עונה מומלצת לטיול בירדן

מזג האוויר בירדן – מידע והסברים למטייל

אף על פי שירדן היא מדינה שכנה וקרובה, עדיין יש כמה הבדלים משמעותיים במזג האוויר ובאקלים בין ישראל לירדן, אשר משפיעים על תכנון טיול. כדי לצאת למדבר, צריך להתייחס גם לתנאי מידות החום והטמפרטורות, אבל גם ללחות ולכמות הגשם שיורדת באופן ממוצע לאורך הטיול שלכם. אלו הם נושאים שכדאי לבחון לפני היציאה לטיול בירדן, כדי לתכנן  אותו נכון. במדריך זה נסייע לכם להכיר לעומק את האקלים בירדן לאורך כל עונות השנה, וכך לבנות את עיתוי ומסלול הטיול הנכון ביותר לכם. המדריך מבוסס על מידע מטאורולוגי ממוצע מהשנים האחרונות, ומספק מידע על מזג אוויר בירדן במגוון רחב של מיקומים בתוך המדינה

ירדן, השכנה המזרחית של מדינת ישראל, היא גם מדינה ים תיכונית מיוחדת במינה עם נופים מדהימים ואתרי תיירות בלתי נשכחים. ירדן היא אטרקציה של ממש בכל מה שנוגע לטבע מדברי, ולכן יש יותר ויותר תיירים מישראל ומרחבי העולם אשר בוחרים להגיע לחופשה בירדן במיגוון יעדים, החל מעיר הבירה של ירדן, עמאן, דרך פטרה וואדי רם וכלה באזור עקבה הדרומי. יש הרבה מה לראות בירדן, וכדי לתכנן את הטיול שלכם בצורה הכי טובה שיש כדאי לקחת בחשבון את תנאי מזג האוויר בירדן בעונות השנה השונות ובאזורים השונים.

עוד כתבות שכדאי לקרוא:

ירדן – כל המידע למטייל על אטרקציות ויעדים

איך מגיעים לירדן מישראל?

השכרת רכב בירדן

מזג אוויר בירדן

לאורך מרבית ימות השנה, תנאי האקלים של ירדן דומים מאוד לתנאי האקלים של מדינת ישראל. יחד עם זאת, מבחינת ההגדרה המדעית, תנאי האקלים של ירדן נחשבים כחלק מתחת הקטגוריה של אקלים צחיח סאב טרופי. במהלך תקופת החורף, במיוחד באזורים הגבוהים ביותר של ירדן, שם תנאי האקלים הם קרים במיוחד. לחילופין, לאורך תקופת הקיץ בירדן הימים הם ימים ארוכים ומלאי שמש, חמים עם רוחות נעימות בגלל הגובה.

חשוב להבין, בדומה למדינת ישראל, גם בירדן החלק הארי של המדינה הוא מישורי, עם גובה ממוצע שנע בין 700 ל 1200 מטרים מעל לגובה פני הים. יחד עם זאת, במערב ירדן, לכיוון אזור נהר הירדן, ניתן למצוא מישורים נמוכים במיוחד שמקורם בשבר הסורי אפריקאי, בדומה למתרחש באזור ים המלח הישראלי. בה בעת, יש גם חלקים גבוהים במיוחד באזור הדרום, אשר יכולים להגיע כמעט לגובה של 2,000 מטרים מעל פני הים. יש השפעה על מידות החום ועל החשיפה לרוחות, במהלך עונות השנה השונות.

עונת הגשמים בירדן היא עונה שנפרשת מחודש נובמבר עד חודש אפריל, כאשר שיא עונת הגשם הוא בין דצמבר לפברואר. כמות הגשמים הממוצעת היא נמוכה יחסית, והיא מעידה על האקלים המדברי במרבית חלקי המדינה. האזורים שבהם ניתן לראות אקלים שונה, הם האזורים בהם הגובה הוא מעל 1,000 מטרים, והם אזורים ירוקים יחסית. לעיתים במהלך תקופת החורף בירדן, ניתן לראות אירועי גשמים חזקים ומרוכזים מאוד אשר יכולים ליצור שיטפונות קשים מאוד באזורי הוואדיות והנהרות של ירדן, והם אירועים מסכני חיים. יחד עם זאת, ברור לכל כי במרבית עונות השנה בירדן, כמעט ולא ניתן לראות אירועים של גשם כבד ותנאי האקלים הם תנאים חמים ויבשים המתאימים לאקלים מדברי קלאסי.

קיץ בירדן

עונת הקיץ של ירדן מתרחשת מידי שנה בין החודשים יוני לאמצע ספטמבר. מדובר על עונה חמה ויבשה, עם כמות משקעים אפסית ועם ימים ארוכים במיוחד של שמש קופחת. במהלך חודש יוני הטמפרטורה הממוצעת בעיר הבירה של ירדן, עמאן, נעה בין 18 מעלות צלזיוס ל 31 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים לאורך חודש היא אפס מילימטרים של גשם, וכמות שעות האור ביממה היא 12 שעות של אור. באזור עקבה, העיר הדרומית השוכנת לחופי הים האדום, ממוצע טמפרטורות במהלך חודש יוני הוא 24 מעלות צלזיוס עד 38 מעלות צלזיוס. גם כאן אין משקעים לאורך החודש וכמות שעות האור ביממה היא 11 שעות. טמפרטורת מי הים בעקבה במהלך חודש יוני היא 26 מעלות צלזיוס.

במהלך חודש יולי בירדן, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 20 מעלות צלזיוס לבין 32 מעלות צלזיוס, עם 0 מילימטרים של משקעי גשם. כמות שעות האור ביממה היא 12 שעות של אור. באזור עקבה במהלך חודש יולי הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 26 מעלות צלזיוס ל-40 מעלות צלזיוס, עם 11 שעות של אור ביממה. טמפרטורת מי הים בעקבה במהלך חודש יולי היא 28 מעלות צלזיוס.

חודש אוגוסט בעקבה מתאפיין בטמפרטורה ממוצעת שנעה בין 26 מעלות צלזיוס ל-40 מעלות צלזיוס, 0 משקעי גשם ושוב 11 שעות של אור מידי יום ביומו. כמו כן, ממוצע הטמפרטורות של הים האדום במהלך חודש אוגוסט הוא 28 מעלות צלזיוס. בעיר הבירה של ירדן, חודש אוגוסט מתאפיין בטמפרטורה שנעה בין 20 מעלות צלזיוס ל 33 מעלות צלזיוס. גם כאן ניתן לחזות באפס משקעים לאורך החודש ובכמות שעות אור ממוצעת שעומדת על 12 שעות ביממה.

עם סיומו של חודש אוגוסט, ניתן להתחיל להרגיש שינוי בתנאי מזג האוויר, לקראת תקופת המעבר הראשונה של ירדן.

סתיו בירדן

עונת הסתיו בירדן מתאפיינת בדרך כלל בירידה בטמפרטורה הממוצעת, וירידה בכמות שעות האור ביממה. יחד עם זאת, במחיצת הראשונה של תקופת המעבר, עדיין לא ניתן לראות שינוי מהותי בכמות המשקעים הממוצעת לעונה.

חודש ספטמבר בירדן מתאפיין בטמפרטורה ממוצעת בעמאן אשר נעה בין 18 מעלות צלזיוס ל 31 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים עדיין אפסית, אך ניתן לראות שינוי בכמות שעות האור ביממה, עם ירידה לכדי 10 שעות של אור. באזור עקבה חודש ספטמבר מתאפיין בטמפרטורה ממוצעת שנעה בין 24 מעלות צלזיוס ל- 37 מעלות צלזיוס, כמות המשקעים היא אפסית וממוצע שעות האור ביממה הוא 10 שעות של אור. יחד עם זאת, טמפרטורת מי הים נותרת יציבה והיא עומדת על 28 מעלות צלזיוס.

במהלך חודש אוקטובר בעיר הבירה של ירדן, ניתן להרגיש את השינוי ביתר שאת, כאשר הטמפרטורות יורדות ל-15 מעלות צלזיוס עד 27 מעלות צלזיוס. זה הוא גם החודש הראשון שבו נרשמים משקעים באופן קבוע, עם ממוצע של שבעה מילימטר גשם לאורך החודש. כמות שעות האור ביממה יורדת לתשע שעות של אור. באזור העיר הדרומית עקבה, במהלך חודש אוקטובר, ממוצע הטמפרטורות נע בין 21 מעלות צלזיוס ל 32 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים היא שלושה מילימטרים בלבד וכמות שעות האור ביממה היא 10 שעות. טמפרטורת מי הים האדום יורדת ל 27 מעלות צלזיוס.

חורף בירדן

תחילתה של תקופת החורף בירדן היא עם בואו של חודש נובמבר. באזור עמאן, עיר הבירה של ירדן, במהלך חודש נובמבר, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 10 מעלות צלזיוס לבין 20 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים עולה במקצת ומגיעה לממוצע של 25 מילימטרים של גשם וכמות שעות האור ביממה יורדת לכ 8 שעות של אור. באיזור עקבה במהלך חודש נובמבר, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 15 מעלות צלזיוס ל- 27 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים היא שני מילימטרים של גשם לאורך כל החודש וכפות שעות האור ביממה היא שמונה שעות. ממוצע הטמפרטורות של מי הים האדום יורד לכ 25 מעלות צלזיוס.

חודש דצמבר בירדן מסמל שינוי עמוק עוד יותר במזג האוויר. באזור עמאן ממוצע הטמפרטורות במהלך חודש דצמבר נע בין שש מעלות צלזיוס ל 15 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים הממוצעת היא 45 מילימטרים של גשם וכמות שעות האור יורדת לכ 6 שעות ביממה. באזור עקבה בדצמבר הטמפרטורה הממוצעת היא 11 מעלות צלזיוס עד 22 מעלות צלזיוס עם ממוצע משקעים של חמישה מילימטרים בלבד. כמות שעות האור ביממה היא 7 שעות וממוצע הטמפרטורות של מי הים האדום הוא 23 מעלות צלזיוס.

חודש ינואר בירדן מתאפיין בטמפרטורה של עד 4 מעלות צלזיוס ל 13 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים הממוצעת בעמאן היא 60 מילימטרים של גשם וכמות שעות האור ביממה נותרת שש שעות. באזור העיר עקבה הדרומית, במהלך חודש ינואר הטמפרטורה הממוצעת נעה בין תשע מעלות צלזיוס ל 20 מעלות צלזיוס, עם כמות משקעים של ארבעה מילימטרים של גשם ושבע שעות של אור. טמפרטורת מי הים האדום במהלך חודש ינואר היא 22 מעלות צלזיוס.

במהלך חודש פברואר בירדן, הטמפרטורה הממוצעת היא 5 מעלות צלזיוס עד 14 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים עולה במקצת ומגיעה לשיא שנתי של 65 מילימטרים של גשם, עם כמות שעות אור נמוכה יחסית, של 6 שעות אור. באזור העיר עקבה הטמפרטורה הממוצעת במהלך חודש פברואר היא 10 מעלות צלזיוס עד 22 מעלות צלזיוס, עם ממוצע משקעים של ארבעה מילימטרים של גשם. כמות שעות האור ביממה היא שמונה שעות אור בלבד, וממוצע הטמפרטורות של הים האדום הוא 21 מעלות צלזיוס, שזהו שיא שנתי שלילי של הים האדום.

חודש מרץ בירדן גם הוא חודש קר באופן יחסי, אך יש בו שינויים מבחינת תנאי האקלים. באזור עיר הבירה ממוצע טמפרטורות במהלך חודש מרץ נע בין 7 מעלות צלזיוס לבין 18 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים יורדת משמעותית לכדי ממוצע משקעים של 35 מילימטרים של גשם. כמות שעות האור ביממה מתחילה לעלות ובחודש מרץ ניתן לחזות ממוצע של 7 שעות של אור. באזור עקבה במרץ ממוצע הטמפרטורות עולה במקצת ומגיע ל 13 מעלות צלזיוס עד 26 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים יורדת לשלושה מילימטרים של גשם לאורך החודש וכמות שעות האור ביממה  נשארת שמונה שעות. טמפרטורת מי הים האדום במהלך חודש מרץ, נשארת 21 מעלות צלזיוס, שיא שנתי שלילי.

אפריל בירדן הוא החודש שבו ניתן לראות את השינוי המיוחל ואת סיומה של תקופת החורף. הטמפרטורות עולות והימים נהיים ארוכים יותר, כך שתנאי מזג האוויר בירדן הופכים אט אט לאופטימליים במיוחד לתיירים. במהלך חודש אפריל בעמאן, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 11 מעלות צלזיוס ל 23 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים שוב נחתכת ויורדת לממוצע של שבעה מילימטרים של גשם לאורך החודש. כמות שעות האור ביממה עולה לכדי תשע שעות של אור, מה שמאפשר טיולים בירדן בתנאים נוחים יחסית בתקופה זו. באזור הים האדום, הטמפרטורה הממוצעת לאורך כל חודש אפריל היא 18 מעלות צלזיוס עד 31 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים הממוצעת היא שני מילימטרים של גשם לאורך החודש, וכמות שעות האור ביממה היא תשע שעות של אור. ממוצע טמפרטורות בים האדום הוא 23 מעלות צלזיוס, עלייה קלה אך מבורכת שמתאימה לתחילת עונת התיירות הקרבה.

אביב בירדן

עונת האביב בירדן מתרחשת בין החודשים מאי ליוני, והיא העונה שבה ניתן להגיע לטיול בירדן בתנאים האופטימליים מבחינת מזג האוויר, בוודאי ובוודאי אם אתם רוצים לצאת לטיולים באזור הים האדום או בחלקים מישוריים שסובלים במהלך תקופת הקיץ מתנאי חום קיצוניים. במהלך חודש מאי בירדן, הטמפרטורה הממוצעת בעמאן נעה בין 15 מעלות צלזיוס ל 28 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים היא שלושה מילימטרים של גשם בלבד, וכמות שעות האור ביממה עולה לכדי 11 שעות של אור. באזור עקבה, העיר הדרומית ביותר של ירדן, ממוצע הטמפרטורות בחודש יוני הוא 24 מעלות צלזיוס עד 38 מעלות צלזיוס עם מילימטר אחד בלבד של משקעים ממוצעים לאורך השנים. כמות שעות האור ביממה היא 10 שעות של אור, וממוצע הטמפרטורות של מי הים האדום הוא 25 מעלות צלזיוס.

במהלך חודש יוני בירדן הטמפרטורה הממוצעת בעמאן נעה בין 18 מעלות צלזיוס ל 31 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים שוב יורדת לאפס מילימטרים וכמות שעות האור ביממה עולה לכדי 12 שעות של אור. באזור עקבה, ממוצע הטמפרטורות בחודש יוני נע בין 24 מעלות צלזיוס ל 38 מעלות צלזיוס. גם כאן, כמות המשקעים היא אפסית וכמות שעות האור ביממה עולה לכדי 11 שעות של אור. ממוצע הטמפרטורות של מי הים האדום במהלך חודש יוני עולה לכדי 26 מעלות צלזיוס.

העונה המומלצת לטיול בירדן

כפי שאתם בוודאי מצליחים להבין, העונות המומלצות לטיול בירדן הן עונות המעבר. תנאי מזג האוויר בירדן במהלך עונת הסתיו והאביב הם תנאים אופטימליים לטיול באזורים המדבריים של ירדן. הטמפרטורות יחסית נמוכות ונוחות, רוחות שמגיעות מאזור הים התיכון מצננות את מזג האוויר וכמעט ואין סכנה לאירועי סופות חול שמגיעות מאזור מצרים. יחד עם זאת, יש היתכנות למעט מאוד משקעים במהלך העונה הזו, מה שדורש מכם לתכנן את הטיול ולהגיע עם בגדים שיכולים להתאים לתנאי גשם וחום בו זמנית.

אם אתם רוצים להגיע לחופשה בעקבה, הזמן הטוב ביותר לכך הוא בחודש אפריל, ולקראת אמצע חודש אוקטובר עד אמצע חודש נובמבר. תקופת הקיץ היא חמה מידי, לא מומלץ לטייל באזור החוף והמדבר כאשר הטמפרטורות מגיעות לאזור 40 מעלות צלזיוס בצל. בתקופת החורף בירדן תנאי מזג האוויר בעקבה יחסית קרים ואי אפשר לבלות לחופיו של הים האדום. ועל כן, גם התכנון של חופשה בעקבה לחופי הים האדום, מומלץ דווקא בעונות המעבר.

המדבר מחכה לכם – צאו להכיר אותו

כדי להנות מכל האפשרויות שמציעה לכם ירדן, בתור מדינה שכנה ולא מוכרת, אתם חייבים לבחון את מזג האוויר בירדן לפני היציאה לטיול.  בין שאתם מעוניינים לצאת לטיול באזור עיר הבירה עמאן, באזור פטרה ההיסטורית או באזור עקבה לחופי הים האדום שוקק החיים, ראוי לתכנן את תאריכי הטיול בירדן על פי תנאי מזג האוויר בירדן ועל פי האתרים בהם אתם מעוניינים לבקר, לאורך הדרך. אל תשכחו לקחת איתכם את כל הציוד הדרוש, שכולל גם כובע, מכנסיים ארוכות וקרם הגנה. השמש של ירדן היא שמש חמה, לאורך כל עונות השנה ובמיוחד בקיץ, ולכן צריך לשמור על הגנה מפני השמש כדי לחזור הביתה בטוחים ושלמים, אחרי חוויה בלתי נשכחת של טיול מיוחד במינו.

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל