על ZTL שמעתם? כללי הנהיגה וחוקי התנועה בארץ המגף

אי אפשר באמת ליהנות מהנופים המרהיבים, הכפרים הרומנטיים ואלפי אטרקציות הילדים שיש לאיטליה להציע ללא רכב צמוד. אך הכללים וחוקי הנהיגה מבלבלים במיוחד ואם לא תכירו אותם היטב, אתם עשויים להיקנס במאות ואלפי יורו. כך תנהגו כמו מקומיים 

אורן הדר

בניגוד למה שטוענות רוב החברות, לא כל יעד תיירות מחייב השכרת רכב. אבל איטליה היא משהו אחר לגמרי ואלו המטיילים בה ללא רכב צמוד, עשויים לפספס את קסמה האמיתי. מעבר לערים המפורסמות, מרוצף צפון המדינה באגמים מרהיבים ובכפרים כובשים, באינספור אטרקציות ופארקי שעשועים, טירות ואלפי נקודות עניין אחרות אליהן לא ניתן להגיע בתחבורה ציבורית, או לפחות מבלי לבזבז זמן ועצבים רבים. לכן, השכרת רכב באיטליה היא נוחה ונגישה במיוחד.

יחד עם זאת, מומחים להשכרת רכב באירופה מספרים על תיירים – ישראלים בפרט, שיצאו מהארץ בחיוך וחזרו אליה עם קנסות של מאות יורו. משטרת התנועה האיטלקית אוהבת ישראלים במיוחד והודות לשילוב בין חוקים מבלבלים ומבקרים המעוניינים להספיק כמה שיותר, מוטלים עליהם לא מעט קנסות במהלך שהותם במדינה.

אז אם גם אתם מתכננים את החופשה הבאה שלכם בארץ המגף ושוקלים לבחור בנוחות שמציעה האפשרות של השכרת רכב בחו"ל, הנה כמה כללי נהיגה וחוקי תנועה חשובים שכדאי להכיר, שיבטיחו כי היא תסתיים עבורכם ללא קנסות.

 

 Shutterstock

 

  1. ZTL: לא בכל מקום מותר לנהוג

בערי איטליה ישנם אזורים שאינם מאפשרים כניסת רכב פרטי שאינו שייך לתושבים, ומסומנים כ-ZTL או Zona Traffico Limitato. הרעיון הוא לצמצם עומס תחבורה, רעש וזיהום ואזורים אלה נפוצים סביב מרכזי ערים, אתרים היסטוריים, מוקדי תיירות פופולריים ועוד. ואולם, גם בעיירות ציוריות בצפון המדינה ישנם אזורים שכאלה בקרבת שווקים וטיילות. אזורי ZTL מוקפים מצלמות המנטרות את מספרי הרכב וכל תייר לא זהיר, צפוי לקנס של 75 עד 100 יורו. אם גם חנה ב-ZTL, אף יקבל קנס של 78 יורו ורכבו ייגרר במהירות מפתיעה.

  1. חניה עירונית: מלכודת תיירים

בכל ערי איטליה ישנם אזורי חנייה ציבוריים (Parcheggio) המסומנים בשילוט. לרוב הם מלאים מאחר ורבים מודעים לכך כי אפשר לחנות בהם מבלי להסתבך. אם לא מצאתם אחד קרוב או פנוי, תוכלו לחפש חניה ברחוב. אזורים כחולים מותרים לחניה מ-09:00 בבוקר ועד 14:30 ומ-16:00 ועד 20:00; לפני ואחרי זמנים אלו מסתובבים פקחי חניה חרוצים ומחלקים דו"חות. אזורים ירוקים מותרים לחניה בסופי שבוע אך אסורים בשאר הימים בין 08:00 ל-09:30, ומ-14:30 עד חצות. שימו לב שפקחי החניה מתעדים את מספר ומיקום הרכב, אך לא מחויבים להשאיר רפורט מודפס על השמשה. בכל מקרה, מומלץ שלא להסתכן שכן הקנסות יכולים לנוע בין 80 ל-335 יורו.

  1. מהירות: אסור לחפף 

כ-85% מהדו"חות הניתנים במדינה הם על מהירות הגבוהה מזו המותרת על פי חוק – ונראה כי משטרת התנועה האיטלקית אינה עושה הנחות כלל. מה שבארץ הקודש יכול להיפתר בהתנצלות דרמטית או ויכוח ("לא ראית אותי, ראית את ההוא מאחורי") נגמר בארץ המגף בקנס המוטל מיידית. לכן, בשטח עירוני יש לנסוע עד 50 קמ"ש, בדרך בין עירונית משנית עד 90 קמ"ש ובכביש בין עירוני ראשי – עד 110 קמ"ש. באוטוסטרדה מותר להאיץ עד 130 קמ"ש ולא יותר.

קחו בחשבון כי יש סביבכם הרבה יותר מערכות ניטור מהירות מאלו הנראות לעין. עד לפני ארבע-חמש שנים היה אפשר להסתמך על שילוט המגדיר אזור בתור שטח אכיפה מוגברת (Controllo Elettronico Della Velocità), אך בימינו תוגברו כלי ניטור המהירות המותקנים על הניידות עצמן, שמסתובבות בצורה חופשית. לכן כדאי להקפיד על הנהלים בכל מקום.

  1. אוטוסטרדה: זהירות ביציאה 

הכבישים המהירים באיטליה מרשימים במיוחד. בכל מקום תמצאו שילוטים המכווינים אליהם (לרוב יסומנו באות A או E), איכותם נהדרת וכיף לטוס עם פרארי מצד ימין ובוגאטי מצד שמאל. הכבישים הם כבישי אגרה כשהרישום מתבצע בעלייה לכביש (מכונה אוטומטית תוציא לכם כרטיס שלא מומלץ לאבד) והתשלום – בירידה ממנו (איבדתם את הכרטיס? צפו לקנס גדול).

הירידה מהאוטוסטרדה היא החלק הטריקי: מי שיעבור דרך מסלול המסומן Telepass יסתבך שכן הוא נועד למנויים בלבד, ואם שער המסלול פתוח, יסומן הנהג כמי שברח מבלי לשלם. מצלמות מתעדות את מספר הרכב והקנס מגיע למאות יורו. היכן משלמים? בעמדות האשראי (Carte) או בעמדות המזומן. דאגו שיהיה לכם כסף קטן – בחלק מהיציאות יש רק עמדה שכזו.

  1. אורות: שימו לב לשעון 

הכרחי להדליק אורות החל משש בערב ועד חצי שעה לפני זריחת השמש, חמש וחצי בבוקר (זמן מקומי). חשוב לזכור את מעברי שעון הקיץ והחורף; השוטרים באיטליה זוכרים ומרבים לרשום דו"חות על נסיעה באורות סגורים. מחיר הקנס מתחיל מ-45 יורו.

  1. ילדים? רק מאחורה 

לא כולם יכולים לשבת בכל מקום ברכב. החוק המקומי אוסר על בני פחות מ-12 לשבת במושב קדמי. השוטרים באיטליה משתמשים בכך בתור כפל קנס; כשנעצר רכב, יבדקו שאין ילד במושב שליד הנהג וישאלו לגילו אם כן. הקנס יכול לנוע בין 74 ל-300 יורו. כמו כן, חגורות הבטיחות הן חובה באיטליה כמו בישראל ויש לחגור אותן בכל עת.

  1. תדלוק: "גסוליו" זה לא מה שאתם חושבים 

באיטליה אין תחנות דלק רבות הפועלות 24 שעות, וכמעט מרביתן אף סגורות לגמרי בימי ראשון. תחנות סטנדרטיות – פרטיות, או של רשתות כמו Repsol, Esso ואחרות פתוחות משבע בבוקר עד 12:30 בצהריים, ונפתחות שוב מ-15:30 ועד לשבע בערב. לכן, חשוב לתדלק לפני שיוצאים לדרך. שימו לב כי תחנות בשירות עצמי לרוב אינן מקבלות אשראי והתשלום מתבצע דרך מכונה אוטומטית, כמו חניונים בישראל. בנוסף, לבנזין קוראים Benzina ולסולר Gasolio. ודאו כי אתם ממלאים את מיכל הדלק מהמשאבה הנכונה, כדי להימנע מגרימת נזק למנוע.

  1. השוטרים הכי ערניים נמצאים בצפון המדינה

צפון איטליה נחשב לאחד ממסלולי הטיול האהובים ביותר על ישראלים – ובצדק. זוגות ומשפחות אוהבים לעבור מהעיירות הציוריות המקיפות את אגם קומו לאגם גארדה המפורסם, העמוס באטרקציות לילדים. אחת מהאהובות יותר בקרבתו היא גארדה-לנד – הלונה פארק הגדול והמתקדם ביותר באיטליה.

לא רחוק משם שוכנת ורונה הקלאסית, עיר עתיקה בת 2,500 שנה אשר היוותה תפאורה למיתוס רומיאו ויוליה – ועד היום נחשבת לאחת הערים הכי רומנטיות בצפון איטליה ובעולם בכלל. עם זאת, לא מעט משפחות שבות ממנה עם ערמת דו"חות יקרים, המוטלים כמעט על כל נהג שאינו מקומי. השוטרים דרוכים במיוחד ומחפשים נהגים בקרבת מוקדי עניין מפורסמים, ולעיתים תעמוד ניידת בתחנת דלק כדי לבדוק את מצב האורות, לוודא שאין במושב הקדמי ילדים ולחפש הזדמנות לסיים את פנקס הדו"חות.

  1. התרחקו מנתיבי אוטובוסים

תיירים רבים בערים מקבלים קנסות על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. אלו מסומנים בתמרור (corsie preferenziali) ומנוטרים אוטומטית. לעתים נוסעות בהם רק מוניות וכך קל להתבלבל ולנסוע אחרי אחת אל תוך הנתיב הלא נכון. הקנס נע בין 45 ל-330 יורו.

  1. טלפון בנסיעה: השתגעתם?

איטליה אסרה על שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה עוד בניינטיז, במסגרת קמפיינים גדולים שהפכו את העבירה לטאבו רציני ולכזו המופרת בעיקר על-ידי זרים ותיירים. בשנים האחרונות טיפס הקנס על כך ל-1,300 יורו. מבחינת השוטר האיטלקי, גם נגיעה בטלפון היא בגדר שימוש בו ולכן, מומלץ מאוד להיזהר. במקום זאת, תנו לזה היושב לידכם לטפל בענייני אפליקציות הניווט. ומה בנוגע לנהג שייתפס פעמיים בעודו משתמש בטלפון? הוא ייעצר, ורישיונו לא יוכר במדינה.

אם כן, ישראלים השוכרים רכב בחו"ל עלולים להסתבך בקלות אם לא יכירו את נהלי וחוקי התנועה במקום. הודעות על קבלת קנס יגיעו במייל או ב-SMS, ולפעמים בלבד יכללו דו"ח כתוב. את הקנס תידרשו לשלם באתר רשות האכיפה המקומית או העירייה בתחומה תועדה העבירה. אם תעשו זאת תוך חמישה ימים – תקבלו הנחה של 30% בקנס, ואם תוך 15 יום, לא תקבלו קנסות על חריגה. אלו יכולים, בחלק מהמקרים, להגיע לכפל קנס.

 

אם תרצו לערער על הקנס, תצטרכו לבקש את העברת הדו"ח עצמו, מה שיכלול דמי טיפול. לאחר הגעתו, יהיו ברשותכם חמישה ימים לשם הגשת הערעור שיבוצע אף הוא באתר הרשמי.

ואת ההפתעה הגדולה שמרנו לסוף: החוק האיטלקי מתיר לרשויות לעדכן תייר על הפרה מצדו גם שנה לאחר שהתרחשה; והסיכוי שתזכרו את הפרטים בצורה מספיק טובה כדי לערער על אירוע שהתרחש לפני זמן רב, נמוך במיוחד. עם זאת, מי שייקח לתשומת ליבו טיפים אלה, המבוססים על נתוניהם של מומחים להשכרת רכב באיטליה, לא ידרש לשלם אף קנס ויזכה ליהנות מחופשתו בראש שקט.

טיסה בטוחה וטיול מהנה!

 

תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל