בחריין

מנמה בירת בחריין – מידע למטייל

מנמה (al-Manāma) היא עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר במדינת בחריין, עם כ-155 אלף תושבים, שהם כרבע מהאוכלוסיה הכוללת של המדינה.מנמה הגיחה כבירת בחריין העצמאית לאחר תקופות של שליטה של הפורטוגזים והפרסים מוקדם יותר בהיסטוריה. היום, זוהי בירה מודרנית עם כלכלה שמתבססת סביב מסחר, ככל שנפט גולמי תופס מקום פחות בולט בכלכלה.

מזג אוויר בבחריין 

האקלים של מנמה טרופי מדברי, עם לילות חורף יבשים בעלי טמפרטורה של כ-13 מעלות צלזיוס ועד ימי קיץ לחים עם טמפרטורה של עד כ-38 מעלות צלזיוס.

בטיחות בבחריין

בחריין ומנמה הן באופן כללי מאוד בטוחות לתייר המערבי (זה לא אומר שפשעים קטנים לא מתקיימים), לגבי ישראלים זה סיפור קצת יותר בעייתי ולא כדאי לצעוק בקול רם בעברית או ללבוש חולצות עם כיתוב בעברית, ויש להישמע להוראות המטה ללוחמה בטרור. ודאו שאתם לא שותים ונוהגים, מאחר שזו עבירה חמורה בבחריין.

עוד מידע על טיולים בבחריין

טיסות לבחריין – השוואת מחירים וטיפים 

אטרקציות במנמה

מסגד אל פאתח (Al-Fateh Mosque) – אחד המסגדים הגדולים ביותר בעולם, מסוגל להכיל עד 7,000 מתפללים בכל זמן והוא מקום התפילה הגדול ביותר בבחריין. זוהי גם אחת האטרקציות התיירותיות הגדולות בבחריין. הכיפה היא כרגע כיפת הפיברגלס הגדולה ביותר בעולם ומשקלה יותר מ-60 אלף ק״ג. אל פאתח כולל את הספריה הלאומית החדשה שנפתחה לציבור בשנת 2006.

קורניש אל פאטה (Corniche al-Fateh) – בחוף המזרחי של מנמה, טיילת חוף נעימה עם מראות לעבר גורדי השחקים בדרום ומטוסים שממריאים מנמל תעופה סמוך. המון מתקני רכיבה בסגנון יריד לילדים וברי שישה (נרגילה) למבוגרים – מקום נחמד מאוד עבור משפחות שמגיעות אל מנמה עם ילדים לחופשה משפחתית.

מוזיאון צלילת הפנינים (Museum of Pearl Diving) – נחשב לבניין ההיסטורי החשוב ביותר בבחריין בשל היותו המרכז הרשמי הראשון של בתי המשפט בבחריין. הבניין נחנך ע״י שייח׳ חמאד בין עיסא אל ח׳ליפה, המושל ההיסטורי של בחריין, בשנת 1937. באותו זמן, הבניין היה מורכב מארבעה בתי משפט עליונים ושלושה דירקטוריונים. מאוחר יותר, בשנת 1984, הבניין הומר למרכז מורשת מסורתי. גם זוהי אטרקציה מומלצת במנמה למשפחות עם ילדים. היום, המוזיאון לצלילת פנינים הוא ברשות הדירקטוריון לארכיאולוגיה ומורשת, שהוא אחד מהדירקטוריונים הגדולים ביותר של המשרד לענייני הקבינט והמידע (Ministry of Cabinet Affairs and Information).

המוזיאון הלאומי של בחריין (Bahrain National Museum). היסטוריה טבעית ותרבותית של בחריין. מיקום: הכביש המהיר אל פאתח (Al Fateh Highway).

עץ החיים (Tree of Life), 30 ק״מ דרומית למנמה. עץ בודד מפורסם באמצע המדבר. מדענים לא הצליחו להבין איך העץ מצליח לשרוד מאחר שאין שום אקוויפר או מעיין מתחת לאזור הזה. למעשה, כל מקורות המים התת-קרקעיים בסביבת העץ מלאים במלח, מה שמצביע על כך שהעץ הוא למעשה מוטציה שהופכת אותו לעמיד בפני מלח.

מבצר בחריין (Bahrain Fort). מבצר בחריין, בחוף הצפוני של האי, נבנה במאה ה-14, אבל חפירות גילו שהוא נבנה באתר של יישובי דילמון (Dilmun) כבר ב-3,000 לפנה״ס. המבצר עבר לאחרונה שיפוצים והוכנסה בו תאורה לשעת לילה. המבצר הוא דוגמה מצוינת להיסטוריה המגוונת והעתיקה של בחריין ומהווה את אחת האטרקציות המומלצות למשפחות שמגיעות אל מנמה עם ילדים. מבצר בחריין, הידוע בערבית כקלעת אל בחריין (Qalat Al Bahrain) קיבל את התואר אתר מורשת עולם בשנת 2005.

מוזיאון מבצר בחריין (Bahrain Fort Museum) נפתח בפברואר 2008. הבניין הראשון מכיל אולם תערוכות וחדר לימוד והכשרה לילדים, והשני מכיל אולם ועידות, בית קפה המשקיף על הים, משרדים, סוויטת טכנאים ומעונות לארכיאולוגים. אם אתם מגיעים אל מבצר בחריין עם הילדים בהחלט כדאי להיכנס לפה. דמי הכניסה הם 2 דינר. נסו להגיע עם כסף מדוייק כי לא תמיד יש להם מספיק עודף. אפשר גם לשלם, כמו במקומות רבים אחרים בבחריין, עם ריאלים סעודיים.

בית בין מטר (Bin Matar House). בית בין מטר הוא האחרון בסדרה של פרוייקטים של מרכז שייח׳ אברהים לשיפוץ בתים בחריינים מסורתיים הקושרים למשפחות בחרייניות היסטוריות ודמויות תרבותיות מובילות. הבית עוצב ע״י האדריכל הבחרייני הידוע מוסא בין חמד ונבנה בשנת 1905. סלמאן בין חוסיין מטר השתמש בו כ׳מג׳לס׳ הקבוע שלו (חדר הדומה לסלון שבו השתמשו לאירוח בני משפחה ואורחים אחרים). עד שנות ה-1940, הרופא המפורסם ד״ר בנדר קאב ( Bandar Kab) השתמש בו כמרפאה ומשנות ה-50 עד ה-80 השתמשו בו כמרכז למועדון "אסלח".

עד לאחרונה, הבנין נשאר ריק והיה מוכן להריסה לצורך הקמת מבנה חדש. היום, תקרות הבית עשויות משילוב של עלי תאנה וקורות עץ והקירות והרצפות עברו שיפוץ כדי להקנות להן מראה אותנטי.

מקדש ברבר (Barbar Temple). זהו אתר ארכיאולוגי הנמצא בכפר ברבר. שלושה מקדשים התגלו שם, כשהאחרון מתוארך לשנת 3,000 לפנה״ס. הסברה היא שהמקדשים נבנו כדי להתפלל לאלים, מאחר שבמקום נמצאים שני מזבחות ומעיין מים טבעי. במהלך החפירות שנעשו במקום, התגלו כלי עבודה, כלי נשק, כלי חרס וחתיכות קטנות רבות של זהב.

מה לעשות במנמה

מנמה היא יעד חשוב לתושבי מדינות ערב שבהן יש חרם על אלכוהול, כי אלכוהול חוקי בבחריין. תיירים, בעיקר סעודים ותושבי ערב הסעודית, מגיעים לבחריין בעיקר בשל חיי הלילה שלה. אפשרויות לבילויים בבחריין למשפחות –

השכרת אוניות – צאו לשיט אונייה כדי לראות את הדייגים המקומיים יוצאים בסירות עץ מסורתיות כדי לדוג את דג הלוקוס המקומי. כבר לא מציעים כאן שיט צפייה בדולפינים כפי שהיה בעבר. מחירים: 6 דינר בחרייני למבוגרים, 3 דינר לילדים מתחת לגיל 12.☎+973 1770 0677.

צלילה, מועדון היאכטות של בחריין ואתר הנופש אל בנדאר (Bahrain Yacht Club & Al Bandar resort), ☎+973 17701201, +973 17 700 677.

רכיבה על סוסים – לכל מי שמעוניין בשיעורי רכיבה או סתם רכיבה, בית הספר לרכיבת סוסים Twin Palms Riding School ומועדון דילמון (Dilmun Club) הם מקומות טובים להתחיל בהם. סעאר (Saar),☎+973 17690926, +973 39566809

מירוצי סוסים – מדינות ערב כמובן ידועות בשל הסוסים שלהן. מסלול המירוצים הלאומי באל סקיר (Al Sakhir) מארח מירוצים מדי שישי בין אוקטובר למרץ. היציע המרכזי מסוגל להכיל עד 3,000 צופים והכניסה חופשית, אם כי יש לציין שהימורי סוסים אינם מותרים כאן.

צלילת פנינים – בחריין גם מפורסמת בשל הפנינים שלה. נסו את ידכם בצלילת פנינים ואולי תצליחו לקחת עמכם הביתה את אבני החן הטבעיות האלה של הים.

צפרות באיי חוואר – אוניות יוצאות מרציף אל דור (Al Dur Jetty), ☎+973 1729 0377. מדי יום בשעה 10 בבוקר. ממלכת בחריין ואיי חוואר במיוחד מהווים גם עדן לציפורים מקומיות ולציפורים הנודדות, כולל פלמינגו, בולבול, נץ ובזים. אם אתם מגיעים אל מנמה עם הילדים – אל תפספסו.

תחבורה במנמה

במונית

מוניות יקרות במנמה, אבל יחד עם זאת, הן הדרך היחידה להסתובב בעיר בלי לשכור רכב. עמלות נוספות מתווספות לתעריפים כשיוצאים מנמל התעופה (2 דינר) ומכל בית מלון (1 דינר). יש להשתמש תמיד במונה, אחרת, מובטח שינסו לעבוד עליכם. נסיעה לחלקים המרכזיים של העיר עולים כ-5-6 דינר, שהם כ-13.30-16 דולר.

ברכב

השכרת רכב  בבחריין הרבה יותר יעילה מבחינה כלכלית. מנמה היא עיר קטנה השוכנת על אי קטן ואי אפשר ללכת בה לאיבוד יותר מדי. ודאו שיש לכם מפה, היא עולה בין 0.50-1 דינר (1.83-3.65 דולר).

באופניים

למרות שאופניים אינם אמצעי תחבורה פופולרי, חלק מבתי המלון בבחריין מציעים שירות של השכרת אופניים. בתוך העיר, לא תמצאו שבילי אופניים ורוכבי האופניים נוהגים לרכב על המדרכות או בצד הכביש.

שופינג במנמה

השוק של מנמה (Manama Souq) – אין לפספס אותו.

קניונים בבחריין

קניון אל א׳עלי (Al A'Ali Mall), כביש שייח׳ ח׳ליפה בין סלמאן (Shaikh Khalifa bin Salman Highway), שכונת סיף (Seef District,), ☎+973 1758 1000. שבת עד שישי, 10:00-22:00. לקניון יש מראה ותחושה של שוק פתוח מסורתי, אבל עם מזגן. הקניון בעל גג זכוכית, חנויות עם דלתות עץ בסגנון ערבי מיושן ועגלות שמוכרות מזכרות, מה שמוסיף לאווירה. אאוטלטים כוללים חנויות מעצבים.

"מרכז העיר בחריין" (Bahrain City Centre,), כביש שייח׳ ח׳ליפה בין סלמאן, שכונת סיף, ☎+973 1717 7771  (info@bahraincitycentre.com). ראשון עד רביעי, 10:00-22:00. "מרכז העיר בחריין" הוא הקניון הרב-תכליתי הגדול והראשון בבחריין ומציע קניות, בידור ופנאי ברמה בינלאומית, הכל תחת קורת גג אחת. הקניון כולל 150 מותגים בינלאומיים. מתחם הפנאי של המרכז מהמם וכולל את פארק המים Wahooo! החיצוני והמקורה הראשון על פני שטח של 15 אלף מ״ר (לא לפספס אם אתם מתכננים חופשה במנמה עם הילדים), את מתחם הקולנוע הגדול ביותר של בחריין, Cineco 20 ומרכז בידור למשפחה המיועד לילדים ולצעירים, Magic Planet. לאופציות מזון שונות, תמצאו למעלה מ-50 מקומות לאכול, ובין אלה תמצאו את רשתות המזון הפופולריות ביותר וכן אפשרויות אקזוטיות מכל רחבי העולם.

קניון בחריין (The Bahrain Mall), ☎+973 1755 8100 (info@thebahrainmall.com,). שישי-חמישי, 10:00-22:00. קניון בחריין שוכן בלב רובע הקניות החדש של בחריין. המיקום האידיאלי הזה נגיש בקלות מהכביש המהיר הראשי ומכל חלקי העיר. הקניון משתרע על פני כ-70 אלף מ״ר ויש בו יותר מ-120 מותגים בינלאומיים וחנויות בוטיק.

קניון דאנה (Dana Mall,). כביש שייח׳ ח׳ליפה בין סלמאן (Shaikh Khalifa bin Salman Highway), רובע סיף (Seef District), ☎+973 17 55850  (vanessa@danamall.net). שישי-חמישי, 10:00-22:00. תוכלו למצוא כאן שפע של חנויות בגדים, חנויות יוקרה וטרנדים ייחודיים.

קניון המרינה (Marina Mall)

קניון מודה (Moda Mall). שוכן בקומת הקרקע של מרכז הסחר העולמי של בחריין (Bahrain World Trade Center) (BWTC). האזור הדיפלומטי (Diplomatic Area). שבת-שישי, 10:00-22:00. קניון מודה הוא מתחם קניון אולטרה אקסקלוסיבי, עם קומות דיור וקניון המכיל את כל המי ומי בעולם האופנה. הקניון כולל 160 חנויות בוטיק של מותגי יוקרה שאת חלקם אי אפשר היה למצוא קודם בבחריין, כולל מותגים בינלאומיים רבים.

קניון ריפה (Riffa Mall)

קניון סיף (Seef Mall), כביש שייח׳ ח׳ליפה בין סלמאן (Shaikh Khalifa bin Salman Highway) / רובע סיף (Seef District), ☎17 58 11 11  (nivs@seefproperties.com). שני עד שישי, 10:00-22:00, שבת וראשון, 10:00 עד חצות. בתור הקניון האותנטי הראשון בבחריין, קניון סיף ממשיך לשלוט בסקטור הקמעונאות ונמצא בלב ליבו של רובע סיף, בעל הארכיטקטורה הבולטת בייחודה ובאווירה המתאימה לכל המשפחה. הלונה פארק המקורה הגדול ביותר במזרח התיכון, Magic Island, שוכן בקומה הראשונה ומהווה אטרקציה מומלצת עבור משפחות המגיעות אל מנמה עם ילדים.

קניון סיטרה Sitra Mall

מרכז יטים (Yateem Centre), דאונאון מנמה, אזור דיפלומטיקה (Diplomatice Area). כדי להגיע למרכז יאתים, התקרבו לסוק (Suq) משדרת הממשלה (Government Avenue) מתחת למגדל זמיל (Zamil Tower) והמשיכו לאורך הכביש עד שתראו את אייר ערביה (Air Arabia) בפינה, ☎+973 1721 5615 (yateem@batelco.com.bh). משרד ההנהלה פתוח בימי ראשון עד חמישי, 9:00-13:00114:00-17:30. מרכז יטים שנפתח בשנת 1981 מימש בפעם הראשונה בבחריין את הרעיון של קניון עם מיזוג אוויר.

אוכל במנמה

מנמה מכילה את כל טווח רמות האוכל – משווארמה זולה ועד מסעדות 5 כוכבים.

מסעדות זולות במנמה

מסעדות זולות וטובות במנמה תמצאו בעיקר בסביבת אזור אדיליה (Adliya district).

Al-Abraaj, רחוב אדיליה (Adliya St), מנמה, בחריין. הזדמנות מושלמת לאנשים שאינם ערבים להכיר את קסם האירוח המזרח תיכוני. מנות גדולות וטעימות ובעיקר מטבח לבנוני, טורקי ופרסי. מחירים טובים, 2-4 דינר לסועד.

Al-Siraj. מס׳ 2 בדירוג השווארמה הטובה ביותר בבחריין במחיר של 300 פילס בלבד.

Burjuman Coffee Shop, Lulu Centre 2F. מזללה בבעלות פיליפינית השוכנת ממש צמוד לטרמינל האוטובוסים SABTCO. התפריט כולל סנדוויצים, המבורגרים, אורז ואטריות והמנות נדיבות. נסו את דג ה- hammour המטוגן עם תוספות בעלות 2 דינר. מנות עיקריות במחיר 1-2 דינר.

Habara Snacks & Fish, Osama bin Zaid Ave, אדיליה, ☎ +973 17 715 461 . בית קפה נהדר בסגנון של דיינר שמגיש בעליצות פיש אנד צ׳יפס זול ומנות קלות אחרות.

Ric's Kountry Kitchen, ליד מסגד אל פתח (Al Fateh Mosque). זה המקום ללכת אליו אם אתם מחפשים אוכל מערבי במנמה. המקום מנוהל ע״י זרים החיים במדינה ומיועד לתיירים המגיעים ממדינות אחרות. המקום מציע מנות ענקיות של אוכל מערבי.

מסעדות במנמה בטווח מחירים בינוני

בהאי קובו (Bahay Kubo), בנין 822, כביש 723, אזור 307. Gudiyabia (מאחורי מסעדת Sangeetha ומול המועדון ההודי (Indian Club)),  ☎ +973 17231996. כל יום, 10:30-22:00. מסעדה פיליפינית בסגנון מסורתי המציעה מזון משובח ואפשרות לישיבה, טייק אאוט או משלוחים. בהאי קובו מציעים גם חדר לאירועים פרטיים עם קריוקי למסיבות, אירועים או סתם התאספות של חברים. 5 דינר.

Café Lilou's, מנמה,  8:00-23:00, בימי שישי, 10:00-22:30. עיצוב בסגנון פריזאי, פופולרי בקרב זרים ומקומיים. אוכל משובח בסגנון בית קפה, כולל סלטים גדולים ועוגות טעימות. קייטרינג לקבוצות, טייק אאוט, מקומות לישיבה בחוץ. ארוחות בוקר, צהריים, ערב, קפה, משקאות. 10-30 דולר.☎+973 17 714 440,

Lanterns, מסעדה הודית עם אווירה, אוכל ומשקאות טובים. באזור אדילייה (Adliya) עם מיקום אחר אמוואג׳ (Amwaj). ☎ +973 17 59 0591, +973 17 591807

Nando's (מסעדה דרום אפריקאית), אדילייה,☎+97 31 771 2445  (nandosbahrain@yahoo.com).

Senor Pacos, אדיליה, מנמה,מסעדה מקסיקנית עם אווירה נהדרת ועיצוב מקסים על הכביש מול KFC באדיליה. ☎ +973 17 725 873.

Trader Vic's, חוויה פולינזית, מסעדה השוכנת על שטחי ריץ קרלטון (Ritz Carlton).

Zahle, בית מלון Gulf, רחוב אל ג׳ופייר (Al Juffair Street) ☎ +973 17 746 417, +973 17 746 418. מגישים מטבח לבנוני יוצא מן הכלל בסגנון מזנון עם מוסיקה חיה.

חיי לילה במנמה

יש במנמה חיי לילה סואנים ע״פ הסטנדרטים של המפרץ הפרסי. הרובעים העיקריים הם AdliyaHooraJuffair  והרובע העסקי (Business District).

Harvesters, כביש המלך פייזאל (King Faisal Highway) (Crowne Plaza). פאב בסגנון בריטי בריטי מאוד פופולרי המציע בירות קרות, אוכל בסגנון פאב ולהקה פיליפינית שמה שבולט בה הוא יותר התלבושות הלא צנועות של חברי הלהקה מאשר הכישרון המוסיקלי. מחירי הבירה מתחילים ב-2.5 דינר.

JJ's (בבית המלון אל בוסטאן (Al Bustan Hotel))). הפאב האירי הגדול בעיר.

Sherlock Holmes (בית המלון Gulf Hotel). פאב דמויי בריטי.

Wrangler's, בית מלון Best Western Juffair. בר ומועדון ריקודים בתמה אמריקאית. מקום פופולרי בקרב תושבים זרים וימאים אמריקאים.

Digger's, בית המלון דלמונט (Delmont Hotel). פאב ספורט בסגנון אוסטרלי ב- CBD. פופולרי בקרב הומוסקסואלים סינגלים ממדינות אחרות.

טיולים מחוץ למנמה

איי חוואר (Hawar Islands) – זו קבוצת איים השייכים לבחריין, השוכנים סמוך לחוף המערבי של קטאר במפרץ בחריין שבמפרץ הפרסי. בשנת 2002, בחריין ביקשה להכיר באיי חוואר כאתר מורשת עולם בשל הסביבה הייחודית המהווה מקום מחיה לזנים בסכנת הכחדה. האתר מלא בזנים שונים של ציפורים ודגים וזהו מקום מעניין מאוד לצפרים ולצוללנים. בעבר היו איי חוואר אחד מהיישובים של הענף הבחרייני של שבט דווארסיר שהתיישבו שם בשנות ה-1800 המוקדמות ועל האי הראשי של בחריין ב-1845 באזורים זלאק (Zallaq) ובודאיה (Budaiya). אם אתם מגיעים אל מנמה עם ילדים – זהו בהחלט טיול יומי מומלץ.

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל