הונגריה עם ילדים – טיולי משפחות והמלצות למטייל

הונגריה מוכרת למטייל הישראלי בעיקר בזכות בודפשט, עיר הבירה היפהפיה, אך כאשר מתכננים טיול משפחות אל הונגריה עם ילדים יש למולדת הפפריקה הרבה יותר מה להציע מהמרחצאות החמים של בודפשט – החל מחופשה משפחתית לחופי אגם בלטון ועד לטיול בסגנון המערב הפרוע בין עדרי הבאפלו של הפארק הלאומי הורטובאג' – אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על תיכנון טיול משפחתי בהונגריה

         הזמנת דילים לבודפשט        |        הזמנת טיולים מאורגנים להונגריה

הונגריה (נקראת באנגליתHungary  ובהונגרית Magyarország) היא מדינה במרכז אירופה הגובלת בסלובקיה מצפון, אוסטריה ממערב, סלובניה וקרואטיה מדרום מערב, סרביה מדרום, רומניה ממזרח, ואוקראינה מצפון מזרח. הונגריה חברה באיחוד האירופי ובאמנת שנגן של מדינות האיחוד האירופי לפיה אין ביקורת גבולות בין המדינות החברות. הונגריה מתבלטת בהמון יעדים מעולים לטיולי משפחות וטיול אל הונגריה עם ילדים הוא בהחלט דבר מומלץ – לא רק בבודפשט הבירה המהווה יעד מעולה לחופשה משפחתית, אלא גם באזור הצפון-מערבי המכוסה בהרים נמוכים יחסית, המישור הגדול במזרח הונגריה והרבה אגמים ונהרות כולל אגם בלטון (Balaton) – האגם הגדול ביותר במרכז אירופה, ושלל כפרים קטנים יפהפיים וערים מרשימות עם אוצרות חבויים. הוסיפו לכך את הגישה הנוחה להונגריה כמדינה השוכנת בלב אירופה במרחק טיסה לא ארוך מישראל, תרבות וכלכלה תוססים ומחירים נוחים יחסית למרכז אירופה, וכל אלו יחד הופכים את הונגריה ליעד שממש לא כדאי להחמיץ

טיול בהונגריה – המלצות לקריאה נוספת

אל תזמינו טיסה להונגריה לפני שתקראו את המדריך המלא על טיסות לבודפשט

מתכננים טיול בהונגריה ומעוניינים לשכור רכב? איגדנו עבורכם השוואת מחירים וטיפים שיחסכו לכם מאות שקלים! לחצו על הקישור וקבלו את כל המידע הדרוש על השכרת רכב בהונגריה

לפני חופשה בבודפשט כדאי מאוד לקרוא את המדריך המורחב על אטרקציות בבודפשט

אם אתם מגיעים אל בודפשט עם ילדים מומלץ מאוד לבחור אחד מבתי המלון המופיעים ברשימת מלונות מומלצים בבודפשט למשפחות עם ילדים

לפני שיוצאים לחופשה בהונגריה חשוב לוודא שתוכלו להישאר זמינים ומחוברים גם במהלך החופשה. לשם כך מומלץ לקרוא את המדריך להזמנת Sim ו-eSim להונגריה

טיולים וחופשות בהונגריה

הונגריה היא אחת מ-15 היעדים התיירותיים הפופולריים ביותר בעולם, כאשר בירתה בודפשט נחשבת לאחת מערי הבירה היפות ביותר בעולם. למרות שטחה הקטן יחסית, תמצאו בהונגריה מספר מרשים של אתרי מורשת עולם, שמורות טבע ביוספיריות מוכרזות של אונסק"ו, את האגם התרמי (אגם עם מים חמים) השני בגודלו בעולם (אגם הביץ Hévíz), את האגם הגדול ביותר במרכז אירופה (אגם בלטון), את ערבת הדשא הטבעית הגדולה ביותר בעולם (הורבוטאג' (Hortobágy.

מבחינת מבנים, תמצאו בהונגריה את בית הכנסת הגדול ביותר באירופה (בית הכנסת הגדול של בודפשט), את בית המרחץ הרפואי הגדול ביותר באירופה (Széchenyi Medicinal Bath), את הכנסייה השלישית בגודלה באירופה (Esztergom Basilica), את המנזר האזורי השני בגודלו בעולם (Pannonhalma Archabbey), את טירת הברוק השנייה בגודלה בעולם (Gödöllő), את בית הקברות הנוצרי הקדום הגדול ביותר מחוץ לאיטליה (Pécs), את הרכבת התחתית השנייה בגודלה באירופה והשלישית בגודלה בעולם אחרי ניו יורק ולונדון (Millennium Underground).

נופיה של הונגריה מגוונים – מאגמי ענק לערים מרשימות ועד מישורים גדולים, ויש לה היסטוריה עשירה מהתקופה הרומאית, דרך התקפות של צבאות מונגולים, טורקים, הפסבורגים, גרמנים וסובייטים, לאורך ההיסטוריה. היום הונגריה לאחד היעדים התיירותיים המשתלמים ביותר באירופה מבחינת התמורה לעומת המחיר. חיסרון שצריך לקחת בחשבון בעת תיכנון טיול משפחות בהונגריה הוא השפה ההונגרית שקשה להסתדר איתה, ויחסית מעט הונגרים יודעים אנגלית, בעיקר מחוץ לערים הגדולות. אם אחד מכם דובר גרמנית זה יכול לעזור, בעיקר בסביבות אגם בלטון, אליו מגיעים תיירים רבים מגרמניה.

כפי שניתן לראות בהונגריה אין מחסור באטרקציות תיירותיות, וכאשר מתכננים טיולי משפחות לחו"ל יש לקחת בחשבון גורמים נוספים שבאים לטובת טיול אל הונגריה עם ילדים – זוהי מדינה אירופאית מסודרת עם אוכל ומים בטוחים למאכל ושתייה, המדינה בטוחה באופן כללי מבחינת פשע וכדומה, והאקלים הפוליטי יציב. בנוסף, הונגריה לא מושכת אליה טרוריסטים ולא חוותה פיגועים משמעותיים, ורמת הפשע והסמים מתונה.

אוכלוסיית הונגריה מבוססת על מעל 90% מהאוכלוסייה שהם בני העם ההונגרי, אך יש בה מיעוטים רבים – כמו סלובקים, רומנים, גרמנים ואחרים. בשל השינוי בגבולות הונגריה לאחר מלחה"ע הראשונה, מעל 2 מיליון הונגרים חיים במדינות השכנות. ההונגרים, הנקראים גם מדיארים, הם צאצאים של שבטים רבים ממרכז אסיה שהיו על-פי הסברה לוחמים נוודים שהגיעו למרכז אירופה במאה התשיעית.

הונגריה עם ילדים

רוב הישראלים אשר מגיעים אל הונגריה עם ילדים לא מגיעים למעשה לטיול משפחות בהונגריה כולה אלא לחופשה משפחתית בעיר בודפשט הבירה היפהפיה והמיוחדת. אבל רבים מפספסים שלא בצדק את אגם בלטון, האגם הגדול ביותר במרכז אירופה, שהוא המקום המושלם לחופשה משפחתית בהונגריה עם ילדים.

באיזור אגם בלטון קל יחסית למצוא אתרי נופש למשפחות המעולים למי שמגיע אל הונגריה עם ילדים בחודשי הקיץ, עם חופים פרטיים לאגם הענק ושירותים ייעודיים להורים וילדים כמו משחקיות עם מדריכים, בריכות ילדים, שירותי בייביסיטר ועוד. ניתן למצוא ריזורטים מומלצים למשפחות בלא מעט עיירות וכפרים היסטוריים ציוריים המנקדים את חופי אגם בלטון.

אתר הנופש הגדול ביותר באגם בלטון הוא סלופוק Siófok בחוף הדרומי של אגם בלטון, שם אפשר למצוא מבחר גדול של וילות נופש להשכרה לחופשה משפחתית בהונגריה עם ילדים. בחוף הצפוני תמצאו את באלאטונפורד Balatonfüred שהיא עיירת נופש מומלצת עם נמל יפה, טיילת, בתי מלון מומלצים למשפחות, פארקים יפים ומסעדות טובות עם אווירה ביתית. אם הגעתם אל הונגריה עם ילדים ונפלתם על יום גשום בזמן חופשה באגם באלטון, כדאי לבקר בו בעיירה קצת'לי – Keszthely במערב אגם באלטון – היא מומלצת במיוחד לבילוי יום גשום עם ילדים כי יש בה את מוזיאון המרציפן ומוזיאון הבובות וגם את מוזיאון העינויים – אם אתם מגיעים אל הונגריה עם ילדים קטנים ותרו על מוזיאון העינויים והתמקדו במוזיאון המרציפן ומוזיאון הבובות.

אגם בלטון עצמו הוא אגם רדוד עם מזג אוויר חמים בחודשי הקיץ. אפשר למצוא בקלות שלל פעילויות לנופש משפחתי לאורך חופי האגם – החל מסירות פדאלים, דיג, גלישת רוח, ווייקבורדינג, וגם כדור יד שהוא ספורט פופולרי באתר זה.

קצת רחוק יותר מחופי האגם תמצאו אטרקציה מומלצת מאוד לטיול משפחות אל הונגריה עם ילדים – את פארק המים בזאלאגרסג (Zalaegerszeg) שיש בו בריכות גלים ונהר מלאכותי באורך 300 מ' – וכמובן גם שלל מגלשות מים. בטפולקה (Tapolca) יש מערת אגם מתחת לפני המים שאפשר להגיע אליה בסירה. יש באיזור אגם באלטון גם המון אפשרויות רכיבה על סוסים וטיולי אופניים באזור ואת הטירות Nagyvázsony ו- Szigliget שיעוררו את דימיונם של ילדים ולפעמים מתארחות בהן גם תערוכות הקשורות לדו-קרב וקשתות.

אם אתם מגיעים אל הונגריה עם ילדים לחופשה משפחתית של כמה ימים בחודשי הקיץ, כדאי לשקול לשלב חופשה של יומיים בבירה בודפשט בשילוב עם חופשה של עוד 2-3 ימים בחוף אגם בלטון, באחד מאתרי הנופש המציעים שילוב מושלם בין מרגוע להורים ופעילויות לילדים, זהו מתכון טוב לחופשה משפחתית בהונגריה שבה כל אחד מבני המשפחה כנראה ייצא מרוצה.

אפשרות מוצלחת לטיול משפחות בדרום הונגריה היא העיר פץ' (Pécs), עיר תיירותית מאוד נחמדה וחמה, המתבלטת יחסית בהונגריה בשיעור הגבוה של דוברי אנגלית בזכות היותה עיר אוניברסיטה. אתרים מומלצים לחופשה בפץ' עם ילדים הם גן החיות של העיר, המוזיאון להיסטוריה טבעית ולא פחות מכך בית הקברות Sopiane המכיל קברים קדומים עם ציורי קיר נוצריים ומוכר כאחד מאתרי המורשת העולמיים של אונסק"ו.

אפשרות מומלצת נוספת לטיול משפחות בהונגריה עם ילדים נמצאת מזרחית מבודפשט, כ-185 ק"מ, שם ממוקם הגן הלאומי הורטובאג' – זהו שטח הערבה המוגן הגדול ביותר באירופה ואתר מורשת עולמי. כאן תמצאו את עדרי הפרות מהזן המקומי ההונגרי (Hungarian GreyCattle), וגם עדרי באפלו מלחכים עשב במרעה, סוסים וכבשי ראקה בעלות קרניים מסולסלות.

בתוך הגן הלאומי כדאי לקחת את הילדים לפארק החיות Puszta, שם אפשר לצפות בבעלי חיים מעניינים כמו באפלו מים, השור האפור ההונגרי, עיזים וחזירי Mangalica מקומיים. בשמורת הטבע סזלקהאלום Szálkahalom אפשר למצוא טיולים באווירת המערב הפרוע, על עגלה רתומה לסוס, דרך מישורים רחבי ידיים המזכירים את סרטי המערב הפרוע, עם שפע של נופים מהממים, אגמי מלח, יערות אגמי מלח. אל תפספסו את בקתת שומר היער הישנה בה מוצגות תערוכות המספרות על מקרים מעניינים ומוזרים מההיסטוריה של האיזור. בשמורה יש לפעמים גם הזדמנות לצפות בבוקרים הונגריים, המכונים csikósok , המבצעים פעלולי רכיבה בסגנון המערב הפרוע כשהם לבושים בתלבושת מסורתית.

בכפר הורטובאג'י עצמו, תמצאו את חוות Máta Stud Farm and Animal Farm המתגאה במורשת של הרבעת סוסים מזה 300 שנה. אפשר גם לבקר במוזיאון הרועים (Herdsman’s Museum) העוסק בחיי היומיום הקשים של הרועים ההונגריים באיזור שנהגו לחיות תחת כיפת השמיים בכל עונות השנה.

צפון מערבה מהורטובאג'י נמצא האגם המלאכותי הגדול ביותר בהונגריה, אגם טיצה (Lake Tisza). מאז שהוקם בשנות השבעים של המאה ה-20, הוא הפך ליעד נופש פופולרי מאוד בקרב ההונגרים ונחשב כיעד זול ופחות עמוס מאגם בלטון. כמו באגם בלטון, גם באגם טיצה יש חופי רחצה מוסדרים עם אזורי מים רדודים לילדים, אטרקציות ספורט מים, מתחמי משחק לילדים, מרחצאות חמים ציבוריים, אזורי קמפינג, תשתית תיירותית טובה וחנויות שבהן ניתן לשכור ציוד.

אופצייה מומלצת נוספת לטיול אל הונגריה עם ילדים נמצאת צפונית מהורטובאג'י – העיר הידועה אגר (Eger) המוכרת בזכות יינותיה, אבל גם בזכות טירה מרשימה שבה ההונגרים הצליחו להדוף את צבא טורקיה בשנת 1552 בקרב הידוע בזכות השתתפותן של הנשים ההונגריות ששפכו מרק רותח על החיילים הטורקים. הזמן הטוב ביותר לחופשה באגר הוא באמצע יוני, כאשר  בעיר היפה מתקיים פסטיבל בטירת Border, עם עם תצוגה שמשחזרת את החיים בימי השלטון הטורקי, כולל ריקודי בטן, מוסיקה, אוכל ותפילה במסגד הטורקי שהשתמר, תחרויות אמנויות לחימה, לוליינים, הולכי קביים, בובות ענק ועוד.

אם תמשיכו לטייל צפונית מאגר, אל גבול סלובקיה, תמצאו עוד אתר מומלץ לטיולי משפחות בהונגריה – הגן הלאומי אגטלק נמזטי (Aggtelek Nemzeti National Park), אף הוא מוכר כאתר מורשת עולמי בזכות המערות המדהימות המלאות בנטיפים. גולת הכותרת של איזור המערות של הונגריה היא מערת ברדלה (Baradla Cave) מערת הנטיפים הגדולה ביותר באירופה, שאורכה 26 ק"מ והיא חוצה את הונגריה אל תוך סלובקיה.

כאשר מתכננים טיול משפחתי להונגריה היו ערים לכך שלעם ההונגרי עדיין יש תפיסה מזרח אירופאית קצת נוקשה, מהעידן הקומוניסטי, לפיה ילדים לא צריכים להרעיש ולהשתולל. ההונגרים המבוגרים יותר, בעיקר,  בד"כ מצפים מילדים להתנהג בציבור בשקט ובצורה נאותה. ההונגרים כמובן מאוד אוהבים ילדים – אבל באופן כללי, יש להם פחות סבלנות לגבי התנהגויות ילדותיות מאשר בדרום אירופה למשל.

מזג אוויר בהונגריה

הטמפרטורות בהונגריה נעות ממינוס 20 ועד 39 מעלות צלזיוס. האקלים היבשתי שלה גורם לכך שקשה לחזות את כמות ותדירות הגשמים. סופות כבדות מגיעות לעתים קרובות לאחר סדרה של ימי קיץ חמים, והגשמים תכופים יותר בעונת הסתיו. בד"כ במערב הונגריה יורד יותר גשם מאשר במזרח הונגריה, ובמהלך הקיץ בד"כ לא יורד גשם. תנאי מזג האוויר במישור הגדול של הונגריה יכולים להיות קשים במיוחד, כאשר הקייצים חמים מאוד, החורפים קרים מאוד וכמות הגשמים מעטה. מזג האוויר בעיר הבירה בודפשט לח ויבשתי, עם טמפרטורות נוחות באביב ובסתיו. בקיץ האקלים חמים, עם גשמים כבדים מדי פעם, בזמן שהחורף קר והטמפרטורות מגיעות אל מתחת לאפס מעלות.

הונגריה – חלוקה לאיזורים

מרכז הונגריה – האזור המתוייר ביותר במדינה בגלל הבירה בודפשט.

אגם בלטון – איזור האגם הענק כולל מגוון גדול של יעדים תיירותיים, מאזורי כפר שקטים ויקבים לעיירות שוקקות חיים – אם אתם מתכוונים באמת לחוות את הונגריה עם ילדים ולא להסתפק בחופשה משפחתית בבודפשט, אל תוותרו על אגם בלטון.

טרנסדנוביה (Transdanubia) – חבל הארץ ההיסטורי ממערב לנהר הדנובה, אחד האזורים המפותחים ביותר בהונגריה מבחינה כלכלית.

צפון הונגריה – איזור לא רע בכלל עבור טיול משפחות אל הונגריה עם ילדים – עם עיירות היסטוריות נהדרות, ובריכות טבעיות בתוך מערות.

המישור ההונגרי הגדול – מעט מבודד משאר המדינה, זהו חבל ארץ גדול בעל מישורים ישרים וגבעות. הבירה הבלתי רשמית של החבל היא העיר סגד (Szeged).

ערים בהונגריה

בודפשט Budapest – בירת הונגריה היא אחת הערים התיירותיות ביותר באירופה הידועה בזכות מרחצאות חמים, גנים שופעי צמחייה, מוזיאונים ברמה בינלאומית, אזור של טירות מימי הביניים וחיי לילה תוססים. כאשר מגיעים אל הונגריה עם ילדים אסור לוותר על יומיים – שלושה לפחות בבודפשט, הנחשבת לאחת הערים הנעימות והמהנות ביותר באירופה.

דברצן Debrecen – העיר השנייה בגודלה בהונגריה, עם מרכז תרבות חשוב וכנסיות מרשימות.

אגר Eger – עיר צפונית יפהפיה שבה טירה עתיקה וקמרה אובסקורה (מערך מראות המשקף את העיר על שולחן)

גיור Győr – עיר ידועה בזכות הרבה בתי קפה, מסעדות, בוטיקים ומועדוני לילה במרכז העיר הברוקי

קצ'קמט Kecskemét – עיירה מפורסמת בסצנת המוסיקה השוקקת, בברנדי השזיפים שלה ובארכיטקטורת ארט נובו.

מישקולץ' Miskolc – ידועה כיעד תיירותי בזכות בריכת מערה ייחודית במישקולץ'-טפולקה Miskolc-Tapolca, העיר השלישית בגודלה במדינה, שוכנת ליד הרי בוק היפים (Bükk Mountains)

נירג'האזה Nyíregyháza – עיר בינונית בגודלה, עם אתר נופש וחוף סואן, כפר דמוי מוזיאון ופסטיבל סתיו שנתי.

פץ' Pécs – מרכז תרבות נחמד ועיר אוניברסיטאית.

סגד Szeged – העיר שבה יש הכי הרבה שמש בהונגריה, והיסטוריה עשירה במיוחד.

סקשפהרוואר Székesfehérvár– מושב משפחת המלכות ההונגרית ההיסטורית לפני בודפשט, מפורסמת היום בארכיטקטורת הברוק והמוזיאונים שלה.

סוֹמבַּטהֶיי Szombathely

אטרקציות תיירותיות בהונגריה

אגטלק Aggtelek – מערות נטיפים יפהפיות

בוק Bükk – חלק מרכס ההרים הקרפטיים

הרקאני Harkány – כפר היסטורי קטן לאורך מסלול היין, המפורסם גם בגלל הספא הטבעי (מעיינות מרפא חמים) שלו

אגם בלטון Lake Balaton – האגם המרכזי של הונגריה והגדול ביותר במרכז אירופה. לאורכו שוכנות עיירות רבות המספקות שירותי תיירות. זהו אחד מיעדי התיירות הפופולריים בהונגריה.

מוהאץ' Mohács – מפורסמת בקרבות מוהאץ' (1526, 1687), קרבות אלה מייצגים את תחילתה וקיצה של השליטה העותומאנית בהונגריה. מדי שנה באביב, העיירה מקיימת את קרנבל Busójárás השנתי שלה.

אתרי מורשת עולמית בהונגריה

יש בהונגריה אתרי מורשת עולמית מוכרים רבים:

בודפשט – כולל הדנובה, רובע טירת Buda ושדרת Andrássy

הכפר העתיק Hollókő וסביבותיו

מערות אגטלק קארסט Aggtelek Karst וסלובק קארסט  Slovak Karst

מנזר מילנארי בנדיטוס Millenary Benedictine Abbey of Pannonhalma  והסביבה הטבעית באיזור

הגן הלאומי הורטובאג' Hortobágy National Park – the Puszta

בית הקברות הנוצרי הקדום בפץ', Sopianae

האזור התרבותי Fertő/Neusiedlersee

חבל היין Tokaj והנוף התרבותי שלו

יעדים תיירותיים נוספים בהונגריה כוללים את אגם בלטון בעל גבעות היין, והספא התרמי בהביץ' (Hévíz) וסביבותיו

טיול משפחות בהונגריה עם ילדים – פעילויות מומלצות

צפרות בהונגריה

הונגריה מהווה יעד מצויין לצפרות. יש בה גבעות חורש רבות, מערכת רחבה של בריכות דגים וערבות דשא (הנקראת puszta). אזורים טובים במיוחד לצפרות בהונגריה כוללים את הפארקים הלאומיים קיסקונסג (Kiskunsag) והורטובאג' (Hortobágy) ואת גבעות אגטלק (Aggtelek) , בוק (Bukk) וזמפלן (Zemplen).

רכיבה על סוסים בהונגריה

אזורים פתוחים נרחבים של שטחים כפריים, בשילוב עם מסורת ארוכת שנים של רכיבת סוסים הופכים את הונגריה למדינה אידיאלית לרכיבה על סוסים, ואין ספק שכאשר מתכננים טיול אל הונגריה עם ילדים גדולים מספיק כדאי בהחלט להקדיש זמן לרכיבה על סוסים. המישורים הרחבים הפתוחים בדרום הונגריה וגבעות החורש בצפון הם איזורים טובים לסוגי רכיבה שונים.

מרחצאות חמים בהונגריה

מעיינות חמים (בתי מרחץ תרמיים) נמצאים בשפע בהונגריה, עם יותר מאלף מעיינות חמים ברחבי הונגריה (יותר ממאה רק באזור בודפשט), שרבים מהם הפכו לבתי מרחץ ומרכזי ספא. המפורסם שבהם הוא בית המרחץ סצ'ני בבודפשט (Szechenyi). בית המרחץ נבנה בשנת 1913 בסגנון רנסאנס מודרני. זהו קומפלקס המרחצאות החמים הגדול ביותר באירופה הממוקם בבודשפט סיטי פארק.

מלבדו, ישנן מאות בריכות חמות ברחבי הונגריה. בריכות המערה במישקולץ – טפולצה (Miskolc-Tapolca) והספא ב- Egerszalók הן דוגמאות טובות. הבריכות התרמיות הראשונות בהונגריה נבנו ע"י הרומאים לפני יותר מאלפיים שנה. אם אתם מגיעים אל הונגריה עם ילדים שימו לב לכך שהרחיצה במרחצאות חמים עלולה לסכן ילדים – בידקו מה חום המים המדוייק במרחצאות החמים שאתם מתכוונים להגיע אליהם, ואחר כך התייעצו ספציפית לפי גיל ילדיכם, כמה זמן מותר להם לשהות במים החמים (אם בכלל).

המוזיאון ההיסטורי של בודפשט

המוזיאון להיסטוריה של בודפשט כולל שלושה אגפים עיקריים: אגף העתיקות הרומאיות וארכיאולוגיה רומית (Aquincum Museum), אגף ימי הביניים (Castle Museum) ואגף העידן המודרני (Kiscelli Museum).

המרכז לזכר השואה

תערוכה אינטראקטיבית המציגה מסמכים מקוריים וחפצים מתקופת השואה בהונגריה. המרכז כולל ספריה, חנות ספרים, בית קפה ומרכז מידע ע"ש ברהאם. במקום מוצעים סיורים מודרכים. כמובן, כאשר מגיעים אל הונגריה עם ילדים מומלץ לשקול היטב האם אתם רוצים לשלב בטיול את המרכז לזכר השואה – כמובן שיש לכך ערך חינוכי חשוב ביותר אבל אם אתם מגיעים אל הונגריה עם ילדים קטנים החוויה עלולה להעיק עליהם.

House of Terror Museum

מוזיאון בו מוצגות תערוכות לזכר קורבנות של המשטרים הגזעניים והקומוניסטים ששלטו בהונגריה במאה העשרים (כולל תיעוד של אנשים שנעצרו, עונו או נהרגו במבנה עצמו). המוזיאון מתאר את מערכת היחסים של הונגריה עם גרמניה הנאצית וברה"מ במהלך שנות הכיבוש.

מסעדות בהונגריה

מנות עיקריות במסעדות הונגריות עולות בד"כ בין 2,500-3,000 פורינט באזורי התיירות בבודפשט, בין 1,500-1,800 פורינט מחוץ לבודפשט או בערים כמו אגר וסנטאנדרה.

ארוחת צהריים בבודפשט עולה בין 900-8,000 פורינט לאדם, וחצי או שליש מזה מחוץ לבודפשט. (מזון סיני מהיר עולה בסביבות 500 פורינט).

בערים מרכזיות ובקרבת הכבישים המהירים, תוכלו למצוא את הרשתות המערביות המוכרות: KFC, מקדונלד'ס, בורגר קינג, פיצה האט, סבוויי ו-TGI Friday’s.

במסעדות בהונגריה נהוג להוסיף תוספת שירות לחשבון בגובה 10 או אפילו 12 אחוז, אבל על התפריט לציין זאת בבירור. אם התוספת איננה מצויינת, אין למקום זכות לדרוש תוספת שירות בחשבון.

גם אם אין תוספת שירות, ואפילו אם השירות היה גרוע, רוב ההונגרים נהוגים להשאיר טיפ נדיב (לפחות 10%). שלא כמו ברוב המדינות המערביות, את הטיפ לא משאירים על השולחן, אלא אומרים למלצר מה הסכום אותו אתם רוצים להשאיר.

היו בעבר כמה מקומות (בעיקר בדאונטאון של Pest) שניסו לרמות תיירים שתויים בלילה ע"י גבייה של מחירים אבסורדיים עבור משקאות. רוב המקומות האלה נסגרו, אבל עדיין כדאי לבדוק את מחירי התפריט לפני ההזמנה.

המטבח ההונגרי

ההונגרים די גאים במטבח ההונגרי (Magyar konyha) ומסיבה טובה. אוכל הונגרי הוא בד"כ מתובל (אבל לא מאוד חריף), ויותר טעים מאשר בריא. הרבה מנות מבושלות בשומן או בטיגון עמוק. התבלין הלאומי הוא הפפריקה, הנעשית מפלפל אדום מתוק. המנה הלאומית היא כמובן הגולאש, אבל ההונגרים מכנים את הנזיד המפורסם העשיר בתיבול פפריקה pörkölt והשם gulyás שמור למרק מתובל קלות בפפריקה.

בשר הוא מאכל פופולרי בהונגריה, בעיקר בשר חזיר מסוג pork (sertés), בקר (marha) ובשר צבי (őz). פחות פופולרי הוא בשר הכבש.

הדגים הטובים ביותר בהונגריה הם הדגים המגיעים מן הנהר – קרפיון (Ponty)  ו – Fogas (Zander) למרות שמסעדות רבות מגישות גם דגים שאינם מקומיים. עוף (csirke) והודו (pulyka) הם גם מנה פופולרית ותמצאו מנות של עופות ציד במסעדות אלגנטיות יותר ובאזורים כפריים – יונה (Fácán) (Fogoly)  וברווז (Kacsa). ארוחה הונגרית טיפוסית מורכבת ממרק, בד"כ צח (erőleves), בשר ותפו"א  (burgonya)  וסלט, וקינוח כגון פנקייק (palacsinta).

מנות הונגריות נפוצות שפחות מוכרות בשאר העולם הן paprikás csirke, עוף ברוטב פפריקה, ו-halászlé, מרק דגים בתיבול פפריקה, לרוב עם דג קרפיון.

בשר אווז גם די פופולרי בהונגריה. בעוד שתיירים רבים מתענגים על פטה אווז  (libamáj) שעדיין זול בסטנדרטים של המערב, המנה הרווחת ביותר היא ה- sült libacomb, רגל אווז צלויה. ירקות ממולאים (töltött)  מכל הסוגים הם גם מנה פופולרית, ופנקייקים הונגריים (palacsinta, מלוחים או מתוקים הם תענוג. חטיפים פופולריים בהונגריה כוללים את הקולבסה  (kolbász), גרסה הונגרית של הקולבסה הפולנית, ו- lángos, בצק בטיגון עמוק, עם מבחר תוספות (בעיקר שמנת חמוצה, גבינה ו/או שום).

ארוחה הונגרית כמעט תמיד – אפילו בארוחת הבוקר – מלווה במלפפון חמוץ הונגרי הנקרא savanyúság, שמשמעותו "חמיצות". אלה בד"כ רשומים בתפריט כ- saláta, אז הזמינו vitamin saláta  אם אתם מעוניינים בירקות טריים. למנות העיקריות מתלווים בד"כ תפו"א, אורז או כופתאות, (galuska או nokedli) התרומה ההונגרית למנות אלה היא סוג יוצא דופן של פסטה דמויית קוסקוס שנקראת  tarhonya.

מנת ירקות מאוד פופולרית בכל מזרח אירופה היא כרוב עם אטריות. אם אתם מגיעים אל הונגריה עם ילדים בררנים באוכל, כדאי לנסות אותה ולראות אם הם יתחברו, זה מאוד טעים. בפולין, אלה נקראים kapusta z kluski או  haluski, בצ'כיה, הם נקראים nudle s zelí, והסלובקים מכנים אותם haluski. זו יכולה להגיע כמנה צמחונית, לפעמים עם פטריות בלבד. מנות אלה נשארות טריות לאורך זמן רב יחסית גם בשולחן בופה.

אוכל צמחוני בהונגריה

צמחונים וטבעונים יצליחו להסתדר במסעדות בהונגריה כמו בכל מדינה מערבית אחרת. בבודפשט אין שום בעיה, מאחר שיש בה מבחר גדול של מסעדות, אבל במסעדה הונגרית רגילה, המנות הלא בשריות בתפריט בד"כ מוגבלות ל- rántott sajt  (גבינה מטוגנת) ו- gombafejek rántva  (פטריות מטוגנות).

עם זאת, בשנים האחרונות, האוכל האיטלקי הפך יותר ויותר פופולרי בהונגריה, כך שכל עוד לא אכפת לכם לאכול פסטה, קל יהיה לשמור על תזונה צמחונית.

אם אתם מחליטים לקנות אוכל בסופרמרקטים או בחנויות המקומיות ובשווקים, תמצאו מבחר טוב של פירות וירקות, בעיקר בקיץ. האפרסקים ההונגרים והמשמשים טעימים מאוד (זיכרו לקנות אותם בשוק האיכרים המקומי).

יש בהונגריה היצע גדול יחסית של מסעדות צמחוניות וטבעוניות, והמון חנויות בריאות המציעות מבחר גדול של מוצרים צמחוניים וטבעוניים (כולל קוסמטיקה). רשת חנויות כאלה היא Groby, המוכרים, בנוסף לכל המותגים הרגילים, נקניקיות טבעוניות ומיונז טבעוני. מקום טוב להתחיל ממנו הן האפליקציות Budaveg ו-Happy Cow שיעזרו לכם למצוא אוכל טבעוני או צמחוני בהונגריה.

שופינג בהונגריה – המדריך המלא

המטבע ההונגרי הוא הפורינט (HUF). פורינט הונגרי שווה בערך אגורה אחת של שקל ישראלי (יולי 2017). ה"סנט" ההונגרי (fillér) כבר מזמן אינו בשימוש. הקניות בהונגריה זולות מאוד יחסית לאירופה וארה"ב.

השטרות בשימוש הם 20,000, 10,000, 5,000, 2,000, 1,000 ו-500 פורינט. המטבעות בשימוש הם 200 (שני צבעים, דומים למטבע 1 יורו), 100 (שני צבעים, דומה ל-2 יורו), 50, 20, 10 ו-5 פורינט.

רוב בתי המלון וחלק מהמסעדות והחנויות יסכימו לקבל תשלום במטבע היורו. דאגו לבדוק את שער החליפין לפני כן. לפעמים גם מקומות מוכרים (כמו מקדונלד'ס) מסכימים לקבל יורו – אבל בשערי המרה מופקעים לחלוטין.

כשאתם משלמים בהונגריה, עדיף תמיד לשלם באמצעות המטבע המקומי, פורינט. ישנן מסעדות ובתי מלון ששומרים על שער מאוד גבוה עבור המרת יורו, ולעתים קרובות, בשל התנודות בשער החליפין, העלות והשירות עשויים להשתנות באופן דרסטי.

אפשר בד"כ להשתמש בכל כרטיסי האשראי הראשיים (יורוקארד, ויזה) בחנויות הגדולות ובמסעדות היותר גדולות בהונגריה, אבל אל תיקחו זאת כמובן מאליו בלי לבדוק קודם. מקומות קטנים בד"כ לא מקבלים כרטיסי אשראי. כספומטים ומסופים אוטומטיים למשיכת מזומנים אפשר למצוא ללא קושי מיוחד אפילו בערים קטנות בהונגריה.

המרת מט"ח

שערי החליפין של היורו והדולר די דומים יחסית ברוב בתי הצ'יינג' שתמצאו במרכזי הערים (לפחות בבודפשט ובאגר). שערי ההמרה הרבה יותר גרועים בשדות התעופה ובתחנות רכבת גדולות, כך שכדאי להחליף בדיוק מה שאתם צריכים כדי להגיע לעיר עצמה, ולהחליף את רוב הכסף בצ'יינג' בעיר. מומלץ להשוות את שערי הקנייה והמכירה. אם הם שונים באופן דרמטי, עדיף ללכת למקום אחר. משרדים רשמיים להמרת מט"ח תמיד נותנים קבלה ויש חלון זכוכית גדול בין הלקוח לכספר כך שאפשר לראות את ביצוע העיסקה.

לפי דיווחי תיירים בהונגריה, המחליפים הלא רשמיים של מט"ח שפועלים לצד דוכני המרה רשמיים מציעים שערים לא טובים ועדיף להשתמש במשרדי ההמרה הרשמיים. התופעה הזו, בא מחוץ לצ'יינג' רשמי עומדים מחליפי כספים בלתי רשמיי, היא בלתי חוקית. אם מישהו שעומד מחוץ לצ'יינג' מציע לכם להמיר את כספכם בשער מאוד טוב, הם בד"כ נוכלים שמתכוונים להחזיר לכם פחות שטרות ממה שמגיע לכם בתקווה שלא תשימו לב.

אם אתם מגיעים לבודפשט מאוחר בלילה או בחג לאומי, ייתכן שלא תוכלו למצוא משרד המרה או בנק פתוח. במקרה כזה, תתפתו אולי להמיר את כספכם אצל כל נהג מונית אקראי. צפוי שהם ירמו אתכם ויקחו 100-200 פורינט (שקל או שניים) מעל המקובל, אבל זה עדיף מכלום.

יש כספומט למשיכת פורינט באולם הנחיתות בבודפשט והעלות של משיכת פורינט באמצעות כרטיס אשראי בד"כ זולה יותר מאשר במשרד החליפין. יש מסופי בנק רבים בבודפשט המקבלים כרטיסי אשראי בינלאומיים – כדאי למשוך מספיק כסף למשך הטיול והשער עשוי להיות הרבה יותר טוב.

שופינג בהונגריה – המלצות לקניות

מלבד מזכרות טיפוסיות כמו גלויות וחפצים קטנים, הנה מספר מוצרים שייחודיים להונגריה או אופייניים במיוחד לשופינג בהונגריה:

  • נקניקיות מעושנות (קרות)
  • תבלינים: פפריקה וזעפרן הונגרי
  • מבחר גבינות Gundel: הגבינות ההונגריו הידועות מיושנות ביינות "גונדל" או עם חתיכות אגוזים או תיבולים. בד"כ מגיעים בסטים של 350 ג' משלושה סוגים בדיוטי פרי בנמל התעופה "פריהגי” (לפחות בטרמינל 2), אבל מומלץ לקנות בחנות ב- Gundel 1894 Food & Wine Cellar. קחו בחשבון שחיי המדף של גבינות הן רק חודשיים.
  • יינות: Tokaji, Egri Bikavér, יין אדום מאזור Villány וכו'.
  • פלינקה Pálinka: ברנדי הונגרי מאוד מפורסם שמיוצר מפירות.
  • אוניקום Unicum: ליקר עשבים דיג'סטיף.
  • הרנד: פורצלן יוקרתי בצביעת יד.
הונגריה
דירוג הגולשים 4.2 (5 הצבעות)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל