מטביליסי למצחתה, בירת גיאורגיה הקדומה. בקרו בקתדרלה האורתודוכסית סווטיצ'ובלי, מהמאה ה-11. צאו לטיול בעיר העתיקה ובקרו במנזר ג'וורי שנבנה במאה ה-6. הנופים סביבכם מרהיבים ובהחלט שווים צילום. לאחר מכן המשיכו לגורי, העיירה שבה נמצא מוזיאון ג'וזף סטלין, יליד המקום.

סעו אל אופליסציחה, עיירה סלעית עתיקה במזרח גיאורגיה, כ-10 ק"מ מזרחית לגורי. אופליסציחה היא אחד היישובים העירוניים העתיקים ביותר בגיאורגיה ובעבר ישבה בלבה של ממלכת קרטלי הקדומה.

לשריון מקומכם לחצו כאן

טיול יום מטביליסי למצחתה

צאו מטביליסי בטיול מאורגן ובקרו עם הילדים במצחתה, אחת הערים העתיקות ביותר בגיאורגיה, בירת הממלכה האיברית של גיאורגיה. כאן קיבלו הגיאורגים את הנצרות בשנת 317 וגם כיום נותרה המרכז של הכנסייה האורתודוכסית הגיאורגית והאפוסטולית.

בקרו במנזר ג'וורי ובקתדרלת סווטיצ'חובלי. גלו את מתחם מנזר סמטברו, שנבנה במאה ה-11 ובו קברות המלכה ננה ומיריאן השלישית ומלך איבריה, שהכריז על הנצרות כדת רשמית בגיאורגיה. אל תשכחו לעצור ליד חנות יין, שם תוכלו לטעום ולקנות יין גיאורגי.

להזמנת הטיול לחצו כאן

מלונות במצחתה

מצחתה היא יעד מאוד משתלם. הלינה כאן זולה יותר וברמה גבוהה יותר באופן כללי מכל מלון חסכוני שתמצאו בטביליסי. כמו כן, הגישה הנוחה באמצעות מיניבוסים (מרשרוטקות) לתחנת דידובה מאפשרת לכם ללון כאן כאלטרנטיבה זולה ללינה בבירה טביליסי הסמוכה ואכן תיירים רבים המתכננים טיול בגאורגיה בוחרים בית מלון במצחתה ללון בו כנקודת המוצא העיקרית לטיול משפחות בגאורגיה.

תחבורה בתוך מצחתה

מצחתה מספיק קטנה כך שאפשר לכסות את העיר כולה רגלית, אפילו אם אתם מגיעים אל מצחתה עם ילדים (בתנאי שהם כבר גדולים מספיק כדי ללכת עצמאית). האטרקציה היחידה במצחתה שלא ניתן ללכת אליה ברגל הוא מנזר Jvari, הנמצא 5 ק"מ ממרכז מצחטה במעלה הר. מאחר שאין תחבורה ציבורית לג'ווארי (מנזר הצלב), האופציה הטובה ביותר להגיע לשם היא באמצעות מונית ממצחתה. שימו לב שהמונית כנראה תיסע במסלול הארוך יותר המגיע ליעד. יש משרד מידע לתיירים מול הקתדרלה של מצחטה, שם תוכלו להשיג מפה של העיר והסביבה.

אטרקציות במצחתה

מנזר ג'ווארי (הצלב) (Jvari) (The Cross) Monastery) – מנזר ג'ווארי שנבנה במאה השישית לספירה שוכן על גבי צוק המשקיף על מצחתה. המנזר משלב השפעות אמנותיות וארכיטקטוניות של האדריכלות הגיאורגית הנוצרית המוקדמת. הנוף הנשקף מן הכנסייה מדהים.

כדאי להגיע למנזר ג'ווארי כאשר הראות טובה ולפני שעת דמדומים. מונית לכאן וחזרה (המתנה של כחצי שעה) תעלה לכם בסביבות 20 לארי (מחיר שעליו אפשר להתמקח ולהוריד גם ל-15 לארי). דרך נוספת להגיע למנזר היא באמצעות אוטובוס מס' 11 מהאיצטדיון הארצי דינמו (אצטדיון בוריס פאיצ'דזה) (Dinamo National Stadium) בעלות של 0.50 לארי לכרטיס שניתן לשלם במטבעות או באמצעות כרטיס אוטובוס).

אפשר להגיע למנזר ג'ווארי גם בהליכה ממצחטה (למרות מה שנהגי המוניות ומפעילי הסיורים יגידו לכם) – אך הדבר איננו מומלץ בכלל אם אתם מגיעים אל מצחתה עם ילדים קטנים. אם אתם מעוניינים להגיע למנזר ג'ווארי ברגל, פנו צפונה מן המרכז ההיסטורי של מצחטה עד שתגיעו לפארק Teatroni (מצד ימין), חצו את הפארק ותגיעו לגשר הולכי רגל מעל Argavi, שאינו מופיע בכל המפות (הגשר מסומן בקו מקווקו במפת התיירים שתקבלו ממשרד מודיעין התיירות של מצחתה). לאחר שחציתם את הנהר, תצטרכו לחצות את הכביש המהיר. תוכלו לעשות זאת דרך המעבר התחתי הנמצא כקילומטר דרומית לשם. המעבר התחתי נמצא ליד חצר לערבוב מלט, מיד אחרי תמרור ירוק המציין את המרחק לטהרן (!). לאחר שעברתם דרך המעבר התחתי, תבחינו בשביל המתפצל לשבילים רבים. אחד השבילים רחב וקל יותר להליכה ופרוס בצורת קשת רחבה, שאר השבילים הרבה יותר תלולים אך גם ישירים יותר. תוכלו לראות את המנזר ברקע כל הזמן, כך שלא תוכלו ללכת לאיבוד. אבל היזהרו מנחשים! ההליכה כולה אורכת בין 70-90 דקות, ובדרך חזרה תצטרכו ללכת באותה דרך, או לתפוס טרמפ אם יתמזל מזלכם בחזרה לטביליסי.

קתדרלת סווטיצחובלי ("העמוד נותן החיים") (Svetitskhoveli (The Life Giving Pillar) Cathedral). כנסיית סווטיצחובלי היא אחד המקומות המקודשים ביותר בגיאורגיה, ויחד עם מנזר ג'ווארי (Jvari Monastery), היא גולת הכותרת של כל טיול למצחתה – הכנסיה נוסדה בשנת 1010, באותו מיקום שבו נבנתה קודם הכנסייה הראשונה של גיאורגיה. באתר הקתדרלה נמצאים קבריהם של מלכים גיאורגיים, כולל  המלך סידוניה שנאמר עליו כי נקבר כשבידו חלוק שלבש ישו הנוצרי. בשער הכניסה מתגודדים מקבצי נדבות רבים, אך הם אינם אגרסיביים. יש מודיעין תיירות ממש מחוץ לכנסייה, בצמידות לקפלת החתונה, שבו תוכלו לקבל מידע מן העובדים הידידותיים וחלקם מדברים אנגלית. כניסה חינם.

מנזר סמטוורו (מקום השליט) (Samtavro) (Place of the Ruler). מנזר סמטוורו שוכן צפונית במעלה הכביש הראשי של מצחטתה, ובמרחק הליכה קצר מסווטיצחובלי. על פי האמונה הנוצרית, הקדוש נינו חי באתר המנזר ונהג להתפלל בכנסייה הקטנה יותר שבאיזור, שנבנתה במאה הרביעית לספירה. הכנסייה הגדולה יותר נבנתה במאה ה-11 ומכילה את קבריהם של מיריאן, המלך הגיאורגי שאימץ את הנצרות, ושל רעייתו, נאנה.

מצודת Bebris Tsikhe (The Elder's Fortress) (מצודת הזקן) המצודה שוכנת בהמשך הדרך ממנזר סמטוורו. כאן מצויים שרידי המצודה. זה טיפוס הרפתקני ומעט מסוכן אשר איננו מומלץ למשפחות המגיעות אל מצחתה עם ילדים אך הרפתקנים חובבי טיפוס ייהנו מאוד מהנוף הנשקף לכיוון מצחתה והעמק שנוצר סביב נהר מטקוורי (Mtkvari) ואראגווי (Aragvi). כניסה חינם.

חופשה במצחתה – פעילויות מומלצות למשפחות

תחרות הבלונים הפורחים של גאורגיה – מתקיימת במצחתה באוקטובר. אם אתם מגיעים אל מצחתה עם ילדים בתקופה זו, מדובר באירוע שאסור לפספס.

סדנת תכשיטי אמייל – סדנה ליצירת תכשיט אמייל משלכם. באותו זמן מתנסים בחוויה תרבותית מיוחדת של ההתיישבות Tserovani IDP שאנשיה הם פליטים מדרום אוסטיה. נשות המיזם החברתי הזה, ששמו Ikorta, מעבירות את הסדנה ליצירת תכשיטי אמייל ובאותו זמן משתפות בסיפורן האישי על רק המורשת האמנותית והתרבותית של דרום אוסטיה, מולדתן. שימו לב: אם אתם משתתפים בסדנה, שימו לב שבדרך כלל לוקח שבוע לקבלת המוצר המוגמר לאחר שעבר השלמה במקום, כך שאם אתם מתכננים חופשה במצחתה של שבוע ומעלה כדאי לעשות את הסדנה ביום הראשון.

כתובת וטלפון: Tserovani IDP Settlement, Row 11, Cottage 1624, ☎ 599410250.

קניות במצחתה

היעד המומלץ לקניות במצחטה הוא מול קתדרלת סווטיצחובלי (Svetitskhoveli Cathedral) שם ניתן לרכוש מזכרות וכן משקאות, תמצאו שם כמה סוחרים וכן חנות קטנה.

אוכל במצחתה

המטבח הגיאורגי במצחתה מצויין והמחירים הרבה יותר זולים בהשוואה לטביליסי. כדאי אפילו לוותר על ארוחה בטביליסי ולהגיע למצחתה גם אם זה רק לארוחת ערב באחת המסעדות המצויינות.

מקום פופולרי לאוכל במצחטה הוא ה-Salobie הנמצא בדרך בין מצחתה לטביליסי. זוהי מסעדה גדולה מאוד שמציעה מקומות ישיבה בפנים או בחוץ, והאוכל שם טוב במיוחד.

יש גם מכולת יחסית גדולה ("უნივერმაგ"  או  "Универмаг) צפונית ל- על הכביש הראשי (בין ו), שם אפשר לרכוש מוצרי מזון בסיסיים בזול ומשקאות.

איך מגיעים למצחתה

אם אתם מתכננים להגיע אל מצחתה עם ילדים הדרכים הנוחות לכך הן או לשכור רכב בגאורגיה, או לעלות על מונית מטביליסי, או להזמין טיול מודרך למצחתה דרך אחת מסוכנויות הנסיעות בטביליסי..

להגיע למצחתה במיניבוסים (מוניות שירות)

תוכלו לעלות על אחת המרשרוטקות (מיניבוסים גאורגיים שנוסעים כמו מוניות שירות בישראל) היוצאות באופן סדיר בכל ימות השבוע בין שוק דידובה בטביליסי ובין הרחוב הראשי של מצחתה. מתחנת המטרו של דידובה, צאו אל מחוץ לתחנה והקיפו את שורת החנויות הנמצאות מלפניכם מצד ימין. תמצאו באזור שתגיעו אליו דלפק רכישה שבו תוכלו לרכוש כרטיס לעלייה למרשרוטקה . הציגו את הכרטיס בפני הנהג בירידה מהמונית. אם המונית מלאה, הנהג ירשה לכם לעמוד (באותו מחיר). התשלום מתבצע בהגעה אל היעד.

שימו לב שהמיניבוסים יוצאים ליעדים שונים מהשוק ולא רק למצחתה, כך שקצת מסובך למצוא את המרשרוטקה שתיקח אתכם למצחתה אם אינכם דוברים את השפה המקומית, או רוסית. תוכלו לכתוב את שם העיר באותיות גיאורגיות או לשמור את השם מצחתה באותיות גאורגיות (მცხეთა) על הטלפון ולהראות אותו למישהו בתחנה או לנהג כדי לוודא שאתם מגיעים ליעד הנכון.

עלות הנסיעה למצחתה היא 1 לארי לאדם. תצטרכו לשים לב מתי אתם מתקרבים למרכז ההיסטורי של מצחתה משום שהמרשרוטקות ממשיכות לתחנת האוטובוסים של מצחתה שנמצאת במרחק מספר קילומטרים צפונית לקתדרלה של מצחתה. שימו לב שפחות מרשרוטקות יוצאות בימי ראשון ולכן הנסיעה גם עמוסה יותר.

מונית למצחטה

כעיקרון המחיר הוא 20 לארי מטביליסי לקתדרלת Swetitskhoveli במצחתה – אבל עליכם להסכים על המחיר לפני היציאה.

מצחתה
דירוג הגולשים 4 (2 הצבעות)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל