טיול גיאורגיה

גאורגיה עם ילדים – המדריך לטיול משפחות

גאורגיה הפכה בשנים האחרונות ליעד פופולארי למטייל הישראלי ורבים מתכננים טיול משפחות לגאורגיה עם ילדים. המדריך המלא לטיולי משפחות בגאורגיה מרכז עבורכם הסברים על יעדים בגאורגיה, אטרקציות תיירותיות, טיפים חשובים לפני הגעה אל גאורגיה עם ילדים ומידע שימושי על שופינג בגאורגיה, אוכל גאורגי, כסף בגאורגיה ועוד

דילים לטביליסי      |     דילים לבטומי      |      טיולים מאורגנים בגאורגיה

גאורגיה (נקראת בגיאורגית: საქართველო, Sakartvelo) היא מדינה במזרח אירופה השוכנת על חוף הים השחור, מדרום לרוסיה ומצפון לטורקיה, ארמניה ואזרביג'ן. בזכות נופיה המדהימים ותרבותה הייחודית וגם בגלל היחסים החמים בין גאורגיה לישראל הפכה גאורגיה (שנקראה בעבר גרוזיה והיתה חלק מברית המועצות הקומוניסטית) בשנים האחרונות ליעד פופולרי למטייל הישראלי, וגם הקירבה הגיאוגרפית והמחירים הזולים גרמו לכך שבעשור האחרון טיולי משפחות לגאורגיה הפכו לפופולרים ורבים מגיעים אל גאורגיה עם ילדים לטיול או חופשה, כולל טיולי שורשים רבים של בני העדה הגרוזינית בישראל. מבחינה גיאוגרפית, גאורגיה מהווה חלק מהצלע המזרחית ביותר של אירופה החובקת את יבשת אסיה.

חופשה בגאורגיה – המלצות למטייל

מתכננים טיול לגאורגיה ושוקלים השכרת רכב? אספנו עבורכם את כל המידע והטיפים כולל השוואת מחירים שתחסוך לכם מאות שקלים! פשוט הקליקו וקיראו את המדריך המיוחד על השכרת רכב בגאורגיה

טיול בגאורגיה בד"כ מתחיל בהזמנת טיסה לטביליסי – וכדי לעשות זאת במינימום עלות ומקסימום נוחות כדאי לקרוא את המדריך המלא על הזמנת טיסות לטביליסי

שוקלים חופשה בבטומי? לפני הזמנת טיסה כדאי לקרוא את הכתבה הכוללת השוואת מחירים וטיפים מיוחדים על הזמנת טיסות לבטומי

טיפ חשוב לטיול בגאורגיה – במקום לשלם מאות שקלים לחברות הסלולר על חבילות לחו"ל, כדאי להזמין כרטיס סים או eSIM לגאורגיה

גודלה של גאורגיה הוא פחות או יותר כמו של אירלנד, ומבחינת מזג אוויר לאורך השנה היא שוכנת באותו קו רוחב כמו בולגריה, דרום צרפת וניו יורק – כלומר מזג אוויר נוח בד"כ עם חורפים קרים יחסית לישראל. בתור מדינה לא גדולה גאורגיה מפתיעה בשילוב בולט של נופים ואקלימים שונים, הנעים מפסגות הרים גבוהות לעמקים שבהם מגדלים גפנים, ואתרי נופש מפנקים לאורך חופי הים השחור. גאורגיה היא מדינה מתפתחת ועדיין ענייה, אבל תאוצת הפיתוח שלה גדלה כל הזמן, ורמות הפשע והשחיתות בה מאוד נמוכות יחסית למדינות ברית המועצות לשעבר. החל מאמצע שנות האלפיים, התשתית התיירותית של גאורגיה התפתחה באופן ניכר, ומספר התיירים המבקרים ברפובליקה גדל במידה רבה.

התרבות של גאורגיה מיוחדת במינה, ויש לה היסטוריה עשירה מהתקופה הקלאסית העתיקה ולפניה. ארכיאולוגים מצאו בגאורגיה עדויות לייצור הקדום ביותר של יין, המתוארך לשנת 8,000 לפני הספירה. בשל ההיסטוריה ארוכת השנים של גאורגיה בתרבות ייצור היין, הגפן הוא אחד הסימנים הלאומיים הבולטים של המדינה, אשר מופיע בעיטורים מימי הביניים, בגילופי עץ וביצירות אמנות. אפילו האלפבית הגאורגי, בצורתו המעוקלת הייחודית, מזכיר את הלולאות והעיקולים של עצי הגפן.

הגאורגים הם עם קטן (כ- 5 מיליון איש) בעל תרבות ייחודית משלו, ואינם קרובים מבחינה אתנית או תרבותית לעמים השכנים – הרוסים, הטורקים או היוונים, וגם השפה הגאורגית לא קשורה לשונית לשפות של עמים אחרים הסובבים את גאורגיה. ישנן תיאוריות אקדמיות שקושרות את המוצא של העם הגאורגי עם הבסקים והקורסיקאים בדרום מערב אירופה, אבל אין עדות חותכת לכך. במשך מאות שנים, הגאורגים היו מעורבים במאבקים נגד האימפריות הגדולות ביותר בעולם (הרומאים, המונגולים, הביזנטים, הפרסים, העותומאנים והרוסים), אבל הם הצליחו לשמר את זהותם הלאומית. כעדות להיסטוריה ארוכת השנים של גאורגיה, השטחים הכפריים של המדינה מכוסים במבצרים עתיקים, מנזרים ואתרי מורשת עולמית ששרדו תקופות קשות.

גאורגיה עם ילדים

גאורגיה היא יעד תיירותי לא ממוסחר, אם אתם מתכננים טיול אל גאורגיה עם ילדים אל תצפו לבילוי הכולל פארקי שעשועים לאטרקציות ילדים בסגנון מערבי. היתרון העיקרי של גאורגיה הוא הבתוליות שלה  – ההרים נהדרים, האתרים ההיסטוריים פנטסטיים ולא צפופים בתיירים. זוהי איננה מדינה תיירותית או מערבית כמו קפריסין או יוון המוכרות יותר למטייל הישראלי – מחוץ לטביליסי תתקשו למצוא מדריכי טיולים דוברי אנגלית, ואפילו פחית קוקה קולה!

למרות זאת אל תחששו להגיע אל גאורגיה עם ילדים – רוב הילדים נהנים מאוד מטיול משפחות בגאורגיה. מומלץ לשקול להביא איתכם טאבלט עם חבילת גלישה כדי שהילדים יוכלו לקחת מדי פעם הפסקה עם תוכניות הטלויזיה האהובות עליהם. האוכל המערבי במסעדות בגאורגיה נחשב לבעייתי (ראו הסבר נפרד בפרק על אוכל בגאורגיה בסוף הכתבה) אז אם אתם מגיעים אל גאורגיה עם ילדים שבררנים באוכל יכול להיות שכדאי לכם לשקול חופשת בישול עצמי – כלומר, לשכור בכל יעד בגאורגיה שאתם מתכננים להגיע אליו דירת נופש עם מטבחון ולבשל בעצמכם אוכל שאתם אוהבים עם הפירות והירקות הנהדרים של גאורגיה, שאפילו ילדים שלא אוהבים ירקות מסכימים שהם מיוחדים.

אחד הקשיים הבעייתיים בטיול משפחות לגאורגיה הוא השפה. לשפה הגאורגית יש אלפבית מיוחד משל עצמה, כך שאי אפשר לקרוא שלטים או תוויות על מוצרים. אם אתם מדברים רוסית (וכמובן, אם אתם מדברים גרוזינית) תצליחו להסתדר בלי קושי מיוחד. טביליסי היא סיפור אחר לגמרי מהאיזורים הכפריים של גאורגיה, היא עיר בינלאומית שאפשר להסתדר בה גם עם אנגלית ואפילו עם צרפתית או ספרדית.  אבל מחוץ לטביליסי השפה היא בהחלט בעיה.

אפשרות אחרת היא לשכור את שירותיו של מדריך טיולים בגאורגיה – זה לא כ"כ יקר. יש הרבה סוכנויות נסיעות בגאורגיה שישמחו לסייע לכם לארגן מדריך עם רכב ונהג בקלות ובמחירים סבירים.

גאורגיה היא יעד מומלץ לטיולי משפחות למשפחות פחות "מפונקות" שרוצות ליהנות מנופים מדהימים של ארץ יפהפיה לפני שהתיירות מתפשטת בה באמת. אין במרחק טיסה סביר מישראל הרבה מדינות יפות באמת שעדיין לא "התגלו" ע"י התיירות המערבית כמו גאורגיה.

מבחינת ביטחון אישי אין שום סיבה לחשוש מטיול משפחות אל גאורגיה עם ילדים – תמיד תרגישו בטוחים, גם בערים הגדולות בלילות בעיר, וגם בעיירות קטנות או כפרים. בטביליסי אפשר לראות לעיתים קבצנים (בעיקר נשים) אך הם בד"כ אינם ניגשים לתיירים. מעבר לכך אין בגאורגיה עוני של ממש וגם הכבישים, חוץ מאלה שבהרים, בד"כ במצב טוב באופן מפתיע.

גאורגיה – חלוקה לאזורים

האזורים הגיאוגרפיים הבאים אינם מייצגים את החלוקה הרשמית של גאורגיה למחוזות אלא מייצגים צורת חלוקה נוחה יותר עבור תיירים של גאורגיה לאזורים:

קרטלי Kartli

ליבה של גאורגיה, מרכז התרבות המזרח גאורגית והמוקד הכלכלי, תרבותי ופוליטי. כאן נמצאים יעדים תיירותיים מרכזיים שבוודאי יהיו חלק מכל תיכנון של טיול אל גאורגיה עם ילדים, כמו טביליסי (Tbilisi), מצחטה (Mtskheta), גורי (Gori) וקזבגי (Kazbegi)

מחוז ריוני (Rioni Region)

לב מערב גאורגיה, כאן שכנה הממלכה הקדומה של הקולכים. מכונה גם ארץ צמר הזהב (Golden Fleece). מבחינה תיירותית, באיזור זה נמצאים אתרי מורשת של אונסק"ו עם נוף הרים מופלא הן בעיר ראצ'ה (Racha) והן בעיר אימרתי (Imerti), וזהו גם איזור מומלץ לראפטינג בגאורגיה, כך שבהחלט כדאי לשקול יעדים אלו בתכנון טיול אל גאורגיה עם ילדים – אם יש לכם מספיק זמן.

קאחתי (Kakheti)

חבל הארץ השופע יין של גאורגיה, בעל אקלים יבש יחסית, מלא בוואדיות, כנסיות יפהפיות, מנזרים ויקבים. איזור זה מזוהה באופן מסורתי עם תיירות יין ולא עם טיולי משפחות בגאורגיה עם ילדים – אבל עם ההורים מאוד אוהבים יין בהחלט אפשר לשלב.

דרום מערב גאורגיה

אזור אתרי הנופש של גאורגיה הפזורים לאורך החוף, החבל בו נמצאת העיר השניה בגודלה בגאורגיה, בטומי. בד"כ איזור זה קצת פחות פופולרי לטיולים בגאורגיה (מלבד בטומי עצמה) אבל יכול להיות מאוד מומלץ לסיים בו את הטיול אל גאורגיה עם ילדים בחופשה משפחתית באחד הריזורטים המפנקים לחופי הים השחור.

צפון מערב גאורגיה

אזור בעל נופים מגוונים – מאדמת הביצות והאזורים הנמוכים של  איזור מערב מינגרליה (western Mingrelia) ועד אחד ההרים הגבוהים ביותר באירופה, הר קזבק ב-Upper Svaneti. המיגוון הגדול של נופים הופך איזור זה לאחד המומלצים לטיול אל גאורגיה עם ילדים.

סאמצחה – ג'אוואחתי (Samtskhe – Javakheti)

באיזור זה נמצאות אטרקציות מומלצות לטיול משפחות בגאורגיה עם ילדים – עיר המערות ורדזיה (Vardzia) ומנזר ספארה (Sapara Monastery) הקסום. באיזור זה מתגוררת גם חלק ניכר מהאוכלוסייה הארמנית של גאורגיה.

אבחזיה ודרום אוסטיה

מבחינה רשמית מדובר בחלק מגאורגיה אך למעשה מדובר בשני חבלים פרו – רוסיים שפרשו מגאורגיה ואינם נשלטים יותר ע"י ממשלת גאורגיה. אבחזיה היא יעד נפלא לחופים סוב-טרופיים והרי געש, בעוד שדרום אוסטיה שוכנת למעלה בהרי הקווקז, ואין לה הרבה מה להציע למטייל מעבר לסכנה מתמדת. שני האזורים נשלטים כיום בידי שומרי גבול מצבא רוסיה ואינם מהווים יעד מספיק בטוח להגיע אליו בטיול אל גאורגיה עם ילדים – למעשה גם למבוגרים עדיף לחפש יעדים שקטים יותר בגאורגיה ואין מחסור ביעדים כאלה.

ערים בגאורגיה

טביליסי Tbilisi – העיר הקוסמופוליטנית והמגוונת ביותר מבין ערי גאורגיה. טביליסי איננה רק בירת המדינה, אלא מרכז ראשי המכיל כמעט שליש מאוכלוסיית גאורגיה. יש בה שילוב מעניין של מבנים ישנים קלאסיים ומבנים אולטרה מודרנים.

בטומי Batumi – העיר השניה בגודלה בגאורגיה, עם שילוב מעניין של מבנים קלאסים אל מול גורדי השחקים ועצי הדקל של חופי הים השחור.

בורז'ומי Borjomi – עיר ציורית קטנה שבה מעיינות מים מינרלים מפורסמים, גן לאומי ואחוזת הקיץ של שושלת רומאנוב הרוסית.

כותאיסי Kutaisi – העיר השלישית בגודלה בגאורגיה והבירה ההיסטורית של העם הקולכי הקדום, מקומם של שני אתרי מורשת עולמית

אחלציחה Akhaltsikhe – הבירה הקטנה של איזור סאצחה – ג'אוואחתי ממוקמת קרוב לשני יעדי תיירות פופולריים: ורדזיה (Vardzia) ומנזר ספארה (Sapara Monastery)

גורי Gori  עיר הולדתו של סטלין

מצחטה Mtskheta  – הבירה ההיסטורית העתיקה של מזרח גאורגיה, מרכזה של הכנסיה האורתודוכסית הגאורגית ועוד אתר מורשת עולמית, במרחק נסיעה קצרה מטביליסי.

סוחומי Sukhumi – בירת חבל אבחזיה (Abkhazia) היא עיר קיט יפהפיה השוכנת על רקע ההרים, אבל סבלה מפגעי המלחמה ומן האמברגו הכלכלי ובגלל הנסיבות הפוליטיות והביטחוניות הבעייתיות באבחזיה כדאי לשקול היטב אם לבקר בה.

טלאבי Telavi עיר הבירה של קחתי Kakheti היא נקודת יציאה טובה ליקבים הסמוכים, הטירות והמנזרים.

אטרקציות תיירותיות נוספות בגאורגיה

מדרונות הסקי של בקוריאני (Bakuriani) – אתר הסקי העיקרי של דרום גאורגיה. עיירת הסקי הידועה הייתה מועמדת בעבר לארח את אולימפיאדת החורף.

הדרך הצבאית של גאורגיה (The Georgian Military Highway) – דרך נופית העוברת דרך נוף הרים עם עיקולים תלולים מסוכנים, מטביליסי ועד ולדיקווקז ברוסיה. לעתים נקראת בלעג כביש הפלישה.

יקבי קחתי (Kakheti) – מסלול מומלץ בגאורגיה לחובבי יין – בעיקר אחוזת Château Mukhrani,Tsinandali מן המאה ה-19 וגם יקבים אחרים השוכנים באזור Signagi.

הר קזבק (Mount Kazbeg) – אחד ההרים הגבוהים ביותר באירופה, בו נמצאת גם כנסיית השילוש הקדוש הידועה, הניצבת במעלה גבעה המשקיפה על גיא.

שתילי (Shatili) – עיירת הר גבוהה ליד הגבול עם רוסיה. ממוקמת בערוץ Arghuni העמוק בגובה 1,400 מ'. העיירה היא קומפלקס מיוחד הכולל מבצרים מתקופת ימי הביניים ועד העידן המודרני המוקדם, וכן מבנים מבוצרים העשויים מאבן ומלט.

סבנטי עילית (Upper Svaneti) – חבל הארץ המיושב הגבוה ביותר באירופה, מתרכז סביב העיר מסטיה (Mestia). איזור זה הוא ביתו של העם הסוואני המסתורי ואתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

מאזרי (Mazeri) – עיירת הר באיזור סבנטי, מוקפת בנופים הרריים מהממים המזכירים את הרי האלפים ומפלי מים ענקיים.

ורדזיה (Vardzia) – מנזר חצוב מן המאה ה-12 המשקיף על ערוץ נהר גדול.

אופליסציחה (Uplistsikhe) – עיר מערות בת 3,600 שנה שהייתה תחנה חשובה בדרך המשי ומוקד חשוב לדתות פגאניות.

דויט גרג'ה (Davit Gareja) – קומפלקס של מנזרים חצובים מן המאה השישית עם ציורי קיר נהדרים, הניצב על הר המשקיף על מדבר אזרבייג'ן.

מסלולי הסקי של פסנאורי (Pasanauri) – אתר הסקי העיקרי של הרי הקווקז הגאורגים, לאורך הדרך הצבאית הגאורגית בדרך לקזבגי (Kazbegi).

גאורגיה עם ילדים – איפה ללון?

מספרן של רשתות בתי המלון המערביות בגאורגיה גדל מדי שנה, ולא רק בטביליסי, אלא גם בבטומי (Batumi) ובערים אחרות. ברוב היעדים אליהם תרצו להגיע תצליחו למצוא לפחות מלון אחד מומלץ למשפחות המגיעות אל גאורגיה עם ילדים ועומד בסטנדרטים מערביים. יחד עם זאת, ברוב אזורי הכפר, האופציה המהנה ביותר וגם הזולה ביותר היא הלינה בבתים פרטיים, אבל אל תצפו ליותר מדי פרטיות. באופן כללי, אמצעי הלינה בגאורגיה, בעיקר מחוץ לטביליסי ובטומי, יקרים מדי, והתיירות עדיין מתפתחת. גם השירות בבתי המלון המסודרים יחסית יכול להשתפר (לדוגמא, המחסור בנייר טואלט).

כסף וקניות בגאורגיה

המטבע הגאורגי הוא הלארי – lari שסימלו GEL. 1 לארי מחולק למאה טטרי (tetri). לארי אחד שווה בערך שקל וחצי (באמצע שנת 2017).

כאשר אתם ממירים כסף בבנקים, אל תשכחו להציג אמצעי זיהוי (דרכון). אבל בדוכני הצ'יינג' הקטנים שתמצאו כמעו בכל מקום בגאורגיה אין צורך בדרכון ובד"כ תיזכו לשערי המרה מעט יותר טובים.

אם אתם מתכננים טיול מקיף בגאורגיה עם ילדים הכולל יציאה מטביליסי, כדאי להמיר את הכסף לפני היציאה מטביליסי, מאחר ששערי ההמרה פחות טובים באזורים הכפריים.

שימו לב שכספומטים מסויימים בגאורגיה (מחוץ לטביליסי) לא מקבלים כרטיסי אשראי זרים (בטביליסי אין בעיה כזאת). זו יכולה להיות בעייה רצינית אם אתם נתקעים ללא מזומנים מחוץ לשעות העסקים או בסוף השבוע, אז ודאו שיש עמכם מזומנים. המחירים יחסית סבירים בגאורגיה, אבל בחנויות קטנות רבות ומוניות אין עודף משטרות לארי גדולים (בעיקר 50 או יותר), כך שבזמן טיול אל גאורגיה עם ילדים קטנים שנוטים לרצות כל הזמן כל מיני גלידות, שתייה וחטיפים, הקפידו לשאת עימכם מספיק שטרות קטנים ומטבעות.

הלארי הגאורגי הוא מטבע שניתן להחליף רק בגאורגיה, אז כדאי להחליף את שארית ה"לארים" שנשארו לכם לפני שאתם עוזבים את המדינה.

עלויות טיול בגאורגיה

אם אתם מבקרים אל גאורגיה עם ילדים למשך שבוע, תוכלו לבלות בכיף עם תקציב של 3500 – 4500 ש"ח. בתקציב כזה, תוכלו לעלות על רוב סיורי האוטובוסים התיירותיים, לעשות שופינג ולרכוש מזכרות, לאכול אוכל טוב ולשתות יין טוב. זה לא כולל לינה, אשר עלותה יכולה להשתנות מאוד – החל מהוסטלים זולים (50 לארי ללילה או פחות) ועד מלונות יוקרה שעולים מאות דולרים ללילה.

שופינג בגאורגיה

תכשיטי זהב ותכשיטים אחרים – תכשיטי זהב, כסף, תכשיטים עבודת יד ואבנים יקרות הם מצרך מאוד זול בגאורגיה יחסית ליעדים אחרים באירופה, והאיכות של האבנים היקרות, הזהב והכסף מעולים. זרים רבים מבקרים בגאורגיה כדי לרכוש תכשיטים בגלל המחיר והאיכות.

אמנות וציורים –  תמצאו בגאורגיה בוטיקים רבים שבהם מוכרים חפצי אמנות, וכן אמנים שמוכרים את עבודתם ברחוב. העבודה היא באיכות גבוהה והתמורה משתלמת. אמנים גאורגים כמו פירוסמאני, גיגו גבשווילי, דיויד קקבדזה, לאדו גודיאשווילי, קורנלי סנדזה, אלן אחולדיאני, סרג'ו קובולדזה, שמעון וירסלדזה, אקטרין בגדודזה ואחרים, נחשבים לבעלי שם בעולם האמנות.

עתיקות ומתנות אחרות – בגאורגיה תמצאו עתיקות רבות שמקורן לא רק מגאורגיה, אלא מהמזרח התיכון, מדינות ים תיכוניות, רוסיה ואירופה.

יין גאורגי – גאורגיה נחשבת מדינת יין חשובה, ותמצאו בה 521 זנים מקוריים של ענבים ויינות משובחים. איכות ייצור היין השתפרה מאוד במהלך השנים האחרונות בעקבות מגמת ייצוא היין מגאורגיה לשווקים באיחוד האירופי.

ברנדי – הברנדי הגאורגי ייחודי מאחר שהוא מופק מיין גאורגי. אם אתם חובבי אלכוהול נסו גם את הקוניאק המיוחד של טביליסי, ה-Saradjishvili.

כאשר אתם יוצאים אל מחוץ לערים הגדולות בגאורגיה, באיזורי הכפר אפשר למצוא לפעמים מרבדים עבודת יד הנעשים בטכניקות גאורגיות מקוריות ועומדים למכירה ע"י האומנים.

הגאורגים אוהבים לשתות, כך שיש במדינה כמויות אדירות של בירה, יינות, ליקרים ומשקאות מזוקקים. כמזכרת לקחת הביתה, נסו בקבוק של chacha – וודקה ענבים חריפה המזכירה את הערק הלבנוני.

בשנת 2007, הממשלה וארגונים עסקיים יצאו במאבק משותף נגד תופעת זיופי היין והמשקאות החריפים שהיתה בעיה רצינית בגאורגיה, כך שמכת המוצרים המזוייפים כמעט נעלמה. יחד עם זאת, אם אתם קונים כמות גדולה של בקבוקי אלכוהול, עדיף לרכוש אותם ברשתות סופרמרקטים הגדולות אשר מקפידות על ביקורת על הסחורה יותר מאשר חנויות קטנות יותר. רשתות סופרים כאלה כוללות את Goodwill, Big Ben או Populi. הדבר תקף גם לגבי מים מינרלים.

אוכל בגאורגיה

המטבח הגאורגי מפורסם באזור ובצדק (מי שאי פעם ביקר ברוסיה בטח שם לב לכמות המסעדות הגאורגיות). מנות "גרוזיניות" פופולריות כוללות את ה-“khachapuri” (לחם במילוי גבינה שדומה יותר לפאי גבינה) וה-khinakali (בשר קצוץ מתובל בתוך כופתאה ומוגש בכמויות גדולות). בזמן שהחצ'פורי מגיע עם כל ארוחה (ויש סיכוי טוב שיימאס לכם מזה), החינקלי בד"כ מוגש כארוחה משל עצמו, כאשר הגאורגים מסוגלים לאכול 15 כופתאות גדולות במנה אחת כאילו כלום.

מצוואדי (Mtsvadi), נתחים טעימים של בשר חזיר או עגל במרינדה על מקל עם בצל, הוא גם מנה פופולרית במטבח הגאורגי. הוא חלק מרשימה ארוכה של מנות שבד"כ מתובלות בשום, כוסברה, שמיר ואגוזים. סעודה גאורגית מסורתית (סופרה) היא חוויה בפני עצמה, שכוללת לפחות 20 הרמות כוסית של יין או ברנדי, כל אחת מהן מלווה בברכות קולניות ולבביות לכל הסועדים.

לארוחה קלה מהירה, תוכלו לנסות את המאפה ghvezeli הממולא בבשר, תפו"א, גבינה, או מרכיבים אחרים, בד"כ נמכר בשווקים ובצידי הרחובות. אם אתם מגיעים לגאורגיה עם ילדים בררנים באוכל שנוטים להיצמד לאוכל מוכר, היזהרו ממנות בסגנון מערבי כמו פיצה, המבורגרים וכו', כי הגאורגים בד"כ מפשלים בהן. הפיצה, למשל, מגיעה בהרבה מסעדות בגאורגיה עם רוטב מיונז במקום גבינה. יש מי שימצא בכך הרפתקאה, אבל רבים יעדיפו את האוכל המקומי. ילדים בד"כ יסתדרו היטב עם חצ'פורי.

הירקות והפירות בגאורגיה טעימים במיוחד וגם זולים. גם אם אתם מדברים רק אנגלית ונראים כמו תיירים שקל "לעבוד" עליהם במחירים, תוכלו להשיג פירות וירקות בשוק במחיר מזערי ממה שתשלמו נניח באנגליה. אפשר לחטוף בשוק ארוחה מהירה, זולה מאוד וטעימה הכוללת עגבניות טריות, גבינה, לחם (puri) ופירות, כולם בטעמים שופעים במיוחד.

דת בגאורגיה

רוב הגאורגים הם נוצרים מהכנסייה האורתודוכסית המזרחית, הכוללים זרמים יווניים, רוסים ואירופאים. מלבד רוסיה, גאורגיה היא המדינה הנוצרית אורתודרוכסית מזרחית היחידה באזור (בניגוד לאמונה הרווחת, ארמניה היא אורתודוכסית אוריינטלית, שזו כנסייה נפרדת). תרבותה של גאורגיה מושפעת באופן ניכר מן הדת הנוצרית, אבל הגאורגים אינם כה דתיים כפי שהם נראים כלפי חוץ. אחוז גדול של הגאורגים דתיים רק באופן סימלי, ואינם פעילים מבחינה דתית (לא הולכים לכנסייה וכדומה), אלא מזדהים עם הדת מסיבות היסטוריות ותרבותיות. רוב האנשים מבקרים בכנסיה רק באירועים מיוחדים, וחגים דתיים סובבים יותר סביב סעודות והצורך לשמור על המסורת מאשר סביב האמונה הדתית.

כנסיות בגאורגיה

גאורגיה מפורסמת בכנסיות האורתודוכסיות העתיקות שלה. רבות מהן נבנו ממש על הרי הקווקז. הארכיטקטורה של הכנסיות הגאורגיות דומה מאוד לכנסיות הארמניות, המתאפיינות בכיפות בצורת חרוט. אם אתם מגיעים אל גאורגיה עם ילדים כדאי להיכנס לפחות לכנסייה אחת כדי להרחיב את השכלתם. הכנסיות המרשימות ביותר בגאורגיה הן:

מנזר ג'ווארי (מנזר הצלב) Jvari (Holy Cross) monastery וקתדרלת סבטו צחובלי (נותנת החיים) Svetitskhoveli (Life-Giving Pillar) cathedral שליד מצחטה (Mtskheta), מוכרים כאתרי מורשת עולמית.

קתדרלת טביליסי סיוני Tbilisi Sioni Сathedral  – (על שם הר ציון בירושלים, מוקדשת לקדושה דורמציון) הייתה הכנסיה הגאורגית הראשית לפני שכנסית סמבה נבנתה. נמצא בה הצלב של הקדושה נינו שעימו הגיעה לשטחי איבריה כדי להטיף לנצרות.

קתדרלת צמינדה סמבה (השילוש הקדוש) – sminda Sameba (Holy Trinity) cathedral בטביליסי, הגדולה ביותר בגאורגיה ואחת הכנסיות האורתודוכסיות הגבוהות ביותר בעולם.

מנזר גלאתי או מנזר הבתולה Gelati Monastery ליד Kutaisi הוא המנזר הגאורגי החשוב ביותר מתקופת ימי הבינים ואתר מורשת עולמית.

גאורגיה
דירוג הגולשים 4.17 (6 הצבעות)
Sending

תגובות 7

  • שעתיים וחצי טיסה ומשהו כמו 300$ יקחו אתכם ל #גאורגיה.
    מדינה יפהפיה עם נופים עוצרי נשימה, אוכל טעים וזול והרבה דברים לראות ולעשות.
    להלן – חמישה ימים בגאורגיה (שהיו אמורים להיות כמעט שישה אך הטיסה שלנו נדחתה ב-12 שעות)

    היום הראשון – #טביליסי
    התעוררנו בבוקר ויצאנו למסע רגלי – שדרות רוסטבלי שהן הרחוב המרכזי של העיר (בו גם ישנו – מלון דירות חביב במיקום מצוין – Opera Apartments, עלה 300 לארי לשני לילות) הכוללות חנויות, בתי קפה, מוזיאונים, בית האופרה ובניין הפרלמנט, ובסופן נמצאת כיכר החירות Freedom Square.
    בכיכר נמצא מרכז תיירים וניתן לקבל מידע אודות אטרקציות שונות בעיר. התקדמנו לכיוון העיר העתיקה – רחובות הולנדיים עם בתי קפה ומסעדות מקומיות – ממש נחמד, ראינו את גשר השלום ועלינו ברכבל (12 לארי לזוג – 2.5 לארי לכיוון לאדם אחד ו-2 לארי נוספים ברכישת הכרטיס הטעון – ממה שהבנו, משמש גם לשאר התחבורה הציבורית – אנחנו לא השתמשנו).
    הנוף מהרכבל יפהפה. מלמעלה ניתן לצפות על טביליסי במלוא הדרה. כמו כן, בנקודה העליונה נמצא פסל אמא גאורגיה (שווה ביקור – הליכה של כמה דקות), הגן הבוטני (לא ביקרנו), ומבצר יפהפה שניתן לטפס אליו. חשוב לציין – ההליכה אליו לא קלה ואם רוצים לעלות כדאי להצטייד בנעליים סגורות.
    בערב הלכנו למסעדת Tsiskvili – מסעדה מקומית עם מופעי פולקלור בכל ערב – זמרים ורקדנים גאורגים. המסעדה נמצאת בתוך קומפלקס יפהפה על הנהר, השירות לא משגע והתפריט מבלבל מאוד (בערך 20 דפים שאפשר בקלות ללכת בהם לאיבוד), אבל החוויה נהדרת ומומלצת לחלוטין. המסעדה היא במרחק נסיעה של כעשרים דקות ממרכז העיר (8-10 לארי). שימו לב – הכניסה בהזמנת מקום בלבד ואסור להיכנס בנעלי ספורט.

    היום השני – #הדרךהצבאית – מטביליסי ל #קזבגי
    את שלושת הימים הבאים נבלה עם מדריך מקסים שהפנתה אלינו Maria Svoisky. ניתן לפנות אליה בפייסבוק.
    מריה היא מארגנת טיולים שהגעתי אליה מהמלצות. היא מקסימה ואני ממליצה עליה בחום. דאגה לקשר בינינו לבין הנהג, לארגן מסלול אידאלי בהתאם למגבלות התקציב והזמן, ובכלל, הייתה זמינה לנו לכל דבר, גם לפני וגם במהלך הטיול. לגמרי ממליצה להיעזר בשירותיה.
    מריה הפנתה אותנו אל נהג-מדריך ששמו גאגא, אדם מקסים, פשוט ובעל לב זהב. לפני הטיול התלבטנו אם לנהוג או לשכור שירותים של מדריך מקומי, ואני מאוד שמחה בבחירה שעשינו. מעבר למקומות הידועים לתיירים, גאגא לקח אותנו למקומות שרק מקומיים מכירים, התמקח עבורנו על מחירי אטרקציות ואמר לנו מתי לקנות ומתי לא, מתי רוצים רק 'לעשות עלינו קופה' כי אנחנו תיירים. גאגא אוהב מאוד את המדינה ואת העבודה שלו ומרגישים את זה, הוא בעל ידע רב מאוד אך גם יודע בדיוק לקרוא את האורחים ולהתאים את עצמו אליהם.
    עלות הטיול תלויה במסלול, במרחק ובפרמטרים נוספים, כך שכדאי פשוט לפנות למריה כדי לקבל מענה מדויק.

    אז, בתשע בבוקר יצאנו מטביליסי צפונה לכיוון קזבגי על הדרך הצבאית. בדרך יש ערים עתיקות, מבצרים, כנסיות ונקודות תצפית שונות (כולן יפהפיות). בדרך עצרנו במסעדה באיזור שממנו הגיע החינקלי, פתחנו שולחן בכלום כסף ואפילו זכיתי להכין חינקלי בעצמי. המסעדה נמצאת משמאל לכביש, אצרף תמונה כדי שתוכלו לזהות – בקתה לצד הכביש, לחלוטין שווה ביקור. לקראת הערב הגענו לקזבגי – מלון Rooms Hotel Kazbegi – יפהפה ומומלץ בחום לכל מי שמגיע לאיזור. מהמלון נשקף נוף מדהים והשירות מצוין. כ-570 ש"ח ללילה.

    היום השלישי – חזרה לטביליסי
    לצערי, מזג האוויר לא אפשר לעלות לכנסיית גרגטי, ולכן התחלנו את הבוקר בנסיעה דרומה. הדרך חזרה היא על אותו כביש, אך גאגא עצר בדרך במספר תחנות נוספות. בכניסה לטביליסי עצרנו בקניון Tbilisi Mall לשופינג קצר – מותגים כמו זארה, ברשקה, Pull&Bear, מנגו וכו', מחירים מצויינים, זולים מאשר בארץ.
    בערב הלכנו למסעדה שגאגא המליץ עליה – על פניו נראית כמו מלכודת תיירים במיקום הכי מרכזי בעיר העתיקה, אבל היא מצוינת וזולה – Machakhela.

    היום הרביעי – #קאחטי #קאחתי
    התחלנו בנסיעה מזרחה לכיוון #חבלהיין.
    בדרך עצרנו אצל אישה מבוגרת שמכינה צ'ורצ'חלות (ממתק מקומי שתראו בכל מטר). כשהתחלנו את הטיול עם גאגא הוא המליץ לא לקנות צ'ורצ'חלות בכל מקום, אמר שהיום לא כולם מכינים את זה בצורה המסורתית, ושנחכה ונקנה אצלה. 2 לארי לאחד.
    בהמשך עצרנו בבית שאופים בו לחם גאורגי. פגשנו אנשים מקומיים ואפינו לחם בעצמנו. חוויה מקסימה.
    המשכנו ל #סירנארי. עיר עתיקה וחביבה. שכרנו טרקטורון עם מדריך (שלא ממש הדריך) – 40 דקות ב-50 לארי (רצו 70 אך גאגא התמקח איתם). נחמד ולא יותר מזה. יכולנו לגמרי לעשות את זה עם גאגא וסביר להניח שהיה יותר טוב.
    מסירנארי המשכנו לכיוון יקב Khareba – היקב הגדול ביותר בגאורגיה. מקום מרשים עם מערת יינות ומסעדה. יש כמה מסלולים של כניסה למערה וטעימות יין בסכומים שונים.
    יש באיזור עוד המון יקבים שניתן לבקר בהם ולטעום, אנחנו פשוט מיצינו אחרי זה.
    מהיקב המשכנו לכפר נופש מדהים – Lopota Resort & Spa. מקום פשוט יפהפה. כפר נופש שנמצא על גדות אגם לופוטה ומציע מגוון אטרקציות לאורחים – טיולי אופניים, רכיבה על סוסים, מגרשי טניס, כדורסל, מיני גולף, סירות פדלים, ספק, מגוון מסעדות, שלוש בריכות, ובעיקר הרבה הרבה שקט ומנוחה.
    לצערי, למחרת כבר נאלצנו לחזור הביתה. אני ממליצה בחום על המלון, ואם כבר מגיעים – ממליצה לשהות בו לפחות שני לילות בשביל להצליח להנות מכל מה שיש לו להציע.

    אנקדוטות –
    *טיפים – כפי שנהוג בארץ, כ-10%. אם מאוד מרוצים כמובן שניתן להשאיר יותר.
    *החצ'פורי שאנחנו מכירים פה בארץ (הסירה עם הגבינה והביצה) הוא לא ברירת המחדל בגאורגיה. החצ'פורי הרגיל הוא פשוט כמו פיצה, בצק גאורגי עם גבינה. החצ'פורי עם הביצה נקרא אצ'ארי חצ'פורי – הרבה פעמים הוא לא מופיע בתפריט אבל כן קיים במסעדה, שווה לבדוק.

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל