לוך נס loch ness

לוך נס (loch Ness) – נופים ומפלצות באגם המפורסם בעולם

לוך נס הוא יעד מרגש ומיוחד לטיול משפחות, זהו לא רק אגם יפהפה עם נופים באמת יוצאי דופן אלא גם מיתוס מרטיט על "נסי", המפלצת מלוך נס, שילדיכם ינסו למצוא אותה במימי האגם במשך כל הטיול (ואולי גם ידמיינו שהצליחו). לפני תיכנון טיול משפחות ללוך נס מומלץ לקרוא את הסקירה המקיפה שהכנו עבורכם

לוך נס (loch Ness) הוא האגם המפורסם ביותר בסקוטלנד (אם לא בעולם כולו), ואחד היעדים הפופולריים לטיולי משפחות באירופה – גם, אך לא רק, בשל המיתוס של המפלצת מלוך נס. הוא משתרע לאורך של 37 ק"מ לאורכו של הבקע הגיאולוגי הטבעי שנמתח מפורט וויליאם (Fort Williams) במערב ההיילנדס – (הרמות הסקוטיות, Scottish Highlands) ועד אינברנס (Inverness) בצפון.

רוחבו של לוך נס במרבית חלקיו הוא כשני קילומטר, ולפי המיתוס הוא ביתה של "נסי", כינוי החיבה לו זכתה "המפלצת מלוך נס", מיתוס שנולד לאחר שכמה תיירים ודייגים דיווחו על מפלצת ימית שהוציאה ממימי לוך נס ראש דמוי דינוזאור. במהלך השנים דווחו כמה תצפיות של "נסי" שמחזקות את האמונה של רבים בסקוטלנד באפשרות הקלושה שבמימי לוך נס מתגוררים יצורים שנותרו בתור שריד אחרון לתקופת הדינוזאורים, שנכחדו מזמן (הם חיו עד לפני כ-65 מיליון שנה). אך בינתיים, אינספור ניסיונות של מדענים לאתר את נסי בתצפית מדעית מאומתת, לא הצליחו.

הגעה ללוך נס

הדרך הנוחה ביותר להגיע ללוך נס היא באמצעות רכב שכור – מומלץ לקרוא את המדריך המלא על השכרת רכב בסקוטלנד שיחסוך לכם מאות שקלים. מלבד כביש A82 הראשי, יש גם כבישים אחרים שמגיעים ללוך נס – A9 מגיע מ-Aviemore בדרום-מזרח ולאחר מכן ממשיך צפונית-מערבית לאלנס (Alness) והלאה. A96 מגיע מכיוון צפון-מזרח. כבישים קטנים יותר מגיעים מכיוונים אחרים. בדרך ללוך נס מומלץ לעצור בכפר – Drumnadrochit, תחנת עצירה פופולרית עבור תיירים שזכתה בפרס Highlands and Islands Tourism Award.

דרך נוספת לראות את לוך נס היא באמצעות טיול מאורגן היוצא מדי יום מאדינבורו – לחצו כאן להזמנת כרטיסים לטיול המאורגן בלוך נס.

אם אתם מתכוונים למקד את הטיול שלכם בסקוטלנד באיזור לוך נס מומלץ ללון בעיר אינברנס – ביחרו אחד מהמלונות ברשימת מלונות מומלצים באינברנס למשפחות עם ילדים.

עוד באותו נושא: טיסות לאדינבורו סקוטלנד – איתור טיסות וטיפים

יעדים ואטרקציות בלוך נס

אתרים מרכזיים נוספים לטיול בלוך נס עם ילדים הם מרכז המבקרים לוך נס (The Loch Ness Centre & Exhibition) ומרכז "נסילנד" (3 Star Nessieland Castle Monster Centre).

מרכז ותערוכת לוך נס  The Loch Ness Centre & Exhibition

תערוכת לוך נס משתמשת בשילוב אפקטיבי ומרתק של לייזרים, הקרנה דיגיטלית ואפקטים מיוחדים לשחזור היסטורי של המפלצת מלוך נס (או המיתוס שלה) ע"י שילוב של חקר ארכיאולוגי של עברה של סקוטלנד, של הפולקלור ושל המחקרים השונים שנערכו בנושא המפלצת. התערוכה גם חושפת כמה מהגילויים שהעלה המחקר, כולל טביעות אצבע סביבתיות שנותרו בשכבות הארכיאולוגיות של האגם הן ע"י האגם וכוחות הטבע והן בידי בני אדם.

מרכז ותצוגת לוך נס נפתחו ע"י החוקר סיר רנולף פיינס (Sir Ranulph Fiennes). בתוך המרכז מבקרים מסיירים לאורך שבעה אזורים נושאיים, במסע בלוך נס מימי בראשית ועד המילניום השלישי. זהו גם מבט מעמיק יותר אל תוך המשמעות הרחבה יותר של הלוך. מדריך פרוייקט הלוך נס, הנטורליסט אדריאן שיין, יצר ומקריין את המולטימדיה המעולה. בעוד הוא מעמיד את זוית המסתורין במרכז התמונה, הוא מספר את סיפורו של לוך נס, ומביא את תוצאות המחקר, תוך שימוש במערכות המולטימדיה החדישות ביותר, ובציוד מחקר מקורי ובסרטונים שצולמו מתחת למים.

עלויות: 6.95 ליש"ט למבוגר. 5.95 ליש"ט לארוחה במזנון. 4.95 ליש"ט לכניסה לילדים בני 7-15, חינם לילדים מתחת לגיל 7. 19.95 ליש"ט למשפחה (2 מבוגרים ועד 2 ילדים). תעריף קבוצתי לקבוצה של 10 אנשים ומעלה.

מרכז טירת המפלצת נסילנד 'Nessieland Castle Monster Centre' 

נסילנד הוא מרכז מבקרים נוסף המתמחה במפלצת מלוך נס ומיועד בעיקר לילדים, אך מדובר במרכז מבקרים די חלש, מיושן ומאכזב.

טירת אורקהארט

השרידים של טירת אורקהארט (Urquhart Castle) המרשימה נמצאים כ- 4 ק,מ מחופי לוך נס ובהחלט שווים ביקור. כביש A831 יוצא מכאן ועובר דרך אזורים יפהפיים עד שהוא מסתיים באינברנס.

טירת אורקהארט היא האתר המפורסם ביותר באזור. הטירה כבר נהרסה, אבל אלה הן הריסות מרשימות בעלות קירות, ארבעה צריחים וצינוק. יופי המקום המשולב בהיסטוריה שלו הופך את המקום למאוד אטרקטיבי. מיקום הטירה בסטרון פוינט (Strone Point), נקודת תצפית נוף דרמטית המעניקה מבט נרחב לעבר לוך נס. בעבר הייתה כאן מצודה מימי קדם, והטירה נקשרה בשמות מההיסטוריה הסקוטית כגון סנט קולומביה (במאה השישית) ורוברט הברוס (Robert the Bruce) (מאות 12 ו-13).

סיומה של הטירה בפיצוץ בשנים האחרונות של המאה ה-17, כאשר בעליה מילאו אותה בחומרי נפץ ופוצצו אותה כדי שהיעקובינים לא יוכלו לכבוש אותה ולהשתמש בה. אם אתם מבקרים בטירה, אל תחמיצו את המצגת האודיו-ויזואלית המעולה במרכז, בהחלט אחת הטובות ביותר בעולם. המצגת בשפה האנגלית, יש גם כתוביות בשפות שונות.

הטירה פתוחה כל השנה מלבד 25 ו-26 בדצמבר. נפתחת ב-9:30. קופת הכרטיסים נסגרת ב-15:45 (1 באוקטובר עד 31 במרץ), או ב- 17:45 (1 באפריל עד 30 בספטמבר).

מחירים: כניסה – 6.50 ליש"ט למבוגר, 2.50 ליש"ט לילד. אוכל – 2.50 ליש"ט.  5.00 ליש"ט לילד (5-15).

אינברמוריסטון (Invermoriston)

זהו כינויו של עמק נהר מוריסטון הנשפך אל תוך לוך נס, מעל סדרה של אפיקי נחל, והוא אחד הגיאיות היפים ביותר בכל ההיילנדס. הדרך מעוטרת בעצים ירוקים וגבוהים משני צידיו, היוצרים שדרה טבעית יפהפיה. כביש A887 יוצא לכיוון האי סקאי (Isle of Skye), גם הוא יעד מומלץ ביותר לטיול משפחות בסקוטלנד.

כאן תמצאו את ההוסטל The Loch Ness ( שהוא חלק מאגודת אכסניות הנוער הסקוטית) הממוקם באלטסיי (Altsigh) השכנה (טלפון 01320 351274). בערך 4 ק"מ על הכביש לפורט אוגוסטוס (Fort Augustus) נמצא אתר הקמפינג והקרוואנים אינברמוריסטון, שם תיירים יכולים להעמיד אוהלים או להחנות את הקרוואן שלהם על גדות הלוך נס.

פורט אוגוסטוס – זהו הכפר הגדול ביותר השוכן על גדות לוך נס, ובליבו מבצר גדול. ליד חניית הרכבים יש לשכת תיירות.

שושלת ההאנוברים בסקוטלנד בנתה סדרה של מבצרים כדי להגן על האיזור – Great Glen: Fort George המצוי ליד אינברנס. פורט אוגוסטוס בלב הגיא הגדול, ופורט וויליאם בקצה הדרומי.

יעדים נוספים לטיול באיזור לוך נס

גלנמוריסטון (Glenmoriston) – כביש A887 יוצא מאינברמוריסטון ופונה מערבה לעבר גלנמוריסטון לאורך נהר מוריסטון. הכביש מתחבר ל-A87 בהמשך. היופי העילאי של האיזור מומלץ מאוד לטיול משפחות וכדאי לעשות כאן עצירה, מדובר בסטייה קלה מהכביש הראשי. הדרך המומלצת ביותר לחוות את יופיו של איזור הגלנמוריסטון היא פשוט לנסוע לאורכו משהו כמו 50 קילומטר, אבל גם 20 קילומטר של טיול ברכב בהחלט מספיקים כדי לקבל תחושה של המקום.

כ-10 קילומטרים בהמשך הדרך נמצא Dundreggan Loch (שמשמעו 'אגם הדרקון'). זהו אגם מלאכותי שנועד לייצור חשמל מסכרים. עוד 5 קילומטרים הלאה נמצא קפה רדברן (Redburn Café), מקום מצויין לאכול בו עם ילדים – אל תפספסו את הקינוח המדהים של המקום, גלידה בצורת המפלצת מלוך נס.

גלן אפריק (Glen Affric) וגלן קניץ' (Glen Cannich) – המשיכו לנסוע על כביש ה-A831,  שיקח אתכם מדרמנדרוכיט (Drumnadrochit) לכפר המבודד קניך, מרחק 12 מיילים מערבה. אתרי הנוף המומלצים לטיולים, גלן אפריק וגלן קניש שוכנים מערבה יותר. כאן תמצאו גם אגם נוסף, לוך מולדרוך (Loch Mulladroch) שגם הוא אגם מלאכותי שנוצר כתוצאה מהצבת סכר לייצור חשמל.

תעלת קלדוניה (The Caledonian Canal) – זוהי סדרה של תאי שיט (locks) שאותה ניתן לראות מהכביש עצמו כאשר הוא חוצה של התעלה בפורט אוגוסטוס וכן חוצה את התעלה ליד אינברנס. כל תא שיט מסוגל להרים או להוריד אוניה לגובה 8 רגל. תאי השיט התחילו להיבנות ב-1803 והבנייה נסתיימה ב-1822.

הפרוייקט גדול הממדים הזה מומן באופן מלא ע"י הממשלה באותם ימים. (קלדוניה הייתה החלק הצפוני של בריטניה ומחוץ לשליטה הרומית, שהיתה פחות או יותר בשטח שהוא שטחה של סקוטלנד היום).

מה לעשות בלוך נס

בלוך נס יש המון מה לראות, וכמובן שפע של הזדמנויות לאכול ולשתות. מי שמעוניין במזכרות, יכול לעשות זאת בחנויות האאוטלט. מרכז המבקרים החדש בטירת אורקהארט מלא בפריטים ומתנות לרכישה עבור תיירים. לעומת זאת, בפורט וויליאם יש גם שפע של הזדמנויות לשופינג, כולל היצע גדול יותר של חצאיות סקוטיות, מזכרות וכמובן וויסקי סקוטי. מרבית מפעילי הסיורים המביאים תיירים בטיולים מאורגנים ללוך נס מאדינבורו עוצרים לארוחת צהריים, בפורט וויליאם ובזמן זה אפשר לבקר בחנות המזכרות הגדולה.

צאו להליכה בנוף – לוך נס היא אזור מאוד פופולרי עבור טיולים רגליים ומסלול מומלץ בשם -Great Glen Way חוצה את האגם.

לתשומת לב: בד"כ נהוג בבתי מלון ומקומות לינה רבים לתיירים באירופה להרשות לאורחים להשאיר את המטען שלהם בלובי או בחדר אחר לאחר הצ'ק – אאוט ולאסוף אותו מאוחר יותר באותו יום, כדי שיוכלו להסתובב בלעדיו. אבל באיזור לך נס בפרט ובסקוטלנד בכלל אל תיקחו את זה כמובן מאליו במלונות, יש מקומות רבים שלא מאפשרים זאת. וודאו מראש האם זה אפשרי ומה התנאים כדי למנוע הסתבכויות מיותרות.

לוך נס
דירוג הגולשים 5 (1 הצבעה)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל