טיול משפחות לנורבגיה

נורבגיה עם ילדים – המדריך לטיול משפחתי

נורבגיה למשפחות – כל מה שרצית לדעת ולא היה לך את מי לשאול: מסלול מומלץ לטיול בנורבגיה עם ילדים, מידע על אטרקציות תיירותיות בנורבגיה למשפחות – כולל סרטוני וידאו, מידע חשוב למטייל על מזג האוויר בנורבגיה, תחבורה, כסף, אפשרויות לינה, עלויות טיול בנורבגיה, אוכל ומסעדות בנורבגיה וכל הטיפים הדרושים לתיכנון טיול בנורבגיה שיהיה מהנה גם עבור ההורים וגם עבור הילדים

נורבגיה ידועה בנופיה המרהיבים והמגוונים. הפיורדים במערב נורבגיה הם מפרצים ארוכים וצרים שמשני עברם ניצבים הרים גבוהים כשהים שחודר עמוק אל תוך היבשה. רוב נורבגיה היא אזור שממה סלעי, ולכן אזורים רבים בנורבגיה שוממים לחלוטין, ורבים מהם הוכרזו גנים לאומיים. אפילו מחוצה לגנים הלאומיים, אזור גדול של נורבגיה הוא טבע שיד אדם לא נגעה בו. הנוף המחוספס שצורתו הושפעה מעידן הקרח מכיל גבעות חורש ועמקים, הרים, מפלי מים וקו חוף ארוך שלאורכו פיורדים, איים והרים שצומחים ממש מתוך הים – נופים דרמטיים שהפכו את נורבגיה לאחד היעדים התיירותיים המבוקשים עבור תיירים מרחבי העולם, וגם משפחות ישראליות רבות מתכננות טיול אל נורבגיה עם ילדים – בקיץ וגם בחורף

נורבגיה (Norge בנורבגית או NORWAY באנגלית) היא מדינה השוכנת בצד המערבי ביותר, הצפוני ביותר, ולמעשה גם המזרחי ביותר של צפון אירופה, מבין שלוש מדינות סקנדינביה. נורבגיה ידועה בעיקר בשל הפיורדים המורכבים והעמוקים לאורך הגדה המערבית הנמתחים מהים הצפוני שליד דנמרק וסקוטלנד אל תוך האוקיינוס הארקטי, והיא גובלת בפינלנד, שבדיה ובקצה הצפוני ביותר של רוסיה.

מתכננים טיול בנורבגיה ושוקלים לשכור רכב? אל תפספסו את המדריך המיוחד שהכנו עבורכם הכולל טיפים חשובים והשוואת מחירים שתחסוך לכם מאות שקלים – הקליקו וקיראו כל מה שצריך לדעת על השכרת רכב בנורבגיה

לפני הזמנת טיסה לנורבגיה מומלץ לקרוא את המדריך המלא הכולל השוואת מחירים ומידע חשוב על טיסות לנורבגיה

הפסגה הגבוהה ביותר של נורבגיה היא Galdhøpiggen המתנשאת לגובה של 2,469 מ' במחוז יוטנהיימן (Jotunheimen) השוכן באמצע הדרך בין אוסלו לטרונדהיים (Trondheim) אבל הרחק מהחוף. בקצה הצפוני (פינמרק (Finmark)) תמצאו מרחבים פתוחים מישוריים יותר. רבים מהמפלים המופלאים ביותר בעולם נמצאים בנורבגיה, בעיקר בפיורדים המערביים ובמחוז ההררי.

נורבגיה עם ילדים

כאשר מתכננים טיול אל נורבגיה עם ילדים אין מה לחשוש משיעמום – נורבגיה מלאה באטרקציות למשפחות. מסקרים שנעשו בקרב משפחות שהגיעו אל נורבגיה עם ילדים לטיולי משפחות עולה שהילדים מעדיפים את אוסלו וברגן בתור הערים האהובות על ילדים בנורבגיה – אך יש לנורבגיה הרבה יותר מה להציע למשפחות מאשר הערים הגדולות, מספינות ויקינגים לפיורדים מדהימים, מגנים ירוקים עם היסטוריה עשירה לרכבלים העוברים בין ההרים אל תוך פארקי שעשועים (בסגנון לונה פארק), נורבגיה מלאה בהמון אפשרויות כיפיות לחופשה משפחתית בקיץ.

נורבגיה היא גם מדינה מערבית ובטוחה, והחשש העיקרי של הורים המגיעים אל נורבגיה עם ילדים הוא שבאמצע הקיץ השמש איננה שוקעת אף פעם, וזה מקשה על ילדים להירדם. חופשה בנורבגיה עם ילדים בחורף היא סיפור אחר לגמרי – אם אתם כמשפחה לא מורגלים למזג אוויר קר מאוד, הילדים עלולים להיות אומללים.

נורבגיה עם ילדים – מסלול טיול מומלץ בנורבגיה למשפחות

המסלול המומלץ לטיול בנורבגיה למשפחות עם ילדים מצריך השכרת רכב ומתחיל בעיר הבירה אוסלו שבמזרח נורבגיה, דרך החוף הדרומי של נורבגיה, עם עצירות ללינה בקריסטיאנסנד  (Kristiansand) וסטוונגר (Stavanger) ואז הגעה לעיר ברגן (Bergen), ללינה של שלושה לילות בעיר הגדולה שתשמש כנקודת מוצא לכמה טיולים באטרקציות המדהימות ביותר של נורבגיה למשפחות, אזור הפיורדים שמתאים לכל הגילאים ומהווה חווייה מאוד מומלצת לכל טיול אל נורבגיה עם ילדים (וגם בלי) – ולסיום, חזרה לאוסלו בנהיגה דרך כביש מרהיב עין לטיסה חזרה לישראל.

יומיים ראשונים בטיול בנורבגיה עם ילדים: אוסלו, בירת נורבגיה

הטיסות מישראל לנורבגיה נוחתות באוסלו, עיר הבירה המקסימה של נורבגיה בה אפשר לבלות שני ימים מלאים בפעילויות כיפיות לפני השכרת רכב ויציאה למסע אל נורבגיה עם ילדים, דרך המחוזות הציוריים של דרום נורבגיה אל אזור הפיורדים במערב נורבגיה הסובב את העיר ברגן. הזמינו בית מלון באוסלו לשני לילות – מומלץ להזמין בתי מלון באמצעות מנוע החיפוש לבתי מלון שתראו בצד עמוד זה.

את היום הראשון של טיול אל נורבגיה עם ילדים כדאי להתחיל ב"הרפתקאה ויקינגית" בביגדוי (Bygdøy), חצי אי הסמוך למרכז אוסלו ובו נמצאות רוב אטרקציות הילדים של אוסלו ורוב המוזיאונים המתאימים לילדים באוסלו. אפשר להגיע לביגדוי בקלות בהפלגת מעבורת מהנמל של אוסלו. בחצי האי ביגדוי כדאי לבלות חצי יום ולאכול שם ארוחת צהריים. אם תהיו זריזים תספיקו גם לסייר בספינת Fram העוסקת בחקר הקוטב הצפוני, לראות את הרפסודה Kon-Tiki המפורסמת, לבקר גם במוזיאון הימי הנורבגי, את מוזיאון הספינות הוויקינגיות וגם במוזיאון הפולקלור הנורבגי. אם לא תספיקו לבקר בכל המוזיאונים קחו בחשבון שמוזיאון הספינות הויקינגיות מומלץ מאוד לטיול אל נורבגיה עם ילדים ונחשב מעניין במיוחד לילדים בכל הגילאים. אחרי ארוחת הצהריים, צאו למגדל התצפית הגדול ביותר בסקנדינביה, ה-  Tryvannstårnet, שיש בו מרפסת תצפית בגודל של 570 מ'. משם אפשר אפילו לראות את שבדיה במזרח ומראות מרהיבים של ה-Oslofjord – פיורד אוסלו.

לאחר החזרה מביגדוי, בערב הראשון של הטיול אל נורבגיה עם ילדים, מומלץ לצאת להליכה משפחתית במרכז המסעדות והחנויות שלאורך הטיילת בנמל אוסלו, הנקרא Aker Brygge. זהו אחד האתרים התוססים ביותר באוסלו למשפחות ומקום מעולה לארוחת ערב, עם שפע של מסעדות אשר רבות מהן מגישות מזון ים נורבגי וגם בשר – אבל אם אתם מגיעים אל נורבגיה עם ילדים קחו בחשבון שילדים רבים "לוקחים קשה" את זה שבנורבגיה אוכלים בשר צבי באופן יומיומי (בעיקר אם הם ראו את הסרט "במבי").

בבוקר היום השני לטיול אל נורבגיה עם ילדים מומלץ לצאת לשיט של שעתיים באוסלו פיורד (מנמל אוסלו), בילוי מומלץ למשפחות באוויר הפתוח מול הגוונים הכחולים המהממים של האוסלו פיורד המלא באיים קטנים, סלעים ומפרצים צרים. צאו מוקדם לשיט בן השעתיים וחצי כדי שתספיקו לחזור לאוסלו בזמן לארוחת צהריים לפני שהילדים יתחילו להיות רעבים. אחרי ארוחת הצהריים מומלץ לקחת את הילדים למוזיאון האמנות לילדים באוסלו. אחרי המוזיאון כדאי לצאת לטיול ברובע העתיק Akershus ובטירה המרשימה שבו, אבל להקדיש את רוב אחר הצהריים והערב לפארק השעשועים Norgesparken Tusenfryd הלונה פארק הגדול ביותר בנורבגיה, גרסה קטנה יותר של גני טיבולי המפורסמים שבקופנהגן.

טיול אל נורבגיה עם ילדים – יום 3: קריסטיאנסנד S, בירת דרום נורבגיה

ביום השלישי של הטיול בנורבגיה חשוב לקום מוקדם, לאסוף את הרכב השכור אם טרם אספתם אותו ולהתכונן לנהיגה ארוכה עם נופים מדהימים לאורך החוף הדרום מזרחי של נורבגיה,  עד לעיר הנורבגית החמישית בגודלה, קריסטיאנסנד S,  הנמצאת 342 ק"מ דרום-מערבית לאוסלו, נהיגה של בערך 5-6 שעות מאוסלו לקריסטיאנסנד בנסיעה ישירה על ה-E18. אם אתם מגיעים אל נורבגיה עם ילדים קטנים כדאי לדאוג להם לבילויים או משחקים לנסיעות הארוכות ולעצור לשירותים בהזדמנויות נוחות כמו תחנות דלק.

אחרי ארוחת צהריים בקריסטיאנסנד, צאו להרפתקאה משפחתית על גבי ה-Stesdalsbanen שב-Grovane. זהו קטר משנת 1894 שנוסע על מסלול של 4.8 ק"מ. לאחר מכן מומלץ לצאת לטיול רגלי במוזיאון אגדר להיסטוריה טבעית (Agder Museum of Natural History), אחד המוזיאונים המומלצים של נורבגיה למשפחות וגם בגנים הבוטנים, אך הקדישו את עיקר היום לאטרקציות הילדים הכי גדולות של דרום נורבגיה למשפחות – גן החיות והלונה פארק של קריסטיאנסנד.

בהתאם לתחומי העניין של ילדיכם, אולי כדאי לתכנן את היום כך שיתמקד בלונה פארק של קריסטיאנסנד שזכה לכינוי הדיסנילנד הנורבגי, ולוותר על המוזיאון והגנים הבוטניים. כמובן, הזמינו לילה במלון בקריסטיאנסנד עוד מישראל – ובבוקר המשיכו מערבה לכיוון סטוונגר.

טיול אל נורבגיה עם ילדים – יום 4: סטוונגר, בירת דרום – מערב נורבגיה

בבוקר היום הרביעי צאו מקריסטיאנסנד לכיוון צפון מערב על כביש E18 לנסיעה של 247 ק"מ לסטוונגר. כדאי לא להישאר יותר מדי במלון אחרי הצ'ק-אין אלא לאסוף את הילדים לסיור בסביבה – קודם כל אל Preikestolen או "צוק המטיף" המתנשא לגובה 609 מ' מעל לפירוד ליזפיורד (Lysefjord). אפשר להגיע למקום ברכב אבל האפשרות המומלצת, בעיקר אם הגעתם אל נורבגיה עם ילדים, היא לעלות על אונייה ולשוט לשם, ההפלגה תהיה חוויה בפני עצמה והיא הרבה יותר מעניינת וציורית מאשר הכביש לשם.

כשתחזרו לסטוונגר, אם אתם מתכננים טיול אל נורבגיה עם ילדים בני 5 עד 12 אל תוותרו על מוזיאון הילדים הנורבגי, מתחם המשחקים המופלא ביותר בנורבגיה. כדאי מאוד גם לבלות שעתיים -שלוש בטיול רגלי ב-Gamle Stavanger, העיר העתיקה של סטוונגר שנחשבת לאחת השמורות ביותר בצפון אירופה, ואל תפספסו כניסה לתוך הקתדרלה שלה (Domkirke).

טיול אל נורבגיה עם ילדים – ימים 5-7: העיר ברגן בירת הפיורדים

בתחילת היום החמישי לאחר ארוחת הבוקר צאו מסטוונגר לכיוון ברגן, מסע שמהווה הרפתקאה בפני עצמו המשלב קטעי נסיעה ברכב וקטעים של שיט במעבורת (עלייה מעלים גם את האוטו). הנורבגים עוברים את הדרך מסטוונגר לברגן בארבע וחצי שעות, אבל בתור תיירים שמגיעים אל נורבגיה עם ילדים קחו בחשבון נסיעה של לפחות שש וחצי שעות בגלל העלייה על מעבורות, הפסקות פיפי ואוכל וחוסר ההיכרות. זהו מסע מסובך אבל מאוד מעניין והנופים בדרום מערב נורבגיה משגעים. הזמינו 3 לילות במלון בברגן עוד מישראל.

ככל הנראה תגיעו לברגן מאוחר בצהריים, יהיה לכם זמן לקחת את ה- Fløibanen funicular שמגיע אל פסגת הר ה- Fløien, אחת משבע הגבעות המפורסמות של ברגן. אחר כך אפשר לקנח את היום בטיול משפחתי ברגל בערב המוקדם לאורך טיילת החוף ההיסטורית Bryggen, מקום טוב לארוחת ערב באחת המסעדות או המזנונים.

למחרת בבוקר מומלץ לצאת להתפעל מהאטרקציות התיירותיות המרכזיות של ברגן, החל באקווריום התצפית הענק שיש בו שפע של בעלי חיים ימיים מעניינים (בסגנון המצפה התת ימי באילת) ואל Gamle Bergen קבוצת בתי עץ היסטוריים מהמאות ה-18 וה-19 בלב הפארק. אחר הצהריים, בקרו ב-Troldhaugen, וילת הקיץ הוויקטוריאנית היפהפיה של המלחין אדוורד גריג, שהטיול בה הוא חוויה מפתיעה ומאוד נעימה להורים וילדים.

בבוקר היום השביעי והאחרון לטיול המשפחות לנורבגיה, צאו מברגן לסיור יומי מודרך, המוצע כמעט בכל בית מלון או סוכנות נסיעות, זהו הטיול המודרך הידוע ביותר של נורבגיה למשפחות באורך של 12 שעות, דרך כמה מהנופים המדהימים ביותר שתיראו בחייכם, הכוללים את הפיורדים הדרמטיים ביותר של נורבגיה ופסגות הרים עוצרות נשימה. מברגן, קחו בחשבון נסיעה ארוכה בחזרה לאוסלו, או שתוכלו לתאם מראש את החזרת הרכב השכור בברגו ולקחת רכבת או מטוס חזרה לאוסלו, ומשם לטוס חזרה לישראל.

מחוזות בנורבגיה

מזרח נורבגיה – בעצם דרום-מזרח נורבגיה, האזור שמסביב לעיר הבירה אוסלו, שבה מספר התושבים הגדול ביותר בנורבגיה. זהו גם אזור חקלאי שבו אנשים רבים מתפרנסים מחקלאות.

מרכז נורבגיה – כאן נמצאת העיר העתיקה טרונדהיים

צפון נורבגיה – איזור ידוע בזכות פיורדים מרשימים, שמש חצות, תרבות סאמי העתיקה (אסקימוסים) והעיר טרומסו

דרום נורבגיה – החוף הרך והעיר כריסטיאנסנד

מערב נורבגיה – פיורדים מפורסמים והערים ברגן וסטוונגר

סבאלברד (Svalbard) – איים ארקטיים ליד כיפת הקרח של הקוטב הצפוני

יאן מאיין Jan Mayen – אי הררי מבודד מכוסה בהרים והרי געש באוקיינוס הקרח הצפוני, מכוסה באופן חלקי בקרחונים, ובחלקים מסויימים בדשא ובאזוב

אי הדובים Bear Island – אי מבודד לחלוטין המוקף באוקיינוס, ממתין להרפתקנים ולאנשים המוכנים לצאת מאזור הנוחות שלהם, מכוסה בחלקו בקרח ובדשא, ידוע בזכות אוכלוסיית דובי קוטב

ערים בנורבגיה

אוסלו Oslo – עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר בנורבגיה, עם מוזיאונים חשובים, נופים יפהפיים וחיי לילה ותרבות שוקקים.

אלסונד Ålesund – מרכז אמנות ארט נובו ידוע בפאתי נורבגיה המערבית

בודה Bodø – נקודת המוצא לאיי לופוטן המופלאים ולסלטסטראומן (Saltstraumen), המערבולת החזקה ביותר בעולם

סטוונגר Stavanger – העיר הרביעית בגודלה בנורבגיה הנמצאת במרכז האזור העירוני השלישי בגודלו. סטוונגר חשובה לנורבגיה מבחינה כלכלית בשל תעשיית הנפט שלה. האזור המרכזי מרוצף ומלא בעץ ומוכר כאחד מן המקומות המקסימים ביותר בנורבגיה. כאן נמצאות גם הכנסיות הימי ביניימיות של נורבגיה. תוכלו גם לבקר בבתים מתקופת הברזל, מערות מתקופת האבן, ואתרים שבהם נהגו להיפגש מלכים ויקינגים, ב- Ullandhaugtårnet. סטוונגר היא המקום שבו אריק האדום, הויקינג המפורסם נולד.

ברגן Bergen – בעבר בירת נורבגיה, מוקד סחר של ערי תרבות ההנזה הקדומה. עיר בעלת תרבות עשירה ונוף דרמטי, העיר השנייה בגודלה בנורבגיה. מבני עץ חמודים להפליא, סביבה הררית נפלאה ושפע של חיי לילה. נקודת המוצא לפיורדים המערביים. ברגן זכתה לכינוי "העיר הגשומה ביותר באירופה", כאשר ממוצע הימים הגשומים השנתי בה עומד על 250. אם אתם מתכננים להגיע אל נורבגיה עם ילדים לטיול שכולל עצירה בברגן – אל תשכחו להביא מטריה.

טרומסו Tromsø– עיר צפונית הידועה בזכות קתדרלה מודרנית נפלאה. בניגוד לשמועות, אין סיבה לחשוש לכלול את טרומסו במסלול טיול אל נורבגיה עם ילדים – דובי קוטב בשום פנים ואופן לא מסתובבים כאן ברחובות.

כריסטיאנסנד Kristiansand – בירת הדרום השוקקת חיים

טרונדהיים Trondheim – מפורסמת בשל הקתדרלה (Nidarosdomen) המהממת שבה, המזחים היפהפיים לאורך הנהר, מבני העץ וסצנת חיי הלילה הסטודנטיאלית הטובה ביותר בנורבגיה, אשר מעניקים לטרונדהיים השופעת צמחייה את הקסם שלה.

אטרקציות תיירותיות בנורבגיה

אטלנטרהבסויין Atlanterhavsveien – "הדרך היפה ביותר בעולם". כביש מיוחד שמורכב מגשרים מרהיבים ומוקף באוקיינוס האטלנטי

יוסטדלסברין Jostedalsbreen – הקרחון הגדול ביותר ביבשת אירופה

לופוטן Lofoten – כאן אפשר לחוות את שמש החצות באזור הדיג המסורתי של נורבגיה בצפון המחוז, המתאפיין באיים והרים

יוטנהיימן Jotunheimen –  פארק לאומי הידוע בזכות נוף מלכותי של הרי נורבגיה הגבוהים ביותר

נורדקאפ Nordkapp – הצוק הזה נמצא בנקודה הצפונית ביותר באירופה. מקום מצויין לחוות ממנו את שמש חצות

סוגנפיורדן Sognefjorden – קרחונים, הרים וכפרים ציוריים הם חלק מהמראות של איזור הסוגנפיורד. Flåm ו-Nærøyfjorden (גם אתרי מורשת עולם) הם חלק מהמערכת המסועפת של הסוגנפיורדן.

טרולהיימן Trollheimen – אזור הררי מיוחד באזור הצפון-מערבי של נורבגיה. מזרחית לדרך האטלנטית. כדי לחוות את הנוף ההררי המופלא של נורבגיה, לונו בבקתאות שב-Trollheimshytta, Gjevilvasshytta או Jøldalshytta.

מה לראות בנורבגיה

הזוהר הצפוני

רשת CNN דירגה את העיר טרומסו (Tromsø) שבנורבגיה כמקום היפה ביותר בעולם לצפות ממנו על אורות הזוהר הצפוני. את הזוהר הצפוני (או זוהר הקוטב) ניתן לראות בצפון נורבגיה מספטמבר עד אפריל. התכיפות והעוצמה של הזוהר הצפוני תלויים בפעילות סולארית חזקה במיוחד שחוזרת על עצמה כל 11 שנים.

שמש חצות

מומלץ לבקר בטרומסו גם בתקופת הקיץ כדי לצפות בשמש החצות. משך הזמן שתופעת שמש החצות (Polar Day) נמשכת תלוי בשאלה כמה צפונה הרחקתם. ככל שאתם נמצאים צפונית יותר, כך מתארכת התקופה שבה השמש לא שוקעת וכן זמן התחלתה מוקדם יותר. ה-North Cape,  Bodø ו- Lofoten הם מקומות אידיאליים מהם אפשר לצפות על שמש החצות.

פיורדים

נורבגיה ידועה בשפע הפיורדים שלה (אפילו המילה פיורד עצמה היא נורבגית). שני הפיורדים הגדולים ביותר בנורבגיה הם נריינפיורד (Nærøyfjord) וגריינגר פיורד (Geirangerfjord) אשר זכו למעמד של אתרי מורשת עולמית בשל יופיים הטבעי המהמם. פיורדים אחרים שראויים לציון הם ליספיורד (Lyesfjord), אוסלופיורד (Oslofjord) וסוגנפיורד (Sognefjord).

איי לופוטן (Lofoten Archipelago)

לופוטן הוא ארכיפלג השוכן צפוני לחוג הארקטי. בתקופת הקיץ השמש איננה שוקעת מעליהם. זהו מקום נהדר לטיולי אופניים, טיפוסי הרים או טיפוסי סלעים. הר ריינברינגן (Reinebringen) הוא יעד פופולרי לטרקים בזכות הנופים הפנורמיים המהממים הנראים מפסגתו..

פעילויות נופש מומלצות בנורבגיה

אם זהו טיול ראשון בנורבגיה, חבילת הנופש "נורבגיה על קצה המזלג" (Norway in a Nutshell) היא דרך טובה להתחיל. החבילה כוללת כרטיס יחיד מאוסלו או מברגן להרים, עם שיט באונייה דרך הפיורדים. ניתן לחלק את הטיול ולעצור בנקודות רבות ומעניינות כדי לסייר או לצפות בנוף, ואפילו לשכור אופני הרים בחלק מהטיול. אחת מנקודות הציון הבולטות בחבילה היא Flåmsbana, פס רכבת באורך 20 ק"מ, מן התלולים ביותר בעולם. לאורך הדרך תראו נופי הרים מקסימים, נהרות, גאיות, מפלים ומראות יפים אחרים, בדרככם לעיירה Flåm.

עוד דרך טובה לטייל ולחוות את נורבגיה היא בטיול מודרך. Norway Excursions מציעה טיולים שונים, מטיולי נופים ועד מסעות טרקים רגליים. מדריך מקומי ייקח אתכם למקומות היפים והמעניינים ביותר ויספר לכם אודות הפיורדים וההרים, ההיסטוריה והתרבות של המחוז המסויים בו אתם מבקרים.

טרקים בנורבגיה

תמצאו בנורבגיה אינספור הזדמנויות הליכה או טרקים בשטח הטבע הבלתי מיושב הגדול המכסה את רוב נורבגיה. טראקים בנורבגיה מגוונים, החל מסיורים קלים בתוך היער העירוני של אוסלו ועד טיפוס אלפיני בהרי יוטנהיימן או Troms. אזורים מסויימים בנורבגחיה מוכרזים כפארקים לאומיים, אבל רוב שטחה של נורבגיה יפה לא פחות ופתוח לציבור הרחב.

בנורבגיה, יש דבר שנקרא "זכות גישה", שמשמעותו שמותר לעשות קמפינג באופן חופשי ברוב המקומות למשך כמה ימים, כל עוד אינכם נמצאים על אדמה חקלאית, ובתנאי שאתם רחוקים לפחות 150 מ' מבתים או מבני חווה. זיכרו, לא להשאיר פסולת מאחוריכם.

איגוד התיירות ההררית בנורבגיה, Den Norske Turistforening (DNT), מפעיל בקתות הרים שמארחות בשירות עצמי ודואג לסימון מסלולי ההרים. הם גם מציעים מפות ומידע על מסלולים, סיורים מודרכים ושירותים רבים אחרים למטיילים.

האזורים ההרריים מאוד פופולריים לטיול בנורבגיה בקרב הנורבגים ותיירים כאחד. מומלץ לבקר בהר הגבוה ביותר של נורבגיה, Galdhøpiggen (בגובה 2,469 מ') או להצטרף למסע ספארי ב-Dovrefjel.

בשביל מפות של נורבגיה, לא כדאי להשתמש במפת גוגל, שאינה מכסה היטב את כל החלקים, אלא נסו את אתר סוכנות המפות Norgeskart.no שיש בו גם מסלולי טרקים טובים.

סקי בנורבגיה

סקי קרוס קאנטרי וסקי אלפיני הם ענפי ספורט פופולריים בחורף בנורבגיה, ואתרי הסקי הנרחבים של טרייסיל (Trysil,Hafjell) או המסדל (Hemsdal) לדוגמא הם אתרים המתחרים בכבוד באתרי הסקי הידועים של ההרים האלפים. טלמרק (Telemark) הוא גם אתר סקי נחמד. זהו גם מקום הולדתו של סקי קרוס קאנטרי. ווס (Voss), גיילו (Geilo) ואופדאל (Oppdal) הם גם אתרי סקי ראשיים. בסביבות אוסלו יש גם פארק סקי ענק שאידיאלי לסקי קרוס קאנטרי. בסטרין (Stryn) בגלדהפיגן (Galdhøpiggen) ובפולגפונה (Folgefonna) יש גם אתרי סקי אלפיני שפתוחים רק בעונת הקיץ (מאי עד ספטמבר), והם מציעים חוויית סקי מיוחדת הכוללת סקי אלפיני בטי-שירט ומכנס קצר.

טיולי אופניים בנורבגיה

בנורבגיה ניתן לשכור אופניים כמעט בכל יישוב. מסלולי אופניים מסודרים נמצאים בד"כ ליד הערים הגדולות. תוכלו למצוא מסלולי סיורי אופניים ב-Cycle Tourism. בחלק מהכבישים והמנהרות הכניסה לרוכבי אופניים אסורה מטעמי בטיחות. בחלק מהערים יש מקומות מסויימים שאליהם מגיעים אופניים ישנים ושם תוכלו להשיג זוג בחינם (וגם עוד ציוד שנזרק). תוכלו גם לקנות זוג אופניים משומשות בחנויות כמו Fretex/Elevator/NMS Gjenbruk.

כסף בנורבגיה

המטבע הנורבגי הוא הכתר הנורבגי (norske krone) או kr היחידה של הקרונה נקראת øre. באוגוסט 2017 כתר נורבגי היה שווה 0.468 ש"ח.

מטבעות בנורבגיה מגיעים ביחידות של 1, 5, 10 ו-20 כתר. שטרות מגיעים ביחידות של 50, 100, 200, 500 ו-1,000 כתר.

המסופים האוטומטיים למשיכת מזומנים (כספומטים) בנורבגיה נקראים מיניבנק (Minibank). אין שום בעייה לאתר מסופים כאלה באזורים עירוניים. בנמלי התעופה ובתחנת הרכבת של אוסלו, תוכלו למשוך גם יורו, דולרים, פאונדים, וקרונות שבדיות ודניות. כמעט בכל החנויות, למעט חלק מהחנויות לממכר מזון, מקבלים את כל כרטיסי האשראי הראשיים כמו מאסטרקארד וויזה (הביאו עימכם רישיון נהיגה/דרכון, מאחר שאתם נדרשים להזדהות בביצוע עסקת אשראי). ברכישת מוצר בחנות, יש אפשרות להשתמש בכרטיס האשראי כדי לקבל מזומנים בחזרה.

עלויות טיול בנורבגיה עם ילדים

נורבגיה היא מדינה יקרה. אפשר לטייל בנורבגיה על תקציב מוגבל, אבל זה לא יהיה קל. משום שכוח עבודה הוא דבר יקר בנורבגיה, כל דבר שנחשב כ"שירות" הוא בד"כ יקר יותר מהמצופה. יציאה לחופשה עשויה להפוך לחוייה יקרה ביותר משום שיש מיסים כבדים על דלק, המדינה רחבת ידיים והמרחקים בה גדולים. כרטיסים מסוג "חופשי חודשי" לטיסות פנים או נסיעות ברכבת יכולים לחסוך הרבה כסף אם אתם מתכננים לטייל בנורבגיה עם ילדים בכמה יעדים שונים.

באופן כללי, תקציב נמוך מ-500 כתר לאדם ליום אינו מספיק גם אם אתם מחליטים ללון בהוסטלים בסיסיים בשירות עצמי. 1000 כתר ביום יאפשר לכם רמת חופשה נוחה וממוצעת, ויותר מאלפיים כתר ליום יאפשרו לכם ללון בבתי מלון טובים ולסעוד במסעדות טובות.

קחו בחשבון שמוצרי אלכוהול וטבק יהיו קרוב לוודאי יקרים יותר ממה שתיארתם לעצמכם בנורבגיה. 400 או 500 מ"ל של בירה בפאב או במסעדה יעלו לכם בסביבות 80 כתר, ובסופרמרקט פחית של 500 מ"ל בירה 4.7% עולה 30 כתר. סיגריות עולות בסביבות 115 כתר לחפיסת של 20, ובקבוק 500 מ"ל קולה בד"כ עולה 20 כתר. בצד החיובי: מי הברז בנורבגיה מאוד טובים. אין צורך לקנות בקבוקי מים מינרלים, שהם יקרים מאוד. יש נורבגים ששותים ישירות מערוצי נחל בזמן טרקים, אם כי יש להיזהר מכך משום שמדי פעם יש התפרצות של מחלת טולרמיה.

רשתות מזון מהיר כמו מקדונלד'ס ובורגר קינג גם יקרות יותר בנורבגיה מאשר ברוב המדינות, בגלל עלויות התעסוקה. ארוחת ביק מאק גדולה (“Big Mac Meny”) תעלה לכם בסביבות 100 כתר, וגם ארוחת וופר כפולה עם גבינה בבורגר קינג תעלה בערך אותו מחיר. כמו כן, קחו בחשבון שמסעדות מזון מהיר, מאפיות ומסעדות נוספות שיש בהן טייק אווי מחייבות יותר אם נשארים לסעוד במקום בגלל ההבדלים במחירי המע"מ.

בנורבגיה, המלצרים אינם תלויים בטיפים של לקוחות כמו במקומות אחרים בעולם, אלא הם עובדים עבור משכורת די נאה. עם זאת, נהוג להשאיר טיפ בבתי קפה ברמה ממוצעת עד גבוהה ובמסעדות, אבל רק אם אתם מרגישים ששירתו אתכם היטב. אם תחליטו להשאיר טיפ, 10% יתקבלו בברכה, או שאפשר לעגל כלפי מעלה. מקובל גם להוסיף טיפ לנהגי המוניות אם החיוב הוא מעל 200 כתר, אבל לא תשמעו מילה מהנהג אם תחליטו לא להשאיר טיפ. הוספת טיפ תמיד תתקבל בעין יפה, אבל לא להשאיר טיפ זה גם בסדר. אם אתם זהירים עם תקציבכם, תקציב יומי של כ-1,500 כתר לאדם הוא די מציאותי.

תוכלו לחסוך במזומנים אם תביאו ציוד משל עצמכם. היו מודעים לכך שתקנות המכס הנוגעות להעברת מוצרים בגבול מאוד נוקשות בנורבגיה. מותר לכם להעביר רק 200 סיגריות או 250 ג' טבק, 1 ליטר של אלכוהול חריף, ו-1.5 ליטר של יין ושני ליטר בירה או 3 ליטר יין ושני ליטר בירה או 5 ליטר בירה. באופן כללי, המחירים של טבק, אלכוהול ובשר הם יחסית יקרים בהשוואה למקומות אחרים. לירקות, קמח, פריטי תינוקות, ציוד רכב (דלק, נוזל לניקוי שמשות וכו'), ולבגדים יש כמעט אותו מחיר כמו במדינות השכנות, או שהם אפילו מעט יותר נמוכים.

כשאתם בנורבגיה, נהגו כמו הנורבגים, וצאו לשבדיה כדי לקנות מוצרים חיוניים, אם יש לכם הזדמנות – המחירים בשבדיה זולים יותר.

מזג אוויר בנורבגיה

האקלים הנורבגי, בעיקר לאורך החוף, חם יותר מן הצפוי לאזור צפוני כ"כ בשל השפעת זרם הגולף המחמם את מי הים. קרוב למחצית מאורכה של נורבגיה נמצא צפונית לחוג הארקטי. הקיץ יכול להיות חמים למדי (עד 30 מעלות צלזיוס), אפילו באזורים הצפוניים, אבל לפרקי זמן מוגבלים. אורך החורף וכמות השלגים משתנה. הצפון מושלג יותר והחורפים חשוכים. בחוף הדרומי והמערבי, החורפים מתונים וגשומים, ובפנים היבשה, הטמפרטורות יכולות בקלות לרדת מתחת למינוס 25 מעלות צלזיוס. אפילו בחלק הדרום-מזרחי של נורבגיה, הטמפרטורות נעות בין -10 ל-15. חלק מאזורי ההר מכוסים בקרחונים משך כל השנה, ואפשר למצוא שטחים מכוסי שלג בקווי רוחב גבוהים יותר אפילו בקיץ.

שעות האור, הטמפרטורות ותנאי הכביש בנורבגיה משתנים מאוד במהלך השנה. הבדלים בין עונה לעונה תלויים מאוד באזור הגיאוגרפי וכן בקו הרוחב. שימו לב בייחוד, שבאזור שבו נמצאת שמש החצות (צפונית לחוג הארקטי), מתרחשת גם התופעה ההפוכה של ליל קוטב, משמע השמש אינה זורחת מעל קו האופק כלל.

מזג האוויר הנורבגי נעים במיוחד במהלך הקיץ, כך שזוהי התקופה הבטוחה ביותר לתיכנון טיול משפחתי אל נורבגיה עם ילדים (יוני עד אמצע אוגוסט). אם אתם אוהבי שלג, בקרו בנורבגיה בין דצמבר לאפריל. לאורך החופים ובחלק הדרומי של מערב נורבגיה יש מעט שלג או קרח והזדמנויות מעטות לסקי, אפילו בחורף. בהרים, יש שלג עד מאי, וחלק ממעברי ההרים סגורים עד סוף מאי. אם אתם מגיעים בתחילת מאי, חלק ממעברי ההרים עלולים להיות סגורים, אבל מאחר שהשלג נמס מהר מאוד, תוכלו להנות משפע מפלי המים לפני שהם נעלמים, ובתקופה זו, מספר התיירים בנורבגיה קטן מאוד. האביב בנורבגיה די אינטנסיבי בשל שפע מי השלג הנמסים, זאת בשילוב של המון אור שמש וטמפרטורות שעולות בקצב מוגבר (בד"כ במאי).

היו מודעים לכך ששעות האור משתנות מאוד במהלך השנה. באוסלו, השמש שוקעת בסביבות 15:30 בדצמבר. צפונית לחוג הארקטי, אפשר לחוות את שמש החצות ואת ליל הקוטב. עם זאת, אפילו בקו הרוחב של אוסלו, לילות הקיץ הם לא יותר מאשר שעות ארוכות של שעות דמדומים ביוני וביולי. ה"לילות הלבנים" האלה יכולים להיות נחמדים וחוויה בלתי רגילה עבור משפחות המגיעות אל נורבגיה עם ילדים או תיירים בכלל. הזוהר הצפוני (אורורה בוראליס) מתרחש בחודשים החשוכים יותר, בעיקר בקווי רוחב גבוהים (צפון נורבגיה), אבל לפעמים גם דרומה יותר.

המרת מט"ח בנורבגיה

אפשר להמיר מטבע זר (יורו או דולר או מטבעות מקובלים אחרים, לא שקלים) ברוב הבנקים הממוקמים ליד מרכזי המידע לתיירים, בסניפי דואר, או באמצעות משיכת מטבע מקומי במסופים האוטומטיים (כספומטים) הנקראים ATM. עם זאת, במקומות מסויימים מחוץ לערים הגדולות בנורבגיה, אין אפשרות לבצע עסקות מזומנים בבנק, כך שהדרך היחידה להמיר מטבע היא בסניפי הדואר, שבהם עלות ההמרה עשויה להגיע ל-70 כתר שהם 12.20 דולר.

את שער החליפין הטוב ביותר תקבלו אם תמשכו כסף ב- ATM או פשוט תשלמו באמצעות כרטיס האשראי שלכם. שימו לב, שנורבגיה משתדרגת למערכת חדשה המשתמשת בכרטיסי אשראי בעלי שבב אלקטרוני וקוד סיסמא במקום חתימה, כלומר, אתם צריכים לדעת להקיש את הקוד הסודי של כרטיס האשראי גם בעת תשלום בחנות או מסעדה. חשוב גם לציין שחנויות מסויימות לא משתמשות במערכת אשראי המאפשרת חתימה, כך שעדיף לשלם במזומן.

באוגוסט 2017 למשל, שער החליפין בבנק היה בסביבות 0.462 ש"ח לכתר נורבגי (קחו בחשבון שאין אפשרות להמיר כמות גדולה מ-5,000 כתר בכל עסקה, ויש עמלה של 100 כתר על כל עסקה). במרכזי המידע לתיירים, שער החליפין גבוה יותר והוא קצת יותר טוב במשיכת מזומנים בכספומט.

קניות בנורבגיה

שעות הפתיחה של חנויות בנורבגיה כיום נוחות יותר מאשר היו בעבר, למרות שרבות מהחנויות הקטנות יותר עדיין נסגרות מוקדם בימי שבת (אחת או שלוש בד"כ), וכמעט כל בתי העסק סגורים בימי ראשון. סופרמרקטים (בעיקר בערים) פתוחים עד מאוחר, בד"כ עד 22:00 או 23:00 בימות השבוע. הרבה פעמים תראו את שעות הפתיחה רשומות כך: 9-21 (9-18) על הדלתות, מה שאומר שהחנויות פתוחות בין 9:00-21:00 בימות השבוע ובין 9:00-18:00 בשבת. רוב הסופרמרקטים הם רשתות כלל ארציות המכסות את כל שטח המדינה: Rimi, Rema 1000, Kiwi, Prix ו-Bunnpris הן הרשתות המוזלות שמחזיקות מבחר יותר קטן של מוצרים. Meny, ICA, Supermarked ן-Spar הן הרשתות שמחזיקות מבחר גדול יותר ובאיכות גבוהה יותר, והמחיר בהתאם. ל-Coop Mega ו-Ultra יש פחות חנויות והמחירים גבוהים יותר.

צרכניות, בעיקר הרשתות הגדולות כמו Narvesen ן-Mix (בכל רחבי המדינה), Deli de Luca (פעילה רק באוסלו, סטוונגר, ברגן וטרונדהיים בלבד) ו-7 Eleven (בערים הגדולות בלבד), פתוחות משעות הבוקר המוקדמות עד מאוחר בערב כל יום, עם שירות של 24 שעות ביממה בערים הגדולות.

בכל רחבי נורבגיה תמצאו את תחנות הדלק Statoil, Shell, Fresh/Selected, YX (HydroTexaco) ו-Esso/On the Run. כמעט כל תחנות הדלק מגישות מזון מהיר, בעיקר נקניקיות, המבורגרים, פיצה וכו'. תחנות הדלק פתוחות מוקדם עד מאוחר, והתחנות הגדולות ביותר בתוך הערים וליד צמתים גדולים פתוחות 24 שעות. צרכניות ותחנות דלק יחסית יקרות בנורבגיה.

מבחינת הרגלי השופינג של הנורבגים, הקניונים השתלטו על רוב הערים הגדולות במשך השנים. אמנם תמצאו רחובות מלאות בחנויות כמו Karl Johans Gate באוסלו, Strandgaten בברגן וב-Nordre Gate/Olav Tryggvasons Gate בטרונדהיים, תראו ברחבי המדינה את רשת קניוני Thon Gruppen וחברות אחרות. בנורבגיה תמצאו גם את מרכז הקניות הגדול ביותר של סקנדינביה – Sandvika Storsenter, השוכן 15 דקות מחוץ לאוסלו ברכב. באוסלו תמצאו גם את Byporten Shopping Senter, את Oslo City ואת Gunerius הצמוד לתחנת הרכבת Oslo S, ואת Paléet ו- Arkaden Shopping בקארל יוהנס גייט, וכן קניונים רבים ומרכזי קניות הלאה משם.

בנורבגיה התמקחות וניסיון להשיג הנחות הם לא חלק מהתרבות ולא מתקבלים בעין יפה, ובכל מקרה, אסור למוכרים להציע לכם מחיר אחר – המחיר שאתם רואים הוא המחיר שתשלמו. למרות שאפשר לבקש הנחה, ברוב המקרים זה לא יקרה. אם אתם מתכננים לקנות מוצרים ללא מע"מ (כלומר לקבל זיכוי על המע"מ בשדה התעופה), כדאי להביא איתכם את הטפסים הנדרשים, אע"פ שרוב החנויות מחזיקות טפסים כאלה. כמו כן, אם אתם משלמים באמצעות כרטיס האשראי, קרוב לוודאי שתצטרכו לחתום על קבלה וזה דורש תעודת זיהוי כלשהי (רישיון נהיגה או דרכון), בשל הכללים הקפדניים על עסקאות כספיות בנורבגיה.

אוכל בנורבגיה

אוכל נורבגי "כפרי" מסורתי מורכב ממוצרים שגדלים באקלים הצפוני הקר, שאפשר לאחסן למשך שנה עד היבול הבא, ואשר מכילים את האנרגיה הנדרשת לעבודה קשה. הבדלים בין אזור לאזור במזון המסורתי הם גדולים, ומה שנחשב ל"מסורתי טיפוסי" לנורבגי אחד יכול להיות לגמרי לא מוכר אצל אחר. דוגמאות אחדות הן ההבדלים בין לחם שמרים ולחם ללא שמרים וסוגי מאפה אחרים, דייסות, מרקים, מנות שונות של תפוחי אדמה, בשר מעושן וממולח ודגים טריים מעושנים או ממולחים.

דג בקלה מיובש (tørrfisk)  או ממולח (klippfisk) הוא האוכל הטיפוסי בקהילות החיות לאורך החוף הצפוני של נורבגיה, וניתן להבחין בו תלוי לייבוש בחוץ באביב ובקיץ. המנה הלאומית של נורבגיה היא fårikål, תבשיל קדירה העשוי מבשר כבש וכרוב. הנורבגים ידועים גם באהבה שלהם לפיצה קפואה.

אוכל נורבגי מסורתי מעודן ויוקרתי יותר מורכב בד"כ מבשר ציד או דגים טריים. סטייק, כדורי בשר ומדליוני בשר ציד, בשר צבי ואיל הם מאכלים נפוצים בנורבגיה הנחשבים בינלאומיים, וכן סוגים שונים של דג סלומון – טרי, מעושן או מותסס, וכן מבחר גדול של מוצרי דגים אחרים. מאפים מסורתיים כמו lukket valnøtt (עוגת קרם מצופה במרציפן) הם עוד תרומה מקורית של הנורבגים למטבח הבינלאומי. גם גבינות מסוגים שונים הן מאכל פופולרי בנורבגיה, אבל סוג גבינה ספציפי אחד בשם geitost (גבינת עיזים)הוא בין החביבים ביותר על הנורבגים – זוהי למעשה לא גבינה, אלא סוג של פאדג' ללא סוכר או שמנת, אבל עם כמויות שונות של חלב עיזים. הסוגים העדינים והרווחים יותר של גבינות מורכבים מחלב פרה, ודומים מאוד בצבע, במרקם ובטעם לחמאת בוטנים חלקה. סוגי הגבינה בעלי הטעם הבולט יותר עשויים אך ורק מחלב עיזים, ונחשבים לטעם  נרכש.

הנורבגים מלווים כמעט כל ארוחה בכמות נדיבה של פרוסות לחם, מלבד ארוחת ערב, בעוד שהמתכונים לארוחות חמות מגיעות כמעט מכל מקום בעולם, כולל, כמובן, מהמטבח הנורבגי מסורתי, אבל כמעט לעולם לא מנות יוצאות דופן או "מוזרות". ארוחת צהריים בנורבגיה לרוב מורכבת מלחם ונשנושים במקום מאוכל חם, אבל הנורבגים מפצים על כך בארוחת ערב דשנה.

מסעדות בנורבגיה

ארוחה במסעדה בנורבגיה היא דבר יקר. מחירי מנות המזון המהיר מתחילים מ-50 כתר ובארוחה במסעדה סבירה כמעט תמיד מגיעים ל-200 כתר או יותר למנה עיקרית. אפילו סנדוויץ בטייק אוויי וקפה בתחנת דלק יכול להגיע ל-70 כתר. אם אתם מתכננים טיול אל נורבגיה עם ילדים כדאי לחתוך בהוצאות ולשכור מקומות לינה שיש בהם מטבחון שיאפשר לכם להכין לעצמכם אוכל.

לא קשה למצוא סופרמרקטים וחנויות לממכר מזון, אפילו בכפרים הקטנים ביותר יש יותר מחנות אחת כזו. הרשתות הגדולות הן Coop, REMA 1000, Meny Kiwi ו-Joker. ארוחת בוקר בבתי מלון בנורבגיה היא לרוב ארוחה דשנה בסגנון בופה, כך שבימי טיול כדאי למלא את עצמכם בארוחת הבוקר ולוותר על ארוחת צהריים. הביאו עימכם קופסה או תיק לאוכל לארוחת הבוקר, כי רוב בתי המלון הגדולים יותר בנורבגיה יאפשרו לכם לקחת (חינם) אוכל וכריכים מארוחת הבוקר לאכילה מאוחר יותר במשך היום.

המזון המהיר הנורבגי הפופולרי זמין תמיד בכל תחנת דלק או מכולת, והוא מורכב מנקניקיית חזיר (sausage או pølse) או נקניקיית הוט דוג grillpølse)) בלחמנייה (brød)  או בלחם מקמח תפו"א שטוח (lompe), בעלות של 20-30 כתר. עם זאת, המחיר יכול לנסוק ל-50 כתר אם אתם רוכשים אותו במקומות הלא נכונים. בנוסף לקטשופ וחרדל, תוספות אחרות כוללות מלפפון חמוץ sylteagurk), חתיכות בצל מטוגן stekt løk) ) וסלט שרימפס (rekesalat). כדי לקבל את התמורה הטובה ביותר עבור כספכם, הזמינו kebab i pita שהיא מנת בשר המורכבת מבשר כבש צלוי על שיפוד ומטוגן בעת ההזמנה, מוגש עם ירקות בפיתה. בד"כ זו מנה טעימה ומזינה. אפשר למצוא את סוג המזון הזה במחיר נמוך מ-50 כתר בלבד במרכז אוסלו וברגן. מחוץ למרכז העיר, תצטרכו להסתפק ב- grillpølse.

צמחונים בנורבגיה

מעט מאוד מסעדות בנורבגיה מגישות מנות צמחוניות, אבל הם בד"כ יסכימו להכין מנה מיוחדת אם תבקשו זאת. יש כמה רשתות מסעדות שבהן תמיד תמצאו מנה צמחונית, הבולטות בהן הן eppes Pizza, Dolly Dimple’s, Egon, Subway ן-Esso/On the Run (פניני תרד).

אלרגיות מזון ודיאטות מיוחדות

אם אתם סובלים מאלרגיות מזון כמו רגישות ללקטוז או לגלוטן, רשתות המסעדות המגיות מנות צמחוניות שהוזכרו למעלה הן בחירה טובה. אבל אם תרצו לאכול במסעדה יותר יוקרתית, כדאי לדבר עם המארחים כדי לראות אם יוכלו להכין מנה מיוחדת עבורכם.

מאחר שהכללים הנוגעים למזון בנורבגיה מאוד קשוחים, המרכיבים לכל דבר שתרכשו תמיד מודפסים על האריזה, ואם תשאלו, תמיד יפרטו לכם את המרכיבים במנה שהזמנתם.

אפשרויות לינה בנורבגיה

חדר יחיד במלון בנורבגיה (תמיד הזמינו מראש גם לימות השבוע) עולה בדרך כלל מ-800 כתר ומעלה ללילה (יש הרבה דילים ואלה יותר זולים), אבל אפשר למצוא אמצעי לינה יחסית זולים בבקתות קמפינג (300 עד 600 כתר, אופצייה מעניינת לחוות את נורבגיה למשפחות עם מקום למשפחה שלמה), בבקתות ההרים (שאינן מתאימות כ"כ אם אתם מגיעים אל נורבגיה עם ילדים, 150-300 לאדם), בהוסטלים לבני נוער (כלל לא מתאימים לטיול משפחות בנורבגיה עם ילדים, מטיילים בודדים ישלמו 150-250 כתר ללילה) וכו'. ברוב המקומות האלה תצטרכו להכין אוכל בעצמכם, להחליף מצעים וכדומה.

אם אתם מגיעים לנורבגיה עם ילדים לחופשה ארוכה יותר (שבוע או יותר), שיקלו לשכור דירה, בית או בקתה משודרגת. סוכנויות נסיעות רבות בנורבגיה מציעות בתים או בקתות בבעלותם של איכרים או מקומיים אחרים. סוגי לינה כאלה הם בהרבה מקרים הרבה יותר מעניינים מבין מלון סטנדרטי ואופצייה הרבה יותר אותנטית לחוות את נורבגיה למשפחות.

תחבורה בתוך נורבגיה

נורבגיה היא מדינה גדולה והתחבורה בתוך נורבגיה, בעיקר בצפון, יקרה וגוזלת זמן רב. הדרך הטובה ביותר לחוות באמת את נורבגיה עם ילדים היא באמצעות השכרת רכב המאפשרת לכם לסטות מהכביש הראשי ולעצור בכל מקום כדי להתרשם מהנופים.

טיסות פנים בנורבגיה

קו החוף המסולע של נורבגיה מאט על הנסיעה בכבישים וברכבות, כך שרבים מהנורבגים משתמשים בטיסות פנימיות. חברות התעופה הגדולות ביותר לטיסות פנים בנורבגיה הן SAS, Norwegian  ו- Widerøe.

טיסות פנים פופולריות בעיקר בצפון נורבגיה, שבה הערים והעיירות רחוקות זו מזו. המטוסים שבהם משתמשים לטיסות בין שדות התעופה הפנימיים הקטנים בנורבגיה קטנים ובד"כ עוצרים בנקודות שונות לאורך הדרך כדי להוריד ולהעלות נוסעים, כמו רכבת. לרוע המזל, כרטיסי טיסה יכולים להיות יקרים מאוד.

טיסות בדרום נורבגיה זולות יותר מאשר בצפון, ולמרות שמערכת הכבישים והרכבות טובה יותר בדרום, טיסות הן עדיין הדרך המהירה יותר. עם זאת, אין טיסות פנים בין הערים הנמצאות ברדיוס של 200 ק"מ מאוסלו, לכן כדאי להשתמש ברכבת או באוטובוס לנסיעות כאלה.

אם אתם מתכננים לטוס למספר גדול של עיירות קטנות בצפון או במערב נורבגיה, שיקלו להשתמש בכרטיס Widerøe's Explore Norway (טיסות פנים בלתי מוגבלות בתוך נורבגיה למשך 14 יום בקיץ במחיר מופחת).

אוטובוסים בנורבגיה

מערכת מורחבת של קווי אוטובוסים מקשרת בין כל ערי נורבגיה ואפילו בין הגנים הלאומיים. חלק ממעברי ההרים סגורים במשך החורף, והאוטובוסים המגיעים אליהם פועלים בד"כ רק ממאי עד ספטמבר.

חברות התחבורה הציבורית באוטובוסים הגדולות ביותר בנורבגיה הן Nettbuss express, Nettbuss TIMEkspressen   ו- NOR-WAY Bussekspress. זמני הנסיעה של האוטובוסים משתנים מאוד, ומספר מקומות הישיבה עלול להיות מוגבל, אז כדאי להזמין מקומות מראש. למידע נוסף, בקרו באתר של כל אחת מהחברות.

רכבות בנורבגיה

חברת הרכבת הלאומית הנורבגית, Norwegian State Railways (NSB), היא המפעילה של כל קווי הרכבת בנורבגיה. הרכבות ע"פ רוב מתוחזקות ונוחות. מערכת הרכבות של נורבגיה מקשרת בין אוסלו לכל הערים המרכזיות, אך רכבות אינן נוסעות בין הצפון לדרום במערב נורבגיה בין סטוונגר לטרונדהיים, ואין רכבות הנוסעות צפון-דרום בצפון נורבגיה, צפונית לבודה (Bodø).

אלה קווי הרכבת העיקריים בנורבגיה, שפועלים מספר פעמים ביום:

אוסלו – קריסטיאנסנד – סטוונגר: נסיעה לפנים הארץ מדראמן (Drammen) לקריסטיאנסנד, עם עצירות בארנדל (Arendal) וליסנד (Lillesand)

אוסלו – סקיאן (Skien): קו לערי החוף מדרום-מערב אוסלו

אוסלו – ברגן – מעבר להרים דרך Finse, עם עצירות ב- Flåm

אוסלו – טרונדהיים: דוברבאנן (Dovrebanen) דרך לילהאמר (Lillehammer) ודומבס (Dombås)

אוסלו – סרפסבורג (Sarpsborg)- הלדן (Halden)

טרונדהיים – בודה (דרך נמל טרונדהיים, עם קו המשך לשבדיה)

תוכלו לרכוש כרטיס נסיעה בלתי מוגבל בסגנון "חופשי חודשי" (Norwegian Rail Pass) לנסיעה חסכונית בתוך נורבגיה. אם תכננתם מראש את מסלול הטיול אל נורבגיה עם ילדים ואיו לכם הרבה יעדים, יהיה זול יותר לרכוש כרטיסי Minipris אונליין. אם תזמינו מספיק זמן מראש, תוכלו להשיג כרטיס לכיוון אחד בעלות של 199 כתר בלבד. בקנייה אונליין, תוכלו לבחור לאסוף את כרטיסיכם בתחנה או ברכבת. אם בחרתם לאסוף את הכרטיס ברכבת, עליכם להיות מודעים למקום מושבכם כדי שהדייל יוכל למצוא אתכם. האתר לא תמיד פועל עבור משתמשים מחוץ לנורבגיה. במקרה כזה תוכלו להתקשר למרכז השירות, אבל ציינו שניסיתם את האתר קודם. בהזמנות טלפוניות בד"כ מוסיפים 50 כתר על כל כרטיס.

לנסיעות ארוכות טווח, חובה להזמין מקומות מראש, אבל בד"כ ניתן לעשות זאת זמן קצר מראש, כלומר גם בתחנת הרכבת, מאחר שנדיר שהרכבות מלאות. באופן כללי, הרכבות עמוסות יותר בתחילת ובסופו של סוף השבוע, כלומר בימי שישי וראשון בערב. מעט לפני ואחרי חגים עיקריים כמו חג המולד/השנה האזרחית החדשה וחג הפסחא, הרכבות מאוד מלאות. אם תנסו להזמין לימים אלה במועד מאוחר, יכול להיות שכל הכרטיסים הזולים אזלו. חוץ מזה, המושב שהזמנתם עלול להיות מהפחות טובים, כלומר, עם הפנים לאחור וללא אפשרות להישען לאחור, או עם הפנים קדימה עם מושבים לפניכם הפונים לעברכם.

רכבות לילה פועלות בין אוסלו-ברגן, כריסטיאנסנדד, ברגן, טרונדהיים ובודה. כרטיס רגיל יקנה לכם מושב רגיל, שמיכה ואטמי אוזניים. תאי לינה זמינים בתוספת של 750 כתר. אם בחרתם להזמין תא לינה, תשלמו עבור התא, לא המיטה – כלומר בין אם מדובר על אדם אחד או על שני נוסעים,תשלמו את אותו מחיר על קרון שינה (שיטה זו מונעת מצב בו תיאלצו לחלוק קרון שינה עם זר).

בתוספת של 90 כתר, תוכלו לשדרג כל כרטיס רכבת רגיל לכרטיס מסוג NSB Komfort, הדומה לכרטיס מחלקה ראשונה, כלומר, יהיה לכם יותר מקום לרגליים, קפה חופשי, עיתונים ושקע חשמלי. התא המשודרג הוא בד"כ בקרון האחרון, מאחורי קרון האוכל, כלומר יש שם פחות תנועת אנשים והמקום שקט יותר. גם במושבי הרכבת הלילית יש שקעי חשמל. בחלק מהרכבות יש אפילו אינטרנט אלחוטי חינם, רק צריך להירשם בעזרת מספר הטלפון שלכם.

שלא כמו ברוב אירופה היבשתית, בנורבגיה אין מערכת רכבות במהירות גבוהה, למעט במסלול שבין אוסלו ונמל התעופה שלה. נערכו ניסיונות בעבר לבנות בנורבגיה מסילות רכבות מהסוג המהיר, אבל אלה כשלו עד עתה. לכן, נסיעה בין שתי הערים הגדולות, ברגן ואסלו, לוקחת שש וחצי או שבע וחצי שעות.

במזרח נורבגיה, שם הערים קרובות זו לזו, הרבה אנשים נוסעים מדי יום לעבודה, ולכן יש בהן קווי רכבת יותר תדירים, כאשר רכבות יוצאות מדי שעה במהלך רוב היום. זה כולל את הערים במחוזות Østfold, Vestfold  וכן Gjøvik, Hamar ו-Lillehammer. באופן כללי, אי אפשר להזמין מקום מראש ברכבות האלה, אבל יש אפשרות לשדרג לכרטיס מסוג NSB Komfort.

אם אתם מתקרבים לאוסלו, יש הרבה רכבות מקומיות באיזור שיוצאות לעתים כל 30 דקות. ברכבות מקומיות אין אפשרות להזמין מקומות מראש, וכן אין בהם מחלקה ראשונה. רכבות מקומיות פועלות גם בין ברגן ו-Voss (לפעמים עד Myrdal), סטוונגר ואגרסונד ובסביבות טרונדהיים.

שיט בנורבגיה

מעבורות לנוסעים וכלי רכב הם חלק אינטגרלי ממערכת הכבישים של מחוזות החוף בנורבגיה. המחירים והזמנים משתנים לפי אורך ההפלגה והביקוש למסלול הספציפי. התקשרו (מנורבגיה) למספר 177 כדי לקבל עוד מידע או בידקו באתרי הקמפינג הקרובים לעלוני מידע ולוחות זמנים. במעבורות עצמן יש בד"כ מידע על מעבורות אחרות באזור. המעבורות מגיעות בתכיפות גבוהה לכבישים הראשיים במהלך היום, בד"כ כל 30 דקות. אין צורך להזמין מראש, אלא רק לנסוע לרציף המעבורת ולהמתין בתור עד בוא המעבורת. בכבישים הראשיים, תיירים אינם צריכים לטרוח לחפש לוחות זמנים מאחר שהמעבורות מאוד תכופות. אבל יש לשים לב שרוב המעבורות לא פועלות אחרי חצות, אלא כל שעתיים.

מסלולים שיש לאורכן שירות מעבורות הם פיתרון מצויין עבור רוכבי אופניים, כי המעבורות זולות לרוכבי אופניים, וזו הזדמנות לתפוס מנוחה מהדיווש וליהנות מהנופים. למעט כמה ממסלולי המעבורת הקצרים ביותר (10 דקות), יש על גבי המעבורות קפיטריות שמוכרות קפה, משקאות קרים, כריכים וכמה מנות חמות. בשל המספר הענק של פיורדים עמוקים עם איים, הנהיגה במערב נורבגיה ובצפון נורבגיה, למעט כמה חריגות, משולבת באופן טבעי בנסיעה במעבורת. למרות שהמעבורות מאוד אמינות ופועלות גם עם כמות מועטת של נוסעים, תיירים צריכים לדאוג לכך שיהיה להם לוח זמנים ממצה עבור מסלולים הדורשים נסיעה במעבורת. שימו לב שמעבורות המפליגות במסלולים ארוכים יותר (מספר שעות) או דרך אזורי ים פתוחים מתעכבות לעתים יותר תכופות. טיול אל נורבגיה עם ילדים הופך לחוויה מיוחדת אפילו יותר בשל צורת הנסיעה הזו, המשלבת נהיגה ומעבורות, שאיננה מוכרת לילדים ישראלים.

במחוזות מרובי פיורדים ואיים, הפזורים למעשה לאורך החוף כולו מסטוונגר ועד טרומוסו, יש גם מערכת מורכבת של סירות קטמרן אקספרס ("hurtigbåt") שמעבירות נוסעים בין ערים ועיירות, ומקשרות את האיים שאחרת הגישה אליהן קשה. השירות והמחירים דומים לאלה של רכבות. בידקו מראש אם ברצונכם להביא עימכם אופניים.

אפשרות אחת שהיא די פופולרית בקרב תיירים היא אוניות ה-Hurtigruten ששטות לאורך החוף מברגן כל הדרך עד Kirkenes, ולוקח להן חמישה וחצי ימים לסיים את המסע. התאים יקרים וחובה להזמין אותם מראש עבור נסיעות של מספר ימים, אבל המחיר לישיבה על גבי הסיפון הרבה יותר סביר ויש אפילו הנחה של 50% עם חברת Inter Rail. המחירים מתומחרים ע"פ כמות הדלק עבור אדם: 1/30 עבור אדם יחיד, 1/20 עבור אופניים, 125% עבור תא או רכב. מומלץ להזמין מקומות מראש עבור תאים ורכבים. על גבי הסיפון יש בד"כ מספיק מקום לאנשים עם אופניים.

מוניות בנורבגיה

הנסיעה במוניות בנורבגיה עלולה להתברר כיקרה ביותר, וברוב הערים אין צורך בכך ממילא משום שקל להסתובב באמצעות אוטובוס, חשמלית ורכבת (או אפילו בהליכה). הנסיעה במונית בד"כ בטוחה כל עוד אתם נוסעים במונית מורשית (ניתן להבחין בשלט הלבן על הגג).

העם הנורבגי

נורבגיה היא אחת המדינות הפחות מאוכלסות באירופה. עם אוכלוסייה של 5 מיליון איש בלבד ושטח של 385,802 קמ"ר, צפיפות האוכלוסין היא 16 תושבים לקמ"ר בלבד. רוב האוכלוסייה הם נורבגים. הילידים, בני הסאמי, חיים באופן מסורתי באזור הצפוני של המדינה, שיחד עם חלקים משבדיה, פינלנד ורוסיה יוצרים אזור שנקרא לפלנד, Sapmi או Sameland. מיעוטים מוכרים נוספים הם הקוונים, יהודים, פינים וצוענים נורבגים. בשנים האחרונות, ההגירה לנורבגיה, בעיקר ממדינות האיחוד האירופי, גדלה באופן ניכר.

העם הנורבגי מתאפיין יותר ביכולתו לשרוד חורפים ואקלים קשה מאשר במלחמות והיררכיה חברתית, והם נחשבים אנשים נחמדים באופן כללי, אבל עקשנים ומאוד אינדבידואליסטים. זה עם שמתגאה בהבנה משותפת של ערכים משותפים, ושם דגש מיוחד על כללים וחוקים משותפים, עם היררכיה מועטה בלבד. נורבגיה מתאפיינת במסורת שאיננה נשענת על שליט או צבא חזק, אלא זו חברה שנשענת על שכנות טובה, ושבה תצטרך לפחות פעם בחייך להסתמך על השכן הקרוב אליך ביותר, במקרים של חיים ומוות. באמת לוקח זמן להכיר את הנורבגים מקרוב, ובד"כ כאשר מגיעים אל נורבגיה עם ילדים לטיול קצר לא תספיקו להכיר נורבגים במידה כזו שהם "ייפתחו" איתכם – יש מי שמתארים זאת כמזג קר, אבל אם תתאמצו באמת להכיר את הנורבגים, תראו שאתם זוכים לחברות יפה ועמוקה.

נורבגיה הפכה עם השנים למדינה מאוד ליברלית לגבי סוגיות מוסר, והיא דומה בכך לשכנותיה דנמרק ושבדיה. הומוסקסואליות, למשל, היא דבר מקובל ע"י רוב האנשים, ובשנת 2008 נישואין חד-מיניים הוכרו בחוק. עם זאת, יש אזורים, בעיקר לאורך החוף הדרומי והדרום-מערבי, שהם עדיין שמרניים, בעיקר באזורים הנידחים יותר.

נורבגיה
דירוג הגולשים 4.6 (5 הצבעות)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל