Nepal

נפאל עם ילדים – טיולים בארץ ההימלאיה

שוקלים טיול משפחות לנפאל ומתלבטים מהי הדרך הנכונה לעשות זאת? ריכזנו עבורכם את כל המידע שעליכם לקרוא לפני שמגיעים אל נפאל עם ילדים – המלצות על יעדים תיירותיים, מסלולי טראקים, מידע שימושי למטייל על נפאל, הערים השונות בנפאל ואתרי הנופש ושלל טיפים על אטרקציות תיירותיות לכל המשפחה בנפאל – מהקרנפים של פארק סיצ'ואן לטיסה במצנחי רחיפה בהרי אנפורנה

נפאל Nepal היא מדינה עצמאית בדרום אסיה, בין האוטונומיה של טיבט – הנשלטת ע"י סין – לבין הודו. לא רבים מגיעים אל נפאל עם ילדים – מדובר במדינת עולם שלישי ענייה מאוד ושונה מאוד ממדינות מערביות, והגבהים של הארץ ההררית עלולים להקשות על ילדים שאינם מורגלים בכך, אך מצד שני, טיול משפחות בנפאל יכול להיות חוויה שלא תישכחו לעולם. בנפאל נמצאות שמונה מתוך עשר פסגות ההרים הגבוהות בעולם, לרבות פסגת הר האוורסט, ההר הגבוה בעולם הנמצא סמוך לגבול נפאל – טיבט, ולומביני – מקום הולדתו של גוטמה בודהה, מייסד דת הבודהיזם. נפאל היתה תחת שלטון המונרכיה הנפאלית במשך מאות שנים והוכרזה כרפובליקה בשנת 2008.

נפאל עם ילדים

התחלת טיול משפחות בנפאל עם ילדים תהיה כמעט תמיד בנחיתה בעיר הבירה המרתקת של נפאל – קטמנדו שהיא עיר מסקרנת ומיוחדת ומהווה גם את המרכז התרבותי של נפאל. המטיילים בקטמנדו ימצאו  שכונות היסטוריות, מתחמי מקדש, פגודות, סטופות בודהיסטיות, ארמונות ובזארים צבעוניים. מומלץ לצאת עם הילדים לסיור על ריקשה ברחובותיה העתיקים והציוריים של העיר קטמנדו. כדי להפיק את המרב מקטמנדו,  מומלץ לתיירים להסתובב קצת ברחובות העיר, לספוג את האווירה ולתכנן עוד לפני ההגעה לקטמנדו מה אתם מתכוונים לעשות בה מתוך מגוון האטרקציות שיש לה להציע.

קטמנדו היא תחנת הכניסה הראשית אל נפאל, העיר המפותחת ביותר והגשר של נפאל אל המערב. כאשר מגיעים אל נפאל עם ילדים כדאי לנסות ולרכך עבורם את המעבר החד מישראל אל התרבות הנפאלית שהם לא מכירים ולהזמין בקטמנדו בית מלון ידידותי למשפחות עם ילדים, בו הילדים יוכלו להסתגל לאט למעבר במקום שיש בו קצת פינוקים לילדים בסגנון מערבי – כמו משחקיות לילדים, שירותי בייביסיטר, בריכות ילדים, אוכל בסגנון מערבי שהילדים מכירים ואפילו ערוצי סרטים מצויירים בטלוויזיה שכנראה לא תמצאו בטיול בנפאל מחוץ לקטמנדו. לצורך זה, ערכנו עבורכם רשימה מיוחדת של 10 בתי מלון מומלצים בקטמנדו למשפחות עם ילדים

היעד המומלץ לטיול אל נפאל עם ילדים – הרי אנאפורנה

איזור פוקרה (Pokhara) שבהרי אנפורנה הוא היעד המומלץ ביותר לטיול משפחות אל נפאל עם ילדים ואם אתם מתכננים טיול ארוך לנפאל כדאי לבלות בו כמה ימים. פוקרה היא עיר ציורית הכוללת אגם בצדה, ההופכת במהירות ליעד מועדף על תיירים בנפאל בשל הנוף היפה שבה, אפשרויות הטיולים והספורט האתגרי, מגוון בתי בתי המלון, האוכל המגוון, סגנון החיים הרגוע והמוזיקה המעניינת שהיא מציעה.

אם אתם מגיעים אל נפאל עם ילדים קטנים יותר מומלץ מאוד ליהנות מטיולי אופניים בעיר היפה או משיט על האגם השליו. אם אתם מתכננים להגיע אל נפאל עם ילדים גדולים יותר כדאי מאוד לשקול חוויות קצת יותר "אקסטרימיות" כמו טיסה בשמי הרי אנפורנה במטוס קטן או דאייה עם מצנחי רחיפה מעל נופי ההרים עוצרי הנשימה.

פוקרה גם מתבלטת יחסית למקומות אחרים בנפאל במוזיאונים מתאימים למשפחות בהם הילדים יכולים ללמוד עוד על הרי ההימלאיה, מסעדות עם אוכל טוב, ואפילו הזדמנויות שופינג מעולות.

המלצה נוספת לטיול משפחות בנפאל – בהקטפור

בהקטפור (Bhaktapur) היא עיר היסטורית שהשתמרה היטב, מרכז של אמנות קדרות נפאלית בעבודת יד ומקום בו אסורה תנועת כלי רכב ממונעים. היא מקום נהדר לטיול בנפאל עם ילדים – מרכז העיר בד"כ דל בתנועה, ויחסית לנפאל אין צפיפות של אנשים משוטטים ברחובות. רוב המלונות בבהקטפור ממוקמים במיקומים נוחים הרחוקים מהרעש של הרחובות הסואנים.

למשפחות המגיעות אל נפאל עם ילדים גדולים או בני נוער מומלץ להתמקם באיזור הטאמל, מתחם  תיירים פופולרי ואהוב בעיקר על צעירים ותרמילאים, בו אפשר לקנות בזול מזכרות וצרכים שונים לטיול בנפאל (כמובן, כדאי מאוד להתמקח).

אם אתם מתכננים טיול משפחות לנפאל עם הילדים ורוצים ליהנות מטיול של כמה ימים רגועים בטבע ולא באיזורי ההרים הקרים והגבוהים, מומלץ לצאת לטיול אל עמק קטמנדו, בו תמצאו יערות שלווים ושטחים חקלאיים של כפרים ציוריים, שיהווה פסק זמן מרענן מההמולה של הערים הגדולות ומוקדי התיירות בנפאל.

ג'ונגל וספארי בנפאל

הפארק הלאומי של צ'יטואן Chitwanvnnueo הממוקם מדרום לקטמנדו מציע אפשרויות של רכיבה על פילים, שייט על קיאקים בג'ונגל, טיולי טבע, סיורי צפרות,  ומפגשים הרפתקניים עם נמרים וקרנפים. זהו יעד מומלץ ביותר לטיול אל נפאל עם ילדים גדולים. גם פארקים נוספים כמו ברדיה ו Sagarmatha הם אופצייה טובה לחווית ספארי מהנה ומעניינת, במחירים זולים יותר.

נפאל – יעדים וגיאוגרפיה

רוב התיירים המגיעים לטיול בנפאל סבורים בדרך כלל כי הארץ מלאה בפסגות הרים מושלגות. אך בפועל, בעוד אכן נפאל מתבלטת בלמעלה מתשעים פסגות הרים אשר נמצאות  מעל 7000 מטר מעל פני הים, כשליש משטח נפאל הוא דווקא נמוך ומישורי.  הפרשי הגבהים בנפאל נעים בין גובה של פחות ממאה מטרים בטרי טרוי (השפה הצפונית של המישור הגנגטי). לגובה של כ 8,848 מטר בסגרמאטה – שמו הנפאלי של הר האווורסט.

נפאל – חלוקה לאזורים רשמיים

באופן רשמי נפאל מחולקת לארבעה עשר אזורי אזורי ניהול וחמישה אזורי פיתוח, אך הנוסעים לנפאל ודאי יעדיפו את  החלוקה המבוססת על גובה מצפון לדרום, להלן:

הימלאיה – גג העולם, אזור כולל את הר האוורסט, אנאפורנה, Langtang, הפארק הלאומי ואת שביל ההימלאיה הגדול המציע טיולים רבים, טרקים, והזדמנויות רבות לחוויות ספורט אתגרי.

עמק קטמנדו – בו נמצאת העיר  קטמנדו, שיבאפורי Nagarjun הפארק הלאומי, Boudhanath, Patan ו Bhaktapur, אזור זה השוכן  בלב נפאל הוא למעשה צומת של תרבויות המאכלס מקדשים רבים ומונומנטים.

הגבעות התיכונות – אזור הגבעה (Pahar בנפאלית) נע  ברובו בגובה שבין  700 מטרים ל – 4000 מטרים. אזור זה מתפצל  מאיזור טראי ויוצר הפרדה גיאוגרפית בין טראי לבין  ההימלאיה. האיזור  כולל את עמק פוקרה הציורי הנחשב לנקודה תיירותית פופולארית ומוקד יציאה לפעילויות תיירותיות רבות.

מערב טראי – הצד המערבי של ההרים הנמצאים באיזור הפארק הלאומי צ'יטואן Chitwan National Park וסמוך לפארק הלאומי ברדייה  (Bardiya National Park).

מזרח טראי – במזרח טראי נמצאת העיר בירטנאגר  (Biratnagar), הנחשבת לעיר השנייה בגודלה בנפאל.

נפאל – אזורי גובה

נפאל מחולקת לאזורי גובה, מדרום לצפון:

הטראי (Terai) החיצוני  – באזור זה מישורים שטוחים, והוא בעל זיקה תרבותית ולשונית לצפון הודו. באיזור זה הנפאלית היא שפה מדוברת פחות מאוואדית ובוג'פורית, ניבים הקשורים להינדית ומאיטהילי.

לומביני Lumbini, מקום הולדתו של הבודהה, וג'אנקפור Janakpur , מקום הולדתה של סיטה, נמצאים באזור זה. ערים אחרות – דאנגדי Dhangadhi, נפאלגן Nepalgunj, בהאיירווה Bhairawa, בוטוואל Butwal, בירגאן Birgunj, ג'אנקפור ובירטנגר  Biratnagar, משמשות כמרכזי תחבורה ועיירות גבול יותר מאשר כיעדי תיירות בפני עצמן. עם זאת, אזור טראי יכול להציע הזדמנויות לחשיפה קרובה לתרבות הודית מסורתית אשר הפכה לנגישה פחות בהודו עצמה בימינו.

רכס סיוואליק ,Siwalik או גבעות צ'וריה Churia – הרכס החיצוני והנמוך ביותר של מרגלות ההרים הגבוהים, בגובה של כ 600 מטר (2,000 רגל). משתרע על פני נפאל ממזרח למערב, אך עם פערים משמעותיים ורכסי משנה רבים. במקום יש קרקעות שנחשבות ירודות ולכן אין בו חקלאות. לא תמצאו באיזור זה יעדים תיירותיים מפותחים, אבל היערות פראיים, והאוכלוסייה הדלילה של שבטי ציידים פרימיטיביים ומלקטים היא ייחודית.

הטראי הפנימי – עמקים גדולים בין רכס הסיוואליק לבין מרגלות הרים גבוהים יותר לכיוון צפון. העמקים דאנג ודוקהור Dang & Deukhuri במערב התיכון הם הגדולים ביותר, ומציעים הזדמנויות לחוות את האומנות והתרבות של שבט בני הטארו. צ'יטוואן Chitwan מדרום לקטמנדו הוא עוד אחד מהעמקים האלו, הידוע בשל הפארק הלאומי של צ'יטוואן, שם ניתן לראות נמרים, קרנפים, תנינים, צבאים וציפורים.

במקור עמקים אלו היו נגועים במלריה ומאוכלסים בדלילות על ידי אנשי הטארו, אשר פיתחו עמידות למלריה ושורה של אסטרטגיות אדריכליות והתנהגותיות המגבילות חשיפה ליתושים הליליים המסוכנים ביותר, הנושאים את מחלת המלריה. דיכוי היתושים עם חומר הדי-די-טי בשנות השישים הפך את העמקים האלו לזמינים למתיישבים נוספים שהגיעו מן הגבעות, ובחלק מהמיקרים פינו וניצלו את בני הטארו. אף על פי כן, לחלקים רחוקים יותר של עמקים אלו עדיין יש איכויות של גן עדן – יערות  עם שדות בלתי מוגדרים, נהרות עצלים ועמים קדומים מרתקים.

רכס מהבהארט – זהו איזור גבעות בולט הנמתח לאורך כל רחבי נפאל ממזרח למערב, למעט איזורים של קניונים צרים החוצים אותו. הגבעות מגיעות לגבהים של עד 3,000 מטר. האיזור מתאפיין במדרונות דרומיים תלולים שאינם מיושבים, ומורדות צפוניים תלולים פחות ועדינים יותר. שמים בהירים המאפשרים ראות טובה מאפשרים ליהנות מתצפיות כוכבים בלילה ונופים הנמתחים רחוק מאוד ביום.. היעדים התיירותיים באיזורים הללו אומנם לא מפותחים כמו מקומות תיירותיים אחרים בהודו למשל, אך עם זאת Daman ו Tansen הם יעדים אטרקטיביים לטיול בנפאל.

הגבעות התיכונות – עמקים הנמצאים מצפון לאיזור המהבהארט ובהם גבעות הנישאות לגובה של עד כ -2,000 מטר המאוכלסות בעיקר על ידי אוכלוסיה הינדית של בהון (כוהני ברהמין) וצ'טרי (לוחמים ושליטים), שמדברים נפאלית כשפת אם. גבוה יותר, באיזור שבו גידול אורז למשל הופך לעניין בלתי אפשרי בשל הגובה והקור, מתגוררים בעיקר בני השבטים Magar, Gurung, Tamang, Rai או Limbu, שבטי הגבעה מהם גייס הצבא הבריטי חיילים לשורותיו. גברים המשתייכים לשבטים האתניים  האלה עובדים גם כסבלים או רועי צאן ומוליכים את עדריהם אל ההרים הגבוהים בקיץ או על העמקים הנמוכים בעונת החורף. תיירים העושים טרקים דרך הגבעות האלה יהנו ללא הרף מנופים ייחודיים ומתצפית גבוהה ויפה על איזור ההימלאיה,  מנחלים ושדות מדורגים, כפרים ציוריים וממגוון רב ומסקרן של קבוצות אתניות עם תלבושות ייחודיות.

עמקים – קטמנדו ומערב פוקרה נמצאים בעמקים גדולים בין ההרים. עמק קטמנדו היה אזור אורבני זמן רב לפני שראשוני האירופאים הגיעו לאיזור. ילידי העמק הם לרוב חקלאים , סוחרים, בעלי מלאכה או עובדי מדינה. תרבות ניואאר השלטת באיזור היא למעשה שילוב מעניין של אלמנטים הינדים ובודהיסטיים. למרבה הצער שורת גבעות מצפון לעמק זה מגבילה את הראות ומסתירה את הנופים של הרי ההימלאיה. העיר התיירותית פוקרה, לעומת זאת, אינה כוללת נקודות עירוניות רבות ומעניינות כל כך כמו קטמנדו אבל ממנה נשקפים נופי רכס הרי האנפורנה שבהימלאיה.

שני העמקים האלה, עמק קטמנדו ומערב פוקרה, מציעים הזדמנויות מצוינות לחוות את נפאל בקלות יחסית ובלי מאמץ גדול. עמקים צרים הנמצאים לאורך נחלים ונהרות הם עניין חשוב ומרכזי בכל הקשור לגידול אורז המהווה את המזון העיקרי בנפאל ולכן לעמקים אלו יש תפקיד חשוב ביותר בתרבות הנפאלית.

צפון lekhs – העולים בחלק זה של ההימלאיה ימצאו פסגות מושלגות בגובה של מעל 6,700 מטרים ואפילו מעל 8,000 מטרים. ההימלאיה, שפירושה בשפה המקומית הוא "משכן השלג", איננה מיושבת בכל חלקיה והתיישבות בה מתרכזת בעיקר בעמקים בין פסגות ההרים, במיוחד לאורך נתיבי סחר שבהם הובילו  אורז מן השפלה וסחרו במלח שהגיע מן הרמה הטיבטית יחד עם סחורות אחרות. הסחר הזה הלך ופחת מאז שסיפחה סין את טיבט במהלך שנות החמישים, והמנוע הכלכלי העיקרי לפיתוח האיזור הפך להיות תיירות. אך לאנשים החיים לאורך הנתיבים האלה יש עדיין זיקה אל טיבט למרות שלרוב הם מדברים נפאלית שוטפת.

טראנס הימלאיה (Trans-Himalaya) – פסגות ההרים באזור זה הנמצא צפונית להרי ההימלאיה הן יחסית נמוכות יותר לעומת הרי ההימלאיה, בעיקר סביב 6,000 מטר, זאת לעומת אזורי המערב והמרכז בהם ההרים גבוהים יותר. באזור טראנס הימלאיה יש גם עמקים המאוכלסים על ידי שבטים שאומנם הם טיבטיים במוצאם ותרבותם אך כאלה שהתרגלו לחיות בגבהים משמעותיים בהרבה אפילו מאשר שבטים נפאלים אחרים. העדר כבישים באזור הופך את אפשרויות הטיול בטראנס הימלאיה לבעייתיות – או טיול יקר יחסית לתיירים המעוניינים להגיע לאיזור זה בטיסה, או למסע קשה ומפרך – אשר בוודאי איננו מתאים למי שמגיע אל נפאל עם ילדים – לאלו המבקשים להגיע לטראנס הימלאיה ברגל. אך למרות זאת טיול בטראנס הימלאיה הוא הזדמנות ייחודית לחוות תרבות מיוחדת ומסקרנת השונה באופן משמעותי מתרבויות אחרות באסיה בסביבה מרהיבה.

ערים בנפאל

קטמנדו – עיר הבירה והמרכז התרבותי של נפאל.

Biratnagar – עיר  הנמצאת במזרח נפאל ליד דהרן (Dharan) שהתפרסמה בזכות אירועים פוליטיים שהתרחשו בה.

בירג'ונג' Birgunj)) עיר הנחשבת לשער העסקים בין הודו לנפאל, ממוקמת באמצע דרום נפאל. ביתה  של הסטופה הבודהיסטית (מקדש בודהיסטי) הגדולה ביותר בנפאל ומקום קדוש וחשוב מאוד המשמש לתפילה ולמדיטציה עבור עולי הרגל הבודהיסטים, המקומיים הנפאליים ותיירים אחרים.

ג'אנאקפור (Janakpur) – מרכז דתי והיסטורי.

נמש בזאר (Namche Bazaar) – יישוב של אנשי שבט השרפה הממוקם באזור סולו קומבו Solu) Khumbu) – מקום הנחשב ליעד מבוקש בקרב תיירים.

נפאלגונג' (Nepalgunj) – המרכז הראשי של אזורי המערב בנפאל. באיזור זה נמצא הפארק הלאומי ברדייה.

פטן (Patan) – עיר היסטורית יפה,  ובה האטרקצייה הידועה פטן דרובר (Patan Durbar) שהוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 1979.

גורקה (Gorkha) – עיירה קטנה ליד פוקרה אשר תושביה שהיו ידועים בשם גורקהלי (Gorkhali) הם קבוצה אתנית שמקורה בהרי ההימלאיה.

יעדים תיירותיים נוספים בנפאל

בנפאל  יש שפע של אתרים קדושים מעניינים ופלאי טבע.

הרי אנאפורנה – איזור פופולרי למסעות וטרקים המציע את מסלול הטרקים המפורסם ביותר בעולם: אנאפורנה סירקט (Anapurna Circuit).

הפארק הלאומי של צ'יטוואן – ובו נמרים, קרנפים ובעלי חיים אחרים.

דמן (Daman) – כפר קטן בין ההרים המציע תצפית פנורמית מרהיבה על נופי הרי ההימלאיה המומלצים במיוחד בשעת הזריחה והשקיעה.

חלשי (Haleshi) – הנקרא בטיבטית: מרטיקה Maratika)) – האתר שבו, לפי המיתולוגיה הטיבטית, פדמהסמבהבה (Padmasambhava) השיג חיי נצח.

לומביני (Lumbini) – אתר קדוש, מקום  הולדתו של בודהה שאקיאמוני (Shakyamuni's).

הר האוורסט – ההר  הגבוה ביותר בעולם.

נגרקוט (Nagarkot) – גבעה במרחק שעה אחת מקטמנדו הידועה בזכות תצפית מעולה על הרי ההימליה.

פרפינג (Parping) – אתר מקודש הכולל כמה מערות קדושות הקשורות למורשת פדמהסמבהבה, מייסד זרם הבודהיזם הטיבטי.

טאנגאינג (Tangting) – כפר מסורתי יפה שעדיין לא הפך לתיירותי מדי, הצופה לרכס האנאפורנה.

טראקים ומסלולי טיולים בנפאל

טרקים של בתי התה (Tea-House Trekking) הם הדרך הקלה והמומלצת ביותר למטיילים המעוניינים בטראק, בוודאי אם אתם יוצאים לטראק בנפאל עם ילדים. בתי התה המסורתיים של נפאל התפתחו בעידן המודרני למתחמים תיירותיים בקנה מידה גדול ומציעים היום שפע אפשרויות החל ממקלחות חמות, ועד אוכל מגוון כמו פיצה, פסטה ובירה. מסלולי הטיולים בסגנון "טראקים של בתי התה" עוברים בין בתי תה כאלו הממוקמים בין יישובים וכפרים ועוצרים לעצירה לילית בבתי תה כאלו כך שאין צורך באוהלים, ואת כל הדברים הנדרשים לטיול כגון מזון ומים ניתן לרכוש לאורך הדרך, עניין שמקל מאוד על ההליכה הרגלית המאומצת. בנפאל חלה התקדמות רבה בנושא בתי התה והם הופכים לזמינים יותר באזורים רבים. באזורים מרוחקים הזמינות של אפשרויות טראקים של בתי תה יותר בעייתית מאשר באזורים הפופולריים יותר, ולכן באזורים פחות תיירותיים מומלץ לצאת לטיולים בקבוצות מאורגנות הכוללות מדריך, סבלים וליווי לוגיסטי.

המקומות הבאים: מוסטנג (Mustang), דולפו (Dolpo), קנצ'נג'ונגה (Kanchenjunga), מנסלו ( (Manaslu והומלה (Humla), הם איזורים מוגבלים אשר צריך לקבל בהם הרשאה לטיול הדורשת רישום מינימלי של שני מטיילים זרים בתוספת מדריך מוסמך ומורשה.

מסלולי טרקים ברכס הרי אנפורנה

טראק אנאפורנה – מצפון פוקרה, מאיזור הגבעות האמצעיות ועד לפסגות ההרים.

מסלול אנאפורנה מעגלי: מסע רגלי האורך בין שבועיים לשלושה שבועות סביב להרי האנאפורנה, העובר  בין נהרות  מריאנגדי ומנאנג, כ – 5400 מטרים מעל טורונג לה(Thorung La)  בדרך אל המקדשים ההינדים במוקטינת.

טראקים באיזור האוורסט 

הר האוורסט שוכן באזור המכונה קהומבו (Khumbu) – כדי להגיע אליו,  צריך לקחת אוטובוס לג'ירי (Jiri) או לטוס ללוקלה (Lukla) ולהמשיך במסע עד נמש בזאר (Namche Bazzar), בירתם של בני שבט השרפה השוכנים  למרגלות הר אוורסט. באיזור יש מספר בתי תה המיועדים למטיילים בטראקים ומסייעים בשפע הצעות לטרקים קצרים של פחות משבוע או לטרקים ארוכים יותר, לתיירים הפנויים לכך.

אם אתם מגיעים לאיזור האוורסט מומלץ לא להחמיץ טיול במנזר טנגבוצ'ה הבודהיסטי ובפסטיבל מאני רימדו המתקיים באיזור במהלך חודש נובמבר. שימו לב שטרקים בפסגות ההרים דורשים  ליווי על ידי מדריך מוסמך בעל היתרים מיוחדים, והפקדת פיקדונות שיבטיחו פינוי פסולת מהמחנה.

מסלול טראק מומלץ באיזור האוורסט הוא Island Peak Trek –  טרק המתחיל באזור קומבו ועובר לאורך הנוף המרהיב ביותר בהרי ההימלאיה.

טראקים באיזור לנגטנג

טרק הלמבו לנגטנג (Helambu Langtang Trek) נחשב לאחד הפופולריים בנפאל. אפשר להגיע לאיזור באמצעות נסיעה קצרה במונית מטאמל אל תחילת הכביש בשיוופורי ומשם לשביל העובר דרך הגבעות המרכזיות  של הלמבו ומשם להתחיל במסלול מעגלי העובר וחוזר דרך  קטמנדו, או לחילופין לחצות במרכז לאגם קדוש בגוסאינקהונד (Gosainkhund)  ולעלות במעלה עמק לנגטנג מתחת להרים הגובלים בטיבט. בחזרה אפשר  לתפוס את האוטובוס הנוסע על הכביש דרך טריסולי (Trisuli) לקטמנדו, אבל מדובר בנסיעה נוראית על כביש מחוספס – כלומר האוטובוס רועד במשך כל הדרך האורכת 8 שעות. אופצייה אחרת היא נסיעה בג'יפ העולה כתשעת אלפים רופיות נאפליות.

טרקים באזורים מרוחקים

טרקים באזורים מרוחקים ממוקדי התיירות בנפאל דורשים תכנון רב ולעיתים גם סיוע מקומי,  וחשוב לא פחות מכך – היתרים הנדרשים לטרק, שחשוב לוודא שיונפקו רק באמצעות מדריכים או סוכנים נפאליים מורשים. אם אתם מעוניינים לחוות את איזורי הספר הנידחים של נפאל ומוכנים לטירחה הכרוכה בכך, הנה המלצות טובות לטראקים פחות מוכרים בנפאל:

קנצ'נג'ונגה (Kanchenjunga) – איזור במזרח נפאל, אליו ניתן להגיע דרך טפלג'ונג  Taplejung) הנמצאת במרחק טיסה של ארבעים דקות מקטמנדו או ארבעים שעות נסיעה באוטובוס.

מנסלו (Manaslu) איזור בו שבילים עוברים דרך כפרים נידחים המשקיפים אל נוף פראי. מנסלו ממוקמת מעל הממלכה העתיקה של גורקה, בערך באמצע הדרך בין קטמנדו ופוקרה.

מסעות תרבותיים ותיירות אתנית

טיולי תרבות הם עניין שהולך ונהיה נפוץ יותר ויותר בנפאל. טיולים תרבותיים מתוכננים מתוך גישה השואפת למקסם את היתרונות החברתיים והכלכליים שתיירות יכולה לספק לקהילות המקומיות, ולצמצם את ההשפעות השליליות על מורשתן כמו גם על סביבתן התרבותית של הקהילות המקומיות. אתנו-תיירות היא ענף תיירות תרבותית מיוחד במינו ולמעשה ניתן להגדירה כמסע המתמקד בעבודותיהם ובסגנון חייהם של בני האדם ולא בטבע, מסע המנסה לתת לתייר הבנה לגבי אורחות חייהם של  האנשים המקומיים.

חלק ממקורות התפיסה של תיירות אתנית בנפאל היא העובדה שהתיירות בנפאל היא מנוע הצמיחה העיקרי במדינה והיא מסייעת באופן משמעותי להפחתת העוני.

החברה בנפאל היא בעיקר כפרית, ושמונים וחמישה אחוזים מהאוכלוסייה מתגוררים באזורי כפר. באופן טבעי, התרבות העשירה של נפאל ומגוון השבטים האתניים שבה התרגלו לסגנון החיים הכפרי והמבקרים באיזורים אלה. יכולים לקחת חלק  במלאכות מקומיות, ללמוד איך לבשל מאכלים מקומיים או להשתתף בפעילויות חקלאיות כמו גינון למשל. תיירים המגיעים לבקר באזורי הכפר העניים מסייעים בכך להרחבת התעסוקה ומגדילים את החשיפה של המקומיים להזדמנויות עסקיות, במיוחד עבור אוכלוסיית השבטים הילידים, הנשים ובני הנוער.

טיולי קיאקים ורפטינג בנפאל

טיולי רפטינג של יום ואפילו של עשרה ימים זמינים בנפאל בכל רמות הקושי. נפאל נחשבת לאחד המקומות הטובים ביותר בעולם להרפתקאות ראפטינג whitewater (מים לבנים, כלומר בנהרות גועשים) ואם אתם מגיעים אל נפאל עם ילדים שאינם גדולים מספיק כדי לצאת לטראק ראפטינג יכולה להיות חוויה מאוד מומלצת לטיול משפחות בנפאל. מידע אודות המסלולים השונים לראפטינג בנפאל ניתן למצוא באתר האיגוד הנפאלי של סוכנויות הרפטינג. בתחום הקיאקים יש שתי חברות הנחשבות למומלצות והמקצועיות ביותר בקטמנדו ופוקהרה –  GRG וחברת RAPIDRUNNER EXPEDITIONS.

טיולי אופניים בנפאל

טיול על אופני הרים בנפאל היא עניין מהנה ולעיתים מאתגר.  ישנם מסלולי רכיבה פופולריים רבים בנפאל אשר פעילים בימים אלו, אך לא כל המסלולים הללו מתאימים לטיולי משפחות בנפאל – אלא אם כן אתם מגיעים אל נפאל עם ילדים גדולים וכולכם מנוסים ברכיבה על אופני הרים בשטח. אלו הם המסלולים הפופולאריים בנפאל לטיולי אופניים:

מסלול “דרך הצלקת" מקטמנדו מתחיל מבלאזו Balaju לכיוון קאקני Kakani, לשיבאפורי Shivapuri ומסתיים בבודהאנילקאנטה  Budhanilkantha שבצפון קטמנדו.

מסלול קטמנדו אל  דוליקל – Dhulikhel מתחיל מקוטשוור Koteshwor בקטמנדו לבאקטפור Bhaktapur, ומשם אל בנפה Banepa ולדוליקל. ניתן גם להמשיך מדוליקל לנאמובודה Namobuddha לפאנאוטי Panauti ולבנפה .

מסלול "הדלת האחורית לקטמנדו" מתחיל מפנאוטי לכיוון לאקורי בנזיאנג Lakuri Bhanjyang ולאחר מכן ללובו Lubhu בלטיפור, ומסתיים ליד פאטאן Patan.

דוליקל אל הגבול הטיבטי – מתחיל  בדוליקל לאורך הכביש המהיר אראניקו, עם לינה של לילה אחד בדרך.

מסלול הרג'פאת Rajpath מקטמנדו מתחיל מקלאנקי בקטמנדו לאורך הכביש המהיר פריביתי עד לנאוביס Naubise. לאחר מכן, נוסעים על  מסלול הכביש המהיר טריבוואן, עם לינה של לילה אחד בדאמאן Daman. משם, רוכבים במורד ההר לכיוון התאודה Hetauda, ​​עם אפשרות להמשיך ולרכב לכיוון נאראינגרה Narayangarh או הגבול ההודי.

התאודה לנאראינגרה ומגלינג – מסלול המתחיל בהתאודה וממשיך לאורך כביש המהנדרה לנארינגרה. תוכלו לבצע עיקוף לסאורהה Sauraha באזור הקרוב לטאנדי.

קטמנדו לפוקהרה- מתחיל מקטמנדו ועובר דרך נאוביז ומגלינג לפוקהרה.

פוקהרה לסראנגקוט ולנאודאנדה – מתחיל מפוקרה וממשיך לכיוון סרנגקוט Sarangkot ומשם לכיוון נאודנדה Naudanda. משם, רוכבים במדרון לכיוון הכביש המהיר.

הזמן הטוב ביותר לצאת לרכיבה על אופניים בנפאל הוא בין אמצע אוקטובר לסוף מרץ, תקופה בה האקלים נוח גם במהלך היום ובמהלך הלילה. רכיבה על אופניים בתקופות אחרות במהלך השנה אפשרית, אבל מחייבת זהירות רבה, בפרט רכיבה על אופניים בפרט בתקופת גשמי מונסון (חודשים יוני עד ספטמבר) בהם  הכבישים חלקים ומסוכנים.  אם אתם מתכננים טיול משפחות אל נפאל עם ילדים ומתכננים לשלב רכיבה על אופניים, וודאו שאינכם מתכננים את הטיול בתקופת גשמי המונסון. ניתן לצאת לטיולי אופניים בנפאל באופן עצמאי או במסגרת מאורגנת דרך מגוון חברות הרכיבה הפועלות בנפאל.

אפשר גם לשכור בנפאל אופני הרים או אופניים הודיות שלרוב מחירן יהיה זול יותר, אך בכל מקרה יש לזכור כי בתכנון נסיעה ארוכה על אופניים בנפאל כדאי לבחור או אפילו להביא מראש כיסא אופניים נוח, מושבי האופניים בנפאל בד"כ במצב גרוע מאוד. עלות השכרת אופניים בנפאל נעה בין דולרים בודדים ליום לאופניים זולות לכמה עשרות דולרים לאופניים מדגם מתקדם.

מזג אוויר בנפאל – עונה מועדפת לתיכנון טיול משפחות לנפאל

לנפאל יש אקלים מונסוני עם ארבע עונות עיקריות – אם כי באופן מסורתי הנפאלים מחלקים את לוח השנה לשש תקופות אקלים שונות: בסנטה (באביב), Grishma (בתחילת הקיץ), ברקה (קיץ מונסון), שרד (בתחילת הסתיו), Hemanta (בסוף הסתיו) ושיר (בחורף).

חודשי יוני עד ספטמבר מתאפיינים בגשמי מונסון כבדים. הגשמים בדרך כלל נפוצים באזורים גבוהים יותר בהימלאיה, בהם מסתירים עננים כבדים את פסגות ההרים, מאשר בקטמנדו ובעמק פוקרה, גשמי המונסון בדרך כלל מורכבים משעה או שתיים של גשם חזק כל יומיים או שלושה. גשמי המונסון תורמים לנקיון האוויר, והרחובות צוננים ורעננים. המטיילים יכולים ליהנות בתקופה זו מתנועת תיירים דלה יחסית וירידה במחירי האירוח והלינה אך מומלץ לא לשכוח מטריה ואם אתם מתכננים טיול אל נפאל עם ילדים אולי עדיף לתכנן זאת בתקופה לא גשומה.

מאוקטובר עד דצמבר, מזג האוויר שבא לאחר המונסון הוא בהיר וקריר. האוויר נקי מאבק  וזו העונה הטובה ביותר לבקר באזורים ההרריים של נפאל.

החודשים ינואר עד מרץ נחשבים לעונה הקרה בנפאל, כאשר הטמפרטורה בקטמנדו יורדת לעיתים קרובות מתחת לאפס מעלות בלילה, והיא נמוכה אף יותר באזורי ההרים שם הקור יכול להיות משמעותי וקיצוני.  בעונה הזאת יש מטיילים צעירים המטיילים גם במקומות קרים כמו אזור האוורסט למשל אך הקור העז והשלג היורד עלול להקשות על הטיול וזהו בחלט לא טיול מתאים אם אתם מגיעים אל נפאל עם הילדים. איזור ג'ומסום  (Jomosom) הוא חלופה טובה לכך המאפשרת טיול בגובה נמוך מ – 3,000 מטרים  עם טמפרטורות סבירות יותר בתקופה זו וסיכויים טובים להימנע משלג כבד.

חודשים אפריל עד יוני מציעים שפע של פריחה אביבית צבעונית בהרי ההימלאיה עם מגוון צמחים  כולל שיחי הרודודנדרון (Rhododendron) בפרט המוסיפים יופי וצבע לנוף היפה.

הטמפרטורות בטראי (Terai) עשויות להגיע ל40 מעלות ובקטמנדו לכ-30 מעלות  וזה נחשב לזמן הטוב ביותר לצאת למסעות אל ההרים בנפאל.

כסף בנפאל 

שירותי בנקאות ומשיכת מזומנים באמצעות כרטיסי אשראי אפשר למצוא בקטמנדו, פוקרה וערים מרכזיות נוספות בנפאל, אך בד"כ לא בכפרים ובעיירות. יש לזכור כי במשיכת מזומנים בנפאל כנראה תחויבו בדמי שירות ועמלות משיכה, בהתאם לתעריפי עמלות הבנק שלכם.

על פי שער החליפין המקובל רופי נפאלי אחד שווה ערך לכ- 3 אגורות של שקל ישראלי (יולי 2017). כדאי לשמור על קבלות המשיכה או ההמרה לרופי נפאלי, הדבר יקל עליכם להחליף את יתרות המטבע בנמל התעופה ביציאה מנפאל. בטיול לנפאל מומלץ להצטייד גם בהמחאות נוסעים.

מחירים בנפאל 

מנה עיקרית תעלה משהו כמו 100 עד 160 רופי נפאלי במסעדות באזור תיירותי; או 50 רופי נפאלי (NPR) במסעדות מקומיות, לעתים קרובות לא מטופחות במיוחד. אוכל יכול להיות אפילו זול יותר באזורים שאינם תיירים ובהם רק המקומיים אוכלים, יש מקומות בהם ניתן לאכול צהריים ב- 30 רופי. השכרת אופנוע קטן למדי תעלה בערך 700 רופי נפאלי ליום (נספר עד שעת סגירת העסק),  ללא ביטוח.

אוכל בנפאל

הארוחה הלאומית הנפוצה בנפאל היא "דקל בהט תרקרי" –  עדשים מתובלות על גבי אורז מבושל המוגשות יחד עם tarkari –  תבשיל ירקות הכולל חרדל ירוק, צנון, תפוחי אדמה, שעועית ירוקה, עגבניות, כרובית, כרוב, ועוד ירקות המבושלים עם תבלינים.

ארוחת "דקל בהט תרקרי" מוגשת ברוב הבתים הנפאלים ובתי התה פעמיים במהלך היום: בסביבות השעה עשר בבוקר, ובערב לקראת השעה שמונה. את האורז לפעמים מחליפים ברכיבים אחרים כגון קמח תירס או טורטיות מחיטה מלאה הנקראות צ'פאטי.  את הארוחה אפשר לאכול עם תוספת של דאי (dahi) – יוגורט או ירקות חמוצים. לפי המסורת בנפאל, ארוחה זו נאכלת ביד ימין.

עבור רוב ההינדים בשר מתובל – של עז או עוף – נחשבים למאכלי מותרות אך דגי מים מתוקים נמצאים בשפע ליד אגמים ונהרות ומהווים חלק מהתזונה הבסיסית בנפאל. ההינדים מאמינים כי בהמות בקר הן קדושות, ובשר פרה למעשה אסור לאכילה. עם זאת, עדיין ניתן להשיג בשר בקר במחיר גבוה בכמה מסעדות יקרות (המחיר הגבוה נובע בעיקר מהעבודה שהבשר מיובא מהודו). בשר "באפלו" ובשר "יאק" נחשבים למבוקשים אבל לא כמו בשר פרה. בשר חזיר נאכל לרוב על ידי חלק מן השבטים הנפאליים, אך לא על ידי הינדואים בני המעמד העליון. בדומה להודו, גם בנפאל חלק מבני הקהילות והשבטים הם צמחונים ואינם אוכלים בשר מכל סוג שהוא.

פרט לארוחות הבוקר והערב הנחשבות לארוחות העיקריות ביום בנפאל, אפשר למצוא גם מגוון של חטיפים ואוכל קל. מומלץ שלא לוותר על תה מתוק מבושל בחלב או על פופד (popped) – תירס חם המזכיר בטעמו פופקורן אך שונה ממנו בצורה. אורז חם ברוטב "שיורה" (chiura), הדומה לשיבולת שועל לא מבושלת, יוצרים ביחד מאכל שניתן לאכול עם יוגורט, חלב חם וסוכר, או עם מגוון טעמים אחרים. כמו כן ניתן למצוא מאכלים נוספים המוכרים מהמטבח ההודי, כגון "פקורה" ((pakora  או סאמוסה (Samoza) – אשר לעיתים קרובות מוגשים בנפאל כממתקים העשויים מסוכר, חלב, חמאה מטוגנת, מיץ קני סוכר ועוד כיוצא באלה. כדאי לוודא כי המעדנים האלה מבושלים דיים ומוגנים מפני זבובים כי זבובים המטיילים על המדרכה שברחובות או במערכות הביוב הלא יעילות, עלולים להגיע לבסוף אל האוכל שבצלחת שלכם ולהפוך אתכם לחולים ואת הטיול אל נפאל עם הילדים לחוויה מאוד לא נעימה.

בגלל מגוון האוכלוסיה שבנפאל והרב תרבותיות של החברה הנפאלית, ניתן למצוא בה גישות שונות בכל הקשור בתזונה, ואפשר לומר כי כמעט לכל תרבות בנפאל יש גישה תזונתית שונה משל חברתה. הנויארים למשל הם קבוצה אתנית שהתגוררה במקור בעמק קטמנדו. הנויארים מציעים מטבח מגוון ומעניין וברוב המקרים ביקור במסעדה נויארית הוא גם הזדמנות נהדרת לצפות במופע פולקלור ולספוג מן התרבות המקומית. המטבח שמוצאו משפלת "טראי" מציע גם הוא שלל טעמים מגוונים בנוסף לשפע פירות טרופיים וגידולים מקוריים נוספים.

כמה מן המאכלים הנפאליים, במיוחד אלה שמקורם באזור ההימלאיה, מבוססים על המטבח הטיבטי ולרוב אינם מתובלים כלל, לדוגמה, מנות הכוללות כופתאות ממולאות בבשר או לחם טיבטי מטוגן בדבש הנחשב גם  לארוחת בוקר נהדרת. אחד המעדנים הנחשבים אופיניים לנפאל הוא הבשר המיובש המומלץ לאכילה במיוחד בצירוף בירה או משקה אלכוהולי אחר. בהרי ההימלאיה, תפוחי אדמה מהווים רכיב משמעותי בתזונה של אנשי השרפה. כדאי לנסות את מנת פנקייק תפוחי האדמה הנקראת "ריקיקול" (rikikul) הנאכלת ישירות מתוך מחבת לוהטת בשילוב גבינה וחמאה.

מאכלים מערביים כגון פיצה, אוכל מקסיקני, מנות מן המטבח התאילנדי או הסיני ומאכלים מזרח תיכוניים מצויים גם הם ברוב אזורי התיירות בנפאל, בעיקר בקטמנדו ובפוקרה. מטיילים דלי תקציב יכולים בהחלט להסתדר עם שפע המאכלים המקומיים, הזולים יותר, ולחסוך כך כסף רב. מומלץ להימנע ככל האפשר מצריכת מזון מהיר (ג'אנק פוד) בנפאל ולהעדיף לערוך קניות באזורי הכפרים המתאפיינים בתוצרת טרייה.

נפאל
דירוג הגולשים 5 (1 הצבעה)
Sending

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל