סודן מתי כדאי לטוס

סודן – מזג האוויר ומתי כדאי לטייל

מתכננים טיול בסודן? רגע לפני שאתם אורזים את המזוודות, חשוב להכיר את תנאי מזג האוויר בסודן ואת התנאים האקלימיים בעונות השנה בסודן על מנת שתוכלו להחליט מה היא העונה המומלצת לטיול בסודן עבורכם וליצור חוויית טיול שמתאימה בדיוק לצרכים שלכם. ולכן, במדריך הקרוב נשמח לספר לכם על כל עונות השנה של סודן ועל תנאי מזג האוויר השונים לאורך חודשי השנה, כך שתוכלו לתכנן את הטיול שלכם על הצד הטוב ביותר.

לאחר הסכם הנורמליזציה, שערי סודן צפויים להיפתח למטייל הישראלי, כך שישראלים יוכלו לבקר בסודן, ולהכיר חבל ארץ מיוחד במינו בחלק הצפון-מזרחי של יבשת אפריקה. סודן היא מדינה צפון אפריקאית שנמצאת בסמוך לקו המשווה, ויושבת על קו רוחב דרומי יותר מאשר מדינת ישראל. יש לך השפעות הן ברמת האקלים והן ברמת מזג האוויר בסודן והחשיפה לאור שמש. ולכן, אם אתם מגיעים לטיול בסודן דעו שאת ההשפעה הראשונית תרגישו באורך שעות האור ביממה. ישנן הרבה יותר שעות אור, גם במהלך תקופת קיץ בסודן וגם במהלך תקופת חורף בסודן, מאשר בכל מדינה אשר נמצאת בחלק הצפוני של כדור הארץ. במקביל, ישנן גם תופעות של גשם במהלך תקופת הקיץ, בעיקר בחודש יולי בסודן. אבל באופן כללי, הטמפרטורות הן גבוהות מאוד, מזג האוויר בסודן נעים לטיולים- אם אתם מוכנים לחוויה מדברית.

תכנון טיול בסודן

אם במשך שנים ארוכות התרגלנו למזג האוויר של יבשת אירופה, ואנחנו יודעים בדיוק למה לצפות כאשר יוצאים לטיול בחלק הצפוני של כדור הארץ, כאשר נוסעים לאזור סודן מדובר על עניין שונה לגמרי מבחינת אקלים. האקלים אותו ניתן לחוות באזור סודן הוא בדרך כלל אקלים טרופי. אף על פי שמדובר על מדינה מדברית, עם טמפרטורות ממוצעות מאוד גבוהות ועם ימים חמים וארוכים, ישנן תקופות שבהן רוחות מכיוון מזרח יוצרות סופות חול  שנמשכות למשך כמה ימים טובים בכל פעם.

חורף בסודן מאוד שונה מחורף כמו שאנחנו מכירים אותו, ולעומת זאת קיץ בסודן היא עונה חמה מאוד עם טמפרטורות שיכולות לחצות את רף 45 מעלות צלזיוס. סודן מושפעת מהרוחות של הים האדום, בדיוק כמו העיר אילת, אבל המיקום הדרומי משפיע גם על האקלים המדברי ועל תנאי החיים המורכבים במהלך תקופת קיץ בסודן. אתם צריכים לקחת בחשבון את כל המשמעויות של תנאי מזג האוויר בסודן בשביל להבין מהן העונות המומלצות לטיול בסודן עבורכם. אחרת, יהיה קשה עד מאוד לצאת לטיול בימי הקיץ החמים, וקשה עוד יותר לצאת לטיול בסודן במהלך סופות חול שיכולות לעכב את תנועת המטיילים למשך ימים ארוכים.

אז מה הן עונות השנה של סודן, מה הטמפרטורות הממוצעות, כמות המשקעים הממוצעת ובאיזה חודש הכי כדאי לתכנן טיול בסודן? תוכלו למצוא את כל התשובות בפסקאות הבאות.

עונות השנה של סודן

באופן עקרוני, עונות השנה של סודן מתחלקות גם הן לעונות שנה קלאסיות, כמו שאנחנו יכולים להכיר מה החלק הצפוני של כדור הארץ. העונה החמה ביותר של סודן היא עונת הקיץ,  ואילו יוני בסודן כמו גם ספטמבר בסודן, הן עונות המעבר אשר מסמלות את הגבולות של תקופת הקיץ. לעומת זאת, החודשים דצמבר או פברואר הם החודשים שמסמלים את תקופת החורף בסודן. בין לבין, ישנן שתי תקופות מעבר ארוכות יחסית, בהן הטמפרטורות נשמרות באופן ממוצע זהות יחסית ורק לקראת המעבר אל עונת האקלים הבאה, ניתן לחוש שינוי במידות החום או הקור בסודן בצורה משמעותית יותר.

קיץ בסודן

התקופה החמה של סודן היא תקופת הקיץ. כיאה למדינה מדברית באפריקה, קיץ בסודן היא עונה מאוד חמה עם ימים ארוכים מאוד וטמפרטורות שיכולות להגיע למצבי קיצון. עונת הקיץ בסודן מתחילה בחודש יוני. חודש יוני בסודן הוא חודש שבו הטמפרטורות נעות בין 26 ל 38 מעלות צלזיוס, מספר שעות היום הוא הארוך ביותר לאורך השנה (10 שעות בממוצע), וטמפרטורת המים היא כ-30 מעלות צלזיוס. בחודש יולי בסודן הטמפרטורה הממוצעת היא בין 29 מעלות ל 41 מעלות צלזיוס, מספר שעות האור ביממה הוא תשע וטמפרטורת המים היא 31 מעלות. חודש אוגוסט בסודן גם הוא חם במיוחד עם ממוצע טמפרטורות בין 29 ל-40 מעלות צלזיוס, תשע שעות אור ביממה ו 31 מעלות לטמפרטורת המים. בחודש ספטמבר בסודן, ניתן לראות את תחילתו של השינוי, עם טמפרטורה ממוצעת שנעה בן 27 ל 38 מעלות צלזיוס, 9 שעות אור ביממה ו 31 מעלות לטמפרטורת המים.

לאורך כל תקופת הקיץ בסודן, ממוצע הגשמים נשמר בין 0 ל שלושה מילימטרים של גשם, למעט חודש יולי. במהלך חודש יולי בסודן, יש היתכנות גדולה יותר לגשמים עם ממוצע משקעים של תשעה מילימטרים בשנים האחרונות. ההסבר הוא גשמים טרופיים שיכולים להיות  לא נעימים אם אתם נמצאים בעיצומו של טיול טבע. ועל כן, צריך לקחת בחשבון את כל הנסיבות ואת כל תנאי הפעילות המורכבים במהלך החודשים החמים של סודן בקיץ, כאשר מתכננים להגיע לטיול באזור.

סתיו בסודן

תקופת המעבר הראשונה של סודן היא הסתיו. סתיו בסודן מתרחש בין החודשים ספטמבר לנובמבר כאשר ניתן לראות צניחה משמעותית בטמפרטורות הממוצעות ביום ובלילה ומעבר לאקלים חורפי יותר. כאשר אנחנו מתייחסים לאקלים חורפי וקריר, אי אפשר לומר שתקופת סתיו בסודן היא תקופה שדומה לסתיו האירופאי. כמעט ואין ימי גשם ואתם לא תתמודדו עם אירועים שבהם קור קיצוני משתלט על הערים הגדולות של סודן. כמו כן, בשונה מהחלקים הצפוניים של כדור הארץ, הסתיו בסודן אינו מתאפיין בימים קצרים יחסית והוא מאפשר לכם לנצל את כל ימי הטיול תחת שמש חמה ונעימה.

כאמור, חודש ספטמבר הוא החודש שמתחיל את תקופת הסתיו בסודן, אבל הוא רק ההתחלה. במהלך חודש אוקטובר בסודן הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 25 מעלות צלזיוס לבין 34 מעלות צלזיוס, מספר שעות האור ביממה הוא 10, טמפרטורת המים הממוצעת היא 31 מעלות צלזיוס. ממוצע משקעים לחודש אוקטובר בסודן הוא כ-12 מילימטרים של גשם. במהלך חודש נובמבר בסודן הטמפרטורות יורדות עוד יותר לכדי 24 עד 31 מעלות צלזיוס, מספר שעות האור ביממה הוא 8 שעות, טמפרטורת המים הממוצעת היא 30 מעלות צלזיוס וישנם 50 מילימטרים של משקעים (שהם בערך חמישה ימים). לדעתם של מטיילים רבים, עונה זו היא העונה המתאימה ביותר לטיול בסודן משום שהטמפרטורות הן נוחות יחסית לעונה והן מאפשרות לכם לצאת לדרך מבלי להגיע באמצע היום לטמפרטורות מסכנות חיים.

חורף בסודן

תקופת חורף בסודן היא התקופה אשר מתחילה עם בואו של חודש דצמבר. לאורך דצמבר בסודן, וגם ינואר ופברואר, ניתן לראות טמפרטורת שמתאימות לקיץ ממוצע במדינת ישראל. ולכן, זו היא חוויה מיוחדת מאוד להגיע לטיול בסודן במהלך תקופת החורף. במהלך חודש דצמבר בסודן, הטמפרטורות הממוצעות לעונה צונחות לכדי ממוצע שנה בין 21 מעלות צלזיוס לבין 28 מעלות צלזיוס, מספר שעות האור ביממה מתקצר לכדי 7 שעות, טמפרטורת המים צונחת לכדי 28 מעלות צלזיוס, אבל מספר ימי הגשם הממוצע יורד לשלושה ימים (סך כל כמות המשקעים היא עשרים וחמישה מילימטרים בחודש דצמבר בסודן).

חודש ינואר בסודן הוא חודש רק וצונן עוד יותר. הטמפרטורות במהלך חודש ינואר בסודן נעות בין 19 ל- 27 מעלות צלזיוס, מספר שעות האור ביממה הוא שש, טמפרטורת המים הממוצעת היא 26 מעלות צלזיוס וממוצע המשקעים הוא ארבעה מילימטרים (שווה ערך ליממה אחת של גשמים לאורך כל החודש!). המגמות הללו נמשכות גם לאורך חודש פברואר בסודן. במהלך חודש פברואר בסודן הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 19 ל 27 מעלות, מספר שעות האור ביממה הוא שמונה, טמפרטורת המים הממוצעת היא 26 מעלות. מבחינת משקעים במהלך חודש פברואר, המדד הרשמי הוא מילימטר אחד של משקעים לאורך החודש, מה שאומר שכמעט ואין ימים בשנים האחרונות שבהם ירד גשם בחודש פברואר בסודן.

עם סיומו של חודש פברואר, מתחילה עונת המעבר השנייה של סודן, האביב.

אביב בסודן

תקופת המעבר השנייה של סודן היא האביב. גם בסודן במהלך תקופת האביב, ניתן לנצל ימים יפים ומלאי שמש, לטובת יציאה אל טיולי טבע מרהיבים. יחד עם זאת, אביב בסודן הוא עדיין תקופה יחסית חמה מה שמחייב את התיירים הממוצעים להישמר ולשמור על כל ההנחיות במהלך יציאה אל השטח. לאורך תקופת האביב בסודן ניתן לראות עלייה במדדי הטמפרטורות, ירידה בכמות המשקעים והכנה של כלל מערכת האקלים וכלל הסביבה הטבעית של סודן לתקופת הקיץ החמה והיבשה. על פי רוב, תקופת אביב בסודן מתפרסת על פני החודשים מרץ, אפריל, מאי ויוני והיא נחשבת לתקופה ארוכה יחסית של עונת מעבר.

חודש מרץ בסודן הוא החודש שמבשר על בואו של האביב. עם עלייה קלה במדדי הטמפרטורות, לרמה של 20 מעלות עד 29 מעלות צלזיוס בממוצע, השמיים מתחילים להתבהר ואפשר להרגיש את הימים החמים מגיעים. מספר שעות האור ביממה הוא 9 לאורך החודש מרץ בסודן, וטמפרטורת המים הממוצעות הם 26 מעלות צלזיוס. בחודש מרץ באופן מסורתי, נמדדת כמות משקעים ממוצעת של מילימטר בודד, כמעט ולא יורדים משקעים בכלל לאורך החודש.

במהלך חודש אפריל בסודן הטמפרטורות עולות לכדי 22 מעלות צלזיוס עד 32 מעלות צלזיוס באופן ממוצע. מספר שעות האור ביממה הוא 10 שעות, וטמפרטורת המים הממוצעת היא 27 מעלות צלזיוס. גם במהלך חודש אפריל בסודן, לא ניתן לראות משקעים והמדידה הרשמית עומדת על מילימטר. חודש מאי בסודן הוא חודש אשר מראה התחממות יחסית, עם טמפרטורה ממוצעת שנעה בין 24 מעלות צלזיוס לבין 35 מעלות צלזיוס, 10 שעות אור ביממה, וטמפרטורה הממוצעת של מי הים שנעה סביב 29 מעלות צלזיוס.

חודש יוני בסודן הוא החודש מסמל גם את סוף תקופת האביב בסודן ותחילת קיץ בסודן. הטמפרטורות הממוצעות במהלך חודש יוני בסודן הן 26 מעלות צלזיוס עד 38 מעלות צלזיוס. ישנן 10 שעות אור ביממה לאורך החודש, טמפרטורת המים היא 30 מעלות צלזיוס ואין מדידות כלל של גשמים.

בדומה לתקופת הסתיו, גם במהלך תקופת האביב בסודן, ניתן לראות עלייה בכמות התיירים שמוכנים להגיע ולבלות גם באזורים העירוניים וגם באזורי הטיול המדברים והכפריים של סודן. ראשית לכל, מפני שמדובר על תקופה יפה מאוד לטיול בסודן. ושנית מפני שמזג האוויר בסודן מסביר פנים ומאפשר יציאה לטיולים בתנאים שנוחים כמעט לכל קבוצת מטיילים.

מתי מומלץ לנסוע לטיול בסודן?

כמו שאתם בוודאי מצליחים להבין בשלב הזה, עונות המעבר של סודן הן העונות הכי טובות לצאת לטיול. אף על פי שתקופת חורף בסודן היא לא תקופת חורף קשה במיוחד, עדיין יש סיכוי למשקעים ואתם עלולים למצוא את עצמכם בעיצומן של סופות חורף טרופיות והמדבריות. ולכן, חורף בסודן היא תקופה שפחות נוח לצאת לטיולי גיפים במדבר או לחוויות בכפרים הקטנים של סודן. לחילופין, במהלך תקופת הקיץ החם הקיצוני, קשה עד מאוד לצאת ולטייל בסודן. אפילו אם אנחנו רגילים מאוד למזג האוויר המדברי של מדינת ישראל, הקיץ בסודן אכזרי פי כמה וכמה ויכול להיות מסוכן לחייהם של מטיילים. ולכן אם יש לכם אפשרות לבחור להגיע לסודן במהלך תקופת האביב והסתיו, יתכן מאוד שזאת תהיה ההחלטה הכי נכונה ליצירת תוכנית טיול שמתאימה לקבוצת המטיילים שאיתה אתם רוצים לצאת לדרך.

הבחירה להגיע לטיול בסודן במהלך עונות המעבר, היא גם עניין תיירותי. חלק מהאטרקציות, מקומות הבילוי, מסלולי ההליכה ואפילו הכפרים הקטנים, מתכוננים לבואם של התיירים דווקא בתקופות הללו. יכול להיות שיהיו עוד תיירים שיבלו סביבכם, אבל אתם תדעו שבחרתם להגיע אל סודן בתקופה שבה כל אחת מהחוויות שאתם רוצים לצבור, פתוחה לקהל ויכולה לקבל אתכם בזרועות פתוחות.

הוספת תגובה

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל