Kutaisi 

קוטאיסי (גאורגיה) – אטרקציות מומלצות לטיול משפחתי

קוטאיסי היא העיר השנייה בחשיבותה בגאורגיה אחרי טביליסי אך היא פחות מוכרת למטייל הישראלי למרות שיש לה לא מעט מה להציע מבחינת אטרקציות תיירותיות וטיולים בסביבה. בכתבה זו תמצאו טיפים והמלצות על חופשה בקוטאיסי, על אפשרויות של טיולים מאורגנים מקוטאיסי עם מדריכים מקומיים והסברים למשפחות שמתכננות להגיע אל קוטאיסי עם הילדים

דילים לטביליסי      |      דילים לבטומי     |     טיולים מאורגנים בגאורגיה

קוטאיסי Kutaisi היא עיר במחוז ריוני (Rioni) בגיאורגיה. קוטאיסי היא היריבה המסורתית של טביליסי על התואר עיר הבירה של גאורגיה, ומאז ימי ״צמר הזהב״ נחשבת כבירת מערב גיאורגיה (אז קולחיס העתיקה). קוטאיסי היא היום העיר השנייה בגודלה בגאורגיה, אבל לצערם של המקומיים הגאים, היא אינה מתקרבת לגודלה ולמעמדה הפיננסי של טביליסי כיום. מאז שממשלת גיאורגיה החליטה להעביר את הפרלמנט שלה לקוטאיסי, נערכו בה הרבה עבודות כביש, פרוייקטים של בנייה ופיתוח,  והקמת פארקים ואנדרטאות והעיר היום הרבה יותר בטוחה משהייתה פעם והרבה יותר מסבירת פנים עבור משפחות המגיעות אל קוטאיסי עם ילדים במסגרת טיול בגיאורגיה

טיול בגאורגיה – עוד באותו נושא:

בתי מלון בקוטאיסי גאורגיה – מומלצים למשפחות

גאורגיה עם ילדים – המדריך לטיול משפחות

השכרת רכב בגאורגיה (גרוזיה) – המדריך המלא

טיסות לטביליסי – השוואת מחירים והמלצות למטייל

סים ו eSim לגאורגיה – מידע וטיפים לתקשורת בחופשה

כדאי מאוד לבקר בקוטאיסי כדי לראות את קתדרלת בגרטי (Bagrati Cathedral) ומנזר גלטי (Gelati Monastery) – שניהם אתרי מורשת עולם של אונסק״ו ואטרקציות תיירותיות בהן אפשר ליהנות מנופים של מדרונות ההרים המתנשאים מעל העיר ומעל נהר ריוני (Rioni River). כדאי גם לבקר בגן הבוטני של קוטאיסי, המהווה את אחת האטרקציות הפופולריות בקוטאיסי למשפחות עם ילדים ומתאפיין בעצים יפהפיים הגדלים ליד נהר ריונו (Riono River).

קוטאיסי היא עיר יחסית נעימה, והיא הרבה פחות תיירותית ומוכרת למטייל הישראלי מאשר מחוזות אחרים בגאורגיה. עם זאת, זרים מקבלים יחס חם מאוד בקוטאיסי. תמצאו שאנשים אדיבים וירצו אפילו להכיר אתכם. אנגלית איננה שגורה היטב בפי המקומיים, אך המקומיים יגרמו לכם להרגיש בנוח ואם אתם רוצים לתקשר עם האנשים, תראו שהם פתוחים ויתאמצו לתקשר איתכם גם כן. נשות קוטאיסי גם מאוד נחמדות ומקבלות פנים. הגברים נדיבים מאוד ויראו בכם כידידים, אולי יציעו לכם משקה ויצטרפו אתכם לקבוצתם. אם אתם מודאגים לגבי הכנסת האורחים ללא תגמול, הציעו לקנות לאדם שמזמין אתכם אלכוהול או אוכל, והם יגיבו בצורה מאוד חיובית.

תחבורה בקוטאיסי

אוטובוס מס׳ 1 נוסע במסלול סיבובי נוח לשני הכיוונים, ומקשר בין תחנת קוטאיסי 1 ו-2 ובין מרכז העיר. מקוטאיסי 2 (תחנת האוטובוסים), פנו עם כיוון השעון (שמאלה) למרכז קוטאיסי ונגד כיוון השעון (ימינה) לקוטאיסי 1. שימו לב שהכיוון עם השעון אינו עובר מול תחנת קוטאיסי 1.

מלבד זאת, ההתמצאות בקוטאיסי מסובכת בעיקר אם אינכם מכירים את השפה. כמובן, הנסיעה באוטובוסים איננה נוחה, במיוחד אם אתם מגיעים אל קוטאיסי עם ילדים קטנים. אפשר להתמקח עם נהגי המוניות בעיר ולסגור על טיול יומי בין אטרקציות בקוטאיסי הכולל את בגרטי, מנזר גלטי, מנזר מוטצמטה (Motsameta monastery), סטפליה ופרומתיאוס במחיר 60-70 לארי בלבד, כולל חזרה לקוטאיסי בשעות הערב המוקדמות. השפה היחידה מלבד גיאורגית שבה מדברים נהגי המוניות יכולה להיות רוסית. אם יש לכם ידע בסיסי ברוסית, אתם תסתדרו.

טיולים מאורגנים מקוטאיסי (עם מדריכים מקומיים)

סיור מודרך בעיר העתיקה של קוטאיסי ומערות פרומתאוס 

טיול יום בקוטאיסי עם מדריך מקומי שמתחיל בהליכה ברחובות הישנים של העיר התחתית, הכוללת אנדרטאות היסטוריות מדהימות. לאחר כשעת הליכה, תעלו על אוטובוס תיירים נוח שייקח אתכם לכפרים המקיפים את קוטאיסי.

קודם תעצרו במנזר גלאטי (Gelati Monastery), שאותו בנה המלך דוד הגיאורגי, המלך החזק ביותר בתולדות גיאורגיה. התפעלו מפאר האדריכלות הזה מימי הביניים ופרסקאות מוזאייקה מדהימות. בקרו בקברו של המלך ותלמדו על הצוואה האחרונה שלו. תשמעו סיפורים ואגדות אודות גיבורי גיאורגיה שלחמו כדי להגן על מדינתם. העצירה הבאה היא במנזר מוצמטה (Motsameta Monastery), שממנו נשקפים מראות עוצרי נשימה של הנהר ואזורי הכפר הסובבים. המנזר נקרא על שמם של האחים דאוויט וקונסטנטין מחיידזה, שעברו עינויים תחת ידיהם של הכובשים הערבים בגלל שהגנו על נצרותם.

בקתדרלת בגארטי (Bagrati Cathedral) תשמע את הסיפור הקשור בכנסייה ותזכו למראות פנורמיים של קוטאיסי. תגלו את יופייה הבלתי נשכח של מערת פרומתיאוס (Prometheus Cave) ותרגישו כמו גיבור של הרפתקה מסתורית כאשר תשוטו באונייה לאורך אגם תת-קרקעי.

יש גם הזדמנות למסלול טרק בסיום לאוהבי האתגר. הטרק חוצה את שמורת יער סטפליה (Sataplia Forest Reserve), שכולל מערה ועקבות פרה-היסטוריים של דינוזאורים וכרוך בתשלום נוסף, אך הוא כנראה לא יתאים עבור משפחות שמגיעות אל קוטאיסי עם ילדים קטנים שעלולים להתעייף.

להזמנת טיול מודרך בקוטאיסי – העיר העתיקה ומערות פרומתאוס

טיול מאורגן לקוטאיסי מטביליסי: הסעה לוואדיות ולמערת פרומתיאוס 

התחילו את המסע שלכם בשעה שמונה בבוקר כשהנהג שלכם יאסוף אתכם מבית המלון בטביליסי כדי להסיע אתכם לקוטאיסי. הדרך לקוטאיסי (העיר השנייה בגודלה בגאורגיה) חולפת מעל מעבר ריקוטי (Rikoti Pass), ודרך המנהרה הארוכה ביותר בגאורגיה (שאורכה 1,722 מטר). בדרך לקוטאיסי, תעצרו בסוראמי (Surami) ותטעמו את מאפה ה-Nazuqi המפורסם (לחם מתוק אפוי בתנור). לאחר מכן, הגיעו לעיר קוטאיסי, שם תוכלו לאכול ארוחת צהריים, לפני שתמשיכו להגיע לקניון (וואדי) אוקצה (Okatse Canyon).

קניון (וואדי) אוקצה הוא אחד הקניונים הפופולרים ביותר לטיול בגיאורגיה והוא מחולק לשני חלקים – עליון ותחתון. חובבי ספורט אקסטרים יוכלו לשוט בסירה לאורך הקניון מהחלק העליון, המוביל למפל נופל מגובה של כ-12 מ׳, אך זוהי פעילות שלא תתאים למשפחות שמתכננות טיול בקוטאיסי עם הילדים. קירות הקניון מכוסים בטחב, וניתן גם לצפות בליאנות הגדלות לאורך כל הקניון.

לאחר הביקור בקניון, התחנה הבאה היא העיירה צקאלטובו (Tskhaltubo), שם תגלו את אחת המערות המעניינות ביותר של גיאורגיה: מערת פרומתיאוס (Prometheus Cave). מנהרה באורך 1.5 ק״מ חצובה בתוך המערה, והיא מכילה נטיפים, מפלי מים מאובנים, נהרות תת-קרקעיים ואגמים. לאחר המסלול הזה, תהיה לכם אופציה לעצור לארוחת ערב לפני ההורדה בבית המלון בקוטאיסי או בטביליסי.

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי לקוטאיסי

סדנת בישול גאורגי בקוטאיסי  

סדנת בישול גאורגי המאפשרת למשתתפים להתנסות בטעמים ובריחות של המאכלים הגיאורגיים הפופולריים ביותר. הצטרפו לכיתת אמן דינמית הכוללת חצ'פורי וחינקלי ועוד מאכלים גרוזיניים כדי להכין ולטעום מגוון יצירות אמנות קולינריות. אם אתם מתכננים חופשה משפחתית בקוטאיסי ונהנים לבשל בבית יחד עם הילדים, זו יכולה להיות חוויה משפחתית מעולה.

להזמנת סדנת בישול גאורגי בקוטאיסי

טיול מקוטאיסי לדרום גאורגיה – עיר המערות ורדזיה וטירת רבאטי 

הסיור מתחיל בנסיעה לעבר דרום גאורגיה כדי לגלות את עיר המנזר ורדזיה, מדגם ייחודי במיוחד של אדריכלות אבן הבנויה כקומפלקס מגורים. ורדזיה נבנתה בעיקרה במחצית השנייה של המאה ה -12 ומורכבת מעיצוב מורכב על פני 13 קומות.

לאחר מכן, תמשיכו אל Vanis Qvabebi, עוד קומפלקס של מנזרי מערות שראשיתו במאה השמינית והוא מורכב מקיר הגנתי שנבנה בשנת 1204 ומבוך של מנהרות החצובות בגבהים שונים בצידי ההר. ישנן גם שתי כנסיות ציוריות במתחם, אחת בנויה מאבן חדשה ונמצאת במצב טוב, והשנייה היא כנסייה קטנה בעלת כיפה הבנויה אל תוך הסלע בחלק הגבוה ביותר של המנהרות.

אחר הצהריים, תבקרו בטירת רבאטי מהמאה התשיעית, המייצגת בצורה רחבה את התרבות האסיאתית והאירופאית. הטירה הזו מתקופת ימי הביניים הייתה מוכרת בעבר כטירת לומיסה (Lomisa Castle) עד כיבושה בידי האימפריה העות׳מנית. אם אתם מתכננים חופשה בקוטאיסי עם הילדים ומעוניינים לטייל גם מחות לעיר בטיול מאורגן ולראות דברים ייחודיים לגאורגיה – זהו טיול מומלץ מאוד.

להזמנת טיול מודרך בדרום גאורגיה מקוטאיסי

טיול יום מלא מטביליסי לקוטאיסי 

הבוקר מתחיל באיסוף בבית המלון בטביליסי בשעה 7:30 בבוקר והגעה לקוטאיסי בשעה 9:00. התחנה הראשונה היא במנזר גלאטי (Gelati Monastery), שאותו בנה המלך דוד של גיאורגיה. התפעלו מפאר האדריכלות הזה מימי הביניים הכולל פרסקאות מוזאייקה מדהימות. בקרו בקברו של המלך ותלמדו על הצוואה האחרונה שלו. לאחר מכן תבקרו במנזר מוצמטה (Motsameta Monastery), שממנו נשקפים נופים נהדרים

לאחר מכן, תבקרו בקתדרלת בגארטי (Bagrati Cathedral) תשמעו את הסיפור הקשור בכנסייה ותזכו ללתצפית נוף. אח"כ תטיילו במערת פרומתיאוס (Prometheus Cave) ותשוטו באונייה לאורך אגם תת-קרקעי.

יש גם הזדמנות למסלול טרק החוצה את שמורת יער סטפליה (Sataplia Forest Reserve), שכולל מערה ועקבות פרה-היסטוריים של דינוזאורים (אופציונלי). אם אתם מגיעים אל קוטאיסי עם ילדים קטנים, לא תירצו לפספס את הדינוזאורים.

חזרה לבית המלון בטביליסי ב-21:00

להזמנת טיול מאורגן בקוטאיסי כולל יער סטפליה ומערת פרומתיאוס

סיור יין באיזור קוטאיסי 

סיור היין מקוטאיסי מתרחש בכפר גאורגי טיפוסי, כ-30-40 דקות נסיעה מקוטאיסי. בדרך תעברו על פני עמקים ירוקים ויקבים יפים, לפני העצירה ביקב פרטי.

כאן תהיה לכם הזדמנות לטעום יינות שונים המיוצרים בשיטות ייצור גיאורגיות מסורתיות, בתוך כד חרס גדול הנקרא qvevri. הכד קבור בתוך האדמה כדי לספק את התנאים הטובים ביותר להתססת הנוזל וגודלו נע בין 50-1,500 ליטר בנפח. הכד משמר את הטעמים ואת הארומה משך כל ימות השנה.

המארח שלכם יכיר לכם את תהליך ייצור היין צעד אחר צעד וכן את הציוד הנדרש כדי להפיק את היין הטעים. משך הסיור נתון לשינוי וניתן להתאים את הזמנים לפי הלו״ז שלכם.

להזמנת טיול יין בקוטאיסי

סיור של יומיים לקוטאיסי מטביליסי

בלו יומיים בסיור מאורגן מטביליסי לקוטאיסי, אחת האטרקציות המרתקות ביותר בגיאורגיה, בקרו בעיר העתיקה אופליסציחה (Uplistsikhe). בקרו במנזר גלאטי (Gelati Monastery) היפה ובקתדרלת בגארטי (Bagrati Cathedral), ולכו בעקבותיהם של הדינוזאורים במתחם מערת סטפליה (Sataplia Cave complex).

להזמנת טיול מאורגן מטביליסי לקוטאיסי

טיול מודרך של יומיים מקוטאיסי לחבל סוואנתי – מגדלי המלחמה והפסגות המושלגות של הקווקז

הסיור יתחיל עם איסוף מוקדם בבית המלון שלכם בקוטאיסי. לאחר שלוש שעות מסע, תעצרו לתחנה הראשונה שלכם בסכר Enguri, שזכה למעמד של אתר מורשת תרבותי. הסכר המקומר היפה הוא הסכר השני בגובהו בגאורגיה העשוי מבטון, ומגיע לגובה של 271.5 מ׳ ולרוחב 728 מ׳. אם תסעו לאורך הסכר, תוכלו להגיע לעיר הראשית של חבל סבנטי (Svaneti), מסטיה (Mestia), שם תוכלו לבקר בכפר ההררי לטאלי (Latali).

מאוחר יותר תגיעו למסטיה (Mestia), שם תיכנסו למוזיאון ההיסטוריה והאתנוגרפיה של חבל סוואנתי (Svaneti Museum of History and Ethnography). אוספי המוזיאון כוללים חומרים ארכיאולוגיים ואתנוטכניים חשובים, אוסף עשיר של כתבי יד גאורגים וסמלים גאורגים מצוירים בסגנון הייחודי הנקרא Svan. המוזיאון גם מאכלס חפצים עתיקים שראשיתה באימפריות ובתרבויות המוקדמות שעשו את חותמה על ההיסטוריה הגאורגית.
בשעות אחר הצהריים המאוחרות, תצאו לטרק באתר הסקי של הר חצבאלי (Hatsvali Mountain Ski Resort), שם תיהנו מנופים יפים.

בבוקר היום השני, הסיור לוקח אתכם לאושגולי (Ushguli) – קהילה של ארבעה כפרים הממוקמים בראש ערוץ אנגורי (Enguri Gorge) בסוואנתי (Svaneti), גאורגיה.

המקום מוכר כאתר המורשת העולמית של מורשת סוואנתי עילית, אושגולי הינה ההתיישבות הגבוהה ביותר באירופה המיושבת ברציפות. בהשוואה לעיירות מפותחות יותר כמו מסטיה, אושגולי הצליחה להשתמר בזכות מיקומה הבלתי נגיש, בדומה לכפרי זגוריה ביוון, והדבר סייע לשמר את התחושה הנצחית של הכפר. במוזיאון האתנוגרפי של אושגולי (Ushguli Ethnographical Museum) ניתן לצפות בקטעים ייחודיים שנאספו מקהילות מקומיות.

אושגילי מכילה שרידים של אחד מהמבצרים העתיקים ביותר של סוואנתי, שראשיתו בתקופת שלטונה של המלכה תמר והוא כולל 37 מגדלים המתוארכים לימי הביניים ששימשו לצרכים צבאיים. כנסיית סיינט לאמאריה (Church of Saint Lamaria Mother of God) ממוקמת על אחת הנקודות הגבוהות ביותר באושגולי לצד בניין­ ששימש בעבר כמקום מפגש לזקני הכפר. לאחר ביקור במבצר ובכנסיית לאמאריה, תחזרו לקוטאיסי.

להזמנת טיול מאורגן מקוטאיסי לחבל סוואנטי

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל