מידע למטייל סקוטלנד

סקוטלנד – המדריך המלא למטייל הישראלי

סקוטלנד היא מדינה יפהפייה הידועה בשל הנוף המרשים שלה הכולל הרים ועמקים, גבעות מתגלגלות, יערות ושדות ירוקים ורצועת חוף סלעית. בעוד שכולם מכירים את לוך נס המיתולוגי ואת הרמות (היילנדס), סקוטלנד יפה גם בשפלות, האיים והמישורים השטוחים של צפון-מזרח.

סקוטלנד Scotland היא ארץ באי הבריטי, צפון מערב אירופה, השנייה בגודלה מהארצות המרכיבות את בריטניה, הממלכה המאוחדת. יש לה גבול יבשתי באורך 96 ק"מ עם אנגליה בדרום, והיא מופרדת מאירלנד הצפונית באמצעות התעלה הצפונית של הים האירי. עיר הבירה של סקוטלנד היא אדינבורו (Edinburg), אבל העיר הגדולה ביותר בסקוטלנד היא גלאזגו (Glasgow).

פרט לגבול היבשתי עם אנגליה, סקוטלנד מוקפת במים – הים הצפוני במזרח, והאוקיינוס האטלנטי במערב ובצפון. לסקוטלנד משתייכים מעל ל- 700 איים, רובם איים קטנים המחולקות לקבוצות איים, במערב (האיים ההברידיים -Hebrides הפנימיים וההברידיים החיצוניים) ובצפון (איי אורקני Orkney ואיי שטלנד Shetland).

בסקוטלנד יש ערים ידידותיות ומלאות חיים, רובן בעלות חשיבות ארכיטקטונית גדולה וגם היסטוריה ומורשת עשירות, שראשיתן לפני אלפי שנים, והן מתבטאות בהמון אתרים עתיקים והיסטוריים. הנופים של סקוטלנד נחשבים ליצואי דופן, אך פרט לנופים יש עוד סיבות שמושכות לסקוטלנד קבוצות גדולות של תיירים, ובראשן גולף (המשחק נוצר בסקוטלנד ויש בה כמה ממסלולי הגולף הטובים והמפורסמים ביותר בעולם), וויסקי (ניתן לבקר במזקקות רבות), וגם ענף תיירות משגשג של טיולי שורשים משפחתיים (מיליונים מכל העולם הם צאצאים של סקוטים שהיגרו מסקוטלנד בתקופת המשבר הכלכלי במאה ה18 וה19), וגם, כמובן – טיולים רגליים, טבע בראשיתי וספורט חורף, לרבות אתרי סקי. באזור לוך נס (Loch Ness) בצפון הרמות תוכלו גם לצוד את המפלצת המפורסמת מלוך נס… או לפחות לנסות.

בעוד שהשמש אולי לא תמיד תזרח במזג האוויר הצפוני של סקוטלנד, קבלת הפנים החמה של העם הסקוטי והמגוון הנפלא של מקומות, נופים וחוויות מצביעים על כך שלסקוטלנד יש הרבה מה להציע לכל מטייל. לפעמים היא מרשימה ואדירה, לפעמים רעועה ודהויה, גאה אך גם צנועה, מודרנית אך גם עתיקה, אקסצנטרית אבל מקסימה – רק מטיילים מעטים עוזבים את סקוטלנד כשהם לא מושפעים מהמפגש.

שימו לב – בזמן שאתם בסקוטלנד, אל תתייחסו לסקוטלנד כחלק מאנגליה, או לסקוטים כאנגלים – סביר מאוד שזה ירגיז אותם.

סקוטלנד היא הארץ הכי עצמאית מבחינה מנהלית מבין ארבע אומות הבית של הממלכה המאוחדת (אנגליה, סקוטלנד, אירלנד ווויילס), והיא שמרה על מוסדות משפט, דת והשכלה משלה בזמן האיחוד ב1707 שיצר את הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה. לפני 1707, סקוטלנד הייתה אומה עצמאית. מאז 1999, יש לה ממשל עצמי מוגבל עם מעין ראש ממשלה ופרלמנט מפותח שמושל על כמעט כל העניינים הפנימיים בסקוטלנד.

מחירים בסקוטלנד

רוב המבקרים מאוכזבים מעלות המחיה הגבוהה בסקוטלנד. למרות שהמחירים  לא גבוהים כמו בדרום אנגליה, בהשוואה לארה"ב או רוב החלקים האחרים של מערב אירופה, הוצאות מחיה בסיסיות הן עדיין די גבוהות. לרוב המוצרים יש תוספת של 20% מס ערך נוסף, למרות שתמיד הוא כלול במחיר המסומן לרכישות צרכנים כלליות, כמו בישראל. על דלק (בנזין) יש מס בלו מסיבי של 70%, ו20% מע"מ בנוסף על כך. מחירי הדלק הגבוהים ביותר הן בגלאזגו ואדינבורו ובמקומות מרוחקים מאוד כמו סטורנווי (Stornoway) – מחירי הדלק מגיעים לעיתים קרובות ל£1.50 לליטר באזורים מסוימים.

אטרקציות בסקוטלנד

סקוטלנד עשירה באטרקציות היסטוריות הנעות מהתקופות הפרהיסטוריות (מעגלי אבנים, אבנים עומדות, קבורת גל אבנים, תלי קבורה עתיקים ועוד), אל התקופות הרומאיות או רומאיות-בריטיות (מחנות צבאיים, וילות עתיקות, טירות ומבצרים קטנים, חומות הגנה), ועד אלו של ימי הביניים (טירות, מנזרים, כנסיות, בתים ודרכים) וכמובן, אטרקציות מודרניות.

אזורים בסקוטלנד

מנהלית, סקוטלנד חולקה למספר גדול של מחוזות מסורתיים ו(נכון לעכשיו) 32 רשויות איזוריות מודרניות. אך החלוקה של הרשויות האיזוריות לא ממש רלוונטית למטייל בסקוטלנד, ויותר נוח לתיירים להשתמש בחלוקה אזורית אלטרנטיבית, המבוססת על תרבות וגאוגרפיה ופרקטית הרבה יותר. מדרום לצפון:

איזור הגבולות

שני השלישים המזרחיים של המחוזות מצפון לגבול עם אנגליה, עליהם נלחמו הסקוטים והאנגלים במשך מאות שנים. בגבעות המתגלגלות והשדות היפהפיים יש עיירות יפות, שדות קרב ומנזרים הרוסים.

דרום – מערב סקוטלנד

ביתו של המשורר הלאומי של סקוטלנד רוברט ברנז, חוף סולווי – Solway Coast ('הריוירה של סקוטלנד'), כמו גם אי ארן היפהפה.

מרכז סקוטלנד

האזור המעויר והירוק ביותר של סקוטלנד, מסביב ובין הערים גלאזגו ואדינבורו. רוב האוכלוסייה של סקוטלנד מתגוררת בערים, העיירות ואגדי הערים כאן.

הרמות – היילנדס (Highlands)

צפון המערב ההררי והמרהיב של סקוטלנד, המקיף את הGreat glen (גלן הגדול) והלוך נס, ובקצה הרחוק ביותר של בריטניה, הג'ון או'גרוטס (John o' Groats). תוכלו גם לבקר בעיר הגדלה אינברנס (Inverness).

צפון מזרח סקוטלנד

האזור היפהפה הזה, סביב הערים אברדין ודאנדי המעט קטנה יותר, נמתח מהרי גרמפיאן בלב סקוטלנד עד לחוף המזרחי המרשים. זהו אזור של קרקע חקלאית ציורית, נמלי דיג יוצאי דופן, גבעות והרים מסולעים  וטירות דרמטיות. משמש גם כמרכז של שתי תעשיות סקוטיות חשובות – וויסקי ונפט הים הצפוני.

האיים ההברידיים

האיים הרבים הנמצאים מול החוף הסקוטי הצפון מערבי, מחולקים לשתי קבוצות – האיים ההיברידיים הפנימיים וההברידיים החיצוניים. כאן תמצאו חופי איים מפורסמים כגון סקיי, מול, איילה, וקולנסיי בהברידיים הפנימיים, ולואיס, ברנריי, צפון אויסט ודרום אויסט בהיברידיים החיצוניים, אך אלו רק חלק מהאיים המרהיבים כאן. הם חולקים שפה (גאלית סקוטית) וחלק רב מהתרבות שלהם עם איזור ההיילנדס.

איי אורקניי

קבוצת איים מצפון לסקוטלנד. הגדול ביותר באיי אורקניי ידוע כ'מיינלנד', ותושבי האי נקראים אורקדיאנ'ס. האיים מיושבים כבר למעלה מ-8000 שנים ונמצאים בהם כמה מהאתרים הניאוליתים המשומרים ביותר באירופה, המוכרים כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

איי שטלנד

קבוצת איים מצפון לאיי אוקרניי, אלו הם האיים המיושבים הרחוקים ביותר של הממלכה המאוחדת. כמו איי אוקרניי, גם עליהם נלחמו סקוטלנד וסקנדינביה שנים רבות, ובתרבות שלהם היום יש אלמנטים מסקוטלנד ואלמנטים נסקנדינביה.

ערים בסקוטלנד

לסקוטלנד יש שבע ערים רשמיות – גלאזגו היא כיום הגדולה ביותר עם אוכלוסייה של כ620,000 אנשים, עם כ1.2 מיליון בכל מטרופולין גלזגו הכולל גם פרברים רבים.

בעיר הבירה אדינבורו,יש כ450,000 תושבים, בעוד אברדין אחריה עם כ200,000 תושבים ודאנדי רביעית עם 160,000 תושבים.

  • אדינבורו (בסקוטית: אידינבורה) – עיר הבירה של סקוטלנד, בית לפסטיבל האומנויות הגדול בעולם באוגוסט ועיר הספרות האירופאית הראשונה. לעתים קרובות ידועה כ"עיר הפסטיבלים". רוב מרכז העיר, עם הארכיטקטורה המגוונת והדרמטית של העיר העתיקה והעיר החדשה, הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
  • גלאזגו (בסקוטית: גלזה) – העיר הנמרצת והגדולה ביותר של סקוטלנד, עם הזדמנויות השופינג הטובות ביותר בבריטניה הגדולה (חוץ מלונדון) וחיי הלילה המלהיבים ביותר בסקוטלנד. בגלזגו היא גם מרכז חשוב של תעשיית בניית הספינות העולמית. בגלאזגו נמצאים כמה מהמוזיאונים החינמיים הטובים ביותר באירופה. במוזיאון וגלריית האומנות קלבינגרוב (Kelvingrove), בווסט אנד, יש כמה מהתצוגות המפורסמות ביותר, והוא מוקף בפארק האורבני היפהפה, פארק קלבינגרוב.

  • אברדין Aberdeen (בסקוטית: אייברדין) – העיר השלישית בגודלה של סקוטלנד, ידועה בבנייני הגרניט המרשימים שלה שהעניקו לה את הכינוי "עיר הגרניט". אברדין היא בירת הנפט של אירופה, ויש בה נמל גדול ושתי אוניברסיטאות מפורסמות.
  • דאנדי Dundee (סקוטית: דנדי) – עיר מלאת חיים עם אוכלוסייה גדולה של סטודנטים, תושביה מדברים במבטא הכי סקוטי אופייני שתשמעו (ואולי לא תבינו). היא ידועה כעיר ה"יוטה, ריבה ועיתונאות", וכ-"עיר התגליות" בשל היסטוריית הפעילות המדעית שלה,  וכנמל הבית של הספינה האנטרקטית של סקוט ושקלטון, ספינת המחקר המלכותית דיסקאברי שחקרה את קרחוני הקוטב.
  • אינברנס – Inverness (גאלית: אינביר ניס) בירת הרמות (היילנדס) המתפתחת במהירות, ממוקמת על נהר נס וקרובה ללוך נס, שם תיירים רבים מנסים (ולא מצליחים) למצוא את המפלצת. זוהי העיר הצפונית ביותר של בריטניה.
  • סטירלינג – Stirling (סקוטית: סטירלין)- עיר מצודה מלכותית הנשלטת ע"י הטירה ההיסטורית והמרשימה. נאמר שמי ששלט בטירה, שלט בסקוטלנד (ורבים ניסו במהלך ההיסטוריה!) כיום, יש לה אווירה מודרנית ונמרצת, וגם את הספארי היחידי בסקוטלנד, אתר מומלץ לטיול בסקוטלנד עם ילדים.
  • פרת' – Perth (סקוטית: פיירת') –  זוהי עיר המחוז של פרת'שייר. היא קטנה יותר מהעיר העמיתה האוסטרלית שלה, פרת' שבאוסטרליה, לה נתנה את השם. ידועה לפעמים בתור "העיר הנאה", בעקבות רומן של וולטר סקוט שמתרחש בה. פרת' היא "בורג" (סטאטוס של עיר/עיירה אוטונומית שמוענק ע"י כס המלכות) מלכותי עתיק. בעבר, היתה מרכז עיקרי של חצר המלכות הסקוטית, סטטוס העיר שלה שוחזר בידי המלכה ב2012.

אתרי תיירות נוספים בסקוטלנד

לסקוטלנד יש אזורי טבע בראשיתיים נרחבים, חלקם נחשבים בין הנופים היפים ביותר בכדור הארץ, חלק מהם הוכרזו כפארקים לאומיים:

  • הקיירנגורמס Cairngorms – רכס הרים ליד אביימור (Aviemore) והפארק הלאומי הגדול בסקוטלנד.
  • לוך נס – האגם המפורסם ביותר בסקוטלנד, בעיקר בזכות המיתוס של המפלצת מלוך נס – אך יש כאן גם נופים מרהיבים.
  • לוך לומונד והטרוסאכס Loch Lomon & Trossachs – האגם הגדול בבריטניה והפארק הלאומי הראשון של סקוטלנד

רבים מהאזורים היפים ברמה עולמית לא מוגנים (עדיין) כפארקים לאומיים רשמיים, למרות שלחלק יש הגדרה שונה, כמו למשל אזורי נוף לאומי, או פארק יער. מומלץ מאוד לטייל גם באזור הלוכבר מכיל את גלנקו (Glenco) המרשים וגם את ההר הגבוה ביותר של סקוטלנד, בן נביס. אזורי הטורידון (Torridon) והווסטר רוס (Wester Ross) גם הם יעדי טיפוס הרים פופולריים. הפופולרי ביותר בקרב מטפסי ההרים הוא – הקוילין השחור של סקאי. (Black Cuillin, Skye) – אך יש המון מסלולים בסקוטלנד גם לשוחרי טיולי הליכה רגליים.

ישנם איים רבים בסקוטלנד שחלקם מהווה גם אתרים היסטוריים. האי איילה ידוע כ'המלכה של האיים ההיברידיים', יש בו שמונה מזקקות וויסקי, וניתן עדיין לראות כיום את אתר הפרלמנט של שבט הדונלד משנת 1200 לספירה, כאשר שבט הדונלד שלט בשפת הים המערבית של סקוטלנד. אי ארן הוא גם יעד פנטסטי לטיול בסקוטלנד.

סקוטלנד עם ילדים – היעדים המומלצים לטיול משפחות בסקוטלנד

אין טיסות ישירות מישראל לסקוטלנד. לכן, בתחילת טיול משפחות בסקוטלנד מומלץ להגיע מלונדון לאדינבורו ברכבת. הנסיעה היא באורך של קצת יותר מארבע שעות, והיא עוברת דרך נוף מומלץ ונוחה בהרבה מאשר טיסה הנמשכת כשעה, אבל מצריכה הגעה של 3 שעות קודם לכן לשדה התעופה, כך שיוצא זמן זהה בדרך. יתרון נוסף של הרכבת פרט לנוחיות היא גם שהיא יוצאת מתחנת הרכבת במרכז לונדון אל כמה תחנות רכבת בתוך אדינבורו, ואילו שדות התעופה נמצאים מחוץ לערים ומצריכים נסיעה יקרה במונית.

עוד באותו נושא: טיסות לאדינבורו סקוטלנד – איתור טיסות וטיפים

בתחילת טיול משפחות בסקוטלנד מומלץ לבלות כמה ימים באדינבורו המקסימה ועתירת מוקדי העניין.  אחר כך כדאי לצאת מהעיר ולטעום את החיים באזורי הכפר של סקוטלנד, על רקע הנופים עוצרי הנשימה של סקוטלנד.

אדינבורו (Edinburgh)

אם אתם מטיילים רק יום אחד באדינבורו, אל תפספסו את טירת אדינבורו. היא ממוקמת בראש הגבעה, וחולשת על העיר כבר  1,000 שנה. הטירה ענקית ויש בה גם מוזיאונים אז אפשר לטייל בה יום שלם, אבל לכל הפחות הקדישו לה שעה וחצי עד שעתיים כדי לראות את המינימום ההכרחי. נסו לבקר בטירה בצהריים כך שתצליחו לתפוס את ירי התותח המסורתי  של השעה 13:00, אשר מתבצע מדי יום (למעט ימי ראשון, חג המולד ויום שישי הטוב) מאז 1861.

הטירה מלאה בחדרים סודיים ומעברים סודיים, המסדרונות העתיקים משרים אווירה מיוחדת וילדים אוהבים לשחק כאן באבירים או נסיכות. יש גם אפשרות של סיור רגלי הניתן על ידי חברת מרקנט טורס  ( Mercat Tours), אבל לא מתאים לילדים קטנים. בליווי המדריך, תקבלו סיור מרתק אם כי קצת מפחיד במערות מתחת לאדינבורו שננטשו במאה ה-19 והתגלו מחדש רק לפני כעשרים שנה.

מרקנט טורס מציעה מספר כמה סיורים רגליים באדינבורו כמו גם טיולי רפאים לאתרים "רדופי רוחות" אבל כאמור – זה מתאים רק לילדים בגילאי חטיבת ביניים או תיכון, ילדים קטנים עלולים לפחד בסיורים האלה שמתבצעים באווירה שמתאימה לחובבי אקשן וסרטי אימה.

אטרקצייה נוספת מאוד מומלצת לטיול באדינבורו עם ילדים היא מוזיאון הילדות, מוזיאון מותאם לילדים, עם מסלול קצר, כייפי ומהיר, והכניסה בחינם.

לא מומלץ לוותר גם על סיבוב מלא ב"רויאל מייל" (המייל המלכותי, השם שניתן לרצף של רחובות המרכיבים את מרכז העיר העתיקה של אדינבורו). שם, היכנסו גם למוזיאון המיוחד המלמד על האבולוציה של הצעצועים לאורך השנים.

אם הילדים שלכם מתמודדים היטב עם מוזיאונים,  מומלץ לבקר גם במוזיאון הלאומי של סקוטלנד. יש בו אוסף עצום ומגוון, והוא מאוד ידידותי לילדים עם הפעלות ופעילויות אינטראקטיביות מגניבות שילדים מתעניינים בהן מייד.

עוד תחנה מומלצת לטיול משפחות באדינבורו יכולה להיות מרכז האמנות Edinburgh City, שיש לו סבב תערוכות מגוון מאוד שנע בין אופנה לפיסול וסרטי מלחמת הכוכבים. לפעמים יש שם גם הפעלות אמנות עם אמן מקומי.

מחוז אינברנס בירת איזור ההילנדס (INVERNESS AND THE SCOTTISH HIGHLANDS )

העיר אינברנס, כמה שעות נסיעה מערבה מאדינבורו, מהווה בסיס נוח ליציאה לאחד מאתרי התיירות המפורסמים בעולם: לוך נס. כמעט כל ילד בעולם מכיר את הסיפורים המיתולוגיים על "נסי", המפלצת מלוך נס, שנוצרו לאחר שבמספר אירועים שונים דייגים מקומיים סיפרו כי ראו מפלצת ענקית מוציאה את ראשה מהמים. הסיפורים גירו את דמיונם של מיליונים,  לרבות חוקרים ששיערו שמדובר בדינוזאור ששרד מימי קדם ועשו תצפיות וניסויים רבים בניסיון לאתר את האגדה – אך לשווא. נסי נשארה מיתוס.

גם בלי נסי, אגם לוך נס יכול בקלות להתחרות בתחרות "המקומות היפים בעולם" ולהשיג תוצאה מכובדת. יש בלוך נס סיורים מיוחדים שמשלבים בין הנופים והמיתוסים. המעניינים ביניהם הם הסיורים של חברת ג'קוביט קרוז (jacobite cruises), שמשלבים טיולי שיט בעקבות "נסי" עם ציוד מכ"ם שהילדים יכולים להפעיל בעצמם כדי לנסות לאתר את נסי במעמקי האגם. הסיור מתנהל דרך הרבה מאוד נקודות נוף מדהימות בלוך נס היפהפה, וגם עצירה בטירת ארקהרט (Urquhart castle) שהיא אטרקצייה איזורית חשובה נוספת בלוך נס ועוד אתר מומלץ לטיול בסקוטלנד עם ילדים.

כדי לטעום מהחוויה האותנטית של החיים באיזור ההיילנדס בסקוטלנד בשילוב עם חוויה משפחתית מוצלחת מומלץ להזמין שיעור אמנות משפחתי ב- Scottish highland art , מרכז אמנות מיוחד בעומק האזור הכפרי של ההיילנדס, כחצי שעה נסיעה מאינברנס, דרך נוף מרהיב עין. האמן רוס רוול (ros rowell) מדריך את האורחים בסטודיו נעים ומנעים את זמנם של ילדים והורים ביחד כשהוא מלמד טכניקות ציור שונות. בסוף הסדנא המשפחתית רוס יוודא שאתם יוצאים מהחוויה עם יצירות אמנות משפחתיות שתוכלו להתגאות בהם ולתלות על הקיר בבית כמזכרת ייחודית מטיול המשפחות לסקוטלנד.

עוד באותו נושא: אינברנס – טיול משפחות בבירת ההיילנדס בסקוטלנד

טיול משפחות בסקוטלנד – מסלולים מומלצים

המסלול הקלאסי לטיול משפחות בסקוטלנד עם ילדים מתחיל כאמור באדינבורו, ומשם לאינוורנס ולוך נס, וכולל גם יציאה מאינברנס לטיול אל האי סקאי (isle of skye) כמו גם למקומות נוספים באזור האיים ההיברידיים של סקוטלנד (ארכיפלג נרחב, השוכן לאורך חופה המערבי של סקוטלנד).. לטיול הכולל גם את חוויית חופי הים של סקוטלנד מומלץ לנסוע צפונה עד למפרץ ספב (spev), בו אפשר לצפות בדולפינים ולטייל לאורך החוף היפה של המפרץ.

אטרקציה מומלצת לילדים באיזור זה של סקוטלנד היא מרכז הדולפינים הסקוטי, בו פועל צוות של חוקרי ביולוגיה ימית שיעזור לכם לזהות את יצורי הים השונים, וכן מרכז חינוכי קטן בו ניתן לצפות בדולפינים ולקבל הסברים.

באיזור זה יש טירות ידועות רבות שכדאי מאוד לטייל בהן עם ילדים. הידועות שבהן טירת איילין דונן (eilean donan) וגם הטירה של סטירלינג (stirling), שבהחלט שוות ביקור, אבל ההמלצה שלנו היא לא לוותר על טירה פחות ידועה, טירת דנרובין Dunrobin Castle, שקל לעצור בה בקלות בדרך למרכז הדולפינים או ביציאה ממנו. קחו את הזמן לעצור בטירה והיכנסו אל החדרים והגנים של דנרובין, שבהחלט שווים ביקור. יש בטירה גם מוזיאון קטן המציג אוסף של פוחלצים ואבנים קלטיות.

מה לראות בסקוטלנד

אתרים היסטוריים

רוב האתרים ההיסטוריים מתוחזקים או בידי 'הקרן הלאומית של סקוטלנד' או בידי אגודת 'סקוטלנד ההיסטורית'. שתיהן מציעות אפשרות לקנות כרטיסי חברות (עם גישה מועדפת לאתרים והנחות שונות), לשנה או לכל החיים, ויש להן הסכמים הדדיים עם האגודות המקבילות האנגליות והאיריות שלהן.  אולי יהיה לכם משתלם לרכוש חברות אם אתם מעוניינים בטיול לסקוטלנד בהתמקדות באתרים היסטוריים, תלוי כמה תטיילו וכמה זמן תישארו. כספי החברויות מוקדשים ע"י האגודות לשימור האתרים ותחזוקתם.

  • סקוטלנד ההיסטורית– אתרים ומחירים- דמי חברות שנתיים מתחילים ב£34 למבוגר, ו£65 למשפחה (האתרים כוללים את טירות אדינבורו וסטירלינג). בסקוטלנד ההיסטורית מציעים גם כרטיס 'אקספלורר פס' של 3 ימים.
  • הקרן הלאומית של סקוטלנד– אתרים ומחירים-  דמי חברות שנתיים מתחילים £33 למבוגר ו£54 למשפחה (האתרים כוללים את טירות קרייגיבר Craigievar וקראת'ס Crathes, ואזורי טבע בראשיתיים רבים)

ספורט לצפייה

  • כדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי ביותר לצפייה בסקוטלנד. עם זאת, רוב הקבוצות משחקות בפני איצטדיון מלא רק לעתים נדירות, אז אם אתם בסקוטלנד בין אמצע אוגוסט לאמצע מאי רכישת כרטיסים למשחק כדורגל אמורה להיות אפשרית.
  • גם ספורט הרוגבי הוא פופולרי, בעיקר באזורי הגבולות. העיירה מלרוז (Melrose) היא הבית של טורניר ה'מלרוז סבנס' המפורסם.
  • את המשחק הסקוטי המקומי "שינטי" משחקים בעיקר ברמות במהלך חודשי הקיץ והוא יכול להיות מאוד מהנה לצפייה.

אטרקציות

  • נהיגה – צאו לסיור נהיגה בסקוטלנד (אם אתם מסתדרים עם נהיגה בצד ההפוך)
  • טיול אופנועים – בסקוטלנד יש כמה מדרכי הטיולים לאופנועים הטובות בעולם, אך תצטרכו מזג אוויר טוב כדי להפיק מהן את המיטב. עם שטח טוב, תנועה מועטה מחוץ לאגדי הערים המרכזיים ובתי קפה מסבירי פנים בדרכים הראשיות, הטיול הוא תענוג אמתי. יש אפשרויות להשכיר אופנוע בסקוטלנד.
  • רכיבה על אופניים – למרות שיש רק נתיבי אופניים מועטים בהשוואה לאנגליה, סקוטלנד היא ארץ נפלאה לרכיבה על אופניים כיוון שיש בה כבישים רבים בהם אין הרבה תנועה.
  • טיול ברכבת – בסקוטלנד נמצא קו מסילת – הרכבת היפה ביותר בעולם – קו הרמה המערבית (West Highland), וטיול ברכבת באזור מומלץ מאוד. המחירים יכולים להיות יקרים, אך הנוף עוצר נשימה.

  • טיולי הליכה בגבעות – סקוטלנד מפורסמת בשל טראקים בגבעות. אפשר לנסות לטפס על כל 284 המונרואים (Munros, הרים שגבוהים יותר מ3000 רגל /914.4 מטר)   של סקוטלנד, ולהפוך למונרואיסט/ית, או שתוכלו לצעוד ב'דרך מערב הרמה 'West Highland Way הפופולרית, שנמתחת לאורך של 153 ק"מ (95 מייל), או ללכת בעקבותיו של רוב רוי מקרגור, גיבור עם סקוטי, לצעדה של 124 ק"מ (77 מייל). לוח התיירות הלאומי הרשמי של סקוטלנד מפרסם מדריכי הליכה בסקוטלנד בחינם, שזמינים באתרי ההליכות שלהם. יש גם אתר עצמאי שמספק הרבה פרטים על יותר מ420 נתיבים לטיולים רגליים בקוטלנד- Walk Highlands של סקוטלנד.
  • סיורי וויסקי – רבות מהמזקקות של סקוטלנד פתוחות למבקרים וברבות מהן יש סיורים מודרכים, מפה של מזקקות סקוץ' וויסקי זמינה לציבור בלשכות התיירות של סקוטלנד.
  • גולף – סקוטלנד היא מקום הלידה של משחק הגולף, וביתו של מסלול הגולף העתיק ביותר בעולם, סיינט אנדרוס ( Andrews).
  • פסטיבל אדינבורו – מתרחש מסוף יולי עד אמצע ספטמבר. פסטיבל אדינבורו הוא מותג המכסה מספר פסטיבלים שונים – כולל הפסטיבל הבינלאומי לג'ז ובלוז, פסטיבל תיאטרון הפרינג' ופסטיבל הספרות. VisitScotland, אתר התיירות הסקוטי הרישמי, מתחזק לוח שנה של אירועים ופסטיבלים  שמתרחשים ברחבי סקוטלנד.
  • משחקי Highland (הרמות) – אירועי ספורט מסורתיים מאורגנים במספר מקומות, עם תחרויות מיוחדות כמו הטלת הקאבר (סוג של מוט מעץ), לדוגמה, מתבצע על ידי גברים חזקים שמשליכים קורות באוויר.

פגעי טבע בסקוטלנד

מזג האוויר בסקוטלנד מאוד משתנה, אך הופך לקיצוני לעתים נדירות. באזורים ההרריים של צפון ומערב המדינה מזג האוויר יכול להשתנות במהירות ולעתים קרובות אפילו בקיץ. מה שהתחיל כבוקר בהיר יכול להסתיים באחר -צהריים מאוד רטוב וקר, עם הרבה רוח. מומלץ לארוז אקסטרה בגדים חמים ועמידים בגשם, בכל זמן בשנה.

נהיגה בסקוטלנד

כמו בשאר הממלכה המאוחדת, המכוניות נוסעות בצד שמאל. נושא זה יכול לאתגר נהגים ישראלים אם כי רובם מתרגלים בקלות. כדי לראות באמת את סקוטלנד תיירים בד"כ מעדיפים להשכיר רכב  הכבישים עוברים דרך כמה מהאזורים המרהיבים ביותר של סקוטלנד ובעוד הנופים יכולים להיות מדהימים, יש צורך בערנות וריכוז מוגברים בנהיגה בכבישים אלו, בייחוד אם אתם רגילים, כמו כל הישראלים, לנהוג בצד ימין.

באזורים אורבניים, צמתים רבים מאוד מכילים כיכרות במקום רמזורים. באזורים מרוחקים הכבישים יכולים להיות צרים ומפותלים וסימוני כבישים הם נדירים. בחלק מהכבישים בהם יש נתיב אחד יש "מקומות מעבר" שמאפשרים לרכבים לעקוף אחד את השני. מקומות מעבר בד"כ מסומנים בשלט לבן בצורת יהלום עליו כתוב "Passing Place". שלטים מזכירים לנהגי רכבים לעצור בצד במקום המעבר (או ממול אליו, אם נמצא בצד הנגדי של הכביש) כדי לתת לרכבים מתקרבים לעבור, ורוב הנהגים עושים זאת. השתמשו בהיגיון בדרכים קשות אלו. כדאי להודות בנימוס בניפוף יד לנהגים אחרים אם הם עצרו כדי לתת לכם לעבור. בנוסף, השתמשו במקומות המעבר על מנת לאפשר לרכבים העוקבים התקועים מאחוריכם לעקוף – מקומיים אשר מכירים את הכבישים מעריכים זאת מאוד. בנוסף, נהגים רבים יאלצו לעתים לחלוק את הכביש עם כבשים תועות ולפעמים עם פרות, כך שנדרשת ערנות רבה.

נהיגה בשכרות אסורה בסקוטלנד, ואם תמצאו עצמכם מעורבים בכל סוג של תקרית בכביש שדורשת את תשומת הלב של המשטרה, יעשו לכם בדיקת שכרות. אם תיפסו נוהגים בשכרות, תקבלו שלילת רישיון ו/או מאסר.

עוד באותו נושא: השכרת רכב בסקוטלנד – השוואת מחירים וטיפים חשובים

אוכל בסקוטלנד

בעוד סקוטלנד סבלה בעבר מסטריאוטיפ של מדינה עם אוכל משעמם וגרוע, הדברים השתנו לאחרונה עם התפתחות שוק המסעדות בסקוטלנד שכולל כיום אופציות איכותיות רבות של אוכל הודי, צרפתי, איטלקי וסקוטי מודרני.

למעשה, בחלקים מפותחים של המדינה כמו אדינבורו, זה נעשה די קשה להשיג ארוחה סקוטית "מסורתית" (כלומר, ממש גרועה).

לא קשה כיום למצוא אוכל צמחוני בסקוטלנד כמו שהיה בעבר, כאשר למעשה כל המסעדות ובתי הקפה מציעים יותר מאופציה צמחונית אחת. אוכל טבעוני בסקוטלנד קצת יותר קשה למצוא, אבל לא בלתי אפשרי. באדינבורו במיוחד יש מסעדות צמחוניות וטבעוניות מצויינות רבות.

מלונות ואפשרויות לינה לתיירים בסקוטלנד

בישול עצמי

חופשות בישול עצמי, בבקתות עץ או דירות airbnb בערים בסקוטלנד, הפכו לפופולריות מאוד בשנים האחרונות. בקתות רבות מצוידות לפי סטנדרט גבוה מאוד.

מקומות לינה זולים בסקוטלנד

בסקוטלנד יש הוסטלים רבים – גם של אגודת אכסניות הנוער הסקוטית (SYHE) וגם רשת גדולה ומתפתחת של הוסטלים עצמאיים. חלק מהבניינים מרשימים מאוד. בסניפי SYHE נהוג שהאורחים היו מבצעים מטלות ניקיון והיה איסור על אלכוהול. הזן החדש של ההוסטלים העצמאיים נמנע מהקונספטים השנויים במחלוקת האלו, מה שגרם ל- SYHE קצת לשחרר את הגישה שלו גם כן.

קמפינג

קמפינג היא עוד דרך לא יקרה לטייל בסקוטלנד, למרות שמזג האוויר הקר יכול להפוך זאת למעט פחות מושך מאשר במדינות אחרות. באזורים מרוחקים אתרי קמפינג יכולים להיות במרחק משמעותי, אז קנו מדריך טיולים של סקוטלנד ותכננו את הדרך שלכם מראש בקפידה. הזמנות מראש בד"כ לא נחוצות לאתרי קמפינג אלא אם כן מדובר בעונות שיא. בד"כ, הכלל הוא שככל שאתר המחנה יותר מרוחק, כך הנוף טוב יותר והעלות נמוכה יותר. חלק מאתרי הקמפינג עלולים לספק רק שירותים בסיסיים.

קמפינג אפשרי באזורים מרוחקים, אך שימו לב לשלטים המקומיים, ואף פעם אל תקימו מחנה בסקוטלנד בסמוך לזרם מים, כמו פלג נהר או נחל – הוא עלול להפוך למוצף במהירות כתוצאה מגשם לילי. יבחושים (חרקים קטנטנים שיכולים לעקוץ) יכולים להיות מטרד מסוים במהלך אוגוסט וספטמבר: החרקים לא מזיקים אך מאוד מרגיזים.

Bed and breakfast (לינה וארוחת בוקר) – סוג אירוח נפוץ, אפילו במקומות מרוחקים, וניתן למצוא דילים טובים מאוד. רבים רואים בסוג אירוח זה כיותר מסביר פנים וידידותי ממלון בסקוטלנד.  מרכזי מידע מקומיים לתיירים יעזרו לכם למצוא חדר לאותו לילה, ותוכלו לצפות לשלם באזור £25 לבן אדם ללילה בשביל חדר וארוחת בוקר סקוטית מלאה. לאגודת ה- Guest House and Bed and Breakfast הסקוטית (GHABBA), יש מגוון של בתי הארחה ומקומות 'לינה וארוחת בוקר' ברחבי סקוטלנד.

אם אתם רוצים לטייל בערים הגדולות אבל לא ללון בהם בגלל שמחירי המלונות בהם יקרים יותר, מומלץ ללון בעיירות פלקריק (Falkrik) או בפולמונט (Polmont). שתי עיירות קטנות אלו מספקות פתרונות לינה זולים הרבה יותר מהמלונות בגלאזגו ואדינבורו, ונמצאים במרחק של חצי שעה בלבד משתיהן ברכבת נוחה שמגיעה לעיתים קרובות.

סניפי רשתות המוטלים טרבל-לודג' (Travelodge) ופונדק הפרמייר (Premier Inn) מפוזרים ברחבי סקוטלנד. בערים, סביר שאלו יהיו זולים יותר ממלון.

גאוגרפיה

הגודל הפיזי של סקוטלנד דומה לזה של צ'כיה ובערך שני שליש מזה של אנגליה, ומהווה את השליש הצפוני של האי של בריטניה הגדולה.

השטח מלא בגבעות בחלקים רבים, בעיקר בשטח הפנימי, והררי ברמות, שמהוות את החלק הצפון-מערבי של המדינה. האזורים בדרום, במזרח  ובצפון-מזרח הם בד"כ שטוחים יותר ובהם קרקע חקלאית שופעת, ממנה יש פחות ברמות. רצועת החוף ארוכה מאוד (כ- 6,158 מיילים, רצועת החוף של סקוטלנד ארוכה מאוד יחסית למדינות בגודל דומה) ויכולה להיות מחוספסת, עם צוקים רבים, לשונות ים, חופים וסלעים.

יש מספר רב של איים, מקובצים לקבוצות: האיים המערביים (מורכבים מההיברידיים הפנימיים וההברידיים החיצוניים) והאיים הצפוניים (המורכבים מאיי אורקני ואיי שטלנד). יש איים נוספים בתוך ומסביב לשפך של נהר קלייד, כמו למשל האי ארן (Arran) ומספר אחרים. יש בערך 790 איים באזור סקוטלנד. ישנם נהרות רבים, כאשר הטיי, פורט', קלייד, די, דון, ספיי ונס הם הבולטים מביניהם. שפך נהר סוער ידוע בסקוטלנד כפירת' (Firth). כאשר השפך של פורת', השפך של טיי והשפך של קלייד הם גדולים במיוחד. יש גם מספר גדול של אגמים בפנים הארץ שנקראים "לוך" (המילה הסקוטית לאגם).

ישנן בסקוטלנד שבע ערים, הגדולות מביניהן הן אדינבורו וגלזגו (המרחק בין אדינבורו וגלזגו הוא 42 מייל או 68 ק"מ), כאשר ערים אחרות הן קטנות יחסית (בד"כ פחות מ100,000 תושבים). יש גם מספר גדול של עיירות קטנות יותר בהן מתגורר חלק גדול מהאוכלוסייה הסקוטית. רוב האוכלוסייה מתגוררת באגדי הערים של גלזגו, אדינבורו, והעיירות הרבות מסביבן. יחד, האזור הזה ידוע כה-'Central Belt' (האזור המרכזי). מרכזים עיקריים אחרים של אוכלוסייה הם במזרח ובצפון-מזרח של סקוטלנד ובפרט בחוף המזרחי, במחוזות פייף, אנגוס, אברדינשיר והערים דאנדי ואברדין. אוכלוסיות משמעותיות נמצאות גם בדרום המדינה ולאורך החוף הצפון-מזרחי. עם זאת, הרמות (מחוץ לעיר אינברנס) מאוכלסות בצורה דלילה יותר. רבים מהאיים הגדולים יותר הם מיושבים,  אך יש מאות איים קטנים בלי אוכלוסייה אנושית בכלל.

תרבות

לסקוטלנד יש תרבות עשירה ששונה מאומות אחרות בממלכה המאוחדת, למרות שיש נקודות דמיון (דבר טיפוסי למדינות שממוקמות קרוב אחת לשנייה). הסקוטים לעתים קרובות גאים מאוד בתרבות שלהם, אשר בעבר הייתה מטרה לניסיונות דיכוי על מנת ליצור תרבות "בריטית" אחת – מבוססת על תרבות אנגלית. היום, בזמנים נאורים יותר, ההישגים התרבותיים של סקוטלנד משגשגים וניכרים באזורים רבים.

למדינה יש מסורת נהדרת של פסטיבלים (לדוגמה, פסטיבלי אדינבורו), ספרות, והישגים באמנויות. מאז הנאורות הסקוטית שהגיעה לאחר חוקי האיחוד, היא הביאה לעולם כמה מהאישיויות, ההוגים והכותבים הספרותיים הגדולים ביותר. רעיונות רבים שנראים כעת כחיוניים לעולם המודרני נובעים מהעבודה של מלומדים, מדענים וסופרים סקוטים, כמו למשל אדם סמית. סופרים סקוטים גם נהנו מהצלחה לאחרונה, כמו למשל איירבין וולש.

מסורת המדע הגדולה של סקוטלנד ייצרה כמה מהמדענים והממציאים הגדולים ביותר בעולם, כולל ג'יימס וואט (חלוץ של המהפכה התעשייתית), ג'ון לוגי ביירד (מממציאי הטלוויזיה) ואלכסנדר פלמינג (מגלה הפניצילין). לאחרונה, מדענים באברדין פיתחו את סורק הMRI הראשון וחוקרים באדינבורו יצרו את דולי הכבשה, החיה המשובטת הראשונה.

יש גם סצנת מוזיקה סקוטית משגשגת. פסטיבלי מוזיקה באוויר הפתוח כגון 'T בפארק' מושכים קהל עצום, ומופעי מוזיקה חיה מפורסמים מהעולם. להקות ומוזיקאים סקוטים גם הם בולטים, במיוחד אלו שהגיעו מגלאזגו או מהאזור שקרוב לגלזגו, העיר הגדולה בסקוטלנד. העיר משמשת בית לסצנת מוזיקה פנטסטית; יעדים שחייבים לבקר בהם כוללים את "צריף הווה ווה של המלך תות" (King Tut's Wah Wah Hut) (שם חברי להקת אואזיס התגלו והוחתמו על חוזה ההקלטות הראשון שלהם).

הסקוטים סובלים מסטראוטיפ שמצייר אותם כ'קודרים' (כלומר, חסרי רגשות, מאופקים ורציניים), ובעוד דבר זה אולי היה מדויק בעבר, כעת זה כבר לא. רוב  הסקוטים הם ידידותיים, חמים, ועם חוש הומור מפותח, למרות שזה יכול לקחת יותר מפגישה אחת איתם בשביל שישתחררו. סקוטים צעירים יותר הם לעתים קרובות נהנתנים, כשערב יציאה בפאב או מועדון הוא הבסיס לאינטראקציה חברתית בשביל הרבה אנשים. יש המון פאבים, ברים, מועדוני לילה וגם אולמות מוזיקה חיה וסטנד אפ בערים, רובם מלאי אדם.

שתייה מרובה של אלכוהול היא חלק מהתרבות הסקוטית וגדלה בשנים האחרונות. עם זאת, הצד השני של המטבע הוא ששכרות, בלגן ואלכוהוליזם הם בעיה. בעוד שבם בד"כ לא ירצו לייצר שיחה עם זר בתחנת האוטובוס או חלל ציבורי אחר, או לבטוח בכם עם סיפור חייהם במפגש ראשון, תגלו שרוב הסקוטים הם ידידים טובים, מהנים ומלאי חיים.

טיול משפחות לסקוטלנד
דירוג הגולשים 4.86 (7 הצבעות)
Sending

תגובות 4

  • את הטיול התחלנו דווקא בסקוטלנד, נחתנו באדינבורו ומשם יצאנו להרפתקאות רבות 😛
    בין המקומות שהיינו בהם בסקוטלנד היו:
    עיירת סט.אנדרוז – שם תמצאו את ההריסות של המצודה ובית הקברות – מקום פשוט משגע.
    תצפית המלכה – על שמה של המלכה וויקטוריה שביקרה שם (על אגם טומל).
    טירת בלייר – שם שמעתי וראיתי נגן חמת חלילים – אני אוהבת את הצליל שהיא מוציאה, יש כאלה שזה צורם להם באוזניים – לי לא 🙂
    מזקקת "גלנפידיש" – לא חובבת וויסקי (ואלכוהול בכללי) אבל היה נחמד.
    לוך נס – כמובן, איך אפשר לנסוע לסקוטלנד ולא לעבור שם.
    אינברנס – אומנם היה ביקור קצר אבל נחמד.
    פורט וויליאמס – שם עוברת התעלה הקלנדונית – כשהגענו בדיוק עברה שם סירה בתעלה וזה נחמד לראות איך השערים נפתחים כל פעם (מכיוון שיש שיפוע והסירה עולה, צריך להזרים מים בשביל שהיא תוכל להמשיך הלאה).
    בפורט וויליאמס תוכלו גם לראות את ההר הגבוה ביותר בבריטניה כולה – בן נוויס.
    עברנו גם ב"עמק הדמעות" או בשמו השני גלנקו – שם הייתה הלחימה המוכרת ביותר (לכו לראות את הסדרה Outlander זה מספר בדיוק על זה) של שבטי ההיילנדס שנלחמו שם וכל אחד ספג מספר רב של הרוגים – אחד המקומות שמעבירים לי צמרמורת כי אני נשאבתי מאוד לכל הסיפור שהיה שם (גם הסרט לב אמיץ אם אני לא טועה מדבר על הלחימה הזאת).
    וחזרנו בחזרה לאדינבורו – הייתי בה אומנם 4 וחצי שעות אבל הבנתי עד כמה אני חייבת לחזור לשם (עיר מדהימה ויפיפייה!).
    משם עברנו לאירלנד ואלו המקומות שהיינו בהם:
    צפון אירלנד:
    בלפסט – סיור עם אוטובוס בעיר ובגנים שנמצאים צמוד לבניין ראש העיר.
    ג'יינט קוסוואי – מקום פשוט מדהים שאין לתאר – מי שלא מכיר חובה ללכת לשם.
    העיר לונדונדרי – מכירים את השיר של U2 – bloody sunday – 14 אנשים נרצחו שם במהלך הפגנה שהייתה שם.
    יוצאים מצפון אירלנד אל אירלנד עצמה:
    מנזר קיילמור אבי – מצד ימין ישנו המנזר שיושב ממש קרוב לשפת האגם ומצד שמאל עולים למעלה ומגיעים לגנים וויקטוריאנים מאוד יפים.
    גאלווי – את האמת שאני בקושי זוכרת את המקום.
    צוקי מוהר – אני חושבת שאני אפילו לא צריכה להסביר על המקום.
    אני ראיתי את המקום לראשונה בתוכנית של אייל פלד "מסע עולמי" ואחרי זה בקליפ של הלהקה המקומית "ווסטלייף" ומאז זה היה החלום שלי להגיע לשם.
    טבעת קרי – שכוללת את בית מקרוס – מקום משגע!
    ולסיום הגענו לדאבלין – גם פה הייתי ממש כמה שעות וכל כך לא הספיק לי.
    בקיצור – אני חייבת לחזור לסקוטלנד ואירלנד בדחיפות

  • קצת רקע:

    משתתפים בטיול: סבא, אמא בתחילת שליש שני להריון (אני) וילד בן 3.8. אנחנו פחות אנשי פארקי שעשועים ואטרקציות ויותר אוהבים טיולי טבע.

    מתי נסענו? בשבוע הראשון של אוגוסט.

    משך הטיול: 8 ימים

    איך טסנו? עם בריטיש אייווייז לאדינבורו דרך לונדון.

    לינה: מלונות. אנחנו אוהבים שמכינים לנו ארוחת בוקר ומנקים לנו את החדר כל יום (חופש אחרי הכל, לא?)

    תחבורה: רכב שכור + כיסא בטיחות מחברת ההשכרה.

    תקציב: זה טיול יקר יחסית, גם הטיסה לא זולה וגם המלונות בסקוטלנד לא זולים. אפשר כמובן להוזיל עלויות. אנחנו הרשינו לעצמינו להתפנק.

    מזג אוויר: מעולה למי שאוהב כמוני להתאוורר מחום אוגוסט הבלתי נסבל של הארץ וליהנות מחורפיות קרירה. וכן, יורד גשם. לא היה לנו יום בלי גשם בכלל, אבל כשמתכוננים לזה מראש ומצטיידים בהתאם עם מעילי גשם, מטריות ומגפיים, זה לא כזה מפריע.

    וכך הטיול התרחש:

    יום 1 – יצאנו בטיסת בוקר מוקדמת יחסית (7:20) ללונדון ומשם בטיסת המשך לאדינבורו. בכוונה לקחנו קונקשן טיפה יותר ארוך בהית'רו (3 שעות) כדי לא להיות בלחץ במעבר בין הטיסות. נחתנו באדינבורו בשעות הצהריים ולקחנו מונית למלון שלנו במרכז העיר העתיקה. במונית נסענו ללא כיסא בטיחות. המלון: Grassmarket Hotel ממוקם מצוין במרכז העיר העתיקה. מרחק דקות ספורות של הליכה ממצודת אדינבורו ומהרויאל מייל. בקרבתו שי המון מסעדות ובתי קפה. המלון עצמו מתוק, אבל החדרים קטנים ולא בכולם יש מזגן. ניצלנו את שארית היום כדי להסתובב קצת בסביבה הקרובה של המלון. חובבי הארי פוטר יתרגשו לראות את בית הקפה The Elephant House שבו ג'יי קיי רולינג כתבה את הספר הראשון (לפי האגדה) אבל אל תצפו ממש לשבת שם לקפה כי הוא מפוצץ אנשים. אכלנו ארוחת ערב טעימה במסעדה The Outsiders.

    יום 2 – הוקדש כולו לאדינבורו הנהדרת. באוגוסט מתקיים כל שנה פסטיבל תיאטרון פרינג' בינלאומי ותיאטרון רחוב, כך שיש אווירה ממש שמחה וכייפית והמון מופעי רחוב כל היום. התחלנו במצודת אדינבורו (אם לא רוכשים כרטיסים מראש, כדאי להתייצב מוקדם כי יש תור), נשקף ממנה נוף נפלא של העיר. יש בה שלל מוזיאונים קטנים, כולל תצוגה של תכשיטי הכתר הסקוטי. אנחנו ויתרנו על כל זה בגלל גילו הצעיר מדי של הילד. משם המשכנו לרויאל מייל ולקמרה אובסקורה, מוזיאון אשליות ממש חמוד. הילד נהנה הנאה מרובה. הלאה לארוחת צהריים במסעדה איטלקית Zizzi וכשהילד ישן בעגלה ניצלנו את הזמן להמשיך לאורך הרויאל מייל עד לארמון הולירוד ולטיול בגנים המאוד יפים שלו. חזרנו למנוחה קלה במלון ובערב שוב יצאנו לסיבוב + ארוחת ערב במסעדת פיש אנד צ'יפס מוצלחת (יש בה גם שניצלונים!) Bertie's Proper Fish & Chips.

    יום 3 – לקחנו את האוטו השכור מסניף Europcar בתחנת הרכבת של אדינבורו ויצאנו לדרך. תחנה ראשונה – אגם Loch Leven, במרכזו אי עם טירה בה כלאה המלכה אליזבת את מרי מלכת הסקוטים. אפשר לשוט לאי במרכז האגם (אנחנו ויתרנו כי בדיוק ירד גשם שוטף) ויש גם מסלול הליכה חביב וקליל ונגיש לעגלות שמקיף את האגם. עשינו חלק ממנו ומצאנו גם גן שעשועים מדליק. ארוחת צהריים בכפר הסמוך Kinross והלאה בנסיעה של כ-3 שעות דרך הנופים המטריפים של הפארק הלאומי Cairngorms אל העיירה Aviemore ששימשה כבסיס שלנו לימים הקרובים. ישנו במלון Macdonald Highlands Hotel. המלון נוח מאוד, החדרים גדולים ומרווחים. בצמוד למלון יש מרכז שכולל בריכה, ג'ימבורי ואזור משחקים לילדים, המשרת את העיירה ואורחי המלון יכולים להשתמש בו ללא עלות. החיסרון היחיד – ארוחת בוקר מבאסת בלי הרבה מבחר. הקדשנו את שארית היום להיכרות עם העיירה. יש בה מבחר טוב של מסעדות, המון חנויות של ציוד וביגוד טיולים והכי חשוב – סופר גדול במרחק קצר מהמלון.

    יום 4 – אחרי שהצטיידנו בסופר באוכל שילדים מוכנים לאכול (לחמניות, גבינת שמנת, יוגורט וכו') התחלנו בתצפית יפייפיה על אגם Tummel ממרכז המבקרים Queen's View Visitor Center. משם המשכנו לכפר Dunkeld ממנו יצאנו למסלול הליכה מקסים לאורך נהר Tay (נגיש לעגלות). עשינו פיקניק לארוחת צהריים. אחרי כן הסתובבנו קצת בכפר ואז יצאנו בנסיעה חזרה למלון (כשעה וחצי נסיעה) וניצלנו את הג'ימבורי. ארוחת ערב אכלנו במסעדה איטלקית מקומית מצויינת La Taverna, אליה חזרנו גם בערבים הבאים.

    יום 5 – התחלנו את הבוקר בלגלות שנשברה לנו העגלה (טוב, היא עשתה את שלה בחיים) ונפרדנו ממנה יפה ליד פחי האשפה של תחנת הרכבת של Aviemore. בתחנת הרכבת קנינו כרטיסים לרכבת הקיטור ההיסטורית Strathspey שנוסעת במסלול נופי מקסים, כ-45 דק' לכל כיוון. אחרי ארוחת צהריים במסעדה הצמודה לתחנת הרכבת ב- Aviemore נסענו לגן החיות Highland Wildlife Park. הוא מסודר כמו הספארי ברמת גן, כלומר, חלק בו נוסעים במכונית בין החיות שמסתובבות חופשי (איילים, תאואים, סוסי בר ועוד) וחלק הוא גן חיות. את החלק של גן החיות לא הצלחנו לראות כי הילד לא היה בעניין בכלל (ובלי עגלה) אז ויתרנו ונסענו לאגם היפייפה Loch an Eilein. עשינו פיקניק לארוחת ערב מוקדמת ונהנינו מישיבה על שפת האגם במזג אוויר מושלם.

    יום 6 – זה היה היום הנאכסי של הטיול כי ירד בו גשם רציני ללא הפסקה כל היום. התחלנו במרכז קניות בפאתי העיר Inverness בו רכשנו עגלה חדשה (הידד!). משם המשכנו ל-Chanonry Point לשון יבשה הנכנסת אל הים עם מגדלור ודולפינים ששוחים ממש ליד החוף (בגשם). המשכנו ללוך נס המפורסם ועמוס התיירים (בגשם) והצטרפנו לסיור המהנה והמלמד במרכז המבקרים שם. המשכנו (בגשם) לטירת Urquhart שעל שפת האגם, אבל ויתרנו על הביקור בה מפאת הגשם השוטף וכמות האנשים המוגזמת. המשכנו בנסיעה לאורך האגם ועצרנו לפיקניק באוטו ולמסלול הליכה קצר וחמוד (שעשיתי לבד, בגלל הגשם) למפל Foyers. ניצלנו הפוגה בגשם להפסקת גלידה וחזרנו חזרה למלון והספקנו לנצל את הבריכה המקורה.

    יום 7 – כפיצוי על היום הקודם, זכינו למזג אוויר מושלם. נסענו לעיירה Fort William השוכנת למרגלות ההר הגבוה ביותר בבריטניה Ben Nevis. כיוון שכל הסקוטים וכל התיירים באזור רצו גם הם לנצל את מזג האוויר הנפלא לטיול בהר, התקשינו למצוא חנייה במרכז המבקרים במקום, אז במקום זה המשכנו בנסיעה ל-Glenfinnan, אתר נופי מקסים ליד אגם Loch Lonnhe. הלכנו לשפת האגם, אחר כך עשינו פיקניק ואז עלינו לנקודת תצפית מרהיבה כשמצד אחד נוף האגם ומצד שני גשר הרכבת המקסים שצולם בסרטי הארי פוטר (עליו עוברת ההוגוורטס אקספרס). עשינו עוד מסלול הליכה יפה ליד האגם ואז חזרנו חזרה למלון שלנו.

    יום 8 – קמנו ממש מוקדם ופצחנו בנסיעה חזרה לאדינבורו לשדה התעופה וחזרה הביתה.

ביטוח נסיעות לחו''ל
כרטיסי ספורט

עדכוני מבצעי נופש

הורדת אפליקציה
חופשה בישראל