אוזבקיסטן עונה מומלצת

מזג האוויר באוזבקיסטן ועונות מומלצות למטייל

כדי לסייע לכם להכיר את המדינה האסייתית המרוחקת ולתכנן בצורה הכי טובה והכי מיטיבה שיש את הטיול שלכם, יצרנו מדריך מפורט עם כל המידע החשוב על תנאי מזג האוויר באוזבקיסטן. במדריך זה תוכלו ללמוד על תנאי מזג האוויר באוזבקיסטן לאורך עונות השנה באזורים התיירותיים החשובים, כולל כמויות המשקעים והטמפרטורות הממוצעות לכל חודש, כך שיהיה לרשותכם כל המידע הדרוש כדי להחליט מהי העונה המומלצת לטיול באוזבקיסטן עבורכם

הרפובליקה של אוזבקיסטן Uzbekistan היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה, והייתה במשך שנים ארוכות חלק ממדינות ברית המועצות. אוזבקיסטן היא מדינה שבה מרבית התושבים הם מוסלמים אך יחד עם זאת היא מדינה שיש לנו קשרים דיפלומטיים איתה וישראלים בהחלט יכולים להגיע לטייל בה. לאוזבקיסטן אין גישה לים מאף כיוון, והיא מתמודדת עם תופעת "חסימה כפולה" לים (כלומר שגם למדינות איתן יש לאוזבקיסטן גבול אין גישה לחופי ים). לכן, מזג האוויר באוזבקיסטן מושפע מפרמטרים אחרים, ולא מהים.

אוזבקיסטן גובלת בכמה מדינות אסיאתיות אחרות כמו אפגניסטן בדרום או קזחסטן בצפון ובמערב. שטחה הנרחב של מדינת אוזבקיסטן מאפשר קיום של כמה וכמה תופעות אקלים באזורים השונים, אך באופן כללי האקלים באוזבקיסטן הוא אקלים מדברי או מדברי למחצה. אוזבקיסטן היא מדינה שמתאפיינת בעמקים רחבי ידיים לצד הרים גבוהים עם פסגות מושלגות בחורף. מנעד השינויים בתנאי מזג האוויר באוזבקיסטן יכול להיות קיצוני למדי, במיוחד אם מסתכלים על תקופת הקיץ באוזבקיסטן  בהשוואה אל שיא החורף. אומנם לאורך זמן ניתן לראות כמות יחסית נמוכה של משקעים, אבל מרבית ימי הגשם מרוכזים בתקופת החורף והאביב, כך שיש השפעה על האפשרות לצאת לטיולים רגליים.

טיול באוזבקיסטן – עוד מידע למטייל

טיסות לאוזבקיסטן – השוואת מחירים והזמנות

השכרת רכב באוזבקיסטן – מידע חשוב וטיפים

תנאי מזג האוויר באוזבקיסטן

כאמור, תנאי האקלים באוזבקיסטן הם תנאים מדבריים או מדבריים למחצה. מבחינה מדעית, האקלים של אוזבקיסטן מוגדר אקלים יבשתי יבש, אשר מושפע מעצם העובדה שהיא מדינה ללא גישה לים. למעשה, במדינת אוזבקיסטן כולה רק 5% מהשטחים כוללים מקורות מים מתוקים, ורובם נמצאים באזור ימת אראל.

במרבית חודשי השנה, כמות המשקעים יחסית נמוכה, עם ממוצע שנתי של 200 מילימטרים של גשם, הנלווים לטמפרטורות קיצוניות. תקופת הקיץ באוזבקיסטן היא תקופה חמה מאוד, שבה הטמפרטורות יכולות לחצות את רף ה 40 מעלות צלזיוס. ולחילופין, תקופת החורף באוזבקיסטן היא תקופה בה ממוצע הטמפרטורות הוא נמוך מאוד, באיזור הדרום ממוצע של 0 מעלות צלזיוס ובצפון 8 – מעלות צלזיוס בממוצע. בימי הקור הקיצוניים, במיוחד בפסגות ההרים הגבוהות, ניתן למדוד טמפרטורות של 35 – מעלות צלזיוס. בפסגות הגבוהות של ההרים ניתן לראות שלגים בתקופת החורף, אך הם אינם בכמות מספקת על מנת להשפיע על מאזן המים בסביבה, ולכן באביב ניתן לראות הפשרת שלגים קלה יחסית.

על מנת להסביר את הבדלי הטמפרטורות ותנאי האקלים בין האזורים השונים, במאמר זה נציג מידע בנוגע לעיר הבירה טשקנט, הממוקמת במזרח אוזבקיסטן, ועל מזג אוויר באוזבקיסטן בערים מרכזיות נוספות במדינה.

חורף באוזבקיסטן

תחילתה של תקופת החורף באוזבקיסטן באופן רשמי בא לידי ביטוי עם תחילתו של חודש דצמבר. בהשפעת רוחות קרות המגיעות מאזור סיביר, ניתן לראות צניחה משמעותית בטמפרטורות, לצד עלייה קלה בכמות המשקעים.

חודש דצמבר באוזבקיסטן, מתאפיין בירידה משמעותית בטמפרטורות עם ממוצעות של 1 – 12 מעלות צלזיוס בעיר טרמז. בטשקנט, הטמפרטורות הממוצעות נמוכות יותר, כאשר הממוצע הוא בין 0 מעלות צלזיוס ל 9 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים הממוצעת מתחילה לעלות והיא עומדת על ממוצע של 55 מילימטרים לאורך החודש. מבחינת שעות האור ביממה, חודש דצמבר הוא החודש בו מספר השעות הוא הקצר ביותר לאורך השנה, עם ממוצע של שלוש שעות בלבד! (שימו לב: שעות האור מחושבות בקיזוז שעות יום בהן השמש מוסתרת בגלל עננים).

במהלך חודש ינואר בטשקנט, עיר הבירה של אוזבקיסטן, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 2 – מעלות צלזיוס לבין 7 מעלות צלזיוס. כמו כן, כמות המשקעים הממוצעת באיזור היא 50 מילימטרים של גשם. בטשקנט בינואר ממוצע שעות האור ביממה הוא 4 שעות. לחילופין , באיזור העיר טרמז הנמצא בדרום אוזבקיסטן, הטמפרטורות גבוהות במקצת עם ממוצע של 0 עד 10 מעלות צלזיוס לאורך חודש ינואר.

חודש פברואר באוזבקיסטן גם הוא חודש שבו הטמפרטורות הממוצעות לעונה הן נמוכות יחסית, אך ניתן לראות עלייה קלה. באיזור טשקנט, הטמפרטורה הממוצעת היא בין 0 מעלות לצלזיוס ל 9 מעלות צלזיוס, כאשר כמות המשקעים נותרת קבועה עם 50 מילימטרים של גשם לאורך החודש. לצד זאת, כמות שעות האור ביממה נותרת אף היא ממוצעת, עם ארבע שעות אור ביממה. בטרמז, חודש פברואר מתאפיין בטמפרטורות שנעות בין 0 מעלות צלזיוס ל 13 מעלות צלזיוס.

אביב באוזבקיסטן

עם סיומו של חודש פברואר, תחילת השינוי במזג האוויר באוזבקיסטן ניכרת והאביב מגיע. תקופת האביב באוזבקיסטן מתאפיינת בעלייה קלה בטמפרטורות לצד עליה מתונה בכמות הגשמים הממוצעת. אף על פי שיש התחממות, ומזג האוויר משתנה לקראת עונת הקיץ, עדיין מדובר על עונה שבה יש סיכוי לגשמים משמעותיים וחשוב להתכונן בהתאם.

במהלך חודש מרץ בטשקנט הטמפרטורות מתחילות לעלות והממוצע עומד על 5 עד 15 מעלות צלזיוס לאורך החודש. מבחינת כמות המשקעים מדובר על 80 מילימטרים של גשם לאורך חודש מרץ ועל עלייה בכמות שעות האור ביממה, אשר מגיעה לכדי 5 שעות. באיזור טרמז ניתן גם כן לראות את השינויים שמביאה איתה תקופת האביב, בעיקר בזכות עלייה בממוצע הטמפרטורות לכדי 6 עד 19 מעלות צלזיוס.

חודש אפריל ממשיך את מגמת ההתחממות, כאשר בטרמז נמדדות על פי רוב, מידות חום הנעות בין 12 מעלות צלזיוס ל 27 מעלות צלזיוס. בטשקנט, חודש אפריל מתאפיין בטמפרטורות שנעות בין 10 מעלות צלזיוס ל 22 מעלות צלזיוס, כאשר ממוצע המשקעים לאורך החודש הוא 60 מילימטרים. לצד זאת ניתן לראות עלייה משמעותית בכמות שעות האור ביממה, עם 7 שעות אור ממוצעות לאורך החודש.

לקראת חודש מאי ניתן להבחין בשינוי משמעותי שמסמל את ראשיתו של האביב באוזבקיסטן. באזור טשקנט מידות החום עולות ומגיעות לממוצע של 14 עד 28 מעלות צלזיוס, כאשר כמות הגשמים הממוצעת לאורך החודש יורדת ל 60 מילימטרים. שעות האור מתארכות והממוצע מגיע לכדי 10 שעות אור במהלך היממה. באזור העיר טרמז נמדדו טמפרטורות שנעות בין 16 מעלות צלזיוס ל 33 מעלות צלזיוס.

קיץ באוזבקיסטן

באזור דרום אוזבקיסטן, תקופת הקיץ מתאפיינת במידה מסוימת של יציבות. טמפרטורות גבוהות ואקלים יבש יחסית, הופכים את האזור חם במיוחד, לאור העובדה שאין גישה למקורות מים בקרבת המדינה. תקופת הקיץ באוזבקיסטן מתפרסת על פני שלושה חודשים, מתחילתו של חודש יוני ועד סוף חודש אוגוסט.

במהלך חודש יוני הטמפרטורה הממוצעת באזור טשקנט נעה בין 18 מעלות צלזיוס לבין 33 מעלות צלזיוס. כמו כן, כמות המשקעים צונחת בצורה דרמטית לכדי 12 מילימטרים של גשם וכמות שעות האור ביממה עולה לשיא של 12 שעות אור. באזור טרמז, הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 20 מעלות צלזיוס ל 38 מעלות צלזיוס.

בחודש יולי באזור טשקנט הטמפרטורות עולות ומגיעות לשיא השנתי המשמעותי ביותר שלהם, ממוצע הטמפרטורות בטשקנט ביולי נע בין 20 מעלות צלזיוס ל 36 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים יורדת ומגיעה עד ל 4 מילימטרים לאורך החודש, כך שאתם יכולים להיות די בטוחים שלא ירדו לכם כמויות גשמים גדולות במהלך הטיול. כמות שעות האור ביממה נותרת על כנה והיא עדיין גבוהה מאוד עם ממוצע של 12 שעות אור לאורך חודש הקיץ החם ביותר. באזור העיר טרמז, הטמפרטורות במהלך חודש יולי קצת יותר גבוהות, עם ממוצע טמפרטורות שנע בין 21 מעלות צלזיוס ל-40 מעלות צלזיוס.

חודש אוגוסט באוזבקיסטן הוא החודש המסמל את סיומה של תקופת הקיץ, אך יחד עם זאת הוא עדיין חודש עם טמפרטורות יחסית גבוהות ועם ממוצע משקעים יחסית נמוך. לאורך החודש, באזור טשקנט ממוצע טמפרטורות נע בן 18 מעלות צלזיוס ל-35 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים מגיעה לשיא שלילי של שלושה מילימטרים בלבד לאורך כל חודש אוגוסט, בעוד שכמות שעות האור ביממה נותרת על כנה והיא 12 שעות באופן ממוצע. באזור טרמז הטמפרטורה הממוצעת במהלך חודש אוגוסט נעה בין 19 מעלות צלזיוס ל 38 מעלות צלזיוס.

סתיו באוזבקיסטן

תחילתו של חודש ספטמבר באוזבקיסטן הוא הסמל לעונת המעבר השנייה, הלוא היא תקופת הסתיו. כמצופה, תקופת הסתיו באוזבקיסטן מתאפיינת בירידה הדרגתית בטמפרטורות ועלייה איטית בכמות המשקעים, כהכנה לחודשים הקרים של החורף. באזורים השונים של המדינה ניתן לראות שינוי גם במבנה הצמחייה וגם בתנאי האקלים הכלליים, כך שחשוב לתת את הדעת על שינויים אלו לפני שאתם יוצאים לטיול.

במהלך חודש ספטמבר עיר הבירה של אוזבקיסטן, טשקנט, חווה ירידה קלה בטמפרטורות, כאשר הממוצע החודשי הוא בין 13 מעלות צלזיוס ל 29 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים עדיין נמוכה באופן ממוצע, עם 3 מילימטרים של גשם לאורך כל חודש ספטמבר, אבל השינוי מתחיל להיות הרבה יותר משמעותי. כמות שעות האור ביממה מתחילה לרדת, והממוצע בחודש ספטמבר הוא 10 שעות לאורך היממה. באזור העיר טרמז ממוצע הטמפרטורות במהלך חודש ספטמבר נע בין 14 מעלות צלזיוס ל 32 מעלות צלזיוס.

חודש אוקטובר באוזבקיסטן מציג שינוי משמעותי יותר במזג האוויר בטשקנט, כאשר הירידה בטמפרטורות מתחילה להיות משמעותית יותר וניתן לראות עלייה בכמות הגשמים. מזג האוויר עובר את השינוי המשמעותי ביותר שלו והכניסה לחורף נראית קרובה מתמיד. ממוצע הטמפרטורות בטשקנט נע בין 8 מעלות צלזיוס ל 22 מעלות צלזיוס, ירידה משמעותית אל מול חודשי הקיץ. כמות המשקעים עולה וניתן לראות ממוצע של 25 מילימטרים של גשם לאורך חודש אוקטובר. לצד זאת כמות שעות האור ביממה מצטמצמת בצורה משמעותית, לכדי ממוצע של 7 שעות.

חודש נובמבר באוזבקיסטן הוא החודש האחרון של הסתיו. הטמפרטורות יורדות משמעותית ותנאי מזג האוויר מבשילים לכדי חורף של ממש במיוחד באזור ההרים. ממוצע הטמפרטורות בטשקנט נע בין 4 מעלות צלזיוס 15 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים עולה לכדי 45 מילימטרים לאורך החודש וכמות שעות האור ביממה מצטמצמת לכדי חמש שעות של אור בלבד. בעיר טרמז ממוצע טמפרטורות בחודש נובמבר נעות בין 5 מעלות צלזיוס ל 19 מעלות צלזיוס, והתנאים האקלימיים דומים מאוד לשאר חלקי המדינה.

תנאי מזג האוויר באיזור ימת אראל

ימת אראל היא מקור המים הגדול והמשמעותי ביותר של אוזבקיסטן, ובמידה מסוימת גם מקור המים היחיד. ולכן מבחינת המטיילים היכרות עם תנאי מזג האוויר באזור היא משמעותית לטובת תכנון טיול. במהלך תקופת החורף באוזבקיסטן, בין החודשים דצמבר בתחילת מרץ, ממוצע הטמפרטורות שם נע בין מינוס 8 מעלות צלזיוס ל 4 מעלות צלזיוס, והתנאים הם קפואים ואפילו מסוכנים לטיול במרבית הזמן. לאורך האביב הטמפרטורות עולות ומגיעות לשיא של 28 מעלות צלזיוס בימים החמים, כך שזוהי עונה מומלצת לחופשה בימת אראל. תקופת הקיץ בימת אראל מתאפיינת בימים ארוכים וחמים, בהם ממוצע הטמפרטורות יכול להגיע לרמות מאוד גבוהות, מה שהופך את הטיול למסוכן ולעיתים לא נעים. החודש החם ביותר באזור ימת אראל הוא חודש יולי עם טמפרטורה ממוצעת שנעה בין 20 מעלות צלזיוס ל-35 מעלות צלזיוס. לחילופין, בתקופת הסתיו באוזבקיסטן הטמפרטורות מתחילות לרדת ומזג האוויר הופך לאידיאלי לטיולים, עם ממוצע של 4 עד 19 מעלות צלזיוס בחודש אוקטובר.

העונה המומלצת לטיולים באוזבקיסטן

כמו שאתם בוודאי מצליחים להבין, מזג האוויר הקיצוני של אוזבקיסטן מחייב אתכם לצאת לטיול כאשר אתם יודעים פחות או יותר איזה מזג אוויר צפוי לכם. לא משנה איזה סוג של טיול אתם מעוניינים לתכנן באוזבקיסטן, העונות המומלצות והטובות ביותר לטיול באוזבקיסטן הן דווקא עונות המעבר. התנאים האופטימליים מבחינת מידות החום, כמות המשקעים והלחות, מאפשרים לכם לצאת לימי טיול בטוחים ונעימים, גם בערים הגדולות וגם באזורי הטיול המרוחקים יותר.

אם אתם רוצים לצאת לטיול באזור הערים הגדולות של אוזבקיסטן, הנמצאות בחלקה הדרומי של המדינה, הזמן הטוב ביותר לטיול באוזבקיסטן יהיה בין אפריל לאוקטובר. לעומת זאת, יציאה לטיול בצפון אוזבקיסטן, שכולל גם את ימת אראל, מחייב אתכם להגיע לאזור בין אמצע חודש אפריל לאמצע חודש מאי או בין אמצע חודש ספטמבר לאמצע חודש אוקטובר. אז, תנאי מזג האוויר באוזבקיסטן נמצאים במצב האופטימאלי והיכולת לנצל את כל ימי הטיול במלואם, מאפשרת לכם לצבור חוויות בלתי נשכחות.

במידה ואתם בוחרים להגיע לאוזבקיסטן לאורך תקופת החורף, ראוי לקחת בגדים חמים מאוד שכוללים מעיל גשם כובעים וצעיפים. אך יחד עם זאת יכול להיות שיהיו לכם גם ימים קצת יותר חמימים, ולכן שווה לכם לקחת גם בגדים קלים, במיוחד אם אתם מגיעים לאזור הדרום. במהלך תקופת הקיץ, מזג האוויר באוזבקיסטן חם במיוחד ולכן כדאי לקחת בגדים קלים ומנדפי זיעה. השמש החמה יכולה להיות מסוכנת בחלק מן ההרים הגבוהים, ולכן הצטיידו בכובע, משקפי שמש מיוחדים ובגדים ארוכים שיכולים להגן על כל הגוף.

זכרו, ככל שאתם עולים לנקודות גבוהות יותר מבחינת טיולי טרקים, כך יש סכנה משמעותית יותר לנזקים בריאותיים לגוף. ולכן צריך להתכונן מראש ולהתאים את הציוד שאתם לוקחים, למסלול הטיול האופטימלי מבחינתכם. אוזבקיסטן היא ארץ מלאה במרחבים עם שינויים אקלימיים משמעותיים, ומשום כך, צריך להתחשב בכל התרחישים האפשריים ולהבטיח שאתם יוצאים לטיול באוזבקיסטן בריאים ושלמים, עם יכולת להגן על עצמכם בצורה הכי טובה שיש. אז אל תהססו לשאול שאלות ולתכנן במעוד מועד את המסלולים הרצויים מבחינתכם, על מנת להבטיח שאתם יוצרים חוויה בלתי נשכחת.

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל